PERIODIEKE
AUTOKEURING
VRIJE BENZINE GOEDKOPER?
jOUfH99
aardgas
licht waker
dogbenz
onderdelen
seat jubileert
PZC/ vrijdagkrant
keuringseisen
VRIJDAG 5 APRIL 1985
Als de Eerste Kamer akkoord
gaat met het invoeren van
de Algemene Periodieke
Keuring van Personenauto's en
Bestelwagens, zullen eerst de
auto's aan bod komen die 10
jaar en ouder zijn. Eigenaren
van voertuigen die dit jaar al
keuringsplichtig worden zullen
dan een brief van de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer krijgen waarin zij
worden uitgenodigd aan de
APK 2 deel te nemen.
Achterop de kaart die zij
toegestuurd krijgen staat de
datum waarop het kenteken
van hun auto is afgegeven. Vóór
die datum moet de keuring zijn
geschied. Nu kan de auto in de
eigen garage gekeurd worden of
in een keuringsstation. Beide
bedrijven dienen dan wel in het
bezit te zijn van een officiële
keuringsbevoegdheid. Dat is te
zien aan een plaat op de gevel
van het gebouw. De keuring kan
ook bij de Rijksdienst voor het
Wegverkeer plaatsvinden;
daartoe zijn er plaatsen in het
hele land met rayonvestigingen
van deze dienst.
De keuring sec kost f 50 en dat
bedrag hoeft niet betaald te
worden als de keuring tegelijk
met een volledige
onderhoudsbeurt in een garage
wordt verricht. Ten teken dat de
auto is goedgekeurd, wordt er
een ronde sticker op de
kentekenplaat geplakt,
waarvan de kleur elk jaar
wijzigt.
Een dergelijk teken wordt in
Duitsland ook al jaren
toegepast door de TUV
(Technische Uberwachtung
Verein). In het midden van het
teken staat het jaar van de
keuring en in de cirkel geeft een
zwart vlak de maand aan
waarin de APK 2 heeft
plaatsgevonden. Naast deze
sticker moet er bij de
autopapieren een
keuringsbewijs aanwezig zijn;
onderweg kan de politie ernaar
vragen.
De kaart van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer wordt
maar één keer verstuurd. In de
navolgende jaren moet de
eigenaar zelf om de keuring den
ken.
Bij het uiteindelijke keuren
wordt er gekeken naar
remsysteem, stuurinrichting,
onderstel/carrosserie,
verlichting en milieuaspecten.
Bijzondere aandacht wordt bij,
de APK 2 onder meer besteed
aan:
Uitlaatsysteem: moet over de
gehele lengte gasdicht zijn, en
mag geen gevaar opleveren voor
de inzittenden.
Brandstof systeem: moet goed
bevestigd zijn, mag geen
lekkage vertonen en moet
afgesloten zijn met een goed
passende tankdop. Indien een
LPG-installatie ingebouwd is,
moeten de onderdelen goed
bevestigd zijn en geen lekkage
vertonen.
Stuurinrichting: stuurhuis
moet goed bevestigd zijn. De
onderdelen van het
stangenstelsel mogen niet
vervormd of gescheurd zijn. De
stuurkogels mogen geen
overmatige slijtage vertonen.
Onderstel en carosserie: de
langs- of dwarsliggers mogen
niet zodanig door roest zijn
aangetast dat de stijfheid van
de dragende delen in gevaar
komt.
Verlichting: gecontroleerd
worden o.a. de achterlichten,
achterreflectoren, stoplichten,
richtingaanwijzers,
achteruitrijlichten,
verklikkerlicht voor
mistachterlicht,
kentekenplaatverlichting en
tevens wordt er op gelet of de
ontstoken verlichting de juiste
kleur heeft en duidelijk
zichtbaar is.
Stabilisator: mag niet
beschadigd of gebroken zijn.
Fuseepennen of -kogels: de
hoezen van de kogels moeten
goed afsluiten en de kogels
mogen geen te grote speling
bevestigingsbouten, tapeinden
wielgaten mogen niet
uitgeslagen zijn. De velgen
mogen geen tekenen van breuk-
of scheurvorming vertonen.
