Intercitytreinen in toekomst naar Schiphol
Semi-rampenplan voor
stagnatie veerdienst
Vlissingen verschuift
uitbetaling bijstand
Arbeidstijdverkorting
heeft positief effect
\IJKS WA TERSTAA T AFWIJZEND
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Kissingers
ichten bedrijven
voor ton op
Surfer (18) gered
uit zee bij
VeerseGatdam
Auto gestolen
VROUWENGROEPEN:NIET TE O VERBRUGGEN
3RESKENS/VLISSINGEN Een aantal Zeeuwse transportondernemingen stelt rijkswater
staat aansprakelijk voor de extra kosten die zij moeten maken door de stremming van de
leerdienst Breskens-Vlissingen. Vrijwel zeker is er al voor meer dan één miljoen gulden aan
Schadeclaims ingediend. Rijkswaterstaat is niet bereid de aanvragen te honoreren, met het
Vevolg dat de gedupeerde ondernemers proberen via een gerechtelijke procedure een
financiële tegemoetkoming te krijgen.
BIJMISL UKKEN INVAREN BR UGDEKKEN
PZC A
ZE
WOENSDAG 3 APRIL 1985
JSSINGEN - De Nederlandse Spoorwegen willen de intercity-treinen van
issingen (en Brussel) via Schiphol laten rijden. Dit betekent dat de
tercity's Haarlem niet meer aan doen. NS-directielid mr Chr. Clemens
\elde dit mee bij de start van de campagne rondom de prijsverlaging van de
Ieinkaartjes. De Schiphol-v er binding zou moeten ingaan zo spoedig mogelijk
het gereed komen van de verbinding Schiphol-Amsterdam CS over de
Iestelijke tak van de Ringspoorbaan.
Voor de NS heeft bij dit omleidingsplan meegespeeld dat zo een rechtstreekse-
verbinding tot stand komt tussen de luchthaven Schiphol en (de luchthaven)
Brussel. De NS verwachten een toenemende belangstelling van passagiers
voor deze aansluiting vooral uit het noorden en oosten.
De heer Clemens deelde voorts mee, dat NS van plan zijn om nachttreinen te
laten rijden op de Schipholspoorlijn. Het gaat om treinen tussen Amsterdam
CS en Rotterdam, via Schiphol.
edrijven willen kosten
eerstremming verhalen
ioeveel transportbedrijven er bij
Ijkswaterstaat en de provincie heb-
len aangeklopt werd dinsdag niet
luidelijk. Zeker is dat de NV Haven
lan Vlissingen samen met de Zito
I teeuwse Internationale Transport-
I ndememing) ruim zes ton schadever
goeding heeft geëist. Het transportbe-
■rijf Vooruit in Breskens stelt rijkswa
terstaat aansprakelijk voor driehon-
I erdduizend gulden aan extra kosten.
I olgens mr R. de Blij, secretaris van
I e Kamer van Koophandel voor Mid-
I en- en Noord-Zeeland, is er in zijn
I istrict nog minstens één onderne
ming die een financiële vergoeding
eeft verzocht. De mogelijkheid dat er
aarnaast nog bedrijven zijn die bui-
n de kamer om aan de bel hebben
etrokken is aanwezig.
!en en ander is een rechtstreeks
evolg van de stremming van de
leerdienst Breskens-Vlissingen voor
I erkeer zwaarder dan 3,5 ton. De
I ienst wordt minstens tot 15 mei
I nderhouden door de oude veerboten
I Coningin Juliana' en 'Prins Bern-
lard'. De brugdekken van de aanleg-
ririchtingen van die oude schepen
Ijn niet op zwaar verkeer berekend.
Vrachtauto's en bussen moeten ge-
iruik maken van de veerdienst Krui-
lingen-Perkpolder of moeten omrij-
len via Antwerpen. Ing J. Everaars,
loofd van de afdeling wegen en oever
erbindingen bij rijkswaterstaat, kon
linsdagavond niet zeggen hoeveel be-
rijven een schadeclaim hebben inge-
liend. Wel wist hij dat alle verzoeken
'LISSINGEN - De recherche van de
fiissingse gemeentepolitie heeft zon-
ig het echtpaar H. F. J. (28) en M. E.
