Apple
Wereldprimeur
Kerktoren op reis
SLIJTERIJ
Bang&Olufëen i
Illegale zandwinning
beroepmgs-
berichten
Persoonlijker kan
een personal
computer
niet zijn
^cippkz computer
VAN DER HOOFT
GEMEENTE KAPELLE (Z.)
Master Control Link Systeem,
een link met de slaapkamer, de keuken, de werkkamer
A. van Cadsand en Zn.
De Lichtbron Zeeland b.v.
Van den Berge GOES
Radio Ohms
Kramer HiFi TERNEUZEN
Fa. DertVideo-HiFi
Ontwerper
Lied
V erkeers veiligheid
Coronationstreet
Verantwoording
Excuses
Vrouwen
Benzineprijs
KLEINE VAART
GROTE VAART
12
errit
e jonge bv
axel
TEL. 01103-1517
ROUWKAMER EN ROUWCENTRUM
SLEUTELS
MAKEN
FAASE
sleutelservice
Jeugdactiviteiten en
playbackshow Middelburg
Gezamenlijke dienst
in Middelburg
Voorjaarsbingo in
M iddelburg-Z uid
Vogelbeurs in
Arnemuiden
Nieuwe melodieën
carillon Lange Jan
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 19 APRIL ij
Na een langdurige ziekte is heden toch nog
onverwacht uit ons midden weggenomen mijn
lieve vrouw, onze lieve zorgzame moeder en oma
DINA MARIA PROVOOST
echtgenote van Jan Korstanje
op de leeftijd van 73 jaar.
J. Korstanje
J. A. Korstanje
I. C. Korstanje-Danker
Johnny
Willza
18 april 1985.
Kievitlaan 42, 4461 RB Goes.
Mijn vrouw, onze moeder en oma is opgebaard in
het mortuarium van 'Het Gasthuis', Kievitlaan
64 te Goes. Aldaar gelegenheid tot bezoek.
De rouwdienst zal worden gehouden op maan
dag 22 april om 13.15 uur in de aula van 'Het
Gasthuis' waarna aansluitend om 14.00 uur de
begrafenis zal plaatshebben op de Algemene
Begraafplaats te Goes.
Na afloop van de begrafenisplechtigheid is in
'Het Gasthuis' gelegenheid tot condoleren.
Met leedwezen geven wij kennis van het overlij-
dens van onze lieve zus en schoonzus mevrouw
D. M. KORSTANJE-PROVOOST
echtgenote van Jan Korstanje
op de leeftijd van 73 jaar.
Kloetinge: M. J. de Dreu-Provoost
A. A. de Dreu
Goes: E. I. de Dreu-Provoost
J. de Dreu
Harderwijk: E. Provoost-Christensen
Emmeloord: P. J. Provoost
M. Provoost-Hoogerland
Vlissingen: J. S. Bal-Provoost
F. J. Bal
Neven en nichten
Goes, 18 april 1985.
Heden behaagde het de Heere zeer onverwacht
tot Zich te nemen onze geliefde zorgzame vader
en lieve opa
PIETER MARINUS DE RITTER
weduwnaar van Johanna van Doorn
op de leeftijd van 76 jaar.
Hoek: M. C. de Ritter
G. J. de Ritter-den Hamer
Jolanda
17 april 1985.
Bejaardenhuis 'Vremdieke', Irisstraat 30, Hoek.
Correspondentie-adres:
dhr. M. C. de Ritter, Kreeksingel 57,
4542 BN Hoek
De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 20
april a.s. om 14.00 uur op de Algemene Begraaf
plaats te Hoek na voorafgaande rouwdienst
vanuit de conversatiezaal van 'Vremdieke' aan
vangende om 13.30 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
voornoemd gebouw.
Psalm 89-19 (berijmd)
Heden nam de Heere nog vrij onverwacht uit ons
midden, mijn innig geliefde vrouw, onze lieve
zeer zorgzame moeder, behuwd,-, groot- en over
grootmoeder
MAATJE MEULMEESTER
echtgenote van Cornelis Marijs
in de ouderdom van 80 jaar.
Sterke de Heere ons in dit zware verlies.
