J AMNESTY TERNEUZEN IOUDT ACTIEWEEK N SM-werknemers bespraken nieuwe cao-voorstellen Modelbootvereniging in Terneuzen reikte prijzen uit 'Perspekt'stelt techniek in dienst van 't theater EN W: 'MEER VOORLICHTING SANATORIUM KLEPSYDRA Finales Jarinohal ladiestennisweek in Terneuzen ARTISTIEK COORDINATOR MICHEAL HELMERHORST: Piet Brakman en Jan Boezeroen geven concert IJzendijke mulp bij invullen ven aangiftebiljet vcor ouderen Axel laad Hontenisse o er plan Vogel Filmavond Hulster Houtenkwartier Muziekvereniging Breskens-Groede geeft een concert Kennismakingscursus textiele werkvorm,en EHBO-examens in Sas van Gent Soos 'Altern' in Terneuzen viert 10-jarig jubileum Glascontainers Po st-mo der nisten Emotie Techniek IJDAG 8 MAART 1985 KNEUZEN Burgemeester C. Oc- loen opent zaterdag 23 maart de Heweek van Amnesty Internatio- f in Terneuzen. Hij zal een aantal Irten ondertekenen bestemd voor Fangenen in Chili, Turkije, Iran, Ire en de Sowjet-Unie. Deze landen Ln centraal tijdens de wereldwij- jactieweek die als thema heeft egekregen: 'Totgang tot gevange- <4 van de actieweek is duidelijk te nJ Ken dat er op grote schaal wordt gJ narteld en dat daaraan een eind nl et komen. De werkgroep Terneu- zer van Amnesty International staat til lens de openingsdag van de actie- wé;k met een informatiestand in be- jaj rdencentrum 'De Blide'. Daar kun ne kaarten geschreven en verstuurd rden aan gevangenen. Bij 'De Bli- »EL Ouderen in Axel, die moei- Kheden ondervinden bij het invul len van hun belasting-aangifteformu- M kunnen via het gecoördineerd ■aardenwerk een beroep doen op Bi aantal deskundigen. Op maandag 11 n vrijdag 15 maart zijn die deskun- Hen te vinden in het Gezellenhuis en o| 18 en 22 maart in het 'Trefpunt'. OOSTERZANDE - De gemeente- d van Hontenisse vergadert ensdag 13 maart over het bestem mingsplan De Vogel. Dat gebeurt tij- dÉ is een vergadering in het ge meentehuis in Kloosterzande. Aan de ogie komen verder de aanleg van ikrioleringen in de buitengebieden, ■enkele subsidieverzoeken en de aan- Iiaf van leermiddelen voor de lagere kleuterschool in Terhole. De verga dering begint 19 uur. de' start die dag ook een wandeltocht ten behoeve van een project van Am nesty in Ethiopië. Zondag 24 maart is de Terneuzense werkgroep aanwezig met een info-stand in kerken in Zaam- slag en Terneuzen. Woensdag 27 maart is er op de Markt in Terneuzen HULST Het Open Jongerencen trum 'Kontrast' houdt vandaag, vrij dag 8 maart een filmavond in het Houtenkwartier in Hulst. Vertoond wordt 'De Vierde man' van Paul Ver hoeven. Deze Nederlandse thriller is gebaseerd op de gelijknamige korte roman van Gerard Reve. Jeroen Krabbé en René Soutendijk spelen de hoofdrollen. De film begint om 20.30 uur. bij het postkantoor gelegenheid om gedetineerden te schrijven. Vrijdag 29 maart staat de Amnesty-kraam bij het postkantoor aan de Alvarezlaan. De werkgroep houdt deze maand ver der nog een aantal schrijfavonden en -ochtenden. Maandagavond 11 maart kan men vanaf 20.15 uur gevangenen schrijven in de Goede Herderkerk in Terneuzen. Dinsdag 12 maart is daar vanaf 10.00 uur 's ochtends gelegen heid toe aan de Voltastraat 37. In Zaamslag begint dinsdag 19 maart om 9.00 uur een schrijfochtend in 't Klupuus. 's Avonds kan men om 20.00 uur terecht in Pand 25 aan de Grote Bagijnestraat in Hulst. Woensdag 20 maart begint om 20.00 uur een schrijf- avond in de hervormde kerk in Axel. In Sas van Gent houdt Amnesty International 11 maart vanaf 20.00 uur in De Parochie aan de Markt 3 een schrijfavond. TERNEUZEN De Industriebond FNV heeft ledenvergaderingen ge houden met de leden werkzaam bij NSM in Sluiskil. Tijdens de goedbe zochte vergaderingen zijn de cao- voorstellen, zoals die bij de directie van de NSM ingediend zullen wor den, besproken. Ook bij NSM wenst de Industriebond FNV afspraken te maken voor een tweejarige cao, waarin arbeidstijdverkorting, zoals een vijfploegendienst en een 36-urige werkweek, maar