technische problemen plagen Challenger
JJ
SCHIP TERUG NAAR GENT
Sas nam houten bruggetje
feestelijk in gebruik
kfu
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
lapport over
uzie brandweer
an Philippine
alto tegen boom
loor klapband
Voor 5 mille uit
supermarkt
gestolen
PAGINA 11
Briefje (2)
.<gr -
ZEELAND"
WOENSDAG 1 MEI 1985
APE CANAVERAL lAP'RTR/UPITechnische problemen hebben het
nderzoeksprogramma van het ruimteveer Challenger, dat maandag vanaf
'ape Canaveral werd gelanceerd, al een behoorlijke achterstand opgeleverd,
'en defecte luchtsluis, een kraan waar geen water uitkwam, een kapotte
omputer en radiostoringen veroorzaakten grote vertraging in het experimen-
ile programma dat de zeven bemanningsleden van de Challenger tijdens de
lucht moeten afwerken. De meeste problemen waren dinsdagavond via
anwijzingen van de technische staf in Houston opgelost.
ie burgerruimtevaarder Lodewijk van den Berg, de oud-Axelaar die een zoals
emeld Zeeuwse en een Axelse vlag mee de ruimte in heeft genomen
ndervond dinsdag moeilijkheden met het activeren van een kristal-groeiex-
eriment in het laboratorium van het ruimteveer. Hoewel deskundigen vanuit
louston hem adviseerden het project stop te zetten, kon Van den Berg wat
iter meedelen dat een kristal in een andere cel van het laboratorium zich
mgzaam begon te gedragen zoals men wenste. Toen vanuit Houston werd
gevraagd het kristal te meten, moest Van den Berg echter antwoorden dat hij
daarvoor „niet genoeg handen" had. „Ik heb een hand nodig om mezelf vast te
houden, een hand om te praten en een hand om het ding om te draaien", zo zei
hij.
De computer die bij de experimenten in het ruimtelaboratorium wordt
gebruikt hield er dinsdag plotseling mee op, waardoor de bemanning moest
overschakelen op een reserveexemplaar. Een optisch instrument dat de groei
van een elektronisch kristal moest meten, gaf geen beeld en moest met
instructies vanaf de aarde worden gerepareerd.
De bemanning van de Challenger kreeg in de loop van de dag ook te maken
met het mislukken van een medisch experiment: urine die in vacuumtoestand
moest worden opgemeten, werkte de verkeerde kant uit, met als gevolg dat het
vocht met kracht de cabine werd ingeblazen en de astronauten met papieren
zakdoekjes moesten rondrennen om de zaak weer schoon te krijgen.
reenpeace verhindert
fvallozing van Falco
/LISSINGEN - Actievoerders
fan de milieuorganisatie
ïreenpeace hebben maan-
lagnacht het lozingsschip
?alco', geladen met 1000 ton
kfvalzuur en zware metalen,
afkomstig van de Belgische
Jitaandioxyde-industrie (NL
Chemicals in Gent) gedwon
gen terug te varen zonder de
[ozingsoperatie te kunnen uit
roeren.
Dm 1.00 uur 's nachts klommen vijf
Ictievoerders aan boord van de Falco,
pie toen vanuit Gent op weg was naar
PHILIPPINE Commandant A. Not-
pchaele van de brandweer in Sas van
Dent brengt binnenkort rapport uit
kan burgemeester W. Dusarduijn
bver de problemen die zich vrijdag
doordeden na de officiële opening
tan de nieuwe brandweerkazerne in
Philippine.
Ia een fikse ruzie tussen enkele
korpsleden moest een van hen, die in
|iet conflict wilde bemiddelen, zich
yegens verwondingen aan het hoofd
(inder doktersbehandeling laten stel
en. Naar aanleiding van het incident
everden vervolgens twee korpsleden
hun pieper bij postcommandant E.
Pieters in. Noch de brandweerleiding,
poch de politie wilden afgelopen
veekeinde iets over de zaak kwijt.
Dver het resultaat van een verzoe
ningspoging die maandagavond tus-
len de betrokken brandweerlieden in
aanwezigheid van commandant Not-
Ichaele plaatshad, hullen zowel
Jrandweerleiding als korpsleden zich
stilzwijgen.
ok burgemeester Dusarduijn, hoofd
ïan de brandweer in Sas van Gent,
oelde er dinsdagavond weinig voor
ooruit te lopen op de rapportering
an Notschaele. Wel zei hij de affaire
leer te betreuren. „De zaken worden
iu eerst op een rijtje gezet. Het is nog
«duidelijk wat er uitkomt, maar vast
taat wel dat deze hele kwestie niets
et de brandweer zelf te maken heeft.
[let vrijwillige korps, dat prima func-
lioneert, treft geen enkele blaam, laat
lat duidelijk zijn", aldus drs. Dusar-
puijn. Ook binnen het brandweer
korps Philippine zelf is duidelijk vast
gesteld dat het om een persoonlijke
zaak gaat, waarbij het korps niet in
pet geding is.
