PZC i
Greenpeace opnieuw in actie
tegen afvallozingen in zee
Kluis gekraakt in
kantoor van rederij
Brandweerlieden op de
vuist bij opening kazerne
PERSONEEL O VET LEGDE WERK NEER
Viering 1500ste
leerlingbouwplaats
op project Groede
TANKER TWAALF UUR LANG BEZET
Muziekinstrumenten
gestolen in Goes
BEROEP OP ONDERLINGE SOLIDARITEIT
TERNEUZEN/SLUISKIL Het personeel van Overslagbedrijf Terneuzen (OVET) heeft
zaterdagochtend om zes uur het werk neergelegd. Tot vanmorgen zes uur duurde die actie
voort. Het gaat om prikacties, die net zo lang zullen worden herhaald tot de directie akkoord
gaat met de eisen, die de Vervoersbond FNV in het kader van de onderhandelingen over de
CAO voor 1985 heeft gesteld. Aan de actie nemen 73 man van het exploitatiepersoneel van
OVET deel; het kantoorpersoneel, waaronder de vijf waterklerken, is er niet bij betrokken.
Pijnlijk
Elastiek
Capaciteit
Thuisp ellen
Verzoening
MAANDAG 29 APRIL 1985
Zaterdagochtend om vijf uur, vlak
voor de wisseling van ploegen, werd
het laden van het vrachtschip 'Forum
Sun' aan de NSM-kade bij Sluiskil,
stilgelegd. Het hele weekeinde lag de
drijvende 'Kraan 5' van OVET werk
loos naast het schip. Bij OVET in
Terneuzen werd zondagavond een an
der vrachtschip verwacht. Ook dat
zou worden getroffen door de prikac-
tie. Joop Verduyn, voorzitter van de
ondernemingsraad en kaderlid van de
Vervoersbond FNV bij OVET zondag:
„We gaan net zo lang door als nodig is.
Voor het personeel - op de kranen en
daaromheen - is de maat nu echt vol.
De problemen hebben zich de laatste
tijd opgehoopt. Een uitbarsting als
deze kon niet uitblijven. OVET is
groot geworden over de ruggen van
deze mensen heen. Dinsdag, Konin
ginnedag, gaat het werk weer plat. En
zolang de directie voet bij stuk houdt,
blijft dat zo. De situatie was zo langza
merhand onwerkbaar geworden".
In het verleden was de animo voor
vakbondsacties bij het OVET-perso-
neel nooit erg groot. Dat is nu veran
derd. Nadat drie opeenvolgende ge
sprekken tussen de bonden en de
directie niets hadden opgeleverd, be
sloot het personeel vorige week nage
noeg eensgezind tijdens de weekein
den voorlopig niet meer te werken.
De bonden eisen van de directie volle
dige handhaving en uitbetaling van
de prijscompensatie, doorbetaling
van het ziekengeld tot 100 procent,
arbeidstijdverkorting, zodanig dat ie
dereen werkt volgens een vast rooster
(in drie ploegen) en uitbetaling van
GROEDE De Stichting Vakoplei
ding Bouwbedrijf houdt dinsdag 14
mei in Groede een bijeenkomst naar
aanleiding van de viering van de
1500ste leerlingbouwplaats. De
bouwplaats is een project van vier
woningwetwoningen aan de Mr De
Casembrootstraat in Groede.
Tijdens de viering zullen de leerlingen
1500 ballonnen oplaten. De scheidend
voorzitter van de Bouw- en Houtbond
FNV A. Buys zal een herinnerings
steen inmetselen. De viering begint
om 11 00 uur. Daarna worden er in
hotel De Wielingen in Cadzand-Bad
enkele toespraken gehouden. Spre
kers zijn onder anderen de voorzitter
van Vakopleiding Bouwbedrijf L. A.
van den Bos, A. Buys en burgemees
ter C. T. Spijkerboer van Oostburg.
Ze tobde al jaren met zere
voeten, die mevrouw uit een
klein plaatsje op één van de
Zeeuwse eilanden. Maar er
over klagen deed ze nooit.
Vanaf het moment dat ze 's
morgens haar gekwelde on
derdanen met behulp van een
schoenlepel in haar schoenen
wrong leed ze in stilte. Maar
onlangs miste ze dit nuttige
gebruiksvoorwerp. Nergens te
vinden. Dus dan maar zonder
de schoenen aangedaan en op
zoek. Het hele huis was ze al
drie keer rondgeweest. Ze gaf
het zoeken op en ging aan de
slag. En een pijn in haar voe
ten dat ze had. Zo erg zelfs, dat
ze er - voor het eerst eigenlijk
openlijk iets over zei tegen
haar huisgenoten. Die wen
sten haar van harte sterkte.