(26) aangehouden wegens het op-
ichten van enkele grote postorderbe-
Irijven. De Vlissingse echtelieden
ladden in anderhalf jaar tijd voor
ingeveer een ton aan uiteenlopende
;oederen besteld, bij één van de
;edupeerde bedrijven zelfs voor een
otaal bedrag van veertig mille,
leiden zijn na verhoor en bekentenis
ïeen gezonden. De zaak kwam aan
iet rollen na een aangifte door één
fan de postorderbedrijven. Bij onder-
wek in de woning van het echtpaar
rof men een zeer groot aantal goede-
en aan, die nog niet betaald waren,
lij familieleden en vrienden in Vlis-
iingen, Dordrecht en Zoetermeer wer-
ien nog meer bestelde, maar nooit
letaalde goederen aangetroffen, die
iveneens in beslag werden genomen,
lijna alle onbetaalde artikelen kon-
len worden teruggevonden. Met de
liet betaalde spullen was één woning
ïelemaal van inrichting voorzien.
Het jongetje speelde gisteren
in een Temeuzense straat be
hendig met een bal, maar hij
deed het onder schooltijd.
Een passerende gepensioneer
de zag het even aan en vroeg
waarom dat jongetje niet naar
school was.
„Ik heb achtendertig-vijf," zei
de jongen achteloos.
„Watte", schrok de man,
„moet je dan niet in bed lig
gen?"
„Eigenlijk wel", zei het jon
getje. ,jMaar m'n moeder is
vandaag niet thuis."
,Maar weet je wel dat je long
ontsteking kunt oplopen", riep
de bejaarde man bezorgd. „Ga
maar gauw naar huis".
,Ach welnee," zei de scholier
routineus. Hij komt niet ho
ger dan een paar streepjes
boven de zesendertig. Maar
als je 'm eens over je mouw
wrijft dan loopt-ie wel op. En
ze geloven je best. Er heerst
toch al een tijd griep?"
worden afgewezen. Met de nodige
voorzichtigheid noemde hij als be
langrijkste argument voor de weige
ring dat een stremming in het kader
van een 'normaal maatschappelijk
risico' valt. „De veerhavens moeten
voor de dubbeldekkers worden aange
past. Daarmee wordt een verbetering
van de infrastructuur beoogd. Om dat
te bereiken is er een stremming no
dig", aldus ing Everaars.
De provincie verwijst alle claims
naar rijkswaterstaat door onder het
motto: de aanleginrichtingen zijn een
zaak van rijkswaterstaat. Gedepu
teerde J. de Voogd stelt zelfs dat de
provincie zelf een schadeclaim bij
MIDDELBURG Vloot-gedeputeerde J. de Voogd is nu op alles voorbereid.
Dinsdag heeft hij een 'semi-rampenplan' opgesteld voor het geval de
veerdienst Vlissingen-Breskens vrijdag en/of zaterdag volledig stagneert. De
kans op stagnatie moet volgens de gedeputeerde 'redelijk groot' worden
geacht in verband met het invaren van de nieuwe dubbeldeksbruggen in de
veerhavens.
Zoals gemeld worden donderdag
nacht en vrijdagnacht de brugdekken
gemonteerd. Verloopt alles volgens
plan, dan zullen alleen de veerdien
sten in de vroege morgenuren verval
len. Het invaren van de achttien me
ter brede bruggen is een precisie
karwei, want eenmaal in de fuik rest
er slechts tien centimeter speelruim
te. De weersomstandigheden kunnen
dan ook roet in het eten gooien.
Gedeputeerde De Voogd: „We hebben
sowieso al te maken met twee facto
ren: de hoogte van het water en de
windkracht. Werkt één van die facto
ren tegen, dan mislukt de operatie,
dat mag met vrij grote zekerheid
worden gezegd".
Donderdagnacht is eerst Breskens
aan de beurt. Gaat er iets mis, dan
wordt de operatie vrijdag in de loop
van de dag herhaald. Tijdens de werk
zaamheden wil rijkswaterstaat alle
scheepvaartverkeer in de buurt van
de fuik stil leggen. Dat houdt dus in
dat in dat geval de veerdienst volledig
uitvalt. Voor het invaren van het
brugdek in Vlissingen geldt hetzelfde.
