PZC
Jacht voor
Staf Versluys k
fictie tegen verkoop
Middelburg bezuinigt
ongeveer half miljoen
almanak
Zwaan legt Middelburgers in de luren..,
Grafzerken in
Goes vernield
VOORSCHOT OP BESLUITEN RIJK
HARDE OOSTENWIND BEMOEILIJKT ACTIE
Loodsboot vindt
leeg reddingsvlot
voor Walcherse kust
ZEEUWSE
Zwaan gedood met
strop om de hals
Stookolie gestolen
in Zierikzee
Binnenschip zat
24 uur op plaat
in Westerschelde
Belangstelling
Netelig
MAANDAG 11 FEBRUARI 1985
VLISSINGEN De met ijzererts geladen Liberiaanse bulkcarrier Ivory (50.188 brt), die
zaterdagmiddag voor de rede van Vlissingen aan de grond liep na een aanvaring met het
Russische vrachtschip Strana Sovetov, is zondagmiddag rond vijf uur door de gezamenlijke
inzet van negentien sleepboten vlotgetrokken. Twee eerdere pogingen mislukten doordat de
Ivory zo zwaar was geladen en de sterke oostenwind zorgde bij vloed voor een lagere
waterstand dan normaal.
De met 90.000 ton ijzererts geladen
Ivory (101.405 ton deadweight) werd
zaterdag om ongeveer half vijf bij de
loodswisseling door de harde wind
gepakt, mede doordat het schip zo
diep was geladen. Het kwam tegen de
boeg van de Strana Sovetov terecht
waardoor de verschansing van het
Russische vrachtschip werd inge
drukt. Het schip lag nabij de Spijker
plaat ten anker, wegens het slechte
weer. Even later liep de Ivory, die op
weg was van zee naar Antwerpen, ten
zuiden van het ankergebied aan de
grond, ongeveer drie kilometer uit de
kust van Vlissingen.
Een eerste poging door zes sleepboten
van de Unie .van Redding en Sleep
diensten, Van den Akker en de Nieu
we Vlissingse Sleepdienst om de Ivory
vlot te krijgen mislukte. Het schip zou
een diepgang hebben van 1,47 meter,
terwijl ter plaatse bij vloed een water
stand werd gemeten van 1,45 meter.
Onder normale omstandigheden zou
er een waterstand van 2,30 meter
hebben gestaan.
Besloten werd een deel van de lading
over te slaan in twee bakken. Daar
voor werd de grootste drijvende
kraan van Europa ingeschakeld,
kraan 7 van Ovet uit Terneuzen, die
om 23.00 uur zaterdagavond langszij
kwam. Tot 3.00 uur werd 3.000 ton
ijzererts gelicht, waarna een twee
poging werd ondernomen het schip
vlot te krijgen.
Nu werden daarbij in totaal negentien
sleepboten ingeschakeld. Uit Rotter
dam waren namelijk ook de Kwinten-
bank, Varnebank en Smit Lloyd 72
van Smit Internationale aangeko
men. Ook deze poging mislukte, als
gevolg van de extreem lage water-
BRESKENS Met de nodige improvisatie is zaterdag in Breskens de
Whitbread-racer van de Belgische zeezeiler Staf Versluys in gebruik gesteld.
Het was de bedoeling het schip officieel te water te laten, maar door de
weersomstandigheden kwam dat er niet van.
Vrijdag was het jacht, de Rucanor
Tristar, al in de Breskense haven
naast de Standfast-jachtwerf neerge
laten om de mast te monteren. Toen
het weer omsloeg en de wind toenam
durfde men het niet aan het jacht
terug op de kant te zetten: de kans op
beschadigingen bij zo'n operatie was
te groot. Het bleef zaterdag derhalve
bij spuitende champagne en geheven
glazen op het besneeuwde dek.
De bij Frans Maas (Standfast) ge
bouwde Rucanor is zoals gemeld een
technisch hoogstandje waarin de mo
dernste materialen als kevlar en car
bon zijn verwerkt. Niettemin is de
sterkte zodanig dat het jacht de 50.000
kilometer lange Whitbread-race (van
Engeland via Zuid-Afrika, Nieuw Zee
land en Urugay terug naar Ports
mouth) ongeschonden kan doorko
men. Geheel nieuw is de beweegbare
'kwispelstaart', die door de beman
ning op en neer kan worden bewogen.