Arnemuiden: C. Marijs
G. Hoek-Marijs
J. Hoek
J. Meulmeester-Marijs
J. Meulmeester
C. Marijs
T. Marijs-de Ridder
T. Marijs-Schroevers
W. Faasse-Marijs
C. M. Faasse
L. Marijs
N. Marijs-de Ridder
B. H. van de Gruiter-Marijs
Th. van de Gruiter
Klein- en achterkleinkinderen
4341 CL Arnemuiden, 18 april 1985.
Arnestraat 38.
De begrafenis zal D.V. plaatsvinden op dinsdag
23 april 1985 om 12.10 uur op de algemene
begraafplaats aan de Veerseweg te Arnemuiden.
Hieraan voorafgaande vindt voor de familie een
rouwdienst plaats in het Verenigingsgebouw
Rehoboth van de Nederlands Hervormde Kerk,
die aanvangt om 11.15 uur en geleid zal worden
door de Weleerwaarde Heer Ds. A. Schaap.
Na afloop van de begrafenisplechtigheid is er
gelegenheid de familie te condoleren in het
Verenigingsgebouw Rehoboth.
Geen bloemen
ORANJESTRAAT 5
4571 HN AXEL
TELEFOON: 01155
POSTBUS 60
4570 AB AXEL
2710 TELEX: 55570
Te koop
met woning op gerenommeerd dorp op
Walcheren.
Na aanpassing ook café mogelijk.
Zonder vereiste papieren en contanten
onnodig te reageren.
Br. o. nr. 222 bur. PZC Middelburg.
Begrafenisonderneming
J. de Kok, Prunusstraat 25, 's-Gravenpolder
voor alle omliggende dorpen beschikbaar
Tevens rouwkamer en koeling om thuis op te baren
Overal te ontbieden, dag en nacht bereikbaar
klaar terwijl u wacht
Korte Vorststraat 12,
Goes
De burgemeester van Kapelle maakt ingevolge
het bepaalde in artikel 31 van de Wet op de
ruimtelijke ordening bekend, dat de gedeeltelijke
goedkeuring door gedeputeerde staten van Zee
land bij hun besluit van 12 februari nr. 901/158,
afd. 4 bur. r.o.v. van het bestemmingsplan Eliwer-
ve, 3e planverandering, vastgesteld bij raadsbe
sluit van 24 april 1984 onherroepelijk is gewor
den.
Het plan met de daarbij behorende toelichting en
tekening ligt met ingang van 22 april 1985 voor
een ieder ter inzage op de gemeente-secretarie,
afdeling algemene zaken.
Kapelle, 19 april 1985.
De burgemeester voornoemd,
C. M. Dagevos wnd.
Deze unieke oplossing geeft u
dezelfde geluidskwaliteit en
hetzelfde bedieningscomfort in uw
slaapkamer, keuken of werkkamer
als in uw woonkamer.
Het komt natuurlijk van Bang
Olufsen en wordt mogelijk gemaakt
door een onopvallend paneeltje,
een extra afstandsbediening en
twee extra Beovox S2400 luid
sprekers. Deze set voor een tweede
vertrek bieden wij u gratis aan tot
17 augustus bij aankoop van een
Beosystem 5000. Dit bestaat uit de
Beomaster 5000, Beocord 5000,
Beogram 5005 en twee Beovox luid
sprekers.
Mogen wij u dit demonstreren?
Want u moet het zien en horen om
het te geloven.
3 jaar garantie
AXEL Stationsstraat 7, Tel. 01155-1530
MIDDELBURG Lange Noordstraat 14, Tel. 01180-13373
Lange Vorststraat 42-44, Tel. 01100-15616
SLUIS Meerminnestraal 9, Tel. 01178-1474
Noordstraat 38, Tel. 01150-12581
VLISSINGEN Nieuwendijk 35-37, Tel. 01184-12209
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor
reacties op in de PZC verschenen berichten,
artikelen of commentaren. Niet voor open
brieven, gedichten en dergelijke.
Anonieme inzendingen of stukken zonder dui
delijke opgave van adres en woonplaats wor
den niet in behandeling genomen. Bijdragen
mogen niet langer zijn dan 350 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendin
gen te bekorten. Over geweigerde brieven kan
niet worden gecorrespondeerd.