VATERLANDKERKJE De perso
nenauto van A. J. P. uit Breskens is
Jij een eenzijdig ongeval dinsdagmor
gen op de Philipsweg nabij Water-
andkerkje onherstelbaar beschadigd,
fen band van de auto klapte, waar-
P. in de berm belandde en na
vee bomen te hebben geraakt tot
Jtilstand kwam. Persoonlijke onge
vallen deden zich niet voor.
Het maatschappelijk verkeer
blijft boeien.
Wat te denken van dit briefje,
dat die Vlissingse man bij te
rugkeer bij z'n auto onder de
ruitenwissers aantrof? Het
voertuig was flink beschadigd
en vertoonde een reeks deu
ken en krassen, die er bij het
achterlaten van de auto be
slist niet waren.
Het briefje bevatte uitsluitend
en alleen de volgende medede
ling: Iedereen denkt dat ik een
nette kerel ben, maar U en ik
weten wel beter!
het dumpgebied in de Noordzee. De
beklimming vond op zee plaats op
zo'n vier kilometer uit de Walcherse
kust, ter hoogte van Westkapelle. On
middellijk na deze beklimming wijzig
de de Falco haar koers en voer terug
in de richting van Vlissingen. De
activisten werden om 1.40 uur door
een rubberboot van de Falco afge
haald. Later, om half twee, ging de
Falco voor anker on de rede van
Vlissingen. In de vroege morgen zette
het schip koers naar Terneuzen, waar
het omstreeks kwart voor zes de slui
zen passeerde, om vervolgens - met de
volle lading nog aan boord - via het
kanaal naar Gent teruq te keren.
Het was de derde actie van Greenpea
ce tegen de lozingen van afval uit de
Belgische titaandioxyde-industrie in
de zuidelijke Noordzee sinds het actie
schip 'Sirius' eind vorige week in
Vlissingen arriveerde. Greenpeace
voert de actie uit vrees voor schade
aan de visstand en de recreatie in de
Zeeuwse wateren.
Actievoerders van Greenpeace aan boord van de Falco. Met hun actie wisten
zij te voorkomen dat het schip een lading afvalzuren en zware metalen in de
zee kon storten.
KOUDEKERKE Onbekenden heb
ben in de nacht van maandag 29 op
dinsdag 30 april ingebroken in de
supermarkt Meermarkt in Koudeker-
ke. Er missen een groot aantal sloffen
sigaretten, een geldbedrag en enkele
elektrische apparaten. De totale
waarde van de ontvreemde goederen
wordt geschat op vijfduizend gulden.
SAS VAN GENT „We kenden dan wel veel problemen,
maar vandaag is het dan toch de dag van ons bruggetje in
Sas van Gent". Met die woorden opende een trotse
Mevrouw A. Dusarduijn, echtgenote van de Sasse burge
meester, knipte een lint door, waarna zij als eerste van het
houten ophaalbruggetje gebruik mocht maken.
voorzitter P. de Waal van de stichting 'Kom over de brug'
uit Sas van Gent de officiële plechtigheid rond de
ingebruikname van het houten ophaalbruggetje over de
westelijke kanaalarm in Sas van Gent. „We kenden
problemen van financiële, organisatorische en techni
sche aard. Daarom is de opening wat later dan ver
wacht", voegde De Waal daar nog aan toe.
Voor het oog van vele honderden belangstellenden knip
ten even later acht vertegenwoordigers van diverse groe
peringen die aan de totstandkoming van het bruggetje
hebben meegewerkt het rood-wit-blauwe lint door. Tot die
acht behoorden naast R. Marquinie van de sponsorende
CSM ook W. Blok, oud havenschapsdirecteur, J. de Roos
van rijkswaterstaat, Debbie Everse namens de midden
stand, J. Koesvel van de aannemers, F. Puijlaert van de
stichting en R. Inghels namens de Sasse bevolking. „En al
deze mensen vertegenwoordigen een groep anderen die
ons tot grandioze steun zijn geweest", zei F. Puijlaert.
De opening aan de andere zijde van de brug werd verricht
door mevrouw A. Dusarduijn, echtgenote van de Sasse
burgemeester. Zij mocht dan ook als eerste over de brug
heen lopen. De eigenlijke overdracht van het bruggetje
vond daarna plaats. Notaris J. Everaert uit Terneuzen las
de overdrachtsacte voor. Het laatste gedeelte daarvan
was op rijm. Midden op de brug werden de handtekenin
gen gezet door P. de Waal en J. Sanderse van de stichting
en burgemeester W. Dusarduijn, waarmee de gemeente
Sas van Gent de eigenaar werd van de brug. „Het einde
van een lange historie", noemde Dusarduijn de opening
van de brug. „De gemeente heeft hier geen cent aan
bijgedragen. Het is tot stand gekomen door middel van
puur particulier initiatief'. Dusarduijn had zijn tolklomp
meegenomen uit hoofde van 'hoofd tolgaarder van de
gemeente'. „Maar ik zal nog maar niet voor de gemeente
rond gaan hier, want ik begrijp, dat de financiën van het
bruggetje nog niet helemaal rond zijn".
