uitdagend
mini en
soepele
elegance
JAREN '30, '50 EN '60
ALS INSPIRATIEBRON
zomer 1985 kiest voor
vrijheid en heimwee
PZC/ vrijdag krant
Het valt niet mee al
die zoete, lieve
pastelkleurtjes te blijven
waarderen als ze je al
gedurende enkele maan
den vanuit praktisch el
ke etalage toelonken.
Vanuit je sombere, dikke
winterkleren lijkt die
luchtige vrolijkheid als
manna uit de hemel te
komen, maar een snelle
koper komt door de heer
sende buitentemperatu
ren aan dragen nog nau
welijks toe.
toen
i X X
blits
trends
VRIJDAG 22 MAART 1985
De handige inkopers met voor
uitziende blik op al die nieuwe
zomerkleren houden met zo'n
verzadiging rekening. Na die
zoete golf volgt een levendiger
kleurenpalet waarin pastels nog
niet meteen zijn uitgespeeld,
maar kunnen meespelen in een
moderol. De echte 'witte golf
wordt pas aangevoerd als de
zonnestand wat hoger reikt en
we zo zoetjes aan gaan proberen
ons al wat meer bloot te geven.
De mode is volop in beweging
deze zomer en de belangrijkste
créateurs en stylisten in Parijs
hebben er mede voor gezorgd
dat de collecties er zeer geva
rieerd uitzien en ruimte laten
voor elke smaak, leeftijd en
mentaliteit.
Natuurlijk, voor een groot deel
is het mode op herhaling, maar
wel op een wijze die ieder de
vrijheid laat het op zijn of haar
manier te vertalen. Vrijheid blij
heid geldt voor praktisch alles.
Zoals de lengte. De jonge mei
den die de jaren zestig maar
amper of helemaal niet meege
maakt hebben vinden de mini
nog spannend. Het is net als
met die bepaalde drank: ook
mini moet je eens in je leven
'geproefd' hebben. Voor vrou
wen die deze smaak dus al ach
ter de rug hebben is er eventueel
het redelijk alternatief: de wijde
short die soms ook maar net de
billen bedekt of de iets decente-
re bermuda's die altijd wel er
gens in de buurt van de knie
komen. Een broekvorm oogt in
elk geval al wat 'decenter', en
dat stelt wat gerust.
Wie voor geen prijs de knietjes
bloot wil geven laat de rok maar
drastisch zakken. Tot minimaal
op de kuit, maar beter nog tot
op enkellengte, want dat is een
van de grote trends van deze
zomer.
Afgelopen winter merkten we
het al. De jaren dertig dienden
als inspiratiebron voor rechte
tuniekjurken en soepele lange
plooirokken en die zullen ook
deze zomer nog niet verdwij
nen. Integendeel zelfs, ze druk
ken een onmiskenbaar stempel
op het modebeeld.
Eenvoud is het belangrijkste
kenmerk van deze stijl, waar
door de modellen het vooral
moeten hebben van een uitge
kiende snit en fraaie stoffen. De
rokken zijn sluik, reiken tot ver
over de kuit en hebben platte
plooien dan wel strakke vormen
met een diepe split middenach
ter of aan de zijkant. Erop com
bineren we dan rechte tunieken
tot over de heupen en met ver
brede schouders waardoor een
trapeziumvormig silhouet ont
staat.
Belangrijk is ook de invloed van
de jaren vijftig, en daar is voor
een niet gering deel prinses Gra-
cia van Monaco debet aan.
Nieuwe mode-ontwikkelingen
mogen dan voor een deel geba
seerd zijn op belangrijke films
en t.v.-series als b.v. Dallas en
Dynastie, met name de dood
In het thema 'Amerikaans toerisme' past overdreven chic. Lange, sluike rokken tot op de enkels. Laagjesmode is een ander item uit de zomercollecties.
mode
soms zo sterk dat het bovenlijfje
bijna een plastron lijkt.
Vanwege de eenvoudige belij
ning moet de kleding het zowel
in de stijl van de jaren dertig als
van de jaren vijftig hebben van
de stoffen, en die zijn dan ook
soepeler en dunner dan ooit,
vaak zelfs transparant. De des
sins doen daarbij vaak denken
aan moderne kunst: graffiti en
bonte kleurmengelingen.
The Swinging Sixties leveren
voor veel ontwerpers ook ge
noeg stof op tot creëren. Een
hoeveelheid aan kleur en grote
dessins zorgen voor een stijl
waarvan de vrolijkheid en de
levenslust afstralen.
Wat de roklengte betreft mag en
kan alles, als het maar niet
'gewoon' is, en op zoek naar
nieuwe vormen lieten heel wat
ontwerpers delen van het li
chaam onbedekt door textiel.