Deze voor het eerst gebruikte uitvin
ding van Rucanors Franse ontwerper
Guy Ribadeau-Dumas is evenwel al
door de reglementencommissie ge
deeltelijk in de ban gedaan. Volgens
de IOR-regels mag het achterdeel niet
tijdens de race worden gemanipu
leerd. De mogelijkheid om tijdens de
verplichte stops in Kaapstad, Auck
land (Nieuw Zeeland) en Punta Del
Este (Urugay) de stand van het ach
terschip te wijzigen blijft echter. Op
de meting zou dat geen invloed heb
ben. Dat zou betekenen dat in de
(Slot zie pagina 7 kol. 2)
stand. Daarop werd het lossen van de
lading voortgezet, tot om 16.30 uur in
totaal 8000 ton ijzererts was gelicht,
waardoor het schip 80 centimeter ho
ger kwam te liggen. Toen werd de
derde poging ondernomen, waarvoor
weer negentien sleepboten werden in
gezet met een gezamenlijke trek
kracht van 74.000 pk. In totaal hebben
echter slechts zes sleepboten vastge
maakt. Aan de voorkant van de Ivory
hadden de Sealion en Seahorse van de
URS vast en aan de achterkant de
Boxer en de President Hubert van de
URS en de Kwintenbank en Smit
Lloyd 72 van Smit Internationale. De
meeste andere dertien sleepboten as
sisteerden door tegen de zijkant te
duwen. Om 16.30 uur werd begonnen
met deze derde poging en om 16.50
uur werd de eerste bewegingen in de
Ivory gesignaleerd. Het schip kwam
even later geheel vrij, waarna het i:
De Wielingen ten anker ging. Daar
stelde de riviermeester een onderzoek
in naar de bodemschade, die op het
eerste gezicht erg meeviel. Naar ver
wachting mag de Ivory hedenochtend
zelfstandig naar Antwerpen vertrek
ken om de rest van de lading te lossen.
Het gestrande schip en de activitei
ten van de talrijke sleepboten trok
zondag veel bekijks van belangstel
lenden, die het gebeuren vanaf de
boulevard van Vlissingen probeer
den te volgen.
Het is nog niet bekend hoeveel de
berging op basis van 'no cure, no pay'
(geen resultaat, geen verdiensten)
heeft gekost, maar dat bedrag loopt
volgens directeur W. Mange van het
Vlissingse bergingsbedrijf Van den
Akker in de miljoenen. In totaal zijn
bij deze operatie 21 sleepboten en 175
personen ingezet.
Joop Plukkel (links) en Jaap Flohil van het Komité Zuidelijk Afrika plakten de deuren van het NMB-kantoor in
Middelburg symbolisch dicht met pamfletten en stickers.
MIDDELBURG - Leden en sympathisanten van de afdeling Middelburg
van het Komité Zuidelijk Afrika (KZA) hebben zaterdagmiddag de
Middelburgse vestiging van de Nederlandse Middenstandsbank symbo
lisch gesloten.
Ze plakten de deuren van het kan
toor dicht met pamfletten en stic
kers. Aanleiding voor de actie is de
verkoop door deze bank van de
Zuidafrikaanse Krugerrand. Met de
opbrengst van dit gouden beleg
gingsmiddel financiert de regering
van Zuid-Afrika haar apartheidsbe-
leid, zo stellen de actievoerders.
De actie zou aanvankelijk alle ban
ken in Middelburg treffen. Maar
vrijdagavond werd bekend, dat de
RABO-bank, de AMRO-bank en de
ABN de verkoop van de Krugerrand
zullen stopzetten. Actie voeren bij
kantoren van deze banken had dus
geen zin meer. Een woordvoerder
van het KZA deelde mee, dat de
Verenigde Spaarbank in Middel
burg het voordeel van de twijfel
heeft gekregen. Daar de vestigingen
van deze bank een bepaalde vorm
van autonomie hebben, wordt de
Krugerrand in bepaalde kantoren
wel, en in andere niet verkocht.