ook koopkrach- thandhaving, centraal staan. Bij NSM is in de vorige cao opgeno men, dat de beschikbare prijscompen satie van januari 1985 omgezet gaat worden in arbeidstijdverkortende maatregelen. Intussen heeft ook NSM aan alle werknemers een brief ge stuurd, dat zij ook na 1 juli het ziekengeld volgens de gebruikelijke manier blijft aanvullen. Op basis daarvan ziet de Industrie bond de komende cao-besprekingen met vertrouwen tegemoet. ,,De beslis sing dat het ziekengeld ook na 1 juli volgens de huidige cao-afspraken be taald wordt is een verstandige beslis sing. Hopelijk worden de overige za ken, waaronder de arbeidstijdverkor ting, in goed overleg op dezelfde ver standige manier met de vakbonden besproken", aldus districtsbestuurder A. Oudenaarden. üe winnaars achter hun modelboten TERNEUZEN Voorzitter B. van Goeye van de Terneuzense Model Boot Vereniging (TMBV) heeft donderdagavond prijzen uitgereikt aan de eigenaren van de mooiste en snelste modelboten. Dat gebeuide in Hotel Rotterdam in Terneuzen. Er dongen in totaal 115 modelbooteigenaren mee naar een prijs. De boten, verdeeld in de categorieën 'eigen bouw' en 'bouwpak ket', werden eind maart 1984 al beoordeeld tijdens de jaarlijkse show van de vereniging. In de categorie eigen bouw ging gisterenavond een beker naar J. van Tatenhove. Hij won de eerste prijs met zijn geheel uit eikehout vervaardigde bottermodel 'De Sperwer'. Tweede werden vader en zoon M. en J. Meertens, die opzien baarden met het 'koelschip' Honolulu dat een afmeting heeft van maar liefst twee meter en zes centimeter. In de eigen bouw-categorie ging eveneens een beker naar F. Bolleman, die een volledig operationele sleepboot 'Smit Zweden' had nagebouwd. In de categorie bouwpakket of fabrieks- modellen ging M. Coppens met de eer strijken. Hij bouwde de sleepboot 'Smit Hunter'. Ook was er een beker voor J. van Bentegem met het (oorlogs)patrouil- leschip 'Wezel'. Derde in deze categorie werd E. Faas die heel wat vrije uurtjes stopte in de bouw van sleepboot 'Happy Hunter'. De jury die de modellen beoordeelde bestond uit de voorzitter van de vereniging en een deskundige uit de scheepsbouwwereld. Tijdens de jurering werden de officiële criteria van de Nederlandse Modelbotenbond gehanteerd. Tot slot stonden er nog drie bekers te wachten op de winnaars van de vaarwedstrijden die afgelopen jaar werden gehouden op het door de gemeente aan de vereniging toegewezen vaarwater, de vijver bij de Terneuzense sportvelden. Daar was een zogenaamd F2 parcours uitgezet. Er waren 25 deelnemers. Winnaars werden H. Wolfert met het maximum van 300 punten, T. Bruggeman met 297 punten en F. Bolleman die 291 punten behaalde. Zaterdag 13 april houdt de TMBV weer haar jaarlijkse show in Hotel Rotterdam. Men is welkom tussen 10.00 en 17.00 uur. GROEDE De muziekvereniging Breskens-Groede geeft zaterdag haar winterconcert in zaal 'De Ploeg' in Groede. Op het programma staan elf nummers, waaronder The Fool On The Hill' van Lennon en McCartney en 'Sugar', het thema van de tv-serie 'De Fabriek'. In de pauze worden drie nummers door de drumband ten ge hore gebracht. Voorts is er een verlo ting. Na afloop is er een bal met de 'Apollo's'. De aanvang van het con cert is 20.00 uur. HULST Het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming begint op 19 maart een kennismakingscursus 'tex tiele werkvormen' in Hulst. De kort lopende cursus, acht lessen, wordt dinsdagsmiddags gehouden in het gemeenschapscentrum 'Den Dul- laert'. Er wordt gewerkt met lijnen spel in stofdrukken. Voorts wordt met behulp van diverse stoffen en door het toepassen van verschillende structuren duidelijk gemaakt hoe stoffen te versieren zijn. Het is de bedoeling dat er een drieluik in de vorm van een kamerscherm, decor of wandversiering gemaakt wordt. De cursus wordt gegeven door mevrouw M. Ie Roy. Na de acht lessen worden de werkstukken tentoonge steld in de ontmoetingsruimte van 'Den Dullaert' in