J
AMNESTY TERNEUZEN
IOUDT ACTIEWEEK
N SM-werknemers
bespraken nieuwe
cao-voorstellen
Modelbootvereniging in
Terneuzen reikte prijzen uit
'Perspekt'stelt techniek
in dienst van 't theater
EN W: 'MEER VOORLICHTING
SANATORIUM KLEPSYDRA
Finales Jarinohal
ladiestennisweek
in Terneuzen
ARTISTIEK COORDINATOR MICHEAL HELMERHORST:
Piet Brakman en Jan Boezeroen geven concert IJzendijke
mulp bij invullen
ven aangiftebiljet
vcor ouderen Axel
laad Hontenisse
o er plan Vogel
Filmavond Hulster
Houtenkwartier
Muziekvereniging
Breskens-Groede
geeft een concert
Kennismakingscursus
textiele werkvorm,en
EHBO-examens in
Sas van Gent
Soos 'Altern' in
Terneuzen viert
10-jarig jubileum
Glascontainers
Po st-mo der nisten
Emotie
Techniek
IJDAG 8 MAART 1985
KNEUZEN Burgemeester C. Oc-
loen opent zaterdag 23 maart de
Heweek van Amnesty Internatio-
f in Terneuzen. Hij zal een aantal
Irten ondertekenen bestemd voor
Fangenen in Chili, Turkije, Iran,
Ire en de Sowjet-Unie. Deze landen
Ln centraal tijdens de wereldwij-
jactieweek die als thema heeft
egekregen: 'Totgang tot gevange-
<4 van de actieweek is duidelijk te
nJ Ken dat er op grote schaal wordt
gJ narteld en dat daaraan een eind
nl et komen. De werkgroep Terneu-
zer van Amnesty International staat
til lens de openingsdag van de actie-
wé;k met een informatiestand in be-
jaj rdencentrum 'De Blide'. Daar kun
ne kaarten geschreven en verstuurd
rden aan gevangenen. Bij 'De Bli-
»EL Ouderen in Axel, die moei-
Kheden ondervinden bij het invul
len van hun belasting-aangifteformu-
M kunnen via het gecoördineerd
■aardenwerk een beroep doen op
Bi aantal deskundigen. Op maandag
11 n vrijdag 15 maart zijn die deskun-
Hen te vinden in het Gezellenhuis en
o| 18 en 22 maart in het 'Trefpunt'.
OOSTERZANDE - De gemeente-
d van Hontenisse vergadert
ensdag 13 maart over het bestem
mingsplan De Vogel. Dat gebeurt tij-
dÉ is een vergadering in het ge
meentehuis in Kloosterzande. Aan de
ogie komen verder de aanleg van
ikrioleringen in de buitengebieden,
■enkele subsidieverzoeken en de aan-
Iiaf van leermiddelen voor de lagere
kleuterschool in Terhole. De verga
dering begint 19 uur.
de' start die dag ook een wandeltocht
ten behoeve van een project van Am
nesty in Ethiopië. Zondag 24 maart is
de Terneuzense werkgroep aanwezig
met een info-stand in kerken in Zaam-
slag en Terneuzen. Woensdag 27
maart is er op de Markt in Terneuzen
HULST Het Open Jongerencen
trum 'Kontrast' houdt vandaag, vrij
dag 8 maart een filmavond in het
Houtenkwartier in Hulst. Vertoond
wordt 'De Vierde man' van Paul Ver
hoeven. Deze Nederlandse thriller is
gebaseerd op de gelijknamige korte
roman van Gerard Reve. Jeroen
Krabbé en René Soutendijk spelen de
hoofdrollen. De film begint om 20.30
uur.
bij het postkantoor gelegenheid om
gedetineerden te schrijven. Vrijdag 29
maart staat de Amnesty-kraam bij
het postkantoor aan de Alvarezlaan.