De schoenlepel kwam pas 's
avonds weer boven water. En
uit een geheel onverwachte
hoek. Toen al het huishoude
lijk werk was gedaan, ging
mevrouw er eens lekker voor
zitten en deed - gelukkig - haar
knellend schoeisel uit. Om ver
volgens oog in oog te komen
met het verdwenen voorwerp.
Ze had er de hele dag op rond
gelopen.
het maandloon volgens een vast sche
ma (de Vervoersbond in een pamflet:
„Het moet uit zijn met die variabele
maandlonen. We willen zekerheid om
trent ons inkomen"). Verder maken
de bonden bezwaar tegen tijdelijke
arbeidskrachten, terwijl in het kader
van de arbeidstijdverkorting plaat
sing van jonge mensen wordt bepleit.
Tenslotte moet de leeftijd, waarop
oudere werknemers vervroegd kun
nen uittreden omlaag.
OR-voorzitter Joop Verduyn:
lang als nodig is
..net zo
Citaat uit het pamflet van de Ver
voersbond FNV: „Bij onderhandelin
gen maakt onze werkgever ons wijs
dat het allemaal niet zo best gaat met
het bedrijf. Niets is minder waar. Het
gaat juist goed. Want de werkgever
beschikt over werknemers, die net
als elastiek bruikbaar zijn, tegen de
laagste prijzen. Er wordt alweer
geïnvesteerd in een moderne drijf
kraan en er liggen plannen om in
Vlissingen kolenoverslag te gaan
doen". Volgens de FNV is de produk-
tie sinds vorig najaar met twintig
procent omhoog gegaan. „Het wordt
dus de hoogste tijd dat we eens een
graantje meepikken van deze groeisi
tuatie".
OR-voorzitter Verduyn: „Het perso
neel van OVET komt nauwelijks nog
toe aan een normaal huiselijk leven.
Er wordt op alle mogelijke manieren
misbruik van de mensen gemaakt. De
enige zaken waarmee de directie tot
nu toe akkoord wilde gaan waren dat
ziekengeld tot 100 procent en die twee
procent prijscompensatie. Maar er
wordt ook gezegd dat, als we dat
zogenaamde cyclusloon wilden, we de
compensaties zouden moeten inleve
ren. Bovendien zou er worden gesleu
teld aan de schafttijd".
Volgens de Vervoersbond FNV is de
situatie bij OVET ten hemel
schreiend. Een woordvoerder: „Er is
geen bedrijf in ons land, vergelijkbaar
met OVET, dat zo werkt".
Commercieel directeur J. A. Neve
van OVET - de belangrijkste onder
handelaar namens het bedrijf - was
afgelopen weekeinde onbereikbaar
voor commentaar. Algemeen direc
teur Y. Simenel bleek niet op de
hoogte van de actuele stand van
zaken.
TERNEUZEN Vijf generaties, trots op een foto. Hoe
vaak komt dan nog voor? Dat besefte ook de familie
Vanhijfte-Meijer. Een paar weken geleden zag achter
achterkleinkind Dave het levenslicht. In Rotterdam
was dat. Maar in Terneuzen werd gejuicht. Overgroot
moeder Ris Meijer-Vanhijfte (61) beraamde een plan
netje en dat werd zondagmiddag uitgevoerd. In
verpleeghuis 'Ter Schorre' aan de Scheldedijk in
Terneuzen werden vijf generaties bijeen gebracht.
Tot groot genoegen van bet-overgrootmoeder Lenie
Vanhijfte-Van Waes (87 jaar inmiddels). Zij liet zich
vereeuwigen met haar nazaten.
Voor alle duidelijkheid, het zit zo in elkaar: oma Lenie
Vanhijfte is 87 jaar en woont in 'Ter Schorre' (na een
belangrijk deel van haar leven te hebben doorgebracht
in Sluiskil, waar haar man werkte bij de Cokesfabriek),
haar dochter Ris Meijer-Vanhijfte (61) woont in Terneu
zen, haar kleindochter, Coby Lucas-Meijer (42) in
Rotterdam, net als haar achterkleindochter Jolanda
Ketelaar (19) de 14 dagen jonge Dave Ketelaar.
Ris Meijer, met volle tuigen genietend van de reünie:
'Of we iets bijzonders doen? Ach nee, dat niet. Maar ze
blijven vandaag wel allemaal eten... Daar heb ik m'n
handen vol aan...'.
