5
i
RENAULT
PZC/ vrijdagkrant
GEBOORTE
PUURT
CHTTIEN
UR
RENAULT
PAASSHOW
A
AUTO RENAULT
DIJKWEL,
RENAULT CENTRUM
GOES B.V.
M0T0RFANS
OPGELET!
AUTOBEDRIJF CEVAAL
H0LLEBRANDSE
co
3
DE
SUPER VIJF
AUTOBEDRIJF
WONDERGEM MELSE,
Kom proefrijden bij ons op 12 april
VAN
3 T/M 6
APRIL
,t a—
A chttien uur neemt de
[Ygeboorte van de
ieuwe Renault
lupervijf in beslag. Dat
i tenminste de tijd, die
e assemblagefabriek in
rilvoorde, onder de rook
an Brussel, noteert. Ten
pzichte van de vroegere
ijf wordt een tijdwinst
an vier uur geboekt met
et in elkaar zetten van
e auto, wat eigenlijk
ssembleren is. Deze
rinst drukt te kosten.
motorrijschool
verkeersinstruktie
SS
Auto- en motor
rijschool met
videobegeleiding
te zien en te
rijden bij
lakken
controle
speciale
paasaanbiedingen
KAWA SHOPPER CRƒ4.799,-
KAWAZ 750, model '858.998,-
YAMAHA XV 750 8.499,-
YAMAHA XV1000 (T.R.I.) 7.599,-
YAMAHA XZ 550 6.099,-
H0NDA CBX 550 zonder kuipje 6.690,-
H0NDA CBX 550 7.490,-
2.499,-.
tweewielers
I
RIJDAG 5 APRIL 1985
e zitten aan het eind van de
I ipende band natuurlijk geen 18
I ur lang te wachten tot er weer
I :n Supervijf aankomt. Telkens
I n de 23 seconden kan iemand
Jhter het stuur van een
Bjelnieuwe auto plaatsnemen
hem vervolgens weg te
len.
"n zo rollen per dag 500 nieuwe
ijfjes van de band, alleen al in
et Belgische Vilvoorde. Per
ag komen daarbij nog eens 360
enaults negen en elf. Deze
>'pes worden ook hier gebouwd,
e assemblagefabriek werkt
eor 90 procent voor het
uitenland, waarbij in dit geval
elgië het binnenland voorstelt,
'ijdens een rondleiding met als
3ds public-relations chef, de
;er Van der Perre was te zien,
ithetproduktieproces begint
et de bodemplaat van de auto.
i eerste instantie lassen
tensenhanden de andere
passis- en later de
rosseriedelen hieraan vast.
li totaal 65 robots nemen
ervolgens het laswerk over en
rengen dan 800 laspunten aan
i de Supervijf. Regelmatig
ïspecteren
waliteitscontroleurs het
Ïswerk. Zijn er fouten te zien,
als kleine deukjes, dan
orden die ter plekke in de
laatafdeling hersteld. De auto
t nog niet in de lak, waardoor
:paratie vrij vlot kan
ischieden.
er dag gaan ook nog eens zes
irrosserieën van de band om
:n nauwkeurige inspectie te
rdergaan. Met behulp van
ektronische apparatuur wordt
e geometrie van de wagen
■(gemeten. Dit is nodig om
■wijkingen in het
Maak nu een afspraak
voor een proefrit
in de nieuwe Land Cruiser
op vrijdag 12 april a.s.
Toyota dealer
Klein Vlaanderen 97,
4331 RJ Middelburg
Tel. 01180-12865
Industrieweg 23,
4382 NA Vlissingen
Tel. 01184-12916
Auto/motorrijschool
De Renault 5 in nieuwe (voorgrond) en oude versie. De produktie van de Super 5 duurt 18 uur, een tijdwinst van vier uur ten opzichte van het vroegere model.
Leeuwerikstraat 5
Middelburg
01180-16021
Ui
0)
S
<D
CO
Ui
c
iedere dag vijfhonderd
nieuwe 5-jes
Gildeweg 16, Vlissingen.
Tel. 01184-17130.
fabricageproces vroegtijdig te
signaleren en vervolgens op te
heffen.
Opvallend was dat op
roestgevoelige plaatsen nu zink
is aangebracht om de corrosie
uit te bannen. Dat zogenaamde
gegalvaniseerde staal was zowel
bij de vijf, als bij de Renaults
negen en elf te zien. Het gaat
met name om delen van de
voorspatborden, het schutbord
tussen de motor en
passagierscompartiment en de
'bakken', waarin de
voorschokbrekers rusten.
De 'kale' Supervijf gaat
vervolgens in bad, eerst in een
fosfaterings- en daarna in een
cataforesebad. De wagen krijgt
in het laatste geval een
elektrische lading,
bijvoorbeeld negatief. De op
het plaatstaal aan te brengen
corrosiewerende laag is dan
positief geladen, waardoor een
betere hechting wordt bereikt.
Ook andere autofabrikanten
gebruiken dit systeem.
Vervolgens komt het spuiten
van diverse grondlak- en
glanslakiagen. Dit werk doen
deels robots en deels mensen.
type-verfraaiingen, te veel
eigenlijk om op te sommen. Eén
van de laatste handelingen is de
inbouw van de motor, die kant
en klaar vanuit Frankrijk in
Vilvoorde wordt afgeleverd. Die
bouwen ze dus niet in België.
Motor, versnellingsbak,
aandrijving en
80t9
Na het drogen van de lak en het
nodige poetswerk komt het
koetswerk naar de afdeling,
waar het interieur wordt
ingericht. Eerst komen dan de
bedraging, de vloerbedekking
en de hemelbekleding aan bod.