De werkgroep houdt deze maand ver
der nog een aantal schrijfavonden en
-ochtenden. Maandagavond 11 maart
kan men vanaf 20.15 uur gevangenen
schrijven in de Goede Herderkerk in
Terneuzen. Dinsdag 12 maart is daar
vanaf 10.00 uur 's ochtends gelegen
heid toe aan de Voltastraat 37. In
Zaamslag begint dinsdag 19 maart
om 9.00 uur een schrijfochtend in 't
Klupuus. 's Avonds kan men om 20.00
uur terecht in Pand 25 aan de Grote
Bagijnestraat in Hulst. Woensdag 20
maart begint om 20.00 uur een schrijf-
avond in de hervormde kerk in Axel.
In Sas van Gent houdt Amnesty
International 11 maart vanaf 20.00
uur in De Parochie aan de Markt 3 een
schrijfavond.
TERNEUZEN De Industriebond
FNV heeft ledenvergaderingen ge
houden met de leden werkzaam bij
NSM in Sluiskil. Tijdens de goedbe
zochte vergaderingen zijn de cao-
voorstellen, zoals die bij de directie
van de NSM ingediend zullen wor
den, besproken. Ook bij NSM wenst
de Industriebond FNV afspraken te
maken voor een tweejarige cao,
waarin arbeidstijdverkorting, zoals
een vijfploegendienst en een 36-urige
werkweek, maar ook koopkrach-
thandhaving, centraal staan.
Bij NSM is in de vorige cao opgeno
men, dat de beschikbare prijscompen
satie van januari 1985 omgezet gaat
worden in arbeidstijdverkortende
maatregelen. Intussen heeft ook NSM
aan alle werknemers een brief ge
stuurd, dat zij ook na 1 juli het
ziekengeld volgens de gebruikelijke
manier blijft aanvullen.
Op basis daarvan ziet de Industrie
bond de komende cao-besprekingen
met vertrouwen tegemoet. ,,De beslis
sing dat het ziekengeld ook na 1 juli
volgens de huidige cao-afspraken be
taald wordt is een verstandige beslis
sing. Hopelijk worden de overige za
ken, waaronder de arbeidstijdverkor
ting, in goed overleg op dezelfde ver
standige manier met de vakbonden
besproken", aldus districtsbestuurder
A. Oudenaarden.
üe winnaars achter hun modelboten
TERNEUZEN Voorzitter B. van Goeye van de
Terneuzense Model Boot Vereniging (TMBV) heeft
donderdagavond prijzen uitgereikt aan de eigenaren
van de mooiste en snelste modelboten. Dat gebeuide
in Hotel Rotterdam in Terneuzen. Er dongen in totaal
115 modelbooteigenaren mee naar een prijs. De boten,
verdeeld in de categorieën 'eigen bouw' en 'bouwpak
ket', werden eind maart 1984 al beoordeeld tijdens de
jaarlijkse show van de vereniging.
In de categorie eigen bouw ging gisterenavond een
beker naar J. van Tatenhove. Hij won de eerste prijs
met zijn geheel uit eikehout vervaardigde bottermodel
'De Sperwer'. Tweede werden vader en zoon M. en J.
Meertens, die opzien baarden met het 'koelschip'
Honolulu dat een afmeting heeft van maar liefst twee
meter en zes centimeter. In de eigen bouw-categorie
ging eveneens een beker naar F. Bolleman, die een
volledig operationele sleepboot 'Smit Zweden' had
nagebouwd. In de categorie bouwpakket of fabrieks-
modellen ging M. Coppens met de eer strijken. Hij
bouwde de sleepboot 'Smit Hunter'. Ook was er een
beker voor J. van Bentegem met het (oorlogs)patrouil-
leschip 'Wezel'. Derde in deze categorie werd E. Faas
die heel wat vrije uurtjes stopte in de bouw van
sleepboot 'Happy Hunter'.
De jury die de modellen beoordeelde bestond uit de
voorzitter van de vereniging en een deskundige uit de
scheepsbouwwereld. Tijdens de jurering werden de
officiële criteria van de Nederlandse Modelbotenbond
gehanteerd.
