zomerschoen krijgt
er een kleur van
Voorjaar
ROOVERS
PZC/ vrijdagkrant 5
De nieuwe modetrends
zelfmaakmode
I DELTA
STOFFENHUIS
Wij
hebben
verstand
van
Ieder
Ik ben met stylen
altijd bezig. Zelfs in
mijn vrije weekend als ik
op m'n racefiets wegga,
dan zal ik nog een paar
bijpassende sokken bij
mijn broekje aantrekken
en een shirtje met een
leuk riempje of een
zonneklepje op m'n
hoofd. Het gaat gewoon
vanzelf; ik hoef er niet
eens bij na te denken".
flexibel
Onze nieuwe
voorjaarscollectie
is binnen
LEDERWAREN
Betty Schilp fotografie wim riemens
STYLISTE
V
missers maak je altijd
Aan het woord is Betty Schilp,
styliste voor de damesmode bij
het kledingconcern C&A. Met
haar werk op het Amsterdamse
hoofdkantoor bepaalt zij voor
het grootste deel 'het modisch
gezicht' van deze afdeling.
„Ik bepaal de kleuren, de
thema's en de styling, dus hoe
het kledingstuk er uiteindelijk
zal gaan uitzien. Voor een deel
ben ik daarnaast ook aanwezig
bij de inkoop van de modische
stoffen".
Wanneer de rekken in het
warenhuis nog maar nauwelijks
volgehangen worden met de
allerlaatste modetrends van het
aanstaande seizoen is Betty al
weer volop in de running met
een vólgend. Of zelfs nog verder.
„Het is lange termijnwerk. Een
jaar van te voren ga ik al op
zoek naar nieuwe trends,
kleuren, stoffen en stijlen en die
vind ik op beurzen, bij shows, in
tijdschriften of gewoon op
straat. Ik ben nu al weer bezig
met de kleuren voor volgend
jaar zomer. Ik heb denk ik een
van nature prima ontwikkeld
kleurgevoel. Dat heb je of dat
heb je niet".
Ze werkt al meer dan twintig
jaar voor C&A. „Ik ben
begonnen bij Ferry Offermans
waar ik shows maakte. Daarna
anderhalfjaar bij Frank Govers.
Bij hem heb ik ontzettend veel
geleerd van de technische kant
van het vak. Je moet namelijk
heel goed weten hoe een
kledingstuk in elkaar zit, wil je
ook weten hoe de valling zal
zijn. In die tijd dat ik begon was
het vak van stylist nog
onbekend, toen had je alleen
maar de haute couture. Het
styleren voor confectie is pas
later gekomen toen de boetieks
als paddestoelen uit de grond
rezen. In mijn tijd ging je ook
gewoon een mode-opleiding
volgen aan een school; nu ga je
er bijvoorbeeld voor naar de
Rietveldacademie".
Ze is constant met mode bezig
en er vrij veel voor op reis in het
buitenland om beurzen en
shows te bezoeken en ideeën op
te doen. Zelfs films en theater
bezoekt ze tegelijkertijd 'met
het oog op mijn werk'; altijd
attent om er een trend uit te
pikken, die van belang kan
worden. „Films kunnen invloed
hebben op het modegebeuren,
evenals politieke situaties. Het
ontstaan van de punk heeft in
de mode ook een boel teweeg
gebracht en doet dat nog steeds.
Kijk maar eens naar de felle
neonkleuren als accessoires en
de gekleurde haren". Zelf ziet ze
er heel opvallend uit in een roze
blouse gecombineerd met
oranje accessoires. Toch doet ze
niet mefalles mee wat ze leuk
vindt. Betty: „Ik ben weg van
mini, maar ik ga er echt niet in
lopen deze zomer. Dat kan
gewoon niet meer". Ze doelt op
haar leeftijd, 42, al ziet ze daar
niet naar uit.
Weten wie je bent en ook heel
goed weten voor wie je werkt
vindt ze van het allergrootste
belang. Ze werkt voor een deel
in teamverband; heeft binnen
het concern een staffunctie.
Minimaal éénmaal per twee
weken wordt er met het team
vergaderd. De bevindingen en
ideeën van Betty worden
besproken en de thema's voor
het volgend seizoen vastgesteld.
Deze zomer koos C&A onder
meer voor 'The great Gatsby',
'Grace Kelly' en 'The Swinging
Sixties'. Het kleurenpalet heeft
Betty dan al vastgesteld en op
een kaartje verzameld met
behulp van allerlei gekleurde
draadjes en lapjes stof. Na het
vaststellen van de thema's
worden worden ze op poster
getekend en gekleurd door
Betty's collega Bep. Die posters
hangen een tijdje bij mensen,
die er mee te maken krijgen, op
de kamer zodat ze er aan
kunnen wennen. Daarna wordt
bepaald voor welk tijdstip de
thema's bedoeld zijn. Is dat
gebeurd, dan wordt de kaart
gemaakt voor elk kledingstuk.