Aandrijving: aandrijfas mag
niet beschadigd zijn, tevens
wordt gecontroleerd of alle
bevestigingen/borgingen juist
bevestigd zijn.
hebben door slijtage.
Banden: mogen niet tot het
karkas beschadigd zijn en
moeten ten minste 1 mm profiel
hebben in de hoofdgroeven
(over het gehele loopvlak).
Wielen: alle wielmoeren moeten
aanwezig zijn en mogen niet
loszitten. De
Parkeerrem: de handrem wordt
op de goede werking daarvan
beoordeeld. Ook wordt
gecontroleerd of de
bevestiging/borgingen in goede
staat aanwezig zijn.
Bedrijfsrem (remsysteem):
controle of remslangen of
-leidingen niet beschadigd zijn,
remleidingen niet te ver zijn
aangetast door roest en of er
geen lekkage van remvloeistof
is. Belangrijk bij dit onderdeel is
de wettelijk vastgelegde
minimale remvertraging. Die
moet in ieder geval gehaald
worden, daarbij worden tevens
eisen gesteld aan verdeling van
remkrachten over de wielen.
Veren: onderdelen van veren
mogen geen breuken en geen
aanzienlijke slijtage vertonen.
Schokdempers: mogen geen
olielekkage vertonen.
Koolmonoxide
uitlaatgasemissies):
verbrandingsmotoren van
auto's met een elektrische
ontsteking van na 31 december
'73 mogen niet meer dan 4,5
procent volume koolmonoxide
bevatten als ze stationair
draaien. U ziet om jaarlijks het
ronde stickertje van 35 mm en
het bijbehorende
keuringsbewijs in bezit te
krijgen moet er aan heel wat
technische voorwaarden zijn
voldaan. De categorie die het
eerst aan de beurt is zal veelal
niet ongeschonden uit de
keuring te voorschijn komen. Te
meer daar uit diverse
onderzoeken van o.m. BOVAG
en FOCWA is gebleken dat het
onderhoud afneemt naarmate
de auto ouder wordt. Ook de
RAI wijst in dit verband op het
effect van 'goedkoop'
onderhoud. Met een besparing
van enkele tientjes op
bijvoorbeeld het uitstellen van
vernieuwing van remblokjes
kan later een pittige nota het
gevolg zijn. Want inmiddels
kunnen remtrommels en
schijven behoorlijke groeven
hebben opgelopen. En als ze
niet bewerkt kunnen worden
danvolgt een dure vernieuwing.
Ook een onvolledige of
ondoelmatige uitvoering van
onderhoud heeft zijn
consequenties: minder
prestaties, hoger
brandstofgebruik, geen
voldoende veiligheid, gebrek
aan comfort, kortere levensduur
en verminderde
betrouwbaarheid. Zeker door
het verder uit elkaar liggen van
de onderhoudsbeurten die van
fabriekswege worden
aangegeven, is professioneel
onderhoud haast een vereiste.
Die beurten eisen een veel
grotere precisie dan voorheen.
Het afstellen van een
elektronische ontstekking is
door een simpele doe-het-zelver
niet te doen. De eerdaags
verplicht te stellen katalysator
is tevens een apparaat dat om
perfect afgestelde motoren
vraagt om de uitlaatgassen zo
schoon mogelijk te houden.
SIEM LEEUWENKAMP
De zogeheten „vrije benzine"
is gemiddeld ruim drie cent
per liter goedkoper dan merk-
benzine. Dit geldt vaak ook
voor gas en diesel. Het prijsver
schil tussen het duurste en het
goedkoopste tankstation in ons
land bedraagt ongeveer 20 cent
per liter superbenzine. Dat
blijkt uit een prijsonderzoek
van Konsumenten Kontakt sa
men met de Industriebond
FNV.
Half februari werden voor dit
onderzoek de prijzen van 340
benzinestations verspreid over
Nederland genoteerd. Duidelijk
werd dat de prijzen in de Rand
stad hoger liggen dan in andere
delen van het land. In het Oos
ten werden nogal eens veel lage
re prijzen genoteerd. In het alge
meen zijn prijzen in grensgebie
den vaak lager als gevolg van de
concurrentie van over de grens,
meent KK.
