S DE N0BELAER MODE
Reagan pakt
uit
Russen
stevig
tegen
iusrampen in
[exico en
gentinië
FISCALE SUBSIDIE
OP SCHONE AUTO'S
VAN DER GIESSEN-DE NOORD: ORDER TERUG
de PZC
vandaag
1/l/EEK-UIT
\NEEK-
LAUWE EERSTE REACTIE VAN VAKBONDEN
spoWtécoopje
Politicus
in de ruimte
back
OUD PAPIER?
W aarschuwingen
van zure regen
Af en toe buien
&8e jaargang no. 87
iterdag 13 april 1985
OCCASION - LENTESHOW
t/m 15 april 1985.
Keus uit 40 goede inruilauto's
ROTTERDAM (GPD) - Bij de laatst overgebleven grote scheepswerf in ons land, Van der
Giessen-De Noord in Krimpen aan de IJssel, heeft de directie gisterochtend het massaontslag
bekendgemaakt voor 1200 mensen. De gehele nieuwbouw van middelgrote zeeschepen zal
worden gestopt. Dit is het rechtstreekse gevolg van de tegenvallende steun die minister Van
Aardenne Van der Giessen-De Noord eerder deze week heeft toegezegd.
Passend werk9
ATV
Vorstschade
Zeelandbrug
Doping
Land- en tuinbouw
Akzo
I
I
I
k
WILLY D0BBE
Harde en vanmiddag stormachtige
zuidwesten wind, middagtempera-
tuur 8 graden. Weel bewolking en
aanvankelijk nog regen, later af en
toe buien.
O
ANJELIERSTRAAT 5-7 Telefoon 01100-16810
ROVINCIA
CAPE CANAVERAL (UPI/
AFP/RTR/DPA) - Het Ameri
kaanse ruimteveer „Dis
covery" is vrijdagmiddag om
15.58 uur (Ned. tijd) gelan
ceerd vanaf Cape Canaveral
voor een vlucht van vijf da
gen om de aarde.
De lancering was bijna een uur
opgehouden door een vracht
schip dat zich in de verboden
zone voor de kust bevond waar
de door het ruimteveer na en
kele minuten af te werpen
brandstoftanks terecht moe
ten komen.
Aan boord van het ruimteveer
zijn zeven astronauten, onder
wie voor het eerst een politi
cus, de Republikeinse senator
jack Gam.
De astronauten zullen twee
satellieten uitzetten en zich
bezighouden met biologische
experimenten.
Ronald Reagan
(Van onze correspondent)
LONDEN - In een interview met
het Britse dagblad The Times
heeft president Reagan de Sow-
jet-Unie ervan beschuldigt de
verschillen tussen de Verenigde
Staten en haar Europese bond
genoten uit te buiten en zo dé
NAVO-eenheid te ondermijnen.
Reagan wees eveneens de moge
lijkheid van de hand dat de
ontmoeting met partijleider
Gorbatsjov een keerpunt in de
betrekkingen tussen de twee su
permachten zou kunnen beteke
nen. De oproep van Gorbatsjov
voor een moratorium met de
Verenigde Staten over de plaat
sing van middellange-afstands-
raketten, noemde Reagan een
onderdeel van de Russische pro
pagandacampagne om een wig
te drijven tussen de Verenigde
Staten en West-Europa.
„Het is van groot belang", aldus
de president, „dat de Verenigde
Staten en de Europese partners
het eens zijn over de manier
waarop we onze veiligheid kun
nen beschermen. Het komt dus
(Slot zie pagina 4 kol. 7)
«EXICO STAD/BUENOS AIRES
IPA'UPI) Tussen Mexico Stad en
lebla is vrijdag een autobus in een
wijn gestort, zo is door de Mexi-
aanse politie meegedeeld. Bij de
ap zijn 18 mensen om het leven
jtkomen. Gevreesd wordt dat het
lodental nog zal stijgen. Het aantal
jeworvde passagiers bedraagt 38. Een
Jantal van hen is er zeer ernstig aan
ae.
pp een bewaakte spoorwegovergang
de Argentijnse plaats Lomas de
Jamora, 16 kilometer ten zuiden van
|e hoofdstad Buenos Aires, is vrijdag
|en trein ingereden op een autobus.
