NU DE DRUKTE VAN DE VOORJAARSBEURS VOORBIJ IS, NODIGEN WIJ U UIT VOOR EEN BEZOEK AAN ONZE DIELEMAN met zelfgebouwd vliegtuig de lucht in TRENDS KEUKENS BETAALBARE PRIJZEN VOORJAAR IN ZICHT! NIEUWE VLOERBEDEKKING STEVENS TAPIJT 15.00 49.00 3.95 6.50 85.00 125.00 STEVENS TAPIJT verhuist verhul st Zeeuws-Wlaê Voor service en kwaliteit PZC/ vrijdagkrant Meubelen van de beste kwaliteit, ook in geloogd eiken meubelen volop keus MEUBELEN EN KEUKENS VINYL VINYL TAPIJTTEGELS ESCO TAPIJTTEGEL BONAPARTE „BOURGOGNE" LOUIS DE POORTERE „NORANA" Aan nieuwe gordijnen toe? Nieuwstraat 68 Telefoon 01170-3453 Voor een passende inrichting van uw woning mag een goede elektrische uitrusting niet ontbreken, waar anders kunt u goede adviezen krijgen dan bij de echte vakman: U vindt er de echte merken wasautomaten - vaatwasautomaten - koelkasten en diepvriezers. Verlichting modern, klassiek. Radio HiFi, K. T.V., video. Ook voor elek.-installatie kunt u bij een erkend installateur terecht. Gediplomeerd en erkend installateur. [7] Industrieweg 1-3 Huls naast Morres Meubel Tel. 01140-14037 1199,- •VH Dan is het nu tijd om aan te denken!!!! "wH BERGOSS - BONAPARTE - DESSO - ESCO - HEUGA - KROMMENIE PARADE - KVT - LOUIS DE POORTERE - INTERTEST TERNEUZEN Verl. v. Steenbergenlaan 5, achter de Prijsslag, telf. 01150-95498 KAPELLEBRUG-8T. JANSTEEN Brouwerijstraat 97 bij de ffed. Douane, telf. 01140-13027 A zelfbouw Dan moet U echt eerst even bij ons komen kijken meubelstoffeerderij gordijnen tapijt binnenzonwering VRIJDAG 5 APRIL 1985 PAAS MEUBELSHOW Alle dagen geopend 1e Paasdag gesloten 's Zondags van 2 tot 6 uur 2e Paasdag van 2 tot 6 uur geopend VERDEGEM OOSTBURG ELEKTRO-TECHNISCHBURO Nieuwstraat 28 Terneuren Tel. 01150-13397 Eigen technische dienst ST. JANSTEEN HULST/CUNGE l BELGIË ma t/m vr. 9.00 - 18.00 uur- za 9.00-17.00 u. zo. 14.00-18.00 uur marynen Luxe 800 toeren was automaat met roestvrijstalen trom mel èn kuip/ 19 Programma's Tra ploos instelbare wastemperatuur E- programma voor zui nig wassen op 60°C Ver stelbaar formica werkblad Druktoet- sen voor V2 lading en centrifuge-snelheid 800-400/min/ Kema-Keur. audio video elektro axelsestraat 86, terneuzen tel. 01150-12028 2 m breed, mooie kwaliteit in diverse moder ne dessins en tinten o.a. grijs en blauw. Loslegkwaliteiten meeneemprijs nu p. mtr 3.66 m breed, Ornamenta. Mooie zware los- legkwaliteit in eiken parket meeneemprijs nu p. mtr 50 x 50 cm in grijs en beige los te leggen, met zware p.v.c. rug. De prijs was nog nooit zo interessant meeneemprijs nu p. st 50 x 50 cm, kleur beige/camel !os te leggen, voor intensief gebruik geschikt meeneemprijs nu p. st 100% pol. anti-statisch ook voor trap ge schikt, 4 m breed, kleur grijs, f* ">j norm. prijs 112- gelegd nu p. mtr 100% pol. anti-statisch velours, 4 m br. in 2 kleuren, ook voor trappen norm. prijs 198.- gelegd nu p. mtr. U vindt bij ons de volgende merken: (reservering voor latere levering mogelijk) VI, Icarus was een van de eerste mensen die op eigen kracht als een vogel wilde vliegen. Blériot en Wright volgden eeuwen later in zijn kielzog. Ook nu zijn er nog mensen die zich de luchtvaartpionier van de jaren tachtig voelen. Met eigen handen sleutelen ze op zolderkamers en in garages aan een eigen vliegtuig, dat hen ooit de lucht in moet brengen. Icarus anno 1985 plakt geen veren met was op de armen om neer te storten, doordat de hete zon de was doet smelten. Hij freest, boort, vijlt, schuurt en klinkt aluminium van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld een Fokker-toestel. „Maar we hebben dezelfde mentaliteit als de pioniers. Alleen hadden zij de ruimte en wij niet. Je mag niet experimenteren, want het is nog steeds verboden om in Nederland neer te storten." In de Kring Zelfbouw en Sportvliegen van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart zijn veertig mensen verenigd die hun eigen vliegtuig willen bouwen. Een vliegtuigontwerp van de Fransman Pottier is favoriet bij de zelfbouwers. Een assemblage van een „zelfbouwkit" van bijvoorbeeld Amerikaanse makelij geldt ook als zelfbouw, mits meer dan vijftig procent zelf wordt gedaan. De zelfbouwers hebben in hun kring zelfs een enthousiasteling die een oude Pander na wil bouwen (een voornamelijk houten toestel) en er lopen hooggeschoolde technici rond met plannen om een eigen vliegtuig te ontwerpen. Volgens Ben Sefïïnga van de technische adviescommisie van de zelfbouwers (en prakticumleider lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TH in Delft) zijn er zelfbouwers die „pur