In 1974 kwam de literprijs over
de gulden heen. Het lijkt nu niet
lang meer te duren voordat de
twee gulden wordt overschre
den, zegt KK. In de eerste twee
maanden van dit jaar ging het
peil een dubbeltje omhoog. De
ze verhogingen zijn volgens de
oliemaatschappijen een recht
streeks gevolg van de hogere
dollarkoers.
Maar KK meent dat de olieprijs
op de zogeheten Rotterdamse
vrije markt niet als uitgangs
punt moet worden genomen
voor het vaststellen van de prijs.
Het hele gebeuren rondom de
recente prijsverhogingen wordt
„helemaal onbegrijpelijk", zegt
de organisatie, als men weet dat
de prijs van ruwe olie onder
sterke druk staat. De olieprodu
cerende landen krijgen niet lan
ger de prijs die ze graag willen
hebben.
Het ministerie van economi
sche zaken zou niet mogen toe
staan dat de consument„woe-
kerprijzen voor autobrandstof
fen moet neertellen",zegt KK.
Maar zolang dat wel het geval
is loont het de extra moeite om
te tanken bij het goedkoopste
station. Bovendien is van de
benzine die de „vrije pompen"
leveren nog nooit aangetoond
dat die in kwaliteit onderzoet
voot de duurdere merkbenzine.
Konsumenten Kontakt is in
middels bezig een adressenlijst
van „vrije pompen" op te stel
len. Straks kunnen consumen
ten die dan aanvragen. Maar
eerst wordt men nog opgeroe
pen goedkope „vrije pompen"
die men in zijn buurt of woon
plaats weet even te melden op
070-469424.
Overigens waarschuwt KK voor
de aanduidingen "x cent kor
ting" die vaak bij benzinesta
tions staat. Bedoeld is dat de
benzine lager is geprijsd dan de
adviesprijs van de oliemaat
schappij. De Reclame Code
Commissie heeft deze manier
van aanduiding als misleidend
veroordeeld. Alleen als de pomp
daarvoor zelf een hogere prijs in
rekening bracht mag met die
prijs worden vergeleken.
KEES CORNEL1SSE
de 9 nieuwelingen van honda
^ederland mag dan geen motorminnend land zijn, daarmee is nog
niet gezegd dat de fabrikanten onze deur overslaan met hun
nieuwe modellen. Honda bijvoorbeeld komt dit jaar met negen
nieuwe modellen, waarbij de ware liefhebber vaak trekjes zal
kunnen herkennen van bepaalde wedstrijdmachines.
Zo is de NS 4000R duidelijk afgeleid van de NS 500-racer waarmee
Freddy Spencer in 1983 wereldkampioen werd en zullen velen in de
WR 600R de machine terug herkennen die Gerard Wolsink vorig
jaar op de Zesdaagse in Assen bij zich had. Het zijn allebei mooie
stukjes techniek die van de motorliefhebber wel een investering
vragen van respectievelijk tien of veertien mille.
Is het model van deze twee motoren u wat al te wedstrijdachtig, of
vindt u dat er eigelijk nog wat meer pk's onder het zadel zouden
moeten zitten dan kunt u natuurlijk de keus laten vallen op de VF
1000F2. Voor krap 19 mille beschikt u dan over een viercilinder met
een vermogen van 115 pk en een koppel dat ook garant staat voor
voldoende trekkracht in de lagere toerentallen. Het zijn eigenschap
pen die u ook terugvindt bij 'kleine' broer VF 500F2, of wel de al
langer bestaande VF 500 uitgerust met een volledige kuip.
Mocht u door dit viercilindergeweld denken dat het Japanse merk
niets meer doet in de oude vertrouwde éénpitters dan vergist u zich.
Met de XBR 500 wil Honda de liefhebbers van dit motortype van
dienst zijn. Het model is geënt op de, vooral in Engeland populaire,
clubmanracers en is speciaal bedoeld voor de Europese markt. Een
andere machine in de middenklasse is de CB 450 N, een motor voor
het allround-gebruik. Deze tweecilinder heeft een maximum vermo
gen van 43,5 pk.
