ANWB-technostation
gaat naar Vlissingen
nderzoek
iloed op
intistoffen
tegen AIDS
Veel werk blijft liggen voor
vrijwilligers met uitkering
PZC/ provincie 15
Twee Zeeuwse onderzoeken
in 'Opsporing Verzocht'
AMENWERKING STREEKSCHOOL EN BO VA G
uito vernield bij
jotsing Breskens
lermbrandje snel
geblust in Kapelle
ijfaderige kabel in
tenesse gestolen
Belemmering
Atlas van de Nederlandse marktsteden 39,90 (na 15.06.85 49,90).
Paastafellaken en servetten2,95. (Geidigt/mio.o4.85).
Democratie
Elke week iets nieuws
Collecte
Kosten
GEDEPUTEERDE MR J. P. BOERSMA:
MIDDELBURG - De ANWB verlaat maandag 15 april zijn technostation
aan de Arnesteinweg op het gelijknamige industrieterrein in Middel
burg. Het gebouw is verkocht aan de Streekschool Zeeland, die er
leerlingen praktijkervaring wil laten opdoen op het gebied van
motorvoertuigen techniek wil bijbrengen. De ANWB begint zeer
binnenkort met de bouw van een nieuw techno- en informatiestation
aan de Hermesweg in de wijk Baskensburg in Vlissingen. Dat nieuwe
centrum, waar veel meer het accent zal komen te liggen op voorlichting
en dienstverlening, kan -als alles mee zit- medio juli in gebruik worden
genomen.
Het technostation in Middelburg
werd in 1975 geopend. De groot
schalige opzet was ingegeven door
de toenmalige plannen voor een
verplichte autokeuring. Hoewel de
toenmalige bewindsman de ANWB
de garantie had gegeven, dat deze
organisatie de verplichte keurin
gen zou mogen uitvoeren, stak de
tweede kamer daar een stokje voor.
Het wetsontwerp belandde zelfs in
de prullebak. Al die jaren was het
technostation Middelburg dus veel
te groot, en daardoor veel te duur.
„We moesten geleidelijk naar iets
anders gaan zoeken", zegt de heer
J. D. Plaisier, regiomanager Zuid-
West-Nederland van de ANWB.
Juist op dit moment is opnieuw
sprake van de invoering van een
verplichte autokeuring. Dit heeft
de ANWB echter niet op zijn besluit
doen terugkomen. De autokeuring
zal namelijk niet alleen door de
ANWB, maar ook door autobedrij
ven mogen worden uitgevoerd. Ook
in deze nieuwe opzet zal de ANWB
veel minder autokeuringen uitvoe
ren, dan in 1975 de bedoeling was.
Omdat de kosten van het techno
station veel hoger waren dan de
baten, werd al in 1982 besloten tot
sluiting van het station in Middel
burg. Het vinden van een koper
voor het bedrijfsgebouw op Arne-
stein verliep aanvankelijk zeer
moeizaam. „Het is nu eenmaal een
heel specifiek gebouw, dat eigenlijk
maar voor één activiteit geschikt
is. Autobedrijven wilden het niet
hebben, omdat ze er wel konden
repareren, maar geen auto's kon
den showen. De Streekschool Zee
land was precies een gegadigde die
we nodig hadden", zegt de heer
Plaisier.
Het technostation in Vlissingen zal
op een nieuwe leest worden ge
schoeid. Veel meer dan in Middel
burg het geval was, kan het publiek
in Vlissingen terecht met allerlei
vragen over auto's, caravans en
dergelijke. Op de Hermesweg wor
den adviezen gegeven en is infor
matiemateriaal voorhanden. De
heer Plaisier is erg blij met de
lokatie in Vlissingen. „De Hermes
weg ligt vlakbij een winkelcen
trum, is vanaf de uitvalswegen
goed te zien en te bereiken, ligt
vlakbij een groot aantal autobedrij
ven, is niet ver verwijderd van
woongebieden en kan per openbaar
vervoer makkelijk worden be
reikt".
In de periode dat het Middelburgse
technostation is gesloten en het
Vlissingse nog niet gereed is, kun
nen auto's worden gekeurd in het
Wegenwachtstation in Kapelle.
