Nauwelijks belangstelling voor
cursussen Mensen zonder Baan
Goes-Borssele
HOBBY ONTAARDDE
IN VERSLAVING
SCHIPPERSVERENIGING STA VEN IS SE:
PZC/ provincie
n*
r~f
Raad Goes trekt
geld uit voor
kunstgrasveld
Symposium over
probleem zoetwater
Mildere eis in
hoger beroep voor
dealen softdrugs
15
STAVENISSE De keersluis in de havengeul van Stavenisse gaat bij hoge waterstanden te
laat dicht. Daardoor kunnen voor schippers die in de haven hebben afgemeerd levensgevaar
lijke situaties ontstaan. Dat zegt Ph. J. de Rijke, voorzitter van de koninklijke schippersver
eniging Schuttevaer, afdeling Stavenisse. Het waterschap Tholen, dat de sluis beheert, sluit
de waterkering, om het achterland voor een overstroming te behoeden, als het buitenwater
een stand van 2.40 meter boven NAP bereikt. Dat voorkomst echter niet dat het laag gelegen
havenplateau onder water loopt.
Gestrand
HOORT.
L /V
Onroerend goed te koop aangeboden
Loowoude
Bungalow
Driehuizen
S|D£nbroek
ioaj3Qo -- Ruime
Hengelo
Wie bezig is met een huis, kan op 200 postkantoren terecht
voor een persoonlijk gesprek in een aparte ruimte met een des
kundig hypotheekadviseur. Bovendien weet ook uw makelaar alles
over de lage rente en lage afsluitprovisie van de RPS-hypotheken.
Lees er over in onze folder 'Hypotheken', die op elk post
kantoor ligt. Of die u thuisgestuurd krijgt via de coupon hiernaast of
(op werkdagen tot 21.00 uur) een gratis telefoontje met 06 -0400.
r-
eengezinswoning
postgiro -
rijkspostspaarbank!
VRIJDAG 22 MAART 1985
Schepen aan kade moeilijk
bereikbaar bij hoog water
Het gevolg daarvan is dat schepen die
aan de kade liggen moeilijk of niet
bereikbaar zijn voor bijvoorbeeld am
bulance of een arts. „Vooral in die
gevallen dat er op een schip acuut
GOES - De gemeenteraad van Goes
heeft donderdagavond besloten ruim
450.000 gulden uit te trekken voor de
aanleg van een kunstgrasveld (offi
cieel een zandkunststofveld) op
sportpark -Het Schenge. Het is de
bedoeling dat het veld na de zomer
vakantie speelklaar is. Het kunst
grasveld is het eerste in Zeeland.
De Goese hockeyclub gaat er wed
strijden op spelen en voetbal- en
rugbyclubs gaan het als trainingsac
commodatie gebruiken. Als enige
stemde de SGP-fractie tegen het voor
stel. C. F. Möhlmann van deze fractie
vond dat in Goes al teveel geld wordt
uitgetrokken voor de sport. Boven
dien had hij principiële bezwaren.
De raad slaagde er donderdagavond
niet in de agenda af te werken. Burge
meester mr. W. Blanken schorste de
vergadering even na middernacht tot
16.30 uur vanmiddag (vrijdag).
MIDDELBURG - In de Schouwburg
in Middelburg wordt donderdag 18
april een symposium gehouden over
'de zoetwatersituatie in het Zuid
west-Deltagebied van Nederland'.
Het symposium wordt georganiseerd
door de Nederlandsche Maatschappij
voor Nijverheid en Handel, departe
ment Zeeland.
