solo succesvoller
dan in
Earth, Wind Fire
Danstheater
Tejater Teneeter
Brabants Orkest
Hanna Jaszyk
Koperkwartet
I)
i
P
Theater
Concerten
Films
Md
VOORJAAR IN 't BEEST MET
AMERIKAANSE EN BRITSE GROEPEN
PZC/
kat Earth, Wind Fire zich momenteel in een diep dal bevindt wil Philip Bailey,
'uitgerekend nu hij zelf zo in de schijnwerpers staat, niet van de daken schreeuwen. Het
lucces van 'Easy lover' - het duet met Phil Collins - is reden om Bailey toch eens aan de tand
Ie voelen over zijn plannen nu hij solo beter in de markt ligt dan de groep waar hij nog steeds
)eel van uitmaakt. „De toekomst van EWF is wat onduidelijk", laat hij over de telefoon
Vanuit Los Angeles horen. „We zijn op dit moment juist aan het bespreken wat er dit jaar nog
logelijk is. Verder is het zo, dat Maurice White met een eigen plaat komt. De andere leden
Van de band hebben die plannen niet, voor zover mij bekend is". Bailey toont zich overigens
imitengewoon verheugd dat zijn samenwerking met Collins een hit in Nederland opgeleverd
lieeft, maar echt verrast blijkt hij niet te zijn.
Religie
60NDERDAG 7 FEBRUARI 1985
PHILIP
BAILEY
Door Dolf Ruesink)
bat het succes van Earth, Wind
Fire op de wereldmarkt tanende is,
maakt het waarschijnlijker, dat de
individuele leden van het toch al
gefortuneerde zwarte gezelschap, zeer
spoedig definitief hun eigen weg zul-
en gaan. Solistisch werk en samen-
erking met andere muzikanten was
rouwens al schering en inslag. „Ik
en zelf net terug uit Japan, waar ik
toor George Duke heb gewerkt en als
liet enigszins mogelijk is, kom ik
pinnen een maand naar Europa voor
televisie-optredens. Of dat samen met
Phil Collins kan, hangt af van de
wederzijdse verplichtingen".
Twee jaar geleden begreep de gespier
de zanger uit Colorado al bliksem
sgoed, dat het leven verder moest
gaan dan EWF en dat de dagelijkse
bezigheden ook meer zouden inhou
den dan Philips geliefde sporten bas
ketbal, hardlopen, tennis, wielrennen
en gewichtheffen laat zich raden. Met
producer George Duke maakte hij
'Continuation', een muzikale weerslag
van de „goede dingen in het leven",
zoals de diep-gelovige Bailey ze zag.
„Ik ben nog steeds betrokken bij
allerhande religieuse activiteiten,
we gaan er op uit om concerten te
geven, gewoon met een groep muzi
kanten die ik formeer".
Waarom Philip Bailey gekozen heeft
voor de frequent in de studio's van
Los Angeles musicerende Phil Collins,
is snel verteld: „Toen we met Earth,
Wind Fire op een Europese toernee
waren hebben we hem in Londen
ontmoet. Persoonlijk was ik erg onder
de indruk van zijn muziek en zijn
manier van werken, dus heb ik weer
contact gezocht, toen Phil Collins een
eigen show had in Los Angeles. Een
jaar later was de samenwerking
werkelijk een feit".
Bailey laat er aan de overzijde van de
Atlantische Oceaan weinig onduide
lijkheid over bestaan welke enorme
invloed de Engelse Genesis-voorman
annex drummer-zanger-producer op
zijn elpee 'Chinese Wall' heeft gehad.
Op de vraag waarom hij zelf slechts
drie van de tien nummers heeft (me-
de(gecomponeerd, meldt Bailey op
recht: „Phil Collins heeft de nummers
uitgekozen, hij liet ze me horen en ik
vond ze prima, dus dat leverde geen
selectieprobleem op".
