liriz teutioFF I beste trekker KRUIDENIER IN DE KNEL gemini box opel in guinness wheellock PZC/ vrijdagkrant VAN ZEIL: SERVICE AAN TOERIST Maison Bollen van Zwienen maison Bollen van Zwienen VRIJDAG 22 MAART 1985 12 inkoop De musea in Neder land zouden meer ge opend moeten zijn. Ook in de avonduren van het vakantieseizoen. En waar ze één dag in de week dienen te sluiten, het liefst allemaal op de zelfde dag van de week. Dat is de zoete wens van staatssecretaris P. van Zeil, wiens verantwoor delijkheden liggen op het terrein van toerisme en het midden- en kleinbe drijf. Daarom kan hij praten over de avondo pening van winkels in onder meer de vakantie- gebieden. Zodat de vakantieganger zijn fiets- of wandeltocht niet voortijdig hoeft af te bre ken om boodschappen te doen en ook 's avonds gezellig kan winkelen. vernieuwing ober eigen land promotie een begrip voor een vertrouwde keus DE JONGE HOEK VAN DUKE winkels en musea moeten meer open St.-Jacobsstraat 9 - Vlissingen - 01184-12194. St.-Jacobsstraat 9 - Vlissingen - 01184-12194. journaal De Nederlandse kruidenier voelt de druk op het gezinsbudget in zijn portemonnee. Het aantal bedrijven nam sinds '77 met dertig procent af. Dit blijkt uit de branche-oriëntatie 'Het algemene levensmiddelenbedrijf van het Economisch Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf. De Nederlander besteedt per gemiddelde huishouding van 2,8 personen 160,- per week aan levensmiddelen. Dat bedrag daalt al sinds '80 gestaag. Vooral produktgroepen als banket en chocolaterie, vlees, vleeswaren en tabaksartikelen zagen hun omzet kelderen en nogal wat 'kAintjes' het loodje leggen. Voor een deel hield dat verband met de o«nars van het grootwinkelbedrijf, dat op dit mom«®55 procent van de markt beheerst. De zelfstandige kruidenier heeft de neergaande lijn op een aantal manieren proberen te keren. Naast interne reorganisaties van de samenwerkingsverbanden werden enkele nieuwe winkelformules gelanceerd. Ook is er aanzienlijk geïnvesteerd in automatisering. Al bij de inkoop komen de problemen van kleinere ondernemers naar voren. Een onderzoek toonde namelijk aan, dat de gemiddelde inkoopprijs van de zelfstandige groothandel voor circa 50 merkartikelen ongeveer 7 procent hoger ligt dan die van het grootwinkelbedrijf. Daarnaast zijn de zelfstandige groot- en detailhandel door hun deelname aan een commerciële organisatie vaak teveel op elkaar gericht. Dit werkt nogal eens verstarrend. Het Economisch Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf meentdat automatisering van de relatie tussen groot- en detailhandel voor grote kostenbesparingen kan zorgen. Enkele vrijwillig-filiaalbedrijven hebben dan ook vergaande plannen in deze richting. De zelfstandige handel loopt momenteel met het invoeren van scanningsystemen voorop. Volgens het E.I.M. heeft het assortiment van de levensmiddelenzaken de laatste jaren de nodige wijzigingen ondergaan. Tot de groeiartikelen behoren reform- en dieetspullen, Indische produkten, produkten voor etnische minderheden, bloemen en planten en dierenvoeding. Voor bepaalde produktgroepen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van nieuwe distributiemethoden. Die variëren van shop-in-the-shop (waarbij een winkeltje in de winkel wordt gemaakt) tot service-merchandising. In het laatste geval laat de ondernemer de totale verzorging van een produktenpakket tegen een bepaalde vergoeding over aan een service-merchandiser. Piet van Zeil steekt niet onder stoelen of banken, dat die avondopening er mag komen: „Dan ben je optimaal dienst baar aan de toerist. Dan ben je echt uit en thuis tegelijk". Een andere reclameslogan van de toeristische wereld maakt hij zelf waar: vakantie in eigen land: „AI zo lang als ik staatsse cretaris ben ga ik met mijn vrouw alleen nog maar in eigen land op vakantie. Ik ben geen dag meer op vakantie geweest in het buitenland. Alle provin cies trekken we door. We wande len veel, fietsen regelmatig en zijn vaste bezoekers van met name de streekmusea gewor den". De heer en mevrouw Van Zeil kan je dan ook ook overal in ons land tegenkomen en in alle gele genheden. In de betere hotels, maar ook in de zeer eenvoudige familiepensions. „Op deze manier voed ik me met ideeën en indrukken over het toerisme. Bovenal voel ik me er prettig bij, want