Gaat het in de nacht van vrijdag op
zaterdag op de een of andere manier
niet naar wens, dan moet er overdag
worden verder gewerkt. Met als ge
volg volledige stagnatie van de veer
dienst tijdens de werkzaamheden.
De gedeputeerde wil zich niet laten
verrassen. Hij heeft gisteren maatre
gelen getroffen die in elk geval voor
een goede verwijzing naar het veer
Kruiningen-Perkpolder moeten zor
gen. Tevens zijn er bussen paraat om
gestrande reizigers naar die veer
dienst te vervoeren. Ook zal er een
vrachtauto, waarschijnlijk een ver
huiswagen, worden ingehuurd om
fietsen en brommers op de plaats van
bestemming te krijgen. Die maatrege
len zijn volgens De Voogd nodig om
de te verwachten extra drukte tijdens
het paasweekeinde in goede banen te
kunnen leiden.
Gedeputeerde J. de Voogd.
die dienst heeft lopen. Het gaat om
anderhalf miljoen gulden aan gederf
de inkomsten op de veerdienst Vlis
singen-Breskens. Die financiële tege
moetkoming zal volgens de gedepu
teerde onderdeel uitmaken van de
onderhandelingen over de rijksbij
drage in de exploitatiekosten die dit
jaar nog met de minister moeten
worden gevoerd. In tegenstelling tot
de transportbedrijven heeft hij wel
goede hoop op een positief resultaat.
De twee Zeeuwse Kamers van Koop
handel hebben de extra onkosten
door omrijden en langere wachttijden
voor de transporteurs in de provincie
op 2,2 miljoen gulden geraamd. Uit de
individuele aanvragen om schadever
goeding blijkt dat het inderdaad om
grote bedragen gaat. Directeur W. van
Tatenhove van de NV Haven van
Vlissingen heeft de extra kosten voor
zijn bedrijf op meer dan zes ton be
groot. Tegelijk met het indienen van
de schadeclaim heeft hij een beroep
aangetekend tegen de beslissing van
rijkswaterstaat om geen zwaar ver
keer op de aanleginrichtingen toe te
laten. Dat beroep zal do.or de afdeling
geschillen van bestuur van de raad
van state worden behandeld. Tevens
is hij bezig juridische stappen te on
dernemen om toch geldelijke genoeg
doening te verkrijgen. Directeur J.
Oosterbaan van het transportbedrijf
Vooruit in Breskens verkeert in een
vergelijkbare situatie. Zijn visvervoer-
bedrijf is door de stremming in een
slechtere concurrentiepositie terecht
gekomen. Omdat het vistransport erg
aan tijd is gebonden.loopt hij orders
mis. Bovendien kan hij zijn diepvries
cel niet meer volledig benutten. De
afspraken met diepvriesbedrijven op
Walcheren zijn in het water gevallen.
Eind deze week zal blijken of het
bedrijfsleven rekening moet houden
met een verlenging van de strem
mingsperiode. Donderdag- en vrij
dagnacht worden de nieuwe dubbel
deksbruggen gemonteerd. Mislukt
die voor de hele tijdsplanning crucia
le operatie, dan mag verwacht wor
den dat de veerverbinding half mei
nog niet genormaliseerd kan worden.
GOES - De Goesenaar J. J. M. heeft
maandagavond aangifte gedaan van
diefstal van zijn auto. Het voertuig,
een Mercedes, stond geparkeerd bij
een school aan de Merellaan. De dief
stal moet tussen 20 en 22 uur zijn
gepleegd.
Brandweerlieden bezig met het bestrijden van de brand in de loods.
NIEUWDORP Bij een brand aan de Stoofweg bij
Nieuwdorp is dinsdagmiddag een stenen loods in de
as gelegd. De brand, die rond drie uur ontstond, heeft
voor tonnen schade aangericht.