De verhuizing van Middelburg naar
Vlissingen heeft geen gevolgen
voor de werkgelegenheid bij de
ANWB. Ook aan de Hermesweg zal
een ploeg van twee monteurs werk
zaam zijn, onder leiding van chef J.
D. Koning.
De bestelauto, die al jaren de woon- en verblijfplaats is van de 41-jarige W. Ridderhof.
YERSEKE - In Yerseke, op het parkeerterrein aan de Oude Boogert,
vlakbij de openbare lagere school Prinses Beatrix, woont al sinds 1982
een man in een auto. De 41-jarige W. Ridderhof werd in maart 1982
wegens huurschuld uit zijn woning aan de Oude Boogert in Yerseke
gezet. De woningbouwvereniging Reimerswaal noteerde toen een huur
schuld van rond de 4000 gulden. Na een korte omzwerving langs tehuizen
en familie vestigde Ridderhof zich in het najaar van 1982 in zijn
bestelauto en daar leeft hij nu nog.
„Dat mag best een wonder heten",
vertelt zijn broer P. Ridderhof. „Af
gelopen winter doorstond hij in zijn
auto temperaturen van 13 tot 15
graden onder nul met geen enkel
uitzicht op een woning. De gemeen
te schiet volgens mij, en volgens
veel meer mensen die in de buurt
wonen, schromelijk tekort. Nooit is
iemand wat wijzer geworden van
telefoontjes naar de gemeente of de
woningbouwvereniging. De een
geeft de ander de schuld en ander
som".
Dat de tragische situatie in Yerseke
nog steeds voortduurt is volgens de
woningbouwvereniging Reimers
waal te wijten aan het late ingrijpen
van de gemeente. Woordvoerder G.
van den Borgt: „Wij hebben als
beleidslijn dat nimmer iemand een
woning toegewezen krijgt, die bij
ons nog huurschuld heeft. Dat kan
niet anders, want we beheren het
geld van onze leden. Die beleidslij
nen moeten we volgen. Aanvanke
lijk is door de gemeente niet anders
gedaan dan aangedrongen op toe
wijzing van een woning. De aan
vraag kwam dus bij de gemeente
vandaan en niet bij de huurder. Wij
hebben de gemeente laten weten
dat we aan het verzoek niet konden
voldoen zolang de huurschuld en de
invorderingskosten niet waren be
taald. In het najaar van 1983 heeft
de gemeente Reimerswaal de huur
schuld betaald. Pas in februari van
dit jaar werden de invorderingskos
ten voldaan".
Volgens een woordvoerder van de
gemeente ligt de verantwoordelijk
heid voor de lange duur van Rid-
derhofs woningnood met name bij
de woningstichting. „De gemeente
was niet op de hoogte van het feit
dat de niet betaalde invorderings
kosten een belemmering vormden
voor toewijzing van een woning.
Toen we daar achterkwamen heb
ben we die betaald".
Waarom het meer dan twee jaar
heeft moeten duren voordat ge
meente en woningbouwstichting
hadden uitgeknobbeld wat er
moest gebeuren om Ridderhof aan
een woning te helpen, kunnen bei
de instanties niet vertellen.
P. Ridderhof heeft wel een idee:„Ze
spelen elkaar liever de zwarte piet
toe dan dat ze werkelijk wat doen
aan een onhoudbare situatie. Het
gaat niet alleen om mijn broer, die
een groot alcoholprobleem heeft en
van wie je je kunt afvragen of hij
tegen zichzelf beschermd moet wor
den, maar vooral ook om de woon
omgeving. Zo vlak bij een school is
een dergelijke vertoning niet te tole
reren".
Het ziet ernaar uit dat met de
vereffening van alle schulden in
februari, de woningstichting kan
gaan omzien naar een huis voor
Ridderhof. „Hij is daar overigens
pas vorige week om komen vragen.
Wellicht met de wetenschap dat hij
bij ons niet meer in het krijt staat.
Nu dat niet meer zo is zoeken we
naar een passende woning. Binnen
nu en afzienbare tijd kan hij zijn
huidige 'behuizing' verlaten", meldt
Van den Borgt.
