PERIODIEKE AUTOKEURING VRIJE BENZINE GOEDKOPER? jOUfH99 aardgas licht waker dogbenz onderdelen seat jubileert PZC/ vrijdagkrant keuringseisen VRIJDAG 5 APRIL 1985 Als de Eerste Kamer akkoord gaat met het invoeren van de Algemene Periodieke Keuring van Personenauto's en Bestelwagens, zullen eerst de auto's aan bod komen die 10 jaar en ouder zijn. Eigenaren van voertuigen die dit jaar al keuringsplichtig worden zullen dan een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer krijgen waarin zij worden uitgenodigd aan de APK 2 deel te nemen. Achterop de kaart die zij toegestuurd krijgen staat de datum waarop het kenteken van hun auto is afgegeven. Vóór die datum moet de keuring zijn geschied. Nu kan de auto in de eigen garage gekeurd worden of in een keuringsstation. Beide bedrijven dienen dan wel in het bezit te zijn van een officiële keuringsbevoegdheid. Dat is te zien aan een plaat op de gevel van het gebouw. De keuring kan ook bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer plaatsvinden; daartoe zijn er plaatsen in het hele land met rayonvestigingen van deze dienst. De keuring sec kost f 50 en dat bedrag hoeft niet betaald te worden als de keuring tegelijk met een volledige onderhoudsbeurt in een garage wordt verricht. Ten teken dat de auto is goedgekeurd, wordt er een ronde sticker op de kentekenplaat geplakt, waarvan de kleur elk jaar wijzigt. Een dergelijk teken wordt in Duitsland ook al jaren toegepast door de TUV (Technische Uberwachtung Verein). In het midden van het teken staat het jaar van de keuring en in de cirkel geeft een zwart vlak de maand aan waarin de APK 2 heeft plaatsgevonden. Naast deze sticker moet er bij de autopapieren een keuringsbewijs aanwezig zijn; onderweg kan de politie ernaar vragen. De kaart van de Rijksdienst voor het Wegverkeer wordt maar één keer verstuurd. In de navolgende jaren moet de eigenaar zelf om de keuring den ken. Bij het uiteindelijke keuren wordt er gekeken naar remsysteem, stuurinrichting, onderstel/carrosserie, verlichting en milieuaspecten. Bijzondere aandacht wordt bij, de APK 2 onder meer besteed aan: Uitlaatsysteem: moet over de gehele lengte gasdicht zijn, en mag geen gevaar opleveren voor de inzittenden. Brandstof systeem: moet goed bevestigd zijn, mag geen lekkage vertonen en moet afgesloten zijn met een goed passende tankdop. Indien een LPG-installatie ingebouwd is, moeten de onderdelen goed bevestigd zijn en geen lekkage vertonen. Stuurinrichting: stuurhuis moet goed bevestigd zijn. De onderdelen van het stangenstelsel mogen niet vervormd of gescheurd zijn. De stuurkogels mogen geen overmatige slijtage vertonen. Onderstel en carosserie: de langs- of dwarsliggers mogen niet zodanig door roest zijn aangetast dat de stijfheid van de dragende delen in gevaar komt. Verlichting: gecontroleerd worden o.a. de achterlichten, achterreflectoren, stoplichten, richtingaanwijzers, achteruitrijlichten, verklikkerlicht voor mistachterlicht, kentekenplaatverlichting en tevens wordt er op gelet of de ontstoken verlichting de juiste kleur heeft en duidelijk zichtbaar is. Stabilisator: mag niet beschadigd of gebroken zijn. Fuseepennen of -kogels: de hoezen van de kogels moeten goed afsluiten en de kogels mogen geen te grote speling bevestigingsbouten, tapeinden wielgaten mogen niet uitgeslagen zijn. De velgen mogen geen tekenen van breuk- of scheurvorming vertonen. Aandrijving: aandrijfas mag niet beschadigd zijn, tevens