PZC Vijf generaties bijeen Greenpeace opnieuw in actie tegen afvallozingen in zee Kluis gekraakt in kantoor van rederij Brandweerlieden op de vuist bij opening kazerne PERSONEEL O VET LEGDE WERK NEER TANKER TWAALF UUR LANG BEZET Muziekinstrumenten gestolen in Goes Viering 1500ste leerlingbouwplaats op project Groede BEROEP OP ONDERLINGE SOLIDARITEIT Verzoening Pijnlijk Capaciteit Thuisp ellen TERNEUZEN/SLUISKIL Het personeel van Overslagbedrijf Terneuzen (OVET) heeft zaterdagochtend om zes uur het werk neergelegd. Tot vanmorgen zes uur duurde die actie voort. Het gaat om prikacties, die net zo lang zullen worden herhaald tot de directie akkoord gaat met de eisen, die de Vervoersbond FNV in het kader van de onderhandelingen over de CAO voor 1985 heeft gesteld. Aan de actie nemen 73 man van het exploitatiepersoneel van OVET deel; het kantoorpersoneel, waaronder de vijf waterklerken, is er niet bij betrokken. Elastiek MAANDAG 29 APRIL 1985 Tijdens de viering zullen de leerlingen 1500 ballonnen oplaten. De scheidend voorzitter van de Bouw- en Houtbond FNV A. Buys zal een herinnerings steen inmetselen. De viering begint om 11.00 uur. Daarna worden er in hotel De Wielingen in Cadzand-Bad enkele toespraken gehouden. Spre kers zijn onder anderen de voorzitter van Vakopleiding Bouwbedrijf L. A. van den Bos, A. Buys en burgemees ter C. T. Spijkerboer van Oostburg. PHILIPPINE Een fikse ruzie die uitliep op een vechtpartij, maakte vrijdagnacht onverwacht een ein de aan de feestelijkheden rond de opening van de nieuwe brand weerkazerne in Philippine. Korps lid T. S., die in de ruzie wilde bemiddelen, moest zich na een handgemeen met een blauw oog, een bloedneus en een verwonding aan het oor, onder doktersbehan deling laten stellen. J. T., die de klappen uitdeelde, werd door le den van het korps rijkspolitie Sas van Gent onmiddellijk na zijn ac tie afgevoerd. Hoofdpersonen in het conflict J. T. en A. C., beiden lid van het Philippiense brand weerkorps, leverden na het gebeu ren hun pieper bij postcomman- dant E. Pieters in. Volgens slachtoffer S. begon de onenigheid tegen half twee 's nachts. Aanleiding tot de ongere geldheden was een al maandenlang spelende vete tussen enkele leden van het brandweerkorps. De pro blematiek stak vrijdagnacht, onder invloed van een drankje, zo meent S., weer eens de kop op. Inzet van het conflict is de bouw van een carnavalswagen en de financiering van een geluidsinstallatie. Ook moet de rol van vrouwen in de affaire niet onderschat worden, laat de gedupeerde weten. Vast staat volgens hem echter dat niet zozeer de korpsleden oorzaak van de pro blemen zijn, maar wel de schoonva der van korpslid C. „Die denkt dat hij de baas over het brandweer korps van Philippine kan spelen", aldus S. Het slachtoffer is overigens niet boos om het feit dat hij doelwit van de ruzie is geworden. „Ik ben waar nemend postcommandant, men komt altijd naar mij toe als er iets aan de hand is. Het is beter dat ik de klappen krijg in plaats van een ander. Ik neem het die jongen niet kwalijk. Ik wil er gerust eens met hem over praten". Gepraat wordt er vandaag, maan dag. S. weet dat er vanavond een poging tot verzoening met zeker één van de afvallige brandweerlie den ondernomen zal worden. Daar toe is er een bijeenkomst in de nieuwe brandweerkazerne, waarbij hoofdcommandant van de brand weer in de gemeente Sas van Gent, A. Notschaele, aanwezig zal zijn. Notschaele zei zondagavond in een reactie totaal niet op de hoogte te zijn van het incident en ookniets te weten van een speciale bijeen komst om de gemoederen te sus sen. Postcommandant E. Pieters van het brandwerkorps in Philippine wenste op de hele zaak niet in te gaan. „Die is niet relevant voor de opening van onze nieuwe brand weerkazerne", reageerde hij. S. dacht er gisteravond anders