Het Honda-nieuws omvat verder nog een geciviliseerde Parijs-
Dakar-machine (XL 600LM), een enduro-motor (XR 250R) en een
250 cc-scooter. De laatste is uitgevoerd met een automatische
koppeling zodat u bent vrijgesteld van schakel-arbeid.
De XBR 500 S voor de eenpitterliefhebber.
V
De VF 1000 FII is een uitgesproken krachtpatser.
Aardgas, dat al lange tijd
experimenteel en vooral op
zwaardere voertuigen zoals
bussen wordt gebruikt als
brandstof, is door Eurogas
Utrecht nu ook in een perso
nenauto als brandstof toege
past. Op een Ford Sierra
waarvan het nodige aan de
motor omgebouwd moest
worden, onder meer aange
paste cilinders, is een goed
gekeurde aardgasinstallatie
aangebracht.
Een en ander verkeert nog in
een proefstadium, maar Eu
rogas heeft al wel de nodige
ervaringen bij de energiebe
drijven van Groningen en
Utrecht opgedaan. Het sys
teem gaat tegen de 2600 tot
3000 kosten en dat is onge
veer 1000 meer dan een
LPG-systeem. Het bedrijf te
kent er echter wel bij aan dat
aardgas 60 ct per liter kost en
LPG door het 20-pct-méér-
verbruik ongeveer 90/95 cent.
Bij het energiebedrijf in
Utrecht lopen inmiddels drie
personenauto's op aardgas
en Eurogas stelt zich voor dat
in de beginperiode particulie-
ren op het terrein van J
energiebedrijven kunnenta
ken. De infrastructuur op H
gebied van tankfaciliteiten j
namelijk het grote breekpd
voor het succes van op aard
gas rijden. Zo'n 25 jaar gei]
den is het met LPG overige:
net zo schoorvoetend begor]
nen. Toen kon er slechtst
afgelegen terreinen op w
paalde uren van de dag g3
tankt worden en nu zijn d
tankmogelijkheden zeker
het binnenland, maar allen]
ook steeds meer in het bi
tenland legio.
Voor het aardgassysteem vaJ
Eurogas, dat er al ruim zevJ
jaar ervaring mee heeft, al
in de auto liefst twee tarj
nodig omdat anders de acffl
radius te klein zou zijn uil
onder hoge druk (200 baH
ingebrachte aardgas zorgt;]
vens voor een compressie j
de cilinders die bijvoorbeei]
in plaats van 1:9 naar u
stijgt. Met één tankinhou
van 60 liter ofwel 15 m3
gas kan ongeveer 200 tot 2i|
kilometer afgelegd worden.
Het overkomt negen van de tien automobilisten: wegens misj
of schemer zijn de lichten aan, je stopt en vergeet het knop*
op 'uit' te zetten. Dan is de accu gauw leeg, want u
autolampen vreten stroom.
Met een handig apparaatje, de 'lichtwaker', is die narigheid it
de wereld. Het is zo klein als een luciferdoosje, je plakt het o
het dashboard en je sluit de draadjes aan; één op ha
contactslot, één op de lichtschakelaar. Voor een doe-het-zelv-i
een klusje van niks.
Vergeet je het licht uit te schakelen, dan gaat de
zoemen. Het dingetje kost bij de Halfords-zaken f 18,90.
Je ziet wel eens van die afge
zaagde halve auto's achter
een normale auto gekoppeld.
Soms is het een halve Tra-
bant, of een halve DAF 33
bestel, die aan de trekhaak
vastzit en met twee wielen
over de weg rijdt. Dit soort
aanhangwagentjes worden
gebruikt voor het vervoer
van dieren, meestal honden.
Deze eigen bouwsels brach
ten de heer Manders uit
Schijndel op het idee om zelf
dergelijke verblijfplaatsen
voor honden te gaan produ
ceren.
Het bedrijf in Brabant heeft
al de nodige ervaring met
dieren, omdat ze zich bezig
houden met kennel- en aan-
hangwagenbouw. Die aan
hangers zijn veelal paarden
trailers met dubbele assen en
een houten opbouw. De Dog
benz, zoals het nieuwe pro-
dukt heet, is evenwel van
kunststof en kan zo op de
trekhaak gemonteerd wor
den. Met een gewicht van 23
kilo en het makkelijk te han
teren koppelmechanisme is
de Dogbenz een handige uit
komst met een prijs van
1300.
