tfEUW *10DEL WW BBESB UNO TURBO 74ulo hendriks accu wielverf PZC/ vrijdagkrant FIAT DAGEVOS „De nieuwe Kadett is het beste koncept dat Opel ooit heeft gelanceerd. ffflY uppelvorm bediening racecircuits BRITANNIA B.V. DAGEVOS B.V. GOES Eerst de mens, dan de auto. Opel Janssens Vlissingen B.V. 1IJPAG 19 APRIL 1985 pel heeft met de nieuwe Kadett kennelijk zo goed coord, dat men niet alleen heeft gezien om de titel to van het Jaar' in de wacht jlepen, maar ook om nog eds het best verkochte del in ons land te blijven. En e je ogen langs de weg goed ost geeft dan valt op hoe na de introductie er al vele rten van deze nieuwe dett rondreden, is Opel er ook alles aan .gen om een zo compleet gelijk programma direct bij ntroductie uit te brengen, een eenvoudig 1.2 LS tot luxueuze l.öltrin avan-uitvoering. Het was er maal direct en dan ook nog met geringe levertijden, or deze test hebben we een gemotoriseerd type eden. De 1.3 S blijkt nelijk een heel potent jentje te zijn, die eenmaal op ren niet schrikt voor een tal kilometers extra boven erwachte topsnelsnelheid. tdik 165 km per uur, en dan te kilometers, wordt menig ;andje meer dan rap ilegd. Niet dat het in het, jd wat sober aandoende, irieur dan een oorverdovend aai is. Nee, het motortje kan allemaal best bolwerken |ider heel hoog in de toeren te leten klimmen. De 75 pk rden er bij 5800 tr/p.min geklopt en het laat zich eszins als redelijk ischrijvenn als we spreken er het geluidsniveau dat dan rdt geproduceerd. De snellingsbak ligt voor de vier snellingen goed onder ndbereik, de 5 zou wat hterbij gepositioneerd igen worden. it verbruik van deze Kadett is i behoorlijk te noemen. Er rd over diverse trajecten eden, waaronder lange ikken snelweg, veel idswerk, korte tochtjes, iselend weerbeeld en toch ,shet gemiddelde 1:13,7 tgeen voor een dergelij k jpe motor heel netjes is. Want lijk gezegd, bij snelheden die een nog maar in Duitsland e lang nog?verreden mogen rden, verwacht je toch een (nzienlijk hoger verbruik. Kadett is in voorgaande leveringen en bij andere idia al uitvoerig beschreven |orwat de vormgeving betreft, een vindt er niets nieuws aan de ander is verbaasd dat el erin is geslaagd het oude ie toch zo nieuw te kunnen introduceren. duidelijke 'druppelvorm', |rer als we de Kadett van ven op het dak bekijken, eft alles te maken met de (•waarde die zo laag |)gelijk gehouden moet rden wil er überhaupt nog beetje redelijk verbruik uit len. De vlakke lijn aan de orzljde waar de koplampen de grille mooi in elkaar erlopen, de markante hoge |hterkant met het atjespatroon in de C-stijl en gladde dakafwerking |nmerken deze nieuwe Kadett der meer. Van binnen is het lemaal wat minder vallend, goed het dashboard Opel Kadett GSI is een weinig fraaier gestyleerd, heeft een middenconsole die ietwat onder een hoek staat, maar voor het overige is het degelijke soberheid. Mits we natuurlijk in het topmodel 1.8 GSi plaatsnemen. Dat ziet er natuurlijk fantastisch uit met al die fraaie digitale meters en LCD-grafieken voor toerental, temperatuur, dynamo, olie en benzinemeter. Deze Kadett is werkelijk een luxe broodje om zo te zeggen, die er echt heetgebakerd vandoor gaat. In de fraaie kuipstoelen met perfecte steun is het gewoon een zaligheid om het gaspedaal op een rustige weg eens lekker helmaal in te trappen. Wat dacht u van dik over de 205 km/p.uur, niet gek voor een amateurtje hè? De 1.8 ltr injectiemotor levert dan ook ruim 115 pk en dat wil er wel even vandoor. Zeker als er naar het koppel van 151 Nm bij 4800 tr wordt gekeken. Het gaat allemaal zo soepel, dat het haast fijn is om iedere keer weer De 'cockpit' van de Opel Kadett GSI even te mogen opschakelen. Want echt lang volhouden van de aspiraties die zo'n auto nu eenmaal in je losweken is er natuurlijk niet bij. Een GSi ligt ook even anders op de weg dan onze 1.3 S Kadett. Daar zorgen de extra torsiestabilisators en de gasgevulde schokdempers wel voor. Voor het overige is het onderstel gelijk; dus onafhankelijke voorwielophanging met McPhersons en achter een starre as met schroefveren. De velgen en banden verschillen ook iets: voor de 1.3 is dat 4 1/2J x 13 en 145SR13 banden, de GSi heeft 5 1 2Jxl3 en 175/70HR13 rubberen sloffen om goed weg te kunnen komen. Weer even terug