Dat 'Easy lover' plotseling de deuren
opent naar internationale bekendheid
als solo-artiest, moet als een toevals
treffer worden betiteld, zo blijkt uit de
woorden van de popster-in-spé: „Dat
nummer is pas tijdens de laatste
opnamedag in de Londense Townhou
se Studio's tot stand gekomen. De
melodie kwam plotseling tot stand en
in drie uur tijd hadden we de song af.
Er was toen alleen nog geen tekst bij.
We hebben het nummer toen min of
meer laten liggen, daarna heeft Phil er
thuis een tekst bij gemaakt".
Philip Bailey ziet 'Chinese walls' niet
als een concept-elpee, een plaat met
een bepaalde boodschap, die als rode
draad door alle composities loopt.
„De nummers zijn, omdat ze groten
deels van anderen afkomstig zijn,
ook niet zeer persoonlijk getint. Het
is een verzameling van fijne composi
ties. Dat het een succes aan het
worden is, vinden we gek genoeg niet
eens écht verrassend".
Een 'still' uit de film 'Stranger than Paradise' van Jim
Jarmusch.
Meccano houdt zaterdagmiddag ter gelegenheid van
de opening van het kinderfilmhuis een groot feest
voor kinderen en hun ouders.
Het programma ziet er als volgt uit: 13.30 uur: Voor de
allerkleinsten vier tekenfilmpjes; 15.00 uur: Pauzepro
gramma met een optreden van het Amsterdamse
Magische Theater: Henny Strijker speelt mime, is
clown en treedt op als vuurdanseres; 15.45 uur: Film
'De Gebroeders Leeuwenhart' van Astrid Lindgren,
een film over bang zijn voor de dood, over leven na de
dood, over broederliefde en over de strijd tussen goed
en kwaad. 'De Gebroeders Leeuwenhart' is ook te zien
zondagmiddag om 15.00 uur.
Het Filmhuis Zuidland vertoont vanavond, donder
dag, in het Züidlandtheater in Terneuzen de film
'Zonder Getuigen' van Nikita Michalkov (20.00 uur).
Deze Russische film gaat over de ontmoeting tussen
een vrouw en haar ex-minnaar van wie zij een kind
heeft. Na jaren niets van zich te hebben laten horen
komt de man nu om haar hand vragen.
Het Zeeuws Filmcircuit laat de film 'Een dagje naar
het strand' van Theo van Gogh vanavond, donderdag,
zien in 't Beest in Goes (21.00 uur) en zondag in De
Klomp in Ovezande (20.30 uur). De film, naar het
gelijknamige boek van Heere Heeresma, gaat over een
man die met zijn 'nichtje' een uitstapje naar het strand
maakt en daarbij zowel in de regen als in de alcohol
'verdrinkt'.
Het Filmhuis Cine '83 vertoont vanavond in 'De
Koning van Engeland' in Hulst de film 'L'été mertrier'
van de Franse cineast Jean Becker (20.00 uur). De film
gaat over een jonge vrouw die haar jeugdtrauma's
verbergt achter haar seksuale aantrekkingskracht.
Het Internationaal Folkloristisch Danstheater brengt
vrijdag in het Züidlandtheater te Terneuzen een
collage van folklore-uitingen uit Nederland, Europa
en andere landen (20.00 uur).
Voor de pauze wordt onder de titel 'Van Klompen en
Kappen' een programma gebracht waarin de vele
aspecten van het culturele leven in Nederland op
dansante wijze worden getoond. Veel volksgebruiken,
dansen, muziek en kostuums worden gepresenteerd
tegen een achtergrond van film en fotobeelden.
Na de pauze wordt een programma gebracht met
nieuwe choreografische aanwinsten van het gezel
schap, zoals Turkse dansen uit het Zwart Zeegebied,
een dans uit Transylvanië, een Poolse suite van Witold
Zapale, en clogging-dancing uit de Verenigde Staten,
de 'volkse' vorm van tapdancing.
Het Tejater Teneeter uit Nijmegen brengt voor kinde
ren vanaf 6 jaar woensdag in de Middelburgse
Schouwburg het theaterstuk 'De wonderlijke middag
van Baltazar' (14.00 uur).
