uitdagend mini en soepele elegance JAREN '30, '50 EN '60 ALS INSPIRATIEBRON zomer 1985 kiest voor vrijheid en heimwee PZC/ vrijdag krant Het valt niet mee al die zoete, lieve pastelkleurtjes te blijven waarderen als ze je al gedurende enkele maan den vanuit praktisch el ke etalage toelonken. Vanuit je sombere, dikke winterkleren lijkt die luchtige vrolijkheid als manna uit de hemel te komen, maar een snelle koper komt door de heer sende buitentemperatu ren aan dragen nog nau welijks toe. toen i X X blits trends VRIJDAG 22 MAART 1985 De handige inkopers met voor uitziende blik op al die nieuwe zomerkleren houden met zo'n verzadiging rekening. Na die zoete golf volgt een levendiger kleurenpalet waarin pastels nog niet meteen zijn uitgespeeld, maar kunnen meespelen in een moderol. De echte 'witte golf wordt pas aangevoerd als de zonnestand wat hoger reikt en we zo zoetjes aan gaan proberen ons al wat meer bloot te geven. De mode is volop in beweging deze zomer en de belangrijkste créateurs en stylisten in Parijs hebben er mede voor gezorgd dat de collecties er zeer geva rieerd uitzien en ruimte laten voor elke smaak, leeftijd en mentaliteit. Natuurlijk, voor een groot deel is het mode op herhaling, maar wel op een wijze die ieder de vrijheid laat het op zijn of haar manier te vertalen. Vrijheid blij heid geldt voor praktisch alles. Zoals de lengte. De jonge mei den die de jaren zestig maar amper of helemaal niet meege maakt hebben vinden de mini nog spannend. Het is net als met die bepaalde drank: ook mini moet je eens in je leven 'geproefd' hebben. Voor vrou wen die deze smaak dus al ach ter de rug hebben is er eventueel het redelijk alternatief: de wijde short die soms ook maar net de billen bedekt of de iets decente- re bermuda's die altijd wel er gens in de buurt van de knie komen. Een broekvorm oogt in elk geval al wat 'decenter', en dat stelt wat gerust. Wie voor geen prijs de knietjes bloot wil geven laat de rok maar drastisch zakken. Tot minimaal op de kuit, maar beter nog tot op enkellengte, want dat is een van de grote trends van deze zomer. Afgelopen winter merkten we het al. De jaren dertig dienden als inspiratiebron voor rechte tuniekjurken en soepele lange plooirokken en die zullen ook deze zomer nog niet verdwij nen. Integendeel zelfs, ze druk ken een onmiskenbaar stempel op het modebeeld. Eenvoud is het belangrijkste kenmerk van deze stijl, waar door de modellen het vooral moeten hebben van een uitge kiende snit en fraaie stoffen. De rokken zijn sluik, reiken tot ver over de kuit en hebben platte plooien dan wel strakke vormen met een diepe split middenach ter of aan de zijkant. Erop com bineren we dan rechte tunieken tot over de heupen en met ver brede schouders waardoor een trapeziumvormig silhouet ont staat. Belangrijk is ook de invloed van de jaren vijftig, en daar is voor een niet gering deel prinses Gra- cia van Monaco debet aan. Nieuwe mode-ontwikkelingen mogen dan voor een deel geba seerd zijn op belangrijke films en t.v.-series als b.v. Dallas en Dynastie, met name de dood In het thema 'Amerikaans toerisme' past overdreven chic. Lange, sluike rokken tot op de enkels. Laagjesmode is een ander item uit de zomercollecties. mode soms zo sterk dat het bovenlijfje bijna een plastron lijkt. Vanwege de eenvoudige belij ning moet de kleding het zowel in de stijl van de jaren dertig als van de jaren vijftig hebben van de stoffen, en die zijn dan ook soepeler en dunner dan ooit, vaak zelfs transparant. De des sins doen daarbij vaak denken aan moderne kunst: graffiti en bonte kleurmengelingen. The Swinging Sixties leveren voor veel ontwerpers ook ge noeg stof op tot creëren. Een hoeveelheid aan kleur en grote dessins zorgen voor een stijl waarvan de vrolijkheid en de levenslust afstralen. Wat de roklengte betreft mag en kan alles, als het maar niet 'gewoon' is, en op zoek naar nieuwe vormen lieten heel wat ontwerpers delen van