Intercitytreinen in toekomst naar Schiphol Semi-rampenplan voor stagnatie veerdienst Vlissingen verschuift uitbetaling bijstand Arbeidstijdverkorting heeft positief effect \IJKS WA TERSTAA T AFWIJZEND PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Kissingers ichten bedrijven voor ton op Surfer (18) gered uit zee bij VeerseGatdam Auto gestolen VROUWENGROEPEN:NIET TE O VERBRUGGEN 3RESKENS/VLISSINGEN Een aantal Zeeuwse transportondernemingen stelt rijkswater staat aansprakelijk voor de extra kosten die zij moeten maken door de stremming van de leerdienst Breskens-Vlissingen. Vrijwel zeker is er al voor meer dan één miljoen gulden aan Schadeclaims ingediend. Rijkswaterstaat is niet bereid de aanvragen te honoreren, met het Vevolg dat de gedupeerde ondernemers proberen via een gerechtelijke procedure een financiële tegemoetkoming te krijgen. BIJMISL UKKEN INVAREN BR UGDEKKEN PZC A ZE WOENSDAG 3 APRIL 1985 JSSINGEN - De Nederlandse Spoorwegen willen de intercity-treinen van issingen (en Brussel) via Schiphol laten rijden. Dit betekent dat de tercity's Haarlem niet meer aan doen. NS-directielid mr Chr. Clemens \elde dit mee bij de start van de campagne rondom de prijsverlaging van de Ieinkaartjes. De Schiphol-v er binding zou moeten ingaan zo spoedig mogelijk het gereed komen van de verbinding Schiphol-Amsterdam CS over de Iestelijke tak van de Ringspoorbaan. Voor de NS heeft bij dit omleidingsplan meegespeeld dat zo een rechtstreekse- verbinding tot stand komt tussen de luchthaven Schiphol en (de luchthaven) Brussel. De NS verwachten een toenemende belangstelling van passagiers voor deze aansluiting vooral uit het noorden en oosten. De heer Clemens deelde voorts mee, dat NS van plan zijn om nachttreinen te laten rijden op de Schipholspoorlijn. Het gaat om treinen tussen Amsterdam CS en Rotterdam, via Schiphol. edrijven willen kosten eerstremming verhalen ioeveel transportbedrijven er bij Ijkswaterstaat en de provincie heb- len aangeklopt werd dinsdag niet luidelijk. Zeker is dat de NV Haven lan Vlissingen samen met de Zito I teeuwse Internationale Transport- I ndememing) ruim zes ton schadever goeding heeft geëist. Het transportbe- ■rijf Vooruit in Breskens stelt rijkswa terstaat aansprakelijk voor driehon- I erdduizend gulden aan extra kosten. I olgens mr R. de Blij, secretaris van I e Kamer van Koophandel voor Mid- I en- en Noord-Zeeland, is er in zijn I istrict nog minstens één onderne ming die een financiële vergoeding eeft verzocht. De mogelijkheid dat er aarnaast nog bedrijven zijn die bui- n de kamer om aan de bel hebben etrokken is aanwezig. !en en ander is een rechtstreeks evolg van de stremming van de leerdienst Breskens-Vlissingen voor I erkeer zwaarder dan 3,5 ton. De I ienst wordt minstens tot 15 mei I nderhouden door de oude veerboten I Coningin Juliana' en 'Prins Bern- lard'. De brugdekken van de aanleg- ririchtingen van die oude schepen Ijn niet op zwaar verkeer berekend. Vrachtauto's en bussen moeten ge- iruik maken van de veerdienst Krui- lingen-Perkpolder of moeten omrij- len via Antwerpen. Ing J. Everaars, loofd van de afdeling wegen en oever erbindingen bij rijkswaterstaat, kon linsdagavond niet zeggen hoeveel be- rijven een schadeclaim hebben inge- liend. Wel wist hij dat alle verzoeken 'LISSINGEN - De recherche van de fiissingse gemeentepolitie heeft zon- ig het echtpaar H. F. J. (28) en M. E. (26) aangehouden wegens het op- ichten van enkele grote postorderbe- Irijven. De