Tot slot stonden er nog drie bekers te wachten op de
winnaars van de vaarwedstrijden die afgelopen jaar
werden gehouden op het door de gemeente aan de
vereniging toegewezen vaarwater, de vijver bij de
Terneuzense sportvelden. Daar was een zogenaamd F2
parcours uitgezet. Er waren 25 deelnemers. Winnaars
werden H. Wolfert met het maximum van 300 punten,
T. Bruggeman met 297 punten en F. Bolleman die 291
punten behaalde. Zaterdag 13 april houdt de TMBV
weer haar jaarlijkse show in Hotel Rotterdam. Men is
welkom tussen 10.00 en 17.00 uur.
GROEDE De muziekvereniging
Breskens-Groede geeft zaterdag haar
winterconcert in zaal 'De Ploeg' in
Groede. Op het programma staan elf
nummers, waaronder The Fool On
The Hill' van Lennon en McCartney
en 'Sugar', het thema van de tv-serie
'De Fabriek'. In de pauze worden drie
nummers door de drumband ten ge
hore gebracht. Voorts is er een verlo
ting. Na afloop is er een bal met de
'Apollo's'. De aanvang van het con
cert is 20.00 uur.
HULST Het Zeeuws Instituut voor
Kunstzinnige Vorming begint op 19
maart een kennismakingscursus 'tex
tiele werkvormen' in Hulst. De kort
lopende cursus, acht lessen, wordt
dinsdagsmiddags gehouden in het
gemeenschapscentrum 'Den Dul-
laert'. Er wordt gewerkt met lijnen
spel in stofdrukken. Voorts wordt
met behulp van diverse stoffen en
door het toepassen van verschillende
structuren duidelijk gemaakt hoe
stoffen te versieren zijn.
Het is de bedoeling dat er een drieluik
in de vorm van een kamerscherm,
decor of wandversiering gemaakt
wordt. De cursus wordt gegeven door
mevrouw M. Ie Roy. Na de acht lessen
worden de werkstukken tentoonge
steld in de ontmoetingsruimte van
'Den Dullaert' in Hulst. Belangstel
lenden kunnen zich voor deze kennis
makingscursus aanmelden bij de staf
docente van de Hulster afdeling van
het ZIKV, mevrouw J. Bartsch-Heir-
bout of bij de docente.
SAS VAN GENT Bij het examen
voor het EHBO-diploma dat donder
dag in Sas van Gent werd gehouden,
zijn zeventien kandidaten geslaagd.
Eén kandidaat werd afgewezen. Het
examen in cultureel centrum De
Speije, stond onder leiding van arts
examinator A. Kapteijn uit Philippi
ne en kader-instructrice mevrouw R.
van Vlierberghe uit Hulst. De diplo
ma's worden aan de kandidaten uitge
reikt op de feestavond van de EHBO,
vrijdag 3 mei in cultureel centrum De
speijc. Dan vindt tevens de huldiging
plaats van diverse jubilarissen. De
Sasse cursus stond onder leiding van
instructeur F. van Rossum.
TERNEUZEN Vandaag (vrijdag)
worden in de Jarinohal te Terneuzen
de finales gespeeld van de ladiesten
nisweek. In de damesenkel D-catego-
rie slaagden zowel Joke Veraart als
Trudy Geensen erin om zich opnieuw
te plaatsen.
Veraart won haar halve finale met
ruim verschil (10-2) van Els van Riet,
terwijl Trudy Geensen weinig moeite
had om verder te komen. Met 9-3 was
zij te sterk voor Franny Göbels. In
dezelfde categorie, maar dan in het
dubbelspel, was er een regelrechte
verrassing. Koos Molthoff en Ria
Naessens werden hier namelijk uitge
schakeld door Magda Roelofs en Nel
den Haan.
De twee koppels waren gedurende de
gehele partij bijzonder aan elkaar
gewaagd, wat dan ook resulteerde in
een 7-7 uitslag. Een tie-break zou de
beslissing moeten brengen. Molthoff
en Naessens namen aanvankelijk het
initiatief door een 2-0 voorsprong te
nemen, maar na een boeiende strijd
wonnen Roelofs en Den Haan met 7-5.
Vandaag staat dit koppel in de finale
tegenover de winnaars van de partij
Mast/Asselman en Veraart/Bos.