Eigenaar A. Vermuë probeerde in eerste instantie zelf
de brand te blussen, maar toen dat niet lukte, alar
meerde hij de brandweer. De korpsen van Nieuwdorp
en Heinkenszand waren binnen vijf minuten ter plaat
se met een gecombineerde hoge- en lagedrukwagen. De
brandweer kon echter niet voorkomen dat de schuur
uitbrandde. Rond kwart voor zes werd het sein brand
meester gegeven. De muren van het door brand flink
aangetaste gebouw zijn hierna omver getrokken, om
dat instortingsgevaar bestond. De naast de loods
gelegen boerderij met woonhuis is gedurende de brand
met bluswater nat gehouden. De brandweer is tot
dinsdagavond laat bezig geweest met nablussen.
De brand is vermoedelijk ontstaan doordat het in de
schuur opgeslagen stro vlam vatte. Eerder die middag,
rond halftwee, had Vermuë tussen zijn woning en de
schuur gesnoeide bramenstruiken verbrand en hij is
waarschijnlijk naar huis teruggekeerd voordat de
brand helemaal uit was. De rijkspolitie van Borsele
heeft een onderzoek ingesteld.
VLISSINGEN Mensen in Vlissin
gen met een bijstandsuitkering, die
aan het begin van de maand worden
uitbetaald, krijgen met ingang van
de maand mei pas in de derde week
hun uitkering. Dat heeft tot gevolg
dat de uitkeringsgerechtigden een
periode van twee weken moeten zien
te overbruggen. De Vlissingse sociale
dienst stelt hen in de gelegenheid een
overbruggingsvoorschot aan te vra
gen.
De nieuwe regeling wordt met ingang
van 1 mei van kracht. Op dit moment
krijgen ongeveer 850 mensen met een
bijstandsuitkering hun geld aan het
begin van de maand. De maatregel
houdt verband met de 'financiële
dienstverlening' van de sociale dienst,
zo blijkt uit een aan de betrokkenen
verzonden brief van b en w. Vooral bij
wijzigingen van de uitkeringsnorm
leveren de zogenaamde 'vroege uitke
ringen' problemen op met betrekking
tot de verrekening van de noodzake
lijke voorschotten, aldus b en w in de
VLISSINGEN - De invoering van ar
beidstijdverkorting (atv) heeft bij
zo'n dertig Zeeuwse bedrijven tot
dusver ongeveer honderdvijftig nieu
we arbeidsplaatsen opgeleverd. Dat
blijkt uit de resultaten van een
schriftelijke enquete, die de Indus
triebond FNV onder zijn kaderleden
heeft gehouden. Het onderzoek spit
ste zich toe op de werkgelegenheids
effecten van de arbeidstijdverkor
ting en de manier waarop de atv is
ingevoerd.
De Industriebond heeft kaderleden
bij eenenvijftig Zeeuwse bedrijven
daarover benaderd. Dat leverde uit
eindelijk gegevens op over vierender
tig bedrijven. Volgens de Industrie
bond is er sprake van een representa
tieve spreiding zowel voor wat betreft
de grootte van de bedrijven (van
twaalfhonderd tot tien werknemers)
als de branches en de bedrijfstakken
(chemie, petrochemie, metaalindus
trie, electro technische industrie, me
taalnijverheid, schoonmaakbedrij
ven, textiel, voeding- en genotmidde
len). In totaal zijn ongeveer 5500 werk
nemers in dienst van de bedrijven
waarover gegevens werden ontvan
gen. De Industriebond wijst er op, dat
de arbeidstijdverkorting bij de meeste
ondernemingen pas sinds kort is inge
voerd, waardoor nog niet in alle geval
len de effecten nauwkeurig zijn vast te
stellen. Bij tweeentwintig bedrijven
werd een positief effect geconstateerd.
Dit positieve werkgelegenheidseffect
komt tot uitdrukking in meer arbeids
plaatsen (ongeveer honderdvijftig),
behoud van arbeidsplaatsen (acht be
drijven), meer werknemers van 'con
tractors' (drie bedrijven), meer inge-
leenden (vier bedrijven) en meer werk
nemers met tijdelijk dienstverband
(vier).
In de meeste gevallen zijn hele en
halve roostervrije dagen ingevoerd,
soms in combinatie met collectieve
vrije dagen. De bedrijfstijd is bij
achtentwintig bedrijven gelijk geble
ven bij twee bedrijven korter ge
worden en bij vier bedrijven ver
lengd.
x"
-v.-i
'Js$.
