tfEUW
*10DEL
WW
BBESB UNO TURBO
74ulo hendriks
accu
wielverf
PZC/ vrijdagkrant
FIAT DAGEVOS
„De nieuwe Kadett
is het beste koncept
dat Opel ooit
heeft gelanceerd.
ffflY
uppelvorm
bediening
racecircuits
BRITANNIA B.V.
DAGEVOS B.V. GOES
Eerst de mens, dan de auto.
Opel Janssens
Vlissingen B.V.
1IJPAG 19 APRIL 1985
pel heeft met de nieuwe
Kadett kennelijk zo goed
coord, dat men niet alleen
heeft gezien om de titel
to van het Jaar' in de wacht
jlepen, maar ook om nog
eds het best verkochte
del in ons land te blijven. En
e je ogen langs de weg goed
ost geeft dan valt op hoe
na de introductie er al vele
rten van deze nieuwe
dett rondreden,
is Opel er ook alles aan
.gen om een zo compleet
gelijk programma direct bij
ntroductie uit te brengen,
een eenvoudig 1.2 LS tot
luxueuze l.öltrin
avan-uitvoering. Het was er
maal direct en dan ook nog
met geringe levertijden,
or deze test hebben we een
gemotoriseerd type
eden. De 1.3 S blijkt
nelijk een heel potent
jentje te zijn, die eenmaal op
ren niet schrikt voor een
tal kilometers extra boven
erwachte topsnelsnelheid.
tdik 165 km per uur, en dan
te kilometers, wordt menig
;andje meer dan rap
ilegd. Niet dat het in het,
jd wat sober aandoende,
irieur dan een oorverdovend
aai is. Nee, het motortje kan
allemaal best bolwerken
|ider heel hoog in de toeren te
leten klimmen. De 75 pk
rden er bij 5800 tr/p.min
geklopt en het laat zich
eszins als redelijk
ischrijvenn als we spreken
er het geluidsniveau dat dan
rdt geproduceerd. De
snellingsbak ligt voor de vier
snellingen goed onder
ndbereik, de 5 zou wat
hterbij gepositioneerd
igen worden.
it verbruik van deze Kadett is
i behoorlijk te noemen. Er
rd over diverse trajecten
eden, waaronder lange
ikken snelweg, veel
idswerk, korte tochtjes,
iselend weerbeeld en toch
,shet gemiddelde 1:13,7
tgeen voor een dergelij k
jpe motor heel netjes is. Want
lijk gezegd, bij snelheden die
een nog maar in Duitsland
e lang nog?verreden mogen
rden, verwacht je toch een
(nzienlijk hoger verbruik.
Kadett is in voorgaande
leveringen en bij andere
idia al uitvoerig beschreven
|orwat de vormgeving betreft,
een vindt er niets nieuws aan
de ander is verbaasd dat
el erin is geslaagd het oude
ie toch zo nieuw te kunnen
introduceren.
duidelijke 'druppelvorm',
|rer als we de Kadett van
ven op het dak bekijken,
eft alles te maken met de
(•waarde die zo laag
|)gelijk gehouden moet
rden wil er überhaupt nog
beetje redelijk verbruik uit
len. De vlakke lijn aan de
orzljde waar de koplampen
de grille mooi in elkaar
erlopen, de markante hoge
|hterkant met het
atjespatroon in de C-stijl en
gladde dakafwerking
|nmerken deze nieuwe Kadett
der meer. Van binnen is het
lemaal wat minder
vallend, goed het dashboard
Opel Kadett GSI
is een weinig fraaier
gestyleerd, heeft een
middenconsole die ietwat
onder een hoek staat, maar
voor het overige is het
degelijke soberheid. Mits we
natuurlijk in het topmodel 1.8
GSi plaatsnemen.
