OMSTREDEN ACTIE SUCCES oudjes ford rs 200 PZC/ vrijdagkrant Ontdek het komfort van het jaar, in de Auto van het Jaar. cijfers •Gevaarlijk voor de kwaliteit en goede naam van de branche •Gevaarlijk voor de toekomst van •Gevaarlijk voor de baan van uw collega's •Gevaarlijk voor uw eigen baan •Het mag niet lekker Riante stoelen, een zeer komplete uitrusting, makkelijk in- en uitstappen, perfekte wegligging. De nieuwe Opel Kadett verwent u met alle denk bare komfort. Met superieure techniek en prestaties. Met een zee van ruimte en maximale betrouwbaarheid. Maak bij ons een uitgebreide proefrit en u weet waarom de Opel Kadett werd uitge roepen tot Auto van het Jaar. Bij de Opel-deaier staan ze altijd voor u klaar. Kalverstraat 1 MIDDELBURG tel. 01180-25851 Donderdag koopavond VRIJDAG 19 APRIL 1985 BEUNHAZEN tourna a De Historische Auto Ren Club (HARC) viert zaterdag 18 en zondag 19 mei zijn tweede lustrum met autora ces met oude automobielen. De races worden gehouden op het circuit in Zandvoort. De lustrumviering begint met een Concours Sportif waaraan zo'n 250 auto's mee doen. Een jury bestaande uit Jan Rodderkerk, Freek Dudok van Heel, Pim van der Veer, Dick Boosman, Rob Koch en Paul Krol keurt de deelne mende voertuigen. Na dit concours staan diverse races op het programma met deel nemers uit heel Europa. On der de meerijdende automo bielen onder andere een Ja guar, een Aston Martin Lotus Seven, Porsches Lister Jaguar, een Lola rari's en Morgans. De Historische Auto Club werd 25 juli 1975 01 richt door zeven auto-entt siasten. De definitieve richtingsvergadering weg 31 oktober 1975 gehoudei op 31 december telde HARC 58 leden. Op 4 1982 wordt de HARC ij schreven als vereniging leden van de Historische to Ren Club trekken Europa door om deel te' men aan races met hist sche automobielen. De races op Zandvoort bei nen zowel 18 als 19 mei on uur 's ochtends. Binnenkort kunnen illegale garagebedrijven zich gaan aanprijzen als 'door de Bovag officieel erkende beunhazen'. De Bond van Garagehouders gaat de komende paar jaar in het hele land op zoek naar beunhazen. Het moeten er volgens een voorzichtige schatting van de organisatie zo tussen de 10.000 en 15.000 zijn, dus dat wordt een hele lange lijst. Na een geslaagde proefactie in Twente - er werden 292 beunhazen gevonden, van wie er al 65 bij ontdekking stopten - zijn nu de noordelijke provincies aan de beurt. Zo zal elke regio een keer volgen. „En dat gebeurt steeds bij verrassing, want anders houden de beunhazen zich natuurlijk een poosje gedeisd", zegt woordvoerder Rob Boon van de Bovag in Rijswijk. Die speuractie - de Bovag wil het woord 'heksenjacht' liever niet gebruiken - gaat als volgt in zijn werk: de bond benadert de leden of ze in hun buurt beunhazen kennen en vraagt die namen door te geven aan Rijswijk. Daar gaat de bond na of die bedrijfjes inderdaad als echte beunhazen 'erkend' kunnen worden. De Bovag heeft voor dat doel aansluiting gezocht op de databank van de Kamers van Koophandel, zodat met een simpele druk op de knop kan worden nagegaan of de man de vereiste vestigingsvergunning heeft. Als dat niet het geval is, krijgt de vermeende beunhaas een brief van de Bovag op de deurmat waarin wordt verteld dat „er alle reden is om te veronderstellen dat u... enzovoorts". Ook schrijft de Bovag dat als men na een maand niet is opgehouden met het illegale klussen, de officiële instanties, zoals de Economische Controle Dienst (ECD), het GAK en de belastingdienst worden geinformeerd. Die brief was dus voor een kwart van de aangeschreven Twentse beunhazen al duidelijk genoeg om ermee op te houden. Wat heeft de Bovag precies tegen op Beun de Haas, Tedje van Es, of hoe ze ook mogen heten? Rob Boon verwijst naar het affiche dat het personeel in menig Bovag-garage dagelijks kan bekijken: ze zijn gevaarlijk voor de kwaliteit en goede naam van de branche, gevaarlijk voor de toekomst van het bedrijf, gevaarlijk voor de baan van uw collega's, gevaarlijk voor uw eigen baan, het mag niet en daarom gevaarlijk voor ons allemaal. De vrije jongens kosten dus omzet en banen, maar ze zijn ook asociaal (belastingontduiking) en bewijzen de verkeersveiligheid een slechte dienst (gebrekkige outillage, geen controle