over: „Wat vrijdagavond is gebeurd, is een afgang voor Philippine". Prikactie treft overslag gevolg van het slechte weer drie van de zes ankerkabels van de ponton gebroken. De situatie werd in de loop van zon dagmorgen zo ernstig dat de opvaren den via het loodswezen vroegen om de reddingboot te sturen. De ponton is voor de aannemingsmaatschappij Visser en Smit uit Papendrecht bezig met het leggen van een olie- en gaslei ding van een produktieplatform Schipper de Blok beschouwde de red dingsactie van zondag als een van de moeilijkste uit zijn loopbaan bij de Koninklijke Noord- en Zuidhollandse Maatschappij tot redding van drenke lingen (KNZHRM). Het karwei werd niet alleen bemoeilijkt door het bij zonder slechte weer - hoge zee bij windkracht negen tot tien - maar ook wegens het feit dat de reddingboot Jan Leis zeker niet tot de modernste reddingvaartuigen behoort. Het schip is 55 jaar oud en was enkele dagen geleden vanuit Burgsluis naar Hoek van Holland gevaren om daar de Koningin Juliana tijdelijk te vervan gen. Deze reddingboot ligt voor een controlebeurt in dok. Het is de bedoe ling dat de Jan Leis over enkele weken definitief uit de vaart wordt genomen om te gaan fungeren als museumschip. in havengebied Terneuzen ROTTERDAM De eind vorige week uit de Zeeuwse wateren ver trokken reddingboot Jan Leis heeft zondagmorgen vanuit Hoek van Hol land in vliegende storm vijf opvaren den van een kraanponton gered, na dat dit vaartuig op zee enkele mijlen ten noorden van Hoek van Holland in ernstige moeilijkheden was geko men. Volgens de schipper van de Jan Leis, Johan de Blok (57) waren als VLISSINGEN - Leden van de milieu beschermingsorganisatie Greenpea ce hebben in het weekeinde opnieuw geprobeerd de lozing van titaandio- xyde-afval voor de Belgisch-Neder landse kust te verhinderen. Nadat Greenpeace vrijdag vanaf de 'Sirius' actie had ondernomen tegen de Bel gische chemicaliëntanker 'Falco', hebben actievoerders in de nacht van zaterdag op zondag - tevergeefs - gepoogd om te voorkcmen dat het chemisch-afvallozingsschip 'Wadsi Tanker' van Bayer Antwerpen zo'n duizend tond afval in zee kon dum pen. In de nacht van zaterdag op zondag hebben vier Greenpeace-actievoer- ders in volle zee het lozingsschip bezet gehouden. Om tien uur zaterdag avond beklommen zij in de monding van de Westerschelde vanaf het actie schip 'Sirius' het voordek van de tanker. Zodra de actievoerders aan boord waren werden alle toegangen tot de overige gedeeltes van het schip afgesloten. Buitengaats sloegen de golven, opgezweept door de storm, over het dek. De bezetters trachtten via een ladder over de brug naar het achterdek te klimmen. Volgens een woordvoerder van Greenpeace wer den zij daarbij eerst teruggeduwd door de kapitein van de afval tanker. Later slaagden zij er toch in om zich in veiligheid te stellen. TERNEUZEN Vijf generaties, trots op een foto. Hoe vaak komt dan nog voor? Dat besefte ook de familie Vanhijfte-Meijer. Een paar weken geleden zag achter achterkleinkind Dave het levenslicht. In Rotterdam was dat. Maar in Terneuzen werd gejuicht. Overgroot moeder Ris Meijer-Vanhijfte (61) beraamde een plan netje en dat werd zondagmiddag uitgevoerd. In verpleeghuis 'Ter Schorre' aan de Scheldedijk in Terneuzen werden vijf generaties bijeen gebracht. Tot groot genoegen van bet-overgrootmoeder Lenie Vanhijfte-Van Waes (87 jaar inmiddels). Zij liet zich vereeuwigen met haar nazaten. Voor alle duidelijkheid, het zit zo in elkaar: oma Lenie Vanhijfte is 87 jaar en woont in 'Ter Schorre' (na een belangrijk deel van haar leven te hebben doorgebracht in Sluiskil, waar haar man werkte bij de Cokesfabriek), haar dochter Ris Meijer-Vanhijfte (61) woont in Terneu zen, haar kleindochter, Coby Lucas-Meijer (42) in Rotterdam, net als haar achterkleindochter Jolanda Ketelaar (19) de 14 dagen jonge Dave Ketelaar. Ris Meijer, met volle tuigen genietend van de reünie: 'Of we iets bijzonders doen? Ach nee, dat niet. Maar ze blijven vandaag wel allemaal eten... Daar heb ik m'n handen vol aan...'