Dat ziet er natuurlijk
fantastisch uit met al die fraaie
digitale meters en
LCD-grafieken voor toerental,
temperatuur, dynamo, olie en
benzinemeter. Deze Kadett is
werkelijk een luxe broodje om
zo te zeggen, die er echt
heetgebakerd vandoor gaat. In
de fraaie kuipstoelen met
perfecte steun is het gewoon een
zaligheid om het gaspedaal op
een rustige weg eens lekker
helmaal in te trappen. Wat
dacht u van dik over de 205
km/p.uur, niet gek voor een
amateurtje hè?
De 1.8 ltr injectiemotor levert
dan ook ruim 115 pk en dat wil
er wel even vandoor. Zeker als
er naar het koppel van 151 Nm
bij 4800 tr wordt gekeken. Het
gaat allemaal zo soepel, dat het
haast fijn is om iedere keer weer
De 'cockpit' van de Opel Kadett GSI
even te mogen opschakelen.
Want echt lang volhouden van
de aspiraties die zo'n auto nu
eenmaal in je losweken is er
natuurlijk niet bij. Een GSi ligt
ook even anders op de weg dan
onze 1.3 S Kadett. Daar zorgen
de extra torsiestabilisators en
de gasgevulde schokdempers
wel voor. Voor het overige is het
onderstel gelijk; dus
onafhankelijke
voorwielophanging met
McPhersons en achter een
starre as met schroefveren. De
velgen en banden verschillen
ook iets: voor de 1.3 is dat 4 1/2J
x 13 en 145SR13 banden, de GSi
heeft 5 1 2Jxl3 en 175/70HR13
rubberen sloffen om goed weg te
kunnen komen.
Weer even terug naar de
werkelijkheid, onze 1.3 S en dan
met name de gebruikswaarde.
Met vier man kun je er heel
behoorlijk in zitten en de
bagageruimte is heel ruim van
afmetingen. Er kan bijna 300
liter in en zonodig kan de
achterbank neergeklapt
worden. Een extra compliment
verdient de achterklep, die
zwaait zo ver omhoog dat
mensen van over de 1.80 er met
gemak onder kunnen staan
zonder hun hoofd te stoten. De
opstaande rand is niet
hinderlijk te noemen en de
afwerking van de bak zelf is
keurig en vlak. Het zitcomfort
van de voorstoelen is gunstig,
ietwat hard maar net voldoende
om wakker te blijven. Steun van
de rugleuning is prima, op de
juiste plaatsen en vooral in de
onderste delen van de rug een
goede zit. Verstelbaarheid van
de voorzetels is met een
draaiknop aan de zijkant te
regelen.
Voor de driedeurs-versie is de
instap naar achteren redelijk te
noemen, waarbij de
veiligheidsgordels van de
voorzijde langs een rail mooi
wegglijden. De achterbank zelf
zit goed. alleen is er door de lage
natuurlijk, want in het
instructieboekje staat dat
gewoon, maar ja, dat lag er nou
net niet in!).
De GL-uitvoering beschikt over
een dashboardkastje,
intervalschakelaar voor
achterruitwisser, zoemer voor
aangelaten verlichting en
verlichting in kofferbak. Verder
nog een (heel klein) klokje,
flankbescherming en
wagenbreed tapijt.
Hoe rijdt de nieuwe Kadett?
Nou. dat is gewoon goed, nogal
zit van de voorstoelen niet al te
veel been- en voetruimte over
gebleven.
Bediening van het
instrumentarium is makkelijk,
waarbij vooral de forse grepen
aan richtingaanwijzers en
ruitenwissers opvallen. Tip
voor de nieuwelingen: de
schakelaar voor de
plafondverlichting zit op de
lichtknop zelf, even uittrekken
en hij brandt (wat heb ik daar
ooit naar zitten zoeken, stom
indirecte besturing, maar wel
heel nauwekeurig. Op het
rechte end zeer koersvast en in
de bochten een lichte neiging-
tot onderstuur. Parkeren gaat
wat zwaar en het overhellen in
de bochten is acceptabel.
Kortom: voor een Opel Kadett
eigenlijk voorspelbaar, die gaan
niet over een nacht ijs. Het is
niet opvallend, maar het is wel
goed. Nog even de prijzen: voor
de 1.3S GL komt dat op f21.736
en de GSi kost 31.474.
