Kanshebbers werden verrast steden INSCHRIJVING ELFSTEDEN i Al honderden fanaten op de stoep NOS is al in rep en roer Spoorwegen zetten nachttreinen in HISTORIE VAN DE ELFSTEDENTOCHT EEUWARDEN - Verbazing en verwarring bij de wedstrijdrijders toen gisteravond de eslissing bekend werd dat er donderdag toch een Elfstedentocht zal worden verreden. Jan oelof Kruithof, de ongekroonde Elfstedenkoning die de afgelopen jaren heeft geheerst in de lternatieve afleveringen van het Friese schaatsgebeuren, liet na de training zelfs via zijn inderen weten de media even buiten de deur te willen houden. En Co Giling uit armenhuizen zonderde zich eveneens af om van de schrik te bekomen en in alle rust naar grote evenement toe te kunnen leven. Want hoe ze ook allemaal gehoopt hebben dit jaar, et besluit dat voorzitter Jan Sipkema bekendmaakte kwam toch als een donderslag bij ieldere hemel. Gedeist Geen Fries Hand in hand Dramatisch Publiciteit UNSDAG 19 FEBRUARI 1985 an Roelof Kruithof in olstrekte afzondering Door Peter de Jonge) roor Kruithof, de 47-jarige architect it het Drentse Havelte, was het in elk eval reden om de eerste uren na het lekend worden van de beslissing in olstrekte afzondering te gaan. Jaren- ng al hoopt hij ooit nog eens de istorische wedstrijd te kunnen rijden n nu lijkt het uur U te zijn aangebro ken. Direct nadat ir. Jan Sipkema, de ioorzitter van de Friesche Elf Steden Hn het NOS-journaal van acht uur het Verlossende woord had gesproken, lees Jan Roelof Kruithof zich in trai- nngskledij en stapte op de hometrai ner. „Dat is zijn manier om z'n emo- ies af te reageren", liet JR's zoon Jartien telefonisch weten. „Vader raint op een flets bij ons in de kelder, ■net harde galmmuziek van André lazes en BZN. Vooral van BZN is hij ■en groot liefhebber". Senior had volgens Martien emotio- I ïeel gereageerd toen hij hoorde dat de GRONINGEN (ANP) - In de loop van maandagavond, toen be kend werd dat de inschrijving voor de Elfstedentocht dinsdag ochtend vanaf tien uur mogelijk is, zaten bij de 11 inschrijvings kantoren in heel Nederland al meer dan 100 fanaten voor de stoep te wachten om maar zeker te zijn van een inschrijvingsfor mulier. In slaapzakken, onder karton nen dozen en dikke dekens trachtten de ware liefhebbers de kou de baas te blijven. In Gro ningen zaten tegen middernacht ongeveer 40 man voor de deuren van het VW-kantoor. Twee stu denten bleken daar voor 'op drachtgevers' te zitten. Tegen betaling van 250 gulden zullen zij dinsdagochtend de inschrij- vingsbewijzen voor hen in ont vangst nemen. Ook de andere inschrijvingskan toren gaven een soortgelijk beeld te zien. In Amsterdam zaten een tiental schaatsers te kou kleumen voor het VW-kan toor bij het centraal station. In Delft ongeveer 30 man, waarvan de eerste twee al om negen uur 's avonds hun plek hadden ingeno men. UTRECHT (ANP) - De Spoorwe gen zetten woensdag en donder dag extra materieel in om schaatsers en kijkers naar Friesland te brengen. Woensdag overdag worden de treinen van uit Amersfoort verlengd en rij den er tussen Zwolle en Leeu warden extra treinen, 's Nachts vertrekt om half drie uit Amers foort een extra trein die om ongeveer vier uur in Leeuwar den zal arriveren. Zonodig rijden er die nacht nog meer. Ook tussen Groningen en Leeuwarden wordt een nachttrein ingezet. Het juiste tijdstip daarvan is nog niet be kend. Tussen elf uur woensdagavond en kwart voor zes donderdag-' ochtend is er een pendeldienst tussen Zwolle en Leeuwarden met een stop in Heerenveen. Donderdag overdag rijden er op de trajecten in Friesland meer en langere treinen dan normaal, bijvoorbeeld twee per uur uit Sneek en Stavoren naar Leeu warden in plaats van één. Er gaat ook ieder uur een extra trein van Zwolle naar Leeuwar den. Een woordvoerder van NS deel de mee, dat woensdag gekochte retours naar één van de Friese stations ook geldig zijn voor de terugreis op donderdag. echte Elfstedentocht definitief door gang zou vinden. „Hij kwam direct in de benen en wilde die historische woorden van