EER METERS INDER MOEITE ITKUSSEN PZC/ vrijdagkrant 5 niet vrouwvriendelijk uitgangspunt gevolgen afstelling Bram Moens (links) op zijn ligfiets met stroomlijnkap en Jan van den Driest. foto: lex de meester het is als rijden op een roze De ligfiets van Bram Moens en Roulandt zijn beide te koop bij Van den Driest in Middelburg. Hij is overigens de enige in Zeeland die ligfietsen verkoopt. De M5 van Moens kost, afhankelijk van wat een koper verder aan extra's wil tussen de 1700 en 1800 gulden. Dat is dan de driewieler zonder stroomlijn kap. De kap die Moens nu heeft gemaakt is een prototype dat ongeveer 1500 gulden gaat kosten. Moens is nog bezig met het vervaardigen van een kap die aan de bovenzijde openingen heeft. Deze kan met mooi weer gebruikt worden. De ligfiets van Roulandt Nederland kost met vijf versnellingen 1095 gulden en met tien versnellingen 1195 gulden. en hogere snelheden kunnen worden gehaald. Ook het stuur is anders bevestigd. De M5 heeft een soort vliegtuigstuur bestaande uit een stuurstang die door middel van een kruiskoppeling aan de voorwielstang is bevestigd. Aan het stuur zitten links en rechts de handles van de handrem en tevens de derailleur van de versnelling. De flets is ontworpen met zes of twaalf versnellingen en heeft een roestvrijstalen frame. Moens heeft inmiddels zijn eigen bedrijfje M5-ligfietsen Middelburg opgericht. „M5 staat voor Meer Meters Met Minder Moeite", grijnst hij. „Dat is namelijk één van de grootste voordelen van een ligfiets. Je hoeft veel minder inspanning te leveren om een hoge snelheid te bereiken. En ligfietsen gaan hard. Ik passeer regelmatig racefietsen. Racefietsers staan dan ook heel argwanend tegenover de ligfiets. Ze weten eigenlijk niet wat zo'n ding is maar ze zien dat het keihard gaat. In Amerika bijvoorbeeld heeft een ligfiets op de State Highway een uur lang een snelheid bereikt van 95 kilometer. De fietser werd symbolisch bekeurd omdat hij de maximum snelheid van 80 kilometer had overschreden". We gaan nog even terug naar het schuurtje waar de stroomlijnkap ligt, afgeplakt en wel om te worden gespoten. „Ik had er genoeg van om iedere keer door en door nat te regenen op m'n fiets dus toen heb ik die stroomlijnkap bedacht. Bovendien is de vorm ervan dusdanig dat de luchtweerstand nog geringer wordt waardoor je nog harder gaat. Dat idee kwam in me op toen ik tijdens mijn vakantie in Noorwegen een grote mossel in m'n hand had. Daar heb ik een klein driewielertje op getekend en dat paste precies". Lachend: „Kan je nagaan, als echte Zeeuw krijg ik pas zo'n idee met een Noorse mossel, terwijl het hier barst van die dingen". De stroomlijnkap is gemaakt van glasvezel met polyesterhars, versterkt met ribben, met daarin ruitjes van 1 IJDAG 19 APRIL 1985 kat niemand denke dat al- 'leen de arme toerfietser er |st van heeft. Je zal de profes sionals de kost moeten geven, jie van tijd tot tijd uit het zadel jomen om een ogenblikje ver- Jst te zijn van die doordrin- |ende pijn in hun zitvlak. Voor- zesdaagserijders kampen het het euvel. Altijd weer. Ver lovende zalf, die in grote kled- ïers op het zeemleren ruit van |e koersbroek wordt gesmeerd, poet de pijn nog enigszins dra- |e'ijk maken. „Maar", vertelde psdaagseroutinier Piet de Wit |°it, „je komt er nooit helemaal If'. Jadelpijn. De gesel van de toer- Jetser die in het voorjaar weer |°or het eerst op zijn fiets