Nauwelijks belangstelling voor cursussen Mensen zonder Baan Goes-Borssele HOBBY ONTAARDDE IN VERSLAVING SCHIPPERSVERENIGING STA VEN IS SE: PZC/ provincie n* r~f Raad Goes trekt geld uit voor kunstgrasveld Symposium over probleem zoetwater Mildere eis in hoger beroep voor dealen softdrugs 15 STAVENISSE De keersluis in de havengeul van Stavenisse gaat bij hoge waterstanden te laat dicht. Daardoor kunnen voor schippers die in de haven hebben afgemeerd levensgevaar lijke situaties ontstaan. Dat zegt Ph. J. de Rijke, voorzitter van de koninklijke schippersver eniging Schuttevaer, afdeling Stavenisse. Het waterschap Tholen, dat de sluis beheert, sluit de waterkering, om het achterland voor een overstroming te behoeden, als het buitenwater een stand van 2.40 meter boven NAP bereikt. Dat voorkomst echter niet dat het laag gelegen havenplateau onder water loopt. Gestrand HOORT. L /V Onroerend goed te koop aangeboden Loowoude Bungalow Driehuizen S|D£nbroek ioaj3Qo -- Ruime Hengelo Wie bezig is met een huis, kan op 200 postkantoren terecht voor een persoonlijk gesprek in een aparte ruimte met een des kundig hypotheekadviseur. Bovendien weet ook uw makelaar alles over de lage rente en lage afsluitprovisie van de RPS-hypotheken. Lees er over in onze folder 'Hypotheken', die op elk post kantoor ligt. Of die u thuisgestuurd krijgt via de coupon hiernaast of (op werkdagen tot 21.00 uur) een gratis telefoontje met 06 -0400. r- eengezinswoning postgiro - rijkspostspaarbank! VRIJDAG 22 MAART 1985 Schepen aan kade moeilijk bereikbaar bij hoog water Het gevolg daarvan is dat schepen die aan de kade liggen moeilijk of niet bereikbaar zijn voor bijvoorbeeld am bulance of een arts. „Vooral in die gevallen dat er op een schip acuut GOES - De gemeenteraad van Goes heeft donderdagavond besloten ruim 450.000 gulden uit te trekken voor de aanleg van een kunstgrasveld (offi cieel een zandkunststofveld) op sportpark -Het Schenge. Het is de bedoeling dat het veld na de zomer vakantie speelklaar is. Het kunst grasveld is het eerste in Zeeland. De Goese hockeyclub gaat er wed strijden op spelen en voetbal- en rugbyclubs gaan het als trainingsac commodatie gebruiken. Als enige stemde de SGP-fractie tegen het voor stel. C. F. Möhlmann van deze fractie vond dat in Goes al teveel geld wordt uitgetrokken voor de sport. Boven dien had hij principiële bezwaren. De raad slaagde er donderdagavond niet in de agenda af te werken. Burge meester mr. W. Blanken schorste de vergadering even na middernacht tot 16.30 uur vanmiddag (vrijdag). MIDDELBURG - In de Schouwburg in Middelburg wordt donderdag 18 april een symposium gehouden over 'de zoetwatersituatie in het Zuid west-Deltagebied van Nederland'. Het symposium wordt georganiseerd door de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel, departe ment Zeeland. Kernpunt van het symposium vormt het zoetwatertekort in Zeeland en de noodzaak van zoetwatervoorzienin gen voor de agrarische sector. Inlei ders zijn ir J.C. Janse namens Rijks waterstaat district Zuid-west van de directie waterhuishouding en water beweging, ir W.L.A.G. Tacken, direc teur landbouw en voedselvoorziening in Zeeland, ir A. de Best namens provinciale waterstaat en mevrouw ir M.J. van der Weele-Minderhoud, lid van de Raad van de Waterstaat. Tot slot wordt een forumdiscussie gehou den. In het forum zal ook dijkgraaf I. Hage van het waterschap Tholen zit ting nemen. Het symposium duurt van 14.00 tot 17.00 uur. I DEN HAAG De procureur-generaal I bij het Haagse gerechtshof heeft te- I gen de 36-jarige Goesenaar M. P. S. I vier weken voorwaardelijke gevan- Igenisstraf geëist wegen het in bezit I hebben en de verkoop van softdrugs. I De politierechter in Middelburg had