wordt gecontroleerd of alle bevestigingen/borgingen juist bevestigd zijn. hebben door slijtage. Banden: mogen niet tot het karkas beschadigd zijn en moeten ten minste 1 mm profiel hebben in de hoofdgroeven (over het gehele loopvlak). Wielen: alle wielmoeren moeten aanwezig zijn en mogen niet loszitten. De Parkeerrem: de handrem wordt op de goede werking daarvan beoordeeld. Ook wordt gecontroleerd of de bevestiging/borgingen in goede staat aanwezig zijn. Bedrijfsrem (remsysteem): controle of remslangen of -leidingen niet beschadigd zijn, remleidingen niet te ver zijn aangetast door roest en of er geen lekkage van remvloeistof is. Belangrijk bij dit onderdeel is de wettelijk vastgelegde minimale remvertraging. Die moet in ieder geval gehaald worden, daarbij worden tevens eisen gesteld aan verdeling van remkrachten over de wielen. Veren: onderdelen van veren mogen geen breuken en geen aanzienlijke slijtage vertonen. Schokdempers: mogen geen olielekkage vertonen. Koolmonoxide uitlaatgasemissies): verbrandingsmotoren van auto's met een elektrische ontsteking van na 31 december '73 mogen niet meer dan 4,5 procent volume koolmonoxide bevatten als ze stationair draaien. U ziet om jaarlijks het ronde stickertje van 35 mm en het bijbehorende keuringsbewijs in bezit te krijgen moet er aan heel wat technische voorwaarden zijn voldaan. De categorie die het eerst aan de beurt is zal veelal niet ongeschonden uit de keuring te voorschijn komen. Te meer daar uit diverse onderzoeken van o.m. BOVAG en FOCWA is gebleken dat het onderhoud afneemt naarmate de auto ouder wordt. Ook de RAI wijst in dit verband op het effect van 'goedkoop' onderhoud. Met een besparing van enkele tientjes op bijvoorbeeld het uitstellen van vernieuwing van remblokjes kan later een pittige nota het gevolg zijn. Want inmiddels kunnen remtrommels en schijven behoorlijke groeven hebben opgelopen. En als ze niet bewerkt kunnen worden danvolgt een dure vernieuwing. Ook een onvolledige of ondoelmatige uitvoering van onderhoud heeft zijn consequenties: minder prestaties, hoger brandstofgebruik, geen voldoende veiligheid, gebrek aan comfort, kortere levensduur en verminderde betrouwbaarheid. Zeker door het verder uit elkaar liggen van de onderhoudsbeurten die van fabriekswege worden aangegeven, is professioneel onderhoud haast een vereiste. Die beurten eisen een veel grotere precisie dan voorheen. Het afstellen van een elektronische ontstekking is door een simpele doe-het-zelver niet te doen. De eerdaags verplicht te stellen katalysator is tevens een apparaat dat om perfect afgestelde motoren vraagt om de uitlaatgassen zo schoon mogelijk te houden. SIEM LEEUWENKAMP De zogeheten „vrije benzine" is gemiddeld ruim drie cent per liter goedkoper dan merk- benzine. Dit geldt vaak ook voor gas en diesel. Het prijsver schil tussen het duurste en het goedkoopste tankstation in ons land bedraagt ongeveer 20 cent per liter superbenzine. Dat blijkt uit een prijsonderzoek van Konsumenten Kontakt sa men met de Industriebond FNV. Half februari werden voor dit onderzoek de prijzen van 340 benzinestations verspreid over Nederland genoteerd. Duidelijk werd dat de prijzen in de Rand stad hoger liggen dan in andere delen van het land. In het Oos ten werden nogal eens veel lage re prijzen genoteerd. In het alge meen zijn prijzen in grensgebie den vaak lager als gevolg van de concurrentie van over de grens, meent KK. In 1974 kwam de