meneer Sipkema nog snel op de video vastleggen, maar door alle opwinding lukte hem dat natuurlijk niet". Zondagavond was Kruithof overigens nog van plan om gisteren naar Polen af te reizen waar deze week de zoveel ste alternatieve tocht op het program ma staat. „Maar", aldus Martien, „maandagmorgen zei hij ineens: ik blijf in Nederland, want ik denk dat de Elfstedentocht toch nog doorgaat. Ja, hij heeft een vooruitziende blik ge had". Enkele uren later is Jan Roelof Kruit hof nog niet bekomen van de schrik. „Ik denk niet dat mijn vader het geestelijk aankan om nu elke keer voor de telefoon hetzelfde verhaaltje af te draaien", aldus dochter Anja Kruithof, die haar broer waarschijn lijk om dezelfde reden had afgelost. zelfs een heel voedingsschema ge volgd". Westerveld zelf annuleerde vorige week de tocht naar Polen, omdat er uitzicht was dat in Fries land het licht op groen zou worden gezet. Maar op het moment dat de berichten somber werden, stortte hij „Ik denk", meende Wim Westerveld uit Eemnes, vorig jaar winnaar van de alternatieve Elfstedentocht, „dat Kruithof van ons allemaal het best voorbereid aan de start zal komen. Hij heeft zich de afgelopen tijd het meest gedeisd gehouden. Hij wilde trouwens ook de alternatieve tocht in Polen rijden en heeft daarvoor De route-kaart van de Elfstedentochi zich weer volledig in het andere wedstrijdgeweld. Zelfs gisteravond reed hij in Losser (2e) nog een wed strijd. Net als veel rijders huldigde de 40- jarige Westerveld het principe: „Pak ken wat je pakken kunt, nu er nog natuurijs ligt". En spijt heeft hij daar niet van. „Ik moet het nog zien dat het donderdag doorgaat. Want ik ben er zo langzamerhand doodziek van ge worden. Dan weer wel en dan weer niet". Daarom haalde hij gisteravond gela ten zijn schouders op toen hij na de wedstrijd in Losser van het ijs stapte en hoorde dat hij donderdag in alle vroegte in Leeuwarden zou kunnen vertrekken. Verrast was wel Henri Ruitenberg, de nationaal marathon kampioen op natuurijs en leider in het KNSB-marathonklassement. De 27- jarige verwarmingsmonteur uit Olde- broek („momenteel met vorstverlet") smeet dit weekeinde nog met zijn krachten tijdens de Rotte Merentocht in Zevenhuizen. „Gelukkig heb ik daar weinig geleden, want het was geen zware wedstrijd. Ik heb in elk geval heel wat kilometer gemaakt. En dat is zeker een goede voorbereiding geweest op de Elfstedentocht", aldus Ruitenberg. Co Giling, winnaar van een kleine veertig marathons en vier KNSB- bekers marathonrijden, was gister avond net als Kruithof niet bereik baar voor commentaar. Wel zijn neef Theo, die Co donderdag samen met nog eens twintig assistenten zal bij staan in zijn jacht naar de historische eerste plaats. „De telefoon stond roodgloeiend vanavond, dus hij is er maar eventjes uitgevlucht en wat gaan trainen. Hij moet het in zijn eentje verwerken, dat kan je begrij pen". Het gezelschap Giling reist vandaag af naar Leeuwarden en zal dan tot donderdag een strak draaiboek vol gen. „Dat komt neer op zo'n zestig trainingskilometers per dag, een goe de medische verzorging en uiterste concentratie", aldus Theo Giling. „Co is nog maar net hersteld van een zware griepaanval, die hem bijna een week aan bed heeft gekluisterd. We zullen dus uiterst omzichtig te werk gaan. Maar Co staat er donderdag. Daar kan iedereen op rekenen". HILVERSUM (GPD) - De NOS-televi- sie werkt sinds gisteravond 'koorts achtig' aan een tweede draaiboek voor de Elfstedentocht. Regisseur Martijn Lindenberg, die ook enkele weken geleden een Elfstedentocht draaiboek maakte, doet momenteel alle mogelijke moeite om op tijd voldoende omroepfaciliteiten en -personeel naar Friesland te krijgen. De omroepen zullen proberen om don derdag zoveel mogelijk camera's in te zetten, wat op problemen zou kunnen stuiten omdat veel technische facili teiten lange tijd van tevoren reeds besproken zijn. Gedacht wordt de Elfstedentocht met 20 a 30 camera's, enkele mobiele cameraploegen en een helikopter van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met een rechtstreekse tv-uitzending te volgen. Lindenberg zal vanmiddag (dinsdag) in Leeuwarden uitgebreide medede lingen doen over de marathonuitzen ding. Henri Ruitenberg Jan Roelof Kruithof LEEUWARDEN (ANP) - De Vereeniging De Friesche Elf Steden heeft maandag de nadere bijzonderheden bekend gemaakt voor de inschrijving van de deelnemers aan de elfstedentocht van donderdag. 