Testien inzittenden van de bus wer-
len op slag gedood, twintig anderen
Iepen verwondingen op.
•tom
Sli»
HL
iiii
1st.
DEN HAAG (GPD) - Mi
lieuminister Winsemius
wil kopers van „scho
ne" auto's maar gedeel
telijk tegemoetkomen
in de hogere aanschaf
prijs. Volgens de Ver
eniging Milieudefensie
komt de bewindsman
maandag met voorstel
len om aan de op 2200
gulden geschatte extra
kosten via de bijzonde
re verbruiksbelasting
850 of 1700 gulden bij te
dragen. Het laagste be
drag geldt voor auto's
tot 1400 cc, het hoge be
drag voor grotere au
to's. De regeling moet
eind dit jaar ingaan en
voor drie jaar gelden.
Volgens Milieu Defen
sie, dat de hand heeft
weten te leggen op de
notitie die de minister
voor de Tweede Kamer
heeft opgesteld, zullen
KRIMPEN a. d. IJSSEL (ANP) Onzekerheid en verslagenheid heersten bij de werknemers van de scheepswerf Van
der Giessen-de Noord, nadat zij vrijdag te horen hadden gekregen dat er voor 1200 werknemers ontslag dreigde. Wie
tot de ongelukkigen gaat behoren is nog niet bekendgemaakt.
Laatste grote werf
ontslaat 1200 man
Minister Winsemius
de plannen het aan
schaffen van auto's met
katalysatoren niet echt
bevorderen. Daarvoor
zou tenminste een ver
goeding van zo'n 2500
gulden nodig zijn, de
werkelijke meerkosten
plus een stimulerend
extraatje. Milieu Defen
sie erkent dat de voor
stellen wel sporen met
wat in Europees ver
band is afgesproken,
maar zij acht dat vol
strekt onvoldoende,
omdat bij uitvoering
van die akkoorden pas
in 2010 alle auto's aan
strengere normen zul
len voldoen.
De werf had voor de komende twee
jaar 100 miljoen gevraagd, maar
slechts 45 miljoen gekregen. Het per
soneel is gisterochtend om tien urn-
van het massaontslag op de hoogte
gebracht. Volgens vakbondsbestuur
der Stehmann valt de directie van de
werf niets te verwijten. „De schuld ligt
volledig in Den Haag. Een basisindus
trie wordt op deze wijze bruut vernie
tigd. We zullen alles in het werk
moeten stellen om Van Aardenne van
zijn ongelijk te overtuigen".
Volgens hem is niet zozeer Van Aar
denne de schuldige aan het stopzet
ten van de steun maar minister Ru-
ding. „Directeur ir. Van Dort van de
werf heeft de afgelopen week plannen
op het ministerie ontvouwd die voor
alsnog de instemming hadden van de
topambtenaren van Economische Za
ken. Er zou budgettair echter geen
ruimte zijn. Daarin herkennen we de
hand van Ruding", aldus Stehmann.
Volgens hem kan de werf de concur
rentie met Japan wat betreft de loon
kosten en produktiviteit per werkne
mer gemakkelijk aan. „Overal ter
wereld wordt de scheepsbouw finan
cieel gesteund. Hier in verhouding
nog het minst".
Met het instandhouden van een klei
ne nieuwbouwafdeling hoopt de
werf, aldus directeur Van Dort, toch
nog enige know how in huis te hou
den. „Er zijn aanwijzingen dat de
markt na 1987 zal aantrekken. Als dat
gebeurt staan wij klaar om verder te
gaan", aldus Van Dort.
Als gevolg van de reorganisatie bin
nen het bedrijf, heeft de scheepswerf
de order voor de bouw van een passa
giersschip voor North Sea Ferries
(NSF) aan haar opdrachtgever Nedl-
loyd teruggegeven. Volgens directeur
Van Dort is het onmogelijk met de
resterende twee- tot vierhonderd man
de sector nieuwbouw het schip
binnen de afgesproken periode te bou
wen. Bovendien is de werf niet bereid
eigen vermogen in de opdracht te
steken, aldus de directeur.
