NU DE DRUKTE VAN
DE VOORJAARSBEURS
VOORBIJ IS,
NODIGEN WIJ U UIT VOOR
EEN BEZOEK AAN ONZE
DIELEMAN
met zelfgebouwd
vliegtuig de lucht in
TRENDS
KEUKENS
BETAALBARE PRIJZEN
VOORJAAR IN ZICHT!
NIEUWE VLOERBEDEKKING
STEVENS TAPIJT
15.00
49.00
3.95
6.50
85.00
125.00
STEVENS TAPIJT
verhuist
verhul st
Zeeuws-Wlaê
Voor
service en
kwaliteit
PZC/ vrijdagkrant
Meubelen van de beste kwaliteit,
ook in geloogd
eiken meubelen volop keus
MEUBELEN EN KEUKENS
VINYL
VINYL
TAPIJTTEGELS
ESCO TAPIJTTEGEL
BONAPARTE „BOURGOGNE"
LOUIS DE POORTERE „NORANA"
Aan nieuwe
gordijnen toe?
Nieuwstraat 68
Telefoon 01170-3453
Voor een passende inrichting van uw woning mag een goede elektrische
uitrusting niet ontbreken, waar anders kunt u goede adviezen krijgen dan
bij de echte vakman:
U vindt er de echte merken wasautomaten -
vaatwasautomaten - koelkasten en diepvriezers.
Verlichting modern, klassiek. Radio HiFi,
K. T.V., video.
Ook voor elek.-installatie kunt u bij een erkend installateur terecht.
Gediplomeerd en erkend installateur.
[7] Industrieweg 1-3 Huls
naast Morres Meubel
Tel. 01140-14037
1199,-
•VH
Dan is het nu tijd om aan
te denken!!!!
"wH
BERGOSS - BONAPARTE - DESSO - ESCO - HEUGA - KROMMENIE
PARADE - KVT - LOUIS DE POORTERE - INTERTEST
TERNEUZEN Verl. v. Steenbergenlaan 5, achter de Prijsslag, telf. 01150-95498
KAPELLEBRUG-8T. JANSTEEN Brouwerijstraat 97 bij de ffed. Douane, telf. 01140-13027
A
zelfbouw
Dan moet
U echt
eerst
even bij
ons komen
kijken
meubelstoffeerderij
gordijnen
tapijt
binnenzonwering
VRIJDAG 5 APRIL 1985
PAAS MEUBELSHOW
Alle dagen geopend
1e Paasdag gesloten
's Zondags van 2 tot 6 uur
2e Paasdag van 2 tot 6 uur geopend
VERDEGEM OOSTBURG
ELEKTRO-TECHNISCHBURO
Nieuwstraat 28 Terneuren Tel. 01150-13397
Eigen technische dienst
ST. JANSTEEN HULST/CUNGE
l BELGIË
ma t/m vr. 9.00 - 18.00 uur- za 9.00-17.00 u. zo. 14.00-18.00 uur
marynen
Luxe 800 toeren was
automaat met
roestvrijstalen trom
mel èn kuip/
19 Programma's Tra
ploos instelbare
wastemperatuur E-
programma voor zui
nig
wassen op 60°C Ver
stelbaar formica
werkblad Druktoet-
sen voor V2 lading en
centrifuge-snelheid
800-400/min/
Kema-Keur.
audio video elektro
axelsestraat 86, terneuzen
tel. 01150-12028
2 m breed, mooie kwaliteit in diverse moder
ne dessins en tinten o.a. grijs en blauw.
Loslegkwaliteiten
meeneemprijs
nu p. mtr
3.66 m breed, Ornamenta. Mooie zware los-
legkwaliteit in eiken parket
meeneemprijs
nu p. mtr
50 x 50 cm in grijs en beige los te leggen,
met zware p.v.c. rug. De prijs was nog nooit
zo interessant
meeneemprijs
nu p. st
50 x 50 cm, kleur beige/camel !os te leggen,
voor intensief gebruik geschikt
meeneemprijs
nu p. st
100% pol. anti-statisch ook voor trap ge
schikt, 4 m breed, kleur grijs,
f* ">j
norm. prijs 112-
gelegd
nu p. mtr
100% pol. anti-statisch velours, 4 m br. in 2
kleuren, ook voor trappen
norm. prijs 198.-
gelegd
nu p. mtr.