Vlissingse echtelieden ladden in anderhalf jaar tijd voor ingeveer een ton aan uiteenlopende ;oederen besteld, bij één van de ;edupeerde bedrijven zelfs voor een otaal bedrag van veertig mille, leiden zijn na verhoor en bekentenis ïeen gezonden. De zaak kwam aan iet rollen na een aangifte door één fan de postorderbedrijven. Bij onder- wek in de woning van het echtpaar rof men een zeer groot aantal goede- en aan, die nog niet betaald waren, lij familieleden en vrienden in Vlis- iingen, Dordrecht en Zoetermeer wer- ien nog meer bestelde, maar nooit letaalde goederen aangetroffen, die iveneens in beslag werden genomen, lijna alle onbetaalde artikelen kon- len worden teruggevonden. Met de liet betaalde spullen was één woning ïelemaal van inrichting voorzien. Het jongetje speelde gisteren in een Temeuzense straat be hendig met een bal, maar hij deed het onder schooltijd. Een passerende gepensioneer de zag het even aan en vroeg waarom dat jongetje niet naar school was. „Ik heb achtendertig-vijf," zei de jongen achteloos. „Watte", schrok de man, „moet je dan niet in bed lig gen?" „Eigenlijk wel", zei het jon getje. ,jMaar m'n moeder is vandaag niet thuis." ,Maar weet je wel dat je long ontsteking kunt oplopen", riep de bejaarde man bezorgd. „Ga maar gauw naar huis". ,Ach welnee," zei de scholier routineus. Hij komt niet ho ger dan een paar streepjes boven de zesendertig. Maar als je 'm eens over je mouw wrijft dan loopt-ie wel op. En ze geloven je best. Er heerst toch al een tijd griep?" worden afgewezen. Met de nodige voorzichtigheid noemde hij als be langrijkste argument voor de weige ring dat een stremming in het kader van een 'normaal maatschappelijk risico' valt. „De veerhavens moeten voor de dubbeldekkers worden aange past. Daarmee wordt een verbetering van de infrastructuur beoogd. Om dat te bereiken is er een stremming no dig", aldus ing Everaars. De provincie verwijst alle claims naar rijkswaterstaat door onder het motto: de aanleginrichtingen zijn een zaak van rijkswaterstaat. Gedepu teerde J. de Voogd stelt zelfs dat de provincie zelf een schadeclaim bij MIDDELBURG Vloot-gedeputeerde J. de Voogd is nu op alles voorbereid. Dinsdag heeft hij een 'semi-rampenplan' opgesteld voor het geval de veerdienst Vlissingen-Breskens vrijdag en/of zaterdag volledig stagneert. De kans op stagnatie moet volgens de gedeputeerde 'redelijk groot' worden geacht in verband met het invaren van de nieuwe dubbeldeksbruggen in de veerhavens. Zoals gemeld worden donderdag nacht en vrijdagnacht de brugdekken gemonteerd. Verloopt alles volgens plan, dan zullen alleen de veerdien sten in de vroege morgenuren verval len. Het invaren van de achttien me ter brede bruggen is een precisie karwei, want eenmaal in de fuik rest er slechts tien centimeter speelruim te. De weersomstandigheden kunnen dan ook roet in het eten gooien. Gedeputeerde De Voogd: „We hebben sowieso al te maken met twee facto ren: de hoogte van het water en de windkracht. Werkt één van die facto ren tegen, dan mislukt de operatie, dat mag met vrij grote zekerheid worden gezegd". Donderdagnacht is eerst Breskens aan de beurt. Gaat er iets mis, dan wordt de operatie vrijdag in de loop van de dag herhaald. Tijdens de werk zaamheden wil rijkswaterstaat alle scheepvaartverkeer in de buurt van de fuik stil leggen. Dat houdt dus in dat in dat geval de veerdienst volledig uitvalt. Voor het invaren van het brugdek in Vlissingen geldt hetzelfde. Gaat het in de nacht van