nieuwe generatie kleine computers Nationale onderwij stentoonstelling: de plaats van de computer in school Austin Montego, veel méér dan Maestro met kofferbak Nieuw merk GM: Saturn elektronica Peugeot-verkoop scoort hoog Compleet model Schildpad Uitgeverijen Uitvoeringen autovaria fDoor Hugo van der Heem) De computer staat zowel bij kleine bedrijven als bij particulieren compleet op doorbreken: 1984 sloeg wat de verkoop van Personal Computers betreft ook alle records. Naar schatting verkocht de industrie alleen al in Nederland 35.000 serieuze, kleinere machines voor zakelijk gebruik. Geen wonder dat de computer-fabrikant, die zijn taak een beetje verstaat, er als de kippen bij is om met nieuwe modellen, die nog attractiever zijn, voor de dag te komen. Het centrale thema daarbij is voor de 'Personal': draagbaarheid. Wie immers een computer op zijn werk gebruikt, zal graag een draagbare versie daarvan naar huis willen meenemen of naar een vergadering elders. WOENSDAG 23 JANUARI 1985 "PERSONALS' Als ging het om afgesproken werk: drie merken introduceerden tegelijk hun nieuwe loten. Twee daarvan zijn in min- of meerdere mate draagbaar. Ze komen van Hewlett Packard en Texas Instruments. In een geval gaat het om een tafelmodel. Kaypro brengt met 'Robie' een kantoor- en huiscom puter omdat dat merk altijd alleen draagbare modellen produceerde. De Robie van Kaypro Europe is wel een compacte tafelmachine. Het ge- bestaat uit het beeldscherm met daarin alle elektronica en los toetsen bord. Er worden allerhande program ma's bijgeleverd en het is mogelijk - zoals trouwens bij alle computers - een afdrukeenheid en communicatie apparatuur aan te sluiten. Robie kan direct communiceren met de draag bare broertjes van Kaypro, maar hij is ook in een uitvoering te krijgen waar bij een zeer compacte de opslag van gegevens mogelijk is. Door het ge bruik van speciale schijven, met een extra grote capaciteit, wordt het zake lijke gebruik van de computer aan zienlijk aantrekkelijker. De nieuwe Kaypro behoort niet tot de modernste generatie computers, maar wel tot de groep die het bekende, wijdverbreide CPM-systeem benutten, wat bij uit wisseling van zakelijke gegevens een voordeel is. Voorts is de prijs niet te vergelijken met de nieuwste syste men: ruim f 8300 tot circa f 9600 exclu sief voor de twee uitvoeringen. Hewlett Packard brengt ook een der gelijk tafelmodel, maar gezien het feit dat er een handvat aan zit, spreekt men ook van 'portable'. In veel opzichten is de 'Integral Perso nal Computer', zoals hij voluit heet, ook een opmerkelijk apparaat. Ten eerste is hij voorzien van de modern ste chips, die hem tot 16/32 bits computer bestempelen, snel werkend en met vele mogelijkheden. Dan is er om ruimte te besparen, ook een erg kleine schijfeenheid voor de opslag van programma's en gegevens inge bouwd. Desondanks kan men op het acht centimer grote schijfje bijna driekwart miljoen tekens kwijt. Het kleine scherm, dat is toegepast, is van een totaal nieuwe constructie. Het is geen gewoon tv-scherm, maar ook geen LCD-scherm met zilverkleu rige kristallen zoals die in de meeste horloge voorkomen. Het is een elektro luminicentiescherm (EL) dat helder verlicht is en toch weinig ruimte in neemt omdat ook het plat is aan de achterzijde. Het scherm laat 80 tekens op een regel zien en omvat 25 regels, is 22,5 centimeter breed en circa 10 centimeter hoog. Heel bijzonder is het feit dat de ver plaatsbare computer ook een inge bouwde printer heeft. Dit is een nieu we inkt-spuit-afdrukeenheid, die een fraaie letter paart aan een geruisloze en snelle werking. De printer is inge bouwd aan de bovenzijde van de computer, die verder een los toetsen bord telt, dat daarom makkelijk op het bureau te verplaatsen is. Ondanks de vele mogelijkheden - ook