LUCHTSLAG WOEDT OOK BIJ KLM pretpark over hoogtepunl heen PZC/ vrijdagkrant D, grijze markt m kaartje discount beleid strijd VRIJDAG 19 APRIL 1985 e Skandinaviërs, Duitsers, Engelsen en Belgen weten niet wat ze meemaken. Per vlieg tuig de wereld over vanuit Am sterdam. Tegen afbraakprijzen. In de hoofdstad komen er regel matig reisbureautjes bij met de kreet 'hier de laagste prijzen'. En verdwijnen ook vaak weer even snel als ze gekomen zijn. Want niemand kan een ticket leveren onder de prijs die een luchtvaartmaatschappij er voor vraagt. En die zijn langza merhand bereid aan vrijwel elk bonafide reisbureau discount- prijzen te berekenen. Het reisbureau Wagon Lits- Cook geldt onder het publiek nu niet direct als een écht goedko pe organisatie. Op zoek naar het voordeligste vliegticket ben je niet in eerste instantie geneigd naar het Utrechtse Oudkerkhof te lopen. Eerder ligt eenbezoek aan Magic Plane in Amsterdam voor de hand. Maar als je naar Nairobi wilt kun je je dat trein kaartje ook wel bespraren. Want Magic Plane rekent voor een retourtje naar Kenia 1495 gul den. Wagon Lits zetje voor 1506 gulden op het vliegtuig. Magic Plane is wat ze in de reiswereld een 'bucketshop' noemen, een reiswinkeltje dat tegen afbraakprijzen vliegtic kets verkoopt. Wagon Lits-Cook is een 'gewoon' reisbureau. Over de wijze waarop de bucket- shops aan hun tickets komen, circuj^ren de wildste verhalen. Het is meer de wereld van het spannende jongensboek dan dat het met de verkoop van reizen te maken heeft. Er hing ook een waas van onbetrouw baarheid over dit soort winkel tjes. Voor die prijs zo'n eind weg vliegen: dat kan nooit wat we zen. De bucketshops zelf herkennen zich helemaal niet in dit beeld. Met koeriers werken ze niet, dat is veel te ingewikkeld. Mis schien dat het gebeurde in de tijd dat mensen als Ad Latjes je bijna voor niks naar de andere kant van de wereld brachten. Maar nu zijn dat soort strapat- zen helemaal niet meer nodig. Het goedkoopste retourtje wordt nu gewoon bij een lucht vaartmaatschappij besteld, be taald en dan pas aan de klant geleverd. Niemand die er pro blemen mee kan krijgen. In maart van dit jaar berichtte het gezaghebbende Engelse eco nomisch dagblad, de Financial Times, dat er voor vijfhonderd miljoen dollar per jaar gefrau deerd wordt met vliegtickets. Een Amerikaanse journalist dook in de goedkope vliegkaar- tjes en kwam met de medede ling dat de mafia zeker voor vijftig miljoen per jaar aan tic kets levert. Zonder dat dit nu uitdrukkelijk gezegd wordt blijft uit dit soort mededelingen bij het publiek wel de indruk achter dat het bijvoorbeeld de bucketshops zijn, die van dit soort handelin gen profiteren. De zwarte markt als bron van voordelige tickets. De illegaliteit is echter bepaald niet het werkterrein van de buc ketshops. Zij betrekken alle maal hun tickets bij te goeder naam en faam bekend staande luchtvaartmaatschappijen, die maar al te graag leveren. De ene goedkope reisorgniasator vindt de handel in goedkope tickets makkelijker dan de ander, maar allen werken op dezelfde wijze. Via contacten en op grond van bepaalde afspraken betrekken zij hun discount-tickets van de maatschappijen. Ook Wagon-Lits doet er niet moeilijk over. De maatschap pijen leveren de tickets ge woon, zo zeggen H. Spelbos en J. Braber. „Niks zwarte markt. Hoewel, helemaal wit is het natuurlijk ook niet, want dat zijn de door de luchtvaartmaat schappijen in IATA-verband af gesproken tarieven. Wij spre ken over de grijze markt", zo zegt Spelbos. Braber voegt daar aan toe dat het een reisbureau natuurlijk ook niet zoveel uitmaakt, hoe de luchtvaartmaatschappijen de prijzen vaststellen. „Wij hebben die goedkope tarieven. Wij hebben ook de garantie dat onze