zomerschoen krijgt er een kleur van Voorjaar ROOVERS PZC/ vrijdagkrant 5 De nieuwe modetrends zelfmaakmode I DELTA STOFFENHUIS Wij hebben verstand van Ieder Ik ben met stylen altijd bezig. Zelfs in mijn vrije weekend als ik op m'n racefiets wegga, dan zal ik nog een paar bijpassende sokken bij mijn broekje aantrekken en een shirtje met een leuk riempje of een zonneklepje op m'n hoofd. Het gaat gewoon vanzelf; ik hoef er niet eens bij na te denken". flexibel Onze nieuwe voorjaarscollectie is binnen LEDERWAREN Betty Schilp fotografie wim riemens STYLISTE V missers maak je altijd Aan het woord is Betty Schilp, styliste voor de damesmode bij het kledingconcern C&A. Met haar werk op het Amsterdamse hoofdkantoor bepaalt zij voor het grootste deel 'het modisch gezicht' van deze afdeling. „Ik bepaal de kleuren, de thema's en de styling, dus hoe het kledingstuk er uiteindelijk zal gaan uitzien. Voor een deel ben ik daarnaast ook aanwezig bij de inkoop van de modische stoffen". Wanneer de rekken in het warenhuis nog maar nauwelijks volgehangen worden met de allerlaatste modetrends van het aanstaande seizoen is Betty al weer volop in de running met een vólgend. Of zelfs nog verder. „Het is lange termijnwerk. Een jaar van te voren ga ik al op zoek naar nieuwe trends, kleuren, stoffen en stijlen en die vind ik op beurzen, bij shows, in tijdschriften of gewoon op straat. Ik ben nu al weer bezig met de kleuren voor volgend jaar zomer. Ik heb denk ik een van nature prima ontwikkeld kleurgevoel. Dat heb je of dat heb je niet". Ze werkt al meer dan twintig jaar voor C&A. „Ik ben begonnen bij Ferry Offermans waar ik shows maakte. Daarna anderhalfjaar bij Frank Govers. Bij hem heb ik ontzettend veel geleerd van de technische kant van het vak. Je moet namelijk heel goed weten hoe een kledingstuk in elkaar zit, wil je ook weten hoe de valling zal zijn. In die tijd dat ik begon was het vak van stylist nog onbekend, toen had je alleen maar de haute couture. Het styleren voor confectie is pas later gekomen toen de boetieks als paddestoelen uit de grond rezen. In mijn tijd ging je ook gewoon een mode-opleiding volgen aan een school; nu ga je er bijvoorbeeld voor naar de Rietveldacademie". Ze is constant met mode bezig en er vrij veel voor op reis in het buitenland om beurzen en shows te bezoeken en ideeën op te doen. Zelfs films en theater bezoekt ze tegelijkertijd 'met het oog op mijn werk'; altijd attent om er een trend uit te pikken, die van belang kan worden. „Films kunnen invloed hebben op het modegebeuren, evenals politieke situaties. Het ontstaan van de punk heeft in de mode ook een boel teweeg gebracht en doet dat nog steeds. Kijk maar eens naar de felle neonkleuren als accessoires en de gekleurde haren". Zelf ziet ze er heel opvallend uit in een roze blouse gecombineerd met oranje accessoires. Toch doet ze niet mefalles mee wat ze leuk vindt. Betty: „Ik ben weg van mini, maar ik ga er echt niet in lopen deze zomer. Dat kan gewoon niet meer". Ze doelt op haar leeftijd, 42, al ziet ze daar niet naar uit. Weten wie je bent en ook heel goed weten voor wie je werkt vindt ze van het allergrootste belang. Ze werkt voor een deel in teamverband; heeft binnen het concern een staffunctie. Minimaal éénmaal per twee weken wordt er met het team vergaderd. De bevindingen en ideeën van Betty worden besproken en de thema's voor het volgend seizoen vastgesteld. Deze zomer koos C&A onder meer voor 'The great Gatsby', 'Grace Kelly' en 'The Swinging Sixties'. Het kleurenpalet heeft Betty dan al vastgesteld en op een kaartje verzameld met behulp van allerlei gekleurde draadjes en lapjes stof. Na het vaststellen van de thema's worden worden ze op poster getekend en gekleurd door Betty's collega Bep. Die posters hangen een tijdje bij mensen, die er mee te maken krijgen, op de kamer zodat ze er aan kunnen wennen. Daarna wordt bepaald voor welk tijdstip de thema's bedoeld zijn. Is dat gebeurd, dan wordt de kaart gemaakt voor elk kledingstuk. Rechts op die kaart de styling