nipt. Zeker als hij een nieuw adel op zijn vehikel heeft ge monteerd. Is er dan helemaal pets aan te doen? Zeker. Je kan l'jvoorbeeld al beginnen met lebruik te maken van je oude Pdel (ook als je een nieuwe fiets fel}t gekocht) en men doet er [erstandig aan niet meteen al te jrote afstanden te rijden. Bo- [cndien kan een lik levertraan- lf op het zeemleer of direct op r billen, wonderen verrichten ~at 'vieze gevoel' gaat wel over) |n het spreekt vanzelf, datje het F'zoen niet moet beginnen met [en koersbroek waarin zich een ec'm'eren lap bevindt die in de mter de structuur van schuur papier heeft aangenomen. aar het belangrijkste is na- hnijk het zadel zelf. Wat dan hl 6en enorm persoonlijke aak is. De één wenst uitslui- verschijnselen van verbran ding gaan vertonen. Meestal is dit 'doorzitten' erger dan zadel pijn, reden waarom bijvoor beeld zesdaagserenners na een enkele jacht van een uur, al weer een schone broek aantrek ken. Het wringen in de bochten, het aanzetten door de talrijke sprints doet de coureur voort durend heen en weer schuiven, hoe akelig precies zijn zadel ook is afgesteld. In het blad 'Fiets' (januari-num- mer 1985), verscheen kort gele den een artikel, waarin kond werd gedaan van een zadeldekje van Spenco, dat een zitkussen tje heeft dat gevuld is met een spul dat 'elastomeren' is gehe ten. Volgens de auteur van het artikel, Dries Keetelaar, zijn de ze 'elastomeren' zo goed in staat druk en schokken te absorbe ren, dat het mogelijk is kilome ters lang met een lekke band te rijden, zonder dat de coureur dat in de gaten heeft. Een na deel van het spul zou zijn, datje de controle over je fiets voor een groot deel verliest. Ook 'Second Skin' is met die 'elastomeren' op de markt geko men, maar in dit geval smeer je het als zalf direct op de bescha digde huid. Het voelt - volgens de auteur - koel aan, het is desinfecterend en het is in staat de wrijving die alle ellende ver oorzaakt weg te nemen. Maar 'elastomeren' of geen 'elastome ren': voorkomen is natuurlijk altijd nog beter dan genezen. ROB VAN DEN DOBBELSTEEN Een Engelse fietsenbouwer [eft wel eens gezegd: iden op een ligfiets is >tzelfde als rijden op In roze olifant. En dat is ik zo. Als ik op mijn ;fiets door de stad rijd, iedereen. Zelfs in isterdam zorg ik wel |ns voor een oploopje Is ik voor een irkeerslicht sta. Ik doe enlijk aan mrtdurende msumentenvoorlich- Lg". am Moens (28) uit Middelburg er inmiddels al aan gewend, ij gebruikt zijn zelf ontworpen ook zelf gebouwde ligfiets in ook als dagelijks rvoermiddel. Met zijn ewielige fiets (één wiel achter twee voor met laag lartussen een kuipje als zadel n waaruit liggend de trappers diend worden) legt hij forse itanden af. Een vakantie iorwegen („180 kilometer per gen geen spoortje irmoeidheid") of even naar iesland zonder moeite. Moens inmidels bezig met een oomlijnkap voor over de fiets en denkt ook aan het irvaardigen van een :htgewicht driewieler. :n tweede Willie Wortel of :woon 'gek van' ligfietsen? loens houdt het op het laatste. laand naast een soort Irkleinde duikboot, die de Iroomlijnkap moet worden Irtelt hij„Ik vind mezelf geen Itvinder. Het is meer een Itgegroeide hobby. En ik hutselde vroeger als kind al lel. Ik werd toen de lakkiseerder genoemd. Een par jaar geleden zag ik in de lalage van fietsenhandelaar Jan den Driest in Middelburg por het eerst een ligfiets. Die pb