op vakmanschap), aldus de garage houders. Zoals het hoort heeft de Bovag bij de persconferentie een berg cijfers aangedragen om die bezwaren nog eens te onderstrepen. De autobedrijven zouden per jaar ruim 6,3 miljoen arbeidsuren derven door beunhazerij. Dit scheelt 5500 volledige banen. De garages missen daardoor jaarlijks meer dan 652 miljoen gulden aan omzet. Dit kost de Nederlandse schatkist 223 miljoen gulden. Of die cijfers nu precies overeenkomen met de werkelijkheid, laat zich moeilijk controleren, maar volgens Boon staat vast dat het aandeel van de garages de laatste jaren gedaald is bij een toch al achterblijvend onderhoud. Dat heeft volgens hem te maken met twee factoren: aan de ene kant wil de consument besparen door het onderhoud zelf, zwart of in het geheel niet uit te voeren en aan de andere kant wordt het aantal mensen dat zich aanbiedt als beunhaas ook groter. Dat laatste zal te maken hebben met de hogere werkloosheid (jongeren komen moeilijk aan de slag in de garage en in die sector zijn de laatste vijfjaar 13.000 banen verdwenen). Maar ook het personeel klust erbij. „Dat is al zo oud als het autobedrijf zelf, maar werkgevers en werknemers meenden er toch iets tegen te moeten doen. In de cao is nu een paragraaf opgenomen, die inhoudt dat men geen werk tegen betaling voor derden mag verrichten als daarvoor geen toestemming is gegeven door de werkgever. Als je je daar niet aan houdt, kan datje baan kosten", zegt Boon. De speuractie was nog niet aangekondigd of de kritiek barstte los. Er kwamen opmerkingen van Konsumenten Kontakt, de Economische Controle Dienst, professor Heertje en ook beunhazen die wij spraken zijn het niet op alle punten met de Bovag-bezwaren eens. „De bond moet de hand maar eens in eigen boezem steken", vindt het Konsumenten Kontakt. „De campagne wekt de indruk dat als men maar met een Bovag-garage in zee gaat, alles onder controle is, maar dat is beslist niet zo", aldus de organisatie, die zegt dat het stroomt van de klachten over behandeling door de Bovag-garages. (Voor de goede orde: erkend en Bovag zijn niet dezelfde begrippen, de Bovag is niet meer dan een belangenorganisatie, waar de garages zich vrijwillig bij kunnen aansluiten). Boon over die kritiek: „We hebben Konsumenten Kontakt al geschreven dat we het met die opmerkingen niet eens zijn. Er worden natuurlijk fouten gemaakt, maar er bestaat al jaren een goede regeling voor klachten. Alle leden zijn verplicht de Bovag gevestigde ondernemers. En een monteur kan wel een goed vakman zijn, maar thuis mist hij toch het moderne gereedschap van zijn werkgever. Heertje heeft gelijk als hij stelt dat we voor het eigen belang opkomen, maar mogen we alsjeblieft, daar zijn we toch voor. Er spelen echter ook andere, maatschappelijke belangen mee. Ik wil daar niet hypocriet over zijn, maar het is gewoon zo. Zo betalen we door de beunhazerij alleen al 223 miljoen gulden belasting teveel en dat moeten we toch met zijn allen opbrengen". Ook wel wordt aangevoerd, dat de Bovag zelf de klanten heeft weggejaagd door zulke hoge uurlonen te vragen. Een garagehouder: „Wij vragen veertig gulden per uur, tegenover misschien twintig gulden bij de beunhaas. Maar wij moeten alle belastingen en sociale premies betalen en van die twintig gulden houden we maar een paar procent over". Volgens officiële Bovag-cijfers is dat overigens gemiddeld maar 0,2 procent, wat er als nettowinst overblijft na belasting. „In feite dus maar kiele-kiele", zegt Boon. „Ga maar na hoe weinig dat is. Een bedrijf dat twintig mensen in dienst heeft en tien miljoen onderhoudsgarantie aan te bieden. Als er toch klachten zijn, is daarvoor een geschillencommissie". De Economische Controle Dienst zegt de aangedragen lijsten van de Bovag kritisch te bekijken, want volgens de dienst zitten er nogal wat onjuiste vermeldingen tussen. De Bovag zegt daarop dat juist de nieuwe opzet ervoor zorgt dat die lijsten betrouwbaarder worden, zodat de ECD er meer mee kan doen dan vroeger. Nog een kritiek punt op de actie: volgens de econoom professor Heertje denkt de Bovag vooral aan de eigen boterham en gaat die organisatie het opzetten van nieuwe bedrijven op die manier tegen. En waarom zou de kwaliteit van het