Het verhaal speelt zich af in Colombia. Baltazar, de
timmerman, heeft voor het zoontje van de rijke Don,
Chepe Montiel, een speciale vogelkooi gemaakt en er
zelfs al zijn andere werk voor laten liggen. Baltazar
maakt zich niet druk om geld, want hij maakte de kooi
met liefde voor het kind. Maar als hij zijn bestelling wil
afleveren, stuit hij op de ontembare drift van Chepe
Montiel, die zich door niemand de wet laat voorschrij
ven, zeker niet als er geld moet rollen.
Het Brabants Orkest onder leiding van André Vander-
noot geeft vanavond, donderdag, in de Concertzaal
van Middelburg een concert (20.00 uur). Solisten zijn
Dorothy Dorow (sopraan), Rinus van Hamond (klari
net) en John Sekreve (altviool).
Het orkest brengt een speciaal programma met onder
anderen het dubbelconcert voor klarinet, altviool en
orkest van Max Bruch. Het laat-romantische stuk, dat
indertijd gedeeltelijk bij een brand verloren ging en
werd gereconstrueerd dor Bruchs' zoon, is karakteris
tiek voor de laatste scheppingsfase van Bruch, waarin
hij vaak Scandinavische thema's gebruikte. Verder
wordt uitgevoerd 'Haiku 11' van Ton de Leeuw. Het
stuk werd in 1968 speciaal voor Dorothy Dorow
gecomponeerd.
Het concert, dat wordt besloten met een suite uit
Tsjaikovsky's 'Zwanenmeer' bevat verder nog de uit
voering van de 33e symfonie van Mozart. Dit werk
bevat veel muzikale reisindrukken, met name invloe
den van het progressieve Mannheim.
De pianiste Hanna Jaszyk concerteert vrijdag in de
Concertzaal in Middelburg en zaterdag in de Concert
zaal in Zierikzee (20.00 uur). Hanna Jaszyk, geboren in
1952 in Poznan in Polen, begon reeds op zeer jonge
leeftijd met haar pianostudie.
Na haar studie aan de Hogere Muziekschool in War
schau bij Jan Ekier werkte zij met Harry Datyper aan
het Conservatorium van Genève en rondde zij haar
studie af bij Pascal Sigrist aan het Koninklijk Vlaams
Muziekconservatorium in Antwerpen, bij Stanislaw
Neuhaus in Wenen en bij Malcolm Frager. Hanna
Jaszyk behaalde vele prijzen tijdens haar studie en op
internationale concoursen. Zij treedt regelmatig op in
vele landen van Europa. Tijdens haar recitals in
Middelburg en Zierikzee vertolkt zij verschillende
werken van F. Chopin: 24 Préludes opus 28; Sonate nr.
2 in bes kleine terts opus 35 (Marche Funèbre); Sonate
nr. 3 in b kleine terts opus 58.
Het Zeeuws Koperkwartet geeft zaterdag in de Neder
lands hervormde kerk in Kattendijke (20.00 uur) en
zondag in De Stenge in Heinkenszand (12.00 uur)
concerten.
Het kwartet, dat twee jaar geleden werd opgericht,
bestaat uit René Passenier, Henk Kramer, Huug
Steketee en Ab Brouwer. René Passenier is, naast zijn
baan als docent aan de Zeeuwse Muziekschool, free
lance werkzaam in diverse symfonieorkesten. Als spe
cialist op trombone en tuba staat hij Henk Kramer bij,
die tot voor kort eerste trombonist bij de Nederlandse
Politiekapel was. Huug Steketee is solotrompettist bij
het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest en Ab
Brouwer doceert trompet aan de Zeeuwse Muziek
school. Op het programma staan werken van Andrea
en Giovanni Gabrieli, Pachelbel, J. S. Bach, L. van
Beethoven, Schotstakowitsch, Ramsoe en Arthur
Frackenpohl.
