OMSTREDEN
ACTIE SUCCES
oudjes
ford rs 200
PZC/ vrijdagkrant
Ontdek het komfort van het jaar,
in de Auto van het Jaar.
cijfers
•Gevaarlijk voor de kwaliteit
en goede naam van de branche
•Gevaarlijk voor de toekomst
van
•Gevaarlijk voor de baan
van uw collega's
•Gevaarlijk voor uw eigen baan
•Het mag niet
lekker
Riante stoelen, een zeer komplete
uitrusting, makkelijk in- en uitstappen,
perfekte wegligging. De nieuwe Opel
Kadett verwent u met alle denk
bare komfort.
Met superieure techniek en
prestaties.
Met een zee van ruimte en
maximale betrouwbaarheid. Maak bij
ons een uitgebreide proefrit en u weet
waarom de Opel Kadett werd uitge
roepen tot Auto van het Jaar.
Bij de Opel-deaier staan ze altijd voor u klaar.
Kalverstraat 1
MIDDELBURG
tel. 01180-25851
Donderdag koopavond
VRIJDAG 19 APRIL 1985
BEUNHAZEN
tourna a
De Historische Auto Ren
Club (HARC) viert zaterdag
18 en zondag 19 mei zijn
tweede lustrum met autora
ces met oude automobielen.
De races worden gehouden
op het circuit in Zandvoort.
De lustrumviering begint
met een Concours Sportif
waaraan zo'n 250 auto's mee
doen.
Een jury bestaande uit Jan
Rodderkerk, Freek Dudok
van Heel, Pim van der Veer,
Dick Boosman, Rob Koch en
Paul Krol keurt de deelne
mende voertuigen. Na dit
concours staan diverse races
op het programma met deel
nemers uit heel Europa. On
der de meerijdende automo
bielen onder andere een Ja
guar, een Aston Martin
Lotus Seven, Porsches
Lister Jaguar, een Lola
rari's en Morgans.
De Historische Auto
Club werd 25 juli 1975 01
richt door zeven auto-entt
siasten. De definitieve
richtingsvergadering weg
31 oktober 1975 gehoudei
op 31 december telde
HARC 58 leden. Op 4
1982 wordt de HARC ij
schreven als vereniging
leden van de Historische
to Ren Club trekken
Europa door om deel te'
men aan races met hist
sche automobielen.
De races op Zandvoort bei
nen zowel 18 als 19 mei on
uur 's ochtends.
Binnenkort kunnen illegale
garagebedrijven zich gaan
aanprijzen als 'door de Bovag
officieel erkende beunhazen'. De
Bond van Garagehouders gaat
de komende paar jaar in het
hele land op zoek naar
beunhazen. Het moeten er
volgens een voorzichtige
schatting van de organisatie zo
tussen de 10.000 en 15.000 zijn,
dus dat wordt een hele lange
lijst.
Na een geslaagde proefactie in
Twente - er werden 292
beunhazen gevonden, van wie er
al 65 bij ontdekking stopten -
zijn nu de noordelijke
provincies aan de beurt. Zo zal
elke regio een keer volgen. „En
dat gebeurt steeds bij
verrassing, want anders houden
de beunhazen zich natuurlijk
een poosje gedeisd", zegt
woordvoerder Rob Boon van de
Bovag in Rijswijk.
Die speuractie - de Bovag wil
het woord 'heksenjacht' liever
niet gebruiken - gaat als volgt
in zijn werk: de bond benadert
de leden of ze in hun buurt
beunhazen kennen en vraagt
die namen door te geven aan
Rijswijk. Daar gaat de bond na
of die bedrijfjes inderdaad als
echte beunhazen 'erkend'
kunnen worden. De Bovag heeft
voor dat doel aansluiting
gezocht op de databank van de
Kamers van Koophandel, zodat
met een simpele druk op de
knop kan worden nagegaan of
de man de vereiste
vestigingsvergunning heeft.
