solo succesvoller dan in Earth, Wind Fire Danstheater Tejater Teneeter Brabants Orkest Hanna Jaszyk Koperkwartet I) i P Theater Concerten Films Md VOORJAAR IN 't BEEST MET AMERIKAANSE EN BRITSE GROEPEN PZC/ kat Earth, Wind Fire zich momenteel in een diep dal bevindt wil Philip Bailey, 'uitgerekend nu hij zelf zo in de schijnwerpers staat, niet van de daken schreeuwen. Het lucces van 'Easy lover' - het duet met Phil Collins - is reden om Bailey toch eens aan de tand Ie voelen over zijn plannen nu hij solo beter in de markt ligt dan de groep waar hij nog steeds )eel van uitmaakt. „De toekomst van EWF is wat onduidelijk", laat hij over de telefoon Vanuit Los Angeles horen. „We zijn op dit moment juist aan het bespreken wat er dit jaar nog logelijk is. Verder is het zo, dat Maurice White met een eigen plaat komt. De andere leden Van de band hebben die plannen niet, voor zover mij bekend is". Bailey toont zich overigens imitengewoon verheugd dat zijn samenwerking met Collins een hit in Nederland opgeleverd lieeft, maar echt verrast blijkt hij niet te zijn. Religie 60NDERDAG 7 FEBRUARI 1985 PHILIP BAILEY Door Dolf Ruesink) bat het succes van Earth, Wind Fire op de wereldmarkt tanende is, maakt het waarschijnlijker, dat de individuele leden van het toch al gefortuneerde zwarte gezelschap, zeer spoedig definitief hun eigen weg zul- en gaan. Solistisch werk en samen- erking met andere muzikanten was rouwens al schering en inslag. „Ik en zelf net terug uit Japan, waar ik toor George Duke heb gewerkt en als liet enigszins mogelijk is, kom ik pinnen een maand naar Europa voor televisie-optredens. Of dat samen met Phil Collins kan, hangt af van de wederzijdse verplichtingen". Twee jaar geleden begreep de gespier de zanger uit Colorado al bliksem sgoed, dat het leven verder moest gaan dan EWF en dat de dagelijkse bezigheden ook meer zouden inhou den dan Philips geliefde sporten bas ketbal, hardlopen, tennis, wielrennen en gewichtheffen laat zich raden. Met producer George Duke maakte hij 'Continuation', een muzikale weerslag van de „goede dingen in het leven", zoals de diep-gelovige Bailey ze zag. „Ik ben nog steeds betrokken bij allerhande religieuse activiteiten, we gaan er op uit om concerten te geven, gewoon met een groep muzi kanten die ik formeer". Waarom Philip Bailey gekozen heeft voor de frequent in de studio's van Los Angeles musicerende Phil Collins, is snel verteld: „Toen we met Earth, Wind Fire op een Europese toernee waren hebben we hem in Londen ontmoet. Persoonlijk was ik erg onder de indruk van zijn muziek en zijn manier van werken, dus heb ik weer contact gezocht, toen Phil Collins een eigen show had in Los Angeles. Een jaar later was de samenwerking werkelijk een feit". Bailey laat er aan de overzijde van de Atlantische Oceaan weinig onduide lijkheid over bestaan welke enorme invloed de Engelse Genesis-voorman annex drummer-zanger-producer op zijn elpee 'Chinese Wall' heeft gehad. Op de vraag waarom hij zelf slechts drie van de tien nummers heeft (me- de(gecomponeerd, meldt Bailey op recht: „Phil Collins heeft de nummers uitgekozen, hij liet ze me horen en ik vond ze prima, dus dat leverde geen selectieprobleem op". Dat 'Easy lover' plotseling de deuren opent naar internationale bekendheid als solo-artiest, moet als een toevals treffer worden betiteld, zo blijkt uit de woorden van de popster-in-spé: „Dat nummer is pas tijdens de laatste opnamedag in de Londense Townhou se Studio's tot stand gekomen. De melodie kwam plotseling tot stand en in drie uur tijd hadden we de song af. Er was toen alleen nog geen tekst bij. We hebben het nummer toen min of meer laten liggen, daarna heeft Phil er thuis een tekst bij gemaakt". Philip Bailey ziet 'Chinese walls' niet als een concept-elpee, een plaat met een bepaalde boodschap, die als rode draad door alle composities