Kraan 5 van OVET werkloos langszij het vrachtschip 'Forum Sun' bij NSM in Sluiskil.
VLISSINGEN - Leden van de milieu
beschermingsorganisatie Greenpea
ce hebben in het weekeinde opnieuw
geprobeerd de lozing van titaandio-
xyde-afval voor de Belgisch-Neder
landse kust te verhinderen. Nadat
Greenpeace vrijdag vanaf de 'Sirius'
actie had ondernomen tegen de Bel
gische chemicaliëntanker 'Falco',
hebben actievoerders in de nacht van
zaterdag op zondag - tevergeefs -
gepoogd om te voorkemen dat het
chemisch-afvallozingsschip 'Wadsi
Tanker' van Bayer Antwerpen zo'n
duizend tond afval in zee kon dum
pen.
In de nacht van zaterdag op zondag
hebben vier Greenpeace-actievoer-
ders in volle zee het lozingsschip bezet
gehouden. Om tien uur zaterdag
avond beklommen zij in de monding
van de Westerschelde vanaf het actie
schip 'Sirius' het voordek van de
tanker. Zodra de actievoerders aan
boord waren werden alle toegangen
tot de overige gedeeltes van heb schip
afgesloten. Buitengaats sloegen de
golven, opgezweept door de storm,
over het dek. De bezetters trachtten
via een ladder over de brug naar het
achterdek te klimmen. Volgens een
woordvoerder van Greenpeace wer
den zij daarbij eerst teruggeduwd
door de kapitein van de afval tanker.
Later slaagden zij er toch in om zich in
veiligheid te stellen.
Volgens Greenpeace ontstond er in
het lozingsgebied een gevaarlijke si
tuatie toen de tanker de 'Sirius' pro
beerde te snijden; als gevolg van die
manoeuvre zou er bijna een aanva
ring zijn ontstaan. De kapitein van de
tanker reageerde op geen enkele ma
nier op herhaalde verzoeken vanaf de
'Sirius' om radiocontact op te nemen.
GOES - Uit een muziekhandel in Goes
werden het afgelopen weekeinde een
dwarsfluit en een tenorhoorn met een
gezamenlijke waarde van 900 gulden
gestolen. Inbrekers vernielden daar
toe een etalageruit. Schade: 1500 gul
den.
Hierna restte de bemanning van de
'Sirius' weinig anders dan op ruime
afstand toe te zien hoe de ruim dui
zend ton afval in zee werd geloosd.
Zondagmorgen werden de vier actie
voerders met een rubberboot van de
afvaltanker gehaald.
De acties tegen de lozingen van het
afval, afkomstig van de Belgische
titaandioxyde-bedrijven Bayer Ant
werpen en NL Chemicals Gent, wor
den de komende dagen voortgezet.
Greenpeace vindt het onaanvaard
baar dat de Belgische overheid de
beide bedrijven vergunningen zal ver
lenen, waardoor de lozingen nog vele
jaren kunnen doorgaan. Greenpeace
meent dat er voorwaarden gesteld
moeten worden om zo spoedig moge
lijk een eind aan de lozingen te ma
ken.
Staatssecretaris Ploeg wil
werken aan visserijplan
ARNEMUIDEN - Staatssecretaris A.
Ploeg van landbouw en visserij is
bereid om samen met de visse rs en en
hun organisaties een visserijplan op
te stellen. Vissers met schepen die
een kleiner motorvermogen clan 2000
pk hebben, probeert hij voortaan niet
langer werkloos aan de kade te laten
liggen omdat de vangstquota zijn
bereikt. Dat betekent wel, dat sche
pen met een groter motorvermogen
dan 2000 pk niet langer in de Europe
se wateren mogen vissen. Zij zouden
de wijk kunnen nemen naar visgron
den bij de Verenigde Staten of naar
de kusten van Afrika.
Het plan heeft alleen kans van slagen,
als alle vissers en visserij orga nisaties
ermee instemmen. „Ik doe dan ook
een beroep op de onderlinge solidari
teit van de vissers", zei de heer Ploeg
zaterdagochtend in Arnemu.den. In
verenigingsgebouw De Arne was hij
de gast van de afdeling Arnemuiden
van zijn partij, de VVD.
Nederland heeft geen beste naam in
Westeuropese visserijkringen. „Ons
land staat in het buitenland te boek
als dé grote boosdoener waar het gaat
om overschrijding van de vangstquo
ta. En inderdaad heeft Nederland het
grootste grijze circuit van Europa",
zei de staatssecretaris. Om die reden
heeft hij niet alleen scherpere contro
les aangekondigd, maar ook aan het
openbaar ministerie gevraagd de boe
tes voor het overschrijden van de
vangstquota aanzienlijk te verhogen.