Het KZA was verder van plan om
zaterdag folders uit te delen aan het
winkelend publiek in de Middel
burgse binnenstad. Dit voornemen
werd niet uitgevoerd, omdat de
tekst op de folders nog niet was
aangepast aan de nieuwe situatie.
HetHet Komité Zuidelijk Afrika af
deling Middelburg toonde zich za
terdag zeer verheugd over de beslis
sing van RABO, AMRO en ABN om
de verkoop van de omstreden munt
te staken. Woordvoerder J. Plukkel
zei dat de banken een kosten-ba-
tenanalyse hebben gemaakt. „In
stellingen als het Medisch Comité
Nederland-Vietnam en de Vrije Uni
versiteit in Amsterdam hebben on
langs hun bankrekeningen opge
zegd wegens de verkoop van de
Krugerrand. Ook enkele grote ge
meenten, waaronder Zaanstad, de
den dat. Nu steeds meer gemeenten
beginnen te dreigen hun rekeningen
op te zeggen, hebben de banken
eieren voor hun geld gekozen", zo
zei hij. Het hoofdbestuur van de
NMB beslist pas begin maart of
wordt doorgegaan met de verkoop
van de Krugerrand.
VLISSINGEN - De loodsboot Altair
van het district Scheldemond heeft
zaterdagavond om ongeveer 19.00 uur
een onbemand reddingsvlot aange
troffen voor de kust van Walcheren en
aan boord genomen. Het is vermoede
lijk afkomstig van het Urker vissers
schip Urk-85, dat vrijdagmiddag bij
de Rapsbank is gezonken, ongeveer
25 kilometer uit de kust. Zekerheid
daarover kon zondag echter nog niet
worden verschaft.
GOES Op de katholieke begraaf
plaats aan de Zuidvlietstraat in Goes
zijn ongeveer tien grafzerken vernield.
De gedenktekens waren omver ge
drukt, in een aantal gevallen gebro
ken en kettingen die de graven mar
keren waren stuk getrapt. De schade
bedraagt tenminste verscheidene dui
zenden guldens. De vernielingen zijn
zondagmorgen geconstateerd, maar
zijn al vóór afgelopen vrijdag ge
pleegd, want alle vernielde zerken
waren met sneeuw bedekt.
MIDDELBURG - Als de rijksoverheid
na de zittingsperiode van het huidige
kabinet de gemeenten geen nieuwe
kortingen oplegt, ziet het huishoud
boekje van de gemeente Middelburg
er redelijk gunstig uit. Maar omdat
Middelburg bang is, dat een volgend
kabinet niet zal afwijken van het
korten op de rijksuitkeringen aan de
gemeenten, willen burgemeester en
wethouders nu al vast gaan werken
aan een bezuinigingsronde, die in
Door het slechte weer werd de Rucanor Tristar wat provisorisch gedoopt:
champagne uit over het besneeuwde dek.
Staf Versluys (rechts op de foto) goot
AXEL „Wie doet nu zoiets...".
Controleur vogelwacht F. de
Kind uit Clinge begrijpt niet wat
mensen bezielt een jonge zwaan
via een strop om de hals te
doden. De landbouwer J. Ver-
planke vond de zwaan zondag
morgen in de watergang langs de
Hulsterseweg. Een touw rond de
hals. De boer voerde de zwaan al
sinds de eerste koudegolf in de
cember. De Kind heeft inmid
dels ook de politie ingelicht.
1987 een half miljoen gulden moet
opleveren. Dit blijkt uit de financiële
meerjarenraming 1986-1989 van de
gemeente Middelburg, die zaterdag is
gepubliceerd.
Zonder rijkskortingen verwacht Mid
delburg in de jaren 1986 en 1989 quitte
te spelen en in de twee tussenliggende
jaren wat geld over te houden. Als
alles volgens plan verloopt, heeft Mid
delburg in 1987 en 1988 zelfs een
overschot van 410.000 gulden. Voor
dat geld willen b en w nu nog geen
bestemming' zoeken. Ze verwachten
namelijk, dat rijk en provincie mis
schien minder geld beschikbaar stel
len voor de randweg Grevelingen in
Middelburg, dan nu is begroot. Dat
overschot zal daarom wellicht hieraan
moeten worden besteed.
