de vrij(e)dagkrant
KLEUR EN
HARMONIE
vrijdagkrant
2 3 5 interieur
6 7 bouwen
8 9 autokeuring
11 nutsbedrijven 12 paasbest
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
parijs
blikt
vooruit
\Tet als in de mode
|l wordt bij de
Biterieurinrichting
instens eens per jaar
n „trend" aangegeven.
>e vraag is: wat is dat nu
genlijk, zo'n trend, wie
[epaalt die? En: ben je
iopeloos ouderwets,
igenwijs of tegendraads
ls je.een tafel of een kast
oopt die niet in die
rend past?
elukkig is dit niet het
|eval..., anders zou het
ederlandse binnenhuis
aar een saaie boel zijn.
veral hetzelfde.
ateriaal
total look
Middelburg:
Vlissingen:
Goes:
Terneuzen:
Hulst:
J
V
wit interieur blijft
maar verder mag alles
wim riemens fotogra
feerde het interieur van
de familie wijgergangs
in vlissingen. bas en
mar de jager bv uit ka-
pelle-biezelinge tekende
voor meubels en ont
werp.
gedachte zelfs te floppen. Maar
nu komen de totaal-assortimen
ten van behang of wandtextiel,
gordijnen, meubelstof, bedlin
nen en zelfs tafellinnen er goed
in.
Let wel: de total-look betekent
niet dat wanden, ramen en ta
felkleedje met precies hetzelfde
streepje of stippeltje, in exact
dezelfde kleuren zijn gemaakt.
Knappe ontwerpers hebben ze
zó gemaakt dat ze, ondanks de
verschillen, harmonieus bij el
kaar passen.
Voornamelijk vanuit Scandina
vië is daar nog een dimensie aan
toegevoegd: aardewerk, verlich
tingsornamenten e.d. die op de
totale stoffering afgestemd zijn.
Leuk voor mensen die nog hele
maal moeten beginnen met in
richten. Want niemand zal zo
gek zijn om het servies kapot te
gooien en nieuw te kopen omdat
het niet zo goed bij de vernieuw
de wanden en gordijnen past.
De trend volgen omdat het nu
eenmaal mode is, kan je op den
duur behoorlijk opbreken. Per
soonlijke voorkeur is en blijft
het belangrijkste keuze-argu
ment. Daarom scoort het klas
sieke meubel nog altijd goed in
de verkoop. Neo-klassiek (naar
oude stijlvormen gemaakt meu
bilair) is voor de liefhebbers met
een iets royaler beurs een moge
lijkheid. Ook voor manou lijkt
de belangstelling op te leven.
Voor beide geldt dat je ervoor
naar een gespecialiseerde win
kel moet.
Watje ook kiest, zorg ervoor dat
de belangrijkste elementen in
het interieur in harmonie zjn.
Daarbij kan een vakkundige
woninginrichter je met goede
adviezen helpen. Zo'n vakman
of -vrouw is meestal bereid om
eerst eens bij je thuis te komen
kijken, om basis-ideeën te sug
gereren. Dingen waar je mis
schien zelf niet aan denkt (afme
tingen van de ramen, lichtval
enz.) zijn immers sterk medebe
palend voor een juiste mate
riaal- en kleurkeuze.
In goed overleg maak je zo je
„eigen trend".
vrijdagkrant
eel consumenten verdenken er
ontwerpers en de fabrikanten
van dat zij de trend (zeg: de
odelijn) bepalen, dat zij op
lun tekentafels en via beurzen
un wil opleggen aan de kopers
jan meubelen en andere
iterieurmaterialen. Dit is
echts zeer ten dele waar.
ontwerpers willen graag met
ieuwe creaties komen, maar of
en nieuw design ook echt trend
ordt, dat hangt helemaal van
e consument af. Want trend is
atgene, wat het meest, het
akkelijkst en gedurende een
vrij lange periode verkocht
■ordt.