Met behulp van wat extra subsi
die van de Stichting Popmuziek
Nederland is 't Beest te Goes er in
geslaagd een viertal Engelse en Ame
rikaanse bands voor een optreden in
het voorjaar te strikken.
De serie optredens van buitenlandse
bands begint al meteen met originele
reggae van de groep Creation Rebel.
Deze band komt uit Birmingham en
treedt zaterdag in 't Beest op. Crea
tion Rebel is gecontracteerd in het
streven om in samenwerking met de
Stichting Surinamers en Antillianen
in Zeeland meer aandacht aan muziek
van etnische minderheden te beste
den.
De volgende op het programma is
Guana Batz uit Londen die Engelse
rockabilly brengt. In Groot-Brittan-
nië worden regelmatig optredens ver
zorgd voor meer dan 1.000 man pu-
biiek. Vervolgens is het de beurt aan
de Long Ryders uit het Amerikaanse
Los Angeles. Deze groep maakt mu
ziek die te vergelijken is met die van
de Byrds, Gene Clark en Bob Dylan.
De Long Ryders komen zaterdag 6
april. Een week later, zaterdag 13
april, staat de Legendary Stardust
Cowboy op het programma. Deze al
wat oudere muzikant draait al jaren
mee in Amerika en Engeland. Hij
wordt in Goes begeleid door de muzi
kanten van de Engelse groep de Gun
Club; een band die de afgelopen jaren
ook ruimschoots zijn sporen heeft
verdiend. Maar daarmee heeft 't Beest
zijn kruit nog niet verschoten. Zo
staat onder meer voor een nog nader
te bepalen zaterdag in april een optre
den van de zanger van de Gun Club,
Jeffrey Lee Pierce, op het programma.
Creation Rebel.
Urbanus treedt vanavond (donderdag) en morgen
(vrijdag) op in de Schouwburg van Middelburg (20.00
uur). Deze beroemde Belg zal zijn nieuwe theaterpro
gramma presenteren, vol onverwachte grappen, grol
len en liedjes.
Het Flup Ju Bedrijf brengt vrijdag in het Vestzak
theater in Vlissingen 'De ogen van de weg' (20.30 uur).
Pierre Schwarts. Rob Maaskant en Martien Jongema
beelden het verhaal uit van de man die op de weg een
hoofd vindt en het terugbrengt naar de eigenaar.
Alle 120 leerlingen klassiek ballet van balletschool
'De Spiegel' uit Vlissingen geven zaterdag en zondag in
de Schouwburg van Middelburg voorstellingen van 'De
Sneeuwkoningin', een sprookjesballet naar H. Chr.
Andersen (14.30 uur). Het verhaal van De Sneeuwko
ningin werd bewerkt voor ballet door Conny Sijlmans
en Margriet Sinke en muziek van verschillende compo
nisten en aangepast aan het dansniveau van de
kinderen. De leerlingen jazzballet (tot 18 jaar) dansen
voorafgaand aan 'De Sneeuwkoningin' twee jazzstuk
ken: 'Footloose' in een choreografie van Conny Sijl
mans en 'Down the Street' in een choreografie van Lia
Sorber
Toneelgroep Dosto geeft zaterdagavond in het Mini-
theater te Middelburg een voorstelling van 'Moorde
naarsavond' van José Triano in een vertaling van Dolf
Verspoor (20.00 uur). Triano tracht in het stuk de
controverse duidelijk te maken tussen het gevoelsle
ven dat de mens als kind en als volwassene heeft.
Spelers zijn Joke Spruijt, Ria Lourens en Henk in 't
Hout; de regie is van Johan de Graaff.
Zaterdagavond is het Vestzaktheater in Vlissingen
een 'open podium' voor Zeeuwse amateurs (20.30 uur).
Onbekend talent brengt een verrassend programma op
de planken.
De Toneelgroep Terneuzen geeft zaterdag in het
Züidlandtheater te Terneuzen een voorstelling van
'Een beeld van een man' van J. Hemmink-Kamp (20.00
uur). Het verhaal gaat over een man die verstrikt raakt
in zijn eigen intriges als hij een baantje bij een barones
zoekt. De regie is van Margreet de Groot.