Kernpunt van het symposium vormt
het zoetwatertekort in Zeeland en de
noodzaak van zoetwatervoorzienin
gen voor de agrarische sector. Inlei
ders zijn ir J.C. Janse namens Rijks
waterstaat district Zuid-west van de
directie waterhuishouding en water
beweging, ir W.L.A.G. Tacken, direc
teur landbouw en voedselvoorziening
in Zeeland, ir A. de Best namens
provinciale waterstaat en mevrouw ir
M.J. van der Weele-Minderhoud, lid
van de Raad van de Waterstaat. Tot
slot wordt een forumdiscussie gehou
den. In het forum zal ook dijkgraaf I.
Hage van het waterschap Tholen zit
ting nemen. Het symposium duurt
van 14.00 tot 17.00 uur.
I DEN HAAG De procureur-generaal
I bij het Haagse gerechtshof heeft te-
I gen de 36-jarige Goesenaar M. P. S.
I vier weken voorwaardelijke gevan-
Igenisstraf geëist wegen het in bezit
I hebben en de verkoop van softdrugs.
I De politierechter in Middelburg had
IS. veroordeeld tot zes weken, waar-
Ivan drie voorwaardelijk.
Is. was in hoger beroep gegaan omdat
Ihij huiverde van gevangenisstraf. Hij
Ivroeg of zijn 'zitweken' wellicht kon-
Iden worden omgezet in dienstverle
ning. S. staat terecht omdat hij in '82
■meermalen hasj en hennep had ver-
Ikocht. In november van dat jaar werd
Ibij hem ruim 18 gram hasjies en 21,5
Igram hennep in beslag genomen. De
Iprocureur-generaal mr K. H. Meije-
Iring oordeelde dat de feiten inmiddels
■tweeënhalf jaar oud zijn en de ver-
Idachte een 'rustig strafblad' heeft. De
luitspraak is woensdag 3 april.
hulp nodig is, kan dat erg gevaarlijk
zijn", aldus De Rijke.
Hij vertelt dat, als het talud langs de
haven overstroomd is, de schepen van
de vaste wal zijn gescheiden door
ongeveer 25 meter water, dat op een
bepaald punt tussen de 60 en 70
centimeter diep is. De Rijke voegt
daar aan toe dat dergelijke toestan
den zich tientallen malen per jaar
herhalen.
Uit gegevens van het waterschap
blijkt dat in 1984 de keersluis 23 keer
moest worden gesloten. Volgens de
voorzitter van Schuttevaer is het
vooral in de wintermaanden nogal
eens raak. „En juist in die tijd is vaak
een aantal van de 11 binnenvaart
schippers dat Stavenisse als thuisha
ven heeft, hier in verband met kerst
en nieuwjaar".
Verder wordt de haven gebruikt voor
graanoverslag en zijn er 160 ligplaat
sen voor plezierjachten. „Ook voor die
categorie kan het onderlopen van het
plateau problemen opleveren", be
toogt De Rijke. Hij wijst voorts op het
feit dat het talud dienst doet als
parkeerplaats, zodat het wel eens
voorkomt dat er een auto blank komt
te staan.
De Rijke stelt dat in de rest van
Nederland overnachtingsplaatsen
voor schippers zo zijn gemaakt dat ze
goed bereikbaar zijn. „Het is een
beetje belachelijk dat daar in Stave
nisse, in deze tijd, nog geen goede
voorziening voor is getroffen. Ook als
zich geen calamiteit voordoet, ben je
gedwongen een paar uur aan boord te
blijven'4. Voor de schippersvereniging
is de hele kwestie oud zeer. Al een
paar jaar geleden werd aan het water
schap gevraagd of de sluis niet een
uur eerder dicht kon en een uur later
open. Daarmee zou, volgens De Rijke,
de hele zaak zijn opgelost.
De griffier van het waterschap Tho
len, J. D. de Korte, vertelt desge
vraagd dat een langere sluiting inder
daad een mogelijkheid is om de situa
tie te verbeteren. Maar zo'n maatregel
maakt een uitbreiding van de bedie
ning van de sluis, die nu automatisch
open- en dichtgaat, noodzakelijk. En
dat zal, aldus De Korte, aanzienlijk
veel geld kosten. Een betere oplossing
acht hij dan ook dat de gemeente
Tholen het havenplateau ophoogt.