Als dat niet het geval is, krijgt
de vermeende beunhaas een
brief van de Bovag op de
deurmat waarin wordt verteld
dat „er alle reden is om te
veronderstellen dat u...
enzovoorts". Ook schrijft de
Bovag dat als men na een
maand niet is opgehouden met
het illegale klussen, de officiële
instanties, zoals de
Economische Controle Dienst
(ECD), het GAK en de
belastingdienst worden
geinformeerd. Die brief was dus
voor een kwart van de
aangeschreven Twentse
beunhazen al duidelijk genoeg
om ermee op te houden.
Wat heeft de Bovag precies
tegen op Beun de Haas, Tedje
van Es, of hoe ze ook mogen
heten? Rob Boon verwijst naar
het affiche dat het personeel in
menig Bovag-garage dagelijks
kan bekijken: ze zijn gevaarlijk
voor de kwaliteit en goede naam
van de branche, gevaarlijk voor
de toekomst van het bedrijf,
gevaarlijk voor de baan van uw
collega's, gevaarlijk voor uw
eigen baan, het mag niet en
daarom gevaarlijk voor ons
allemaal.
De vrije jongens kosten dus
omzet en banen, maar ze zijn
ook asociaal
(belastingontduiking) en
bewijzen de verkeersveiligheid
een slechte dienst (gebrekkige
outillage, geen controle op
vakmanschap), aldus de garage
houders.
Zoals het hoort heeft de Bovag
bij de persconferentie een berg
cijfers aangedragen om die
bezwaren nog eens te
onderstrepen. De
autobedrijven zouden per jaar
ruim 6,3 miljoen arbeidsuren
derven door beunhazerij. Dit
scheelt 5500 volledige banen.
De garages missen daardoor
jaarlijks meer dan 652 miljoen
gulden aan omzet. Dit kost de
Nederlandse schatkist 223
miljoen gulden.
Of die cijfers nu precies
overeenkomen met de
werkelijkheid, laat zich moeilijk
controleren, maar volgens Boon
staat vast dat het aandeel van
de garages de laatste jaren
gedaald is bij een toch al
achterblijvend onderhoud. Dat
heeft volgens hem te maken met
twee factoren: aan de ene kant
wil de consument besparen door
het onderhoud zelf, zwart of in
het geheel niet uit te voeren en
aan de andere kant wordt het
aantal mensen dat zich
aanbiedt als beunhaas ook
groter. Dat laatste zal te maken
hebben met de hogere
werkloosheid (jongeren komen
moeilijk aan de slag in de
garage en in die sector zijn de
laatste vijfjaar 13.000 banen
verdwenen). Maar ook het
personeel klust erbij.
„Dat is al zo oud als het
autobedrijf zelf, maar
werkgevers en werknemers
meenden er toch iets tegen te
moeten doen. In de cao is nu een
paragraaf opgenomen, die
inhoudt dat men geen werk
tegen betaling voor derden mag
verrichten als daarvoor geen
toestemming is gegeven door de
werkgever. Als je je daar niet
aan houdt, kan datje baan
kosten", zegt Boon.
De speuractie was nog niet
aangekondigd of de kritiek
barstte los. Er kwamen
opmerkingen van
Konsumenten Kontakt, de
Economische Controle Dienst,
professor Heertje en ook
beunhazen die wij spraken zijn
het niet op alle punten met de
Bovag-bezwaren eens. „De bond
moet de hand maar eens in
eigen boezem steken", vindt het
Konsumenten Kontakt. „De
campagne wekt de indruk dat
als men maar met een
Bovag-garage in zee gaat, alles
onder controle is, maar dat is
beslist niet zo", aldus de
organisatie, die zegt dat het
stroomt van de klachten over
behandeling door de
Bovag-garages.
(Voor de goede orde: erkend en
Bovag zijn niet dezelfde
begrippen, de Bovag is niet
meer dan een
belangenorganisatie, waar de
garages zich vrijwillig bij
kunnen aansluiten). Boon over
die kritiek: „We hebben
Konsumenten Kontakt al
geschreven dat we het met die
opmerkingen niet eens zijn. Er
worden natuurlijk fouten
gemaakt, maar er bestaat al
jaren een goede regeling voor
klachten. Alle leden zijn
verplicht de Bovag
gevestigde ondernemers. En een
monteur kan wel een goed
vakman zijn, maar thuis mist hij
toch het moderne gereedschap
van zijn werkgever. Heertje
heeft gelijk als hij stelt dat we
voor het eigen belang opkomen,
maar mogen we alsjeblieft, daar
zijn we toch voor. Er spelen
echter ook andere,
maatschappelijke belangen
mee. Ik wil daar niet hypocriet
over zijn, maar het is gewoon zo.