Hulst. Belangstel lenden kunnen zich voor deze kennis makingscursus aanmelden bij de staf docente van de Hulster afdeling van het ZIKV, mevrouw J. Bartsch-Heir- bout of bij de docente. SAS VAN GENT Bij het examen voor het EHBO-diploma dat donder dag in Sas van Gent werd gehouden, zijn zeventien kandidaten geslaagd. Eén kandidaat werd afgewezen. Het examen in cultureel centrum De Speije, stond onder leiding van arts examinator A. Kapteijn uit Philippi ne en kader-instructrice mevrouw R. van Vlierberghe uit Hulst. De diplo ma's worden aan de kandidaten uitge reikt op de feestavond van de EHBO, vrijdag 3 mei in cultureel centrum De speijc. Dan vindt tevens de huldiging plaats van diverse jubilarissen. De Sasse cursus stond onder leiding van instructeur F. van Rossum. TERNEUZEN Vandaag (vrijdag) worden in de Jarinohal te Terneuzen de finales gespeeld van de ladiesten nisweek. In de damesenkel D-catego- rie slaagden zowel Joke Veraart als Trudy Geensen erin om zich opnieuw te plaatsen. Veraart won haar halve finale met ruim verschil (10-2) van Els van Riet, terwijl Trudy Geensen weinig moeite had om verder te komen. Met 9-3 was zij te sterk voor Franny Göbels. In dezelfde categorie, maar dan in het dubbelspel, was er een regelrechte verrassing. Koos Molthoff en Ria Naessens werden hier namelijk uitge schakeld door Magda Roelofs en Nel den Haan. De twee koppels waren gedurende de gehele partij bijzonder aan elkaar gewaagd, wat dan ook resulteerde in een 7-7 uitslag. Een tie-break zou de beslissing moeten brengen. Molthoff en Naessens namen aanvankelijk het initiatief door een 2-0 voorsprong te nemen, maar na een boeiende strijd wonnen Roelofs en Den Haan met 7-5. Vandaag staat dit koppel in de finale tegenover de winnaars van de partij Mast/Asselman en Veraart/Bos. Cissi Voermans en Connie Verpoorte spelen de E-finale. Vooral de presta ties van Verpoorte waren erg opzien barend. Zij slaagde er namelijk in om op een avond vijf achtereenvolgende partijen te spelen en deze allemaal in winst om te zetten. TERNEUZEN De soos voor alleen staanden in Terneuzen 'Altern' viert zaterdag het tienjarig bestaan in het Zuidlandtheater in Terneuzen. De feestavond begint om 20.00 uur. Alle alleenstaanden zijn welkom. De mu ziek wordt verzorgd door de 'Shoe string Band'. anbod 'probleemstolen erneuzen niet naar wens ERNEUZEN B en w van Terneu- i zijn nog niet erg tevreden over aanbod van 'probleemstoffen' in Pt speciale gemeentelijke depot, dat f juni 1983 werd geopend. Aanvan- Thjk liep het aanbod goed: tot eind 183 werd niet minder dan 1750 kilo- f am ingezameld. Het eerste half jaar T11 1984 bleef het aanbod echter [eken bij ruim 280 kilogram. met is duidelijk dat in het begin van openstelling van het depot veel fobleemstoffen zijn afgeleverd die al lng in depot werden gehouden. In in algemeenheid moet worden ge- Pid dat de aflevering geringer is dan r wenselijk achten en zich groten- fels concentreert op bedrijven, labo- f'°ria. instellingen en vooral scho pt schrijven b en w in een rapport Ier 'gescheiden inzameling van af stoffen'. Het wordt woensdagmid dag besproken in de raadscommissie voor milieuzaken. Overigens wijken de ervaringen, zoals Terneuzen die inmiddels heeft opge daan, niet of nauwelijks af van het landelijk beeld. B en w vinden dat in de nabije toekomst nog meer aan dacht aan voorlichting over de inza meling van 'probleemstoffen' moet worden besteed. „Want het is duide lijk dat deze probleemstoffen (zoals oude medicijnen, restanten van be strijdingsmiddelen, schoonmaakmid delen, fotochemicaliën, afgewerkte olie etcetera) als ze verspreid in ge woon afval of via het afvalwater in het milieu terechtkomen, schadelijke in vloed op het milieu uitoefenen". Half juli 1983 bood Terneuzen de overige gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen aan ook gebruik te gaan maken van het depot. Hulst en Axel reageerden positief, in een later sta dium volgde ook Sluis, dat