van het artikel, op aanwijzingen van Betty nauwkeurig getekend door Bep, links op de kaart de aangegeven kleuren voor de te kopen stoffen. Betty: „Met die kaart gaat de inkoper de markt in en dan moet hij zich absoluut houden aan die kleuren. Dat is een noodzaak, om zodoende niet de absolute afstemming in je vak te missen. Het behoort mede tot mijn taak, dat het thema, dat wordt opgezet, ook klopt qua afstemming. Dus dat de rok bij de blouse hoort en het vest uit datzelfde thema er goed bijgepast kan worden. De opzet is dat alles uitwisselbaar moet zijn binnen dat thema". Is de stof gekocht, en bij de heel modieuze fabrikanten is Betty daar zelfbij, dan worden de modellen volgens de aangegeven tekeningen gemaakt bij fabrieken in binnen- en buitenland. De fabrikant komt de modellen laten zien en dan wordt beslist of het goed is, of dat er iets veranderd moet worden. „Als een inkoper iets helemaal ziet zitten, ook al ben ik het er niet helemaal mee eens, dan is dat verder zijn zaak. We zijn echter zo'n goed op elkaar ingespeeld team dat dit eigenlijk nooit voorkomt. Je moet in dit vaak heel flexibel zijn. Ook heel goed weten voor wie je werkt. Wie je klanten zijn. Je bent verkeerd bezig als styliste als je gaat proberen de kleren van bijvoorbeeld Montana na te maken. Wel kun je er een idee uithalen dat voor een C&A-klant aantrekkelijk kan zijn. Je hoeft onze kopers ook niets wijs te maken. Ze weten heel goed wat er te doen is op modegebied. Missers maak je echter altijd. Ik zou onbetaalbaar zijn als ik die niet had. Je kunt namelijk nooit precies van te voren bepalen hoe een klant op iets zal reageren als het in de winkel hangt. Soms ben ik heel enthousiast over iets en dan slaat het absoluut niet aan. Soms ook is de timing fout; kom je wat te vroeg met een trend die ze een paar maanden later wel willen. Het verschilt ook van gebied tot gebied; in het zuiden bijvoorbeeld zijn ze wat modischer ingesteld". Ook'al is ze nu al met volgend jaar bezig, als een inkoper binnenkomt met een kledingstuk dat heel goed wordt verkocht en hij daar een aantal varianten op wil hebben, dan schakelt ze even een paar seizoenen terug. Bep tekent Betty's styling uit en op zeer korte termijn hangt het dan weer in de winkel. Op deze manier kan op elke nieuwe trend die zich lijkt te ontwikkelen accuut ingesprongen worden. De verwachtingen van Betty voor het komende zomerseizoen: „Een zomer met volop prints, een echte printexplosie zelfs voor jong en oud en met volop kleur. Voor de jonge meisjes verwacht ik veel van mini. Verder zijn we in de winkel in januari al gestart met de pastels en dat duurt tot maart. Daarna nemen we als modisch gezicht de felle kleuren, met wit als basis". „Als je dit vak leuk vindt is het ook je hobby", zegt ze op een gegeven moment tijdens ons gesprek. Dat moet ook wel: Betty Schilp. styliste, is altijd volop in beweging in de mode. GERDABOERSMA fnodc VRIJDAG 22 MAART 1985 TAS VAN TEXTIEL Jonge, vlotte pumps op lage opbouwhak of kleine keil uit de nieuwe voorjaars- en zomercollectie '85 van C&A. De meeste nadruk ligt bij de tas dit keer op het ge bruikte materiaal, dat belang rijker is dan het model. Het accent ligt op een zacht, soepel en soft uiterlijk met een nonchalant en sportief karak ter. Alle modellen (van heel klein tot extreem groot) zijn zgn. schoudertassen, echter in diverse uitvoeringen: met overslag, met ritsen, met over slag en een rits eronder, doch te allen tijde met een prakti sche indeling. Tassen van textiel of van een textieluiterlijk met ingeweven merkbeeld van de bekende mo dehuizen en afgezet met leder materiaal komen meer in de belangstelling te staan. Wie echter denkt zo'n tas voor een prikje te kunnen aanschaffen heeft het mis: de prijs evenaart die van een dure leren tas. Snobisme moet nu eenmaal betaald worden! Kleurencombinaties zoals we die aantreffen in de schoenmo de zijn te druk voor de tassen. Dus veel uni-kleurige model len, waarbij Tinnen-kleurige tassen worden gedragen en bij witte kleding