vrijdag op zaterdag op de een of andere manier niet naar wens, dan moet er overdag worden verder gewerkt. Met als ge volg volledige stagnatie van de veer dienst tijdens de werkzaamheden. De gedeputeerde wil zich niet laten verrassen. Hij heeft gisteren maatre gelen getroffen die in elk geval voor een goede verwijzing naar het veer Kruiningen-Perkpolder moeten zor gen. Tevens zijn er bussen paraat om gestrande reizigers naar die veer dienst te vervoeren. Ook zal er een vrachtauto, waarschijnlijk een ver huiswagen, worden ingehuurd om fietsen en brommers op de plaats van bestemming te krijgen. Die maatrege len zijn volgens De Voogd nodig om de te verwachten extra drukte tijdens het paasweekeinde in goede banen te kunnen leiden. Gedeputeerde J. de Voogd. die dienst heeft lopen. Het gaat om anderhalf miljoen gulden aan gederf de inkomsten op de veerdienst Vlis singen-Breskens. Die financiële tege moetkoming zal volgens de gedepu teerde onderdeel uitmaken van de onderhandelingen over de rijksbij drage in de exploitatiekosten die dit jaar nog met de minister moeten worden gevoerd. In tegenstelling tot de transportbedrijven heeft hij wel goede hoop op een positief resultaat. De twee Zeeuwse Kamers van Koop handel hebben de extra onkosten door omrijden en langere wachttijden voor de transporteurs in de provincie op 2,2 miljoen gulden geraamd. Uit de individuele aanvragen om schadever goeding blijkt dat het inderdaad om grote bedragen gaat. Directeur W. van Tatenhove van de NV Haven van Vlissingen heeft de extra kosten voor zijn bedrijf op meer dan zes ton be groot. Tegelijk met het indienen van de schadeclaim heeft hij een beroep aangetekend tegen de beslissing van rijkswaterstaat om geen zwaar ver keer op de aanleginrichtingen toe te laten. Dat beroep zal do.or de afdeling geschillen van bestuur van de raad van state worden behandeld. Tevens is hij bezig juridische stappen te on dernemen om toch geldelijke genoeg doening te verkrijgen. Directeur J. Oosterbaan van het transportbedrijf Vooruit in Breskens verkeert in een vergelijkbare situatie. Zijn visvervoer- bedrijf is door de stremming in een slechtere concurrentiepositie terecht gekomen. Omdat het vistransport erg aan tijd is gebonden.loopt hij orders mis. Bovendien kan hij zijn diepvries cel niet meer volledig benutten. De afspraken met diepvriesbedrijven op Walcheren zijn in het water gevallen. Eind deze week zal blijken of het bedrijfsleven rekening moet houden met een verlenging van de strem mingsperiode. Donderdag- en vrij dagnacht worden de nieuwe dubbel deksbruggen gemonteerd. Mislukt die voor de hele tijdsplanning crucia le operatie, dan mag verwacht wor den dat de veerverbinding half mei nog niet genormaliseerd kan worden. GOES - De Goesenaar J. J. M. heeft maandagavond aangifte gedaan van diefstal van zijn auto. Het voertuig, een Mercedes, stond geparkeerd bij een school aan de Merellaan. De dief stal moet tussen 20 en 22 uur zijn gepleegd. Brandweerlieden bezig met het bestrijden van de brand in de loods. NIEUWDORP Bij een brand aan de Stoofweg bij Nieuwdorp is dinsdagmiddag een stenen loods in de as gelegd. De brand, die rond drie uur ontstond, heeft voor tonnen schade aangericht. Eigenaar A. Vermuë probeerde in eerste instantie zelf de brand te blussen, maar toen dat niet lukte, alar meerde hij de brandweer. De korpsen van Nieuwdorp en Heinkenszand waren binnen vijf minuten ter plaat se met een gecombineerde hoge- en lagedrukwagen. De brandweer