naar de werkelijkheid, onze 1.3 S en dan met name de gebruikswaarde. Met vier man kun je er heel behoorlijk in zitten en de bagageruimte is heel ruim van afmetingen. Er kan bijna 300 liter in en zonodig kan de achterbank neergeklapt worden. Een extra compliment verdient de achterklep, die zwaait zo ver omhoog dat mensen van over de 1.80 er met gemak onder kunnen staan zonder hun hoofd te stoten. De opstaande rand is niet hinderlijk te noemen en de afwerking van de bak zelf is keurig en vlak. Het zitcomfort van de voorstoelen is gunstig, ietwat hard maar net voldoende om wakker te blijven. Steun van de rugleuning is prima, op de juiste plaatsen en vooral in de onderste delen van de rug een goede zit. Verstelbaarheid van de voorzetels is met een draaiknop aan de zijkant te regelen. Voor de driedeurs-versie is de instap naar achteren redelijk te noemen, waarbij de veiligheidsgordels van de voorzijde langs een rail mooi wegglijden. De achterbank zelf zit goed. alleen is er door de lage natuurlijk, want in het instructieboekje staat dat gewoon, maar ja, dat lag er nou net niet in!). De GL-uitvoering beschikt over een dashboardkastje, intervalschakelaar voor achterruitwisser, zoemer voor aangelaten verlichting en verlichting in kofferbak. Verder nog een (heel klein) klokje, flankbescherming en wagenbreed tapijt. Hoe rijdt de nieuwe Kadett? Nou. dat is gewoon goed, nogal zit van de voorstoelen niet al te veel been- en voetruimte over gebleven. Bediening van het instrumentarium is makkelijk, waarbij vooral de forse grepen aan richtingaanwijzers en ruitenwissers opvallen. Tip voor de nieuwelingen: de schakelaar voor de plafondverlichting zit op de lichtknop zelf, even uittrekken en hij brandt (wat heb ik daar ooit naar zitten zoeken, stom indirecte besturing, maar wel heel nauwekeurig. Op het rechte end zeer koersvast en in de bochten een lichte neiging- tot onderstuur. Parkeren gaat wat zwaar en het overhellen in de bochten is acceptabel. Kortom: voor een Opel Kadett eigenlijk voorspelbaar, die gaan niet over een nacht ijs. Het is niet opvallend, maar het is wel goed. Nog even de prijzen: voor de 1.3S GL komt dat op f21.736 en de GSi kost 31.474. SIEM LEEUWENKAMP uno turbo driftig fiat je iat Uno Turbo i.e. dat is de volledige naam voor het pit- r raspaardje dat deze Ita- anse autofabrikant heeft ge- uwd voor hen die zich thuis elen in de zogeheten GTI- asse. Inmiddels is in deze |asse het nodige voorhanden noemen een Golf, Kadett en ugeot 205. Om zich bij al dit ardekrachtengeweld een etje te kunnen aanpassen is Uno voorzien van een turbo- mpressor die de druk opjaagt 0,65 bar. 'W gebruik te maken van een ssenkoeler wordt de aange- 'erde lucht in de verbran- gsruimten tussen cilinder- nden en zuigers vooraf extra temperatuur verlaagd om zo n hogere vullingsgraad te ver- ijgen. Dat immers leidt tot |n optimaal rendement op het ment dat de ontsteking het ^ndstofmengsel, dat wordt in spoten via een elektronisch mgeld inspuitsysteem van sch, tot ontbranding laat ko len. I13-litermotor die een vermo- In levert van 105 pk bij 5750 Ieren per minuut, is geheel I ogepast voor deze nieuwe I "figuratie; die overigens ook I de Thema, Delta, Y10 en fgenta wordt toegepast. De Wazen gietijzeren vierpitter is staat om een fors koppelcijfer 147 Nm bij 3200 tr/min neer zetten. Het redelijk lichte êentje (850 kg) is bepaald niet van de langzame als je ziet dat in z'n vijfde versnelling de snel heidsmeter tot 200 km/h reikt! De- Uno Turbo is uiterlijk geen dikke gifkikker geworden die zonodig moet laten zien dat er geweld onder de motorkap schuilt (en mogelijk ook achter het stuurwiel aanwezig is?). De lijn van de Uno is bewaard ge bleven, de derde deur heeft en kel een verlengd 'afdakje' dat als spoiler dienst doet. Verder een spoiler aan voorzijde met mistlampen, spatbordverbre- ders en bredere banden van de maat 175/60 HR 13 die om licht metalen velgen zitten. Getuigen van een luxere aan kleding die bij zo'n topmodel passen vinden we in het inte rieur in de vorm van: fraaiere stoelen, sportstuurwiel (met nogal geprononceerde tekst Uno Turbo i.e. erop), verder de nodige meters o.m. turbodruk, oliedruk, olietemperatuur en koelwatertemperatuur. De Uno turbo, die in zijn klasse ongetwijfeld