Uit de woorden van de Goese ambte
naar ir J. E. Swemmer „Ik maak ook
wel eens een ontwerpje blijkt dui
delijk de minachting die nog steeds
voor creatieve arbeid bestaat. Uiterst
tendentieus is echter het verhaal van
de heer Swemmer in het laatste deel
van het artikel onder de kop 'wed
strijd'. De gemeente als zielepoot in
plaats van de starre vertegenwoordi
gers van de macht, die ze zijn. Niet
ikzelf maar de gemeente heeft mij
verzocht voor niets (ft,56 per dag
reiskosten) te komen werken en dit
simpele feit (ons bin zuunig, geen cent
tevee) is de oorzaak van deze affaire;
men wilde geen enkele verantwoorde
lijkheid voor mij dragen, ik moest zelf
maar mijn sociale lasten regelen. Di-
rekt gevolg was dat de gemeente geen
enkele aanspraak kon maken op de
rechten van door mij gemaakte ont
werpen, maar toch moest de gemeen
te, tegen beter weten in, de zaak op
kosten van de Goese belastingbeta
lers tot voor de rechter uitvechten.
Het tekent overigens de sfeer binnen
het ambtelijk apparaat, de kinnesin
ne als een student-ontwerpertje iets
maakt waartoe blijkbaar het hele ge
studeerde kader van de stedebouw-
kundige afdeling niet in staat is. Het
meest treurige is, dat ik als ontwerper
mijn auteursrecht via de rechter moet
laten bevestigen, het recht om van
mijn creatieve arbeid te bestaan. Het
zou een semi-overheidsinstantie als
de gemeente Goes hebben gepast zich
in deze zaak zorgvuldiger op te stel
len, uit de toon van het verhaal van de
heer Swemmer blijkt echter het te
gendeel. Niets heeft hij ervan geleerd.
Ik zou de heer Swemmer willen voor
stellen de tijd tussen zijn vele onge
twijfeld gewichtige vergaderingen
eens creatief te gebruiken, hij hoeft
dan niet meer te pronken met (meest
al lager geplaatsten) andermans ve-
ren- J. A. van 't Leven
Reeweg 7 Vlake, Hansweert
Bij het lezen van het artikel 'vracht
wagen bedreigt de veiligheid' (PZC
30-3-'85) kreeg ik het gevoel, dat de
benadering van het onderwerp erg
eenzijdig is. De feiten in het artikel
zullen wel waarheidsgetrouw zijn,
maar ze wekken de indruk dat veel, zo
niet alle, ernstige ongelukken, waarbij
vrachtwagens betrokken zijn te wij
ten zijn aan de vrachtauto en zijn
chauffeur. Het wordt zelfs zo voorge
steld, dat de hedendaagse vrachtauto
nog maar een erg primitief vervoer
middel is, waarmee haast niet te
werken valt. Ook aan het vakman
schap van de meeste chauffeurs wordt
schromelijk tekort gedaan, wanneer
gesuggereerd wordt dat de chauffeurs
liever aansturen op een ongeval om
dat stoppen cq afremmen tijd kost.
Rob, de handelsreiziger, belicht de
zaak wel heel eenzijdig. Rijden er
nooit personenauto's door rode ver
keerslichten? Waren het alleen de
vrachtwagens, die vorig jaar bij dichte
mist in de buurt van Amersfoort maar
doorjakkerden waardoor een massale
kettingbotsing ontstond? Naar mijn
bescheiden mening zullen de perso
nenauto's niet veel langzamer, zo niet
nog sneller, gereden hebben. Hoewel
ik geen beroeps(vrachtwagen)chauf-
feur ben, ben ik van mening dat èn
chauffeur èn zijn vrachtwagen in een
verkeerd daglicht zijn geplaatst. De
meeste chauffeurs zijn echte vakmen
sen, die heel beheerst omgaan met
hun moderne materieel en dikwijls,
door hun vakmanschap, de fouten
van veel andere weggebruikers weten
te corrigeren en daardoor ongelukken
voorkomen. Uiteraard zijn er onder de
vrachtwagenchauffeurs ook mensen
die het niet zo nauw nemen, maar
komt dat ook niet voor bij de chauf
feurs van personenwagens? En aan de
vrachtwagen zal er technisch nog best
wat te verbeteren zijn, zeker bij ver
dergaande ontwikkeling van de tech
niek. Maar ook dat geldt voor perso
nenauto's. Een splitsing van verkeers
stromen of het afsluiten van bepaalde
wegen, of het instellen van rijverbo
den voor vrachtwagens, zoals prof.