pastelkleurige tassen, zoals zachtgeel, pista- chegroen, rose en blauw. Kleur staat in de schoenmode voor het nieuwe seizoen hoog genoteerd en het palet reikt daarbij van wit via pastels als zachtrose, blauw, zachtgeel, zalm en mint naar fellere tin ten als rood, geel, kobalt, groen en turquoise. In de ele gantere sector en wat de san dalen betreft zien we de kleur- groep die is afgeleid van de natureltinten. Platte, semi-sportieve schoe nen spelen een grote rol bij het thema Deauville (tennislook) uit de jaren dertig. Bij de lan gere rokken worden 'mannelij ke' veterschoenen gedragen of hooggesloten instapmodellen. Opengewerkte zijkanten en voorbladen werken optisch wat luchtig; daarnaast zien we perforaties, fantasiepatronen en grote langwerpige uitsnij dingen. Het swingende jaren '60 thema zit-em bij de schoenen in balle rina-types gemaakt van soepel nappa dat zich uitstekend leent voor een nonchalante look. De klassiekere pump heeft dit seizoen een slanke boeghak die aan de achterkant iets is afge plat. Als versiering van de pump zien we asymmetrische belijningen, bandvariaties, open tenen, strikken en vlecht werk. Belangrijk in een zomerseizoen zijn sandalen. Ze zijn er in leer, linnen en plastic en vooral de laatste twee zijn aantrekkelijk om te zien qua kleur en wat betreft de prijs. waardoor men meer status ver kreeg. Vooral voor de betere standen was het een 'must' dochters te hebben met zulke kleine voetjes en die werden dan in prachtig geborduurde zijden schoentjes gestoken. Dat ze er geen voet mee kon den verzetten was van minder belang; daar waren de draag stoelen en de luxe kruiwagens voor waarin ze werden rondge reden. Dit en veel meer over schoe nen en de geschiedenis ervan is te zien in het Schoenmu seum in Waalwijk. Naast een gipsafdruk van zo'n ingebon den en deerlijk verminkt voetje kan men er schoenen zien die gemaakt zijn rond het jaar 1200, zoals de zgn. 'snavel schoen'. Ook deze gaf het ver schil aan tussen rang en stand; hoe langer de punt van de schoen hoe meer men 'heer van stand' was. Over schoenmode is veel te vertellen, maar tegelijkertijd zien we ook dat oude vormen altijd op een of andere manier terugkomen. Door veranderen de technieken en materialen zullen ze wel anders worden dan vroeger en gelukkig be staat er nu ook een leest voor een linker- en een rechtervoet. Vroeger keek men wat dat be treft niet zo nauw: gewoon een rechte leest voor beide schoe nen en door het dragen ont stonden dan te zijner tijd wel een linker- en een rechter schoen. Al in de oertijd bond de mens stukken boombast met biezen en lianen onder de voeten om deze te beschermen tegen rotspunten en andere scherpe bodemzaken. Het zou den de voorlopers worden van onze sandalen. Pas veel later ontdekte de mens dat dierenhuiden in we zen een veel beter materiaal waren, niet alleen om de voe ten maar ook het lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De dieren werden geslacht voor de voeding en leverden tegelijkertijd huiden die op primitieve wijze werden geconserveerd zodat ze houd baar bleven. In feite waren het de Egyptena- ren die al heel vroeg zeer bedre ven waren in het conserveren van dierenhuiden. Eeuwen ge leden maakten de Egyptena- ren en ook de Grieken al san dalen. De beste sandalenma- kers kregen er al gauw plezier in om hun produkten zo mooi mogelijk te maken en op aller lei manieren te versieren. Dit was eigenlijk al het begin van een soort 'schoenmode' die in alle tijden een grote rol heeft gespeeld. Dat mode op velerlei gebied tot excessen heeft geleid is bekend. In schoenmode kwam dit evenzo voor. Zoals in China, waar je aanzien steeg naarma te de voeten van je dochters kleiner waren. Dus werden meisjesvoeten al vanaf de ge boorte ingebonden om het groeiproces tegen te houden Canvaskatoen v.< Kinderkatoentjesv.< Jogging v.< Ribfluweel v.< Bedrukte modestofv.< (alles dubbel breed) Kanaalstraat 33 Oost-Souburg Lange Delft 17, Middelburg Lange Vorst 77, Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 41