het interne geheugen is buitengewoon groot - is het apparaat niet zo zwaar geworden. Het weegt 11 kilo. De prijs die voor dit geavanceerde apparaat moet worden neergeteld is echter om gekeerd evenredig aan zijn gewicht: f22.500. Hewlett Packard verwacht toch dat men met de Integral Perso nal Computer hoge ogen zal gooien gezien zijn vele toepassingsmogelijk heden met zogenaamde Unix-pro- grammatuur. Tenslotte annonceerde Texas Instru ments, ook al zo'n gigant op het gebied van chips en computers, zijn nieuwste: de Pro-lite. Bij het conci piëren van deze draagbare computer is men ervan uitgegaan dat de com puter ook totaal onafhankelijk van het lichtnet, dus op batterijen, moet kunnen functioneren. De Pro-lite kent dus eveneens een scherm van 80 karakters bij 25 tekens. Maar dit scherm is wel opgebouwd uit stroom- sparende LCD-kristallen, zoals ze in de meeste horloges worden gebruikt. Het interne geheugen van de Texas Het complete, printer. maar dure systeem van Hewlett-Packard met ingebouwde omvat een kwart miljoen tekens en de diskdrive (schijfeenheid) kan drie kwart miljoen tekens bergen op een schijfje van eveneens acht bij acht centimeter. Het compacte apparaat weegt bijna vijf kilo en is gemakkelijk in een aktentas mee te nemen. Wil men ook de batterij-houder (de batte rijen zijn niet in het apparaat opgeno men) meenemen en nog een printer (die ook op batterijen werkt) dan wordt het toch nog een hele sjouw: tesamen bijna 10 kilo. Het draagbare apparaat heeft geen afzonderlijk toetsenbord, wat bij zo'n compacte computer ook niet handig is. Hij kan met de overige Texas- computers verbonden worden en zon odig de programmatuur, nodig voor het uitvoeren van zijn taak, overne men. Er is heel veel kant en klare programmatuur voor deze nieuwe computer, omdat hij gebruik maakt van het zogenaamde 16 bits-Microsoft besturingssysteem (MS-DOS), dat over de hele linie (ook IBM, Philips en Olivetti gebruiken het) goed verkrijg baar is. Een probleem kan daarbij alleen het gebruik van kleur vormen, dat natuurlijk niet mogelijk is met het stroomsparende LCD-beeldscherm. Afhankelijk van het benodigde werk geheugen en andere bijkomende ap paratuur kost de Pro-lite f12.600 off 18.800 exclusief. Alle drie computers worden in fe bruari of maart van dit jaar lever baar. Daarmee is een nieuwe genera tie, goed verplaatsbare computers met soms geweldige capaciteiten, be schikbaar gekomen op de computer- markt. De prijzen zijn vooralsnog hoog, maar de ervaring leert dat die in de loop der tijd behoorlijk afkal ven. Duidelijks is wel, dat heel veel chip-intelligentie - waar men een tiental jaren geleden nog een hele computerzaal voor nodig zou hebben gehad - is samen te brengen in een betrekkelijk klein onderkomen, zo dat het geheel transportabel wordt. Een teken aan de wand, zeker als men in beschouwing neemt dat de compu terleveranciers verwachten dat er in 1985 55.000 van zulke zakelijke, per sonal computers zullen worden ver kocht. BP De ludieke introductie van de Texas Instruments Pro-Lite. De Kaypro Robie, een goedkope bureaucomputer. (Door Ben Rogmans) Het gebruik van computers in het onderwijs zal centraal staan tij dens de Nationale Onderwijstentoon stelling 1985, die van dinsdag 5 fe bruari tot en met zaterdag 9 februari in de Utrechtse Jaarbeurshallen zal worden gehouden. De beurs is een om de twee jaar terugkerend verschijn sel. Die van 1985 is groter dan ooit tevoren: 277 exposanten presenteren bun produkten op een oppervlakte van bijna 14.000 vierkante meter. Luidruchtig zullen ze hun koopwaar aanprijzen: van schoolreisjes tot speeltoestellen, van theater make-up tot publicaties over de kortsluitan- ber-motoren. Op deze enorme onderwijskermis ver dringen allerlei fabrikanten, actie- Poepen, adviesbureaus, organisaties en