. Volgens Greenpeace ontstond er in het lozingsgebied een gevaarlijke si tuatie toen de tanker de 'Sirius' pro beerde te snijden: als gevolg van die manoeuvre zou er bijna een aanva ring zijn ontstaan. De kapitein van de tanker reageerde op geen enkele ma nier op herhaalde verzoeken vanaf de 'Sirius' om radiocontact op te nemen. GOES - Uit een muziekhandel in Goes werden het afgelopen weekeinde een dwarsfluit en een tenorhoorn met een gezamenlijke waarde van 900 gulden gestolen. Inbrekers vernielden daar toe een etalageruit. Schade: 1500 gul den. Hierna restte de bemanning van de 'Sirius' weinig anders dan op ruime afstand toe te zien hoe de ruim dui zend ton afval in zee werd geloosd. Zondagmorgen werden de vier actie voerders met een rubberboot van de afvaltanker gehaald. De acties tegen de lozingen van het afval, afkomstig van de Belgische titaandioxyde-bedrijven Bayer Ant werpen en NL Chemicals Gent, wor den de komende dagen voortgezet. Greenpeace vindt het onaanvaard baar dat de Belgische overheid de beide bedrijven vergunningen zal ver lenen, waardoor de lozingen nog vele jaren kunnen doorgaan. Greenpeace meent dat er voorwaarden gesteld moeten worden om zo spoedig moge lijk een eind aan de lozingen te ma ken. Ze tobde al jaren met zere voeten, die mevrouw uit een klein plaatsje op één van de Zeeuwse eilanden. Maar er over klagen deed ze nooit. Vanaf het moment dat ze 's morgens haar gekwelde on derdanen met behulp van een schoenlepel in haar schoenen wrong leed ze in stilte. Maar onlangs miste ze dit nuttige gebruiksvoorwerp. Nergens te vinden. Dus dan maar zonder de schoenen aangedaan en op zoek. Het hele huis was ze al drie keer rondgeweest. Ze gaf het zoeken op en ging aan de slag. En een pijn in haar voe ten dat ze had. Zo erg zelfs, dat ze er - voor het eerst eigenlijk openlijk iets over zei tegen haar huisgenoten. Die wen sten haar van harte sterkte. De schoenlepel kwam pas 's avonds weer boven water. En uit een geheel onverwachte hoek. Toen al het huishoude lijk werk was gedaan, ging mevrouw er eens lekker voor zitten en deed - gelukkig - haar knellend schoeisel uit. Om ver volgens oog in oog te komen met het verdwenen voorwerp. Ze had er de hele dag op rond gelopen. ARNEMUIDEN - Staatssecretaris A. Ploeg van landbouw en visserij is bereid om samen met de vissers en en ;X hun organisaties een visserijplan op te stellen. Vissers met schepen die een kleiner motorvermogen clan 2000 X; pk hebben, probeert hij voortaan niet S langer werkloos aan de kade te laten liggen omdat de vangstquota zijn bereikt. Dat betekent wel, dat sche- •X pen met een groter motorvermogen dan 2000 pk niet langer in de Europe- •X se wateren mogen vissen. Zij zouden de wijk kunnen nemen naar visgron- •x den bij de Verenigde Staten of naar X; de kusten van Afrika. Het plan heeft alleen kans van slagen, als alle vissers en visserijorganisaties *j ermee instemmen. „Ik doe dan ook een beroep op de onderlinge solidari- S teit van de vissers", zei de heer Ploeg zaterdagochtend in Arnemmden. In X; verenigingsgebouw De Arne was hij de gast van de afdeling Arnemuiden van zijn partij, de WD. Nederland heeft geen beste naam in Westeuropese visserijkringen. „Ons x| land staat in het buitenland te boek •:j: als dé grote boosdoener waar het gaat om overschrijding van de varigstquo- •x ta. En inderdaad heeft Nederland het X; grootste grijze circuit van Europa", ;X zei de staatssecretaris. Om die reden heeft hij niet alleen scherpere contro ls les aangekondigd, maar ook aan het openbaar ministerie gevraagd de boe- tes voor het overschrijden