Asmussen (SWOV) voorstelt, is theo
retisch een prachtige oplossing, maar
het getuigt van weinig praktisch in
zicht. Ik denk dat een beheerst om
gaan met elk soort vervoermiddel
(hetzij vrachtwagen, hetzij personen
auto), het rekening houden met el-
kaars mogelijkheden en onmogelijk
heden, kortom het 'heer zijn in het
verkeer' een veel grotere bijdrage tot
de verkeersveiligheid is.
Ing. J. Molhoek
Nieukerckestraat 85 Krabbendijke
Het artikeltje 'Die Fahnen' in de PZC
van 19 maart doet mij herinneren aan
de laatste dagen van mijn balling
schap in Hannover toen daar, direct
naar de capitulatie van Duitsland,
een alternatief Horst Wessel-lied de
ronde deed. Ondanks het feit, dat de
stad voor driekwart in puin lag en het
land in drie zónen verdeeld was, bleek
men de zin voor humor nog niet
verloren te hebben. Het lied luidde als
volgt: „Die Preise hoch, die Zonen fest
geschlossen. Die Kalorieen fallen
Schrift für Schrift. Es hungern immer
nur dieselben Volksgenossen. Die an-
dern hungern nur im Geiste mit."
Overigens zijn die laatste zinnen in
veel landen helaas nog steeds van
toepassing. a. M. Hofman
Adelaarstraat 73
Middelburg
Als bewoner der Gentsestraat wil ik
gaarne reageren op de uitlatingen van
de heer Van Harn. Ook hij is medebe
woner der 'Frikkedille' en als ikzelf
geimporteerde Biervlietenaar. Dat hij
als ondernemer belang heeft bij woon-
en leefverbetering in Biervliet is zijn
volste recht. Maar verpaupering is een
woord waar niet alleen de huizen
maar ook de bewoners mee bedoeld
worden. Kennelijk doelt hij op de zes
kleine huizen der woningbouwvereni
ging, waar naar mijn mening alleen
vriendelijke mensen wonen. De titel
Coronationstreet zal hen wel niet er
geren. Ik heb deze tv-serie gevolgd. Ik
vond het in de Rover best gezellig,
allemaal gewone mensen zonder ver
beelding onder elkaar, met jofele men
sen achter de kist. s j Gazan
Gentsestraat 74
Biervliet
In de PZC' van 1 april stond een
artikel over de fokkerij van dikbillen.
Daarin wordt kritiek geleverd op de
rol van de dierenartsen. Bijna aan het
einde van het stuk krijgt ook de
consument nog even de schuld in de
schoenen geschoven. Aangezien de
consumenten voor het overgrote deel
de door 'moeder de vrouw' ingekochte
en toebereide voedingsstoffen eten,
lijkt mij dit te ver gaan. Straks krijgen
de vrouwen nog de schuld van de
ziektes, die ontstaan zijn door de
stoffen, welke wij nietsvermoedend
tot ons nemen. Wie draagt hiervoor
eigenlijk de verantwoording?
Bep Kool
Leeuwerikhof 24
Heinkenszand
Naar aanleiding van het bijschrift bij
een foto in uw krant van vrijdag 29
maart 1985 over de presentatie van
een blad van en door vrouwen bij
bepaalde overheidsdiensten, heb ik er
de behoefte aan de volgende kantte
keningen te plaatsen:
Het bijschrift degradeert het vrouwe
lijk personeel van die bepaalde over
heidsdiensten tot een 'zwak geslacht'.
Naar mijn stellige overtuiging is deze
kwaliflkatie afkomstig van een pers-
of krantmedewerker die öf probeerde
lollig te zijn öf een minachting heeft
voor vrouwen. Het betreffende blad is
niet opgericht om anderen - mannen
daar de spot mee te laten drijven.
Verder kan ik mij niet voorstellen, dat
meer in het algemeen het vrouwelijk
gedeelte van de maatschappij genoe
gen neemt met een kwalificatie, die
absoluut genoegen neemt met een
kwalificatie, die absoluut in strijd is
met de -dagelijkse- werkelijkheid. Het
is blijkbaar een wijd verspreid misver
stand, dat vrouwen van een mindere
kwaliteitBoort zijn dan mannen. Dit
misverstand kan noch uit een wereld
beschouwelijk, noch uit een levensbe
schouwelijk oogpunt worden verde
digd als houdbaar. De maatschappij
in al zijn geledingen zou er mee ge
diend zijn, kwalificaties over elkaar
als 'sterk en zwak' geslacht achterwe
ge te laten en elkaar te beschouwen
en tegemoet te treden als in alles
gelijkwaardige mensen.