werk minder zijn als een monteur in zijn vrije tijd aan een auto gaat sleutelen, zo stelt hij. Woordvoerder Boon: „Ik denk dat Heertje dan niet goed op de hoogte is van de actie, wat ik jammer vind. Natuur hebben wij niets tegen het vrije ondernemerschap. Als iemand een bedrijf wil opzetten, zullen wij ons daar niet tegen verzetten. Maar dan wel op dezelfde voorwaarden als de omzet draait, houdt dus maar 20.000 gulden per jaar over". Hij en Haarhuis vullen bovendien aan dat een beunhaas vaak maar goedkoper Jijkt. Een erkende garage kan een klus volgens hen vaak sneller, efficiënter en beter uitvoeren, zodat het werkelijke prijsverschil lager is. Hoe denkt de heer B. de Haas (laten we onze zegsman zo maar noemen) over al die kritiek? „Wat de Bovag over het prijsverschil zegt, is niet waar", meent hij. „Meestal kom ik vooraf een prijs overeen met de klant en als het werk dan langer duurt, is dat mijn pech. Verder ga ik naar erkende bedrijven als ik gebruik moet maken van bepaalde apparatuur. Daar ben ik best welkom". Ook zegt hij, met andere beunhazen, dat er vaak goedkoop sloopmateriaal wordt gebruikt, waar de garages de onwetende klant een nieuw onderdeel 'aansmeren'. Volgens hen zou de klant dus bij de garage dus wel degelijk duurder uit zijn en die bewering wordt gestaafd door de simpele constatering dat de beunhaas anders nooit zou bestaan. Dat ze goedkoper zijn, wil volgens de beunhazen nog niet zeggen dat er belasting wordt ontdoken. De zegslieden zijn daar niet allemaal even duidelijk over, maar één zegt geen uitkering te ontvangen, een ander studeert en nog een ander geeft „het netjes op aan de sociale dienst". Ook de ECD wil de bewering niet voor haar rekening nemen dat beunhazen 'per se de fiscus belazeren'. Maar de Bovag blijft erbij: „De meesten werken toch echt zwart". De kritiek op de actie heeft de Bovag er niet van weerhouden ermee te stoppen, want er is volgens Boon ook veel bijval gekomen „van ondernemers die het water tot aan de lippen staat en van consumenten, die veel hinder ondervinden van een illegaal bedrijf naast de deur, want zij vragen natuurlijk geen milieu- en hinderwetvergunningen aan. En so wie so ben ik er blij mee dat er nu over gediscussieerd, over nagedacht Wordt". De garagehouder: „Deze week kwam er een verslaggever van de Panorama bij me, die zei dat hij een lekker negatief verhaal wilde maken en waarom we die jongens zonodig het brood uit de mond moeten stoten. Toen heb ik gezegd: mag ik daar eens een schrijnend geval tegenover zetten. In een klein Twents dorp waren twee florerende autobedrijven gevestigd, die allebei failliet zijn gegaan. En juist uit die plaats kwam zeventien meldingen van actieve beunhazen binnen". De Bovag spreekt al met al van een „ontoelaatbare ontwikkeling" met „rampzalige gevolgen". Ze heeft daarentegen niet de illusie dat het verschijnsel ooit zal worden uitgeroeid, ook niet door deze actie en ze erkent dat het een verschijnsel is dat in het hele bedrijfsleven voorkomt. Over de oorzaken van de sterke opkomst is al veel geschreven. Volstaan kan worden met een paar trefwoordjes: werkloosheid, bezuinigingen en arbeidstijdverkorting. Geen tijdelijke verschijnselen, reden dat de' Bovag er een blijvende campagne van heeft gemaakt, want er zullen steeds weer nieuwe hazen uit hun legers tevoorschijn komen. Onderdeel van die campagne is ook de succesvolle tv-reclame van Beun de Haas. Woordvoerder Boon ontkent echter dat die reclame bedoeld was om alvast sympathie bij het publiek te kweken voor de actie, die uiteindelijk toch een voordeeltje bij de consument wil wegnemen. „Beide acties zijn een onderdeel van het prioriteitenplan dat we als bond hebben vastgesteld. De tv-reclame hangt daarom wel samen met de actie, maar is in de tijd niet daarom zo gepland". De organisatie heeft de indruk dat de campagne goed aanslaat. Cijfers over het effect bijvoorbeeld van de gestopte beunhazen in Twente, kunnen op zijn vroegst pas volgend jaar doorsijpelen. De actie zal niet echter iedereen aanspreken. Een klant van een beunhaas zegt: „Als ik een paar gaatjes in de uitlaat heb, dan zegt de garage al gauw dat ik een complete nieuwe uitlaat nodig heb. Maar voor mijn oude auto ga ik niet zoveel geld