Het dashboard moet erin, de
ramen, de portierbekleding, de
stoelen en speciale
voorwielophanging worden
alleen elders in de fabriek wel
samengesteld en in één geheel (A
in de auto gemonteerd. Dat
laatste is dan ook een kwestie
van seconden met behulp van
een speciaal apparaat.
Alle verschillende types, dus
van Renault vijf TL tot en met
de Automaat, staan trouwens
door elkaar op de band. Van her
en der komen op het juiste
moment uit de fabriek in de
slotfase de specifieke
onderdelen voor elk type. Hier
steekt een fikse organisatie
achter. Als toeschouwer hoefje
dan ook niet vreemd op te
kijken, als er ergens een auto
met het stuur 'aan de verkeerde
kant' voorbijschuift. Die is
simpel voor de Engelse markt
en dus geen fout in de produk
tie.
Nu is het niet zo, dat elke
wagen zonder foutje wordt
gebouwd. Het komt voor, dat
ergens een raam niet open wil
of het lampje van de
interieur-verlichting
ontbreekt. Controleurs staan er
echter voor om die dingen op te
merken en te herstellen. In de
kwaliteitscontrole is in
Vilvoorde en bij Renault in het
algemeen de afgelopen tien jaar
behoorlijk wat geïnvesteerd
om te kunnen concurreren op
de markt.
Overigens was in de
assemblagefabriek de Supervijf
in vijfdeurs-uitvoering al in
produktie en een versie met
automatische bak, die beide nu
nog niet geleverd kunnen
worden in Nederland. Ook rolt
binnenkort een
diesel-uitvoering van de band.
De Renault vijf krijgt de
zelfontbrander, die in de negen
en de elf is te vinden. Verder was
de bouw van een
produktiestraat te zien voor een
nieuw Renault-model, waarover
de betrokken mensen echter
nog geen nadere mededeling
konden doen.
WIM OTTEN
ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER.
Industrieweg 31, Vlissingen.
Tel. 01184-15220
Van Hertumweg 7-13
4462 EV Goes
Postbus 260
4460 AR Goes
Telefoon 01100-14810
de werkpaarden van toyota
oyota heeft onlangs de nieu
we Landcruisers geintrodu-
erd en daarmee een model-
nlijn op de markt gebracht
aarbij er keus is uit 15 ter-
inauto's. De goedkoopste in
serie is de 2.4 Hardtop Com-
ercial van 28.441 en de duur-
e de 4.0 Customwagon Auto-
aat met dieselmotor die
54.141 gaat kosten,
a een ochtendje stoeien in de
|eel en bij een zand- en grindaf-
aving bleek wel dat de Land-
cruiser met de korte wielbasis
en benzinemotor het meeste in
z'n mars heeft. De kortste versie
heeft 2.31 m als wielbasis, dan
volgen 2.60 m (3.4 FRP top), 2.73
m (Custom) en 2.98 m voor de
Hardtop Long en Pick-Up.
Motorenkeus is er genoeg: 2.3
benzine/105 pk, 2.4 diesel/72 pk,
3.4 diesel/90 pk en 4.0 diesel met
103 pk vermogen. Die laatste
motor is een 6 cilinder waar
liefst 241 Nm aan koppel los
komt bij 1800 toeren, dat is wat
je noemt een 'soepele beul van
'n motor'!
De nieuwe Landcruisers zien er
van binnen op z'n burgermans
netjes uit, maar als je echt even
lekker tekeer gaat in de modder
dan wordt het bij het in- en
uitstappen wel een troep op dat
vaste tapijt. Stoelen zitten als
gegoten en bieden bij de talrijke
bewegingen naar alle kanten
genoeg steun. Stuur houdt van
een stevige greep, is dik be
kleed, alleen die twee stalen
spaken bij de 3.4 ltr niet. Dash
board ziet er helder uit met op
de 2.4 o.m. hellingshoekmeters
en een elektronische 2/4WD se
lector. Die laatste voorziening
maakt het mogelijk om door een
simpele druk op de knop van
4WD naar 2WD over te schake
len en omgekeerd.
De personenwagenuitvoering
kent een neerklapbare achter
bank. Wil men die niet dan
scheelt dat liefst 10 mille, omdat
er dan 'grijs' wordt gereden. De
versie op bedrijfswagenkente
ken heeft dus een vlakke vloer
achter de twee voorstoelen. De
3.4 diesel hardtop is uitsluitend
in deze Commercial uitvoering
te koop, waarmee wordt aange
geven dat Toyota dit als een
echt werkpaard beschouwt,
waarmee je niet met zijn vieren
op vakantie gaat.
De markt van de 4WD voertui
gen in Nederland is de laatste
jaren sterk aan het groeien en
Toyota neemt daarbij een derde
plaats in achter Suzuki (1546) en
Nissan (764) met in '84 aan gere
gistreerde modellen 347 stuks.
In totaal werden er vorig jaar
3968 op geel en grijs kenteken
verkocht in ons land, tegen 3672
in 1983.
SIEM LEEUWENKAMP
MARCONISTRAAT 3 GOES, TEL. 01100-
12320.
Z i'V
m,
OOK UW ADRES VOOR BANDEN
zoals Conti-Dunlopp-Michelin
GRATIS MONTEREN en ELECTRONISCH
UITBALANCEREN
Nog diverse inruilmotoren.
Nog 10 stuks DT Yamaha-bromfietsen nu
Troelstraweg 364-366 Vlissingen.
Tel. 01184-64087.
Interieur van de Landcruiser 2.4 hardtop