klanten wegkomen voor dat geld, zonder dat ze allerlei vervelende ervaringen krijgen. Hoe de luchtvaartmaatschap pijen kans zien zonder proble men onder de IATA-tarieven te duiken, interesseert ons verder niet." Nu willen de goedkope reisbu reaus, de bucketshops (hoewel ze die naam zelf verfoeien), nog wel eens geheimzinnig doen over de wijze waarop ze aan die voordelige kaartjes komen. Ze ■Hr 41 goedkoop vliegtarief niet langer raadsel hebben 'contacten', ze moeten je kennen' en makkelijk is het ook niet. Spelbos en Braber van Wagon- Lits reageren ontspannen. Het is inderdaad waar dat zij vroe ger geen goedkope kaartjes kon den leveren. Maar „onze directie heeft wat druk op de luchtvaart maatschappijen uitgeoefend", zo zegt Spelbos. En met kanto ren in meer dan honderd landen kun je natuurlijk wel een vuist maken. Nu is het natuurlijk ook weer niet zó eenvoudig dat tante Marie-van-om-de-hoek naar een luchtvaartmaatschappij kan stappen en daar kan gaan vra gen om het goedkoopste kaar tje. De kans is groot dat er dan glashard ontkend wordt dat de maatschappij die kaartjes óóit levert. Tante Marie zal onge twijfeld te horen krijgen dat het in het internationale lucht verkeer alléén IATA-tarieven gelden. IATA staat voor International Air Transport Association en alle luchtvaartmaatschappijen zijn daar lid van. Binnen de IATA worden onder meer bin dende afspraken over tarieven gemaakt. Tenminste ze werden altijd als bindend gepresen teerd. En de IATA dacht niet lichtvaardig wanneer een van haar leden tickets onder de af gesproken tarieven verkocht. KLM-woordvoerder Wellhüner neemt deze indruk meteen weg: „De IATA wordt vaak gezien als een wetgevend lichaam, maar dat is het niet. Het is een orgaan waarbinnen afspraken gemaakt worden, door alle luchtvaart maatschappijen gezamenlijk. Als je je als maatschappij niét aan die afspraken houdt, hol je de mogelijkheden die gezamen lijk overleg biedt natuurlijk wel uit. Het is bepaald niet goed dat luchtvaartmaatschappijen met hun prijzen onder de IATA-af- spraken duiken. Maar het is wel een realiteit." Het mogelijk inzakken van de markt was ook iets wat de IATA zich realiseerde. Aan het eind van de jaren zeventig, begin van de jaren tachtiog werd daar har dop de vraag gesteld of vliegen in de toekomst voor het grote publiek nog wel financieel haal baar zou zijn. Met name de oliecrisis had de vliegprijzen de pan uit doen rijzen, terwijl aan de andere kant de economische recessie voor een daling van het pes. De resultaten van de lucht vaartindustrie zijn op dit mo ment toch al erg marginaal. Je moet dus afspraken maken om te komen tot een verhoging van het rendement en dat betekent de prijzen iets opschroeven. Maar als de maatschappijen el kaar zó gaan beconcurreren dat de tarievenstructuur totaal wordt uitgehold, dan leidt dat zonder meer tot het verdwijnen besteedbare inkomen zorgde. Het waren particulieren als de Brit Freddy Laker en relatief jonge, in de Derde Wereld geves tigde IATA-leden als Singapore Airlines, Zambia Airways, Pa kistan Airlines etc., die besloten de tering naar de nering te zet ten. KLM-woordvoerder Wellhüner: „De ontwikkeling van de goed kope tarieven is een gevolg van het toenemen van het aantal maatschappijen en de komst van grotere vliegtuigen. Je zat dus met een capaciteitsverho ging. Afspraken binnend e IA TA zijn eigenlijk altijd geba seerd op het vervoer van zaken lieden. Maar die zakenmarkt is een vrij constante markt. Voor het opvullen van die grote capa citeit moest je het als lucht vaartmaatschappij dus gaan zoeken in de toeristenmarkt. En dat vraagt om een goedkopere prijsstelling." Bij de KLM zijn ze altijd sterk tegen die discountmarkt ge weest. Wellhüner: „Het is geba seerd