ik direct aangeschaft en ik 5 gelijk verkocht. Toen ben ik llfaan het tekenen geslagen, (ant ik wilde toch een aantal Ingen anders. Zo is mijn liewieler tot stand gekomen". Ie ligfiets die Moens bij de ptsenhandelaar kocht was een tweewieler, de zogenaamde Roulandt. Het kuipje van deze fiets zit boven de wielen en onder aan dit kuipje zit een stuur dat het voorwiel via kabels bedient. Het is in feite meer een zitfiets want de fietser zit een stuk hoger en meer rechtop dan op de driewieler van Moens. De Roulandt is overigens de eerste ligfiets die, door Roulandt Nederland in Doetinchem, in serieproduktie is genomen. „Ik ben Roulandt er nog steeds dankbaar voor dat ze dat gedaan hebben. Hierdoor is er wat nieuw bloed in de fietsenbranche gekomen. Het is gewoon jammer dat geen enkele fabrikant hier verder op inspringt". „Het fenomeen ligfiets is in feite niets nieuws onder de zon. In de jaren twintig en dertig waren er al ligfietsen, zowel twee- als driewielers. De dingen reden zo hard dat de wereldfietsersbond een verbod uitvaardigde voor ligfietsen om deel te nemen aan wielerwedstrijden. De mensen namen daar blijkbaar toen meer aanstoot aan, want de ligfietsen verdwenen. Pas in de jaren zeventig zijn ze opnieuw opgekomen. In Amerika werden toen dergelijke fietsen gebouwd. En die gingen minstens zo hard als een goede racefiets. Een jaar of twee geleden heeft Roulandt dit in Nederland opgepakt en sindsdien is er wat vernieuwing op fietsgebied. En dan niet alleen de ligfiets, je heb zelfs buikfietsen en een timmerman in Zierikzee is nu bezig met het bouwen van een houten fiets". In ieder geval vormde de Roulandt voor Moens het uitgangspunt om zelf aan de slag te gaan. Met behulp van Jan van den Driest bouwde hij de eerste M5-ligfiets. Het model was vrij zwaar en Moens wilde nog wat veranderen dus kroop hij weer achter de tekentafel en al snel werd een nieuwere en lichtere M5 gefabriceerd. De werkplaats van de Middelburger is een schuurtje achter de zaak van Van den Driest. De M5 verschilt op enkele punten van de Roulandt. De fiets is een stuk lager en de 'bestuurder' zit verder achterover waardoor de luchtweerstand is verminderd komt dan niet meer voor. De vrouwenzadels zijn er in ver schillende prijzen: van 30 tot ongeveer 80. Het duurste hoeft niet bij voorbaat het beste te zijn, want nogmaals, een zadel moet je passen. Het kan best wezen dat je op een goedkoper zadel veel lekkerdèr zit dan op een duur. Natuurlijk is ook de hoogte van het zadel van groot belang. Veel toerrijders beginnen het seizoen 'laag' omdat het winterbuikje nog in de weg zit en schuiven het zadel pas na een tijdje heel voorzichtig een milimeter of wat naar boven. Maar let op: zet het zadel niet zo laag, datje met een holle rug op je fiets komt te zitten. Ook dat veroorzaakt dat 'dode' gevoel in je schaamstreek en mannen zullen zich al fietsen de we eens verbaasd hebben afgevraagd of zich op die gevoel loze plek in het kruis net als vroeger nog wel een piemel be vond. Het te hoog afstellen van het zadel kan ook nare gevolgen hebben. Door dat te hoog zitten begin je op je zadel heen en weer te schuiven, met als ge volg (grof gezegd) dat je billen tend op puur leer plaats te ne men; de ander houdt het op kunststof. En dan is er natuur lijk ook nog zoiets als de vorm. Uit te vinden welk zadel het beste past bij de anatomie van de je billen, kost