er is in ons land voldoende om van te genieten". Daar hadden we het over in zijn werkkamer aan de Bezuiden- houtseweg in Den Haag. Want één van de doelstellingen ach ter het toeristische beleid van dit kabinet is de verbreding en verbetering van het toeristi sche produkt. Wat schort er dan aan dit produkt volgens de staatssecretaris en de ervaren vakantieconsument? Van Zeil: „Als ik praat over verbetering van het produkt denk ik vooral aan verandering, vernieuwing. De vakantiebe hoeften zijn veranderd. De men sen willen iets nieuws ervaren en iets anders ontdekken. Of bij een herhalingsbezoek iets nieuws voorgezet krijgen. Daar zal op ingespeeld moeten wor den". „En dan is er .natuurlijk de verandering naar een meer ac tieve vakantie. Wat zon, de zee en het strand was ooit genoeg voor de meeste vakantiegan gers. Nu is er een tendens naar meer actie. Fietsen, wandelen, kanovaren. Daarin zijn ook bui tenlanders geïnteresseerd. Ja panse groepen, die fietsend ons land doorkruisen, hebben we al gehad. En ook Canadezen". „En de derde verandering, waar op zou kunnen worden inge speeld is de behoefte van de mensen iets meer aan de vakan tie over te houden. Het educa tieve element. Daarom ga ik graag naar een streekmuseum. Om goed kennis te nemen van de historische achtergrond van het gebied". Met name om dit element in het toerisme bepleit Van Zeil in zijn nota over het toerisme meer samenhang in het gebied. On der andere met het ministerie van WVC (cultuur). Een op het toerisme inspelende openings tijd van het museum is daar één voorbeeld van. Verandering in de wereld van uitgaan en ontspannen. Schort er toch niet iets aan de kwali teit van de dienstverlening. De eeuwige narrige ober? Van Zeil: „Er is al heel veel verbeterd. De horeca besteedt daar zelf grote aandacht aan. Hier en daar zal nog wel de narrige ober, waarvan ooit Van Agt sprak, rondlopen. Zoals ook de narrige klant de wereld nog niet uit is. En er is ook best wat te verbeteren aan de kwaliteit; tijdig onderhoud, een nieuw verflaagje, inspelen op de min- dervaliden of attenter dienstbe toon. Dienstbaarheid jegens de ander is geen vorm van slaafs heid. Het is een hogere innerlij ke waarde van jezelf in de hoop en het vertrouwen, dat een an der dat in jou respecteert. Ik voel me ook prettig, wanneer ik ergens op een vreemde kamer verwelkomd wordt met een bloemetje of stukje fruit". Om die kwaliteit nog maar op te voeren wordt daaraan met na me in het horeca-onderwijs gro te aandacht besteed. „Als de mensen er maar op bedacht zijn, dat je nooit het eindpunt hebt bereikt". Alle Nederlanders in eigen land op vakantie. Is dat niet teveel van het goede. Is het met name voor de jeugd niet minstens zo vormend om de blik eens te verruimen door kennismaking met andere landen en culturen. Het doet nogal bekrompen aan? „Dat staat ook niet in de nota. We streven ook niet naar een positieve reisverkeersbalans. Dat zou een overschatting zijn van de eigen mogelijkheden. We willen alleen het verschil tussen wat wij met zijn allen in het buitenland besteden en wat we Van Zeil: winkels open foto roland de bruin van de buitenlanders hier terug verdienen kleiner maken". Dat streven heeft in ieder geval in 1983 al succes opgeleverd. In dat jaar gaven de Nederlanders in het buitenland 9,2 miljard uit. De buitenlanders brachten in datzelfde jaar 4 miljard in Ne derlandse laatjes. Het jaar daar voor was dat nog 9,3 miljard tegen 3,3 miljard. Het nadelige verschil werd dus teruggebracht van 6 miljard naar 5,2 miljard. Dat is nog veraf van de 3 miljard gulden die Van Zeil voor ogen staat. Van Zeil: „We vragen de mensen echt niet allemaal hun hele vakantie in eigen land door te brengen. Wel om van de globaal vijf weken een flink deel hier te besteden. Bovendien moeten we ook zorgen dat de mensen, die niet naar het buitenland kun nen, hier ook de mogelijkheden vinden. Dat is onze verantwoor delijkheid. En we willen meer buitenlanders naar hier halen, want dat is goed voor onze werkgelegenheid. Om die te handhaven en waar mogelijk uit te breiden". Het kabinet heeft voor de ko mende vijf jaar 331,5 miljoen uitgetrokken voor het toeris me. Daarvan is 136,5 miljoen begroot voor verbetering van het toeristische produkt en 158 miljoen voor werving en pro motie. Dat wil niet zeggen, dat nu ieder