„Tot voor kort waren de door de
economische politierechter opgelegde
boetes veel lager dan de opbrengst
van de teveel gevangen vis. N j echter
kunnen de boetes oplopen tot enkele
tienduizenden guldens".
De vangstquota -internationaal ge
maakte afspraken over de hoeveelhe
den van elke vissoort die iedere vis
ser mag vangen- zijn doorgaans al
vroeg in het seizoen bereikt. De oor
zaak daarvan is de enorme capaciteit
van de Nederlandse vissersschepen.
Het gevolg is, dat veel vissers -na het
bereiken van hun quotum- niet meer
mogen uitvaren. Daar wil de heer
Ploeg nu een eind aan maken.
Hij liet weten dat de vissers al positief
op zijn voornemen om de kleinere
schepen in de Europese en de grotere
in de internationale wateren te laten
vissen, hebben gereageerd. „Visserij
organisaties zijn een handtekenin
genactie begonnen onder alle vissers
om steun te vragen voor mijn visserij-
plan. Verder komen er gelden be
schikbaar uit Brussel voor die vissers
die vrijwillig minder gaan vangen",
deelde de heer Ploeg mee.
Toegespitst op de Amemuidse situa
tie stelde hij, dat het aantal vissers
schepen die onder de ARM-vlag varen
de laatste tien jaar stabiel gebleven is.
Hun aantal bedraagt nu negen. „Maar
hun gezamenlijke motorvermogen
verdubbelde in die jaren van 8600 pk
tot 17000 pk", zo illustreerde de heer
Ploeg de in zijn ogen zorgelijke ont
wikkeling rond de overcapaciteit. In
relatie tot de Nederlandse vangstquo
ta kent ons land in de visserij nu al
een overcapaciteit van 50.000 pk mo
torvermogen.
Als positieve ontwikkelingen noemde
hij het vergaande onderzoek naar de
mogelijkheden voor Nederlandse vis
sers met grote schepen om op tonijn
te gaan vissen voor de vierduizend
kilometer lange kust van Somalië. Als
primeurtje kon hij meedelen, dat de
Japanse regering vrijdagavond laat
toestemming heeft gegeven tot de
export vanuit Nederland van 800 ton
haring extra naar dit Aziatische land.
Staatssecretaris Ploeg
„Met de verordening over het thui-
spellen van garnalen hebben mijn
collega Van de Reijden en ik niet
bedoeld om een eind te maken aan
het thuis pellen van garnalen, zoals
dat ook in Arnemuiden gebeurt. Het
feit, dat thuispellers voortaan een
vergunning moeten hebben heeft wél
tot doel om bepaalde onfrisse toe
standen die zich in sommige gemeen
ten voordeden, te voorkómen. Die
vergunning krijgt men alleen, als
men zich onderwerpt aan controles.
Die zouden wat mij betreft het best
door het gemeentebestuur kunnen
worden uitgevoerd. En wellicht moe
ten die lokale overheden eens naden
ken over het oprichten van pelcen-
tra", meende de heer Ploeg.
Hij deed een beroep op de Nederland
se visserij om alle mogelijkheden van
de pelmachines te onderzoeken. „Ne
derland heeft altijd een leidinggeven
de rol gehad in de internationale
garnalenhandel. Als we niet gauw
inspelen op de mogelijkheden van de
pelmachines, raken we die rol wellicht
kwijt aan West-Duitsland of België",
waarschuwde de heer Ploeg.
PHILIPPINE Een fikse ruzie die
uitliep op een vechtpartij, maakte
vrijdagnacht onverwacht een ein
de aan de feestelijkheden rond de
opening van de nieuwe brand
weerkazerne in Philippine. Korps
lid T. S„ die in de ruzie wilde
bemiddelen, moest zich na een
handgemeen met een blauw oog,
een bloedneus en een verwonding
aan het oor, onder doktersbehan
deling laten stellen. J. T„ die de
klappen uitdeelde, werd door le
den van het korps rijkspolitie Sas
van Gent onmiddellijk na zijn ac
tie afgevoerd. Hoofdpersonen in
het conflict J. T. en A. C„ beiden
lid van het Philippiense brand
weerkorps, leverden na het gebeu
ren hun pieper bij postcomman-
dant E. Pieters in.