Kees Luteijn
Duijvendrechtstraat 23
Vlissingen
Onlangs schreef ik in deze rubriek
over de benzineprijs die gekoppeld is
aan de dollarkoers. Ik had toen mijn
twijfels over de rechtvaardigheid van
deze koppeling, gezien het feit, dat bij
stijging van de dollar de benzineprij
zen direct stijgen met twee cent en
soms driemaal in kort tijdsbestek. Nu
de dollar weer aan het zakken is, zelfs
al weer onder de 3,50 zou men denken,
nu zal de benzineprijs ook wel weer
net zo hard zakken. Vergeet het maar.
In de periode dat de dollar steeg van
3,48 naar 3,88 werd de benzine wel 15
cent duurder! En wat gebeurt er nu,
nu hij op zijn retour is van 3,88 naar
3,48 krijgen we 2 cent minder te
betalen vanaf maandag 1 april. Waar
blijft dat verschil van 13 cent? Juist in
de zakken van Shell en in die van
Ruding en consorten. Geen wonder
dat de benzinebazen zoals Shell mil
jarden winst maken! Over het Heren
akkoord gesproken? Zou het niet nut
tig zijn dat de heren politici zich daar
eens druk over maken tot algemeen
nut van de consument?
J. Hoogstrate
Binnenhof 39
Kloetinge
Tot onze schrik en spijt hebben wij
gehoord dat op de dag van de huwe
lijksvoltrekking van een ons onbe
kend bruidspaar er onaangename din
gen zijn gebeurd, welke werden ver
oorzaakt door enkele van onze aktie-
voerende vrouwen. Onze aktie die
geweldloos van opzet was, werd ge
voerd ten behoeve van een mede
bijstandsvrouw die geweldig in de
knoei is geraakt ten gevolge van
maatregelen door de gemeentelijke
sociale dienst genomen. Al maanden
zat zij zonder geld en was wanhopig.
Inmiddels is daar een voorlopige
maatregel voor getroffen. Toen wij in
volstrekte solidariteit met 300 vrou
wen kwamen en het gevraagde ge
sprek met betrokken wethouder nau
welijks werd toegestaan, waarbij op
dat moment geen verbetering werd
bereikt voor de betrokken bijstands
vrouw, waren wij heel teleurgesteld.
Op zeer brute wijze zijn wij door de
politie geslagen waarbij gewonden
vielen. Inmiddels hebben wij hierte
gen een protest gezonden aan het
gemeentebestuur. Het is te begrijpen
dat vrouwen die zo door de politie zijn
geslagen, zich dan niet meer aan de
gegeven instructies houden en zich op
andere wijze gaan uiten. Wij keuren
dit volstrekt af, temeer omdat het
consigne was gegeven van geweld
loosheid en iedereen behoort zich te
houden aan wat is afgesproken. Wij
willen het onbekende bruidspaar onze
excuses aanbieden voor hetgeen hen
heeft gekwetst en wensen hen het
allerbeste voor de toekomst.
Namens het Landelijk Steunpunt Ko-
mitees Vrouwen in de Bijstand
Plonie Sneep, Jetty v. d. Bos, Nel de
Nooij, Marianne Eygenraam
Nieuwegracht 4-61 Utrecht
MIDDELBURG - De Wijk vereniging
Zuid in Middelburg houdt vandaag,
vrijdag, jeugdactiviteiten en een play
backshow in wijkgebouw Het
Zuiderbaken in Middelburg. Kinde
ren vanaf acht jaar kunnen er vanaf
zeven uur 's avonds aan meedoen.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Hasselt: G. s
Knegt te Huizen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Voorburg: K. H. Wij
dus te Eindhoven.
GEREF. KERKEN VRIJGEM
Beroepen te Delft: A. de SnJ
Harderwijk.