instanties zich om de gunst van de onderwijsconsument. Het thema van de NOT '85 is de plaats van de computer in school en maatschappij. Niet de apparaten zelf, maar de ge bruiksmogelijkheden ervan zullen centraal staan. De soft-ware dus. Computerfabrikanten leveren naast de apparatuur soms ook de program ma's om het spul te gebruiken. Het aanbod van de fabrikanten is noodza kelijkerwijs erg beperkt. Elk land, elk schooltype, elk niveau en elk vak vraagt zijn eigen programmatuur. Wil men leerlingen vertrouwd maken met de moderne techniek en tegelijkertijd die techniek gebruiken om andere vaardigheden aan te leren, dan zal de komende jaren een hele berg soft ware ontwikkeld moeten worden. De eerste aanzetten daartoe zijn op de NOT al te zien. Het centraal instituut voor toetsontwikkeling maakt pro gramma's voor het opstellen en nakij ken van proefwerken. Uitgeverij Malmberg brengt Nederlandstalige, leerzame en toch leuke computerspel letjes. In de stand van fabrikant Ap ple zijn programma's te zien voor het leren van Franse werkwoorden en het geven van natuurkunde onderwijs. De firma Valiant brengt een levens grote electronische schildpad op de markt. Het beest reageert op een computer die geprogrammeerd is met de taal LOGO van de Amerikaan se computergoeroe Seymour Papert. Oorspronkelijk is de schildpad in LOGO een klein figuurtje dat op het beeldscherm op bevel bewegingen uitvoert. Lagere schoolkinderen le ren spelenderwijs met de moderne techniek om te gaan door de „turtle" over het scherm te laten lopen. De grote schildpad, die niet over het scherm maar -bestuurd via een kabel of infraroodstraal- door de huiska mer loopt, is bedoeld voor nog kleine re kinderen. De Nederlandse Spoorwegen heeft een computerprogramma ontwikkeld aan de hand waarvan kinderen kun nen „spoorzoeken". Via de computer worden instructies gegeven voor het opzoeken van de juiste trein in het spoorboekje. Toch zijn het niet meer dan wat aanzetten. Iedereen is het erover eens dat er nog veel te weinig soft-ware voor het onderwijs is. En zonder die soft-ware zijn computers waardeloos. Het heeft geen enkele zin om alle scholen micro-computers te geven, als er onvoldoende programma's zijn om die dingen te gebruiken. In dit verband wordt vaak de vergelij king getrokken met de talenpraktika, die in het begin van de jaren zeventig op talrijke scholen zijn geintrodu- ceerd. Na een paar jaar aanmodderen door welwillende docenten, zijn de meeste talenpraktika in de vergeet hoek geraakt. Oorzaak: er was te weinig op de apparatuur afgestemd lesmateriaal om alle mogelijkheden uit te buiten. Toen dat lesmateriaal er eenmaal was, was het al te laat. Bergen frustraties hadden zich opge hoopt bij de gebruikers. Het talen- praktikum, hoe nuttig het ook had kunnen zijn, heeft vrijwel afgedaan als wondermiddel bij het talenonderwijs. Over het „talenpraktikumeffect" wordt veel gesproken als het gaat om de invoering van computers in het onderwijs. Wacht met invoering tot er voldoende soft-ware is, zo luidt het devies. En meestal wordt er dan zwij gend in de richting van de commercië le educatieve uitgeverijen gekeken. Die uitgeverijen nemen echter even eens een afwachtende houding aan. Als er nauwelijks scholen zijn die over een computer beschikken, is het zake lijk gezien onzinnig om veel geld te investeren in de ontwikkeling van onverkoopbare soft-ware. De tentoonstelling wordt gehouden in de Bernhardhal van de Jaarbeurs in Utrecht. De openingstijden: dins dag 5, donderdag 7 en vrijdag 8 februari: van 09.30 tot 17.00 uur. Woensdag 6 februari van 09.30 tot 20.00 uur. Zaterdag 9 februari: van 09.30 tot 16.00 uur. NL' Austin Montego (Door Jan de Vos) Austin Rover Nederland in Gouda heeft de introductie van het nieuwste Britse produkt, de Montego, groot aangepakt: het sluitstuk van het eerherstel van de Britse autogigant die eens Leyland heette en daarna gezond naar de benaming Austin Rover is overgestapt. De winstgevende Jaguar is inmiddels „geprivatiseerd". lijn. Een prachtige middenklasser van rond de f 25.000 met erg opval lend rij comfort, met een rustige rijstijl en met zoveel moderne tech niek erin gestopt dat het 'rijden zonder zorgen' kan zijn. De topmanager Edwardes met zijn keiharde saneringen en zijn vijfja renplan, dat miljarden aan investe ringen heeft gekost, kan tevreden zijn. De Metro is er gekomen, daar na de Maestro en nu de Montego. Een soort opbouw van kwaliteit en techniek die startte met de Metro, met de Maestro al bijna rond zat, maar de bekroning heeft gevonden in de Montego. Alles is gelukt, men is door de hel heen. Voor Austin Rover een nieuwe toekomst. De Montego als sluitstuk. Een vijf- persoons limousine met klassiek uiterlijk: namelijk met een koffer bak. Dat klassieke is met een kor reltje zout te nemen. De fraaie style- ring - kijk eens naar die gebogen vorm van de zijkant - is héél mo dern, maar tevens erg aërodyna misch. De laag toelopende voorkant duidt ook al op een modernisme dat we bij vroegere klassieke sedans nimmer zagen. Het is al eerder geschreven dat er een soort opbouwcurve heeft gele gen in de produktie van die nieuwe lijn, de Metro-Maestro-Montego. La ten we wel vaststellen: dat gold de technologie en dat gold het wijze besluit van Austin Rover om zoveel mogelijk wat het vorige model aan goeds had, mee te nemen naar het nieuwe model. Dat men dus veel van de Maestro ('83) terug zou kunnen vinden (on derhuids dan wel) bij de Montego moet waar zijn, want de fabrikant zegt het zelf. Maar het is buitenge woon denigrerend om de Montego een Maestro-met-een-kontje te noe men. Volkomen misplaatst, omdat de Montego allereerst zijn eigen speciale vormgeving heeft en omdat niet het „kontje" maar de verdere technologie die in de Montego is toegepast het karakter van deze nieuweling bepaalt. Het is 67 jaar geleden dat Gene ral Motors er een merk bij kreeg met de naam Chevrolet. Sinds die tijd opereerde deze groot ste fabrikant van auto's wereld wijd met namen als Pontiac, Olds- mobile en Cadillac. Uiteraard hoort ook Opel onder de vlag van GM. Deze maand is bekend gewor den dat GM er nog een merk bij neemt, onder de naam Saturn zal er een eigen fabricage en assemblage complex worden gebouwd. Het ligt in de bedoeling om te verkopen vanaf de band en geen voorraad bij de dealers te hebben die daarmee op kosten worden gejaagd. Volgens de voorzitter van GM, Ro ger B. Smith moet het een uiterst moderne onderneming worden die vooral als een soort laboratorium te werk zal gaan, door tijdens de pro duktie steeds de efficiency proberen te verbeteren. De directeur van Saturn, Joseph J. Sanchez die werkzaam was bij Olds- mobile, zal in de beginperiode twee modellen op de markt kunnen bren gen. De 2-deurs coupé en de 4-deurs sedan zullen compacter en daar door minder zwaar zijn dan de zoge heten 'J' cars. Dat betekent auto's die al aardig dicht in de buurt van Europese middenklas-auto's ko men. Het is nog niet bekend of er al een duidelijke exportpolitiek ont wikkeld is. Dat is uiteraard volledig afhankelijk van de hoogte van de dollarkoers. Op dit moment worden er meer Europese topmodellen in Amerika verkocht, dan dat er van de „gewone" Amerikanen op ons continent de showrooms verlaten. Saab, Volvo en Mercedes maken in Amerika een geweldige sprong voorwaarts, mede door het imago van de veiligheid dat ze hebben opgebouwd. Een van de GM-mensen verwacht dat er bij het Saturn-project minder grondstoffen, voorraad, fabrieks- ruimte en zélfs minder kapitaal no dig is dan in elk vergelijkbaar pro ject van die omvang. De aparte maatschappij die is opgericht