FRANK GOVERS ONTWERPER vrijdagkrant 2 3 5 7 proef 11 eigen huis 13 meesturen 9 computer 15 knip de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT m Na de show staat de kleedkamer ineens vol blote mannequins. Mode-ontwerper Frank Govers strijkt me langs de wang en zucht: „Even- afstomen." Soms, als al les misloopt, denkt hij: „Verdomme, je bént toch de beste?" voor niks bang Middelburg: Vlissingen: Goes: Terneuzen: Hulst: V zc vrijdagkrant Dan zit-ie zichzelf een beetje op te pompen. Zegt: „Ontwerpen gaat op de rand van m'n bed. Maar de uitvoering is zëer,zéer arbeidsintensief. Er zijn jurken, waar vier, vijf weken aan is gewerkt. Misschien nog wel lan ger. Die zijn ook heel kostbaar. Maar 't gaat om einmalige din gen. Een vrouw, die naar een Rode Kruisbal gaat in Monaco, wil niet iemand in dezelfde jurk tegenkomen. Een vrouw, die premières bezoekt, denkt: ik ben de mooiste. Zo moet het ook blijven." De Amstelzaal van het Amsterdamse hotel de l'Europe is alweer uren leeg. Govers heeft die middag zijn zomercollectie voor het seizoen '85- '86 laten zien en zal dat 's avonds herha len. Getoond, zoals het in mode termen heet. Honderdtwintig ontwerpen, geïnspireerd op de gloriejaren van Audrey Hep- bum maar ook op doeken van Matisse en uitgevoèrd in voor de couturier geweven stoffen, zoals zijde van Abraham uit Parijs, Schlapfer uit Zürich. Een band je speelt filmmuziek uit de jaren vijftig, ondersteund door een depressieve saxofoon en onder de kristallen luchters - Amster dam in maartse grijzen op de achtergrond - hangt een sfeer van milde décadence. De eerste presentatie van de nieuwe mo delijnen is bestemd voor de pers en een select gezelschap vaste klanten. Een 'inner circle' van bemiddeld tot zeer rijk, die er niet tegenop ziet om bedragen van f 2000,- tot f 10.000,- per ontwerp te betalen, al maakt Govers ook kleren voor mensen uit de artistieke en theaterwe reld, zoals de violiste Emmy Verhey, die in 'blote jurken' van zijn hand de wereldpodia af reist. De zomershow -schitteren de creaties voor wie aarzelt tus sen 'dagsilhouet' en 'middag en cocktail' of in stijl naar theater en gala wil gaan- is een succes. Er wordt regelmatig geapplau disseerd en de kleine couturier - gestoken in een blauw/groene leren broek met bedrieglijk-een voudig shirt - straalt. Hij is 52, een jongen van Den Bosch, die zijn halve leven in damesconfec- tie en haute couture heeft geze ten. Begon ooit als etaleur bij de modezaak van Krause en Vogel sang aan de Kalverstraat, waar hij „met al die lelijke kleren toch een fantastische etalage maakte." (Uit een vraaggesprek met Elseviers Magazine '81). La ter werkte Govers als confectie- ontwerper in ons land en Hong Kong. „Ach, 't ging met vallen en opstaan.Het heeft een be paalde lijn. Je kunt zeggen: op een gegeven moment weet ik niet meer hoe ik verder moet. En dat is misschien ook wel zo. Want het land is zo enorm be perkt. Ik heb niet de gotspe om me in New York - waar ik een paar keer heb getoond - te vesti gen of in Parijs. Ik zit hier lekker. Mijn klanten, die in het buitenland gaan wonen door be lastingen, pensionering of over plaatsing, komen tóch naar me toe. De formule van Yves Saint Laurent, mijn grote voorbeeld, zou ik dolgraag willen. Ik ver beeld me ook dat ik dat aankan, dat ik dat zou kunnen handen, zo'n hele formule. Alleen: vanuit Nederland is 't natuurlijk heel moeilijk opereren als ontwerper. Echt móde maken is toch voor tachtig procent van het pu bliek... Zeggen ze: nou, wat móet die ouwe )net z'n kleren? Het is niet typisch een Nederlands vak. Het is geen Nederlands beroep. Er zijn weinig oorspron kelijke talenten. Wel zijn er na tuurlijk enorm veel mensen in de mode bezig. Mensen, die met mode aan de kost