regelmatig stoffen naar Terneuzen transporteert. Vanuit Hulst en Axel gebeurt dat sporadisch. Sas van Gent en Honte nisse kunnen, wanneer ze zijn toege treden tot de gemeenschappelijke re geling 'Vuilstortplaats Koegorspol- der' ook gebruik gaan maken van het depot in Terneuzen. De overblijvende gemeenten (Oostburg en Aardenburg) zoèken nog naarstig naar een eigen oplossing. B en w voelen niets voor uitbreiding van het aantal glascontainers in de gemeente. Er staan er bij de grote winkelcentra in de kern Terneuzen en in de buitenkernen. Als de richtlij nen van 'Den Haag' zouden worden aangehouden, zou Terneuzen in to taal 20 containers moeten plaatsen. Maar volgens b en w zou dat een te fikse kostenstijging tot gevolg heb ben, ook al zou het aanbod mogelijk groeien. Voor een experiment met 'de glas- boer' voelen b en w ook niets. Die man zou huis-aan-huis glas moeten opha len. Maar of dat een financieel aan trekkelijke zaak is, moet nog blijken. Tenslotte blijken b en w voorstander van handhaving van de inzameling van groot vuil in de kernen met behulp van grote containers. Ook in dit geval wordt uitbreiding een te kostbare zaak geacht. De raadscommissie vergadert woens dagmiddag om half vijf in het stad huis. Dan komt overigens ook het jaarverslag 1984 van de Geluidmeet- dienst van de gemeente aan de orde. De leiding van de technische theatergroep 'Perspekt', v.l.n.r. Jaap de Jong, Michael Helmerhorst en Joep Kruyver. Opmerkelijk is het natuurlijk wel: de technische theatergroep 'Per spekt' uit Haarlem speelt in de Noordfranse stad Douai in puur Nederlands de voorstelling 'Sanatorium Klepsydra' en krijgt de handen enthousiast op elkaar. Er volgen uitnodigingen voor internationale festivals in het Spaanse Granada (mei) en de Deense hoofdstad Kopenhagen (juni). Volgend seizoen treedt het gezelschap een week op in Cergy-Pontoise, het avangardistisch centrum bij Parijs. Voor de mensen van 'Perspekt' eigenlijk geen verrassing meer, want de belangstelling uit het buitenland dateert al van het begin van de jaren tachtig. Algemeen coördinator van de groep Jaap de Jong: „Dat betekent dat het verplaatsbaar is van de Neder landse situatie naar elders. Los van de tekstgedeelten is het al zo'n bijzondere vorm, dat het opvalt". En artistiek coördinator Michael Helmerhorst vult aan: „In Douai bleek dat het voor het publiek, hoewel dat naar een Nederlandse tekst zat te luisteren, een compleet aanvaardbare voorstelling was door het kijkspel. Het visuele sprak hen duidelijk genoeg aan om het te kunnen volgen. Net zoals wij in het Mickery-theater naar Japanse of Italiaanse groepen gaan kijken, die ook behoorlijk wat tekst hebben, en meer geboeid worden door het tota le beeld en de visuele items, dan door wat ze te zeggen hebben". „Het is eigenlijk geen toneelvorm wat wij doen, al gebeuren er wel toneelmatige dingen", verklaart Mi chael, „In onze vorige produktie 'Hammer' was meer nog dan in deze sprake van een audiovisuele bouw, een soort circus aan gebeurtenis sen, waar de spelers doorheen ren den om op tijd dit en op tijd dat te kunnen doen. In dit stuk hebben we veel meer rust ingebouwd, zodat naast alle geweld aan filmbeelden, dia's en drijvende linten, een speler toch gearticuleerd voor het voet licht komt met wat hij te zeggen heeft. Er wordt wel beweerd dat het spel, het drama verdrongen wordt door een teveel aan vorm. Het is natuurlijk altijd een gevecht tussen vorm en inhoud, maar in 'Sanato rium' is het op een goeie manier gelukt die twee gelijkwaardig te laten zijn. Je moet echter niet bij ons komen voor een stuk ouderwets drama of waarin de spelers echt de darmen op tafel gooien". die één persoon drie uur aan het woord laat. Dan zullen wij iets heb ben van, oké, spannend, maar dat is niet ons materiaal. Een regisseur kan daar een verpletterende adap tatie van maken - daar zijn ze ook altijd mee bezig in de toneelwereld, eikaars adaptaties afkraken of op hemelen -, maar