ouderen zullen zich herinneren
at op meubelgebied in de 30'er
iren „old finish" de trend
as..., een zeer burgerlijke,
nden velen die de strakke
jnen van bijvoorbeeld Rietveld
efereerden. Welnu, old finish
nzaliger gedachtenis) is
rdwenen, Rietveld leeft nog.
lieuwe meubels kopen, dit
voorjaar, en willen weten wat de
uidige trend is?
ie is wit, licht van gewicht,
raktisch in gebruik, niet
lumineus. Wit is al vele jaren
I ngijzersterk in de verkoop. De
I endlijn (eigenlijk de rechte lijn
I oor de top in de verkoop) van
Bit als modekleur heeft wel wat
olvingen te zien gegeven, maar
al vrij lang de topper.
Is heel goede tweede scoort
st blank afgewerkte grenen,
I aak aangeduid als „eerlijk
I lateriaal"..., maar bestaat er
I aeigenlijk ook oneerlijk
lateriaal? Zijn staal of
unststof per definitie „niet
Jrlijk"? Onzin natuurlijk.
trend-wit in meubilair zou
een „eerlijke kleur" kunnen
oemen (op dat idee is nog geen
ikele leverancier gekomen!)
zo'n kreet zou gestaafd kun-
worden met de terechte
wering dat wit met letterlijk
elke andere kleur gecombi
neerd kan worden. Dit is dan
ook duidelijk de kracht van het
nog steeds stevig stand houden
de interieur-wit.
Wit meubilair kan van allerlei
materialen gemaakt zijn. Plaat
materiaal met wit hardplastic
bekleed, witgelakt massief hout,
kunststoffen als PVC, polyester,
ABS enz. Van heel goedkoop tot
pittig duur. In klassemeubelen,
maar ook in simpele meeneem-
bouwpakketjes. Voor een inrich
ting die een leven lang mee
moet, of voor een beperkt aantal
jaren.
Opmerkelijk is dat het wit als
overheersende interieurtint niet
weg te branden lijkt, ook verffa-
brikanten ertoe gebracht heeft
iets meer met die neutrale
(niet)kleur te doen. Wit is niet
„zo maar" wit: er zijn talloze
wit-tinten. Vroeger noemde men
dat „gebroken wit", bijvoor
beeld met een vleugje grijs,
rood, geel, blauw of groen er
door. Dat daar nu andere na
men aan gegeven worden is niet
zo belangrijk, wel dat het assor
timent breder geworden is.
Ook op het gebied van de harde
wandbekledingsmaterialen zo
als gefineerde of gespoten pane
len, schroten enz. gooit wit hoge
ogen. Dezelfde teneur zien we in
behang, wand- en interieurtex
tiel, vloerbedekking (vinyl) enz.
Of een interieur nu „volgens de
trend" is ingericht, dat doet er
in feite niets toe. Belangrijker is
dat het beantwoordt aan de
persoonlijke smaak, en dat het
praktisch is. De kleur op zich
speelt in beide opzichten zijn rol
mee. In praktische zin omdat
bijvoorbeeld wit een kamer lich
ter en ruimer doet lijken. Wat
smaak betreft: van veel wit in
het interieur houd je wel of niet.
Veel mensen vinden dat wit kil.
Dat hoeft het echter zeker niet
te zijn, als het gecombineerd
wordt met een sprekende kleur.
Oranje, rood en groen worden
wel het meest toegepast als
„tweede hoofdkleur".
Als afmeting en hoogte van het
vertrek dit toelaten, kan in een
interieur waarin veel wit is ver
werkt een in een bijpassende
kleur afgewerkt of met bijvoor
beeld hout bekleed plafond het
vereiste evenwicht brengen.
Een heel belangrijk element in
de „aankleding" van een kamer
is de stoffering: vloerbedekking,
meubelstof en gordijnen.