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer
wil de brief van minister Van Aar
denne over de scheepsbouw op korte
termijn in de Kamer aan de orde
stellen. Het voornemen van de direc
tie en commissarissen van de
scheepswerf Van der Giessen-De
Noord om de nieuwbouwafdeling op
korte termijn stil te leggen, is daar
om te vroeg genomen, zo stelt de
fractie in een reactie op de brief van
Van Aardenne. De PvdA zegt dat het
besluit slechts een voorlopig karak
ter moet hebben „tot de Kamer de
positie van de scheepsbouw grondig
heeft bestudeerd".
van
(Advertentie)
MONTOIS LA MONTAGNE AFPEen kraan zet voorzichtig een container met dioxinestof op een speciale
opslagplaats in het Oostfranse Montois la Montagne. Sinds 1 april is hier in totaal 273 ton uit West-Duitsland
afkomstig dioxine-afval opgeslagen nadat de Franse minister van milieuzaken hiervoor toestemming had
gegeven.
De FNV uit scherpe kritiek op
het voorstel van staatssecreta
ris De Graaf om het begrip
'passend werk' te verruimen.
PAGINA 2
De PvdA-jongeren willen niet
vooroplopen bij de invoering
van arbeidstijdverkorting.
PAGINA 3
De strenge winter heeft de
Nederlandse fruitteelt zeer
ernstige schade berokkend.
PAGINA 5
Gedeputeerde staten voelen
niets voor een versnelde af
schrijving van de Zeeland-
brug. PAGINA 9
Ex-Feyenoorder Richard Bud
ding voegt nieuwe beschuldi
gingen toe aan de door Cle
mens Westerhof in het nieuws
gebrachte dopingzaak.
PAGINA 15
Binnen- en buitenl.: 2 en 3
Financiën, economie: 5
Provincie: 9,10,11,12 en 13
Sport: 15
Louis van Gasteren en de we
reldpremière van zijn nieuw
ste film; letters letteren: een
Moluks debuut, Van Deyssel
en Verwey, Hélène Nolthenius
en de Middeleeuwen; radio- en
tv-programma's voor het
weekeinde.
PAGINA 17, 18, 19, 21 en 23
Sociale speurders, uitkerings
gerechtigden en de (onzeker
heden; Kleine schaal, grote
schaal: Zeeland 15 jaar na de
herindeling; De Wereldwinkel
blijft het goed doen; het Gala-
pagosgebied bedreigd; Nelli
Cooman en de BV 'Steeds snel-
Iet'.
PAGINA 25, 26, 27 en 29
onze
v/inkel(s)
(Advertentie)
Havenindustrieterrein
Houtkade 38
4463 AC Goes
S 01100-15018
Neem eens contact
op met de
ZEEUWSE
OUD PAPIER
CENTRALE bv
ook voor
schroot, metaal
lompen en plastic
Metaalwerkgevers willen
hervatting cao-gesprek
Morgen (zondag) gaat de
tweede Internationale
Zure Regenweek van start:
een gebundelde actie van
een grote groep milieube
schermingsorganisaties die ditmaal
ook in Nederland massale aandacht
wil vestigen op de grote schade van de
luchtverontreiniging in de natuur.