Zo betalen we door de
beunhazerij alleen al 223
miljoen gulden belasting teveel
en dat moeten we toch met zijn
allen opbrengen".
Ook wel wordt aangevoerd, dat
de Bovag zelf de klanten heeft
weggejaagd door zulke hoge
uurlonen te vragen. Een
garagehouder: „Wij vragen
veertig gulden per uur,
tegenover misschien twintig
gulden bij de beunhaas. Maar
wij moeten alle belastingen en
sociale premies betalen en van
die twintig gulden houden we
maar een paar procent over".
Volgens officiële Bovag-cijfers is
dat overigens gemiddeld maar
0,2 procent, wat er als
nettowinst overblijft na
belasting. „In feite dus maar
kiele-kiele", zegt Boon. „Ga
maar na hoe weinig dat is. Een
bedrijf dat twintig mensen in
dienst heeft en tien miljoen
onderhoudsgarantie aan te
bieden. Als er toch klachten
zijn, is daarvoor een
geschillencommissie".
De Economische Controle
Dienst zegt de aangedragen
lijsten van de Bovag kritisch te
bekijken, want volgens de
dienst zitten er nogal wat
onjuiste vermeldingen tussen.
De Bovag zegt daarop dat juist
de nieuwe opzet ervoor zorgt
dat die lijsten betrouwbaarder
worden, zodat de ECD er meer
mee kan doen dan vroeger. Nog
een kritiek punt op de actie:
volgens de econoom professor
Heertje denkt de Bovag vooral
aan de eigen boterham en gaat
die organisatie het opzetten
van nieuwe bedrijven op die
manier tegen. En waarom zou
de kwaliteit van het werk
minder zijn als een monteur in
zijn vrije tijd aan een auto gaat
sleutelen, zo stelt hij.
Woordvoerder Boon: „Ik denk
dat Heertje dan niet goed op de
hoogte is van de actie, wat ik
jammer vind. Natuur hebben
wij niets tegen het vrije
ondernemerschap. Als iemand
een bedrijf wil opzetten, zullen
wij ons daar niet tegen
verzetten. Maar dan wel op
dezelfde voorwaarden als de
omzet draait, houdt dus maar
20.000 gulden per jaar over".
Hij en Haarhuis vullen
bovendien aan dat een
beunhaas vaak maar goedkoper
Jijkt. Een erkende garage kan
een klus volgens hen vaak
sneller, efficiënter en beter
uitvoeren, zodat het werkelijke
prijsverschil lager is.
Hoe denkt de heer B. de Haas
(laten we onze zegsman zo maar
noemen) over al die kritiek?
„Wat de Bovag over het
prijsverschil zegt, is niet waar",
meent hij. „Meestal kom ik
vooraf een prijs overeen met de
klant en als het werk dan langer
duurt, is dat mijn pech. Verder
ga ik naar erkende bedrijven als
ik gebruik moet maken van
bepaalde apparatuur. Daar ben
ik best welkom". Ook zegt hij,
met andere beunhazen, dat er
vaak goedkoop sloopmateriaal
wordt gebruikt, waar de garages
de onwetende klant een nieuw
onderdeel 'aansmeren'.
Volgens hen zou de klant dus bij
de garage dus wel degelijk
duurder uit zijn en die bewering
wordt gestaafd door de simpele
constatering dat de beunhaas
anders nooit zou bestaan. Dat
ze goedkoper zijn, wil volgens de
beunhazen nog niet zeggen dat
er belasting wordt ontdoken. De
zegslieden zijn daar niet
allemaal even duidelijk over,
maar één zegt geen uitkering te
ontvangen, een ander studeert
en nog een ander geeft „het
netjes op aan de sociale dienst".