Daar is in het verleden schriftelijk
contact over geweest. „Er is echter
weinig van de grond gekomen. De
steen der wijzen is nog niet gevon
den", zegt De Korte. Voorzitter De
Rijke van Schuttevaer hoopt dat het
waterschap in overleg met de gemeen
te alsnog een regeling zal weten te
vinden.
De kade bij Stavenisse. De auto die te zien is staat geparkeerd op het talud, dat bij extreem hoog water blank komt te
staan.
GOES - De werkverslagen van de zes
betaalde krachten van het Beveland-
se project 'Mensen zonder Baan' over
het laatste kwartaal van 1984 geven
geen reden tot juichen. Een aantal
activiteiten, zoals EHBO-cursus in
Goes, Sport Overdag en de Baanlo-
zenkrant, loopt goed, maar daar te
genover staan vele cursussen die
nauwelijks bij de doelgroep blijken
aan te slaan.
Een kookcursus voor mannen in Goes
is bijvoorbeeld stopgezet in verband
met ziekte van de docente en het
geringe aantal deelnemers, slechts vijf
personen. De Regionale Stuurgroep
Werkloosheid, het project-bestuur,
bespreekt donderdag vanaf 15.00 uur
de rapporten in ontmoetingscentrum
'De Stenge' te Heinkenszand.
De 'Mensen zonder Baan'-projectlei-
ders geven een reeks minder geslaag
de werkzaamheden aan. De baanlo-
zenwerkgroep op Noord-Beveland lag
eind 1984 zo goed als stil. Deze uit vijf
mensen bestaande club vergaderde
slechts een enkele keer. De electroni-
cawerkplaats in Goes telde elf deelne
mers, maar draaide ook niet naar
wens. Projectleidster M. Bol geeft in
haar verslag aan dat 'het hopelijk de
komende maanden wat beter zal
gaan'. De uitbreiding van het anti-
vandalismeproject tot Goes-Noord,
Hansweert en gemeente Borsele staat
op losse schroeven. De vijf leden tel
lende vrijwilligersgroep is uit elkaar
gevallen. Twee van hen hebben werk
gevonden en één wil ermee ophouden.
De 'Mensen zonder Baan'-soos in
Kruiningen werd slechts door vijf a
acht werklozen bezocht. Pogingen
om in Kapelle en Reimerswaal belan
gengroepen van haanlozen op te rich
ten zijn volledig gestrand. Eén suc
cesvolle activiteit van het Beveland-
se project is in november vorig jaar
afgesloten: het fietsgraveerproject.
De Regionale Stuurgroep Werkloos
heid waarin onder meer vertegen
woordigers van de zes Bevelandse
gemeenten zitting hebben, buigt zich
donderdag ook over de ontwerp-be-
groting 1986 project 'Mensen zonder
Baan'. Deze beloopt in totaal 794.945
gulden. Het ministerie van sociale
zaken betaalt hiervan het merendeel
op grond van de wet werkloosheids
voorzieningen (WWV): 730.945 gulden.
Baanlozen weer rijp maken voor de
arbeidsmarkt door scholings- en an
dere activiteiten staat Den Haag voor
ogen. De gemeenten Goes, Borsele,
Reimerswaal, Kapelle, Kortgene en
Wissenkerke moeten, volgens de ont-
werp-begroting, in 1986 64.000 gulden
uittrekken voor het welzij nsproj eet.
Bijna de helft hiervan komt uit de
brede doeluitkering, te weten 30.000
gulden. De rest, bedoeld voor algeme
ne beheerskosten, dienen zij zelf op te
hoesten.
'Mensen zonder Baan' wil alle cursus
sen die dit jaar worden gehouden, in
1986 continueren. Dit blijkt uit de
ontwerp-begroting voor volgend jaar.