Een hoofdrol voor bloot dus met
piepkleine zomertruitjes die
soms maar net lijken op een
vergrote beha omdat ze net on
der de borsten worden afge
knipt. Ook veel shirtvormen la
ten buik en maag vrij, waarbij
dan de achterkant van het
hemd juist extra lang is ge
maakt en soms tot aan de
knieën reikt. Haltertops, die ook
het middenrif openlijk tonen
worden gecombineerd met wij
de petticoatrokken of met su-
pernauwe tricotrokken. Als dit
alles nog niet genoeg is dan zijn
van prinses Gracia, een wereld
schokkende gebeurtenis, blijkt
de mode inspiratie te leveren
voor het ontstaan van een nieu
we (of voorbije?) trend. De te
rugkeer van de jaren vijftig geeft
een beeld van een keurig ver
zorgde vrouw zonder al te veel
opsmuk. Puur natuur, met keu
rige jurken, rokken en blouses.
De jurken met brede ceintuurs
in de taille en met ronde, enigs
zins van de hals afstaande plat
te kragen of diepe reverskragen
met grote punten. Ook hier weer
de rokken netjes tot op of over
de kuit, overwegend wijd en met
knoopsluiting midden voor of
middenachter. Helemaal Ameri
kaans en uit de Grace-Kelly-tijd
zijn de weggesneden schouders,
Een tikkeltje 'maritiem' voor stadse driedelige pakken.
er nog singletvormen die zo ver
uitgediept zijn dat er naast een
zeer diep rugdecolleté nog een
flinke 'inkijk' ontstaat aan de
zijkanten doordat de armsgaten
tot op de borsten worden wegge
sneden. En wat gedacht van de
Egyptische breteljurk: een mo
del waarbij een rechte jurk tot
net over de borsten, met een of
twee rechte schouderbanden op
zijn plaats wordt gehouden.
Voor wie nog meer wil is er dan
nog de mogelijkheid om de rok
tot over de heupen te laten
zakken, waardoor ook de navel
een rol in het nieuwe modebeeld
speelt.
Bij dit thema 'bloot in beeld'
wordt veel transparante stof ge
bruikt. Soms in meerdere lagen
over elkaar. Kleurrijk, uitda
gend, sexy en temperamentvol
zijn trefwoorden die horen bij de
Gipsy-look waarbij heupen en
taille geaccentueerd worden.
Het bloot zit-em hier in de ge
knoopte blouses met hals- en
rugdécolletés; daarnaast horen
hier bolero's bij, lange rokken
die slank rond de heupen vallen
en dan zwierige klokken en
hoog opgesneden pantalons en
broeken met heel brede taille-
boorden.
Het kan natuurlijk heel goed zo
zijn dat al dat blote geweld en
die keurige elegante kleren het
voor een groep vrouwen net
niet hebben.
Voor hen blijft er een flink aan
bod van sportieve kleren op de
markt. Het sportieve element
binnen de mode is niet meer
weg te krijgen, dus zijn er jurken
en jasjes in safaristijl met grote
zakken, epauletten op de schou
ders en leren ceintuurs in de
taille. Ook marine-invloeden en
dan ook veelal in marine-witte
kleuren zijn volop te bespeuren.
De sportieve mode zorgt voor
ruime colberts met masculine
vormen die gedragen worden op
allerhande broekvormen die rei
ken van superwij d door band-
plooien en met brede pijpen tot
rechte, of enigszins taps toelo
pende modellen.
Nieuw en ook vaak met een
sportieve inslag zijn kuitlange,
soepele en ongevoerde zomer-
jassen, die weer over de blazer
combinaties gedragen worden.
De belangrijkste stoffen zijn
zoals gezegd soepel en transpa
rant. Verder is er veel kreukop-
tiek en hier en daar wat cloquê
en seersucker. Sterk in beeld
zijn: katoen, damast, zijde, lin
nen en mousseline die heel dun
is; daarnaast al dan niet trans
parante nylonstoffen.
Bij de accessoires geldt hetzelf
de als voor de roklengte: 'ge
woon' is uit. Dat houdt in dat de
sieraden groot en opvallend
moeten zijn, waarbij grote veel
kleurige kralen het winnen van
de meer verfijnde metalen siera
den.
Taille- en heupceintuurs dragen
ook hun steentje bij, evenals
grote hoeden van stro. Matro-
zenmutsjes worden gedragen
naast sportieve petten en grote
sjaals worden door handige
draagsters ingenieus als tul
band om het hoofd gewikkeld.
GERDA BOERSMA