Ook de ECD wil de bewering
niet voor haar rekening nemen
dat beunhazen 'per se de fiscus
belazeren'. Maar de Bovag blijft
erbij: „De meesten werken toch
echt zwart".
De kritiek op de actie heeft de
Bovag er niet van weerhouden
ermee te stoppen, want er is
volgens Boon ook veel bijval
gekomen „van ondernemers die
het water tot aan de lippen
staat en van consumenten, die
veel hinder ondervinden van
een illegaal bedrijf naast de
deur, want zij vragen natuurlijk
geen milieu- en
hinderwetvergunningen aan. En
so wie so ben ik er blij mee dat
er nu over gediscussieerd, over
nagedacht Wordt".
De garagehouder: „Deze week
kwam er een verslaggever van
de Panorama bij me, die zei dat
hij een lekker negatief verhaal
wilde maken en waarom we die
jongens zonodig het brood uit
de mond moeten stoten. Toen
heb ik gezegd: mag ik daar eens
een schrijnend geval tegenover
zetten. In een klein Twents
dorp waren twee florerende
autobedrijven gevestigd, die
allebei failliet zijn gegaan. En
juist uit die plaats kwam
zeventien meldingen van
actieve beunhazen binnen".
De Bovag spreekt al met al van
een „ontoelaatbare
ontwikkeling" met „rampzalige
gevolgen". Ze heeft daarentegen
niet de illusie dat het
verschijnsel ooit zal worden
uitgeroeid, ook niet door deze
actie en ze erkent dat het een
verschijnsel is dat in het hele
bedrijfsleven voorkomt.
Over de oorzaken van de sterke
opkomst is al veel geschreven.
Volstaan kan worden met een
paar trefwoordjes:
werkloosheid, bezuinigingen en
arbeidstijdverkorting. Geen
tijdelijke verschijnselen, reden
dat de' Bovag er een blijvende
campagne van heeft gemaakt,
want er zullen steeds weer
nieuwe hazen uit hun legers
tevoorschijn komen. Onderdeel
van die campagne is ook de
succesvolle tv-reclame van
Beun de Haas.
Woordvoerder Boon ontkent
echter dat die reclame bedoeld
was om alvast sympathie bij het
publiek te kweken voor de actie,
die uiteindelijk toch een
voordeeltje bij de consument
wil wegnemen. „Beide acties
zijn een onderdeel van het
prioriteitenplan dat we als bond
hebben vastgesteld. De
tv-reclame hangt daarom wel
samen met de actie, maar is in
de tijd niet daarom zo gepland".
De organisatie heeft de indruk
dat de campagne goed aanslaat.
Cijfers over het effect
bijvoorbeeld van de gestopte
beunhazen in Twente, kunnen
op zijn vroegst pas volgend jaar
doorsijpelen. De actie zal niet
echter iedereen aanspreken.
Een klant van een beunhaas
zegt: „Als ik een paar gaatjes in
de uitlaat heb, dan zegt de
garage al gauw dat ik een
complete nieuwe uitlaat nodig
heb. Maar voor mijn oude auto
ga ik niet zoveel geld uitgeven.
Die beunhaas weet me meestal
wel te matsen".
Toch is de Beun de
Haas-reclame min of meer op
deze groep gericht. De Bovag
heeft namelijk onderzocht dat
degenen met een vrij nieuwe
auto wel automatisch naar de
eigen garage gaan. Naarmate de
leeftijd van de automobilist
hoger is, de welstand groter, het
jaarkilometrage hoger en de
auto van een recenter bouwjaar,
gaat men meer naar de garage
voor onderhoud.
De Bovag zegt dat ze eigenlijk
node tot de speuractie heeft
besloten. „We zijn het ermee
eens dat het een taak van de
overheid is, maar die is niet
voldoende actief op dit punt. We
hebben de indruk dat de ECD
onze actie juist op prijs stelt,
omdat ze nu veel gerichter kan
werken".