'Bosalarm', een stichting die zichzelf
beschouwt als een bewakingsdienst
voor de kwaliteit van de bossen orga
niseert op de eerste dag van de actie
week op ruim 80 plaatsen in Neder
land wandelingen met een voorlich
tend karakter: wie meeloopt kan met
eigen ogen vaststellen dat ook de
bomen in ons land in toenemende
mate te lijden hebben van (wat alge
meen wordt aangeduid als) verzuring
van bodem en atmosfeer. Het pro
bleem van de zieke bomen in de
stervende bossen veroorzaakte enkele
jaren terug groot alarm in West-Duits
land. Hoge concentraties van zwavel-
dioxyde en stikstofoxyde, afvalstoffen
die vrijkomen bij verbrandingsproces
sen, hadden vooral in de deelstaat
Baden-Württemberg in een periode
van ongeveer twintig jaar een sluipen
de en slopende uitwerking gehad op
de gezondheidstoestand van het bos-
areaal. Het Zwarte Woud bleek er
ernstig aan toe. Inmiddels is het
vraagstuk van de 'zure regen' in snel
tempo uitgegroeid tot Europese pro
porties. In december vorig jaar bracht
Staatsbosbeheer een rapport uit,
waarin ernstige bezorgdheid werd uit
gesproken over de levensvatbaarheid
van de helft van de Nederlandse bos
sen. Het zogenaamde vitaliteitsonder-
zoek was een reactie op de verontrus
tende berichten uit de Duitse Bonds
republiek.
Nu de grootscheepse schade van de
luchtverontreiniging in de kwij
nende natuur zo waarschuwend zicht
baar is geworden, is in ieder geval het
besef versneld dat op korte termijn
vergaande maatregelen hodig zijn, wil
er voor de toekomst nog wat van onze
bossen overblijven. Industrie, energie
centrales, het intensieve verkeer en
zware bemesting van de grond zijn in
grote delen van West-Europa de
hoofdverantwoordelijken voor het
verzuringsproces in de natuur. Van
daar de druk op de politiek om het
probleem van de 'zure regen' grondig
aan te pakken, zich niet langer van
vertragingstactieken te bedienen als
het erom gaat daarvoor een wettelijk
kader aan te geven en bovendien in
Europees verband initiatieven te ne
men. Hoe frustrerend vooral dat laat
ste kan uitpakken is vorige maand
nog gebleken in Brussel. De Europese
milieuministers boekten daar een ui
terst mager resultaat op weg naar de
invoering van de 'schone auto' en het
gebruik van loodvrije benzine. Verbe
tering van het milieu is zeker voor de
nabije toekomst voor een belangrijk
deel afhankelijk van het tempo waar
in de automobilist bereid is 'schoon'
te gaan rijden. Volgens de EG-afspra-
ken die op dit punt zijn gemaakt zal
dat uiteindelijk veel langer duren dan
nodig is om het vraagstuk van de zure
regen slagvaardig te lijf te gaan. En zo
werkt een Europese aanpak, die aan
de ene kant onontbeerlijk is aan de
andere kant vertragend.
Intussen kan zo'n Internationale Zu
re Regenweek ertoe bijdragen dat
de politiek bezig blijft met de aan
toonbare aantasting van de natuur in
de Europese bossen en dat het pu
bliek er zich terdege van bewust
wordt dat ieder persoonlijk ook een
handje kan helpen. Want het komt er
natuurlijk op neer dat iedere wande
laar die morgen onder leiding van
'Bosalarm' zieke bomen gaat bekijken
op zijn tijd ook automobilist is. Met
het oog daarop zal de rijkspolitie - zo
is althans aangekondigd - weggebrui
kers manen om minder hard te rijden.
Onderzoekingen hebben namelijk uit
gewezen dat, als een auto 90 km per
uur rijdt in plaats van 120 km per uur,
de uitstoot aan stikstofoxiden met
maar liefst 60 procent vermindert. Er
zijn meer initiatieven die, zonder dat
ze kostenverhogend werken, een rem
mende invloed hebben op de lucht-
1 verontreiniging. Zo werkt de Zwitser
se stad Bazel op het ogenblik in het
openbaar vervoer met een succesvol
'milieu-abonnement'. Een idee, het
overwegen waard.
(Advertentie)
"y,on trimmer met suèdine versterkt.
n zwart/zilver en licht/donkergrijs .*«J|l||r
Maten 30 - 46 Winkelpr. 39.95
alleen vandaag «assassin
Middelburg - Markt 45
(naast de NMB) tel. 01180 - 29911
donderdag koopavond tot 21.00 uur
ZOETERMEER (ANP) - De vereni
ging FME (werkgevers metaalindus
trie) heeft vrijdag een „klemmend
beroep" gedaan op de CAO-partijen
om zo spoedig mogelijk de onderhan
delingen in de Raad van Overleg in
de Metaalindustrie (rom) te herope
nen.