stadje, regio of elke provincie met een hand vol folders de Japanse of Amerikaanse markt moet gaan aflopen. Van Zeil pleit voor gecentrali seerde en geconcentreerde aanpak. En professionele aanpak. Met zijn allen Nederland promoten in het buitenland, via het Neder lands Bureau voor Toerisme. En als het kan in samenwerking met de promotie van onze pro dukten en cultuur. Als voor beeld geeft hij de geslaagde Hol land-actie in Koeweit aan, die in twee jaar tijd heeft gezorgd voor verdubbeling van het aantal vakantiegangers uit dat land. Dat was toeristische promotie gekoppeld aan exportbevorde ring. Daarnaast zal een professionali sering van de VVV noodzakelijk zijn en automatisering van de boekings- en reserveringsbu reaus. De plannen daarvoor lig gen klaar. Technisch is het sys teem bijna rond, organisato risch moet er nog het een en ander gesleuteld worden en daarnaast moet de exploitatie financiering nog uitgewerkt worden. WIM BREEDVELD lAdvertentiel Advertentie HEINKENSZAND STENEVATE 2 01106-1482 TCG Handelmaatschappij uit Hengelo heeft een nieuw beveil gingssysteem voor auto en caravan geïntroduceerd, de wheel lock. Deze Nederlandse vinding onderscheidt zich door ee doordachte constructie, die wegrijden onmogelijk maakt. Di wheellock grijpt zich ter plaatse vast, waarbij beschadiging val de carrosserie is uitgesloten. Het apparaat (prijs: 189,- inclusi btw) is binnen een minuut te monteren en bestand tegen all: mogelijke vormen van vandalisme. TCG vroeg inmiddels inte natinaal octrooi aan. De wheellock is verkrijgbaar bij auto; caravan- en accessoireshandelaren. De Volvo 360 GLE is door de Britse Caravan Club verkozen tot beste caravantrekker van het jaar. Acht juryleden moes ten na uitvoerige proefritten kiezen uit 16 auto's. Veertien daarvan hadden voorwielaan drijving, vijf waren diesels. El ke auto trok een caravan waarvan het beladen gewicht 75 procent was van het eigen gewicht (zgn. 'Kerbside weight') van de trekkende au to. Elk jurylid kon in totaal 25 punten toekennen, te verdelen over minstens vijf modelle waarbij per model hoogsted tien punten mochten worde] gegeven. Het hoogst bereikbJ re puntental was derhalve M namelijk in het geval dat all] juryleden aan dezelfde aut tien punten zouden hebbe toegekend. De Volvo 360 Gl! met achterwielaandrijviri handgeschakelde bak en viel cilinder 2 1 motor (benzinJ injectie) haalde 35 puntei tweede werd de V Astra 1600L en derde de Ad tin Montego 2.0 HLS. De nieuwe Opel Kadett haalde het 'Guinness Book of Rekord en had daar welgeteld twee wielen voor nodig. De Zweed: rallyrijder Kenneth Eriksson bestuurde een normale Kadett 1 S, die op twee wielen een afstand aflegde van 20 kilometer, meter en 19 centimeter. Met zijn prestatie overtrof hij rufi schoots het oude record: 9 kilometer en 100 meter. Erikssonnj overigens in een Kadett GSi groep A. Je moet allereerst plaatsge brek hebben, veel geld en dan ook nog een garage met vol doende dakhoogte. Als dat er allemaal is dan is het wellicht zinvol, mits er twee auto's in bezit zijn, om een Geminibox aan te schaffen voor de somma van bijna 10 mille. De werking van het apparaat is simpel: de eerste auto rijdt op de hefbrug die met een 220V-motor omhoog wordt ge tild en dan rijdt de tweede (kleinere) auto er onder. De schuine stand van de eerste auto scheelt uiteraard in hoog te, maar een garage van 6 meter lang en zeker 2.50 meter hoog is het minimum voor Voor hetzelfde geld, zelfs voor deliger, vindt U bij ons Uw keus. Bezoek daarom tijdens deze MEUBELSHOW onze zaak, waar het rond wandelen en uitzoeken een waar genoegen is. Tijdens de show voor iedere koper een leuke attentie. auto's van enig formaat. D hefcapaciteit van de Gemin box is 2000 kilo en deze ltd liaanse vinding word geimpol teerd door Van Santen cl uit Amsterdam. Je moet natuurlijk wel samel duidelijk afspreken wie er morgens het eerst weg kal anders ben je wel even met achteruitrijden, hefbrul neerlaten en dan pas je eigej auto uit de garage rijden, schien is het een aardigl vondst voor bezitters van veil old-timers die hun kostbaan heden maar het liefst vlak bi huis hebben, dan ergens vel weg in een boerenschuur. Elke meubelzaak verkoopt meu belen maar daarom hoeven alle winkels toch niet op elkaar te lijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 48