MIDDELBURG - Ds W. M. Buisi
Van Beers, evangelisch-Luthersl
dikant van Middelburg en Vlij
gen, gaat zondag 21 april voor ij
gezamenlijke dienst van de dooj
zinde broederschap, de remonsU
ten, vrijzinnig hervormden en li
ranen in de kerk van de evangel#
Lutherse gemeente aan de Zuidsil
in Middelburg.
De dienst begint om tien uur 's
gens. 'Niet zien en tóch geloven' ij
thema van de dienst. Organist is
Verpoorten. De gezamenlijke dien
een van de resultaten van het ri
matige overleg tussen vertegenwi
digers van de genoemde kleinere
ken. 1
MIDDELBURG Wijkverenil
Zuid in Middelburg houdt zaterdal
april een grote voorjaarsbingo int
Zuiderbaken in Middelburg. De bj
begint om acht uur 's avonds.
ARNEMUIDEN De vogelveil
ging 'Zanglust' te Arnemuiden hJ
zaterdag een vogelbeurs. Er kuJ
vogels worden gekocht, geruilj
verkocht. Ook handelaren zijn
beurs aanwezig. Het is de laai
beurs van dit seizoen.
Leden van de vereniging zijn aail
zig om voorlichting te geven over|
hobby. Het evenement wordt u
den in 'De Groenmarkt' aan de l
Cittersweg te Arnemuiden van l|
tot 16.00 uur.
MIDDELBURG Vanaf woensdl
mei brengt het carillon van de Laf
Jan in Middelburg weer een
nieuwe melodieën ten gehore. 0[
hele uren klinkt het 'Andante' vai
F. Handel, gevolgd door een motie
'Wacht auf, ruft uns die StimmevaT
S. Bach (kwart over). Op de
uren het 'Allegromoderat' van Gl
Handel en om kwart voor de eel
regel van 'Heer Jezus heeft een hol
Slot van pagina 11
Heerenhoek werd aan
gegaan. Het resultaat
hiervan was om de beurt
een kerkdienst in één
van de twee kernen. Van
lieverlee werd dat voor
's-Heerenhoek om de
maand en tenslotte he
lemaal niet meer. Ge
meentewerken nam het
pand in 1970 in gebruik
als opslagplaats.
Medewerkers van het
Arnhemse openlucht
museum hebben in
maart metingen ver
richt in de kerk. Met pijn
en moeite, aldus Keiler.
De kou en het ontbre
ken van electriciteit le
verden vervelende ar
beidsomstandigheden
op. De tekeningen zijn
toch gemaakt en het
voorzichtig verwijderen
van bruikbare materia
len kon deze maand be
ginnen. Ongeveer vier
maanden zal het karwei
in beslag nemen. Niet
alles wordt meegeno
men, maar wel de meest
karakteristieke dingen.
Ook gewone bakstenen
zullen hun weg vinden
naar Arnhem. Het exte
rieur is vrijwel nog com
pleet. Het interieur heeft
echter nogal wat te lij
den gehad. De preek
stoel en het doopvont
bevinden zich bij
particulier in Drie|
gen. Het orgel is
kocht aan een hai|
laar in Drachten,
peren lichtkroon hal
in een andere ZuidbJ
landse kerk.
Opzichter Keiler
niet zeggen wanneeij
's-Heerenhoekse
vormde kerk in ArntI
weer in volle eer en j
rie herrezen zal
„Dat hangt van de I
schikbare financil
middelen en mankral
af', gaf hij aan. „Ml
het zal zeker niet v|
1988 gebeurd zijn".
Slot van pagina 11
direct of indirect (afglijden na het
baggerwerk) afname van de plaat ver
oorzaakt kan worden. Dat betekent
een onomkeerbaar verlies van natuur
waarden. De federatie geeft aan dat
de Roggenplaat beslist niet de enige
vindplaats van het benodigde zand is;
er zijn minder schadelijke lokaties
aanwezig. „Bij elkaar genomen dreigt
een onzorgvuldige beslissing, die
hoogst waarschijnlijk bij nader inzien
onjuist zal blijken te zijn", meent de
milieufederatie.
De aanbesteding van het werk wordt
gedaan door de Deltadienst van ril
waterstaat. Op die afdeling doet!
federatie een beroep eerst de gebf
kelijke procedure te volgen, zodat d
de gevolgen voor het natuurlijk mil|
meegewogen kunnen worden.