U vindt bij ons de volgende merken:
(reservering voor
latere levering
mogelijk)
VI,
Icarus was een van de eerste
mensen die op eigen kracht
als een vogel wilde vliegen.
Blériot en Wright volgden
eeuwen later in zijn kielzog.
Ook nu zijn er nog mensen die
zich de luchtvaartpionier van
de jaren tachtig voelen. Met
eigen handen sleutelen ze op
zolderkamers en in garages
aan een eigen vliegtuig, dat
hen ooit de lucht in moet
brengen. Icarus anno 1985
plakt geen veren met was op
de armen om neer te storten,
doordat de hete zon de was
doet smelten. Hij freest, boort,
vijlt, schuurt en klinkt
aluminium van dezelfde
kwaliteit als bijvoorbeeld een
Fokker-toestel. „Maar we
hebben dezelfde mentaliteit
als de pioniers. Alleen hadden
zij de ruimte en wij niet. Je
mag niet experimenteren,
want het is nog steeds
verboden om in Nederland
neer te storten."
In de Kring Zelfbouw en
Sportvliegen van de
Koninklijke Nederlandse
Vereniging voor Luchtvaart
zijn veertig mensen verenigd
die hun eigen vliegtuig willen
bouwen. Een vliegtuigontwerp
van de Fransman Pottier is
favoriet bij de zelfbouwers. Een
assemblage van een
„zelfbouwkit" van
bijvoorbeeld Amerikaanse
makelij geldt ook als zelfbouw,
mits meer dan vijftig procent
zelf wordt gedaan. De
zelfbouwers hebben in hun
kring zelfs een
enthousiasteling die een oude
Pander na wil bouwen (een
voornamelijk houten toestel)
en er lopen hooggeschoolde
technici rond met plannen om
een eigen vliegtuig te
ontwerpen.
Volgens Ben Sefïïnga van de
technische adviescommisie
van de zelfbouwers (en
prakticumleider lucht- en
ruimtevaarttechniek aan de
TH in Delft) zijn er zelfbouwers
die „pur sang" bouwen om te
bouwen. „Maar de bedoeling is
om ook te vliegen. De
belevenis om op eigen vleugels
vrij in de lucht te vliegen.
Zelfbouwers zijn Lone Rangers
die een vrijheidsdrang heb
ben".
Piet Boers en Joop Kraan zijn
de „aanstichters" van de
Kring Zelfbouw. Het duo
bouwt aan een tweezitter
Pottier. Omdat één zelfbouwer
moeilijk met de
Rijksluchtvaartdienst (RLD)
kan onderhandelen over
bijvoorbeeld een bewijs van
luchtwaardigheid, zochten
Piet en Joop mensen om een
vereniging op te richten.
Samen met een handjevol
mensen stortten Lydia van
Geloven (pr-medewerkster bij
Fokker) en echtgenoot Ron
zich toen op het van de grond
krijgen van de vereniging. Er is
sindsdien een
organisatieschema opgezet die
een vereniging met een
veelvoud dan de huidige
veertig leden rechtvaardigt.
Een voorzitter met Raad van
Bestuur, een technische
adviescommissie voor de
contacten met de
Rijksluchtvaartdienst en tal
van andere commissies maken
er onderdeel van uit. Eerst de
vereniging van de grond en
dan de vliegtuigen, zo was het
motto. Vandaar ook dat de
Kring Zelfbouw nu met de
beurs Techniek in Vrije Tijd
pas aan de weg gaat timmeren
om meer leden te krijgen.