loopt. „De nummers zijn, omdat ze groten deels van anderen afkomstig zijn, ook niet zeer persoonlijk getint. Het is een verzameling van fijne composi ties. Dat het een succes aan het worden is, vinden we gek genoeg niet eens écht verrassend". Een 'still' uit de film 'Stranger than Paradise' van Jim Jarmusch. Meccano houdt zaterdagmiddag ter gelegenheid van de opening van het kinderfilmhuis een groot feest voor kinderen en hun ouders. Het programma ziet er als volgt uit: 13.30 uur: Voor de allerkleinsten vier tekenfilmpjes; 15.00 uur: Pauzepro gramma met een optreden van het Amsterdamse Magische Theater: Henny Strijker speelt mime, is clown en treedt op als vuurdanseres; 15.45 uur: Film 'De Gebroeders Leeuwenhart' van Astrid Lindgren, een film over bang zijn voor de dood, over leven na de dood, over broederliefde en over de strijd tussen goed en kwaad. 'De Gebroeders Leeuwenhart' is ook te zien zondagmiddag om 15.00 uur. Het Filmhuis Zuidland vertoont vanavond, donder dag, in het Züidlandtheater in Terneuzen de film 'Zonder Getuigen' van Nikita Michalkov (20.00 uur). Deze Russische film gaat over de ontmoeting tussen een vrouw en haar ex-minnaar van wie zij een kind heeft. Na jaren niets van zich te hebben laten horen komt de man nu om haar hand vragen. Het Zeeuws Filmcircuit laat de film 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh vanavond, donderdag, zien in 't Beest in Goes (21.00 uur) en zondag in De Klomp in Ovezande (20.30 uur). De film, naar het gelijknamige boek van Heere Heeresma, gaat over een man die met zijn 'nichtje' een uitstapje naar het strand maakt en daarbij zowel in de regen als in de alcohol 'verdrinkt'. Het Filmhuis Cine '83 vertoont vanavond in 'De Koning van Engeland' in Hulst de film 'L'été mertrier' van de Franse cineast Jean Becker (20.00 uur). De film gaat over een jonge vrouw die haar jeugdtrauma's verbergt achter haar seksuale aantrekkingskracht. Het Internationaal Folkloristisch Danstheater brengt vrijdag in het Züidlandtheater te Terneuzen een collage van folklore-uitingen uit Nederland, Europa en andere landen (20.00 uur). Voor de pauze wordt onder de titel 'Van Klompen en Kappen' een programma gebracht waarin de vele aspecten van het culturele leven in Nederland op dansante wijze worden getoond. Veel volksgebruiken, dansen, muziek en kostuums worden gepresenteerd tegen een achtergrond van film en fotobeelden. Na de pauze wordt een programma gebracht met nieuwe choreografische aanwinsten van het gezel schap, zoals Turkse dansen uit het Zwart Zeegebied, een dans uit Transylvanië, een Poolse suite van Witold Zapale, en clogging-dancing uit de Verenigde Staten, de 'volkse' vorm van tapdancing. Het Tejater Teneeter uit Nijmegen brengt voor kinde ren vanaf 6 jaar woensdag in de Middelburgse Schouwburg het theaterstuk 'De wonderlijke middag van Baltazar' (14.00 uur). Het verhaal speelt zich af in Colombia. Baltazar, de timmerman, heeft voor het zoontje van de rijke Don, Chepe Montiel, een speciale vogelkooi gemaakt en er zelfs al zijn andere werk voor laten liggen. Baltazar maakt zich niet druk om geld, want hij maakte de kooi met liefde voor het kind. Maar als hij zijn bestelling wil afleveren, stuit hij op de ontembare drift van Chepe Montiel, die zich door niemand de wet laat voorschrij ven, zeker niet als er geld moet rollen. Het Brabants Orkest onder leiding van André Vander- noot geeft vanavond, donderdag, in de Concertzaal van Middelburg een concert (20.00 uur). Solisten zijn Dorothy Dorow (sopraan), Rinus van Hamond (klari net) en John Sekreve (altviool). Het orkest brengt een speciaal programma met onder anderen het dubbelconcert voor klarinet, altviool en orkest van Max Bruch. Het laat-romantische stuk, dat indertijd gedeeltelijk bij een brand verloren ging en werd gereconstrueerd dor Bruchs' zoon, is karakteris