1. De inschrijvingskantoren voor de tochtrijders zijn geopend op dinsdag 19 februari van 10.00 tot 20.00 uur. 2. De inschrijving kan plaats vinden op de volgende plaatsen: in de VW-kantoren te Tilburg, Spoorlaan 416 A; Delft, Markt 85; Rotterdam, Stadhuisplein 19; Amsterdam, Rokin 9-15; Vaassen (Gld), Veenweg 5; Almelo, Wierdensestraat 49; Assen, Beilerstraat 22 A; Groningen, Grote Markt 23. Het Nationaal Bureau voor Toerisme te Leidschendam, Vlietweg 15. Verder in de IJshal De Meent te Alkmaar en de Frieslandhal te Leeuwarden. 3. Leden die zich inschrijven zijn uitsluitend op vertoon van hun groene lidmaatschapskaart 1984/1985 verzekerd van deelname aan de tocht. 4. Niet-leden kunnen tot een totaal van maximaal 12.000 deelnemers inschrijven. Na het bereiken van dit aantal stopt voor hen de inschrijving, ook al valt deze binnen de genoemde inschrijvingstijd. Het maximale aantal tochtrijders is 16.000. o. Mei klem wordt geadviseerd zich bij het dichtstbijzijnde inschrijvingskan toor te melden. Voor een ieder is de kans op deelneming, of men nu in Tilburg of in Leeuwarden inschrijft, even groot. 6. Een lid kan een onbeperkt aantal andere leden inschrijven, mits per inschrijving hun geldige groene kaart wordt getoond. 7. Niet-leden kunnen maximaal twee andere niet-leden inschrijven. 8. Voor de genoemde extra-inschrijvingen dienen dan wel de vereiste personalia te worden ingevuld, zoals naam, adres, woonplaats en geboorte jaar. 9. Het verschuldigde inschrijfgeld zal rond de 75 gulden bedragen en moet bij de inschrijving worden voldaan. 10. De dag na de inschrijving wordt op vertoon van het geldige inschrijvings- bewijs de startkaart uitgereikt in de Frieslandhal te Leeuwarden, en wel van 09.00 tot 18.00 uur. 11. Door inschrijving is iedere tochtrijder gebonden aan de bepalingen van het tochtregelement van de Vereeniging de Friesche Elf Steden. 12. Aan de wedstrijd kunnen maximaal 300 leden deelnemen waarvan de namen moeten voorkomen op een selectielijst. Deze wedstrijdrijders dienen persoonlijk in te schrijven in de Frieslandhal te Leeuwarden. Tijdens de barre tocht van 1963 zwoegt de latere winnaar Reinier Paping zich in Dokkum door drommen toeschouwers. LEEUWARDEN (ANP) - In 1763, precies tweehonderd jaar voor Reinier Paping de laatste Friese Elfstedentocht won, werd in de geschiedenis boeken opgetekend: ...Het gebeurt meer dan eens, dat goede schaatse- ryders op eene winterse dag alle XI Steden van Friesland doorrijden en zien, dog dan moeten ze nergens lang vertoeven en 't Ys moet goed en sterk wezen.... De Elfstedentocht is al eeuwen in zwang bij de Friezen in de periode dat ....de winter de wateren met zijn verstijvenden adem heeft aangeraakt. Dan is geen Fries zichzelve meer, een bewustzijnsverwijding maakt hun geesten een weinig minder zwaartillend.... vierde Elfstedentocht gehouden worden. Er heersten die winter apo- Op 30 januari 1848 reden de gebroe ders Atze. Eelke en Jans Jager uit Oldeboorn een elfstedentocht in veertien en een half uur. De Friese pers deed er uitgebreid verslag van. Atze en Eelke werden witte raven genoemd. De geschiedschrijving vermeldt pas in 1862 weer een dap pere hardrijder. De Hagenaar W. Troost, ingezetene van Leeuwar den, volbracht de tocht, met een gedeelte over de Zuiderzee, binnen een etmaal. Het was ook geen Fries, die de aanzet tot Elfstedentochten in wed strijdverband heeft gegeven. Neder lands sportpionier W.J.H. (Pim) Mu iier reed de tocht met start en eindpunt in Leeuwarden op 21 de cember 1890 in dertien uur. Muiier deed zelf verslag van zijn ervarin gen. Muiier in 1890: ...op 20 decem ber vroegtijdig te kooi