Cissi Voermans en Connie Verpoorte
spelen de E-finale. Vooral de presta
ties van Verpoorte waren erg opzien
barend. Zij slaagde er namelijk in om
op een avond vijf achtereenvolgende
partijen te spelen en deze allemaal in
winst om te zetten.
TERNEUZEN De soos voor alleen
staanden in Terneuzen 'Altern' viert
zaterdag het tienjarig bestaan in het
Zuidlandtheater in Terneuzen. De
feestavond begint om 20.00 uur. Alle
alleenstaanden zijn welkom. De mu
ziek wordt verzorgd door de 'Shoe
string Band'.
anbod 'probleemstolen
erneuzen niet naar wens
ERNEUZEN B en w van Terneu-
i zijn nog niet erg tevreden over
aanbod van 'probleemstoffen' in
Pt speciale gemeentelijke depot, dat
f juni 1983 werd geopend. Aanvan-
Thjk liep het aanbod goed: tot eind
183 werd niet minder dan 1750 kilo-
f am ingezameld. Het eerste half jaar
T11 1984 bleef het aanbod echter
[eken bij ruim 280 kilogram.
met is duidelijk dat in het begin van
openstelling van het depot veel
fobleemstoffen zijn afgeleverd die al
lng in depot werden gehouden. In
in algemeenheid moet worden ge-
Pid dat de aflevering geringer is dan
r wenselijk achten en zich groten-
fels concentreert op bedrijven, labo-
f'°ria. instellingen en vooral scho
pt schrijven b en w in een rapport
Ier 'gescheiden inzameling van af
stoffen'. Het wordt woensdagmid
dag besproken in de raadscommissie
voor milieuzaken.
Overigens wijken de ervaringen, zoals
Terneuzen die inmiddels heeft opge
daan, niet of nauwelijks af van het
landelijk beeld. B en w vinden dat in
de nabije toekomst nog meer aan
dacht aan voorlichting over de inza
meling van 'probleemstoffen' moet
worden besteed. „Want het is duide
lijk dat deze probleemstoffen (zoals
oude medicijnen, restanten van be
strijdingsmiddelen, schoonmaakmid
delen, fotochemicaliën, afgewerkte
olie etcetera) als ze verspreid in ge
woon afval of via het afvalwater in het
milieu terechtkomen, schadelijke in
vloed op het milieu uitoefenen".
Half juli 1983 bood Terneuzen de
overige gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen aan ook gebruik te gaan
maken van het depot. Hulst en Axel
reageerden positief, in een later sta
dium volgde ook Sluis, dat regelmatig
stoffen naar Terneuzen transporteert.
Vanuit Hulst en Axel gebeurt dat
sporadisch. Sas van Gent en Honte
nisse kunnen, wanneer ze zijn toege
treden tot de gemeenschappelijke re
geling 'Vuilstortplaats Koegorspol-
der' ook gebruik gaan maken van het
depot in Terneuzen. De overblijvende
gemeenten (Oostburg en Aardenburg)
zoèken nog naarstig naar een eigen
oplossing.
B en w voelen niets voor uitbreiding
van het aantal glascontainers in de
gemeente. Er staan er bij de grote
winkelcentra in de kern Terneuzen
en in de buitenkernen. Als de richtlij
nen van 'Den Haag' zouden worden
aangehouden, zou Terneuzen in to
taal 20 containers moeten plaatsen.
Maar volgens b en w zou dat een te
fikse kostenstijging tot gevolg heb
ben, ook al zou het aanbod mogelijk
groeien.
Voor een experiment met 'de glas-
boer' voelen b en w ook niets. Die man
zou huis-aan-huis glas moeten opha
len. Maar of dat een financieel aan
trekkelijke zaak is, moet nog blijken.
Tenslotte blijken b en w voorstander
van handhaving van de inzameling
van groot vuil in de kernen met
behulp van grote containers. Ook in
dit geval wordt uitbreiding een te
kostbare zaak geacht.
De raadscommissie vergadert woens
dagmiddag om half vijf in het stad
huis. Dan komt overigens ook het
jaarverslag 1984 van de Geluidmeet-
dienst van de gemeente aan de orde.