daar word ik op een gegeven moment dus niet meer warm of koud van, want ik ben alleen nog maar geboeid door din gen die echt visueel of dynamisch iets te zeggen hebben". „Er zijn veel theaterrichiingen op dit moment die daar mee bezig zijn. In Italië heb je de post-modernis- ten, dat is een gigantische verza melnaam voor een hele hoop audio visueel ingestelde groepen, die veel met video werken en snelle beel den. Daar is er helemaal geen spra ke meer van dat er keurig een verhaaltje verteld wordt. Het pu bliek krijgt een hoop materiaal en indrukken en dat rangschikt het zelf maar, is hun boodschap. Maar er gebeuren onverklaarbare din gen, hoor, waarbij wij zelfs op het puntje van onze stoel.... Niet dat wij altijd maar geilen op effecten of vergrote mogelijkheden, want gaat uitproberen met spelers in het decor en ben je wekenlang bezig om de logica die je van te voren in dat decor bedacht had, weer terug te vinden. Maar als wij op een gegeven moment ergens voor kiezen, dan gebeurt het ook". „Er gebeuren echt onverklaarbare dingen in de voorstelling, zodat het publiek zich afvraagt: hoe flikken ze dat nou? Terwijl het eigenlijk een heel oude truc is uit het boekje van de grand-guignol. Maar doordat het gecombineerd is met dia's en film. als een totaalshow die meer van deze tijd is, staat men toch heel verbaasd. Er zit ook humor in dit stuk, die aan de Dada-humor grenst, logica uit de waanzin ge haald. De vader, naar wie de zoon Jozef in dit stuk op zoek is, heeft allemaal prachtige fantasieën over een tweede schepping, een tweede herfst....". Jaap de Jong: „De emotie zit voor een groot deel in de onbereikbaar heid van die vader. De man die op zoek gaat naar de vaderfiguur komt alleen in allerlei afgeleide werelden terecht. Een onderwerp waar velen zich in kunnen herken nen, iedereen behoort tot een be paalde generatie en wordt dan ge confronteerd met andere genera ties". Joep Kruyver: „De hoofdfi guur is met een vrij zinloze onder neming bezig. Zijn vader is eigen lijk al overleden, maar hij verheer lijkt zijn kindertijd zo, dat hij terug wil in die tijd. Hij gaat eigenlijk op zoek naar zijn vader „Voor 'Perspekt' is de belangrijkste taak om de techniek, of die nu van gisteren is, van tien jaar geleden of van morgen, elke vorm van tech niek toegankelijk te maken voor theater, vooral de combinatie van technieken, en om daar zelf theater mee te maken. In de tweede plaats heeft dat een uitstraling naar ande ren die dat ook willen. Wij zullen nooit iets doen omdat het moeilijk is of omdat het een theater- vijandige techniek lijkt. Wij vinden dat elke vorm van techniek - of het nou een mechanische is of een com putergestuurd programma - altijd een middel is om theater mee te maken. Dus theater is doel". „In de combinatie van al die dingen kan je vandaag de dag heel ver gaan, zeker als je als theater gelijke tred wilt houden met uitdrukkings mogelijkheden zoals die er steeds meer zijn, dia's, video, montage. Wat niet wegneemt, dat de oerwet- ten in het theater altijd zullen blij ven gelden, maar er komt een nieu we manier van iets laten zien, iets vertellen, dat weet ik zeker, dat is al aan de gang. Het publiek leert met andere ogen naar beelden te kijken. Wij zijn een visueel ingestelde groep. Het gaat soms meer de vorm- gevingskant op en soms meer de bewegingskant, dan dat je van een toneelkant kunt spreken". „We zijn eerder geobsedeerd door wat we in een clip op de t.v. zien, een rare camerabeweging die we niet kunnen verklaren of een rare bewe ging die iemand op straat maakt. Dat boeit ons sneller dan een nieu we prestatie van een toneelschrijver De technische theatergroep 'Perspekt' uit Haarlem brengt 'Sanatorium Klepsydra' zaterdagavond in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag 30 maart in het Zuidlandtheater in Terneuzen. Het stuk wordt gespeeld door Edo van Dijken, Joep Kruyver, Wigbolt Kruyver, Anna Korterink en Michael Helmerhorst. Script en toneelbeeld zijn van Joep Kruyver en Michael Helmerhorst. 