Geen enkele nieuwe activiteit wordt
erin aangekondigd. Het gaat om in
totaal 30 cursussen en andere activi
teiten. Om de doelgroep te kunnen
bereiken, wenst het Bevelandse baan-
lozenproject 30.000 gulden uit te ge
ven aan publiciteit en werving. In de
ontwerp-begroting is hiervoor stan
daard per post 1000 gulden opgeno
men.
Drie vrijwilligers werken aan de locomotief.
Liefhebberij is het woord niet. Verslaving komt er veel dichterbij.
Want ondanks een reeks van tegenslagen, waarbij een doorsnee
hobbyist allang het bijltje zou hebben neergegooid, poetsen, sleutelen en
wrijven de mensen van de stichting Stoomtram Goes-Borssele nog
steeds ieder vrij moment aan het materieel. Dat de trein al ruim
anderhalf jaar stilstaat blijkt alleen een reden om locomotieven en
rijtuigen met nog meer geestdrift op te kalefateren want niet rijden
betekent meer tijd.
Bovendien is het tij gekeerd en rijdt
er komend seizoen weer een toeris
tisch treintje door de Zak van Zuid-
Beveland. Een elk-weervoorziening
waarbij niet alleen de vrijwilligers
van de stichting wel varen, zo is de
stellige overtuiging van velen in
Zuid-Beveland, maar die ook ten
goede komt aan de hele Zeeuwse
toeristische industrie.
In 1972 begon een enthousiaste
groep met het maken van oefen
ritjes op het oude spoor door de
gemeente Borsele. Met een oude
stoomlocomotief lukte dat heel aar
dig en al snel konden personen
worden vervoerd, die geld in het
laatje brachten. De loods en de lijn
werden van de Nederlandse Spoor
wegen gehuurd, die de lijn welis
waar niet meer gebruikten maar
nog wel beheerden. De NS-huren
waren niet mals maar de stichting
Stoomtram Goes-Borssele kon, met
veel vrijwilligerswerk, de exploita
tie aardig rond krijgen. Het treintje
bedroop zichzelf en het wagenpark
kon zelfs gaandeweg worden uitge
breid.
In het seizoen 1982-1983 kwam de
eerste grote klap voor de stichting,
die nooit een cent subsidie had
ontvangen. De spoorwegen gingen
alle onrendabele lijnen afstoten en
Goes-Borssele was daar één van.
Daarmee kwam het voortbestaan
van het treintje in gevaar. Een roep
om hulp bij de provincie Zeeland
liep op niets uit. In alle toeristische
folders wordt de stoomtram met
foto en al afgedrukt maar de provin
cie meende de voorziening niet op
de subsidielijsten te moeten zetten.
Tot grote woede overigens van het
gemeentebestuur van Borsele, dat
zich inmiddels met een ongekende
eensgezindheid achter de stichting
had geschaard.
Na wat eerste hulp en een onder
zoek naar de rendabiliteit van de
lijn, nam de gemeente Borsele het
voortouw. Langdurige onderhande
lingen met de spoorwegen resulteer
den in de aankoop van bijna de
volledige lijn. Borsele moest hier
voor zeseneenhalve ton uittrekken,
die voor een groot deel terug zullen
vloeien in de gemeentekas want
Natuurmonumenten heeft belang
stelling getoond voor verreweg het
grootste deel van de lijn, die veel
natuurwetenschappelijk
heeft.
waarde
Een redding op het nippertje.
Zonder het bezielend enthou
siasme van de gemeente Borsele en
met name van burgemeester drs. G.
C. G. van den Heuvel, zou de lijn
reddeloos verloren zijn geweest,
terwijl toch sinds 1972 was bewe
zen dat de zaak rendabel kon draai
en. Als alle obstakels uit de weg
zijn geruimd, kan de tram in mei
weer rijden.