tiek voor de laatste scheppingsfase van Bruch, waarin hij vaak Scandinavische thema's gebruikte. Verder wordt uitgevoerd 'Haiku 11' van Ton de Leeuw. Het stuk werd in 1968 speciaal voor Dorothy Dorow gecomponeerd. Het concert, dat wordt besloten met een suite uit Tsjaikovsky's 'Zwanenmeer' bevat verder nog de uit voering van de 33e symfonie van Mozart. Dit werk bevat veel muzikale reisindrukken, met name invloe den van het progressieve Mannheim. De pianiste Hanna Jaszyk concerteert vrijdag in de Concertzaal in Middelburg en zaterdag in de Concert zaal in Zierikzee (20.00 uur). Hanna Jaszyk, geboren in 1952 in Poznan in Polen, begon reeds op zeer jonge leeftijd met haar pianostudie. Na haar studie aan de Hogere Muziekschool in War schau bij Jan Ekier werkte zij met Harry Datyper aan het Conservatorium van Genève en rondde zij haar studie af bij Pascal Sigrist aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen, bij Stanislaw Neuhaus in Wenen en bij Malcolm Frager. Hanna Jaszyk behaalde vele prijzen tijdens haar studie en op internationale concoursen. Zij treedt regelmatig op in vele landen van Europa. Tijdens haar recitals in Middelburg en Zierikzee vertolkt zij verschillende werken van F. Chopin: 24 Préludes opus 28; Sonate nr. 2 in bes kleine terts opus 35 (Marche Funèbre); Sonate nr. 3 in b kleine terts opus 58. Het Zeeuws Koperkwartet geeft zaterdag in de Neder lands hervormde kerk in Kattendijke (20.00 uur) en zondag in De Stenge in Heinkenszand (12.00 uur) concerten. Het kwartet, dat twee jaar geleden werd opgericht, bestaat uit René Passenier, Henk Kramer, Huug Steketee en Ab Brouwer. René Passenier is, naast zijn baan als docent aan de Zeeuwse Muziekschool, free lance werkzaam in diverse symfonieorkesten. Als spe cialist op trombone en tuba staat hij Henk Kramer bij, die tot voor kort eerste trombonist bij de Nederlandse Politiekapel was. Huug Steketee is solotrompettist bij het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest en Ab Brouwer doceert trompet aan de Zeeuwse Muziek school. Op het programma staan werken van Andrea en Giovanni Gabrieli, Pachelbel, J. S. Bach, L. van Beethoven, Schotstakowitsch, Ramsoe en Arthur Frackenpohl. Met behulp van wat extra subsi die van de Stichting Popmuziek Nederland is 't Beest te Goes er in geslaagd een viertal Engelse en Ame rikaanse bands voor een optreden in het voorjaar te strikken. De serie optredens van buitenlandse bands begint al meteen met originele reggae van de groep Creation Rebel. Deze band komt uit Birmingham en treedt zaterdag in 't Beest op. Crea tion Rebel is gecontracteerd in het streven om in samenwerking met de Stichting Surinamers en Antillianen in Zeeland meer aandacht aan muziek van etnische minderheden te beste den. De volgende op het programma is Guana Batz uit Londen die Engelse rockabilly brengt. In Groot-Brittan- nië worden regelmatig optredens ver zorgd voor meer dan 1.000 man pu- biiek. Vervolgens is het de beurt aan de Long Ryders uit het Amerikaanse Los Angeles. Deze groep maakt mu ziek die te vergelijken is met die van de Byrds, Gene Clark en Bob Dylan. De Long Ryders komen zaterdag 6 april. Een week later, zaterdag 13 april, staat de Legendary Stardust Cowboy op het programma. Deze al wat oudere muzikant draait al jaren mee in Amerika en Engeland. Hij wordt in Goes begeleid door de muzi kanten van de Engelse groep de Gun Club; een band die de afgelopen jaren ook ruimschoots zijn sporen heeft verdiend. Maar daarmee heeft 't Beest zijn kruit nog niet verschoten. Zo staat onder meer voor een nog nader te bepalen zaterdag in april een optre den van de zanger van de Gun Club, Jeffrey Lee Pierce, op het programma. Creation Rebel. Urbanus treedt vanavond (donderdag) en morgen (vrijdag) op in de Schouwburg van Middelburg (20.00 uur). Deze beroemde Belg zal zijn nieuwe theaterpro