Gevraagd wordt de aanbesteding!
te stellen. Hoofdingenieur-directJ
Engel van rijkswaterstaat ZeelaJ
(ook hoofd van de Deltadienst) woJ
verzocht het aanvragen van een
grondings vergunning dwingend va
te schrijven aan de Deltadienst, f
dat van illegale winning niets 1
komen.
AARDENBURGH 17 vn Rotterdam nr
Ventspils, AMANDA SMITS 17 140 zw
Panama City nr Port Alma, ANNY DA-
NIELSEN 17 75 zw Lista nr Rotterdam,
ANTARES 17 95 w Burlings nr Douala,
ARBON 17 60 nno Kp St.Vincent nr Homs,
ATLANTIC COAST 17 200 n Azoren nr
Baltimore, ATLANTIC HORIZON 17 120
nno Canarische Eil. nr Dakar, BARENTZ-
GRACHT verw 18 te Abidjan, BARRACU
DA 17 vn Rotterdam nr Engeland, BAS-
TIAAN BROERE 18 te Rotterdam,
BEURSGRACHT 17 130 w Kp de Goede
Hoop nr Mukalla, BICKERSGRACHT 17
310 no Rio de Janeiro nr Rio de Janeiro,
BLOEMGRACHT 17 vn Kielerkan. nr
Stockvik, CARIBIC 17 300 z Bermuda nr
Charlottetown, CASABLANCA 17 100 z
Jeddah nr Tokyo, CECILIA SMITS verw 28
te Chittagong, CHRISTINA SMITS 16 ta
rede Lagos, CLAUDIA SMITS 16 vn Ant
werpen nr Newport, COMBI TRADER 17
40 n Landsend nr Cobh, CORRIE BROERE
17 vn Livorno nr Huelva, DIANA-V pass 17
Noordhinder nr Londen, DUTCH MATE
•pass 17 Noordhinder nr Humber, FAIR-
LIFT pass 17 St.John nr Pointe Noire,
FAIRLOAD 17 120 ozo Aden nr New Castle,
FAIRMAST 17 200 nw Manila nr Shuaiba,
FRISIAN 16 60 nw Sicilië nr Gabes, GLO
BE pass 17 Greenwich nr Gent, HAPPY
MARINER 17 270 nw Finisterre nr Panama
Kan., HERMAN DANIELSEN 17 160 n
Belem nr Belem, HOUTMANGRACHT 17
90 no Vitoria nr Salvador, IGLO EXPRESS
17 140 no Fortaleza nr Glouchester, JUM
BO CHALLENGER 17 520 ozo Durban nr
Fremantle, JUMBO STELLA TWO 17 80 zw
Yanbu nr Shuaiba, KAAPGRACHT 17 520
ozo Durban nr Fremantle, KEIZERS
GRACHT 17 200 n Darwin nr Surabaja,
KOGGEGRACHT 17 vn Oulu nr Helsinki,
KONINGSGRACHT 17 150 zw Lissabon nr
Las Palmas, LAURIERGRACHT 17 vn
Gavle nr Vastervik. LEIDSEGRACHT 17
75 z Dakar nr Setubal, LENNEBORG 18 15
nw IJmuiden nr Randers, LOOIERS
GRACHT 17 300 z Kp Verdische Eil. nr
Antwerpen, LUTHER 17 vn Rotterdam nr
Bilbao, MADELINE DANIELSEN 17 van
Rode Zee nr Famagusta, MAGDALENA 17
150 zo Okinawa nr Davao, MARTE MAG
NUM 17 10 o Dover nr Le Havre, MIRABEL-
LA 16 50 no Hawaii nr Balboa, NED
FREEZER 17 180 n Puerto Rico nr Havana,
NORBIT VRIES 17 40 n Tunis nr Heysham,
PACIFIC FREESIA verw 18 te Vigo, PACI
FIC LILY 17 te Argentia, PACIFIC PRIN
CESS 17 190 w Maladiven nr Seychellen,
PACIFIC QUEEN 17 200 wzw Quessant nr
Rotterdam, PAULINE BRINKMAN 17 vn
Crossand nr Gunnes, RAAMGRACHT
verw 17 te Barcelona, REGULIERS
GRACHT 17 135 o Kp Palmas nr Dakar,
RINGGRACHT 18 vn Amsterdam nr Kiel,
ROELOF HOLWERDA 17 te Constanta,
SAMSUN CARRIER 17 160 z Menorca nr
Jeddah, SCHILDMEER 17 vn Rotterdam
nr Europa, SERTAN 18 vn Rotterdam nr
Leixoes, SINGELGRACHT 17 65 w Jersey
nr Riga, SLOTERGRACHT verw 18 te
Gdansk, St.MICHAEL 18 vn Rotterdam nr
Gunnes, STADIONGRACHT 17 170 o As
cension nr Rio Grande, VALKENIER 17 10
n Qouessant nr Bremerhaven, VAN
GUARD 17 te Amsterdam, VEDETTE 17
vn Rotterdam nr Wivenhoe, VINCENT 17
vn Rotterdam nr Wivenhoe, ZEBU EX
PRESS 17 rede Suez.