gaande, werd ik den volgenden morgen te 6 uur door den kellner gewekt, liet mij rug en beenen stevig met arnica inwrij ven, stak mij in tricot en bijbehoo- ren, en deed, om niet te veel opzien te verwekken, over mijn trui een vest aan. Met een dikken wollen muts op, kreeg ik iets van het gesoigneerde, dat den Frieschen schipper eigen is. Een stuk chocola de, een horloge, een paar zakdoe ken, eenige guldens, een mes, touw tje en één schaats op den rug voor het breken en precies 7 uur stond ik op het smalle grachtje voor het hotel, daarna linksom en de Singels op, naar de Ee toe.... Muiier verkondigde een recordtijd te hebben gemaakt. Daarmee raak te hij een gevoelige snaar bij de Friezen. Zeker vijfhonderd Friezen hebben geprobeerd Muiiers tijd van 12 uur en 55 minuten te verbeteren, hetgeen niet lukte. De eerste Elfstedentocht zou op 5 januari 1909 plaats hebben, maar omdat het zo hard vroor kon er al op 2 januari gestart worden. Kort voor de jaarwisseling viel plotseling de dooi in. Het regende afzeggingen. Er bleven slechts tweeentwintig wedstrijdrijders. Zij stonden erop, dat de tocht hoe dan ook zou door gaan. De geschiedschrijving van de Elfsteden meldde: ....'t Was een ge denkwaardige morgen, toen 22 ke- relen, niettegenstaande dooi en mist en gore duisternis, hun aan melding kwamen honoreeren op de meest eervolle manier, door den man en de daad zelf. De klok van de Beurs wees 5.20 aan... Dertien uur en 50 minuten later kwam theologiestudent Melle Hoekstra uit Warga, later dominee te Scherpenzaal, als winnaar van de eerste Elfstedentocht in wedstrijd- vorm op die plaats terug. Gerlof van der Ley uit Marrum werd tweede met drie minuten achterstand. Slechts negen rijders volbrachten de tocht. Hoekstra kreeg aan de eindstreep een medaille en een zil veren schaats. Zij compenseerden het verlies van zijn lorgnet bij een val bij Dokkum. Alom werd de eerste Elfstedentocht een succes gemoemd. Toch besloot de Friesche IJsbond de tocht niet nog eens te organiseren. De bond was principiëel tegen competitie. Binnen twee weken, op 15 januari 1909, was echter de nu nog bestaan de Friesche Elfsteden-Vereeniging opgericht. Het was een oplossing van een conflict ....waarin eenigen tijd de Elfstedentocht koel-gezin- den en die van de warm-gezinden tegenover elkaar hadden gestaan.... De nieuwe organisatoren waren van plan elke winter een tocht te hou den. Het moest wel vriezen en dat deed het twee winters niet. In 1912 gebeurde het wel. De twee de Elfstedentocht kreeg een win naar met wereldnaam. Oud-we reldkampioen Coen de Koning (Arnhem) finishte in elf uur en veertig minuten als nieuwe record houder. De Koning zegevierde vijf jaar later, op 27 januari 1917, op nieuw en hij verbeterde zijn eigen record met een tijd van negen uur en 53 minuten. De Elfstedentocht werd langzamer hand een legende. Er volgden elf kwakkelwinters op De Konings tweede triomf. Pas in 1929 kon de calyptische toestanden in Neder lands noorden. De vierde Elfsteden tocht werd uitgeschreven voor dins dag 12 februari. In de nacht van 10 op 11 vroor het in Leeuwarden negentien graden, op Schiermonni koog daalde het kwik naar min 26 graden. De vijfde Elfstedentocht in 1933, die zeer vroeg op 16 december werd verreden, kreeg het record van 498 deelnemers. De wedstrijd was in allerijl in elkaar gezet, want het vroor pas drie dagen hard. Het was een mooiweertocht voor soepele glijders. De twee snelsten besloten de overwinning te delen. Abe de Vries en Sipke Castelijn kwamen hand in hand in de recordtijd van negen uur en 5 minuten bij de eindstreep van de tocht, die voor het eerst richting zuiden was aange vangen. Ruim negentig procent van de deelnemers volbracht de volledi ge afstand. Bij de elf dames was de score zelf honderd procent. Bij de volgende tocht, op 30 januari 1940 met het record aantal van 3400 deelnemers, zouden er opnieuw af spraken worden gemaakt om geza- melijk te finishen. Piet Keizer, Au- ke Adema, Cor Jongert, Sjouke Westra en Dirk van der Duim be loofden elkaar op handslag