van de •x vangstquota aanzienlijk te verhogen. „Tot voor kort waren de door de economische politierechter opgelegde boetes veel lager dan de opbrengst van de teveel gevangen vis. N j echter kunnen de boetes oplopen tot enkele tienduizenden guldens". De vangstquota -internationaal ge maakte afspraken over de hoeveelhe den van elke vissoort die iedere vis ser mag vangen- zijn doorgaans al vroeg in het seizoen bereikt. De oor zaak daarvan is de enorme capaciteit van de Nederlandse vissersschepen. Het gevolg is, dat veel vissers -na het bereiken van hun quotum- niet meer mogen uitvaren. Daar wil de heer Ploeg nu een eind aan maken. Hij liet weten dat de vissers al positief op zijn voornemen om de kleinere schepen in de Europese en de grotere in de internationale wateren te laten vissen, hebben gereageerd. „Visserij organisaties zijn een handtekenin genactie begonnen onder alle vissers om steun te vragen voor mijn visserij plan. Verder komen er gelden be schikbaar uit Brussel voor die vissers die vrijwillig minder gaan vangen", deelde de heer Ploeg mee. Toegespitst op de Arnemuidse situa tie stelde hij, dat het aantal vissers schepen die onder de ARM-vlag varen de laatste tien jaar stabiel gebleven is. Hun aantal bedraagt nu negert. „Maar hun gezamenlijke motorvermogen kilometer lange kust van Somalië. Als primeurtje kon hij meedelen, dat de Japanse regering vrijdagavond laat toestemming heeft gegeven tot de export vanuit Nederland van 800 ton haring extra naar dit Aziatische land. „Met de verordening over het thui- spellen van garnalen hebben mijn collega Van de Reijden en ik niet bedoeld om een eind te maken aan het thuis pellen van garnalen, zoals dat ook in Arnemuiden gebeurt. Het feit, dat thuispellers voortaan een vergunning moeten hebben heeft wél tot doel om bepaalde onfrisse toe standen die zich in sommige gemeen ten voordeden, te voorkómen. Die vergunning krijgt men alleen, als men zich onderwerpt aan controles. Die zouden wat mij betreft het best door het gemeentebestuur kunnen worden uitgevoerd. En wellicht moe ten die lokale overheden eens naden ken over het oprichten van pelcen- tra", meende de heer Ploeg. Hij deed een beroep op de Nederland se visserij om alle mogelijkheden van de pelmachines te onderzoeken. „Ne derland heeft altijd een leidinggeven de rol gehad in de internationale garnalenhandel. Als we niet gauw inspelen op de mogelijkheden van de pelmachines, raken we die rol wellicht kwijt aan West-Duitsland of België", waarschuwde de heer Ploeg. BRESKENS Bij een inbraak bij rederij Vroon aan de Havenwestzijde in Breskens is voor 20.000 gulden aan diverse valuta gestolen. Verder is nog een nog onbekend aantal cheques ontvreemd. De inbraak is gepleegd in de nacht van vrijdag op zaterdag. De dader(s) haalden in het kantoor een kluis uit de muur. Deze werd aan de achterzij de geopend en er werden sleutels van een andere kluis uitgehaald. Nadat er een deur die als inbraakvrij gold, met grof geweld was geopend, kwam men bij de andere kluis. Daar werden het geld en de cheques uitgehaald. De ravage in het kantoor was groot. Het kantoor is al eerder doelwit ge weest van een inbraak. Ook eind december vorig jaar werd al gepro beerd de brandkast te kraken, wat toen mislukte. verdubbelde in die jaren van 8600 pk tot 17000 pk", zo illustreerde de heer Ploeg de in zijn ogen zorgelijke ont wikkeling rond de overcapaciteit. In relatie tot de Nederlandse vangstquo ta kent ons land in de visserij nu al een overcapaciteit van 50.000 pk mo torvermogen. Als positieve ontwikkelingen noemde hij het vergaande onderzoek naar de mogelijkheden voor Nederlandse vis sers met grote schepen om op tonijn te gaan vissen voor de vierduizend Staatssecretaris Ploeg Zaterdagochtend om vijf uur, vlak voor de wisseling van ploegen, werd het laden