PZC i Zwaan legt Middelburgers in de luren... Jacht voor zeezeiler Staf Versluys klaar Gladheid veroorzaakt veel ongevallen HARDE OOSTENWIND BEMOEILIJKT ACTIE Grafzerken in Goes vernield 'VOORSCHOT' OP BESLUITEN RIJK Loodsboot vindt leeg reddingsvlot voor Walcherse kust Zwaan gedood met strop om de hals Stookolie gestolen in Zierikzee Binnenschip zat 24 uur op plaat in Westerschelde Belangstelling Netelig m MAANDAG 11 FEBRUARI 1985 MIDDELBURG - Een korst brood kan wonderen doen, constateerde de I brandweer van Middelburg zondagmiddag 'voor de honderdste keer in tien I jaar'. Bewoners van de Veerse Singel in Middelburg hadden de brandweer I bezorgd laten weten dat een zwaan zou zijn vastgevroren in het water van de Veerse vest. De water ongevallenwagen van de Middelburgse brandweer, compleet met duiker en boot, rukte uit. Voor tot actie werd overgegaan gooide een van de brandweerlieden een korst brood naar de zwaan. Die kwam doodgemoedereerd in beweging en peuzelde de lekkernij op om vervolgens met een aantal eenden te gaan poedelen in een groot wak onder de Koepoortbrug Vier sleepboten maakten vast aan de achterkant van de Ivory en twee aan de voorkant, tenvijl de grootste drijvende kraan van Europa tot het laatste moment voortging met het lossen van een deel van de lading ijzererts. ISlagboom en Peters Luchtfotografie). Bulkcarrier pas vlot bij derde poging 19 slepers VLISSINGEN De met ijzererts geladen Liberiaanse bulkcarrier Ivory (50.188 brt), die zaterdagmiddag voor de rede van Vlissingen aan de grond liep na een aanvaring met het Russische vrachtschip Strana Sovetov, is zondagmiddag rond vijf uur door de gezamenlijke 1 inzet van negentien sleepboten vlotgetrokken. Twee eerdere pogingen mislukten doordat de ïvory zo zwaar was geladen en de sterke oostenwind zorgde bij vloed voor een lagere waterstand dan normaal. De met 90.000 ton ijzererts geladen Ivory (101.405 ton deadweight) werd zaterdag om ongeveer half vijf bij de loodswisseling door de harde wind gepakt, mede doordat het schip zo diep was geladen. Het kwam tegen de boeg van de Strana Sovetov terecht waardoor de verschansing van het Russische vrachtschip werd inge drukt. Het schip lag nabij de Spijker plaat ten anker, wegens het slechte weer. Even later liep de Ivory, die op weg was van zee naar Antwerpen, ten zuiden van het ankergebied aan de grond, ongeveer drie kilometer uit de kust van Vlissingen. Een eerste poging door zes sleepboten van de Unie van Redding en Sleep diensten, Van den Akker en de Nieu we VliSsingse Sleepdienst om de Ivory vlot te krijgen mislukte. Het schip zou een diepgang hebben van 1,47 meter, terwijl ter plaatse bij vloed een water stand werd gemeten van 1,45 meter. Onder normale omstandigheden zou er een waterstand van 2,30 meter hebben gestaan. Besloten werd een deel van de lading over te slaan in twee bakken. Daar voor werd de grootste drijvende kraan van Europa ingeschakeld, kraan 7 van Ovet uit Terneuzen, die om 23.00 uur zaterdagavond langszij kwam. Tot 3.00 uur werd 3.000 ton ijzererts gelicht, waarna een twee poging werd ondernomen het schip vlot te krijgen. Nu werden daarbij in totaal negentien VLISSINGEN - De loodsboot Altair van het district Scheldemond heeft zaterdagavond om ongeveer 19.00 uur een onbemand reddingsvlot aange troffen voor de kust van Walcheren en aan boord genomen. Het is vermoede lijk afkomstig van het Urker vissers schip Urk-85, dat vrijdagmiddag bij de Rapsbank is gezonken, ongeveer 