„Wij willen niet de ogen sluiten voor
de zeer grote mate van waarschijnlijk
heid, dat ook in de jaren na de huidige
kabinetsperiode kortingen zullen wor
den opgelegd", schrijven b en w. Om
te zijner tijd niet onaangenaam door
'Den Haag' te worden verrast, komen
ze daarom met een bezuinigingsronde
van 500.000 gulden voor het jaar 1987.
Welke sectoren van de gemeentelijke
organisatie dat jaar zullen worden
gekort, zullen b en w tijdens de behan
deling van de financiële meerjaren
planning duidelijk maken. De notitie
komt aan de orde tijdens de gemeen
teraadsvergadering van maandag 18
maart.
ZIERIKZEE In de nacht van vrij
dag op zaterdag is uit een tank bij het
ziekenhuis in Zierikzee ongeveer zes
honderd liter stookolie gestolen. De
tank was aan één kant een beetje
opgetild. Vermoed wordt dat de olie is
overgeheveld.
Boodschappen doen kost geld
en dat kan weieens problemen
opleveren. Die man in een
groot warenhuis had onlangs
wel een zeer netelig probleem:
toen hij zich met zijn karretje
met boodschappen vervoegde
bij de kassa bleek hij niet te
kunnen beschikken over geld:
dat had hij veilig opgeborgen
in zijn achterzak, afgesloten
met een rits.
Helaas kreeg hij de rits niet
open toen de caissière hem het
bedrag noemde.
Hoe hij ook trok en rukte, de
rits wilde niet meer open. Met
een rood hoofd riep hij ten
einde raad de caissière te
hulp. Ook zij begon te rukken
en te trekken aan de rits, maar
niets hielp, tot groot plezier
van de omstanders, die ook
voor de kassa stonden te
wachten. Het oploopje trok al
snel de belangstelling van de
fors gebouwde cheffin: zij zou
wel even orde op zaken stellen.
Met een flinke ruk bevrijdde zij
de man van zijn probleem: de
hele achterzak werd losge
scheurd en de klant kon beta
len.
Volgens ons bedenkt deze man
zich een volgende keer eer hij
weer met geld in zijn achter
zak dit warenhuis bezoekt.
-
Gladheid veroorzaakt veel ongevallen
VLISSINGEN In de hele provincie
hebben zich als gevolg van de glad
heid gedurende het weekeinde zeker
veertig ongelukken voorgedaan. In
de meeste gevallen bleef de schade
beperkt. Enkele mensen raakten bij
deze ongelukken gewond. Het open
baar vervoer ondervond weinig hin
der van de weersomstandigheden.
Bij een ongeluk in de Postweg in
Tholen zijn de bestuurder van een
bestelauto D. van der V. en zijn zoon
C., die bij hem in de auto zat, zater
dagmiddag rond half twee ernstig
gewond geraakt. De bestelauto is
zwaar beschadigd. Het ongeluk ge
beurde toen Van der V. een lijnbus
inhaalde. Door deze manoeuvre raak
te de auto in een slip en kwam
onderste boven in een sloot tot stil
stand. De brandweer van Tholen
moest de slachtoffers uit de auto
bevrijden. Tegelijkertijd kwam bij de
brandweer een melding binnen van
een brand in een vishandel in Tholen.
De eigenaar bleek van der V. te zijn.
De schade bleef hier evenwel beperkt.
Toen de brandweer ter plaatse kwam
had de broer van D. van der V., C. M.
van der V. de brand al geblust. Vader
en zoon zijn per ambulance overge
bracht naar het ziekenhuis De Lie-
vensberg in Bergen op Zoom.
Bij een eenzijdig ongeluk op de Gent
sevaart in Kapellebrug is zaterdag
ochtend rond vijf uur de 19-jarige
automobilist I. de B. uit Hulst zwaar
gewond geraakt zijn auto is onherstel
baar beschadigd. De automobilist
reed in de richting van de grensover
gang Kapellebrug toen hij waar
schijnlijk door de gladheid naast de
rijweg belandde. De B. wilde de auto
nog bijsturen, maar verloor bij deze
manoeuvre de macht over het stuur
en botste tegen een hoop naast de weg
liggende stenen. Bij deze botsing werd
de B. uit het voertuig geslingerd.