SIEM LEEUWENKAMP
uno turbo driftig fiat je
iat Uno Turbo i.e. dat is de
volledige naam voor het pit-
r raspaardje dat deze Ita-
anse autofabrikant heeft ge-
uwd voor hen die zich thuis
elen in de zogeheten GTI-
asse. Inmiddels is in deze
|asse het nodige voorhanden
noemen een Golf, Kadett en
ugeot 205. Om zich bij al dit
ardekrachtengeweld een
etje te kunnen aanpassen is
Uno voorzien van een turbo-
mpressor die de druk opjaagt
0,65 bar.
'W gebruik te maken van een
ssenkoeler wordt de aange-
'erde lucht in de verbran-
gsruimten tussen cilinder-
nden en zuigers vooraf extra
temperatuur verlaagd om zo
n hogere vullingsgraad te ver-
ijgen. Dat immers leidt tot
|n optimaal rendement op het
ment dat de ontsteking het
^ndstofmengsel, dat wordt in
spoten via een elektronisch
mgeld inspuitsysteem van
sch, tot ontbranding laat ko
len.
I13-litermotor die een vermo-
In levert van 105 pk bij 5750
Ieren per minuut, is geheel
I ogepast voor deze nieuwe
I "figuratie; die overigens ook
I de Thema, Delta, Y10 en
fgenta wordt toegepast. De
Wazen gietijzeren vierpitter is
staat om een fors koppelcijfer
147 Nm bij 3200 tr/min neer
zetten. Het redelijk lichte
êentje (850 kg) is bepaald niet
van de langzame als je ziet dat
in z'n vijfde versnelling de snel
heidsmeter tot 200 km/h reikt!
De- Uno Turbo is uiterlijk geen
dikke gifkikker geworden die
zonodig moet laten zien dat er
geweld onder de motorkap
schuilt (en mogelijk ook achter
het stuurwiel aanwezig is?). De
lijn van de Uno is bewaard ge
bleven, de derde deur heeft en
kel een verlengd 'afdakje' dat
als spoiler dienst doet. Verder
een spoiler aan voorzijde met
mistlampen, spatbordverbre-
ders en bredere banden van de
maat 175/60 HR 13 die om licht
metalen velgen zitten.
Getuigen van een luxere aan
kleding die bij zo'n topmodel
passen vinden we in het inte
rieur in de vorm van: fraaiere
stoelen, sportstuurwiel (met
nogal geprononceerde tekst
Uno Turbo i.e. erop), verder de
nodige meters o.m. turbodruk,
oliedruk, olietemperatuur en
koelwatertemperatuur.
De Uno turbo, die in zijn klasse
ongetwijfeld op de racecircuits
zal verschijnen om daar aan
een of andere Cup-wedstrijd
deel te nemen, heeft een heel
vlotte acceleratie. Van 0-100
km/h gaat in 8,3 seconden en de
staande start tot 1000 meter
vergt 29,3 sec. Fiat geeft on
danks deze rappe kloktijden
een verbruik op dat gemiddeld
rond de 1:14 uitkomt. Maar als
er gereden wordt naar wat dit
turbo-kogeltje waard is dan zal
het toch gauw onder de 1:10
duiken.
De Uno Turbo i.e. die binnen
kort leverbaar wordt zal een
prijs van rond de 30 mille niet
kunnen waarmaken als we af
gaan op de geboden ruimte en
de nog niet zo grote populariteit
van de gewone Uno's. Vandaar
dat een kleine 5 mille minder
deze rappe auto heel wat aan
trekkelijker zal maken voor me
nigeen die gesteld is op com
pactheid zonder al te veel con
cessies te doen aan ruimte. Die
klanten zullen tevens doordron
gen moeten zijn van het gebo
den rij comfort en de op een
hoog peil liggende prestaties,
anders hebben ze er een meer
prijs van ruim 8 mille echt niet
voor over. De rijindrukken van
deze Italiaanse rapperik zullen
we eertijds aan u voorschotelen,
waarmee dan hopelijk de ver
wekte verwachtingen overeen
komen.