uitgeven. Die beunhaas weet me meestal wel te matsen". Toch is de Beun de Haas-reclame min of meer op deze groep gericht. De Bovag heeft namelijk onderzocht dat degenen met een vrij nieuwe auto wel automatisch naar de eigen garage gaan. Naarmate de leeftijd van de automobilist hoger is, de welstand groter, het jaarkilometrage hoger en de auto van een recenter bouwjaar, gaat men meer naar de garage voor onderhoud. De Bovag zegt dat ze eigenlijk node tot de speuractie heeft besloten. „We zijn het ermee eens dat het een taak van de overheid is, maar die is niet voldoende actief op dit punt. We hebben de indruk dat de ECD onze actie juist op prijs stelt, omdat ze nu veel gerichter kan werken". Zou de Bovag bereid zijn haar eigen leden aan te geven als die zich niet storen aan allerlei wettelijke regels, zoals de cao-bepalingen, want dat is voor de collega's die zich er wel aan houden toch niet leuk? Boon: „We zullen die leden dan zeker aansporen zich eraan te houden en dat geldt voor alle verplichtingen die het lidmaatschap met zich meebrengen. In het uiterste geval kunnen we besluiten hen het lidmaatschap te ontnemen of aan te geven, want het zou inconsequent zijn dat niet te doen". Als de 7000 aangesloten Bovag-garages Nederland zijn uitgekamd op beunhazen en als dat werk rendement heeft, gaan de organisaties andere secties bewerken. Daarbij moet volgens Boon gedacht worden aan autoverhuurbedrijven, fietsenmakers, caravanbedrijven en bandenservicebedrijven. JAN RUESINK 1§É Mi Drie oude Porsches tijdens een historische race. Het ontwikkelingsprogram ma van de Ford RS 200 is onlangs afgesloten met bot- sproeven die glansrijk wer den doorstaan. Inmiddels is in dertien Europese landen een typegoedkeuring verkre gen zodat onmiddellijk na de aanvang van de produktie in mei met de verkoop kan wor den begonnen. Van deze revolutionaire pro totype-sportwagen met in het midden geplaatste turbo motor zullen tweehonderd exemplaren worden ge bouwd om de wagen voor de autosport te kunnen goed keuren ter voorbereiding van Fords terugkeer in inter nationale rally's. De constructie van de carros serie en de eindmontage zul len onder de supervisie van Ford Motorsport technici plaatsvinden in de Reliant Motor PLC fabriek te Shen- stone bij Birmingham in de Midlands. Het chassis en de mechanische componenten voor de motor, de wielophan ging en de unieke transmissie met naar keuze inschakelba- re twee-/vierwielaandrijving zullen in Engeland, West- Duitsland en Italië worden gefabriceerd. Na zijn debuut in Turijn is de Ford RS 200 verder te zien geweest op de autotentoon stellingen van Stockholm en Belfast en zal hij binnenkort worden getoond op de Mel bourne Motor Show in Au stralië. Om de preparatiekosten te drukken, zal de RS 200 ver krijgbaar zijn in zowel een uitvoering voor weggebruik als een rallyversie. De Ford RS 200 heeft re een typegoedkeuring ge gen in dertien Europese den, Oostenrijk, Bel Groot-Brittannië, Denen ken, Finland, Franki West-Duitsland, Ierland, lië, Nederland, Noorwe^ Portugal en Spanje. Mom teel wordt onderzocht we modificaties aan de tur compressor en het benzi inspuitsysteem nodig zijn te voldoen aan de spec: emissievoorschriften die Zweden en Zwitserland den. Alle Ford RS 200 wagens len worden uitgevoerd in standaard Ford kleur mond White' met een c trasterende rood/grijze bel ding. De produktie van de Ford 200 zal medio dit jaar won opgevoerd tot tien per week. In Engeland zal de verki en het onderhoud van Ford RS 200 plaatsvinden 89 over het gehele land spreide Ford Rallysportc Iers. In de overige twaalf ropese landen zullen de delijke Ford vestigingen ciale overeenkomsten dealers aangaan voor de ie ring en het onderhoud van wagen. Ford streeft ernaar om in zomer van dit jaar een vraag in te dienen voor internationale autosp goedkeuring. Bij een suci vol verloop hiervan zou Ford RS 200 nog voor einde van de 1985 door zo privé- als fabrieksrijders de internationale rally's k nen worden ingezet. De „Auto van het Jaar"-verkiezing is georganiseerd door: Autovisie, Daily Tele graph, LÉquipe, III1 Quattruote, Vi I I L_ yy auto van het jaar ass Bilagare, Stern. berekend op de toekomst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 44