literprijs over de gulden heen. Het lijkt nu niet lang meer te duren voordat de twee gulden wordt overschre den, zegt KK. In de eerste twee maanden van dit jaar ging het peil een dubbeltje omhoog. De ze verhogingen zijn volgens de oliemaatschappijen een recht streeks gevolg van de hogere dollarkoers. Maar KK meent dat de olieprijs op de zogeheten Rotterdamse vrije markt niet als uitgangs punt moet worden genomen voor het vaststellen van de prijs. Het hele gebeuren rondom de recente prijsverhogingen wordt „helemaal onbegrijpelijk", zegt de organisatie, als men weet dat de prijs van ruwe olie onder sterke druk staat. De olieprodu cerende landen krijgen niet lan ger de prijs die ze graag willen hebben. Het ministerie van economi sche zaken zou niet mogen toe staan dat de consument„woe- kerprijzen voor autobrandstof fen moet neertellen",zegt KK. Maar zolang dat wel het geval is loont het de extra moeite om te tanken bij het goedkoopste station. Bovendien is van de benzine die de „vrije pompen" leveren nog nooit aangetoond dat die in kwaliteit onderzoet voot de duurdere merkbenzine. Konsumenten Kontakt is in middels bezig een adressenlijst van „vrije pompen" op te stel len. Straks kunnen consumen ten die dan aanvragen. Maar eerst wordt men nog opgeroe pen goedkope „vrije pompen" die men in zijn buurt of woon plaats weet even te melden op 070-469424. Overigens waarschuwt KK voor de aanduidingen "x cent kor ting" die vaak bij benzinesta tions staat. Bedoeld is dat de benzine lager is geprijsd dan de adviesprijs van de oliemaat schappij. De Reclame Code Commissie heeft deze manier van aanduiding als misleidend veroordeeld. Alleen als de pomp daarvoor zelf een hogere prijs in rekening bracht mag met die prijs worden vergeleken. KEES CORNEL1SSE de 9 nieuwelingen van honda ^ederland mag dan geen motorminnend land zijn, daarmee is nog niet gezegd dat de fabrikanten onze deur overslaan met hun nieuwe modellen. Honda bijvoorbeeld komt dit jaar met negen nieuwe modellen, waarbij de ware liefhebber vaak trekjes zal kunnen herkennen van bepaalde wedstrijdmachines. Zo is de NS 4000R duidelijk afgeleid van de NS 500-racer waarmee Freddy Spencer in 1983 wereldkampioen werd en zullen velen in de WR 600R de machine terug herkennen die Gerard Wolsink vorig jaar op de Zesdaagse in Assen bij zich had. Het zijn allebei mooie stukjes techniek die van de motorliefhebber wel een investering vragen van respectievelijk tien of veertien mille. Is het model van deze twee motoren u wat al te wedstrijdachtig, of vindt u dat er eigelijk nog wat meer pk's onder het zadel zouden moeten zitten dan kunt u natuurlijk de keus laten vallen op de VF 1000F2. Voor krap 19 mille beschikt u dan over een viercilinder met een vermogen van 115 pk en een koppel dat ook garant staat voor voldoende trekkracht in de lagere toerentallen. Het zijn eigenschap pen die u ook terugvindt bij 'kleine' broer VF 500F2, of wel de al langer bestaande VF 500 uitgerust met een volledige kuip. Mocht u door dit viercilindergeweld denken dat het Japanse merk niets meer doet in de oude vertrouwde éénpitters dan vergist u zich. Met de XBR 500 wil Honda de liefhebbers van dit motortype van dienst zijn. Het model is geënt op de, vooral in Engeland populaire, clubmanracers en is speciaal bedoeld voor de Europese markt. Een andere machine in de middenklasse is de CB 450 N, een motor voor het allround-gebruik. Deze tweecilinder heeft een