Manders heeft van tevoren de
Dierenbescherming naar zijn
vinding laten kijken en die
waren goed te spreken over
Nissan Terminal Europe is tegen het eind van dit jaar klaarcl
dan zullen er in dit bedrijf in Amsterdam 150 mens#
werkzaam zijn. Vorige week kwam het eerste schip van Nissaf
in de Amsterdamse Westhaven aan om een lading onderdela
te lossen. Directeur Nagafuchi van de Nederlandse vestigi*
knipte met enig feestelijk vertoon het lint door om de eersl
container door te laten. Met het nieuwe onderdelencentnii
wordt de aanvoertijd naar de Europese importeurs van 3 tot|
maanden teruggebracht naar 1 tot 2 weken.
de ruimte en de ventilatie
voorzieningen in dit mobiel
hondehok. Groot voordeel
natuurlijk dat de hond d
vering van de auto gelijkti
dig meemaakt en bij aanri
dingen niet los in de auto zn
De kunststof ombouw stad
op een kreukvrij onderfratr
en is daardoor extra beve
ligd bij een eventuele bo
sing.
De Dogbenz kan natuurlij
.ook voor ander vervoer ga
bruikt worden. Extra bagaga
ruimte tijdens vakanties, ba
zorgen van bestellingen, ve
voer van natte hengelsporta.
tikelen dan wel duikuitrJ
tingen, zeil- en surfmateriad
Het is vaak niet zo plezier:
spullen die vuil en/of nat zij
hetzij op de banki of in d
kofferbak te vervoeren. De»
'trekhaakkofferbak' is na ga
bruik eenvoudig met watt
schoon te spuiten. Mandei
levert ook een model dat wa
voorzien is van twee wieltiei
het is iets groter dan de Dog
benz en kost 1650.
Uit het buitenland heeft c
firma al de nodige orders bij
nengekregen; onder meerlij
Zwitserland (200), Frankrr
(80) en Duitsland (20). Devej
koop in Nederland komt»
gang; inmiddels zijn er lij
van verkocht.
Vóór 21 april 1985, twee jaar
nadat de Seat Ronda op Ne
derlandse markt werd geïn
troduceerd, zal importeur
Nibhart Car B.V. de mijlpaal
van tienduizend verkochte
Seats passeren.
1983 werd afgesloten met een
verkoop van 1143 Seat Ron-
da's. In januari 1984 kwam de
Seat Fura erbij, waarvoor een
willige markt bleek te be
staan. In maart 1984 werd de
geruchtmakende Motor Sys
tem Porsche op de Salon van
Genève geïntroduceerd, die
kort voor de zomer werd ge
monteerd in de Ronda, die
voortaan als Ronda P in het
programma stond. Op de ten
toonstelling van Parijs stond
de eerste Seat met eigen mo
tor en eigen carrosserie, de
Seat Ibiza. De Ibiza werd
gelanceerd als de nieuwe
norm, door de combinatie
van robuuste techniek, grote
wielbasis en grote spoor
breedte met compacte bui
tenafmetingen. De same*
werking met Porsche, Gil
giaro en Karmann resultee.'J
de met de Ibiza in een ze#
representatief visitekaar#
van deze zelfstandige Spas'
se autofabriek. In 1984 we'
den tenslotte 6831 Seats i
Nederland verkocht. Tot c
mijlpaal van tienduize'J
Seats moesten in 1985 nof
2026 auto's verkocht wordej
en dat lukt voor 21 april 198»
Tot 9 april wordt bij de Seat|
dealers een Spaanse week?
vierd, waarbij voor iedere b
zoeker, die een proefrit nfl
een Seat maakt, een aa
attentie klaarligt.
In de aanbieding is de
Playa. Dit is een eenvoudij
LE-uitvoering van 10-™
die aangekleed is met
achterspoiler, striping, we|
doppen, vloertapijt en aclj
terruitverwarming. Deze r
kleding zou rond 1000 ntf#
ten kosten, maar wordt 0l|
dens de Spaanse feest',ve#
gratis weggegeven.