op korte termijn denken: alles is meer dan niks. Maar die ontwikkeling is niet gebaseerd op reële economische princi- van een aantal maatschappij en." En hoe die tarievenslag zijn uit werking heeft gehad, laat J. Bra ber van Wagon-Lits zien. Via de computer worden de tarieven naar New York opgevraagd, het laagste bod, 875 gulden, komt van de in Amsterdam gevestig de reisorganisatie Near Est Tours. Dit bureau werkt vaak samen met een Jordaanse lucht vaartmaatschappij. Goede tweede zijn de KLM, Sabena en Irans World Airlines ieder met 899 gulden. Pan America, de Lufthansa en British Airways hanteren het IATA-tarief dat op 1354 gulden ligt. Alle prijzen gelden vanuit Amsterdam. Naar Tokio kun je het best met Pakistan International Airlines vliegen (2198 gulden). Ook naar Japan is de KLM scherp aan de prijs: 2499 gulden. Japanese Air lines vraagt één gulden meer, terwijl je door de IATA geacht wordt toch minstens 3344 gul den neer te tellen, een prijs die overigens geen enkele maat schappij op de afstand Amn- sterdam-Tokio rekent. Toch kun je raar staan te kijken als je besluit per KLM te vliegen, daar dus 2499 gulden voor neertelt en vervolgens op je ticket nagaat of je niet te veel hebt betaald. Die kans is uiterst klein, meer voor de hand ligt de mogelijkheid dat er staat: 3344,-. Er zullen Weinig men sen zijn die in zo'n geval de KLM op haar fout gaan wijzen. Vreugde over de 'vergissing' van onze nationale luchtvaarmaat schappij ligt meer voor de hand. Het is echter geen vergissing, maar officieel beleid. Nou ja, officieel. Alle vliegtarieven die door de luchtvaartmaatschap pijen worden gehanteerd moe ten door de overheden worden goedgekeurd. In de praktijk worden door de luchtvaart maatschappijen de in IATA- verband afgesproken prijzen aan de minister voorgelegd. Soms worden er buiten IATA- verband tussen twee regerin gen afspraken gemaakt (zoals het retourtje New York), maar over het algemeen houdt de overheid bij haar prijsbeschik- king de IATA-afspraak aan. Op het moment dat maatschappij en dus uit concurrentie-over- wegingen besluiten onder het IATA-tarief te duiken, schen den zij ook een beslissing van hun overheid. Er is echter weinig kans op dat minister Smit-Kroes van ver keer en waterstaat (die over de tarieven gaat) een ambtenaar op Schiphol gaat stationeren die iedere Tokio-ganger streng gaat vragen naar de werkelijke prijs van zijn ticket. Welhüner: „De overheid kan natuurlijk die enorme toevloed van reizigers niet controleren, zo reëel moe ten we wel zijn." Bovendien heeft Smit-Kroes er natuurlijk geen belang bij (nu niet en zeker niet in de toe komst) dat de toestellen van de KLM vrijwel leeg naar Tokio afreizen omdat de consument de IATA-prijs niet kan betalen. Wellhüner: „Ook de overheid is realist." RIAN KUPPENVELD concurrentie reisverzekeringen De concurrentie op het gebied van de reisverzekeringen is dit jaar sterk toegenomen. Het Arnhemse verzekeringsconcern Ohra is begonnen met gratis hulpverlening aan alle 400.000 verzekerden die tijdens vakantie of zakenreis in het buitenland in moeilijkheden komen. Het gaat daarbij om medische en juridische bijstand, bemiddeling bij verlies van geld en waardepapieren en repatriëring bij ziekte of overlijden. Het concern heeft een speciale alarmcentrale opgericht (te vergelijken met die van de ANWB en de Europeesche Verzekering Maatschappij). Zelfs als men alleen een glasverzekering bij de Ohra heeft krijgt men al recht op de gratis hulpverlening. In het algemeen bieden reisvérzekeraars hele pakketten aan, waarin naast de hulpverlening ook geneeskundige kosten, bagage en andere risico's zijn gedekt. Bij een aantal kan men terecht wanneer men bijvoorbeeld alleen bagage wil verzekeren. Ohra 