In de Schouwburg van Middelburg is maandag
avond het blijspel 'Memoires van een Benjamin' van
Neil Simon te zien (20.00 uur). In het stuk vertelt de
jonge Benjamin het vaak vrolijke, soms ook droevige
verhaal van zijn jeugd. Spelers zijn onder anderen Paul
Röttger, Ina van Fraassen, Dolf de Vries en Marijke
Merckens. De regie is van Karl Guttmann.
Woensdagavond is in het Züidlandtheater te Ter
neuzen 'Nacht, Moeder' van Marsha Norman te zien
(20.00 uur). Linda van Dyck en Ann Hasekamp ontle
den in dit stuk, dat vorig jaar met de Pulitzerprijs werd
bekroond, de verhouding tussen een moeder en een
dochter. Ton Lutz regisseert het stuk, dat behalve een
generatieconflict ook zelfmoord bespreekbaar maakt.
Een scène uit 'Nacht, Moeder' van Linda van Dyck en
Ann Hasekamp (foto Jutka Rona).
De Franse chansonier Louis Capart treedt vrijdag
avond op in de zaal van de Ontmoetingskerk in
Middelburg tijdens een openbare bijeenkomst van het
comité Walcheren van de Alliance Franchise (20.15
uur). Capart, die verschillende chansons ten gehore zal
brengen, begeleidt zichzelf op de gitaar.
Vrijdagavond treedt The Hot Club Ghost Note op in
café De Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee (21.00 uur).
Dit sextet brengt jazzy en zigeunermuziek a la Jango
Reinhard en Stefan Grappelli ten gehore. Twee Zeeu
wen maken deel uit van de band: John Muys (drums)
uit Ouwerkerk en Menno Radema (piano) uit Middel
burg. De andere leden komen uit de omgeving van
Dordrecht.
De beeldhouwer/zanger/componist Willem Verman-
dere treedt zaterdagavond op in 't Kaaike in Zuiddorpe
(20.00 uur). Samen met Giedo de Simpelaere, Freddy
Desmedt, Freddy Rossenier en/of Richard Vander-
staey vertelt Vermandere over zijn geboortestreek, de
gebeurtenissen daar en over zijn omgeving.
De Franse folkgroep Compagnon geeft zaterdag
avond in Razzmatazz in Oost-Souburg een concert van
Franse traditionele muziek (20.30 uur). De groep
bestaat uit Denis Gasser, (elektrische instrumenten),
Philippe Prieur (doedelzak), Jean-Frangois Vrod (viool)
en Jean Gaucher (cello en doedelzak). Het repertoire
van Compagnon bevat veel eigen werk, gebaseerd op
en geïnspireerd door de traditie.
De mezzo-sopraan Gerda Lombaerts en de claveci-
niste Paul van Parys geven zondag in de burgerzaal
van het Hulster stadhuis een koffieconcert (11.30 uur).
Op het programma staan werken van John Dowland,
A. Scarlatti, C. Ph. E. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, J.
J. Robson en Spaanse volksliederen.
Het bekende jazzorkest JoJo Swingband treedt
zondag op in jazzcafé Porgy Bess in Terneuzen (14.30
uur). De band speelt in de stijl van de kleinere
swingorkesten uit de jaren dertig. De JoJo Swingband
bestaat uit leider Joep Peeters (vibrafoon, altsax,
piano, tuba, e.a.), kleine Jo Joop Hendriks (tenorsax),
Harry Kanters (piano), Peter Kanters (gitaar), John
Rijnen (contrabas) en Jan-Willem van Zwol (drums).
Pianist Rian de Waal concerteert zondagmiddag in
het Vestzaktheater te Vlissingen (16.30 uur). Het
programma voor het recital ziet er als volgt uit: W. A.