tijd. En geld natuurlijk. Je weet van tevoren nooit of het aangekochte zadel je 'past'. Ook al lijkt het er in de eerste kilometers op of je je voortspoedt in een fauteuil. Dan is er ook nog zoiets als de afstelling van het zadel. In ne gentig van de honderd geval len, dient het zadel volstrekt horizontaal op de zitbuis te worden gezet, maar zoals altijd zijn er uitzonderingen. Er zijn beroepsrenners, die alleen maar goed kunnen rijden als de punt van het zadel een milime- tertje of wat naar boven wijst, omdat ze dan 'lekker kracht' kunnen zetten. Bij anderen heeft een dergelijke constructie niet alleen pijn in het zitvlak tot gevolg, maar ook nog een 'dood' gevoel in de schaam streek. Dat geldt voor mannen, maar zeer zeker ook voor vrouwen. Die hebben trouwens nog een probleem extra: zij zitten an ders in elkaar dan mannen, door de bouw van hun zitbeentjes, komt het schaambot dichter bij de zadelpunt, wat een extra druk oplevert in de schaam streek. Geïrriteerde schaamlip pen zijn het gevolg en dikwijls ook nog een afgeknepen urine weg. Meer rechtop zitten, helpt' in zoverre weinig, dat dan de zitbeentjes weer meer pijn gaan doen. Niet zolang geleden, is daarom een speciaal vrouwenzadel geïn troduceerd, een vrouwenzadel dat zo breed is dat de zitbeen tjes beter worden ondersteund. Irritatie in de schaamstreek milimeter dun lexaan. „De driewieler met zo'n stroomlijnkap heeft natuurlijk niet zoveel met een conventionele fiets uit te staan. Het is meer een vervoermiddel geworden. En de ligfiets is natuurlijk niet erg vrouwvriendelijk, zij zitten al snel moeilijk met rokken en zo. Als ze in zo'n omhulsel zitten is dat geen probleem meer. Dan kun je zelfs in bikini of zwembroek zitten". Moens heeft inmiddels zo'n vijftien ligfietsen afgeleverd, twee in Middelburg, één bij een fietsenverhuurbedrijf in Zoutelande en één in Serooskerke en nog een handvol in de rest van de provincie. De overige fietsen zijn elders in het land afgeleverd. De Middelburger heeft inmiddels een mal vervaardigd waardoor de bouwtijd aanzienlijk bekort wordt. Een koper moet zo'n maand tot anderhalve maand op zijn fiets wachten. „Er gaat natuurlijk wat meer tijd in zitten omdat alles maatwerk is. En ik doe alles alleen. Jan van den Driest staat me bij met technische adviezen maar voor de rest moet ik alles zelf bouwen. En omdat ik nu weer bezig ben met ontwerpen houd ik weinig tijd over. Ik hoop in de toekomst dan ook samen te gaan werken met iemand die een deel van het bouwwerk van me kan overnemen zodat ik me kan gaan richten op de verdere ontwikkeling van de fiets. Zo heb ik nu die lichtgewicht fiets in mijn hoofd en ik wil ook een systeem bedenken om de wielen af te veren. Dan wordt het rijden op een ligfiets helemaal een ontspanning". Ziet Moens nu in de toekomst de 'gewone' fiets verdwijnen? „Nee, beslist niet en dat is ook de bedoeling niet. Een ligfiets moet je ook meer zien in de recreatieve sfeer. Je kunt rustig om je heen kijken je hoeft niet de hele weg met kromme rug op het fietspad voor je te turen". En Jan van den Driest vult aan „met het opkomen van de surfplank is de zeilboot toch ook niet verdwenen". „Misschien krijgen we ooit nog eens een Tour de France voor ligfietsen want de ligfiets mag nog steeds niet meedoen aan de 'normale' wielerwedstrijden". ANNEMARIE ZEVENBERGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 41