i SF RENAULT IUR RENAULT PAASSHOW PZC/ vrijdagkrant IEBOORTE lUURT .CHTTIEN Q AUTO RENAULT DIJKWEL, RENAULT CENTRUM GOES B.V. MOTORFANS OPGELET! AUTOBEDRIJF CEVAAL H0LLEBRANDSE s SS DE SUPER VIJF AUTOBEDRIJF WONDERGEM MELSE, Kom proefrijden bij ons op 12 april VAN 3 T/M 6 APRIL motorrijschool verkeersinstruktie Auto- en motor rijschool met videobegeleiding te zien en te rijden bij lakken controle v 1 V 4.799,- 8.998,- 8.499,- 7.599,- speciale paasaanbiedingen KAWA SHOPPER CR KAWAZ750, model '85 YAMAHA XV 750 YAMAHA XV 1000 (T.R.I.) YAMAHA XZ 550 6.099,- HONDA CBX 550 zonder kuipje 6.690,- H0NDA CBX 550 ƒ7.490,- tweewielers 3|jDAG 5 APRIL 1985 chttien uur neemt de Lgeboorte van de hieuwe Renault jupervijf in beslag. Dat s tenminste de tijd, die |e assemblagefabriek in tilvoorde, onder de rook lan Brussel, noteert. Ten o izichte van de vroegere lijf wordt een tijdwinst lan vier uur geboekt met let in elkaar zetten van Ie auto, wat eigenlijk Issembleren is. Deze tinst drukt te kosten. e zitten aan het eind van de Ipende band natuurlijk geen 18 Vrlang te wachten tot er weer |n Supervijf aankomt. Telkens a de 23 seconden kan iemand bhter het stuur van een jagelnieuwe auto plaatsnemen ihem vervolgens weg te |den. 3 zo rollen per dag 500 nieuwe Ijfjes van de band, alleen al in let Belgische Vilvoorde. Per lag komen daarbij nog eens 360 lenaults negen en elf. Deze }pes worden ook hier gebouwd, e assemblagefabriek werkt |oor 90 procent voor het uitenland, waarbij in dit geval België het binnenland voorstelt, lijdens een rondleiding met als Ids public-relations chef, de leer Van der Perre was te zien, jat het produktieproces begint let de bodemplaat van de auto. li eerste instantie lassen lensenhanden de andere nassis- en later de prrosseriedelen hieraan vast. n totaal 65 robots nemen lervolgens het laswerk over en Irengen dan 800 laspunten aan Tide Supervijf. Regelmatig hspecteren Iwaliteitscontroleurs het ■swerk. Zijn er fouten te zien, loals kleine deukjes, dan lorden die ter plekke in de llaatafdeling hersteld. De auto It nog niet in de lak, waardoor tparatie vrij vlot kan leschieden. r dag gaan ook nog eens zes larrosserieën van de band om fcn nauwkeurige inspectie te Jr.ciergaan. Met behulp van |ektronische apparatuur wordt e geometrie van de wagen |agemeten. Dit is nodig om vijkingen in het Maak nu een afspraak voor een proefrit in de nieuwe Land Cruiser op vrijdag 12 april a.s. Toyota dealer Klein Vlaanderen 97, 4331 RJ Middelburg Tel. 01180-12865 Industrieweg 23, 4382 NA Vlissingen Tel. 01184-12916 Auto/motorrijschool De Renault 5 in nieuwe (voorgrond) en oude versie. De produktie van de Super 5 duurt 18 uur, een tijdwinst van vier uur ten opzichte van het vroegere model. QQ cf) oo co oo a> f- Leeuwerikstraat 5 Middelburg 01180-16021 O) C <D z Gildeweg 16, Vlissingen. Tel. 01184-17130. ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER. fabricageproces vroegtijdig te signaleren en vervolgens op te heffen. Opvallend was dat op roestgevoelige plaatsen nu zink is aangebracht om de corrosie uit te bannen. Dat zogenaamde gegalvaniseerde staal was zowel bij de vijf, als bij de Renaults negen en elf te zien. Het gaat met name om delen van de voorspatborden, het schutbord tussen de motor en passagierscompartiment en de 'bakken', waarin de voorschokbrekers rusten. De 'kale' Supervijf gaat vervolgens in bad, eerst in een fosfaterings- en daarna in een cataforesebad. De wagen krijgt in het laatste geval een elektrische lading, bijvoorbeeld negatief. De op het plaatstaal aan te brengen corrosiewerende laag is dan positief geladen, waardoor een betere hechting wordt bereikt. Ook andere autofabrikanten gebruiken dit systeem. Vervolgens komt het spuiten van diverse grondlak- en glanslaklagen. Dit werk doen deels robots en deels mensen. type-verfraaiingen, te veel eigenlijk om op te sommen. Eén van de laatste handelingen is de inbouw van de motor, die kant en klaar vanuit Frankrijk in Vilvoorde wordt afgeleverd. Die bouwen ze dus niet in België. Motor, versnellingsbak, aandrijving en 90(0 Na het drogen van de lak en het nodige poetswerk komt het koetswerk naar de afdeling, waar het interieur wordt ingericht. Eerst komen dan de bedraging, de vloerbedekking en de hemelbekleding aan bod. Het dashboard moet erin, de ramen, de portierbekleding, de stoelen en speciale voorwielophanging worden alleen elders in de fabriek wel samengesteld