25 kilometer uit de kust. Zekerheid daarover kon zondag echter nog niet worden verschaft. GOES Op de katholieke begraaf plaats aan de Zuidvlietstraat in Goes zijn ongeveer tien grafzerken vernield. De gedenktekens waren omver ge drukt, in een aantal gevallen gebro ken en kettingen die de graven mar keren waren stuk getrapt. De schade bedraagt tenminste verscheidene dui zenden guldens. De vernielingen zijn zondagmorgen geconstateerd, maar zijn al vóór afgelopen vrijdag ge pleegd, want alle vernielde zerken waren met sneeuw bedekt. sleepboten ingeschakeld. Uit Rotter dam waren namelijk ook de Kwinten- bank, Varnebank en Smit Lloyd 72 van Smit Internationale aangeko men. Ook deze poging mislukte, als gevolg van de extreem lage water- BRESKENS Met de nodige improvisatie is zaterdag in Breskens de Whitbread-racer van de Belgische zeezeiler Staf Versluys in gebruik gesteld. Het was de bedoeling het schip officieel te water te laten, maar door de weersomstandigheden kwam dat er niet van. Vrijdag was het jacht, de Rucanor mouth) ongeschonden kan doorko- Tristar, al in de Breskense haven naast de Standfast-jachtwerf neerge laten om de mast te monteren. Toen het weer omsloeg en de wind toenam durfde men het niet aan het jacht terug op de kant te zetten: de kans op beschadigingen bij zo'n operatie was te groot. Het bleef zaterdag derhalve bij spuitende champagne en geheven glazen op het besneeuwde dek. De bij Frans Maas (Standfa'st) ge bouwde Rucanor is zoals gemeld een technisch hoogstandje waarin de mo dernste materialen als kevlar en car bon zijn verwerkt. Niettemin is de sterkte zodanig dat het jacht de 50.000 kilometer lange Whitbread-race (van Engeland via Zuid-Afrika, Nieuw Zee land en Urugay terug naar Ports- men. Geheel nieuw is de beweegbare 'kwispelstaart', die door de beman ning op en neer kan worden bewogen. Deze voor het eerst gebruikte uitvin ding van Rucanors Franse ontwerper Guy Ribadeau-Dumas is evenwel al door de reglementencommissie ge deeltelijk in de ban gedaan. Volgens de IOR-regels mag het achterdeel niet tijdens de race worden gemanipu leerd. De mogelijkheid om tijdens de verplichte stops in Kaapstad, Auck land (Nieuw Zeeland) en Punta Del Este (Urugay) de stand van het ach terschip te wijzigen blijft echter. Op de meting zou dat geen invloed heb ben. Dat zou betekenen dat in de (Slot zie pagina 7 kol. 2) stand. Daarop werd het lossen van de lading voortgezet, tot om 16.30 uur in totaal 8000 ton ijzererts was gelicht, waardoor het schip 80 centimeter ho ger kwam te liggen. Toen werd de derde poging ondernomen, waarvoor weer negentien sleepboten werden in gezet met een gezamenlijke trek kracht van 74.000 pk. In totaal hebben echter slechts zes sleepboten vastge maakt. Aan de voorkant van de Ivory hadden de Sealion en Seahorse van de URS vast en aan de achterkant de Boxer en de President Hubert van de URS en de Kwintenbank en Smit Lloyd 72 van Smit Internationale. De meeste andere dertien sleepboten as sisteerden door tegen de zijkant te duwen. Om 16.30 uur werd begonnen met deze derde poging en om 16.50 uur werd de eerste bewegingen in de Ivory gesignaleerd. Het schip kwam even later geheel vrij, waarna het ii De Wielingen ten anker ging. Daar stelde de riviermeester een onderzoek in naar de bodemschade, die op het eerste gezicht erg meeviel. Naar ver wachting mag de Ivory hedenochtend zelfstandig naar Antwerpen vertrek ken om de rest van de lading te lossen. Het gestrande schip