Zou de Bovag bereid zijn haar
eigen leden aan te geven als die
zich niet storen aan allerlei
wettelijke regels, zoals de
cao-bepalingen, want dat is
voor de collega's die zich er wel
aan houden toch niet leuk?
Boon: „We zullen die leden dan
zeker aansporen zich eraan te
houden en dat geldt voor alle
verplichtingen die het
lidmaatschap met zich
meebrengen. In het uiterste
geval kunnen we besluiten hen
het lidmaatschap te ontnemen
of aan te geven, want het zou
inconsequent zijn dat niet te
doen".
Als de 7000 aangesloten
Bovag-garages Nederland zijn
uitgekamd op beunhazen en als
dat werk rendement heeft, gaan
de organisaties andere secties
bewerken. Daarbij moet
volgens Boon gedacht worden
aan autoverhuurbedrijven,
fietsenmakers,
caravanbedrijven en
bandenservicebedrijven.
JAN RUESINK
1§É
Mi
Drie oude Porsches tijdens een historische race.
Het ontwikkelingsprogram
ma van de Ford RS 200 is
onlangs afgesloten met bot-
sproeven die glansrijk wer
den doorstaan. Inmiddels is
in dertien Europese landen
een typegoedkeuring verkre
gen zodat onmiddellijk na de
aanvang van de produktie in
mei met de verkoop kan wor
den begonnen.
Van deze revolutionaire pro
totype-sportwagen met in
het midden geplaatste turbo
motor zullen tweehonderd
exemplaren worden ge
bouwd om de wagen voor de
autosport te kunnen goed
keuren ter voorbereiding
van Fords terugkeer in inter
nationale rally's.
De constructie van de carros
serie en de eindmontage zul
len onder de supervisie van
Ford Motorsport technici
plaatsvinden in de Reliant
Motor PLC fabriek te Shen-
stone bij Birmingham in de
Midlands. Het chassis en de
mechanische componenten
voor de motor, de wielophan
ging en de unieke transmissie
met naar keuze inschakelba-
re twee-/vierwielaandrijving
zullen in Engeland, West-
Duitsland en Italië worden
gefabriceerd.
Na zijn debuut in Turijn is de
Ford RS 200 verder te zien
geweest op de autotentoon
stellingen van Stockholm en
Belfast en zal hij binnenkort
worden getoond op de Mel
bourne Motor Show in Au
stralië.
Om de preparatiekosten te
drukken, zal de RS 200 ver
krijgbaar zijn in zowel een
uitvoering voor weggebruik
als een rallyversie.
De Ford RS 200 heeft re
een typegoedkeuring ge
gen in dertien Europese
den, Oostenrijk, Bel
Groot-Brittannië, Denen
ken, Finland, Franki
West-Duitsland, Ierland,
lië, Nederland, Noorwe^
Portugal en Spanje. Mom
teel wordt onderzocht we
modificaties aan de tur
compressor en het benzi
inspuitsysteem nodig zijn
te voldoen aan de spec:
emissievoorschriften die
Zweden en Zwitserland
den.
Alle Ford RS 200 wagens
len worden uitgevoerd in
standaard Ford kleur
mond White' met een c
trasterende rood/grijze bel
ding.
De produktie van de Ford
200 zal medio dit jaar won
opgevoerd tot tien
per week.
In Engeland zal de verki
en het onderhoud van
Ford RS 200 plaatsvinden
89 over het gehele land
spreide Ford Rallysportc
Iers. In de overige twaalf
ropese landen zullen de
delijke Ford vestigingen
ciale overeenkomsten
dealers aangaan voor de ie
ring en het onderhoud van
wagen.
Ford streeft ernaar om in
zomer van dit jaar een
vraag in te dienen voor
internationale autosp
goedkeuring. Bij een suci
vol verloop hiervan zou
Ford RS 200 nog voor
einde van de 1985 door zo
privé- als fabrieksrijders
de internationale rally's k
nen worden ingezet.
De „Auto van het Jaar"-verkiezing is
georganiseerd door: Autovisie, Daily Tele
graph, LÉquipe, III1
Quattruote, Vi I I L_ yy
auto van het jaar ass Bilagare, Stern. berekend op de toekomst