Volgens slachtoffer S. begon de
onenigheid tegen half twee 's
nachts. Aanleiding tot de ongere
geldheden was een al maandenlang
spelende vete tussen enkele leden
van het brandweerkorps. De pro
blematiek stak vrijdagnacht, onder
invloed van een drankje, zo meent
S., weer eens de kop op. Inzet van
het conflict is de bouw van een
carnavalswagen en de financiering
van een geluidsinstallatie. Ook
moet de rol van vrouwen in de
affaire niet onderschat worden, laat
de gedupeerde weten. Vast staat
volgens hem echter dat niet zozeer
de korpsleden oorzaak van de pro
blemen zijn, maar wel de schoonva
der van korpslid C. „Die denkt dat
hij de baas over het brandweer
korps van Philippine kan spelen",
aldus S.
Het slachtoffer is overigens niet
boos om het feit dat hij doelwit van
de ruzie is geworden. „Ik ben waar
nemend postcommandant, men
komt altijd naar mij toe als er iets
aan de hand is. Het is beter dat ik
de klappen krijg in plaats van een
ander. Ik neem het die jongen niet
kwalijk. Ik wil er gerust eens met
hem over praten".
Gepraat wordt er vandaag, maan
dag. S. weet dat er vanavond een
poging tot verzoening met zeker
één van de afvallige brandweerlie
den ondernomen zal worden. Daar
toe is er een bijeenkomst in de
nieuwe brandweerkazerne, waarbij
hoofdcommandant van de brand
weer in de gemeente Sas van Gent,
A. Notschaele, aanwezig zal zijn.
Notschaele zei zondagavond in een
reactie totaal niet op de hoogte te
zijn van het incident en ookniets te
weten van een speciale bijeen
komst om de gemoederen te sus
sen.
Postcommandant E. Pieters van
het brandwerkorps in Philippine
wenste op de hele zaak niet in te
gaan. „Die is niet relevant voor de
opening van onze nieuwe brand
weerkazerne", reageerde hij. S.
dacht er gisteravond anders over:
„Wat vrijdagavond is gebeurd, is
een afgang voor Philippine".
BRESKENS Bij een inbraak bij
rederij Vroon aan de Havenwestzijde
in Breskens is voor 20.000 gulden aan
diverse valuta gestolen. Verder is
nog een nog onbekend aantal cheques
ontvreemd.
De inbraak is gepleegd in de nacht
van vrijdag op zaterdag. De dader(s)
haalden in het kantoor een kluis uit
de muur. Deze werd aan de achterzij
de geopend en er werden sleutels van
een andere kluis uitgehaald. Nadat er
een deur die als inbraakvrij gold, met
grof geweld was geopend, kwam men
bij de andere kluis. Daar werden het
geld en de cheques uitgehaald. De
ravage in het kantoor was groot.
Het kantoor is al eerder doelwit ge
weest van een inbraak. Ook eind
december vorig jaar werd al gepro
beerd de brandkast te kraken, wat
toen mislukte.
ROTTERDAM De eind vorige
«eek uit de Zeeuwse wateren ver
trokken reddingboot Jan Leis heeft
zondagmorgen vanuit Hoek van Hol
land in vliegende storm vijf opvaren
den van een kraanponton gered, na
dat dit vaartuig op zee enkele mijlen
ten noorden van Hoek van Holland in
ernstige moeilijkheden was geko
men. Volgens de schipper van de Jan
Leis, Johan de Blok (57) waren als
gevolg van het slechte weer drie van
de zes ankerkabels van de ponton
gebroken.
De situatie werd in de loop van zon
dagmorgen zo ernstig dat de opvaren
den via het loodswezen vroegen om de
reddingboot te sturen. De ponton is
voor de aannemingsmaatschappij
Visser en Smit uit Papendrecht bezig
met het leggen van een olie- en gaslei
ding van een produktieplatform
Schipper de Blok beschouwde de red
dingsactie van zondag als een van de
moeilijkste uit zijn loopbaan bij de
Koninklijke Noord- en Zuidhollandse
Maatschappij tot redding van drenke
lingen (KNZHRM). Het karwei werd
niet alleen bemoeilijkt door het bij
zonder slechte weer - hoge zee bij
windkracht negen tot tien - maar ook
wegens het feit dat de reddingboot
Jan Leis zeker niet tot de modernste
reddingvaartuigen behoort. Het schip
is 55 jaar oud en was enkele dagen
geleden vanuit Burgsluis naar Hoek
van Holland gevaren om daar de
Koningin Juliana tijdelijk te vervan
gen. Deze reddingboot ligt voor een
controlebeurt in dok. Het is de bedoe
ling dat de Jan Leis over enkele
weken definitief uit de vaart wordt
genomen om te gaan fungeren als
museumschip.
Prikactie treft overslag
in havengebied Terneuzen