SIEM LEEUWENKAMP
autobedrijf
Industrieweg 19 - Vlissingen
tel. 01184-17736.
mm
FIAT AKTIEDEALER KUYPERLAAN 287, TEL. 01100-31280
Opel Kadett
01184-17100. Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen
Klein Frankruk 31 Goes tel. 01100-16210
uw roiuanL dealer
Chloride vrijetijdsaccu. Onder die naam brengt de firma
Chloride uit Vlaardingen de onderhoudsvrije accu die ook
leverbaar is voor auto's - maar dan met dunnere platen - op de
markt. Uiteraard is deze standaccu overal te gebruiken, want
naast caravans, kampeerauto's en schepen is de Portapower
natuurlijk ook handig in of rond het huis of bedrijf.
Deze accu is voorzien van dikkere platen, omdat het cyclisch
in bedrijf zijn - veel ontladingen - de nodige chemische
reacties met zich meebrengt. Daarnaast is er een speciale
dubbele separatie aangebracht om extra levensduur te waar
borgen. De 60 Ah-accu kost 135 en de 90 Ah kost 198, ex.
btw.
De nieuwe Fiat Uno Turbo i.e.
Was tot voor kort signaal-
rood de sportieve autokleur
bij uitstek, tegenwoordig
luidt het gezegde: „Een auto
met pitr spuit men wit".
En dat gebeurt dan ook. Vrij
wel elke automobielfabri
kant brengt sportievé model
len op de markt die van top
tot velg in het wit zijn uitge
voerd. Wit is echter erg be
smettelijk en vooral zo'n
witte velg heeft veel te ver
duren. Modder, zout, steen
slag en remmenslijpsel bela
gen het velgoppervlak en na
enige tijd staan de velgen en
sjofel bij. Net alsof men een
paar afgetrapte schoenen on
der een mooi kostuum aan
heeft. Holt Lloyd te Almere-
Haven introduceert in het
Holts wielverfprogramma
nu speciale witte wielverf,
'White Wheels' genaamd.
Deze wielverf op polyure-
thaan-basis maakt de velgen
weer als nieuw en biedt lang
bescherming. White Wheels is
verkrijgbaar in een 400 ml
spuitbus die voldoende verf
bevat voor 5 velgen. Extra
voordeel is dat het niet nodig
is om de velg eerst in de
grondverf te zetten. White
Wheels kost 14.95 per spuit
bus.
Wie het helemaal af wil ma
ken vindt in het Holts-pakket
ook nog witte spatlappen die
helpen de auto schoon te
houden.
Het Holts wielverfprogram
ma bevat naast 'White
Wheels' nog drie wielverven:
'5 Steel Wheels', '5 Silver
Wheels' en tenslotte '5 Gold
Wheels'. Ook deze wielverven
zijn verpakt in 400 ml spuit
bussen en kosten eveneens
14,95 per stuk.
Het opknappen van de wiel
velgen gaat het eenvoudigst
wanneer die wielen van de
wagen worden gehaald. In
specteer dan meteen de ban
den en controleer vooral het
zijvlak van de band dat naar
binnen gericht is.
Een schitterend gespoten
velg komt pas het best tot
zijn recht met een diepzwarte
band er om heen. Maak daar
om van de gelegenheid ge
bruik om de band rondom in
Holts Tirewall Black te zet
ten. Die speciale zwarte ban-
denverf hersteld niet alleen
de kleur, maar beschermt het
rubber ook tegen uitdrogen.
Alleen de buitenzijde op
knappen en niet het 'verge
ten' binnenzijvlak is echt ver
keerde zuinigheid.
Holts Tirewall Black wordt
geleverd in een 200 ml blik er
kost 8,35.
Holts produkten zijn te koop
bij autoshops, benzinesta
tions en warenhuizen in ge
heel Nederland.