Advertentie
KERKLAAN15
Eengezinswoningmetaparte
garage, met als bijz. een j
uitgebouwde keuken v.v.
massief eiken keukenblok
met
woofflamar (34 rrFjj,«e$tree
hal, tMlet T
j 1e vard 3ual s
kapaPörote fietsenberging
jen tuin (Z). Aparte garage
(6x3).
VRAAGPRIJS: f 145.000 k
j (Excl. garage).
te koop bij Oosterpias Paters
wolde. Brieven onder nr. v.d.
blad
Rurt& woohh. vr
badkT^o :oil„ kld."
thermop., tuin op Z.
Vr.pr. f149.000 k.k.
GRACHTENPAND
Edam b.d. Dam, 20x
eigen grond. Part. bedr.ri
te, 1e en 2e etage 2
woningen, beide m. zeer gr.
Geheel voorzien van c.v.
dubb begl. Vr. pr. f 139.500
■M^Evt. ook zonder garage.
^ehee,
ijfspj
c.v.
jrde
ning f 1.700 per jaar Koop
vrije opl. n. overt, voor het geheel f 59.000 k.k
T.k. royaal HUIS met o. keuk..
pr. n.o.t.k.
Halfvrijstaand HERENHUIS. °- haard' 4 sl k badk - dak"
t afzonderlijke tuinkamer. t_err_a^c,arport'tuin a d zonk
d onderhouden, prima
ng, ruime woonkamer,
al 4 sl.k.
stekende verbindingen,
o.a. A'dam en omg.
NIJKERK
(10 km v.a. Amersfoort).
Woonhuizen, bungalowsenz
in alle prijsklassen.
Vraag onze woninggids
nd
irijss
en, cre*We£Wbbwr«n uwuworn.
oor de fraai en deskundig ingerichte tuin is privacy volledig
gegarandeerd. Het perceel is ra
es/iep en hagen. Er is een zonrj
m^js^^haard
bijkeuk., studeerkam., sl.kam., hal en toil. Verd.: 3 sl.kam.
badkam. C.v., smaakvolle betegeling/sanitair.
ouasn rrWden-j
eukerftalkenplai
haarc i^Jerd
Slaapkamers mo-;S|aapk en vry ultzicht
dej;ne badkamer, vaste trap f 210 000 k k
r zoldel^net 4e slaap-
Pr. onderhouden 6-kam.app.
ver 1e en 2e verd..
5sl.k., 2 badk
- vrije vesh
Moderne HELFT
ER
LAUWWfSk
Div. woningen en Wfidhb
v.a. f45.000 tot f220.000.
in Meppel. Bouwjaar 1976
apparatuur. 3 sl.kmrs en zol
der met djh^apel. Ruime
UBBEL tuin. Het gehee is uitstekend
erjjcro^pn erraetsoleerd.
49.1
HELFT V. DUBBEL HEREN-
HUIS m. GARAGE. L-kamer,
helft van twee onder één kap,
met garage, voor- en achter-
Stuurt u mij documentatie over de
RPS - hypotheek, plus de adressen van de
postkantoren met een hypotheekadviseur
in mijn omgeving.
Naam:
Deze bon in een envelop zonder
postzegel verzenden naar: Hypotheekbedrijf
postgiro/rijkspostspaarbank, Antwoord
nummer 1000,1520 VB WORMERVEER.
Adres:
I Postcode/Plaats:
fclAPZC J_2J
Reden voor het vrijwillige personeel
van de stoomtram om het poetska
toen, de oliespuiten en de koper
poets eens extra intensief te gebrui
ken. Als komend voorjaar de trein
de eerste rit maakt in de nieuwe
regeling, zullen zelfs de passagiers
in de derde-klaswagons zich ko
ninklijke reizigers wanen. Met man
en macht proberen de vrijwilligers
het wagenpark zo authentiek en zo
chique mogelijk te maken. De hob
by omgeslagen in bezielde versla
ving.