komen. Maar dat je zegt: god, die heeft een eigen image, een eigen signa tuur...dat is heel armzalig. Veel contacten in die kringen? Nee. Max Heymans is toevallig éen van m'n beste vriendjes, maar met de rest hoef ik niet om te gaan omdat ze óok in de mode zijn. Ik heb zo'n gevarieerde kennissen- en vriendenkring. God zij gedankt niet allemaal in de mode, zeker niet. Heel geva rieerd...'k Weet niet, je moet je ook een heel klein beetje af schermen, afbakenen. Anders word je gemeenschapsbezit." Als de musici hun instrumen ten hebben opgeborgen ver plaatst F.G.'s modecircus (34 personeelsleden en een aantal freelancers) zich discreet naar twee achterzaaltjes, waar een handvol primeurbeluste vrou wen de creaties keurt. „Als u dat neemt, bent u eens uit het leer," oppert een assis tente. Bril op scherp, notitie blokje paraat probeert ze een weifelende cliënte over de drem pel te krijgen. Govers is nu overal tegelijk. Mompelt „der Rücken" en neemt een vrouw aan de hand mee naar een pak, dat hij eigenlijk alleen voor haar heeft gemaakt. Haar man toeft geamuseerd in het andere zaal tje. Ze gebaart naar hem en roept kwasi-wanhopig: „Maar ik héb er al drie!" „Je kunt je kleren niet projecteren op de klanten, die je hebt," zal hij later zeggen. „Anders blijf je een beetje in hetzelfde stramien hangen. Het is een gedeelte van je talent om met je nieuwe col lectie diezelfde klanten te plea- sen. Dat ze zeggen: mmmm...daar zie ik mezelf in. Maar dat is min of meer secon dair. Je begint iets te maken.dat je zegt: zó gaat het worden. En dan ga je later denken: mis- dan denk ik - verdomme je bent toch de beste? schien verkoop ik het óok nog wel. Dat is typisch voor me vrouw X. En dat zou die wel's mooi kunnen vinden. En meest al klopt het ook. Mode ontwer pen heeft toch wonderlijk ge noeg iets te maken met...niet met een glazen bol...een soort continuïteit. Zeker voor de men sen, die mij trouw blijven, die mij overal achterna reizen. Zeg gen: oké, dat koop ik. Dat heb ik al. En dat ga ik nu kopen. Zonder een gemeengoed van die mensen te willen worden, vind ik het een eer dat mensen mij zo trouw blijven. Ze kunnen overal kopen. Valentino. Yves Saint Laurent. Die vrouwen reizen, zijn altijd in het buitenland. Die kopen overal, zien alles. Ik vind het leuk, verrukkelijk dat een vaste klant zegt: mmmm... ik voelde mij zo goed in jouw jurk op dat of dat Rode Kruisbal, die of die grote soirée. Maar je kunt niet een hele collectie op je eigen klanten projecteren. Het moet ook een beetje een gok, een toevalligheid inhouden. Iets spannends." -Nooit bang, dat-ie daarmee verkeerd uitkomt? „O nee, nee. Zeker niet. Ik ben wél bang voor...voor.„Ik ben eigenlijk voor niks bang, als ik eerlijk ben. Van een doos reke ningen lig ik geen moment wakker. Wél als iets verkeerd is uitgevallen. Iets waarvan ik denk: zó heb ik het bedoeld en het is toch niet helemaal ge worden wat ik wilde. Dat vind der woord -een intrigerende mengeling van chic en noncha lance- bezweert hij er nooit over in te zitten dat zijn creativiteit opdroogt en éen collectie de laatste zal zijn. „O beslist niet. O zeker niet. Geen momént lig ik ervan wakker. Het ontwerpen van een collectie is een verleng stuk van mij, van m'n ik. Maar om het gerealiseerd te krijgen, het precies te krijgen, zoals ik ik vervelend. Ook om mensen, die er zich süf aan werken, teleur te stellen. Want mijn naaisters en coupeuses hebben een enorme inbreng, overgave. Misschien adoratie van mij, dat weet ik niet. Maar ook een heilig geloven in de boodschap, die ik probeer over te brengen". Hij hangt nu over een stoeltje en kijkt naar buiten, over het water van het Rokin. Gespitst op ie- het wil. Met alle moeilijkheden van stoffen, het uitvallen van