en de activitei ten van de talrijke sleepboten trok zondag veel bekijks van belangstel lenden, die het gebeuren vanaf de boulevard van Vlissingen probeer den te volgen. Het is nog niet bekend hoeveel de berging op basis van 'no cure, no pay' (geen resultaat, geen verdiensten) heeft gekost, maar dat bedrag loopt volgens directeur W. Mange van het Vlissingse bergingsbedrijf Van den Akker in de miljoenen. In totaal zijn bij deze operatie 21 sleepboten en 175 personen ingezet. Joop Plukkel (links) en Jaap Flohil van het Komité Zuidelijk Afrika plakten de deuren van het NMB-kantoor in Middelburg symbolisch dicht met pamfletten en stickers. MIDDELBURG - Leden en sympathisanten van de afdeling Middelburg van het Komité Zuidelijk Afrika (KZA) hebben zaterdagmiddag de Middelburgse vestiging van de Nederlandse Middenstandsbank symbo lisch gesloten. Ze plakten de deuren van het kan toor dicht met pamfletten en stic kers. Aanleiding voor de actie is de verkoop door deze bank van de Zuidafrikaanse Krugerrand. Met de opbrengst van dit gouden beleg gingsmiddel financiert de regering van Zuid-Afrika haar apartheidsbe- leid, zo stellen de actievoerders. De actie zou aanvankelijk alle ban ken in Middelburg treffen. Maar vrijdagavond werd bekend, dat de RABO-bank. de AMRO-bank en de ABN de verkoop van de Krugerrand zullen stopzetten. Actie voeren bij kantoren van deze banken had dus geen zin meer. Een woordvoerder van het KZA deelde mee, dat de Verenigde Spaarbank in Middel burg het voordeel van de twijfél heeft gekregen. Daar de vestigingen van deze bank een bepaalde vorm van autonomie hebben, wordt de Krugerrand in bepaalde kantoren wel, en in andere niet verkocht. Het KZA was verder van plan om zaterdag folders uit te delen aan het winkelend publiek in de Middel burgse binnenstad. Dit voornemen werd niet uitgevoerd, omdat de tekst op de folders nog niet was aangepast aan de nieuwe situatie. HetHet Komité Zuidelijk Afrika af deling Middelburg toonde zich za terdag zeer verheugd over de beslis sing van RABO, AMR O en ABN om de verkoop van de omstreden munt te staken. Woordvoerder J. Plukkel zei dat de banken een kosten-ba- tenanalyse hebben gemaakt. „In stellingen als het Medisch Comité Nederland-Vietnam en de Vrije Uni versiteit in Amsterdam hebben on langs hun bankrekeningen opge zegd wegens de verkoop van de Krugerrand. Ook enkele grote ge meenten, waaronder Zaanstad, de den dat. Nu steeds meer gemeenten beginnen te dreigen hun rekeningen op te zeggen, hebben de banken eieren voor hun geld gekozen", zo zei hij. Het hoofdbestuur van de NMB beslist pas begin maart of wordt doorgegaan met de verkoop van de Krugerrand. Middelburg bezuinigt ongeveer half miljoen MIDDELBURG - Als de rijksoverheid na de zittingsperiode van het huidige kabinet de gemeenten geen nieuwe kortingen oplegt, ziet het huishoud boekje van de gemeente Middelburg er redelijk gunstig uit. Maar omdat Middelburg bang is, dat een volgend kabinet niet zal afwijken van het korten op de rijksuitkeringen aan de gemeenten, willen burgemeester en wethouders nu al vast gaan werken aan een bezuinigingsronde, die in Door het slechte weer werd de Rucanor Tristar wat provisorisch gedoopt: Staf Versluys (rechts op de foto) goot champagne uit over het besneeuwde dek. AXEL „Wie doet nu zoiets...". Controleur vogelwacht F. de Kind uit Clinge begrijpt niet wat mensen bezielt een jonge zwaan via een strop om de hals te doden. De landbouwer J. Ver- planke vond de zwaan zondag morgen in de watergang langs de Hulsterseweg. Een touw rond de hals. De boer voerde de zwaan al sinds de eerste koudegolf in de cember. De Kind heeft inmid dels ook de politie ingelicht. 