de eer ste prijs te delen. De afspraak ging de geschiedenis in als 'het Pact van Dokkum', dat lang niet overal met geestdrift werd begroet, terwijl de rijders er achteraf ook niet geluk kig mee waren. Adema sprintte in het zich van het finishdoek van de andere vier weg en eiste de over winning voor zich op. Het kreeg zijn zin niet, de wedstrijdleiding respecteerde het pact, al was het met tegenzin. Dat gebeurde overi gens pas nadat de volgende Elfste dentocht al had plaatsgevonden. Auke Adema hoefde de uitspraak van het Elfstedencomité niet af te wachten. Hij werd de enige winnaar van de zevende Elfstedentocht op 6 februari 1941, waarvoor Friesland niet bepaald warm liep door de grote brandstofnood. Het deelne mersrecord (2800) werd die oorlogs dag niet gebroken, wel dat van de uitrijders: 1900. De winter van 1942 was de strengste sinds 1789. Toch kwam er een re cordaantal deelnemers van 4522. Ze troffen een stralende winterdag. Het aantal uitrijders was groter dan dat van alle zes voorgaande tochten samen: 4212 ofwel een percentage van 93. Ook het snelheidsrecord van het duo De Vries/Castelijn sneuvel de, Sietze de Groot uit Weidum zegevierde in acht uur en 44 minu ten. Bij de negende Elfstedentocht, de eerste na-oorlogse op 8 februari 1947, werd de eerste rel geboren. Er waren voor het eerst geheime con troleposten. Zij waren noodzake lijk geworden, nadat werd be weerd dat bij vorige tochten ver schillende deelnemers gedeelten van het parkoers per auto aflegden. In 1947, onder Siberische omstan digheden, bleek er gefraudeerd te worden. Joop Bosman, Klaas Schipper, Jeen Nauta en Jaap Wy- nia hadden vrienden als gangma kers gebruikt, waren door toeschou wers gedragen en hadden zich op handkarren laten vervoeren. Jan van der Hoorn, als vijfde bij de finish, werd na veel en lang beraad tot winnaar uitgeroepen. Een heroi- sche tocht eindigde onbevredigend, met maandenlange beschuldigin gen over en weer. Op 3 februari 1954 bij tiende Elfste dentocht, bij fraai zonnig vriezend weer, was er tot de slotkilometer meer sprake van zuivere sport. Jeen van den Berg, op weg naar de titel Mister Elfstedentocht, knabbelde een uur en negen minuten af van het record van Sietze de Groot. De omstandigheden waren zo ideaal, dat zelfs de 32e aankomende, de semi-profvoetballer De Graaf uit Krommere, nog binnen de oude recordtijd bleef. De laatste meters van de eersten verliepen dramatisch. Verhoeven, samen voorop met Van den Berg, trok zijn rivaal aan de trui. Kort daarop dachten beiden te finishen, maar ze zagen niet dat op het aanduidingsbordje 'einde' ook nog '500 m' stond. Van den Berg herstel de zijn blunder door kreten uit het publiek het eerst en sprintte naar de overwinning. Verhoeven werd nog voorbijgereden door drie ande ren en eindigde als vijfde. Het 'Pact van Dokkum' uit 1940 kreeg in 1956 een vervolg met het 'Verbond vabn Vrouwbuurt'. Op nieuw beloofden vijf rijders de eer ste plaats te delen. Jan van der Hoorn, Aad de Koning, Jeen Nauta, Anton Verhoeven en Maus Wijn hout kwamen hand in hand over de eindstreep, waar ze boos werden aangekeken door de Elfstedenver- eniging. Het bestuur besloot de me dailles niet uit te reiken. De 4843 andere uitrijders kregen de herinne ringsmedaille wel. De twaalfde en voor tweeëntwintig jaar de laatste Elfstedentocht vond met pijn en moeite doorgang onder druk van de publiciteit. Twee jaar eerder was alles klaar voor een Elfstedentocht rond de jaarwisse ling. Ruim drieduizend deelnemers waren al in Leeuwarden, onder wie de in Noorwegen gedeserteerde kernploegleden Meeuwisse en Zee. Plotselinge dooi verhinderde door gang. In 1963 kon de Elfstedenver- eniging er niet onderuit. Reinier Paping zegevierde op 18 januari 1963 op een verschrikkelijk slechte ijspiste. Dat bleek uit het inmense aantal uitvallers. Van de tiendui zend deelnemers haalden slechts 58 wedstrijdrijders en 96 toerrijders de finish. De kopgroep in de Elfstedentocht van 1963 op weg naar Stavoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 13