De leiding van de technische theatergroep 'Perspekt', v.l.n.r. Jaap de Jong, Michael Helmerhorst en Joep
Kruyver.
Opmerkelijk is het natuurlijk wel: de technische theatergroep 'Per
spekt' uit Haarlem speelt in de Noordfranse stad Douai in puur
Nederlands de voorstelling 'Sanatorium Klepsydra' en krijgt de handen
enthousiast op elkaar. Er volgen uitnodigingen voor internationale
festivals in het Spaanse Granada (mei) en de Deense hoofdstad
Kopenhagen (juni). Volgend seizoen treedt het gezelschap een week op in
Cergy-Pontoise, het avangardistisch centrum bij Parijs. Voor de mensen
van 'Perspekt' eigenlijk geen verrassing meer, want de belangstelling uit
het buitenland dateert al van het begin van de jaren tachtig.
Algemeen coördinator van de groep
Jaap de Jong: „Dat betekent dat
het verplaatsbaar is van de Neder
landse situatie naar elders. Los van
de tekstgedeelten is het al zo'n
bijzondere vorm, dat het opvalt".
En artistiek coördinator Michael
Helmerhorst vult aan: „In Douai
bleek dat het voor het publiek,
hoewel dat naar een Nederlandse
tekst zat te luisteren, een compleet
aanvaardbare voorstelling was door
het kijkspel. Het visuele sprak hen
duidelijk genoeg aan om het te
kunnen volgen. Net zoals wij in het
Mickery-theater naar Japanse of
Italiaanse groepen gaan kijken, die
ook behoorlijk wat tekst hebben, en
meer geboeid worden door het tota
le beeld en de visuele items, dan
door wat ze te zeggen hebben".
„Het is eigenlijk geen toneelvorm
wat wij doen, al gebeuren er wel
toneelmatige dingen", verklaart Mi
chael, „In onze vorige produktie
'Hammer' was meer nog dan in deze
sprake van een audiovisuele bouw,
een soort circus aan gebeurtenis
sen, waar de spelers doorheen ren
den om op tijd dit en op tijd dat te
kunnen doen. In dit stuk hebben we
veel meer rust ingebouwd, zodat
naast alle geweld aan filmbeelden,
dia's en drijvende linten, een speler
toch gearticuleerd voor het voet
licht komt met wat hij te zeggen
heeft. Er wordt wel beweerd dat het
spel, het drama verdrongen wordt
door een teveel aan vorm. Het is
natuurlijk altijd een gevecht tussen
vorm en inhoud, maar in 'Sanato
rium' is het op een goeie manier
gelukt die twee gelijkwaardig te
laten zijn. Je moet echter niet bij
ons komen voor een stuk ouderwets
drama of waarin de spelers echt de
darmen op tafel gooien".
die één persoon drie uur aan het
woord laat. Dan zullen wij iets heb
ben van, oké, spannend, maar dat is
niet ons materiaal. Een regisseur
kan daar een verpletterende adap
tatie van maken - daar zijn ze ook
altijd mee bezig in de toneelwereld,
eikaars adaptaties afkraken of op
hemelen -, maar daar word ik op
een gegeven moment dus niet meer
warm of koud van, want ik ben
alleen nog maar geboeid door din
gen die echt visueel of dynamisch
iets te zeggen hebben".
„Er zijn veel theaterrichiingen op
dit moment die daar mee bezig zijn.
In Italië heb je de post-modernis-
ten, dat is een gigantische verza
melnaam voor een hele hoop audio
visueel ingestelde groepen, die veel
met video werken en snelle beel
den. Daar is er helemaal geen spra
ke meer van dat er keurig een
verhaaltje verteld wordt. Het pu
bliek krijgt een hoop materiaal en
indrukken en dat rangschikt het
zelf maar, is hun boodschap. Maar
er gebeuren onverklaarbare din
gen, hoor, waarbij wij zelfs op het
puntje van onze stoel.... Niet dat
wij altijd maar geilen op effecten
of vergrote mogelijkheden, want
gaat uitproberen met spelers in het
decor en ben je wekenlang bezig om
de logica die je van te voren in dat
decor bedacht had, weer terug te
vinden. Maar als wij op een gegeven
moment ergens voor kiezen, dan
gebeurt het ook".