[qNDERDAG 4 APRIL 1985
Leerlingen van de Streekschool Zeeland doen praktijkervaring op in de 'scholingsgarage' in Middelburg.
VLISSINGEN - In het
AVRO-televisiepro-
gramma 'Opsporing
Verzocht' wordt van
avond (donderdag) on
der meer aandacht be
steed aan twee Zeeuwse
politie-onderzoeken.
Het gaat om de recente
overval op het grens
wisselkantoor in Sluis
en de ravage die bij een
inbraak werd aange
richt in een Vlissings
garagebedrijf. Het pro
gramma wordt van
avond uitgezonden via
Nederland II en begint
om 21.15 uur.
De overval in Sluis werd
zaterdag 23 februari ge
pleegd. De rijkspolitie in
Zeeland wil via het pro
gramma informatie over
het signalement van de
overvallers, over een in
België gestolen Citroen
CX, die nog steeds niet
is teruggevonden en mo
gelijk bij de overval
werd gebruikt, over de
herkomst van een bij
het pand achtergelaten
ladder en twee porto
foons waarvan de ver
pakking later in Bergen
op Zoom werd aange
troffen. In dezelfde stad
werden trouwens ook
wat wikkels, afkomstig
uit het Grenswisselkan
toor, gevonden.
De Vlissingse politie
schakelt voor de tweede
maal het AVRO- pro
gramma in. De vorige
keer had betrekking op
de moordzaak op de
pompbediende Jan
Kloet. Die oproep had
toen echter geen resul
taat. Nu hoopt de ge
meentepolitie de iden-
tit-eit te achterhalen
van de daders van de
inbraak en de vernielin
gen bij garage Auto
Poppe bv in Vlissingen,
in de nacht van zaterdag
2 op zondag 3 maart.
Onbekenden drongen
toen binnen bij het be
drijf aan de Gildeweg en
richtten een ware rava
ge aan door met de au
to's te proberen om
dwars door de glazen
wand naar buiten te rij
den. In totaal werden
vijftien auto's bescha
digd. De schade beliep
toen een half miljoen
gulden. Naspeuringen
naar de daders, die uit
eindelijk met een - later
leeg teruggevonden - au
to aan de haal gingen,
bleven tot nu toe zonder
resultaat.
Advertentie
Brunaisvanalle
markten thuis.
Boersma zei zich verder te kunnen
voorstellen dat er ook taken die nu
door het p.i. worden verricht, door de
overheid worden overgenomen. „Ik
denk bijvoorbeeld aan verpleeghui
zen. Het zou helemaal niet zo gek zijn
als de overheid zo'n huis zou runnen.
Maar dat is maar een idee van mij,
want ik denk niet dat dat door de
overheid zal worden gerealiseerd".
Ik denk dat de toekomst van het p.i.
voorlopig ongewijzigd zal blijven. Er
zijn particuliere instituten, die een
hele grote macht hebben en zelfs
ondemocratisch werken. Daartegen
zou de overheid zich wel moeten
verzetten en moeten proberen een
stukje democratisering daarvoor in
de plaats te creeëren".
De gedeputeerde doelde hierbij op de
Stichting Verpleegen Rusthuizen. Het
bestuur van de SVRZ bestaat uit 23
mensen, van wie er twaalf door kerke
lijke organisaties zijn aangewezen.
Daarop haakte ook Ger Wolters in.
Hij is voorzitter van Humanitas Zee
land. „Als we zien hoe het in Neder
land, en met name in Zeeland, is
gesteld met de bestuurssamenstelling
van voorzieningen op het gebied van
maatschappelijke dienstverlening,
gezondheidszorg en geestelijke ge
zondheidszorg, dan kunnen we niet
anders constateren dat daarin de on-
kerkelijken, de humanisten, zeer
zwaar zijn ondervertegenwoordigd.
De meeste van die instellingen dragen
een confessioneel stempel".
Wolters zei verder dat Humanitas
zeker initiatieven in de 'bestuursrich
ting' zou nemen als het goed is voor
het evenwicht in het voorzieningen
pakket. „Op zich is het ook een prima
gedachte om 'in te breken' in die
instellingen en voorzieningen met een
confessioneel karakter.