De vrijwilligers, die iedere zaterdag
voor dag en dauw de sleutels pak
ken, zijn allemaal deskundig gewor
den in het opknappen en besturen
van stoomlocomotieven. De mees
ten hebben een jarenlange ervaring
van miniatuurtreinen achter de rug
en prijzen zich gelukkig tegen de
Stoomtram Goes-Borssele te zijn
opgelopen. Ton Rombauts, be
stuurslid belast met de technische
leiding, werkt al heel lang mee.
Iedere week reist hij van Halsteren
naar Goes om aan de locomotieven
te werken. Hij spreekt met een
zeker respect over het materieel,
dat in de Goese loods oud en respec
tabel staat te glimmen.
De stichting heeft de beschikking
over vier stoomlocomotieven, waar
van er drie bedrijfsklaar zijn. De
Wittouck, van het merk Orenstein
en Koppel, is in 1921 in Berlijn
gebouwd. Hij deed totdat de stich
ting hem overnam, dienst bij de
suikerfabriek in Breda. De Bison is
een Lameuse uit 1928, die kolen
heeft gereden bij de mijnen Oranje
Nassau en Laura in Limburg. Bij de
laatste mijn reed ook de locomotief
Laura uit 1924, een Krupp, die pas
het volgende seizoen ingezet zal
kunnen worden. De laatste locomo
tief, de jongste, is een oorlogsmachi
ne. De Enter, van het merk Ameri
can Davenport, is in 1943 gebouwd
en in 1944 met de invasielegers aan
land gekomen. De opknapbeurt, die
de vrijwilligers de locomotief gaven
betekende eigenlijk complete
nieuwbouw, bijna alle onderdelen
werden vervangen.
De vrijwilligers komen soms
van heinde en verre voor de
trein. Arjen Huzen reisde lange tijd
tussen Zwolle en Goes. Hij ging in
1975 op zoek naar een trein, een
stoomtrein, waarbij hij zijn des
kundigheid op het gebied van het
trajectbeheer kon toepassen. Het
werd Goes-Borssele, en om iedere
zaterdag te kunnen werken ging er
heel wat reistijd verloren. Sinds
kort heeft Arjen Huzen een baan in
Zeeland en kan hij zich nog meer
inzetten voor de toeristenlijn.
Niet aflatende inzet is de kurk waar
op de stichting drijft. Alle vrijwilli
gers hebben een taak, die stipt moet
worden uitgevoerd. Er zijn stokers,
machinisten, conducteurs, mate
riaalbeheerders en allerlei soorten
technici. Een ploeg is bezig met het
opknappen van rijtuigen in de oor
spronkelijke staat. Centimeter voor
centimeter wordt het oude eiken
hout ontdaan yan bekleding, stof en
lijmlagen. Een schitterend, degelijk
ogend rijtuig is het resultaat.
Als in mei de manometers weer
dienst gaan doen kunnen toeristen
het Bevelandse landschap tot aan
Oudelande weer eens van een ande
re kant bekijken. Het feit dat de lijn
dwars door het landschap loopt,
loodrecht op wegen en dijken,
maakt het gezichtspunt vanuit de
trein ook voor Bevelanders interes
sant. Om het allemaal nog leuker te
maken overweegt de gemeente Bor
sele een landbouwmuseum of een
natuureducatief centrum te stich
ten langs de lijn. Hoe attractief de
stoomtram Goes-Borssele uiteinde
lijk ook moge worden, de attractie
zit hem voor de vrijwilligers in loco
motieven. de rijtuigen, de manome
ters en natuurlijk de stoomfluit. Pas
als er nostalgisch stoom kan wor
den afgeblazen zijn de werkers ge
lukkig. Een liefhebberij die al lang
tot een verslaving is geworden.
Mieke van de Jagt
Ton Rombauts, druk aan het sleutelent