maximum vermo gen van 43,5 pk. Het Honda-nieuws omvat verder nog een geciviliseerde Parijs- Dakar-machine (XL 600LM), een enduro-motor (XR 250R) en een 250 cc-scooter. De laatste is uitgevoerd met een automatische koppeling zodat u bent vrijgesteld van schakel-arbeid. De XBR 500 S voor de eenpitterliefhebber. V De VF 1000 FII is een uitgesproken krachtpatser. Aardgas, dat al lange tijd experimenteel en vooral op zwaardere voertuigen zoals bussen wordt gebruikt als brandstof, is door Eurogas Utrecht nu ook in een perso nenauto als brandstof toege past. Op een Ford Sierra waarvan het nodige aan de motor omgebouwd moest worden, onder meer aange paste cilinders, is een goed gekeurde aardgasinstallatie aangebracht. Een en ander verkeert nog in een proefstadium, maar Eu rogas heeft al wel de nodige ervaringen bij de energiebe drijven van Groningen en Utrecht opgedaan. Het sys teem gaat tegen de 2600 tot 3000 kosten en dat is onge veer 1000 meer dan een LPG-systeem. Het bedrijf te kent er echter wel bij aan dat aardgas 60 ct per liter kost en LPG door het 20-pct-méér- verbruik ongeveer 90/95 cent. Bij het energiebedrijf in Utrecht lopen inmiddels drie personenauto's op aardgas en Eurogas stelt zich voor dat in de beginperiode particulie- ren op het terrein van J energiebedrijven kunnenta ken. De infrastructuur op H gebied van tankfaciliteiten j namelijk het grote breekpd voor het succes van op aard gas rijden. Zo'n 25 jaar gei] den is het met LPG overige: net zo schoorvoetend begor] nen. Toen kon er slechtst afgelegen terreinen op w paalde uren van de dag g3 tankt worden en nu zijn d tankmogelijkheden zeker het binnenland, maar allen] ook steeds meer in het bi tenland legio. Voor het aardgassysteem vaJ Eurogas, dat er al ruim zevJ jaar ervaring mee heeft, al in de auto liefst twee tarj nodig omdat anders de acffl radius te klein zou zijn uil onder hoge druk (200 baH ingebrachte aardgas zorgt;] vens voor een compressie j de cilinders die bijvoorbeei] in plaats van 1:9 naar u stijgt. Met één tankinhou van 60 liter ofwel 15 m3 gas kan ongeveer 200 tot 2i| kilometer afgelegd worden. Het overkomt negen van de tien automobilisten: wegens misj of schemer zijn de lichten aan, je stopt en vergeet het knop* op 'uit' te zetten. Dan is de accu gauw leeg, want u autolampen vreten stroom. Met een handig apparaatje, de 'lichtwaker', is die narigheid it de wereld. Het is zo klein als een luciferdoosje, je plakt het o het dashboard en je sluit de draadjes aan; één op ha contactslot, één op de lichtschakelaar. Voor een doe-het-zelv-i een klusje van niks. Vergeet je het licht uit te schakelen, dan gaat de zoemen. Het dingetje kost bij de Halfords-zaken f 18,90. Je ziet wel eens van die afge zaagde halve auto's achter een normale auto gekoppeld. Soms is het een halve Tra- bant, of een halve DAF 33 bestel, die aan de trekhaak vastzit en met twee wielen over de weg rijdt. Dit soort aanhangwagentjes worden gebruikt voor het vervoer van dieren, meestal honden. Deze eigen bouwsels brach ten de heer Manders uit Schijndel op het idee om zelf dergelijke verblijfplaatsen voor honden te gaan produ ceren. Het bedrijf in Brabant heeft al de nodige ervaring met dieren, omdat ze zich bezig houden met kennel- en aan- hangwagenbouw. Die aan hangers zijn veelal paarden trailers met dubbele assen en een houten opbouw. De Dog benz, zoals het nieuwe pro- dukt heet, is evenwel van kunststof en kan zo op de trekhaak