Ze worden vaak met gemeenschaps
geld gefinancierd en bekleden dik
wijls een monopolie-positie. Waarom
is er in dergelijke besturen geen
plaats ingeruimd voor Humanitas,
het Humanistisch Verbond of een
andere buitenkerkelijke organisatie?
Wij willen graag medeverantwoorde
lijkheid kunnen dragen voor instel
lingen die gefinancierd worden met
gemeenschapsgeld en die juist door
hun monopolie-positie bedoeld zijn
voor de hele gemeenschap", aldus de
gewestelijk voorzitter van Humani
tas.
nieke scholingsgarage
oor automonteurs-in-spe
afsloten om méér werkloze jongeren
aan de slag te helpen. Het akkoord
bestond hieruit, dat jongeren die een
baan krijgen in een autobedrijf, daar
twintig uur per week werken. Zestien
uur per week krijgen die jongeren dan
een gericht leerprogramma aan de
Streekschool. Voor de overige vier uur
per week -in de praktijk één dag in
twee weken- kunnen deze jongeren
terecht in de 'scholingsgarage', waar
ze worden begeleid door leermeesters,
die worden 'gerecruteerd' uit mon
teurs die bij garagebedrijven werk
zaam zijn. De garagebedrijven krijgen
daarvoor een financiële compensatie
van het ministerie van onderwijs en
wetenschappen.
Het jeugdplan van de Bovag (werkge
vers) en Industriebond CNV en FNV
(werknemers) geldt voor het hele land.
Zeeland is echter de enige provincie
met een 'scholingsgarage'; in andere
provincies worden de jongeren in een
roulatiesysteem één dag per twee we-
TERNEUZEN De collecte voor het
Nationaal Reumafonds in Terneuzen
heeft ruim tienduizend gulden opge
bracht.
MIDDELBURG - Staatssecretaris drs N. J. Ginjaar-Maas van onderwijs opent vrijdag 24 mei
Ie 'scholingsgarage' van de Streekschool Zeeland in Middelburg. Deze garage is onderge
bracht in het pand aan de Arnesteinweg in Middelburg, dat nog enkele dagen wordt gebruikt
lis technocentrum van de ANWB. De 'scholingsgarage' is de enige in haar soort in Nederland,
lerschillende categorieën jongeren die een opleiding volgen om automonteur te worden,
kunnen daar praktijkervaring opdoen.
lanleiding voor pogingen een 'scho-
Jngsgarage' op te zetten was het
IkKoord, dat werkgevers en werkne-
jiers in de auto- en motorbranche
llRESKENS De personenauto van
V. uit Sas van Gent is bij een
lanrijding op de kruising Rofack te
Breskens woensdagmiddag om-
ftreeks kwart over een onherstelbaar
leschadigd. V., komend vanuit
Rchoondijke, kreeg op de kruising
teen voorrang van een personenauto,
hestuurd door de Belg I. L. uit Aalst.
Deze man kwam vanaf de provinciale
jrég uit de richting Groede.
JtAPELLE De vrijwillige brand
weer van Kapelle werd woensdagmid-
om ongeveer half vier gealar
meerd voor een bermbrand aan de
bude Rijksweg ter hoogte van de
Ichoorse Bredeweg in Kapelle. De
Irandweer is ongeveer een half uur
het twee vuurzwepen en één hoge
drukspuit bezig geweest om de zaak
blussen. Er was geen schade van
betekenis.
tlERIKZEE - In het weekeinde tus-
jen vrijdag 29 maart en maandag 1
■pril is van een bouwterrein aan de
loom in Renesse een elektriciteitska
bel gestolen. Het gaat om een vijfade-
(ige kabel van ongeveer 25 meter lang
pet aan de beide uiteinden stekkers.
draad had een waarde van 1500
ulden. De gedupeerde is aanne
mingsbedrijf Van de N. uit Stéllen-
lam.