Mozart: Sonate in Es. gr.t. KV 282; L. van Beethoven:
Sonate in C gr.t. op. 2 nr. 3; F. Chopin: Polonaise in fis
kl.t. op 44; F. Liszt: Hongaarse Rapsodie nr. 11 in a kl.t.
en Hongaarse Rapsodie nr. 13 in a kl.t.
Het Filmtheater Meccano in Middelburg heeft deze
en begin volgende week drie films op het programma
staan. De film 'Stranger than Paradise' van Jim
Jarmusch beleeft met de vertoning in Meccano zijn
Nederlandse première. Jarmusch heeft in de film laten
zien, dat het beeld dat Oost en West van elkaar hebben,
vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid. 'Stranger
than Paradise' is te zien vanavond (20.30 uur), vrijdag
en zaterdag (20.00 uur) zondag tot en met woensdag
(20.30 uur) en vanavond in De Piek in Vlissingen (21.00
uur).
Meccano vertoont vrijdag (22.00 uur) de film 'Marathon
Man' van John Schlesinger met in de hoofdrollen
Dustin Hoffman en Laurence Olivier. Een wereld
vreemde student wordt, na veel ingewikkelde gebeur
tenissen, geconfronteerd met de mensen uit de wereld
van zijn vader en zijn broer. Zaterdag (22.00 uur) is in
Meccano te zien 'Straw dogs' van Sam Pickinpah, met
Dustin Hoffman, Susan George en Peter Vaughan. Een
Amerikaanse intellectueel trekt zich terug in een
dorpje in Cornwall, maar wordt door de omstandighe
den gedwongen tot een confrontatie met zijn omge
ving.
Blue Murder
De tropische klanken van de Ne
derlandstalige groep Gaga zijn
vanavond (21.00 uur) te horen in de
Cavern te Middelburg. De Amster
dammers treden veel op nadat ze
de Grote Prijs van Nederland in de
wacht sleepten.
Roberto Jacketti en zijn Scooters
staan vrijdag voor het eerst op een
Zeeuws podium. Jongerencentrum
De Stenge in Heinkenszand opent
21.00 uur de poorten voor deze
populaire Nederlandse groep. Be
gin 1984 had nog niemand van de
jonge Zaankanters gehoord. Ro
berto Jacketti and the Scooters
spelen popmuziek met invloeden
van ska, rock en funk, zoals Neder
land middels de lp 'Time' en de
bijbehorende single-hits al heeft
kunnen horen.
In Brogum te Zierikzee spelen vrij
dag vanaf 21.30 uur de groepen
Eton Crop en Blue Murder. Eton
Crop mocht zich in de belangstel
ling van de befaamde Britse disk
jockey John Peel verheugen die de
groep uitnodigde voor radio-ses
sies. Bij optredens in Engeland
fungeerde de groep onder meer als
voorprogramma van The Fall. Blue
Murder is ontstaan na het uiteen
vallen van de Amsterdamse forma
tie Soviet Sex. De groep wordt
vergeleken met uiteenlopende
bands als The Velvet Underground
en Talking Heads. Toch is in de pop
van Blue Murder vooral een verwij
zing naar muziek uit de jaren zestig
waarbij de groep niettemin een
geheel eigen richting heeft gevon
den.
Ruim tien jaar na 'Go like Elijah'
en 'You were my friend' is de faam
van de Amerikaanse zangeres Chi
Coltrane nog altijd niet helemaal
verbleekt. Vrijdag (21.00 uur) is ze
in Hotel Brittannia te Vlissingen.
Ondanks het uitblijven van hitsuc
cessen is Chi blijven vertrouwen op
haar wat schorre stemgeluid en
pompende pianospel. Dat de go
spelachtige muziek van de zich
immer tomeloos inzettende zange
res beter tot zijn recht komt in
zalen als die van Brittannia dan
gelegenheden als het Muziekcen
trum Vredenburg is voor het
Zeeuwse publiek in feite een mee
valler.
In 't Beest te Goes treedt zaterdag
de uit Birmingham afkomstige reg-
gaeformatie Creation Rebel op. Het
optreden begint om 22.00 uur zie
ook kader).