het li chaam onbedekt door textiel. Een hoofdrol voor bloot dus met piepkleine zomertruitjes die soms maar net lijken op een vergrote beha omdat ze net on der de borsten worden afge knipt. Ook veel shirtvormen la ten buik en maag vrij, waarbij dan de achterkant van het hemd juist extra lang is ge maakt en soms tot aan de knieën reikt. Haltertops, die ook het middenrif openlijk tonen worden gecombineerd met wij de petticoatrokken of met su- pernauwe tricotrokken. Als dit alles nog niet genoeg is dan zijn van prinses Gracia, een wereld schokkende gebeurtenis, blijkt de mode inspiratie te leveren voor het ontstaan van een nieu we (of voorbije?) trend. De te rugkeer van de jaren vijftig geeft een beeld van een keurig ver zorgde vrouw zonder al te veel opsmuk. Puur natuur, met keu rige jurken, rokken en blouses. De jurken met brede ceintuurs in de taille en met ronde, enigs zins van de hals afstaande plat te kragen of diepe reverskragen met grote punten. Ook hier weer de rokken netjes tot op of over de kuit, overwegend wijd en met knoopsluiting midden voor of middenachter. Helemaal Ameri kaans en uit de Grace-Kelly-tijd zijn de weggesneden schouders, Een tikkeltje 'maritiem' voor stadse driedelige pakken. er nog singletvormen die zo ver uitgediept zijn dat er naast een zeer diep rugdecolleté nog een flinke 'inkijk' ontstaat aan de zijkanten doordat de armsgaten tot op de borsten worden wegge sneden. En wat gedacht van de Egyptische breteljurk: een mo del waarbij een rechte jurk tot net over de borsten, met een of twee rechte schouderbanden op zijn plaats wordt gehouden. Voor wie nog meer wil is er dan nog de mogelijkheid om de rok tot over de heupen te laten zakken, waardoor ook de navel een rol in het nieuwe modebeeld speelt. Bij dit thema 'bloot in beeld' wordt veel transparante stof ge bruikt. Soms in meerdere lagen over elkaar. Kleurrijk, uitda gend, sexy en temperamentvol zijn trefwoorden die horen bij de Gipsy-look waarbij heupen en taille geaccentueerd worden. Het bloot zit-em hier in de ge knoopte blouses met hals- en rugdécolletés; daarnaast horen hier bolero's bij, lange rokken die slank rond de heupen vallen en dan zwierige klokken en hoog opgesneden pantalons en broeken met heel brede taille- boorden. Het kan natuurlijk heel goed zo zijn dat al dat blote geweld en die keurige elegante kleren het voor een groep vrouwen net niet hebben. Voor hen blijft er een flink aan bod van sportieve kleren op de markt. Het sportieve element binnen de mode is niet meer weg te krijgen, dus zijn er jurken en jasjes in safaristijl met grote zakken, epauletten op de schou ders en leren ceintuurs in de taille. Ook marine-invloeden en dan ook veelal in marine-witte kleuren zijn volop te bespeuren. De sportieve mode zorgt voor ruime colberts met masculine vormen die gedragen worden op allerhande broekvormen die rei ken van superwij d door band- plooien en met brede pijpen tot rechte, of enigszins taps toelo pende modellen. Nieuw en ook vaak met een sportieve inslag zijn kuitlange, soepele en ongevoerde zomer- jassen, die weer over de blazer combinaties gedragen worden. De belangrijkste stoffen zijn zoals gezegd soepel en transpa rant. Verder is er veel kreukop- tiek en hier en daar wat cloquê en seersucker. Sterk in beeld zijn: katoen, damast, zijde, lin nen en mousseline die heel dun is; daarnaast al dan niet trans parante nylonstoffen. Bij de accessoires geldt hetzelf de als voor de roklengte: 'ge woon' is uit. Dat houdt in dat de sieraden groot en opvallend moeten zijn, waarbij grote veel kleurige kralen het winnen van de meer verfijnde metalen siera den. Taille- en heupceintuurs dragen ook hun steentje bij, evenals grote hoeden van stro. Matro- zenmutsjes worden gedragen naast sportieve petten en grote sjaals worden door handige draagsters ingenieus als tul band om het hoofd gewikkeld. GERDA BOERSMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 39