gramma presenteren, vol onverwachte grappen, grol len en liedjes. Het Flup Ju Bedrijf brengt vrijdag in het Vestzak theater in Vlissingen 'De ogen van de weg' (20.30 uur). Pierre Schwarts. Rob Maaskant en Martien Jongema beelden het verhaal uit van de man die op de weg een hoofd vindt en het terugbrengt naar de eigenaar. Alle 120 leerlingen klassiek ballet van balletschool 'De Spiegel' uit Vlissingen geven zaterdag en zondag in de Schouwburg van Middelburg voorstellingen van 'De Sneeuwkoningin', een sprookjesballet naar H. Chr. Andersen (14.30 uur). Het verhaal van De Sneeuwko ningin werd bewerkt voor ballet door Conny Sijlmans en Margriet Sinke en muziek van verschillende compo nisten en aangepast aan het dansniveau van de kinderen. De leerlingen jazzballet (tot 18 jaar) dansen voorafgaand aan 'De Sneeuwkoningin' twee jazzstuk ken: 'Footloose' in een choreografie van Conny Sijl mans en 'Down the Street' in een choreografie van Lia Sorber Toneelgroep Dosto geeft zaterdagavond in het Mini- theater te Middelburg een voorstelling van 'Moorde naarsavond' van José Triano in een vertaling van Dolf Verspoor (20.00 uur). Triano tracht in het stuk de controverse duidelijk te maken tussen het gevoelsle ven dat de mens als kind en als volwassene heeft. Spelers zijn Joke Spruijt, Ria Lourens en Henk in 't Hout; de regie is van Johan de Graaff. Zaterdagavond is het Vestzaktheater in Vlissingen een 'open podium' voor Zeeuwse amateurs (20.30 uur). Onbekend talent brengt een verrassend programma op de planken. De Toneelgroep Terneuzen geeft zaterdag in het Züidlandtheater te Terneuzen een voorstelling van 'Een beeld van een man' van J. Hemmink-Kamp (20.00 uur). Het verhaal gaat over een man die verstrikt raakt in zijn eigen intriges als hij een baantje bij een barones zoekt. De regie is van Margreet de Groot. In de Schouwburg van Middelburg is maandag avond het blijspel 'Memoires van een Benjamin' van Neil Simon te zien (20.00 uur). In het stuk vertelt de jonge Benjamin het vaak vrolijke, soms ook droevige verhaal van zijn jeugd. Spelers zijn onder anderen Paul Röttger, Ina van Fraassen, Dolf de Vries en Marijke Merckens. De regie is van Karl Guttmann. Woensdagavond is in het Züidlandtheater te Ter neuzen 'Nacht, Moeder' van Marsha Norman te zien (20.00 uur). Linda van Dyck en Ann Hasekamp ontle den in dit stuk, dat vorig jaar met de Pulitzerprijs werd bekroond, de verhouding tussen een moeder en een dochter. Ton Lutz regisseert het stuk, dat behalve een generatieconflict ook zelfmoord bespreekbaar maakt. Een scène uit 'Nacht, Moeder' van Linda van Dyck en Ann Hasekamp (foto Jutka Rona). De Franse chansonier Louis Capart treedt vrijdag avond op in de zaal van de Ontmoetingskerk in Middelburg tijdens een openbare bijeenkomst van het comité Walcheren van de Alliance Franchise (20.15 uur). Capart, die verschillende chansons ten gehore zal brengen, begeleidt zichzelf op de gitaar. Vrijdagavond treedt The Hot Club Ghost Note op in café De Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee (21.00 uur). Dit sextet brengt jazzy en zigeunermuziek a la Jango Reinhard en Stefan Grappelli ten gehore. Twee Zeeu wen maken deel uit van de band: John Muys (drums) uit Ouwerkerk en Menno Radema (piano) uit Middel burg. De andere leden komen uit de omgeving van Dordrecht. De beeldhouwer/zanger/componist Willem Verman- dere treedt zaterdagavond op in 't Kaaike in Zuiddorpe (20.00 uur). Samen met Giedo de Simpelaere, Freddy Desmedt, Freddy Rossenier en/of Richard Vander- staey vertelt Vermandere over zijn geboortestreek, de gebeurtenissen daar en over zijn omgeving. De Franse folkgroep Compagnon geeft zaterdag avond in Razzmatazz in Oost-Souburg een concert van Franse traditionele muziek (20.30 uur). De groep bestaat uit Denis Gasser, (elektrische instrumenten), Philippe Prieur (doedelzak), Jean-Frangois Vrod (viool) en Jean Gaucher (cello en doedelzak). Het repertoire van Compagnon bevat veel eigen werk, gebaseerd op en geïnspireerd door de traditie. De mezzo-sopraan Gerda Lombaerts en de claveci- niste Paul van Parys geven zondag in de burgerzaal van het Hulster stadhuis een koffieconcert (11.30 uur). Op het programma staan werken van John Dowland, A. Scarlatti, C. Ph. E. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, J. J. Robson en Spaanse volksliederen. Het bekende jazzorkest JoJo Swingband treedt zondag op in jazzcafé Porgy Bess in Terneuzen (14.30 uur). De band speelt in de stijl van de kleinere swingorkesten uit de jaren dertig. De JoJo Swingband bestaat uit leider Joep Peeters (vibrafoon, altsax, piano, tuba, e.a.), kleine Jo Joop Hendriks (tenorsax), Harry Kanters (piano), Peter Kanters (gitaar), John Rijnen (contrabas) en Jan-Willem van Zwol (drums). Pianist Rian de Waal concerteert zondagmiddag in het Vestzaktheater te Vlissingen (16.30 uur). Het programma voor het recital ziet er als volgt uit: W. A. Mozart: Sonate in Es. gr.t. KV 282; L. van Beethoven: Sonate in C gr.t. op. 2 nr. 3; F. Chopin: Polonaise in fis kl.t. op 44; F. Liszt: Hongaarse Rapsodie nr. 11 in a kl.t. en Hongaarse Rapsodie nr. 13 in a kl.t. Het Filmtheater Meccano in Middelburg heeft deze en begin volgende week drie films op het programma staan. De film 'Stranger than Paradise' van Jim Jarmusch beleeft met de vertoning in Meccano zijn Nederlandse première. Jarmusch heeft in de film laten zien, dat het beeld dat Oost en West van elkaar hebben, vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid. 'Stranger than Paradise' is te zien vanavond (20.30 uur), vrijdag en zaterdag (20.00 uur) zondag tot en met woensdag (20.30 uur) en vanavond in De Piek in Vlissingen (21.00 uur). Meccano vertoont vrijdag (22.00 uur) de film 'Marathon Man' van John Schlesinger met in de hoofdrollen Dustin Hoffman en Laurence Olivier. Een wereld vreemde student wordt, na veel ingewikkelde gebeur tenissen, geconfronteerd met de mensen uit de wereld van zijn vader en zijn broer. Zaterdag (22.00 uur) is in Meccano te zien 'Straw dogs' van Sam Pickinpah, met Dustin Hoffman, Susan George en Peter Vaughan. Een Amerikaanse intellectueel trekt zich terug in een dorpje in Cornwall, maar wordt door de omstandighe den gedwongen tot een confrontatie met zijn omge ving. Blue Murder De tropische klanken van de Ne derlandstalige groep Gaga zijn vanavond (21.00 uur) te horen in de Cavern te Middelburg. De Amster dammers treden veel op nadat ze de Grote Prijs van Nederland in de wacht sleepten. Roberto Jacketti en zijn Scooters staan vrijdag voor het eerst op een Zeeuws podium. Jongerencentrum De Stenge in Heinkenszand opent 21.00 uur de poorten voor deze populaire Nederlandse groep. Be gin 1984 had nog niemand van de jonge Zaankanters gehoord. Ro berto Jacketti and the Scooters spelen popmuziek met invloeden van ska, rock en funk, zoals Neder land middels de lp 'Time' en de bijbehorende single-hits al heeft kunnen horen. In Brogum te Zierikzee spelen vrij dag vanaf 21.30 uur de groepen Eton Crop en Blue Murder. Eton Crop mocht zich in de belangstel ling van de befaamde Britse disk jockey John Peel verheugen die de groep uitnodigde voor radio-ses sies. Bij optredens in Engeland fungeerde de groep onder meer als voorprogramma van The Fall. Blue Murder is ontstaan na het uiteen vallen van de Amsterdamse forma tie Soviet Sex. De groep wordt vergeleken met uiteenlopende bands als The Velvet Underground en Talking Heads. Toch is in de pop van Blue Murder vooral een verwij zing naar muziek uit de jaren zestig waarbij de groep niettemin een geheel eigen richting heeft gevon den. Ruim tien jaar na 'Go like Elijah' en 'You were my friend' is de faam van de Amerikaanse zangeres Chi Coltrane nog altijd niet