[lOES - De 22 Nederlandse bloedban-
beginnen half mei gezamenlijk
net een test van donorbloed op antis-
offen tegen de ziekte AIDS. De Fede-
atie van Nederlandse Rode Kruis
iloedbanken en de Centrale Bloed-
ransfusie-commissie hebben dit be-
end gemaakt. Ook de bloedbank die
teeland onder zijn hoede heeft, de
lloedbank Zuidwest-Nederland in
lordrecht, zal hieraan meedoen,
iitvoering van het voornemen zal, zo
erklaart adjunct-directeur J. L. El-
lendorp van de Dordtse instelling,
heel wat voeten in de aarde
ebben. De controle die de bloedban
en gaan uitoefenen, richt zich op het
1 dan niet aanwezig zijn van antistof-
ïn tegen het AIDS-virus in het bloed.
>e instellingen zullen dit zelf ter hand
emen, zoals zij dit nu ook doen met
e opsporing van syfilus en hepatitis
I Elmendorp vertelt dat na een posi-
ieve uitslag het bloed waarschijnlijk
erzonden zal worden naar een cen-
raal, landelijk referentie-punt. De
wee de, zogenaamde bevestigingstest
loet in dat laboratorium verricht
'orden. De vraag welke proef daar-
oor gebruikt kan worden, is nog niet
fdoende beantwoord. Verschillende
edrijven in de Verenigde Staten zijn
aar momenteel nog mee bezig.
!en ander probleem betreft de manier
'aarop de donor op de hoogte wordt
esteld van een positieve testuitslag,
teetaris C. Dudok-de Wit van de
tentrale Medische Bloedtransfusie-
ommissie vindt dat een erg moeilijk
raagstuk omdat er nog geen kruid
egen AIDS is gewassen. „Met syfilus
n hepatitis B ligt dat anders", legt hij
it. „Mensen kunnen daarvan gene-
en". Kern van het probleem is het
ijdstip waarop aan de donor het één
n ander wordt meegedeeld.
>e bloedbanken willen met een mede
ding wachten tot de tweede test is
itgevoerd. Vanwege de ernst van de
iekte wordt voor dit uitstel gekozen,
tensen moeten niet voor niets onge-
"st gemaakt worden. De afwezigheid
an antistoffen AIDS hoeft namelijk
iet te betekenen dat de donor de
iekte onder zijn leden heeft of zal
rijgen. „Voorzichtigheid is geboden",
'dus adjunct-directeur Elmendorp
an de Dordtse bloedbank. „Hier ligt
verigens naar mijn mening een taak
°or hulpverleners. Zij zouden de pa-
iënten op moeten vangen",
'loedontvangers zijn door transfusie
i Nederland nog niet besmet met het
JDS-virus. „Gevallen zoals de be
zetting van vier baby's in Austra-
hebben zich hier", zegt secretaris
hidok-de Wit, „gelukkig nog niet
°orgedaan". Bloedbanken vragen
verigens al sinds anderhalf jaar aan
"e donoren of zij zichzelf rekenen
at een AIDS-risicogroep. De invoe-
"tg van de nieuwe tests zal een
ehoorlijk hoeveelheid geld gaan
°sten. Het ministerie van volksge-
andheid wil daarin een belangrijke
'jdrage leveren.
ken opgevangen in bestaande auto
mobielbedrijven. Bestuurslid D. Rijk
van Bovag Zeeland en eigenaar van
een autobedrijf in Vlissingen legt uit
dat een scholingsgarage veel voorde
len heeft boven de opvang in steeds
een andere garage: „Elk garagebedrijf
gebruikt andere apparatuur. In de
praktijk zal aan die jongeren dan
grotendeels worden uitgelegd hoe
zo'n apparaat werkt. Dat is erg tijdro
vend. In de scholingsgarage wordt
steeds dezelfde apparatuur gebruikt.
De jongeren hebben daarom veel
meer tijd om veel dieper op de prak
tijk in te gaan. Voor de garagebedrij
ven heeft dat als voordeel, dat deze
jongeren veel geschoolder zijn dan
anderen die onder het jeugdplan val
len".