Philip Bailey is bepaald geen nieu
weling, hoewel waarschijnlijk wei
nig mensen van zijn naam gehoord
hadden vóór hij met de single 'Easy
lover' kwam. Bailey is niet alleen al
jaren een gewaardeerd lid van de
formatie Earth, Wind and Fire, hij is
sinds '83 ook solo-artiest. Voor de lp
'Chinese Wall' kreeg hij hulp van
producer Phil Collins en hun duet in
het eerder genoemde nummer bete
kende voor Bailey een regelrechte hit.
De invloed van Collins beperkt zich
zeker niet tot 'Easy lover'. De 'zwe
pende' drums zijn in menig nummer
terug te vinden, maar ook andere
trucjes doen sterk aan solowerk van
Collins zelf denken. Zijn inbreng als
schrijver bleef beperkt tot het duet.
De veelgevraagde Phoenix-horns zijn
present in menig nummer maar druk
ken niet echt een 'Earth, Wind en
Fire-stempel' op de lp. Bailey's stem -
bekend uit menige EWF-ballade -
doet dat veel meer. Phil B. - zoals de
hoes het onderscheid met Phil C.
aangeeft - lijkt echter geenszins ge
bukt te gaan onder de sterke invloed
van beide muzikale grootmachten.
Zijn lp komt op een moment dat
Collins even geen Genesis- of solo-lp
heeft en ook Earth, Wind and Fire
stilgelegd lijkt. Een gouden kans dus
voor iemand die het gat weet te
vullen. En Bailey kan zodoende niet
alleen met zijn stem tot grote hoogte
reiken.
H. J. K., Philip Bailey - 'Chinese Wall'
(CBS).
Verwijten worden snel gemaakt door
popcritici. Nik Kershaw werd daar
vorig jaar het slachtoffer van met zijn
eerste lp. 'Stevie Wonder-epigoon' zei
men, 'leuke liedjes maar weinig te
vertellen' oordeelde een ander. Kers
haw toonde echter een ongewone ga
ve frisse, niet al te voorspelbare num
mers te kunnen schrijven. Zijn talent
zó te arrangeren dat de herkenbaar
heid intact bleef, maar verveling door
al te veel herhalingen uit gebannen
werd, leverde een evenwichtig debuut
op. Met 'The Riddle' heeft Nik Kers
haw zich blijkbaar eens te meer willen
bewijzen. Het talent is nog steeds
overduidelijk aanwezig, maar de Brit
balanceert af en toe op de grens van tè
geforceerde wendingen. Het geheel
klinkt jazziër, altijd professioneel
maar mist de creatieve spontaniteit
van Kershaw's eersteling. Wat de in
houdelijke kant van de zaak betreft:
misschien dat het Greenpeace-thema
van 'Save the Wale' sommige critici
de mond snoert. Belangrijks is dat
echter niet.
H. J. K., Nik Kershaw - 'The Riddle'
(WAE).
Om Roddy Frame van Aztec Camera
met Elvis Costello te vergelijken gaat
mij een beetje te ver. Toch wordt de
vergelijking vaak gebruikt om aan te
geven dat het hier om een opmerke
lijk liedjesschrijver gaat. Niet voor
niets is Frame prominent aanwezig op
één kant van de binnenhoes van 'Kni
fe' terwijl de andere drie groepsleden
de ommezijde moeten delen. Aztec
camera behoort tot de groepen die het
gebruik an de synthesizer schuwen.
Gitaar/zang (Frame), bas (Owens),
drums (Ruffy) en nog een gitaar (Ross)
domineren de acht nummers op deze
door Mark Knopfler (Dire Straits)
geproduceerde lp. Af en toe is een
blazersrifje te horen of een 'tingeltje'
piano. Bij elkaar klinkt het bijna
ouderwets gezellig. De teksten zijn
spitsvondig en in het titelnummer
zelfs buitengewoon, maar Elvis Coste-
lonee.
H. J. K„ Aztec Camera - 'Knife' WEA).