Voorafgaand aan de opening van het houten ophaalbrug
getje, een kopie van het exemplaar dat in 1825 op dezelfde
plaats is afgebroken, was er in het huis recht tegenover de
brug een receptie. Daar waren alle bruggebouwers en
bruggedraaiers uitgenodigd, die deze titel hadden verwor
ven door een financiële bijdrage te storten. Hun namen
zijn vereeuwigd in de arduinen stenen, die naast de brug
zijn ingemetseld.
Niet alleen kinderen deden in Veere mee aan spelletjes. Deze heren ivaagden zelfs een kans op een nat pak en
werden aangemoedigd door tientallen toeschouwers.
VLISSINGEN Hoewel het weer
nergens meewerkte is koniginnedag
1985 ook dit jaar weer uitbundig
gevierd in Zeeland. Bijna overal
was een overdadig programma op
gesteld met onderdelen als taptoe,
optochten, kinderspelen, demon
straties, wedstrijden oranjeritten en
dergelijke, waarbij water vaak een
grote rol speelde.
Twee deelnemers aan wedstrijden
werden geblesseerd: bij de zeskamp
voor volwassenenen in Vlissingen
liep een deelnemer bij een glijpartij
op het natte veld een voetblessure
op en een deelnemer aan het re
creatieve voetbaltoernooi in Arne-
muiden kreeg een enkelblessure.
Hij kon na behandeling in het zie
kenhuis weer naar huis.
Koninginnedag in Renesse stond
mede in het teken van de bevrijding.
De optocht, met deelname van on
der meer een peloton van de natio
nale reserve en zes oude legervoer
tuigen van de landelijke vereniging
Keep them Rolling deed later ook
nog Burgh-Haamstede aan. In Sas
van Gent werd een smartlappenfes
tival gehouden, wat voor een carna
valeske sfeer zorgde. Demonstraties
met radiografisch bestuurbare
scheepsmodellen trokken zowel in
Vlissingen als Terneuzen veel pu
bliek, Wemeldinge, voor de gelegen
heid omgedoopt tot Oranjedorp,
hield een speciale allegorische op
tocht, Ovezande kende een ludieke
'Tour d'Ovezande', en een gekostu
meerde lawaai-optocht in Biervliet
trok zowel veel deelnemers als pu
bliek. In Breskens werd een compe
titie sterkste man gehouden: tien
deelnemers hielden zich bezig met
biervaten laden, gooien met zand
zakken en auto-duwen. Vrouwen
polder moest voor de activiteiten
het verkeer zelfs enige tijd stilleg
gen: deelnemers aan het zeskamp-
toernooi, die een voertuig in elkaar
moesten knutselen, probeerden met
hun bouwsels op de openbare weg
een zo groot mogelijk snelheid te
bereiken.
Veel mensen waren ook in Middel
burg op de been waar de grote
trekpleisters waren de eerste kin-
der doe- en rommelmarkt, een eer
ste jeugdtriathlon en de traditionele
taptoe. Aardenburg liet wegens de
slechte weersomstandigheden de
jeugdspelen vervallen
Ook Oostkapelle moest het pro
gramma wijzigen: het onderdeel
Fiets 'm d'r in' werd vervangen door
een gekostumeerd sporttoernooi.
De optocht door Zaamslag had een carnavalesk karakter.
fl Jvj
J SSÈrf
ri t S~J
Woeste vikingen trokken in triomf door Wemeldinge.
Acht vertegenwoordigers van groeperingen die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het bruggetje knipten
gezamenlijk een lint door, waarmee het bruggetje officieel werd geopend.
HANSWEERT De Unie van Red
ding- en Sleepdiensten in Antwer
pen heeft dinsdagmiddag proefge-
varen met haar splinternieuwe
kust- en havensleepboot 'Hemik-
sem' op de W'esterschelde bij Hoe-
dekenskerke. Het bijzondere aan
dit schip is, dat het geen roer heeft.
De schroef bevindt zich onder het
schip en is via een ingewikkelde
tandwielconstructie naar alle kan
ten draaibaar. In Nederland is een
dergelijke constructie nog niet uit
gevoerd.
De sleper is gebouwd bij de
Scheepswerf van Rupelmonde in
België. Een voordeel van deze con
structie is dat de sleper zeer wend
baar is (de schroef kan 360 graden
rond) en de trekkracht is zowel
voor- als achteruit nagenoeg gelijk.
Die wendbaarheid is nodig voor het
in- en uitslepen met de korte tros
van zeeschepen in de sluizen van
Antwerpen.
Het schip meet ruim dertig bij bijna
tien meter en heeft een diepgang
van 3,6 meter. Er staan twee diesel
motoren in die een vermogen van
2000 pk leveren.
Volgende week maandag wordt de
tweede sleper van dit type te water
gelaten, de 'Gent', die eveneens is
bestemd voor de Unie. Als wat meer
ervaring met de nieuwe slepers is
opgedaan en ze bevallen, koopt de
Unie mogelijk nog meer van deze
schepen.
De 'Hemiksem' op proefvaart.