„Er gebeuren echt onverklaarbare
dingen in de voorstelling, zodat het
publiek zich afvraagt: hoe flikken ze
dat nou? Terwijl het eigenlijk een
heel oude truc is uit het boekje van
de grand-guignol. Maar doordat het
gecombineerd is met dia's en film.
als een totaalshow die meer van
deze tijd is, staat men toch heel
verbaasd. Er zit ook humor in dit
stuk, die aan de Dada-humor
grenst, logica uit de waanzin ge
haald. De vader, naar wie de zoon
Jozef in dit stuk op zoek is, heeft
allemaal prachtige fantasieën over
een tweede schepping, een tweede
herfst....".
Jaap de Jong: „De emotie zit voor
een groot deel in de onbereikbaar
heid van die vader. De man die op
zoek gaat naar de vaderfiguur
komt alleen in allerlei afgeleide
werelden terecht. Een onderwerp
waar velen zich in kunnen herken
nen, iedereen behoort tot een be
paalde generatie en wordt dan ge
confronteerd met andere genera
ties". Joep Kruyver: „De hoofdfi
guur is met een vrij zinloze onder
neming bezig. Zijn vader is eigen
lijk al overleden, maar hij verheer
lijkt zijn kindertijd zo, dat hij
terug wil in die tijd. Hij gaat
eigenlijk op zoek naar zijn vader
„Voor 'Perspekt' is de belangrijkste
taak om de techniek, of die nu van
gisteren is, van tien jaar geleden of
van morgen, elke vorm van tech
niek toegankelijk te maken voor
theater, vooral de combinatie van
technieken, en om daar zelf theater
mee te maken. In de tweede plaats
heeft dat een uitstraling naar ande
ren die dat ook willen.
Wij zullen nooit iets doen omdat het
moeilijk is of omdat het een theater-
vijandige techniek lijkt. Wij vinden
dat elke vorm van techniek - of het
nou een mechanische is of een com
putergestuurd programma - altijd
een middel is om theater mee te
maken. Dus theater is doel".
„In de combinatie van al die dingen
kan je vandaag de dag heel ver
gaan, zeker als je als theater gelijke
tred wilt houden met uitdrukkings
mogelijkheden zoals die er steeds
meer zijn, dia's, video, montage.
Wat niet wegneemt, dat de oerwet-
ten in het theater altijd zullen blij
ven gelden, maar er komt een nieu
we manier van iets laten zien, iets
vertellen, dat weet ik zeker, dat is al
aan de gang. Het publiek leert met
andere ogen naar beelden te kijken.
Wij zijn een visueel ingestelde
groep. Het gaat soms meer de vorm-
gevingskant op en soms meer de
bewegingskant, dan dat je van een
toneelkant kunt spreken".
„We zijn eerder geobsedeerd door
wat we in een clip op de t.v. zien, een
rare camerabeweging die we niet
kunnen verklaren of een rare bewe
ging die iemand op straat maakt.
Dat boeit ons sneller dan een nieu
we prestatie van een toneelschrijver
De technische theatergroep 'Perspekt' uit Haarlem brengt 'Sanatorium
Klepsydra' zaterdagavond in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag
30 maart in het Zuidlandtheater in Terneuzen. Het stuk wordt gespeeld
door Edo van Dijken, Joep Kruyver, Wigbolt Kruyver, Anna Korterink en
Michael Helmerhorst. Script en toneelbeeld zijn van Joep Kruyver en
Michael Helmerhorst.
'Perspekt' heeft overigens al weer een nieuwe produktie op het program
ma staan, die in Zeeland voorlopig alleen voor scholieren te zien zal zijn:
'Spin Marty's Beef Squad'Deze kleine-zaalvoorstelling wordt omschre
ven als 'cartoontheater' en gespeeld door Michael Helmerhorst en Mark
Kingsford (van Limited CompanyDeze comedy tegen de achtergrond
van een agressief geluidsdecor is 19 maart te zien in de aula van de
christelijke mavo in Vlissingen, 2 april in Britannia in Vlissingen voor de
leerlingen van de katholieke mavo en 3 en 4 april in de aula van de
Stedelijke Scholengemeenschap in Middelburg.
wij houden ook wel van een mooi
rustig stuk theaterspanning, maar
het visuele staat wel voorop".