bepaalde borduursels, het be drukken van stoffen, dat tegen valt..Weet je, dat vind ik een veel grótere kunst. Om het voor elkaar te krijgen dat hier om klokslag elf uur honderdtwintig modellen hangen is voor mij veel meer inzet en veel meer een tour de force dan het ontwer pen. Dat is gewoon mijn talent, dat héb ik toevallig. Maar om het voor elkaar te krijgen is een nog veel gróter talent". Govers maakte zich onlangs in het praatprogramma R.U.R. van Jan Lenferink beschaafd kwaad op koningin Beatrix, die geen vaderlandse couture zou dragen. Zegt: „Ze hoeft niet bij mij te kopen. Maar 't is zo goed voor het land, dat ze duidelijk Neder landse makelij draagt. Dat ze duidelijk Nederlandse signa tuur draagt. Op alles. Niet al leen haar kleding, ook de men sen, die ze om zich heen verza melt." De ontwerper koopt „he laas" al zijn stoffen in het bui tenland en ook de schoenen komen uit Parijs. Ooit heeft Govers geprobeerd om een lob by op te zetten voor 'made in Holland' van niveau. Herinnert zich: „Neel Kroes -die wel eens wat bij me koopt- had toen geen baan en die zegt: dat ga ik doen, dat project. Ik heb ook heel intensief met haar overlegd. Drie, vier grote meetings. En toen werd ze minister van ver keer en hutsefluts en is het hele project vergeten. Wat ik héél jammer vind." Over Emmy Ver hey, die zich in een interview met de Haagse Post verrukt toonde van de jurken, die hij voor haar maakte:„Ze is éen van 's werelds topviolisten en ik wil, dat ze er internationaal uitziet. Dat ze in Covent Garden of de Met van New York zeg- gen:mmmm...béeldig. Krijgt ze 'n staande ovatie, een compli ment van koningin Beatrix, die zegt: wat heeft u een mooie jurk aan. En dat streelt me, weet je. Dat vind ik éeenig. Het kan me ook niet schelen of iemand een jurk koopt van f 2000,- of f 10.000,- Ik vind het compliment, de appreciatie in de meeste ge vallen interessanter dan het rin kelen van de kassa. En zo wens ik het ook te houden". Govers is er vast van over tuigd, dat de 'anonimiteit' van de mode van de laatste jaren wordt doorbroken. Zegt: „Iedereen wilde op elkaar lijken. Dat is begonnen in de flower power. Toen kregen we de hippietijd. Huismoeders gin gen plotseling met hennahaar en gezondheidsschoenen lopen. Ik geloof dat een heleboel vrou wen, als ze nü in de spiegel kijken, zeggen: ik zie er belache lijk uit. Ben ik nou ik? Ik zie eruit als iedereen. Vrouwen wor den meer bewust van zichzelf, dat merk ik ook aan m'n klan ten. Oók om te kunnen blijven functioneren naast een man, die heel hectisch, heel bézig is en meer problemen heeft dan vroe ger. Om daar niet helemaal tus sen verwrongen te raken daan die vrouwen zélf iets onderne men. Zeggen: oké, ik trek een tailleur aan, ik trek een zijden mannenhemd aan en ik zet een hoed op. Ik ga zélf allerlei din gen ondernemen. Niet meer het huisvrouwtype. Vrouwen probe ren zich meer te manifesteren dan vroeger". BOB LAGAAY fotografie: wim riemens Frank Govers Cie. mmmmsmemmmsmsmm mmmmemm redactie PZC-bijlagen: Walstraatpromenade 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-15144 (toestellen 19 en 46) advertentie en administratie: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-27651 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-15144 Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur Damesmode voor lente, zomer, herfst en winter: een voorproefje. Eigen huis? Hoe zit het met de centjes? Auto's nu en auto's straks: heden en toekomst van het wonder op wielen. Uw eigen huiscomputer: een gepro grammeerd weekeinde in de RAI. Een gulden geef je maar één keer uit. Cijfers en cijfertjes uit het huishoudbud get: de hand op de knip. VRIJDAG 22 MAART 1985

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 37