„De basis is in twee jaar
gelegd. We willen een serieuze
organisatie en goed
onderbouwde contacten met
de Rijksluchtvaartdienst. We
hebben mensen van hoog
technisch allooi die vaak
wortels in de luchtvaart
hebben", aldus Sefïïnga. „Die
basis is nodig om te zorgen dat
er niet alleen kisten worden
gebouwd, maar straks ook
zullen vliegen. Er moet door de
RLD geen nagel achter te
krijgen zijn. Het woord
amateurs komt in onze naam
bijvoorbeeld niet voor, want
we bouwen professionele
vliegtuigen die door de RLD
professioneel worden
beoordeeld".
De Kring Zelfbouwers maakt
misschien een einde aan de
wildgroei in de vliegerij.
Avonturiers bouwden zelf hun
vliegtuig en gingen vliegen,
heel simpel. Anekdotisch is de
geschiedenis van een
zelfbouwer die niet kon
vliegen, maar wel een vliegtuig
bouwde. In zijn achtertuin
zette de man een paal van zes
meter hoog en aan een touw
maakte hij het vliegtuig vast.
Hij starte de motor en vloog
rondjes.
Piet Boers en Joop Kraan zijn
al twee jaar „professioneel"
bezig om hun vliegtuig van de
grond te krijgen. Zij gaan een
lange weg en kiezen niet voor
het gemakkelijkste.
Tekeningen van het
Pottiertoestel zijn door Piet
voor 25 procent aangepast aan
de eisen van de
Rijksluchtvaartdienst, dit in
samenwerking met de
Fransman zelf. Hiermee
hebben ze voor andere
bouwers die hetzelfde type
willen maken, het pad al
geëffend. „We rekenen voor de
bouw nu 1500 uur, maar als je
er één hebt gemaakt, bouw je
de volgende in 500 uur. Dit
kistje heeft voor ons geen
geheimen meer", aldus Piet.
Uit aluminium platen (ruw
materiaal) wordt alles in de
juiste vorm gemaakt. „We
doen alles zelf, alleen de
klinknagels maken we niet",
zegt Joop. Door zoveel
mogelijk zelf te doen, kunnen
de kosten omlaag maar het
bouwen van een toestel kost
toch al gauw hetzelfde als een
middenklasse auto. „Vliegen is
een dure aangelegenheid en
voor mij zijn de kosten ook een
kardinaal punt om te besluiten
zelf het toestel te bouwen. Die
tweezitter van ons zal nu om en
nabij de vijftien mille gaan
kosten, maar als ie een Cessna
152 koopt ben je meer dan een
ton kwijt", aldus Joop Kraan.
Collega-bouwer Piet Boers
vindt overigens datje het
zelfbouwen niet louter uit
financieel oogpunt moet
bekijken. „Ieder onderdeel
moetje met hart en ziel maken,
want anders houd je het niet
vol. Als je alleen maar denkt
aan het eindresultaat dan red
je het niet".
De professionele werkwijze die
zelfbouwers aan de dag hebben
gelegd, blijkt voornamelijk
(nog) in het buitenland. In het
Amerikaanse Oshkosh in
Wisconsin komen jaarlijks
duizenden zelfbouwers bij
elkaar op hun vliegshow.
Tegen de veertienduizend
vliegtuigen komen dan naar
Oshkosh en er worden per dag
30.000 vliegbewegingen
geregistreerd. Amerikaanse
zelfbouwers hebben het dan
ook ver geschopt. Jim Bede
ontwierp zijn vijfde
toestelletje, de Bede-5, en
verkocht op een beurs in korte
tijd 12.700 vliegtuigen. Een
andere toestelletje de Vari Eze
(fonetisch voor very easy) heeft
alle records in zijn klasse
gebroken.
De vliegtuigfabrikanten
nemen de „amateur"-bouwers
in ieder geval volop serieus en
plegen daarvoor een soort
bedrijfsspionage. „De
constructeurs van Beech,
Piper en Cessna weten hoe
inventief zelfbouwers zijn. Die
staan op de show in Oshkosh
alles te fotograferen en te
noteren".
RIEN FLORIS
buitenweg 8
axel, tel. 01155-2901