Rechts op die kaart de styling
van het artikel, op aanwijzingen
van Betty nauwkeurig getekend
door Bep, links op de kaart de
aangegeven kleuren voor de te
kopen stoffen. Betty: „Met die
kaart gaat de inkoper de markt
in en dan moet hij zich absoluut
houden aan die kleuren. Dat is
een noodzaak, om zodoende
niet de absolute afstemming in
je vak te missen. Het behoort
mede tot mijn taak, dat het
thema, dat wordt opgezet, ook
klopt qua afstemming. Dus dat
de rok bij de blouse hoort en het
vest uit datzelfde thema er goed
bijgepast kan worden. De opzet
is dat alles uitwisselbaar moet
zijn binnen dat thema".
Is de stof gekocht, en bij de heel
modieuze fabrikanten is Betty
daar zelfbij, dan worden de
modellen volgens de
aangegeven tekeningen
gemaakt bij fabrieken in
binnen- en buitenland. De
fabrikant komt de modellen
laten zien en dan wordt beslist
of het goed is, of dat er iets
veranderd moet worden.
„Als een inkoper iets helemaal
ziet zitten, ook al ben ik het er
niet helemaal mee eens, dan is
dat verder zijn zaak. We zijn
echter zo'n goed op elkaar
ingespeeld team dat dit
eigenlijk nooit voorkomt. Je
moet in dit vaak heel flexibel
zijn. Ook heel goed weten voor
wie je werkt. Wie je klanten zijn.
Je bent verkeerd bezig als
styliste als je gaat proberen de
kleren van bijvoorbeeld
Montana na te maken. Wel kun
je er een idee uithalen dat voor
een C&A-klant aantrekkelijk
kan zijn. Je hoeft onze kopers
ook niets wijs te maken. Ze
weten heel goed wat er te doen
is op modegebied. Missers maak
je echter altijd. Ik zou
onbetaalbaar zijn als ik die niet
had. Je kunt namelijk nooit
precies van te voren bepalen
hoe een klant op iets zal
reageren als het in de winkel
hangt. Soms ben ik heel
enthousiast over iets en dan
slaat het absoluut niet aan.
Soms ook is de timing fout; kom
je wat te vroeg met een trend die
ze een paar maanden later wel
willen. Het verschilt ook van
gebied tot gebied; in het zuiden
bijvoorbeeld zijn ze wat
modischer ingesteld".
Ook'al is ze nu al met volgend
jaar bezig, als een inkoper
binnenkomt met een
kledingstuk dat heel goed
wordt verkocht en hij daar een
aantal varianten op wil
hebben, dan schakelt ze even
een paar seizoenen terug. Bep
tekent Betty's styling uit en op
zeer korte termijn hangt het
dan weer in de winkel. Op deze
manier kan op elke nieuwe
trend die zich lijkt te
ontwikkelen accuut
ingesprongen worden.
De verwachtingen van Betty
voor het komende
zomerseizoen: „Een zomer met
volop prints, een echte
printexplosie zelfs voor jong en
oud en met volop kleur. Voor de
jonge meisjes verwacht ik veel
van mini. Verder zijn we in de
winkel in januari al gestart met
de pastels en dat duurt tot
maart. Daarna nemen we als
modisch gezicht de felle
kleuren, met wit als basis".
„Als je dit vak leuk vindt is het
ook je hobby", zegt ze op een
gegeven moment tijdens ons
gesprek. Dat moet ook wel:
Betty Schilp. styliste, is altijd
volop in beweging in de mode.
GERDABOERSMA
fnodc
VRIJDAG 22 MAART 1985
TAS VAN
TEXTIEL
Jonge, vlotte pumps op lage opbouwhak of kleine keil uit de nieuwe voorjaars- en zomercollectie '85
van C&A.
De meeste nadruk ligt bij de
tas dit keer op het ge
bruikte materiaal, dat belang
rijker is dan het model.
Het accent ligt op een zacht,
soepel en soft uiterlijk met een
nonchalant en sportief karak
ter. Alle modellen (van heel
klein tot extreem groot) zijn
zgn. schoudertassen, echter in
diverse uitvoeringen: met
overslag, met ritsen, met over
slag en een rits eronder, doch
te allen tijde met een prakti
sche indeling.
Tassen van textiel of van een
textieluiterlijk met ingeweven
merkbeeld van de bekende mo
dehuizen en afgezet met leder
materiaal komen meer in de
belangstelling te staan. Wie
echter denkt zo'n tas voor een
prikje te kunnen aanschaffen
heeft het mis: de prijs evenaart
die van een dure leren tas.
Snobisme moet nu eenmaal
betaald worden!
Kleurencombinaties zoals we
die aantreffen in de schoenmo
de zijn te druk voor de tassen.