Het is dan ook begrijpelijk dat
Michael Helmerhorst en Joep Kruy
ver, zich beiden kwalificerend als
scriptschrijver, ideeënmaker en ac
teur, er de voorkeur aan geven zelf
een scenario of een bewerking van
iets te maken, zodat er talloze visue
le mogelijkheden benut kunnen
worden. Voor 'Sanatorium Klepsy
dra' vormde het gelijknamige ver
haal van de Pool Bruno Schulz
(1892-1942) - die overigens maar
twee boeken schreef, doch deson
danks met mensen als Gombrowicz
tot het cultureel gemeengoed van
Polen wordt gerekend - de leidraad,
waaraan elementen uit andere van
zijn verhalen werden toegevoegd.
De dramatische handeling en de
visuele beelden, ideeën voor het
decor, ontwikkelen zich min of meer
gelijktijdig bij de makers. Aan de
hand van maquettes wordt van al
les uitgeprobeerd.
Michael: „Zo kom je op nog tiendui
zend dingen, die je allemaal be
dacht hebt vóór je de eerste spijker
in het hout gaat slaan. Zoiets kan je
alleen maar maken als je werkt met
een module en een hoop prikbor
den. En dan gaat er nog eens een
technisch tekenaar overheen, die
zegt wat wel en wat om constructie-
technische redenen niet kan. Dan
komt het moment dat je de dingen
over het graf heen. Dat klinkt heel
zwaar, maar Schulz relativeert een
heleboel dingen weer. Er zitten ook
Kafka-achtige dingen in".
Michael Helmerhorst, die 'Perspekt'
ziet als een soort laboratoriumthea
ter, verklaart nader: „De dubbele
bodem, het kunstmatige, het onech
te speelt bij Schulz een ontzettend
belangrijke rol en wij hebben dat
optimaal in deze voorstelling kun
nen gebruiken. Af en toe is het om
te kijken en af en toe om te luiste
ren, die dosering is heel spannend
geweest. Je hebt ook wel eens dat
iets zo bedacht, zo artificieel is dat
het snel saai wordt, maar het is ons
aardig gelukt dit stuk vrij levendig
te houden. En je moet het veel
kunnen spelen natuurlijk, want hoe
vaker een acteur zo'n rol per week
doet, hoe gemakkelijker hij zich in
zo'n constructie gaat voelen".
„Daar komt nog bij het werken met
mechanica. Als je een acteur één
wil laten zijn met het decor, met
een set, dan heeft hij niet genoeg
aan één week repeteren. Dan moet
die acteur in de module van die set
misschien al maanden bezig zijn
geweest, voordat hij weet wat hij
met dat decor kan doen. Dan krijg
je echt iets oorspronkelijks te zien,
iets onnavolgbaars. Anders komt
iemand gewoon op en gaat gewoon
af....".
Frans P. J. Doeleman
GZENDIJKE Op uitnodiging van
de showdrumband Jeugdbelang in
IJzendijke treden zaterdagavond 30
maart Piet Brakman en Jan Boeze
roen op in het jeugdgebouw in IJzen
dijke. De avond komt in de plaats
van de jaarlijkse fancy-fair van de
drumband
Voorafgaand aan het optreden van
Brakman en Boezeroen wordt een
talentenjacht gehouden. Er moet 'li
ve' worden gezongen. Deelname staat
open voor Zeeuws-Vlaamse solisten
en bands. De prijs bestaat uit een
gratis opname in een professionele
studio. Boymdien mogen de num
mers één en twee van de talentenjacht
die avond optreden in het voorpro
gramma van Brakman en Boezeroen.
De talentenjacht begint om 14.00 uur.
Kandidaten kunnen zich aanmelden
bij de zanger Piet Brakman in Groe
de.