1987 een half miljoen gulden moet opleveren. Dit blijkt uit de financiële meerjarenraming 1986-1989 van de gemeente Middelburg, die zaterdag is gepubliceerd. Zonder rijkskortingen verwacht Mid delburg in de jaren 1986 en 1989 quitte te spelen en in de twee tussenliggende jaren wat geld over te houden. Als alles volgens plan verloopt, heeft Mid delburg in 1987 en 1988 zelfs een overschot van 410.000 gulden. Voor dat geld willen b en w nu nog geen bestemming zoeken. Ze verwachten namelijk, dat rijk en provincie mis schien minder geld beschikbaar stel len voor de randweg Grevelingen in Middelburg, dan nu is begroot. Dat overschot zal daarom wellicht hieraan moeten worden besteed. „Wij willen niet de ogen sluiten voor de zeer grote mate van waarschijnlijk heid, dat ook in de jaren na de huidige kabinetsperiode kortingen zullen wor den opgelegd", schrijven b en w. Om te zijner tijd niet onaangenaam door 'Den Haag' te worden verrast, komen ze daarom met een bezuinigingsronde van 500.000 gulden voor het jaar 1987. Welke sectoren van de gemeentelijke organisatie dat jaar zullen worden gekort, zullen b en w tijdens de behan deling van de financiële meerjaren planning duidelijk maken. De notitie komt aan de orde tijdens de gemeen teraadsvergadering van maandag 18 maart. ZIERIKZEE In de nacht van vrij dag op zaterdag is uit een tank bij het ziekenhuis in Zierikzee ongeveer zes honderd liter stookolie gestolen. De tank was aan één kant een beetje opgetild. Vermoed wordt dat de olie is overgeheveld. Boodschappen doen kost geld en dat kan weieens problemen opleveren. Die man in een groot warenhuis had onlangs wel een zeer netelig probleem: toen hij zich met zijn karretje met boodschappen vervoegde bij de kassa bleek hij niet te kunnen beschikken over geld: dat had hij veilig opgeborgen in zijn achterzak, afgesloten met een rits. Helaas kreeg hij de rits niet open toen de caissière hem het bedrag noemde. Hoe hij ook trok en rukte, de rits wilde niet meer open. Met een rood hoofd riep hij ten einde raad de caissière te hulp. Ook zij begon te rukken en te trekken aan de rits, maar niets hielp, tot groot plezier van de omstanders, die ook voor de kassa stonden te wachten. Het oploopje trok al snel de belangstelling van de fors gebouwde cheffin: zij zou wel even orde op zaken stellen. Met een flinke ruk bevrijdde zij de man van zijn probleem: de hele achterzak werd losge scheurd en de klant kon beta len. Volgens ons bedenkt deze man zich een volgende keer eer hij weer met geld in zijn achter zak dit warenhuis bezoekt. VLISSINGEN In de hele provincie hebben zich als gevolg van de glad heid gedurende het weekeinde zeker veertig ongelukken voorgedaan. In de meeste gevallen bleef de schade beperkt. Enkele mensen raakten bij deze ongelukken gewond. Het open baar vervoer ondervond weinig hin der van de weersomstandigheden. Bij een ongeluk in de Postweg in Tholen zijn de bestuurder van een bestelauto D. van der V. en zijn zoon C„ die bij hem in de auto zat, zater dagmiddag rond half twee ernstig gewond geraakt. De bestelauto is zwaar beschadigd. Het ongeluk ge beurde toen Van der V. een lijnbus inhaalde. Door deze manoeuvre raak te de auto in een slip en kwam onderste boven in een sloot tot stil stand. De brandweer van Tholen