Dus veel uni-kleurige model
len, waarbij Tinnen-kleurige
tassen worden gedragen en bij
witte kleding pastelkleurige
tassen, zoals zachtgeel, pista-
chegroen, rose en blauw.
Kleur staat in de schoenmode
voor het nieuwe seizoen hoog
genoteerd en het palet reikt
daarbij van wit via pastels als
zachtrose, blauw, zachtgeel,
zalm en mint naar fellere tin
ten als rood, geel, kobalt,
groen en turquoise. In de ele
gantere sector en wat de san
dalen betreft zien we de kleur-
groep die is afgeleid van de
natureltinten.
Platte, semi-sportieve schoe
nen spelen een grote rol bij het
thema Deauville (tennislook)
uit de jaren dertig. Bij de lan
gere rokken worden 'mannelij
ke' veterschoenen gedragen of
hooggesloten instapmodellen.
Opengewerkte zijkanten en
voorbladen werken optisch
wat luchtig; daarnaast zien we
perforaties, fantasiepatronen
en grote langwerpige uitsnij
dingen.
Het swingende jaren '60 thema
zit-em bij de schoenen in balle
rina-types gemaakt van soepel
nappa dat zich uitstekend
leent voor een nonchalante
look.
De klassiekere pump heeft dit
seizoen een slanke boeghak die
aan de achterkant iets is afge
plat. Als versiering van de
pump zien we asymmetrische
belijningen, bandvariaties,
open tenen, strikken en vlecht
werk.
Belangrijk in een zomerseizoen
zijn sandalen. Ze zijn er in leer,
linnen en plastic en vooral de
laatste twee zijn aantrekkelijk
om te zien qua kleur en wat
betreft de prijs.
waardoor men meer status ver
kreeg. Vooral voor de betere
standen was het een 'must'
dochters te hebben met zulke
kleine voetjes en die werden
dan in prachtig geborduurde
zijden schoentjes gestoken.
Dat ze er geen voet mee kon
den verzetten was van minder
belang; daar waren de draag
stoelen en de luxe kruiwagens
voor waarin ze werden rondge
reden.
Dit en veel meer over schoe
nen en de geschiedenis ervan
is te zien in het Schoenmu
seum in Waalwijk. Naast een
gipsafdruk van zo'n ingebon
den en deerlijk verminkt
voetje kan men er schoenen
zien die gemaakt zijn rond het
jaar 1200, zoals de zgn. 'snavel
schoen'. Ook deze gaf het ver
schil aan tussen rang en stand;
hoe langer de punt van de
schoen hoe meer men 'heer
van stand' was.
Over schoenmode is veel te
vertellen, maar tegelijkertijd
zien we ook dat oude vormen
altijd op een of andere manier
terugkomen. Door veranderen
de technieken en materialen
zullen ze wel anders worden
dan vroeger en gelukkig be
staat er nu ook een leest voor
een linker- en een rechtervoet.
Vroeger keek men wat dat be
treft niet zo nauw: gewoon een
rechte leest voor beide schoe
nen en door het dragen ont
stonden dan te zijner tijd wel
een linker- en een rechter
schoen.
Al in de oertijd bond de
mens stukken boombast
met biezen en lianen onder de
voeten om deze te beschermen
tegen rotspunten en andere
scherpe bodemzaken. Het zou
den de voorlopers worden van
onze sandalen.
Pas veel later ontdekte de
mens dat dierenhuiden in we
zen een veel beter materiaal
waren, niet alleen om de voe
ten maar ook het lichaam te
beschermen tegen invloeden
van buitenaf. De dieren werden
geslacht voor de voeding en
leverden tegelijkertijd huiden
die op primitieve wijze werden
geconserveerd zodat ze houd
baar bleven.
In feite waren het de Egyptena-
ren die al heel vroeg zeer bedre
ven waren in het conserveren
van dierenhuiden. Eeuwen ge
leden maakten de Egyptena-
ren en ook de Grieken al san
dalen. De beste sandalenma-
kers kregen er al gauw plezier
in om hun produkten zo mooi
mogelijk te maken en op aller
lei manieren te versieren. Dit
was eigenlijk al het begin van
een soort 'schoenmode' die in
alle tijden een grote rol heeft
gespeeld.
Dat mode op velerlei gebied
tot excessen heeft geleid is
bekend. In schoenmode kwam
dit evenzo voor. Zoals in China,
waar je aanzien steeg naarma
te de voeten van je dochters
kleiner waren. Dus werden
meisjesvoeten al vanaf de ge
boorte ingebonden om het
groeiproces tegen te houden
Canvaskatoen v.<
Kinderkatoentjesv.<
Jogging v.<
Ribfluweel v.<
Bedrukte modestofv.<
(alles dubbel breed)
Kanaalstraat 33
Oost-Souburg
Lange Delft 17, Middelburg
Lange Vorst 77, Goes