IS. veroordeeld tot zes weken, waar- Ivan drie voorwaardelijk. Is. was in hoger beroep gegaan omdat Ihij huiverde van gevangenisstraf. Hij Ivroeg of zijn 'zitweken' wellicht kon- Iden worden omgezet in dienstverle ning. S. staat terecht omdat hij in '82 ■meermalen hasj en hennep had ver- Ikocht. In november van dat jaar werd Ibij hem ruim 18 gram hasjies en 21,5 Igram hennep in beslag genomen. De Iprocureur-generaal mr K. H. Meije- Iring oordeelde dat de feiten inmiddels ■tweeënhalf jaar oud zijn en de ver- Idachte een 'rustig strafblad' heeft. De luitspraak is woensdag 3 april. hulp nodig is, kan dat erg gevaarlijk zijn", aldus De Rijke. Hij vertelt dat, als het talud langs de haven overstroomd is, de schepen van de vaste wal zijn gescheiden door ongeveer 25 meter water, dat op een bepaald punt tussen de 60 en 70 centimeter diep is. De Rijke voegt daar aan toe dat dergelijke toestan den zich tientallen malen per jaar herhalen. Uit gegevens van het waterschap blijkt dat in 1984 de keersluis 23 keer moest worden gesloten. Volgens de voorzitter van Schuttevaer is het vooral in de wintermaanden nogal eens raak. „En juist in die tijd is vaak een aantal van de 11 binnenvaart schippers dat Stavenisse als thuisha ven heeft, hier in verband met kerst en nieuwjaar". Verder wordt de haven gebruikt voor graanoverslag en zijn er 160 ligplaat sen voor plezierjachten. „Ook voor die categorie kan het onderlopen van het plateau problemen opleveren", be toogt De Rijke. Hij wijst voorts op het feit dat het talud dienst doet als parkeerplaats, zodat het wel eens voorkomt dat er een auto blank komt te staan. De Rijke stelt dat in de rest van Nederland overnachtingsplaatsen voor schippers zo zijn gemaakt dat ze goed bereikbaar zijn. „Het is een beetje belachelijk dat daar in Stave nisse, in deze tijd, nog geen goede voorziening voor is getroffen. Ook als zich geen calamiteit voordoet, ben je gedwongen een paar uur aan boord te blijven'4. Voor de schippersvereniging is de hele kwestie oud zeer. Al een paar jaar geleden werd aan het water schap gevraagd of de sluis niet een uur eerder dicht kon en een uur later open. Daarmee zou, volgens De Rijke, de hele zaak zijn opgelost. De griffier van het waterschap Tho len, J. D. de Korte, vertelt desge vraagd dat een langere sluiting inder daad een mogelijkheid is om de situa tie te verbeteren. Maar zo'n maatregel maakt een uitbreiding van de bedie ning van de sluis, die nu automatisch open- en dichtgaat, noodzakelijk. En dat zal, aldus De Korte, aanzienlijk veel geld kosten. Een betere oplossing acht hij dan ook dat de gemeente Tholen het havenplateau ophoogt. Daar is in het verleden schriftelijk contact over geweest. „Er is echter weinig van de grond gekomen. De steen der wijzen is nog niet gevon den", zegt De Korte. Voorzitter De Rijke van Schuttevaer hoopt dat het waterschap in overleg met de gemeen te alsnog een regeling zal weten te vinden. De kade bij Stavenisse. De auto die te zien is staat geparkeerd op het talud, dat bij extreem hoog water blank komt te staan. GOES - De werkverslagen van de zes betaalde krachten van het Beveland- se project 'Mensen zonder Baan' over het laatste kwartaal van 1984 geven geen reden tot juichen. Een aantal activiteiten, zoals EHBO-cursus in Goes, Sport Overdag en de Baanlo- zenkrant, loopt goed, maar daar te genover staan vele cursussen die nauwelijks bij de doelgroep blijken aan te slaan. Een kookcursus voor mannen in Goes is bijvoorbeeld stopgezet in verband met ziekte van de docente en het geringe aantal deelnemers, slechts vijf personen. De Regionale Stuurgroep Werkloosheid, het project-bestuur, bespreekt donderdag vanaf 15.00 uur de rapporten in ontmoetingscentrum 'De Stenge' te