van het vrachtschip 'Forum Sun' aan de NSM-kade bij Sluiskil, stilgelegd. Het hele weekeinde lag de drijvende 'Kraan 5' van OVET werk loos naast het schip. Bij OVET in Terneuzen werd zondagavond een an der vrachtschip verwacht. Ook dat zou worden getroffen door de prikac tie. Joop Verduyn, voorzitter van de ondernemingsraad en kaderlid van de Vervoersbond FNV bij OVET zondag: „We gaan net zo lang door als nodig is. Voor het personeel - op de kranen en daaromheen - is de maat nu echt vol. De problemen hebben zich de laatste tijd opgehoopt. Een uitbarsting als deze kon niet uitblijven. OVET is groot geworden over de ruggen van deze mensen heen. Dinsdag, Konin ginnedag, gaat het werk weer plat. En zolang de directie voet bij stuk houdt, blijft dat zo. De situatie was zo langza merhand onwerkbaar geworden". In het verleden was de animo voor vakbondsacties bij het OVET-perso- neel nooit erg groot. Dat is nu veran derd. Nadat drie opeenvolgende ge sprekken tussen de bonden en de directie niets hadden opgeleverd, be sloot het personeel vorige week nage noeg eensgezind tijdens de weekein den voorlopig niet meer te werken. De bonden eisen van de directie volle dige handhaving en uitbetaling van de prijscompensatie, doorbetaling van het ziekengeld tot 100 procent, arbeidstijdverkorting, zodanig dat ie dereen werkt volgens een vast rooster (in drie ploegen) en uitbetaling van het maandloon volgens een vast sche ma (de Vervoersbond in een pamflet: „Het moet uit zijn met die variabele maandlonen. We willen zekerheid om trent ons inkomen"). Verder maken de bonden bezwaar tegen tijdelijke arbeidskrachten, terwijl in het kader van de arbeidstijdverkorting plaat sing van jonge mensen wordt bepleit. Tenslotte moet de leeftijd, waarop oudere werknemers vervroegd kun nen uittreden omlaag. OR-voorzitter Joop Verduyn: lang als nodig is ..net zo Citaat uit het pamflet van de Ver voersbond FNV: „Bij onderhandelin gen maakt onze werkgever ons wijs dat het allemaal niet zo best gaat met het bedrijf. Niets is minder waar. Het gaat juist goed. Want de werkgever beschikt over werknemers, die net als elastiek bruikbaar zijn, tegen de laagste prijzen. Er wordt alweer geïnvesteerd in een moderne drijf kraan en er liggen plannen om in Vlissingen kolenoverslag te gaan doen". Volgens de FNV is de produk- tie sinds vorig najaar met twintig procent omhoog gegaan. „Het wordt dus de hoogste tijd dat we eens een graantje meepikken van deze groeisi tuatie". OR-voorzitter Verduyn: „Het perso neel van OVET komt nauwelijks nog toe aan een normaal huiselijk leven. Er wordt op alle mogelijke manieren misbruik van de mensen gemaakt. De enige zaken waarmee de directie tot nu toe akkoord wilde gaan waren dat ziekengeld tot 100 procent en die twee procent prijscompensatie. Maar er wordt ook gezegd dat, als we dat zogenaamde cyclusloon wilden, we de compensaties zouden moeten inleve ren. Bovendien zou er worden gesleu teld aan de schafttijd". Volgens de Vervoersbond FNV is de situatie bij OVET ten hemel schreiend. Een woordvoerder: „Er is geen bedrijf in ons land, vergelijkbaar met OVET, dat zo werkt". Commercieel directeur J. A. Neve van OVET - de belangrijkste onder handelaar namens het bedrijf - was afgelopen weekeinde onbereikbaar voor commentaar. Algemeen direc teur Y. Simenel bleek niet op de hoogte van de actuele stand van zaken. GROEDE De Stichting Vakoplei ding Bouwbedrijf houdt dinsdag 14 mei in Groede een bijeenkomst naar aanleiding van de viering van de 1500ste leerlingbouwplaats. De bouwplaats is een project van vier woningwetwoningen aan de Mr De Casembrootstraat in Groede. Kraan 5 van OVET werkloos langszij het vrachtschip 'Forum Sun' bij NSM in Sluiskil. Staatssecretaris Ploeg wil werken aan visserijplan V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 19