de vrij(e)dagkrant KLEUR EN HARMONIE vrijdagkrant 2 3 5 interieur 6 7 bouwen 8 9 autokeuring 11 nutsbedrijven 12 paasbest PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT parijs blikt vooruit \Tet als in de mode |l wordt bij de Biterieurinrichting instens eens per jaar n „trend" aangegeven. >e vraag is: wat is dat nu genlijk, zo'n trend, wie [epaalt die? En: ben je iopeloos ouderwets, igenwijs of tegendraads ls je.een tafel of een kast oopt die niet in die rend past? elukkig is dit niet het |eval..., anders zou het ederlandse binnenhuis aar een saaie boel zijn. veral hetzelfde. ateriaal total look Middelburg: Vlissingen: Goes: Terneuzen: Hulst: J V wit interieur blijft maar verder mag alles wim riemens fotogra feerde het interieur van de familie wijgergangs in vlissingen. bas en mar de jager bv uit ka- pelle-biezelinge tekende voor meubels en ont werp. gedachte zelfs te floppen. Maar nu komen de totaal-assortimen ten van behang of wandtextiel, gordijnen, meubelstof, bedlin nen en zelfs tafellinnen er goed in. Let wel: de total-look betekent niet dat wanden, ramen en ta felkleedje met precies hetzelfde streepje of stippeltje, in exact dezelfde kleuren zijn gemaakt. Knappe ontwerpers hebben ze zó gemaakt dat ze, ondanks de verschillen, harmonieus bij el kaar passen. Voornamelijk vanuit Scandina vië is daar nog een dimensie aan toegevoegd: aardewerk, verlich tingsornamenten e.d. die op de totale stoffering afgestemd zijn. Leuk voor mensen die nog hele maal moeten beginnen met in richten. Want niemand zal zo gek zijn om het servies kapot te gooien en nieuw te kopen omdat het niet zo goed bij de vernieuw de wanden en gordijnen past. De trend volgen omdat het nu eenmaal mode is, kan je op den duur behoorlijk opbreken. Per soonlijke voorkeur is en blijft het belangrijkste keuze-argu ment. Daarom scoort het klas sieke meubel nog altijd goed in de verkoop. Neo-klassiek (naar oude stijlvormen gemaakt meu bilair) is voor de liefhebbers met een iets royaler beurs een moge lijkheid. Ook voor manou lijkt de belangstelling op te leven. Voor beide geldt dat je ervoor naar een gespecialiseerde win kel moet. Watje ook kiest, zorg ervoor dat de belangrijkste elementen in het interieur in harmonie zjn. Daarbij kan een vakkundige woninginrichter je met goede adviezen helpen. Zo'n vakman of -vrouw is meestal bereid om eerst eens bij je thuis te komen kijken, om basis-ideeën te sug gereren. Dingen waar je mis schien zelf niet aan denkt (afme tingen van de ramen, lichtval enz.) zijn immers sterk medebe palend voor een juiste mate riaal- en kleurkeuze. In goed overleg maak je zo je „eigen trend". vrijdagkrant eel consumenten verdenken er ontwerpers en de fabrikanten van dat zij de trend (zeg: de odelijn) bepalen, dat zij op lun tekentafels en via beurzen un wil opleggen aan de kopers jan meubelen en andere iterieurmaterialen. Dit is echts zeer ten dele waar. ontwerpers willen graag met ieuwe creaties komen, maar of en nieuw design ook echt trend ordt, dat hangt helemaal van e consument af. Want trend is atgene, wat het meest, het akkelijkst en gedurende een vrij lange periode verkocht ■ordt. ouderen zullen zich herinneren at op meubelgebied in de 30'er iren „old finish" de trend as..., een zeer burgerlijke, nden velen die de strakke jnen van bijvoorbeeld Rietveld efereerden. Welnu, old finish nzaliger gedachtenis) is rdwenen, Rietveld leeft nog. lieuwe meubels kopen, dit voorjaar, en willen weten wat de uidige trend is? ie is wit, licht van gewicht, raktisch in gebruik, niet lumineus. Wit is al vele jaren I ngijzersterk in de verkoop. De I endlijn (eigenlijk de rechte lijn I oor de top in de verkoop) van Bit als modekleur heeft wel wat olvingen te zien gegeven, maar al vrij lang de topper. Is heel goede tweede scoort st blank afgewerkte grenen, I aak aangeduid als „eerlijk I lateriaal"..., maar bestaat er I aeigenlijk ook oneerlijk lateriaal? Zijn staal of unststof per definitie „niet Jrlijk"? Onzin natuurlijk. trend-wit in meubilair zou een „eerlijke kleur" kunnen oemen (op dat idee is nog geen ikele leverancier gekomen!) zo'n kreet zou gestaafd kun- worden met de terechte wering dat wit met letterlijk elke andere kleur gecombi neerd kan worden. Dit is dan ook duidelijk de kracht van het nog steeds stevig stand houden de interieur-wit. Wit meubilair kan van allerlei materialen gemaakt zijn. Plaat materiaal met wit hardplastic bekleed, witgelakt massief hout, kunststoffen als PVC, polyester, ABS enz. Van heel goedkoop tot pittig duur. In klassemeubelen, maar ook in simpele meeneem- bouwpakketjes. Voor een inrich ting die een leven lang mee moet, of voor een beperkt aantal jaren. Opmerkelijk is dat het wit als overheersende interieurtint niet weg te branden lijkt, ook verffa- brikanten ertoe gebracht heeft iets meer met die neutrale (niet)kleur te doen. Wit is niet „zo maar" wit: er zijn talloze wit-tinten. Vroeger noemde men dat „gebroken wit", bijvoor beeld met een vleugje grijs, rood, geel, blauw of groen er door. Dat daar nu andere na men aan gegeven worden is niet zo belangrijk, wel dat het assor timent breder geworden is. Ook op het gebied van de harde wandbekledingsmaterialen zo als gefineerde of gespoten pane len, schroten enz. gooit wit hoge ogen. Dezelfde teneur zien we in behang, wand- en interieurtex tiel, vloerbedekking (vinyl) enz. Of een interieur nu „volgens de trend" is ingericht, dat doet er in feite niets toe. Belangrijker is dat het beantwoordt aan de persoonlijke smaak, en dat het praktisch is. De kleur op zich speelt in beide opzichten zijn rol mee. In praktische zin omdat bijvoorbeeld wit een kamer lich ter en ruimer doet lijken. Wat smaak betreft: van veel wit in het interieur houd je wel of niet. Veel mensen vinden dat wit kil. Dat hoeft het echter zeker niet te zijn, als het gecombineerd wordt met een sprekende kleur. Oranje, rood en groen worden wel het meest toegepast als „tweede hoofdkleur". Als afmeting en hoogte van het vertrek dit toelaten, kan in een interieur waarin veel wit is ver werkt een in een bijpassende kleur afgewerkt of met bijvoor beeld hout bekleed plafond het vereiste evenwicht brengen. Een heel belangrijk element in de „aankleding" van een kamer is de stoffering: vloerbedekking, meubelstof en gordijnen. Ook in dit opzicht is er een vrij duidelijke trend. Al heel wat jaren geleden lanceerden „trend-settende" fabrikanten hun eerste programma's van op elkaar afgestemde wandbekle- dings- en stofferingsmateria len. Het heeft vrij lang geduurd voordat deze „total look" door de consument opgenomen werd. Aanvankelijk leek die redactie PZC-bijlagen: Walstraatpromena.de 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-15144 toestellen 19 en 46) advertentie en Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-27651 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-15144 Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 administratie: Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren Van maandag fm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur VRIJDAG 5 APRIL 1985 NUMMER 3 eigentijds wonen in wit en kleur kind stelt eigen eisen aan woonwijk nieuwe motoren en auto's niet iedereen wordt aardig geholpen tips voor wie weg wil T Titdagend, nieuw of juist zeer U klassiek zijn de meest tegen strijdige, maar ook wel de be langrijkste kenmerken van de confectiemode voor volgend jaar winter, die de mode-ont werpers van naam onlangs in Parijs presenteerden. Echt veel nieuws was er op de plankiers in de Franse hoofdstad overi gens nauwelijks te bespeuren, omdat de meeste ontwerpers hadden teruggegrepen op the ma's, die in het verleden al hadden bewezen een succesfor mule te zijn. Maar of bijvoorbeeld het mode beeld, dat Thierry Mugier, één van Frankrijks topontwerpers aan het begin van de lange reeks modeshows ten tonele voerde, volgend jaar erg zal aanslaan, is de vraag. De kle ding, die zeer sterk deed denken aan die van de jaren zestig, ligt immers nog zo vers in het geheu gen, dat een herwaardering er van op dit moment nauwelijks voorstelbaar lijkt. Thierry Mugier liet zich hier door echter niet afschrikken. Compleet met afro-pruik en mu ziek uit de Flower-Powertijd toonde hij strakke broekpakken met wijd uitlopende pijpen, strakke mini-jurkjes (gedragen met laarzen tot over de knieën) en op-art-achtige dessins. De collectie van Mugier stak dan ook wat schril af tegen die van Jean-Paul Gaultier, een ontwerper, die over het alge meen de tijd zeer ver vooruit is en de weg effent voor nieuwe trends. Schuwt Gaultier over het algemeen sexy kleding geenszins, ditmaal ging hij gro tendeels op de klassieke toer. Hoe mooier hoe beter schijnt momenteel zijn devies, alhoewel hij zijn modellen door allerlei variaties op de lengte toch een heel nieuw gezicht gaf, hoe klas siek het model op zich ook was. In zijn collectie komen onder meer lange plooirokken met bretels voor en keurige blazers en wollen jassen, maar ook trak aansluitende japonnen en lange trainen op stretchbroeken. Gaultier bevindt zich trouwens in goed gezelschap, want ook Jean Louis Scherer kwam met klassieke kleding op de prop pen, waaronder tweedjassen met grote ruiten. Anne Marie Beretta blijft de van haar be kende stijl trouw: vierkante mo dellen, onder meer ruime jassen met grote kragen en zakken, terwijl Chantal Thomass naast eenvoudige rechte wollen jurk jes tot boven de knie en ruime wollen jassen ook wijde rokken met grote bloemen en doorkijk- blouses liet zien. Grote jassen van mohair met ronde schouders komen even eens voor in de collectie van Claude Montana, die overigens ook de hoogste actuele skibroek (Slot zie pagina 3 kol. 1)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 39