Heinkenszand. De 'Mensen zonder Baan'-projectlei- ders geven een reeks minder geslaag de werkzaamheden aan. De baanlo- zenwerkgroep op Noord-Beveland lag eind 1984 zo goed als stil. Deze uit vijf mensen bestaande club vergaderde slechts een enkele keer. De electroni- cawerkplaats in Goes telde elf deelne mers, maar draaide ook niet naar wens. Projectleidster M. Bol geeft in haar verslag aan dat 'het hopelijk de komende maanden wat beter zal gaan'. De uitbreiding van het anti- vandalismeproject tot Goes-Noord, Hansweert en gemeente Borsele staat op losse schroeven. De vijf leden tel lende vrijwilligersgroep is uit elkaar gevallen. Twee van hen hebben werk gevonden en één wil ermee ophouden. De 'Mensen zonder Baan'-soos in Kruiningen werd slechts door vijf a acht werklozen bezocht. Pogingen om in Kapelle en Reimerswaal belan gengroepen van haanlozen op te rich ten zijn volledig gestrand. Eén suc cesvolle activiteit van het Beveland- se project is in november vorig jaar afgesloten: het fietsgraveerproject. De Regionale Stuurgroep Werkloos heid waarin onder meer vertegen woordigers van de zes Bevelandse gemeenten zitting hebben, buigt zich donderdag ook over de ontwerp-be- groting 1986 project 'Mensen zonder Baan'. Deze beloopt in totaal 794.945 gulden. Het ministerie van sociale zaken betaalt hiervan het merendeel op grond van de wet werkloosheids voorzieningen (WWV): 730.945 gulden. Baanlozen weer rijp maken voor de arbeidsmarkt door scholings- en an dere activiteiten staat Den Haag voor ogen. De gemeenten Goes, Borsele, Reimerswaal, Kapelle, Kortgene en Wissenkerke moeten, volgens de ont- werp-begroting, in 1986 64.000 gulden uittrekken voor het welzij nsproj eet. Bijna de helft hiervan komt uit de brede doeluitkering, te weten 30.000 gulden. De rest, bedoeld voor algeme ne beheerskosten, dienen zij zelf op te hoesten. 'Mensen zonder Baan' wil alle cursus sen die dit jaar worden gehouden, in 1986 continueren. Dit blijkt uit de ontwerp-begroting voor volgend jaar. Geen enkele nieuwe activiteit wordt erin aangekondigd. Het gaat om in totaal 30 cursussen en andere activi teiten. Om de doelgroep te kunnen bereiken, wenst het Bevelandse baan- lozenproject 30.000 gulden uit te ge ven aan publiciteit en werving. In de ontwerp-begroting is hiervoor stan daard per post 1000 gulden opgeno men. Drie vrijwilligers werken aan de locomotief. Liefhebberij is het woord niet. Verslaving komt er veel dichterbij. Want ondanks een reeks van tegenslagen, waarbij een doorsnee hobbyist allang het bijltje zou hebben neergegooid, poetsen, sleutelen en wrijven de mensen van de stichting Stoomtram Goes-Borssele nog steeds ieder vrij moment aan het materieel. Dat de trein al ruim anderhalf jaar stilstaat blijkt alleen een reden om locomotieven en rijtuigen met nog meer geestdrift op te kalefateren want niet rijden betekent meer tijd. Bovendien is het tij gekeerd en rijdt er komend seizoen weer een toeris tisch treintje door de Zak van Zuid- Beveland. Een elk-weervoorziening waarbij niet alleen de vrijwilligers van de stichting wel varen, zo is de stellige overtuiging van velen in Zuid-Beveland, maar die ook ten goede komt aan de hele Zeeuwse toeristische industrie. In 1972 begon een enthousiaste groep met het maken van oefen ritjes op het oude spoor door de gemeente Borsele. Met een oude stoomlocomotief lukte dat heel aar dig en al snel konden personen worden vervoerd, die geld in het laatje brachten. De loods en de lijn werden van de Nederlandse Spoor wegen gehuurd, die de lijn welis waar niet meer gebruikten maar nog wel beheerden. De NS-huren waren niet mals maar de stichting Stoomtram Goes-Borssele kon, met veel vrijwilligerswerk, de exploita tie aardig rond krijgen. Het