De jongeren om wie het in dit verband
gaat, zijn doorgaans afgestudeerde
LTS'ers. De scholingsgarage zal ech
ter ook worden bezocht door leerlin
gen die motorvoertuigentechniek vol
gen aan de Streekschool. Deze kun
nen worden verdeeld in hen die vallen
onder het leerlingenwezen en in
KMBO'ers. Die afkorting staat voor
Kort Middelbaar Beroeps Onderwijs.
In het leerlingenwezen werkt iemand
drie of vier dagen -afhankelijk van zijn
leeftijd- bij een werkgever, terwijl hij
één of twee dagen theorie volgt aan de
Streekschool. Omdat zij op de Streek
school alleen theoretische vakken vol
gen en genoeg praktijkervaring kun
nen opdoen tijdens hun baan, gaat de
scholingsgarage aan hun neus voor
bij. De KMBO'ers volgen de hele week
dagonderwijs aan de Streekschool.
Het praktijkgedeelte wordt nu nog
gegeven in de Vlissingse Swanenburg-
school, maar zal binnenkort te volgen
zijn in de scholingsgarage op Arne-
stein.
De plannen voor het opzetten van een
scholingsgarage onstonden vorig jaar.
Sinds die tijd hebben verschillende
gesprekken plaatsgevonden tussen
vertegenwoordigers van de Streek
school en de Bovag Zeeland aan de
ene, en topambtenaren van het minis
terie aan de andere kant. Vooral de
financiering van het geheel vormde
lange tijd een obstakel. Uiteindelijk
gaf mevrouw Ginjaar-Maas het groe
ne licht.
MIDDELBURG -„Er ligt nog een enorm stuk werk in de samenleving dat
door particuliere organisaties ter hand zou moeten worden genomen en dat
zou kunnen worden uitgevoerd door vrijwilligers met behoud van uitkering.
Sterker nog, met iets extra's daarbij zoals bijvoorbeeld een onkostenvergoe
ding. Dat zou de gemeenschap alleen al aan motivatie goud kunnen
opleveren. Maar daarvoor moet creatief gedacht worden en dat ontbreekt er
nogal eens aan bij Sociale Zaken".
Gedeputeerde mr. J. P. Boersma zei
dat woensdagavond als gastspreker
op een bijeenkomst in Middelburg
van Humanitas gewest Zeeland.
Boersma benadrukte dat dat vrijwilli
gerswerk natuurlijk alleen daar kan
worden uitgevoerd, waar door bezui
nigingen arbeidsplaatsen zijn wegge
vallen. „Ik bedoel niet dat een vrijwil
liger een bestaande arbeidsplaats
moet innemen, maar dat begrijpt u
wel", hield hij de 22 aanwezigen voor.
De gedeputeerde ging verder in op de
relatie tussen overheid en particulier
initiatief (p.i.). „Als het doel dat het
p.i. nastreeft de moeite waard is, dan
kan het op financiële steun van de
overheid rekenen, mits er aan diverse
criteria wordt voldaan. De particulie
re initiatief-organisaties moeten dan
wel hun werk kunnen doen in vol
strekte vrijheid, én het gemeen
schapsgeld moet goed besteed wor
den".
Het project kost al met al ongeveer
één miljoen gulden. Doordat in de
scholingsgarage meer jongeren met
de praktijk bezig kunnen zijn dan in
de situatie waarbij jongeren per ga
ragebedrijf rouleren, ontstaat op lan
gere termijn toch een besparing. Dat
geld wordt weer gestoken in investe
ringen, waardoor steeds de nieuwste
apparatuur kan worden aangeschaft.
„Daarmee gopen we een eind te ma
ken aan de veel gehoorde opmerking,
dat het onderwijs altijd achter de
ontwikkelingen in het bedrijfsleven
aanloppt", zegt B. Buijs, directeur
van de Streekschool Zeeland.
De jongeren die onder het leerplan
vallen, maken momnteel al gebruik
van de scholingsgarage. Vanaf hun
komst is het gebouw broederlijk ge
deeld met de ANWB. De KMBO'ers
van de Streekschool kunnen in het
pand terecht vanaf het moment dat
mevrouw Ginjaar de scholingsgarage
heeft geopend. Waaruit de officiële
openingshandeling bestaat, moet vol
gens de heer Buijs nog een verrassing
blijven.
t