Ook in dit opzicht is er een vrij
duidelijke trend. Al heel wat
jaren geleden lanceerden
„trend-settende" fabrikanten
hun eerste programma's van op
elkaar afgestemde wandbekle-
dings- en stofferingsmateria
len. Het heeft vrij lang geduurd
voordat deze „total look" door
de consument opgenomen
werd. Aanvankelijk leek die
redactie PZC-bijlagen:
Walstraatpromena.de 56-60
4381 EG Vlissingen
tel. 01184-15144 toestellen 19 en 46)
advertentie en
Markt 51
4331 LK Middelburg
tel. 01180-27651
4381 EG Vlissingen
Walstraat 56-60
tel. 01184-15144
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
tel. 01100-31800
administratie:
Nieuwstraat 22
4531 CW Terneuzen
tel. 01150-94457
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
tel. 01140-14058
opening kantoren
Van maandag fm vrijdag
van 08.00 tot 17.00 uur
VRIJDAG 5 APRIL 1985 NUMMER 3
eigentijds wonen in wit en kleur
kind stelt eigen eisen aan woonwijk
nieuwe motoren en auto's
niet iedereen wordt aardig geholpen tips voor wie weg wil
T Titdagend, nieuw of juist zeer
U klassiek zijn de meest tegen
strijdige, maar ook wel de be
langrijkste kenmerken van de
confectiemode voor volgend
jaar winter, die de mode-ont
werpers van naam onlangs in
Parijs presenteerden. Echt veel
nieuws was er op de plankiers
in de Franse hoofdstad overi
gens nauwelijks te bespeuren,
omdat de meeste ontwerpers
hadden teruggegrepen op the
ma's, die in het verleden al
hadden bewezen een succesfor
mule te zijn.
Maar of bijvoorbeeld het mode
beeld, dat Thierry Mugier, één
van Frankrijks topontwerpers
aan het begin van de lange
reeks modeshows ten tonele
voerde, volgend jaar erg zal
aanslaan, is de vraag. De kle
ding, die zeer sterk deed denken
aan die van de jaren zestig, ligt
immers nog zo vers in het geheu
gen, dat een herwaardering er
van op dit moment nauwelijks
voorstelbaar lijkt.
Thierry Mugier liet zich hier
door echter niet afschrikken.
Compleet met afro-pruik en mu
ziek uit de Flower-Powertijd
toonde hij strakke broekpakken
met wijd uitlopende pijpen,
strakke mini-jurkjes (gedragen
met laarzen tot over de knieën)
en op-art-achtige dessins.
De collectie van Mugier stak
dan ook wat schril af tegen die
van Jean-Paul Gaultier, een
ontwerper, die over het alge
meen de tijd zeer ver vooruit is
en de weg effent voor nieuwe
trends. Schuwt Gaultier over
het algemeen sexy kleding
geenszins, ditmaal ging hij gro
tendeels op de klassieke toer.
Hoe mooier hoe beter schijnt
momenteel zijn devies, alhoewel
hij zijn modellen door allerlei
variaties op de lengte toch een
heel nieuw gezicht gaf, hoe klas
siek het model op zich ook was.
In zijn collectie komen onder
meer lange plooirokken met
bretels voor en keurige blazers
en wollen jassen, maar ook trak
aansluitende japonnen en lange
trainen op stretchbroeken.
Gaultier bevindt zich trouwens
in goed gezelschap, want ook
Jean Louis Scherer kwam met
klassieke kleding op de prop
pen, waaronder tweedjassen
met grote ruiten. Anne Marie
Beretta blijft de van haar be
kende stijl trouw: vierkante mo
dellen, onder meer ruime jassen
met grote kragen en zakken,
terwijl Chantal Thomass naast
eenvoudige rechte wollen jurk
jes tot boven de knie en ruime
wollen jassen ook wijde rokken
met grote bloemen en doorkijk-
blouses liet zien.
Grote jassen van mohair met
ronde schouders komen even
eens voor in de collectie van
Claude Montana, die overigens
ook de hoogste actuele skibroek
(Slot zie pagina 3 kol. 1)