treintje bedroop zichzelf en het wagenpark kon zelfs gaandeweg worden uitge breid. In het seizoen 1982-1983 kwam de eerste grote klap voor de stichting, die nooit een cent subsidie had ontvangen. De spoorwegen gingen alle onrendabele lijnen afstoten en Goes-Borssele was daar één van. Daarmee kwam het voortbestaan van het treintje in gevaar. Een roep om hulp bij de provincie Zeeland liep op niets uit. In alle toeristische folders wordt de stoomtram met foto en al afgedrukt maar de provin cie meende de voorziening niet op de subsidielijsten te moeten zetten. Tot grote woede overigens van het gemeentebestuur van Borsele, dat zich inmiddels met een ongekende eensgezindheid achter de stichting had geschaard. Na wat eerste hulp en een onder zoek naar de rendabiliteit van de lijn, nam de gemeente Borsele het voortouw. Langdurige onderhande lingen met de spoorwegen resulteer den in de aankoop van bijna de volledige lijn. Borsele moest hier voor zeseneenhalve ton uittrekken, die voor een groot deel terug zullen vloeien in de gemeentekas want Natuurmonumenten heeft belang stelling getoond voor verreweg het grootste deel van de lijn, die veel natuurwetenschappelijk heeft. waarde Een redding op het nippertje. Zonder het bezielend enthou siasme van de gemeente Borsele en met name van burgemeester drs. G. C. G. van den Heuvel, zou de lijn reddeloos verloren zijn geweest, terwijl toch sinds 1972 was bewe zen dat de zaak rendabel kon draai en. Als alle obstakels uit de weg zijn geruimd, kan de tram in mei weer rijden. Advertentie KERKLAAN15 Eengezinswoningmetaparte garage, met als bijz. een j uitgebouwde keuken v.v. massief eiken keukenblok met woofflamar (34 rrFjj,«e$tree hal, tMlet T j 1e vard 3ual s kapaPörote fietsenberging jen tuin (Z). Aparte garage (6x3). VRAAGPRIJS: f 145.000 k j (Excl. garage). te koop bij Oosterpias Paters wolde. Brieven onder nr. v.d. blad Rurt& woohh. vr badkT^o :oil„ kld." thermop., tuin op Z. Vr.pr. f149.000 k.k. GRACHTENPAND Edam b.d. Dam, 20x eigen grond. Part. bedr.ri te, 1e en 2e etage 2 woningen, beide m. zeer gr. Geheel voorzien van c.v. dubb begl. Vr. pr. f 139.500 ■M^Evt. ook zonder garage. ^ehee, ijfspj c.v. jrde ning f 1.700 per jaar Koop vrije opl. n. overt, voor het geheel f 59.000 k.k T.k. royaal HUIS met o. keuk.. pr. n.o.t.k. Halfvrijstaand HERENHUIS. °- haard' 4 sl k badk - dak" t afzonderlijke tuinkamer. t_err_a^c,arport'tuin a d zonk d onderhouden, prima ng, ruime woonkamer, al 4 sl.k. stekende verbindingen, o.a. A'dam en omg. NIJKERK (10 km v.a. Amersfoort). Woonhuizen, bungalowsenz in alle prijsklassen. Vraag onze woninggids nd irijss en, cre*We£Wbbwr«n uwuworn. oor de fraai en deskundig ingerichte tuin is privacy volledig gegarandeerd. Het perceel is ra es/iep en hagen. Er is een zonrj m^js^^haard bijkeuk., studeerkam., sl.kam., hal en toil. Verd.: 3 sl.kam. badkam. C.v., smaakvolle betegeling/sanitair. ouasn rrWden-j eukerftalkenplai haarc i^Jerd Slaapkamers mo-;S|aapk en vry ultzicht dej;ne badkamer, vaste trap f 210 000 k k r zoldel^net 4e slaap- Pr. onderhouden 6-kam.app. ver 1e en 2e verd.. 5sl.k., 2 badk - vrije vesh Moderne HELFT ER LAUWWfSk Div. woningen en Wfidhb v.a. f45.000 tot f220.000. in Meppel. Bouwjaar 1976 apparatuur. 3 sl.kmrs en zol der met djh^apel. Ruime UBBEL tuin. Het gehee is uitstekend erjjcro^pn erraetsoleerd. 