Het overleg over de arbeidsvoorwaar
den van 290.000 werknemers liep op 3
april vast. Breekpunt was de eis van
de vakbonden om in de loop van
volgend jaar een arbeidstijdverkor
ting in te voeren die de werkweek op
gemiddeld 36 uur zou brengen.
De bonden stelden een ultimatum,
dat maandag - tweede paasdag -
afliep. Sindsdien zijn in de metaalin
dustrie prikacties gevoerd. Voor ko
mende maandag zijn echter 24-uurs-
stakingen in zestien bedrijven aange
kondigd. Vrijdag zijn aan deze bedrij
ven ultimatums gestuurd waarop de
afzonderlijke directies voor maandag
moeten reageren.
De FME heeft vrijdag verklaard een
aantal voorstellen te hebben gedaan
die als uitgangspunt voor de verdere
besprekingen kunnen dienen. Over de
inhoud van de voorstellen wil de FME
geen nadere mededelingen doen.
Onderhandelaar D. Rijkse van de
Industriebond FNV zei vrijdagavond
in een eerste reactie geen brood te
zien in de uitnodiging. „Uitgangspunt
blijft voor ons dat er zicht moet
komen op de invoering van een ver
dere arbeidstijdverkorting van vijf
procent in 1986. Daar doet de FME
geen enkele uitspraak over". Hij gaat
vandaag de exacte tekst van de telex
van de FME bestuderen.
Volgens Rijkse gaan de acties gewoon
door. Zijn collega, P. de Haan van de
Industrie- en Voedingsbond CNV,
wist vrijdagavond nog helemaal niets
van de werkgeversuitnodiging om
weer te gaan praten. „Maar als ik het
zo hoor, zijn er geen nieuwe gezichts
punten en heeft praten op deze basis
geen zin". In het weekeinde wordt er
in ieder geval niet meer gepraat, zo
lieten Rijkse en De Haan vrijdag
avond weten.
Werkgevers- en werknemers hervat
ten begin mei het overleg over een
nieuwe CAO in de land- en tuinbouw
(50.000 werknemers). Dit is besloten
na overleg in de hoofdafdeling socia
le zaken van het Landbouwschap,
waarin beide partijen zitting hebben.
In de hoofdafdeling wordt het CAO-
overleg voorbereid. Beide nartiien
heuuen het overleg over een nieuwe
overeenkomst (de oude, 2-jarige CAO
liep op 28 februari af) op 19 maart
afgebroken.
De cao-onderhandelingen bij Akzo
worden dinsdagochtend hervat. Na
dat vrijdag technisch vooroverleg had
plaatsgevonden. „Er bestaat zicht op
een overeenkomst, zowel over de alge
mene arbeidstijdverkorting (atv), als
over de atv voor de volcontinudienst",
aldus een woordvoerder van de Indus
triebond. Ook de woordvoerder van
Akzo noemde de kans op een overeen
komst groot.
De cao-onderhandelingen bij Akzo
werden vorige week door de industrie
bonden van FNV en CNV afgebroken.
Onder de cao vallen circa 22.000 werk
nemers.
Minister Winsemius van milieube
heer is voornemens volgende
week op de actie tegen de zure regen
in te springen door de Tweede Kamer
een notitie aan te bieden over de
vrijwillige invoering van loodvrije
benzine en de vrijwillige aanschaf van
nieuwe auto's met katalysator. Na
maatregelen voor ontzwaveling van
raffinaderijen en elektriciteitscentra
les in de strijd tegen de luchtveront
reiniging is nu het verkeer aan de
beurt om een bijdrage te leveren.
Stervende bossen en smog- alarm zijn
tenslotte waarschuwingen dat er iets
flink mis is.
vdM.
(Advertentie)
Mode Domburg geeft op
24 april een mo
deshow, presen
tatie
Bel. 01188-2121.