sang" bouwen om te bouwen. „Maar de bedoeling is om ook te vliegen. De belevenis om op eigen vleugels vrij in de lucht te vliegen. Zelfbouwers zijn Lone Rangers die een vrijheidsdrang heb ben". Piet Boers en Joop Kraan zijn de „aanstichters" van de Kring Zelfbouw. Het duo bouwt aan een tweezitter Pottier. Omdat één zelfbouwer moeilijk met de Rijksluchtvaartdienst (RLD) kan onderhandelen over bijvoorbeeld een bewijs van luchtwaardigheid, zochten Piet en Joop mensen om een vereniging op te richten. Samen met een handjevol mensen stortten Lydia van Geloven (pr-medewerkster bij Fokker) en echtgenoot Ron zich toen op het van de grond krijgen van de vereniging. Er is sindsdien een organisatieschema opgezet die een vereniging met een veelvoud dan de huidige veertig leden rechtvaardigt. Een voorzitter met Raad van Bestuur, een technische adviescommissie voor de contacten met de Rijksluchtvaartdienst en tal van andere commissies maken er onderdeel van uit. Eerst de vereniging van de grond en dan de vliegtuigen, zo was het motto. Vandaar ook dat de Kring Zelfbouw nu met de beurs Techniek in Vrije Tijd pas aan de weg gaat timmeren om meer leden te krijgen. „De basis is in twee jaar gelegd. We willen een serieuze organisatie en goed onderbouwde contacten met de Rijksluchtvaartdienst. We hebben mensen van hoog technisch allooi die vaak wortels in de luchtvaart hebben", aldus Sefïïnga. „Die basis is nodig om te zorgen dat er niet alleen kisten worden gebouwd, maar straks ook zullen vliegen. Er moet door de RLD geen nagel achter te krijgen zijn. Het woord amateurs komt in onze naam bijvoorbeeld niet voor, want we bouwen professionele vliegtuigen die door de RLD professioneel worden beoordeeld". De Kring Zelfbouwers maakt misschien een einde aan de wildgroei in de vliegerij. Avonturiers bouwden zelf hun vliegtuig en gingen vliegen, heel simpel. Anekdotisch is de geschiedenis van een zelfbouwer die niet kon vliegen, maar wel een vliegtuig bouwde. In zijn achtertuin zette de man een paal van zes meter hoog en aan een touw maakte hij het vliegtuig vast. Hij starte de motor en vloog rondjes. Piet Boers en Joop Kraan zijn al twee jaar „professioneel" bezig om hun vliegtuig van de grond te krijgen. Zij gaan een lange weg en kiezen niet voor het gemakkelijkste. Tekeningen van het Pottiertoestel zijn door Piet voor 25 procent aangepast aan de eisen van de Rijksluchtvaartdienst, dit in samenwerking met de Fransman zelf. Hiermee hebben ze voor andere bouwers die hetzelfde type willen maken, het pad al geëffend. „We rekenen voor de bouw nu 1500 uur, maar als je er één hebt gemaakt, bouw je de volgende in 500 uur. Dit kistje heeft voor ons geen geheimen meer", aldus Piet. Uit aluminium platen (ruw materiaal) wordt alles in de juiste vorm gemaakt. „We doen alles zelf, alleen de klinknagels maken we niet", zegt Joop. Door zoveel mogelijk zelf te doen, kunnen de kosten omlaag maar het bouwen van een toestel kost toch al gauw hetzelfde als een middenklasse auto. „Vliegen is een dure aangelegenheid en voor mij zijn de kosten ook een kardinaal punt om te besluiten zelf het toestel te bouwen. Die tweezitter van ons zal nu om en nabij de vijftien mille gaan kosten, maar als ie een Cessna 152 koopt ben je meer dan een ton kwijt", aldus Joop Kraan. Collega-bouwer Piet Boers vindt overigens datje het zelfbouwen niet louter uit financieel oogpunt moet bekijken. „Ieder onderdeel moetje met hart en ziel maken, want anders houd je het niet vol. Als je alleen maar denkt aan het eindresultaat dan red je het niet". De professionele werkwijze die zelfbouwers aan de dag hebben gelegd, blijkt voornamelijk (nog) in het buitenland. In het Amerikaanse Oshkosh in Wisconsin komen jaarlijks duizenden zelfbouwers bij elkaar op hun vliegshow. Tegen de veertienduizend vliegtuigen komen dan naar Oshkosh en er worden per dag 30.000 vliegbewegingen geregistreerd. Amerikaanse zelfbouwers hebben het dan ook ver geschopt. Jim Bede ontwierp zijn vijfde toestelletje, de Bede-5, en verkocht op een beurs in korte tijd 12.700 vliegtuigen. Een andere toestelletje de Vari Eze (fonetisch voor very easy) heeft alle records in zijn klasse gebroken. De vliegtuigfabrikanten nemen de „amateur"-bouwers in ieder geval volop serieus en plegen daarvoor een soort bedrijfsspionage. „De constructeurs van Beech, Piper en Cessna weten hoe inventief zelfbouwers zijn. Die staan op de show in Oshkosh alles te fotograferen en te noteren". RIEN FLORIS buitenweg 8 axel, tel. 01155-2901

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 54