kon echter niet voorkomen dat de schuur uitbrandde. Rond kwart voor zes werd het sein brand meester gegeven. De muren van het door brand flink aangetaste gebouw zijn hierna omver getrokken, om dat instortingsgevaar bestond. De naast de loods gelegen boerderij met woonhuis is gedurende de brand met bluswater nat gehouden. De brandweer is tot dinsdagavond laat bezig geweest met nablussen. De brand is vermoedelijk ontstaan doordat het in de schuur opgeslagen stro vlam vatte. Eerder die middag, rond halftwee, had Vermuë tussen zijn woning en de schuur gesnoeide bramenstruiken verbrand en hij is waarschijnlijk naar huis teruggekeerd voordat de brand helemaal uit was. De rijkspolitie van Borsele heeft een onderzoek ingesteld. VLISSINGEN Mensen in Vlissin gen met een bijstandsuitkering, die aan het begin van de maand worden uitbetaald, krijgen met ingang van de maand mei pas in de derde week hun uitkering. Dat heeft tot gevolg dat de uitkeringsgerechtigden een periode van twee weken moeten zien te overbruggen. De Vlissingse sociale dienst stelt hen in de gelegenheid een overbruggingsvoorschot aan te vra gen. De nieuwe regeling wordt met ingang van 1 mei van kracht. Op dit moment krijgen ongeveer 850 mensen met een bijstandsuitkering hun geld aan het begin van de maand. De maatregel houdt verband met de 'financiële dienstverlening' van de sociale dienst, zo blijkt uit een aan de betrokkenen verzonden brief van b en w. Vooral bij wijzigingen van de uitkeringsnorm leveren de zogenaamde 'vroege uitke ringen' problemen op met betrekking tot de verrekening van de noodzake lijke voorschotten, aldus b en w in de VLISSINGEN - De invoering van ar beidstijdverkorting (atv) heeft bij zo'n dertig Zeeuwse bedrijven tot dusver ongeveer honderdvijftig nieu we arbeidsplaatsen opgeleverd. Dat blijkt uit de resultaten van een schriftelijke enquete, die de Indus triebond FNV onder zijn kaderleden heeft gehouden. Het onderzoek spit ste zich toe op de werkgelegenheids effecten van de arbeidstijdverkor ting en de manier waarop de atv is ingevoerd. De Industriebond heeft kaderleden bij eenenvijftig Zeeuwse bedrijven daarover benaderd. Dat leverde uit eindelijk gegevens op over vierender tig bedrijven. Volgens de Industrie bond is er sprake van een representa tieve spreiding zowel voor wat betreft de grootte van de bedrijven (van twaalfhonderd tot tien werknemers) als de branches en de bedrijfstakken (chemie, petrochemie, metaalindus trie, electro technische industrie, me taalnijverheid, schoonmaakbedrij ven, textiel, voeding- en genotmidde len). In totaal zijn ongeveer 5500 werk nemers in dienst van de bedrijven waarover gegevens werden ontvan gen. De Industriebond wijst er op, dat de arbeidstijdverkorting bij de meeste ondernemingen pas sinds kort is inge voerd, waardoor nog niet in alle geval len de effecten nauwkeurig zijn vast te stellen. Bij tweeentwintig bedrijven werd een positief effect geconstateerd. Dit positieve werkgelegenheidseffect komt tot uitdrukking in meer arbeids plaatsen (ongeveer honderdvijftig), behoud van arbeidsplaatsen (acht be drijven), meer werknemers van 'con tractors' (drie bedrijven), meer inge- leenden (vier bedrijven) en meer werk nemers met tijdelijk dienstverband (vier). In de meeste gevallen zijn hele en halve roostervrije dagen ingevoerd, soms in combinatie met collectieve vrije dagen. De bedrijfstijd is bij achtentwintig bedrijven gelijk geble ven bij twee bedrijven korter ge worden en bij vier bedrijven ver lengd. x" -v.