en in één geheel in de auto gemonteerd. Dat laatste is dan ook een kwestie van seconden met behulp van een speciaal apparaat. Alle verschillende types, dus van Renault vijf TL tot en met de Automaat, staan trouwens door elkaar op de band. Van her en der komen op het juiste moment uit de fabriek in de slotfase de specifieke onderdelen voor elk type. Hier steekt een fikse organisatie achter. Als toeschouwer hoefje dan ook niet vreemd op te kijken, als er ergens een auto met het stuur 'aan de verkeerde kant' voorbijschuift. Die is simpel voor de Engelse markt en dus geen fout in de produk tie. Nu is het niet zo, dat elke wagen zonder foutje wordt gebouwd. Het komt voor, dat ergens een raam niet open wil of het lampje van de interieur-verlichting ontbreekt. Controleurs staan er echter voor om die dingen op te merken en te herstellen. In de kwaliteitscontrole is in Vilvoorde en bij Renault in het algemeen de afgelopen tien jaar behoorlijk wat geinvesteerd om te kunnen concurreren op de markt. Overigens was in de assemblagefabriek de Supervijf in vijfdeurs-uitvoering al in produktie en een versie met automatische bak, die beide nu nog niet geleverd kunnen worden in Nederland. Ook rolt binnenkort een diesel-uitvoering van de band. De Renault vijf krijgt de zelfontbrander, die in de negen en de elf is te vinden. Verder was de bouw van een produktiestraat te zien voor een nieuw Renault-model, waarover de betrokken mensen echter nog geen nadere mededeling konden doen. WIM O TT EN Industrieweg 31, Vlissingen. Tel. 01184-15220 Van Hertumweg 7-13 4462 EV Goes Postbus 260 4460 AR Goes Telefoon 01100-14810 de werkpaarden van toyota loyota heeft onlangs de nieu- we Landcruisers geintrodu- Jeerd en daarmee een model- Inlijn op de markt gebracht laarbij er keus is uit 15 ter- pinauto's. De goedkoopste in e serie is de 2.4 Hardtop Com mercial van 28.441 en de duur te de 4.0 Customwagon Auto- Jiaat met dieselmotor die 164.141 gaat kosten, la een ochtendje stoeien in de reel en bij een zand- en grindaf- Iraving bleek wel dat de Land- cruiser met de korte wielbasis en benzinemotor het meeste in z'n mars heeft. De kortste versie heeft 2.31 m als wielbasis, dan volgen 2.60 m (3.4 FRP top), 2.73 m (Custom) en 2.98 m voor de Hardtop Long en Pick-Up. Motorenkeus is er genoeg: 2.3 benzine/105 pk, 2.4 diesel/72 pk, 3.4 diesel/90 pk en 4.0 diesel met 103 pk vermogen. Die laatste motor is een 6 cilinder waar liefst 241 Nm aan koppel los komt bij 1800 toeren, dat is wat je noemt een 'soepele beul van 'n motor'! De nieuwe Landcruisers zien er van binnen op z'n burgermans netjes uit, maar als je echt even lekker tekeer gaat in de modder dan wordt het bij het in- en uitstappen wel een troep op dat vaste tapijt. Stoelen zitten als gegoten en bieden bij de talrijke bewegingen naar alle kanten genoeg steun. Stuur houdt van een stevige greep, is dik be kleed, alleen die twee stalen spaken bij de 3.4 ltr niet. Dash board ziet er helder uit met op de 2.4 o.m. hellingshoekmeters en een elektronische 2/4WD se lector. Die laatste voorziening maakt het mogelijk om door een simpele druk op de knop van 4WD naar 2WD over te schake len en omgekeerd. De personenwagenuitvoering kent een neerklapbare achter bank. Wil men die niet dan scheelt dat liefst 10 mille, omdat er dan 'grijs' wordt gereden. De versie op bedrijfswagenkente ken heeft dus een vlakke vloer achter de twee voorstoelen. De 3.4 diesel hardtop is uitsluitend in deze Commercial uitvoering te koop, waarmee wordt aange geven dat Toyota dit als een echt werkpaard beschouwt, waarmee je niet met zijn vieren op vakantie gaat. De markt van de 4WD voertui- j» i. 'V lit' gen in Nederland is de laatste jaren sterk aan het groeien en Toyota neemt daarbij een derde plaats in achter Suzuki (1546) en Nissan (764) met in '84 aan gere gistreerde modellen 347 stuks. In totaal werden er vorig jaar 3968 op geel en grijs kenteken verkocht in ons land, tegen 3672 in 1983. SIEM LEEUWENKAMP MARCONISTRAAT 3 GOES, TEL. 01100- 12320. UAf i/ L I ■m ■■■■■■■■■■a iiiiiiiiii OOK UW ADRES VOOR BANDEN zoals Conti-Dunlopp-Michelin GRATIS MONTEREN en ELECTRONISCH UITBALANCEREN Nog diverse inruilmotoren. Nog 10 stuks DT Yamaha-bromfietsen nu 2.499,-. Troelstraweg 364-366 Vlissingen. Tel. 01184-64087. loyoia Landcruiser 2,4 hardtop diesel Interieur van de Landcruiser 2.4 hardtop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 53