op de racecircuits zal verschijnen om daar aan een of andere Cup-wedstrijd deel te nemen, heeft een heel vlotte acceleratie. Van 0-100 km/h gaat in 8,3 seconden en de staande start tot 1000 meter vergt 29,3 sec. Fiat geeft on danks deze rappe kloktijden een verbruik op dat gemiddeld rond de 1:14 uitkomt. Maar als er gereden wordt naar wat dit turbo-kogeltje waard is dan zal het toch gauw onder de 1:10 duiken. De Uno Turbo i.e. die binnen kort leverbaar wordt zal een prijs van rond de 30 mille niet kunnen waarmaken als we af gaan op de geboden ruimte en de nog niet zo grote populariteit van de gewone Uno's. Vandaar dat een kleine 5 mille minder deze rappe auto heel wat aan trekkelijker zal maken voor me nigeen die gesteld is op com pactheid zonder al te veel con cessies te doen aan ruimte. Die klanten zullen tevens doordron gen moeten zijn van het gebo den rij comfort en de op een hoog peil liggende prestaties, anders hebben ze er een meer prijs van ruim 8 mille echt niet voor over. De rijindrukken van deze Italiaanse rapperik zullen we eertijds aan u voorschotelen, waarmee dan hopelijk de ver wekte verwachtingen overeen komen. SIEM LEEUWENKAMP autobedrijf Industrieweg 19 - Vlissingen tel. 01184-17736. mm FIAT AKTIEDEALER KUYPERLAAN 287, TEL. 01100-31280 Opel Kadett 01184-17100. Pres. Rooseveltlaan 772 Vlissingen Klein Frankruk 31 Goes tel. 01100-16210 uw roiuanL dealer Chloride vrijetijdsaccu. Onder die naam brengt de firma Chloride uit Vlaardingen de onderhoudsvrije accu die ook leverbaar is voor auto's - maar dan met dunnere platen - op de markt. Uiteraard is deze standaccu overal te gebruiken, want naast caravans, kampeerauto's en schepen is de Portapower natuurlijk ook handig in of rond het huis of bedrijf. Deze accu is voorzien van dikkere platen, omdat het cyclisch in bedrijf zijn - veel ontladingen - de nodige chemische reacties met zich meebrengt. Daarnaast is er een speciale dubbele separatie aangebracht om extra levensduur te waar borgen. De 60 Ah-accu kost 135 en de 90 Ah kost 198, ex. btw. De nieuwe Fiat Uno Turbo i.e. Was tot voor kort signaal- rood de sportieve autokleur bij uitstek, tegenwoordig luidt het gezegde: „Een auto met pitr spuit men wit". En dat gebeurt dan ook. Vrij wel elke automobielfabri kant brengt sportievé model len op de markt die van top tot velg in het wit zijn uitge voerd. Wit is echter erg be smettelijk en vooral zo'n witte velg heeft veel te ver duren. Modder, zout, steen slag en remmenslijpsel bela gen het velgoppervlak en na enige tijd staan de velgen en sjofel bij. Net alsof men een paar afgetrapte schoenen on der een mooi kostuum aan heeft. Holt Lloyd te Almere- Haven introduceert in het Holts wielverfprogramma nu speciale witte wielverf, 'White Wheels' genaamd. Deze wielverf op polyure- thaan-basis maakt de velgen weer als nieuw en biedt lang bescherming. White Wheels is verkrijgbaar in een 400 ml spuitbus die voldoende verf bevat voor 5 velgen. Extra voordeel is dat het niet nodig is om de velg eerst in de grondverf te zetten. White Wheels kost 14.95 per spuit bus. Wie het helemaal af wil ma ken vindt in het Holts-pakket ook nog witte spatlappen die helpen de auto schoon te houden. Het Holts wielverfprogram ma bevat naast 'White Wheels' nog drie wielverven: '5 Steel Wheels', '5 Silver Wheels' en tenslotte '5 Gold Wheels'. Ook deze wielverven zijn verpakt in 400 ml spuit bussen en kosten eveneens 14,95 per stuk. Het opknappen van de wiel velgen gaat het eenvoudigst wanneer die wielen van de wagen worden gehaald. In specteer dan meteen de ban den en controleer vooral het zijvlak van de band dat naar binnen gericht is. Een schitterend gespoten velg komt pas het best tot zijn recht met een diepzwarte band er om heen. Maak daar om van de gelegenheid ge bruik om de band rondom in Holts Tirewall Black te zet ten. Die speciale zwarte ban- denverf hersteld niet alleen de kleur, maar beschermt het rubber ook tegen uitdrogen. Alleen de buitenzijde op knappen en niet het 'verge ten' binnenzijvlak is echt ver keerde zuinigheid. Holts Tirewall Black wordt geleverd in een 200 ml blik er kost 8,35. Holts produkten zijn te koop bij autoshops, benzinesta tions en warenhuizen in ge heel Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 45