-i 'Js$. - 7 AXEL Bij een ongeluk op de Langeweg ter hoogte van de tweede verkorting bij Axel is dinsdagmiddag rond twee uur een vrachtauto met aanhangwagen beladen met houtblokken gekanteld. De lading be landde op de weg. De 31-jarige bestuurder W. van der L. uit Numansdorps raakte licht gewond. Van der L. reed over de Langeweg in de richting van Hulst en raakte door onbekende oorzaak met zijn voertuig in de berm. De bestuurder trachtte zijn voertuig weer op de rijbaan te manoeuvreren. Ten gevolge hiervan kantelde de vrachtwagen en kwam dwars op de rijbaan te liggen. De aanhangwagen bleef in de berm steken, waardoor de lading op de rijbaan rolde. De vrachtwagencombinatie werd zwaar bescha digd. Het slachtoffer is met lichte verwondingen aan het hoofd per ambulance overgebracht naar het Sint- Liduinaziekenhuis in Hulst. Hij kon na behandeling weer naar huis. De Langeweg is gedurende drieënhalf uur gestremd geweest voor alle verkeer. Het verkeer is omgeleid. De rijkspolitie van Axel heeft in samenwer king met de rijksverkeersinspectie een onderzoek ingesteld. De vrachtauto met aanhangwagen, waarvan de lading hout op de rijweg belandde. brief. Bovendien ontstaat door het onderscheid in betaalperioden extra druk op het uitvoerend perso neel van de sociale dienst en tenslotte, zo be toogt het college, maken 'vroege uit keringen' het nagenoeg onmogelijk daadwerkelijk op tijd te stoppen bij beëindiging van de uitkering. De beslissing tot het nieuwe uitbeta lingssysteem betekent een herhaling van hetgeen zich in het najaar van 1983 afspeelde. Toen echter kwamen b en w op hun beslissing die verband hield met het nieuwe computersys teem terug naar aanleiding van een protest van het Aktiekomitee Vrou wen in de Bijstand en de buurtvereni ging Van Duijvenvoorde. „Het actie comité en de buurtvereniging hebben ons duidelijk gemaakt dat aan de (Slot zie pagina 10 kol. iy VROUWENPOLDER - De Belgische surfer I. R. (18) uit Brasschaat is dinsdag om halfzes ter nauwernood gered van de verdrinkingsdood op de Noordzee. De jongeman was met zijn surfplank het water opgegaan ter hoogte van de Veerse Gatdam. Door nog onbekende oorzaak brak echter de mastvoet van zijn surfplank af. R. kwam daardoor in grote moeilijk heden en dreef de zee in. Twee vrien den van de Belg merkten plotseling dat hij was verdwenen en zij alarmeer den de rijkspolitie groep Veere. Die waarschuwde op haar beurt de red- «aoiöuiuiïuc ua<u ucun uc icu- dingsboot 'Konigin Beatrix' van de Zuidhollandse Maatschappij tot red ding van schipbreukelingen', die lag afgemeerd bij de Roompotsluis. De bemanning pikte de totaal ver kleumde Belg op uit het water, hij was toen al een kilometer uit de kust gedreven en bevond zich inmiddels ter hoogte van camping Oranjezon te Vrouwenpolder. Daar werd hij door de reddingsbootbemanning overgedra gen aan de rijkspolitie groep Veere. De Belg had zich drijvende gehouden op zijn surfplank. Mast en zeil waren inmiddels in de golven verdwenen. Volgens de plaatsvervangend groeps commandant van de rijkspolitie, J. Wierda, is het bijzonder onverstandig om met aflandige wind het water op te gaan met een surfplank. Hij zei giste ren na afloop: „Die jongen heeft ont zettend veel geluk gehad. Met name doordat er zo snel alarm is geslagen door zijn vrienden, anders was hij onderkoeld geraakt in het ijskoude water en de gevolgen daarvan laten zich raden".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 9