helemaal verbleekt. Vrijdag (21.00 uur) is ze in Hotel Brittannia te Vlissingen. Ondanks het uitblijven van hitsuc cessen is Chi blijven vertrouwen op haar wat schorre stemgeluid en pompende pianospel. Dat de go spelachtige muziek van de zich immer tomeloos inzettende zange res beter tot zijn recht komt in zalen als die van Brittannia dan gelegenheden als het Muziekcen trum Vredenburg is voor het Zeeuwse publiek in feite een mee valler. In 't Beest te Goes treedt zaterdag de uit Birmingham afkomstige reg- gaeformatie Creation Rebel op. Het optreden begint om 22.00 uur zie ook kader). Philip Bailey is bepaald geen nieu weling, hoewel waarschijnlijk wei nig mensen van zijn naam gehoord hadden vóór hij met de single 'Easy lover' kwam. Bailey is niet alleen al jaren een gewaardeerd lid van de formatie Earth, Wind and Fire, hij is sinds '83 ook solo-artiest. Voor de lp 'Chinese Wall' kreeg hij hulp van producer Phil Collins en hun duet in het eerder genoemde nummer bete kende voor Bailey een regelrechte hit. De invloed van Collins beperkt zich zeker niet tot 'Easy lover'. De 'zwe pende' drums zijn in menig nummer terug te vinden, maar ook andere trucjes doen sterk aan solowerk van Collins zelf denken. Zijn inbreng als schrijver bleef beperkt tot het duet. De veelgevraagde Phoenix-horns zijn present in menig nummer maar druk ken niet echt een 'Earth, Wind en Fire-stempel' op de lp. Bailey's stem - bekend uit menige EWF-ballade - doet dat veel meer. Phil B. - zoals de hoes het onderscheid met Phil C. aangeeft - lijkt echter geenszins ge bukt te gaan onder de sterke invloed van beide muzikale grootmachten. Zijn lp komt op een moment dat Collins even geen Genesis- of solo-lp heeft en ook Earth, Wind and Fire stilgelegd lijkt. Een gouden kans dus voor iemand die het gat weet te vullen. En Bailey kan zodoende niet alleen met zijn stem tot grote hoogte reiken. H. J. K., Philip Bailey - 'Chinese Wall' (CBS). Verwijten worden snel gemaakt door popcritici. Nik Kershaw werd daar vorig jaar het slachtoffer van met zijn eerste lp. 'Stevie Wonder-epigoon' zei men, 'leuke liedjes maar weinig te vertellen' oordeelde een ander. Kers haw toonde echter een ongewone ga ve frisse, niet al te voorspelbare num mers te kunnen schrijven. Zijn talent zó te arrangeren dat de herkenbaar heid intact bleef, maar verveling door al te veel herhalingen uit gebannen werd, leverde een evenwichtig debuut op. Met 'The Riddle' heeft Nik Kers haw zich blijkbaar eens te meer willen bewijzen. Het talent is nog steeds overduidelijk aanwezig, maar de Brit balanceert af en toe op de grens van tè geforceerde wendingen. Het geheel klinkt jazziër, altijd professioneel maar mist de creatieve spontaniteit van Kershaw's eersteling. Wat de in houdelijke kant van de zaak betreft: misschien dat het Greenpeace-thema van 'Save the Wale' sommige critici de mond snoert. Belangrijks is dat echter niet. H. J. K., Nik Kershaw - 'The Riddle' (WAE). Om Roddy Frame van Aztec Camera met Elvis Costello te vergelijken gaat mij een beetje te ver. Toch wordt de vergelijking vaak gebruikt om aan te geven dat het hier om een opmerke lijk liedjesschrijver gaat. Niet voor niets is Frame prominent aanwezig op één kant van de binnenhoes van 'Kni fe' terwijl de andere drie groepsleden de ommezijde moeten delen. Aztec camera behoort tot de groepen die het gebruik an de synthesizer schuwen. Gitaar/zang (Frame), bas (Owens), drums (Ruffy) en nog een gitaar (Ross) domineren de acht nummers op deze door Mark Knopfler (Dire Straits) geproduceerde lp. Af en toe is een blazersrifje te horen of een 'tingeltje' piano. Bij elkaar klinkt het bijna ouderwets gezellig. De teksten zijn spitsvondig en in het titelnummer zelfs buitengewoon, maar Elvis Coste- lonee. H. J. K„ Aztec Camera - 'Knife' WEA).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 11