'levert' nu onderdelen van dergelijke pakketten zodat dubbel verzekeren kan worden voorkomen. Veel ziektekostenverzekeraars hebben trouwens allang een risicodekking voor dergelijke kosten in hun polis opgenomen. Het komt daarom vaker voor dat toeristen die een totale reisverzekering afsluiten ook betalen voor risico's die al via een andere verzekeraar zijn gedekt. En als het op schadevergoeding aankomt hoeft men nooit te rekenen op dubbele betaling. Toch blijft het moeilijk om zelf te beslissen welke verzekering men moet nemen. Een ziektekostenverzekering kan bijvoorbeeld alleen maar betrekking hebben op dokterskosten en niet op medicijnen. Er zullen vermoedelijk niet zoveel mensen zijn die dagenlang gaan studeren op de voordeligste manier van verzekeren, nadat zij al zoveel moeite hebben gedaan om de reis uit te stippelen. De kosten zijn immers klein ten opzichte van de totale vakantie-uitgaven. En van de reisbureaus kan men evenmin verwachten dat zij een deskundige voor verzekeringen klaar hebben zitten. In het algemeen bieden zij maar één verzekering aan. Een vergelijking van de premies is al even lastig, omdat men dan alle reisverzekeraars moet kennen plus hun polissen die bovendien sterk uiteen lopen met hun voorwaarden. Kortom, al is de concurrentie ook groter geworden, de leek kan er niet zo erg van profiteren. Vooral voor reizen naar bijvoorbeeld Canada en de Verenigde Staten heeft men een duidelijk bewijs nodig dat vereniging speciale regelingen voor de verplichtverzekerden. Alleen het ziekenfonds Het Gooi en Omstreken heeft er via de pers een reclameverhaaltje over gemaakt. Sinds januari verzekeren zij ook de kosten van medische behandeling tijdens vakantie of korte reizen in het buitenland. Binnen Europa vergoedt Het Gooi de kosten voor honderd procent en hadden de ziekenfondsen, zo vertelde een medewerker van de vereniging, zo'n grote rompslomp bij het invullen van alle formulieren dat men besloot deze kostenrisico's uit het eigen aanvullingsfonds te "bekostigen. Elk ziekenfonds heeft zo'n aanvullingspot waar de verzekerden al premie voor betalen. Daaruit worden allerlei risico's gedekt die niet in het men verzekerd is bij een bekend concern. „Anders laten ze je bij wijze van spreken op straat liggen", aldus een woordvoerder. Voor dergelijke reizen kan men niet zonder een verzekeringsbewijs van een concern met vertegenwoordiging in het vakantieland. Nagenoeg alle ziekenfondsen hebben volgens een woordvoerder van de landelijke daarbuiten tot maximaal 6500 gulden. In de EG bestaat al een regeling dat verplichtverzekerden binnen de gemeenschap dezelfde rechten geeft als de burgers van het land waar men verblijft. Nu zijn de sociale voorzieningen in de EG-landen lang niet even goed, dus ook niet de kostenvergoedingen. Daarom was deze EG-regeling nogal beperkt. Bovendien gewone ziekenfondspakket zitten. De ziekenfondsen in Twente en de Achterhoek hebben de vergoeding voor medische behandeling in het buitenland nog niet in hun pakket opgenomen. Verplicht verzekerden kunnen alleen terecht bij het fonds in hun eigen woongebied. De extra regeling van de meeste ziekenfondsen betekenen eveneens concurrentie voor de reisverzekeraars die zich een jaar of drie al beklaagden over het feit dat ook de Postgiro zich op hun terrein begaf en bovendien met tarieven die zelfs door de grote concurrenten als goedkoper en voordeliger worden gekenschetst. Alleen het verzekeringsconcern Stad Rotterdam vond zichzelf nog goedkoper. Andere concerns vroegen zich zelfs af of de Girodienst het wel zou lukken, wanneer de schadeclaims van vakantiegangers zouden binnenstromen. Dat was in 1982 en nog steeds is de Postgiro actief. Toen al zeiden de concurrenten dat zij niet in staat