49.1 HELFT V. DUBBEL HEREN- HUIS m. GARAGE. L-kamer, helft van twee onder één kap, met garage, voor- en achter- Stuurt u mij documentatie over de RPS - hypotheek, plus de adressen van de postkantoren met een hypotheekadviseur in mijn omgeving. Naam: Deze bon in een envelop zonder postzegel verzenden naar: Hypotheekbedrijf postgiro/rijkspostspaarbank, Antwoord nummer 1000,1520 VB WORMERVEER. Adres: I Postcode/Plaats: fclAPZC J_2J Reden voor het vrijwillige personeel van de stoomtram om het poetska toen, de oliespuiten en de koper poets eens extra intensief te gebrui ken. Als komend voorjaar de trein de eerste rit maakt in de nieuwe regeling, zullen zelfs de passagiers in de derde-klaswagons zich ko ninklijke reizigers wanen. Met man en macht proberen de vrijwilligers het wagenpark zo authentiek en zo chique mogelijk te maken. De hob by omgeslagen in bezielde versla ving. De vrijwilligers, die iedere zaterdag voor dag en dauw de sleutels pak ken, zijn allemaal deskundig gewor den in het opknappen en besturen van stoomlocomotieven. De mees ten hebben een jarenlange ervaring van miniatuurtreinen achter de rug en prijzen zich gelukkig tegen de Stoomtram Goes-Borssele te zijn opgelopen. Ton Rombauts, be stuurslid belast met de technische leiding, werkt al heel lang mee. Iedere week reist hij van Halsteren naar Goes om aan de locomotieven te werken. Hij spreekt met een zeker respect over het materieel, dat in de Goese loods oud en respec tabel staat te glimmen. De stichting heeft de beschikking over vier stoomlocomotieven, waar van er drie bedrijfsklaar zijn. De Wittouck, van het merk Orenstein en Koppel, is in 1921 in Berlijn gebouwd. Hij deed totdat de stich ting hem overnam, dienst bij de suikerfabriek in Breda. De Bison is een Lameuse uit 1928, die kolen heeft gereden bij de mijnen Oranje Nassau en Laura in Limburg. Bij de laatste mijn reed ook de locomotief Laura uit 1924, een Krupp, die pas het volgende seizoen ingezet zal kunnen worden. De laatste locomo tief, de jongste, is een oorlogsmachi ne. De Enter, van het merk Ameri can Davenport, is in 1943 gebouwd en in 1944 met de invasielegers aan land gekomen. De opknapbeurt, die de vrijwilligers de locomotief gaven betekende eigenlijk complete nieuwbouw, bijna alle onderdelen werden vervangen. De vrijwilligers komen soms van heinde en verre voor de trein. Arjen Huzen reisde lange tijd tussen Zwolle en Goes. Hij ging in 1975 op zoek naar een trein, een stoomtrein, waarbij hij zijn des kundigheid op het gebied van het trajectbeheer kon toepassen. Het werd Goes-Borssele, en om iedere zaterdag te kunnen werken ging er heel wat reistijd verloren. Sinds kort heeft Arjen Huzen een baan in Zeeland en kan hij zich nog meer inzetten voor de toeristenlijn. Niet aflatende inzet is de kurk waar op de stichting drijft. Alle vrijwilli gers hebben een taak, die stipt moet worden uitgevoerd. Er zijn stokers, machinisten, conducteurs, mate riaalbeheerders en allerlei soorten technici. Een ploeg is bezig met het opknappen van rijtuigen in de oor spronkelijke staat. Centimeter voor centimeter wordt het oude eiken hout ontdaan yan bekleding, stof en lijmlagen. Een schitterend, degelijk ogend rijtuig is het resultaat. Als in mei de manometers weer dienst gaan doen kunnen toeristen het Bevelandse landschap tot aan Oudelande weer eens van een ande re kant bekijken. Het feit dat de lijn dwars door het landschap loopt, loodrecht op wegen en dijken, maakt het gezichtspunt vanuit de trein ook voor Bevelanders interes sant. Om het allemaal nog leuker te maken overweegt de gemeente Bor sele een landbouwmuseum of een natuureducatief centrum te stich ten langs de lijn. Hoe attractief de stoomtram Goes-Borssele uiteinde lijk ook moge worden, de attractie zit hem voor de vrijwilligers in loco motieven. de rijtuigen, de manome ters en natuurlijk de stoomfluit. Pas als er nostalgisch stoom kan wor den afgeblazen zijn de werkers ge lukkig. Een liefhebberij die al lang tot een verslaving is geworden. Mieke van de Jagt Ton Rombauts, druk aan het sleutelent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 25