gemonteerd wor den. Met een gewicht van 23 kilo en het makkelijk te han teren koppelmechanisme is de Dogbenz een handige uit komst met een prijs van 1300. Manders heeft van tevoren de Dierenbescherming naar zijn vinding laten kijken en die waren goed te spreken over Nissan Terminal Europe is tegen het eind van dit jaar klaarcl dan zullen er in dit bedrijf in Amsterdam 150 mens# werkzaam zijn. Vorige week kwam het eerste schip van Nissaf in de Amsterdamse Westhaven aan om een lading onderdela te lossen. Directeur Nagafuchi van de Nederlandse vestigi* knipte met enig feestelijk vertoon het lint door om de eersl container door te laten. Met het nieuwe onderdelencentnii wordt de aanvoertijd naar de Europese importeurs van 3 tot| maanden teruggebracht naar 1 tot 2 weken. de ruimte en de ventilatie voorzieningen in dit mobiel hondehok. Groot voordeel natuurlijk dat de hond d vering van de auto gelijkti dig meemaakt en bij aanri dingen niet los in de auto zn De kunststof ombouw stad op een kreukvrij onderfratr en is daardoor extra beve ligd bij een eventuele bo sing. De Dogbenz kan natuurlij .ook voor ander vervoer ga bruikt worden. Extra bagaga ruimte tijdens vakanties, ba zorgen van bestellingen, ve voer van natte hengelsporta. tikelen dan wel duikuitrJ tingen, zeil- en surfmateriad Het is vaak niet zo plezier: spullen die vuil en/of nat zij hetzij op de banki of in d kofferbak te vervoeren. De» 'trekhaakkofferbak' is na ga bruik eenvoudig met watt schoon te spuiten. Mandei levert ook een model dat wa voorzien is van twee wieltiei het is iets groter dan de Dog benz en kost 1650. Uit het buitenland heeft c firma al de nodige orders bij nengekregen; onder meerlij Zwitserland (200), Frankrr (80) en Duitsland (20). Devej koop in Nederland komt» gang; inmiddels zijn er lij van verkocht. Vóór 21 april 1985, twee jaar nadat de Seat Ronda op Ne derlandse markt werd geïn troduceerd, zal importeur Nibhart Car B.V. de mijlpaal van tienduizend verkochte Seats passeren. 1983 werd afgesloten met een verkoop van 1143 Seat Ron- da's. In januari 1984 kwam de Seat Fura erbij, waarvoor een willige markt bleek te be staan. In maart 1984 werd de geruchtmakende Motor Sys tem Porsche op de Salon van Genève geïntroduceerd, die kort voor de zomer werd ge monteerd in de Ronda, die voortaan als Ronda P in het programma stond. Op de ten toonstelling van Parijs stond de eerste Seat met eigen mo tor en eigen carrosserie, de Seat Ibiza. De Ibiza werd gelanceerd als de nieuwe norm, door de combinatie van robuuste techniek, grote wielbasis en grote spoor breedte met compacte bui tenafmetingen. De same* werking met Porsche, Gil giaro en Karmann resultee.'J de met de Ibiza in een ze# representatief visitekaar# van deze zelfstandige Spas' se autofabriek. In 1984 we' den tenslotte 6831 Seats i Nederland verkocht. Tot c mijlpaal van tienduize'J Seats moesten in 1985 nof 2026 auto's verkocht wordej en dat lukt voor 21 april 198» Tot 9 april wordt bij de Seat| dealers een Spaanse week? vierd, waarbij voor iedere b zoeker, die een proefrit nfl een Seat maakt, een aa attentie klaarligt. In de aanbieding is de Playa. Dit is een eenvoudij LE-uitvoering van 10-™ die aangekleed is met achterspoiler, striping, we| doppen, vloertapijt en aclj terruitverwarming. Deze r kleding zou rond 1000 ntf# ten kosten, maar wordt 0l| dens de Spaanse feest',ve# gratis weggegeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 46