'Perspekt' heeft overigens al weer een nieuwe produktie op het program ma staan, die in Zeeland voorlopig alleen voor scholieren te zien zal zijn: 'Spin Marty's Beef Squad'Deze kleine-zaalvoorstelling wordt omschre ven als 'cartoontheater' en gespeeld door Michael Helmerhorst en Mark Kingsford (van Limited CompanyDeze comedy tegen de achtergrond van een agressief geluidsdecor is 19 maart te zien in de aula van de christelijke mavo in Vlissingen, 2 april in Britannia in Vlissingen voor de leerlingen van de katholieke mavo en 3 en 4 april in de aula van de Stedelijke Scholengemeenschap in Middelburg. wij houden ook wel van een mooi rustig stuk theaterspanning, maar het visuele staat wel voorop". Het is dan ook begrijpelijk dat Michael Helmerhorst en Joep Kruy ver, zich beiden kwalificerend als scriptschrijver, ideeënmaker en ac teur, er de voorkeur aan geven zelf een scenario of een bewerking van iets te maken, zodat er talloze visue le mogelijkheden benut kunnen worden. Voor 'Sanatorium Klepsy dra' vormde het gelijknamige ver haal van de Pool Bruno Schulz (1892-1942) - die overigens maar twee boeken schreef, doch deson danks met mensen als Gombrowicz tot het cultureel gemeengoed van Polen wordt gerekend - de leidraad, waaraan elementen uit andere van zijn verhalen werden toegevoegd. De dramatische handeling en de visuele beelden, ideeën voor het decor, ontwikkelen zich min of meer gelijktijdig bij de makers. Aan de hand van maquettes wordt van al les uitgeprobeerd. Michael: „Zo kom je op nog tiendui zend dingen, die je allemaal be dacht hebt vóór je de eerste spijker in het hout gaat slaan. Zoiets kan je alleen maar maken als je werkt met een module en een hoop prikbor den. En dan gaat er nog eens een technisch tekenaar overheen, die zegt wat wel en wat om constructie- technische redenen niet kan. Dan komt het moment dat je de dingen over het graf heen. Dat klinkt heel zwaar, maar Schulz relativeert een heleboel dingen weer. Er zitten ook Kafka-achtige dingen in". Michael Helmerhorst, die 'Perspekt' ziet als een soort laboratoriumthea ter, verklaart nader: „De dubbele bodem, het kunstmatige, het onech te speelt bij Schulz een ontzettend belangrijke rol en wij hebben dat optimaal in deze voorstelling kun nen gebruiken. Af en toe is het om te kijken en af en toe om te luiste ren, die dosering is heel spannend geweest. Je hebt ook wel eens dat iets zo bedacht, zo artificieel is dat het snel saai wordt, maar het is ons aardig gelukt dit stuk vrij levendig te houden. En je moet het veel kunnen spelen natuurlijk, want hoe vaker een acteur zo'n rol per week doet, hoe gemakkelijker hij zich in zo'n constructie gaat voelen". „Daar komt nog bij het werken met mechanica. Als je een acteur één wil laten zijn met het decor, met een set, dan heeft hij niet genoeg aan één week repeteren. Dan moet die acteur in de module van die set misschien al maanden bezig zijn geweest, voordat hij weet wat hij met dat decor kan doen. Dan krijg je echt iets oorspronkelijks te zien, iets onnavolgbaars. Anders komt iemand gewoon op en gaat gewoon af....". Frans P. J. Doeleman GZENDIJKE Op uitnodiging van de showdrumband Jeugdbelang in IJzendijke treden zaterdagavond 30 maart Piet Brakman en Jan Boeze roen op in het jeugdgebouw in IJzen dijke. De avond komt in de plaats van de jaarlijkse fancy-fair van de drumband Voorafgaand aan het optreden van Brakman en Boezeroen wordt een talentenjacht gehouden. Er moet 'li ve' worden gezongen. Deelname staat open voor Zeeuws-Vlaamse solisten en bands. De prijs bestaat uit een gratis opname in een professionele studio. Boymdien mogen de num mers één en twee van de talentenjacht die avond optreden in het voorpro gramma van Brakman en Boezeroen. De talentenjacht begint om 14.00 uur. Kandidaten kunnen zich aanmelden bij de zanger Piet Brakman in Groe de.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 31