Doordat de auto nog doorgleed liep de
B. zware verwondingen op. Het
slachtoffer is met twee gebroken
schouders en een hersenschudding
overgebracht naar het Sint-Liduina-
ziekenhuis in Hulst.
Bij een frontale botsing de Vogelweg
nabij Vogelwaarde liep N. van Z. uit
Hengstdijk in de nacht van zaterdag
op zondag rond half twee verwondin
gen op aan hoofd en ribben. De auto
waar hij in zat is zwaar beschadigd.
Bestuurder L. van Z. uit Hengstdijk
raakte rijdend over de Vogelweg ver
moedelijk door de gladheid in een
slip, en kon een frontale aanrijding
met de auto van Th. G. uit Vogelwaar
de niet voorkomen. Het slachtoffer is
overgebracht naar het Sint-Liduina-
ziekenhuis in Hulst.
De rijkspolitie op Schouwen-Duive-
land heeft zaterdag een tiental auto's
losgetrokken die waren gestrand in
opgewaaide sneeuwhopen. Dat was
(Slot zie pagina 7 kol. 1) De onherstelbaar beschadigde auto van I. de B. uit Hulst.
BAARLAND Het Nederland
se binnenschip Bobo (1066 ton)
heeft 24 uur vastgezeten op een
zandplaat op de Westerschelde.
Het tachtig meter lange schip,
dat zonder lading onderweg
was van Vlissingen naar Papen-
drecht, was vrijdagmiddag om
streeks kwart over vier in het
vaarwater Everingen ter hoogte
van de ton 13 buiten de vaargeul
verdaagd.
Doordat het zicht in sneeuw
buien zeer slecht was, raakte het
schip uit de koers en liep even
voor hoogwater op de plaat vast.
Sleepboten van de sleepboot
maatschappijen Willem Muller,
Unie van Redding- en Sleep
dienst en Multraship uit Terneu
zen waren ter plaats om assis
tentie te verlenen, maar de
schipper weigerde de aangebo
den hulp en wilde op eigen
kracht vlot komen, wat echter
niet lukte. In de nacht van vrij
dag op zaterdag probeerde de
schipper weer op eigen kracht
vlot te komen, maar door de
harde oostenwind was er minder
water tijdens hoogwater. Het
schip kwam daardoor niet vlot,
maar werd juist verder op de
plaat gedrukt. De sleepboot Hol
land was ter plaatse, maar de
schipper weigerde nog steeds de
aangeboden hulp. Na overleg
met de verzekering besloot de
schipper zaterdagmorgen, mede
gelet op de verlaging van de
waterstand, dat het bergingsbe
drijf Polderman te Hansweert de
Bobo moest vlot trekken. Zater
dagmiddag maakten de sleepbo
ten Alpha en Bravo ieder een
sleeptros met een lengte van 250
meter vast aan het gestrande
schip en konden omstreeks
kwart voor vijf het schip van de
plaat trekken. De Bobo heeft
daarna de reis zonder schade
voortgezet.
MIDDELBURG - Een korst brood kan wonderen doen, constateerde de
brandweer van Middelburg zondagmiddag 'voor de honderdste keer in tien
jaar'. Bewoners van de Veerse Singel in Middelburg hadden de brandweer
bezorgd laten weten dat een zwaan zou zijn vastgevroren in het water van de
Veerse vest. De waterongevallenwagen van de Middelburgse brandweer,
compleet met duiker en boot, rukte uit. Voor tot actie werd overgegaan gooide
een van de brandweerlieden een korst brood naar de zwaan. Die kwam
doodgemoedereerd in beweging en peuzelde de lekkernij ov om vervolgens
met een aantal eenden te gaan poedelen in een groot wak onder de
Koepoortbrug.
Vier sleepboten maakten vast aan de achterkant van de Ivory en twee aan de
voorkant, terwijl de grootste drijvende kraan van Europa tot het laatste
moment voortging met het lossen van een deel van de lading ijzererts.
(Slagboom en Peters Luchtfotografie).
Bulkcarrier pas vlot bij
derde poging 19 slepers