ALHENA 17 vn Santos nr Hamburg, AL-
PHACCA 17 95 wnw Tunis nr La Havre,
AMSTELMEER 17 200 ozo Sydney nr Baie
Lomean, AMSTELWAL 17 700 ono New
Foundland nr Port Cardier, ANTILLA BAY
17 vn Rouen nr Caribbean, BAARN pass 17
Suez Kan. nr Nw.Europa, BARKEN 18 vn
Rauma nr Gavle, BREDA 17 te Kobe,
BULK-F 18 te Mizushima, BULK-1 17 95 nw
Avoiro nr Rio del Plata, CARDISSA 17 88 w
Kingston nr Curacao, CINULIA 17 320 nnw
San Juan nr Curacao, CONTINENTAL
RELIANCE 17 vn Amagasaki nr Queens
land, CONTINENTAL SPIRIT 16 550 n
Midway nr Japan, CORAL ISIS 17 370 nw
Finisterre nr Port Neches, DAPHNE 17 35
ono Frederikshaven, DOCKEXPRESS-10
17 320 no Singapore nr Methil, DOCKEX-
PRESS-11 17 700 o Ascension nr Richards-
r
bay, DOCKEXPRESS-20 17 130 i
giers nr Malta, FELANIA verw 19 te
sion, FICUS 17 270 nw San Juan nr C«|
cao, FLAMMULINA 17 310 zo Kp Codl
Baltimore, FLEVOLAND 17 65 zzo Sueil
Castellon, JO CYPRESS 17 te Beaumj
JO OAK 17 360 no Bermuda nr Houstf
LEPTON 17 55 n Assak nr Inchon, MAj
SLOT 16 1000 z Anchorage nr San FranJ
co, MAASSLUIS 17 te Dairen, MAASST1
17 vn Cristobal nr Europa, MAASSTROII
17 850 n Auckland nr Auckland, MEil
DRECHT 17 80 zzo Kaapstad nr Onstal
MOORDRECHT 14 te Rotterdam, NE1
LOYD BALTIMORE 17 vn HamMI
Gothenburg, NEDLLOYD CLARENC'J
te Jeddah, NEDLLOYD CLEMENT 11
zo Muscat nr Kobe, NEDLLOYD HOLD
DIA 17 vn Willemstad nr Oranjes!
NEDLLOYD MADRAS 17 220 no Taipei
Kobe, NEDLLOYD MOJI 17 te Singap°l
NEDLLOYD VAN NECK 17 te SingapOJ
NEDLLOYD VAN NOORT 17 vn Liv°«
nr Fos, NEDLLOYD ORANJESTAD 1»1
St.Maarten, NEDLLOYD ROCHESTEKI
vn Baltimore nr Houston, NEDLLd?
ROUEN 17 te Mina Gaboos, NILE 1111
Hamburg nr Beman, ONDINA 17 te Boni
Oilfield, POLYDORUS 18 te Rotteroaj
PRINS FREDERIK HENDRIK l8'ef.
terdam, PRINS WILLEM-2 17 vn RWf
dam nr Rouen, SAFOCEAN MILDuKAJ
950 z Diego Garcia nr Port Louis, wf
LAND 17 300 zw Socotra nr Rotter®]
TASMAN 17 270 zw Kp Hatteras nr I
dam, WIELDRECHT 18 te Baltimore,»
LEMSKERK 17 vn Port of Spam nr r
Haina, WOENSDRECHT 17 200 o SingaiJ
re nr Hong Kong.