zal dan ook sterk afwijken in organisa tiestructuur met die van bestaande GM-divisies. Het is, zou men kunnen zeggen, bijna een overgang tussen de Metro- Maestro-lijn en de jongste Rover- Peugeot heeft het vorig jaar uit stekend gedraaid als we kijken naar autoverkopen van dit merk in Nederland. Met een marktaandeel van 4.7 procent heeft Peugeot in '84 0.7 procent meer behaald dan het jaar daarvoor. Tevens is het de gezamenlijke organisatie waarbij Talbot ook (nog) hoort gelukt om de grootste omzetstijging (17.25 procent) te behalen onder de meest verkochte tien merken in ons land. Met name de 205 die, ondanks de late introductie hier, toch een spec taculaire verkoop liet zien. De vele versies van deze kleinste Peugeot, onlangs kwam de 3-deurs X-serie er nog bij, slaan kennelijk goed aan en dat geldt niet in de laatste plaats voor de rappe dieseluitvoering. Er zijn verschillende uitvoeringen: met een 1,3 motor, met een twee liter, maar ook met die aantrekkelij ke 1,6 motoruitvoering. Een geheel gemoderniseerde motor met alle elektronica erin die op de dag van vandaag het rijden zonder stoornis mogelijk maakt. Dat blijkt dan ook wel als je net in de week van de meest extreme kou zo'n wagen voor een test kan beproeven. Een nachtje in het oosten van het land: het vroor toen zo'n 17 graden. Starten alsof de motor al warm was gelopen, en mooi ronddraaiend zon der bokkig te willen doen bij het rijden tijdens de opwarmperiode. Binnen de kortste keren was het interieur aangenaam verwarmd. En de vrees dat de „verzonken" ruiten wissers het niet zouden doen omdat er bevroren sneeuw in de gleuf zat, bleek helemaal op niets te berusten. Met gemak kwamen de wissers het werk doen om de pekel weg te vegen, met nog eens een comforta bele keus om de interval van één keer per minuut tot tien keer p.min. te regelen. VW Santana heet voortaan 'Passat' Kennelijk doet de Santana het in de toekomst beter in China, getuige de grootse plannen om daar in Sjanghai dit VW-model te gaan assembleren. In ons land wordt de Santana echter opgenomen in de 'Passat-familie' omdat volgens de importeur hij daar eigenlijk thuis hoort. Dus het vierdeursmodel met aparte kofferbak heet voortaan gewoon Passat en die modellenserie is voor '85 nog het een en ander veranderd. Door het aanbrengen van verder doorgetrokken bumpers tot aan de wielkasten, met aan de voorzijde een geintegreerde spoiler en brede stootlijsten aan de zijkanten zien de nieuwe Passats er een stuk vlotter uit. Ook werden radiatorgrille en de halogeen koplampen aangepast aan deze lijn. Topmodel in de Passat-serie is de Carat. Met alle luxe die er maar denkbaar is standaard uitgevoerd, o.m. elektrisch te stellen en verwarmde buitenspiegels, in hoogte te verstellen bestuurdersstoel en leer bekleed sportstuur, is deze Passat met een 85 kW (115 pk) motor uitgerust. Deze 5-cilinder inspuiter is in staat om 184 km/h op de teller te krijgen. Nissan begint het jaar met een speciale aanbieding in de Micra, Cherry en Sunny-uitvoeringen. Onder de naam Trend zullen deze modellen voor eenzelfde prijs als de goedkoopste in deze series worden verkocht, zij het met een fors aantal extra's. Speciale stoelbekleding, tapijt vloerbedekking, extra spiegels, openen van kofferklep van binnenuit, interval op ruitewisser, grotere hoofdsteunen, achterruitwisser met sproeier, speciale stoelen zijn zo een aantal zaken die in de diverse types als extra aangetroffen kunnen worden. In totaal gaat het om 36 extra's verdeeld over de drie Nissans. De Trend-serie omvat de Micra 1.0 3-deurs, Cherry 1.3 en 1.7 beide 3-deurs en de Sunny 1.3 en 1.7 D. allebei met vier deuren. De prijzen van de wagens variëren van ruim 14.500 tot bijna 22.000 gulden. Nissan Cherry Trend t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 7