- 7
AXEL Bij een ongeluk op de Langeweg ter hoogte
van de tweede verkorting bij Axel is dinsdagmiddag
rond twee uur een vrachtauto met aanhangwagen
beladen met houtblokken gekanteld. De lading be
landde op de weg. De 31-jarige bestuurder W. van der
L. uit Numansdorps raakte licht gewond.
Van der L. reed over de Langeweg in de richting van
Hulst en raakte door onbekende oorzaak met zijn
voertuig in de berm. De bestuurder trachtte zijn
voertuig weer op de rijbaan te manoeuvreren. Ten
gevolge hiervan kantelde de vrachtwagen en kwam
dwars op de rijbaan te liggen. De aanhangwagen bleef
in de berm steken, waardoor de lading op de rijbaan
rolde. De vrachtwagencombinatie werd zwaar bescha
digd.
Het slachtoffer is met lichte verwondingen aan het
hoofd per ambulance overgebracht naar het Sint-
Liduinaziekenhuis in Hulst. Hij kon na behandeling
weer naar huis. De Langeweg is gedurende drieënhalf
uur gestremd geweest voor alle verkeer. Het verkeer is
omgeleid. De rijkspolitie van Axel heeft in samenwer
king met de rijksverkeersinspectie een onderzoek
ingesteld.
De vrachtauto met aanhangwagen, waarvan de lading
hout op de rijweg belandde.
brief. Bovendien ontstaat door het
onderscheid in betaalperioden extra
druk op het uitvoerend perso neel van
de sociale dienst en tenslotte, zo be
toogt het college, maken 'vroege uit
keringen' het nagenoeg onmogelijk
daadwerkelijk op tijd te stoppen bij
beëindiging van de uitkering.
De beslissing tot het nieuwe uitbeta
lingssysteem betekent een herhaling
van hetgeen zich in het najaar van
1983 afspeelde. Toen echter kwamen b
en w op hun beslissing die verband
hield met het nieuwe computersys
teem terug naar aanleiding van een
protest van het Aktiekomitee Vrou
wen in de Bijstand en de buurtvereni
ging Van Duijvenvoorde. „Het actie
comité en de buurtvereniging hebben
ons duidelijk gemaakt dat aan de
(Slot zie pagina 10 kol. iy
VROUWENPOLDER - De Belgische
surfer I. R. (18) uit Brasschaat is
dinsdag om halfzes ter nauwernood
gered van de verdrinkingsdood op de
Noordzee. De jongeman was met zijn
surfplank het water opgegaan ter
hoogte van de Veerse Gatdam. Door
nog onbekende oorzaak brak echter
de mastvoet van zijn surfplank af.
R. kwam daardoor in grote moeilijk
heden en dreef de zee in. Twee vrien
den van de Belg merkten plotseling
dat hij was verdwenen en zij alarmeer
den de rijkspolitie groep Veere. Die
waarschuwde op haar beurt de red-
«aoiöuiuiïuc ua<u ucun uc icu-
dingsboot 'Konigin Beatrix' van de
Zuidhollandse Maatschappij tot red
ding van schipbreukelingen', die lag
afgemeerd bij de Roompotsluis.
De bemanning pikte de totaal ver
kleumde Belg op uit het water, hij was
toen al een kilometer uit de kust
gedreven en bevond zich inmiddels
ter hoogte van camping Oranjezon te
Vrouwenpolder. Daar werd hij door de
reddingsbootbemanning overgedra
gen aan de rijkspolitie groep Veere.
De Belg had zich drijvende gehouden
op zijn surfplank. Mast en zeil waren
inmiddels in de golven verdwenen.
Volgens de plaatsvervangend groeps
commandant van de rijkspolitie, J.
Wierda, is het bijzonder onverstandig
om met aflandige wind het water op te
gaan met een surfplank. Hij zei giste
ren na afloop: „Die jongen heeft ont
zettend veel geluk gehad. Met name
doordat er zo snel alarm is geslagen
door zijn vrienden, anders was hij
onderkoeld geraakt in het ijskoude
water en de gevolgen daarvan laten
zich raden".