moest de slachtoffers uit de auto bevrijden. Tegelijkertijd kwam bij de brandweer een melding binnen van een brand in een vishandel in Tholen. De eigenaar bleek van der V. te zijn. De schade bleef hier evenwel beperkt. Toen de brandweer ter plaatse kwam had de broer van D. van der V., C. M. van der V. de brand al geblust. Vader en zoon zijn per ambulance overge bracht naar het ziekenhuis De Lie- vensberg in Bergen op Zoom. Bij een eenzijdig ongeluk op de Gent sevaart in Kapellebrug is zaterdag ochtend rond vijf uur de 19-jarige automobilist I. de B. uit Hulst zwaar gewond geraakt zijn auto is onherstel baar beschadigd. De automobilist reed in de richting van de grensover gang Kapellebrug toen hij waar schijnlijk door de gladheid naast de rijweg belandde. De B. wilde de auto nog bijsturen, maar verloor bij deze manoeuvre de macht over het stuur en botste tegen een hoop naast de weg liggende stenen. Bij deze botsing werd de B. uit het voertuig geslingerd. Doordat de auto nog doorgleed liep de B. zware verwondingen op. Het slachtoffer is met twee gebroken schouders en een hersenschudding overgebracht naar het Sint-Liduina- ziekenhuis in Hulst. Bij een frontale botsing de Vogelweg nabij Vogelwaarde liep N. van Z. uit Hengstdijk in de nacht van zaterdag op zondag rond half twee verwondin gen op aan hoofd en ribben. De auto waar hij in zat is zwaar beschadigd. Bestuurder L. van Z. uit Hengstdijk raakte rijdend over de Vogelweg ver moedelijk door de gladheid in een slip, en kon een frontale aanrijding met de auto van Th. G. uit Vogelwaar de niet voorkomen. Het slachtoffer is ovërgebracht naar het Sint-Liduina- ziekenhuis in Hulst. De rijkspolitie op Schouwen-Duive- land heeft zaterdag een tiental auto's losgetrokken die waren gestrand in opgewaaide sneeuwhopen. Dat was (Slot zie pagina, 7 kol. 1) De onherstelbaar beschadigde auto van I. de B. uit Hulst. BAARLAND Het Nederland se binnenschip Bobo (1066 ton) heeft 24 uur vastgezeten op een zandplaat op de Westerschelde. Het tachtig meter lange schip, dat zonder lading onderweg was van Vlissingen naar Papen- drecht, was vrijdagmiddag om streeks kwart over vier in het vaarwater Everingen ter hoogte van de ton 13 buiten de vaargeul verdaagd. Doordat het zicht in sneeuw buien zeer slecht was, raakte het schip uit de koers en liep even voor hoogwater op de plaat vast. Sleepboten van de sleepboot maatschappijen Willem Muller, Unie van Redding- en Sleep dienst en Multraship uit Terneu zen waren ter plaats om assis tentie te verlenen, maar de schipper weigerde de aangebo den hulp en wilde op eigen kracht vlot komen, wat echter niet lukte. In de nacht van vrij dag op zaterdag probeerde de schipper weer op eigen kracht vlot te komen, maar door de harde oostenwind was er minder water tijdens hoogwater. Het schip kwam daardoor niet vlot, maar werd juist verder op de plaat gedrukt. De sleepboot Hol land was ter plaatse, maar de schipper weigerde nog steeds de aangeboden hulp. Na overleg met de verzekering besloot de schipper zaterdagmorgen, mede gelet op de verlaging van de waterstand, dat het bergingsbe drijf Polderman te Hansweert de Bobo moest vlot trekken. Zater dagmiddag maakten de sleepbo ten Alpha en Bravo ieder een sleeptros met een lengte van 250 meter vast aan het gestrande schip en konden omstreeks kwart voor vijf heb schip van de plaat trekken. De Bobo heeft daarna de reis zonder schade voortgezet. f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 21