waren iets van hun premies af te trekken. Een verzekeraar moet de tarieven natuurlijk aanpassen aan de te verwachten schadeclaims die in de afgelopen jaren eerder zijn toegenomen dan gedaald. Daarom zal de vakantieganger niet hoeven te rekenen op een echte prijzenoorlog in reisverzekeringen. Mensen die de moeite nemen om de polis van hun eigen verzekering wat nauwkeuriger te bekijken zouden wel voordeliger kunnen uit zijn bij de keuze van hun verzekeringspakket. HARRY BOUTS De rek is er duidelijk uit bij de Nederlandse pret parken. Werd vorig jaar door de vijftig attractiepunten in ons land nog 27 miljoen gul den geinvesteerd; het bezoe kersaantal steeg nauwelijks en bleef rond de achttien a negentien miljoen schomme len. Aan de ongebreidelde groei van attractieparken lijkt dan ook een eind te zijn gekomen, stelt algemeen directeur H. ten Bruggencate van De Efte ling. Toch presenteerde hij gisterochtend heel enthou siast de nieuwste sensatie in Kaatsheuvel: de Bob, een metalen piste waarop pret- zoekers in razende vaart kun nen bobsleeën. Schnapps, jodelgeschal, vro lijke klanken van Die Edel weiss Kapelle en de aanwe zigheid van het nationale bobsleeteam konden echter niet verhullen dat ook een befaamde toeristische trek ker als De Efteling zich ern stig beraadt op de toekomst. De kosten lopen gigantisch op, terwijl het publiek steeds meer verwend raakt. Na de achtbaan Python, de wildwaterrivier Pirana en het Carnaval Festival, legde De Efteling nu 7,5 miljoen gul den op tafel voor de in Zwit serland gebouwde Bob. En in '86, als het geesteskind van Anton Pieck 35 jaar bestaat, kunnen we een Arabisch sprookje van vijftien miljoen aanschouwen. Bij het dingen naar de gunst van de bezoekers, was de attractieparken tot dusverre niets te dol. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar directeur Ten Bruggencate liet doorschemeren dat nu echt een strijd on overleven is geworden, is ook de reden dat attra parken in verscheidene den een federatie, E parks, hebben opgericht ze club zoekt naar wegen samen in goede harmonii hoofd boven water te den. Ondanks het feit dat het zoekersaantal vorig jaar record van '83 (iets meer twee miljoen) net niethai ziet Ten Bruggencate zijn Efteling nog wel puntjes. „Wij hebben een de naam opgebouwd, dit ook in het buitenland sti vaker valt. Een kwart onze bezoekers komt al het buitenland, voornam België, Frankrijk en Dt land. Op die markt zullei ons nog meer gaan rich omdat we daarvan de g ste groei verwachten". Een enquête leerde de bantse trekpleister dat poppen van het Carn Festival en het waterges ter in de Pirana het hoog: scoren onder de bezoek Doornroosje en de loze vi: tjes uit het Sprookje! slaan echter ook nog st< aan (8,4). Ten Bruggencate: „Dat is tuurlijk de kracht van Efteling. Wij bieden niet leen die moderne sensatie hebben daardoor een rieerder aanbod. Het k dan ook nooit in ons hooft om die oorspronkelijke ling te laten varen. Zoal: ook vinden dat het park natuurschoon moet biet Je moet hier tussen de bot en de planten wandelen bocht omgaan en weer leuks ontdekken". JOHN l Uit een enquête die vorig seizoen onder de bezoekers van Efteling werd gehouden, blijkt dat 65 procent van de Net landers boven de dertien jaar al eens een kaartje It gekocht voor dit attractiepark. Van die bezoekers is 89 procent al eens eerder in Kaatshen geweest, terwijl maar liefst 35 procent ieder jaar terugkomt Kaatsheuvel verwacht men voor het komende seizoen tl een miljoen gulden aan abonnementen te kunnen slijten Onder de Nederlanders is 97,6 procent tevreden tot tevreden over het gebodene. Bij de Belgische bezoekers lij' cijfer (99,3) nog ietsje hoger. JUi /Girl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 38