Streng winterweer kost
leven duizenden vogels
Informatief boek over
Vlaamse kustvlakte
scheepvaart-
berichten
12
'Spanningsveld'
Garages
Familie
berichten
Begrafenisonderneming
VAN DER HOOFT
TEL. 01103-1517
ROUWKAMER EN ROUWCENTRUM
Wegenwacht
Winterbloemkool
Olie
GEBOEKT
GROTE VAART
KLEINE VAART
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 18 JANUARI 1935
(Slot van pagina 11)
maakt, dat wil zeggen dat er geen
enkele electrische installatie mocht
functioneren, om te voorkomen dat
eventuele vonken een ontploffing zou
den veroorzaken. Een anddre veilig
heidsmaatregel was het afsluiten van
de lading-compartimenten om te ver
mijden dat er bij een lek grote hoe
veelheden propaan vrijkwamen.
Adjunct-rijkshavenmeester De
Bruijn vertelde donderdagmiddag
dat het wellicht mogelijk was ge
weest om meteen na het omhoog
varen van de tanker het schip vlot te
trekken, met de nodige sleepboot
hulp. Maar omdat hij op dat moment
'een klein spanningsveld' tussen de
sleepbootdiensten van Van den Ak
ker uit Vlissingen en Muller uit Ter-
neuzen constateerde kon het zover
niet komen. De Bruijn maakte duide
lijk dat naar aanleiding van het
vastlopen van de tanker de rijkspoli
tie een onderzoek in zal stellen, waar
ook rijkswaterstaat bij betrokken
wordt.
In dat kader zal onder meer nagegaan
worden of het klopt dat de schipper
van de tanker meteen nadat zijn schip
vastliep sleepboothulp weigerde en zo
kosten dacht te besparen in de veron
derstelling dat zijn schip op eigen
kracht vlot kon komen. In dat onder
zoek zal ook bekeken worden hoe de
gastanker op die plaats kon komen.
Een mogelijke aanleiding is volgens
De Bruijn het ijs in het vaarwater dat
de boeien verplaatst kan hebben. De
tanker liep omhoog nabij de kruising
van de Schelde-Rijn-verbinding met
het Bergse Diep. Dat is een erg druk
punt voor de scheepvaart.
Om 0.03 uur afgelopen nacht lukte
het sleepboten van Van den Akker uit
Vlissingen bij hoogwater de tanker
vlot te trekken. De VTG-81 is vervol
gens naar de haven van Tholen ge
bracht.
(Slot van Pagina 11)
nood ook bij deze dieren groot is,
bewijst hun weinig schuwe houding
tegenover mensen. Zodra een stuk
land weer groen is zitten ze achter de
tractor", zegt Jacobusse.
Verder pleit de medewerker van de
stichting voor een toename van het
voederen van vogels in de tuinen.
Alhoewel de toestand snel verslech
tert, steekt de bevaarbaarheid van de
Zeeuwse hoofdwaterwegen nog gun
stig af tegen de situatie in de rest van
het land. De aanwezigheid van veel
zout water is daarvan één van de
oorzaken. Dat bleek donderdag uit de
informatie die rijkspolitie en brug-
en sluiswachters verstrekten.
Zorgen baart steeds meer de Schelde-
Rijnverbinding. Door de ijsgang on
dervindt de scheepvaart veel hinder.
Dat geldt vooral kleine binnenvaart
schepen. De ijsgang aan de zuidkant
van de verbinding valt nog mee, maar
hoe dichter bij Rotterdam, hoe moei
lijker het wordt, zo werd gisteren
gezegd. Daarentegen is de situatie op
de Westerschelde normaal. De lichte
ijsvorming deert de scheepvaart in
het geheel niet. Ook op het kanaal
van Terneuzen naar Gent kan goed
gevaren worden. De grote zeeschepen
fungeren daar als ijsbrekers.
Echt moeilijk daarentegen hebben
binnenschippers het die in Walcheren
en omgeving varen. De haven van
Veere aan het Veerse Meer is door het
ijs niet meer toegankelijk. De havens
van Kats en Wolphaartsdijk zijn nog
wel te bereiken, maar het kost met de
dag meer moeite om daar binnen te
raken. Op het Veerse Meer bevinden
zich namelijk groeiende concentraties
drijfijs. Vandaar dat de rijkspolitie te
water daar de patrouilles heeft ge
staakt. De winter doet zich ook sterk
gelden in het Kanaal door Walcheren.
Alleen schepen met veei paardekrach-
ten kunnen hier met geringe moeite
nog varen. In het Kanaal door Zuid-
Beveland leverde het ijs gisteren nog
geen hinder van betekenis op. Hetzelf
de gold voor de Oosterschelde. Ten
noorden van deze zeearm, in Mastgat,
Krammer en Zijpe, is het water echter
heel moeilijk bevaarbaar.
Het veer tussen Anna Jacobapolder
en Zijpe werd donderdag uit de vaart
genomen in verband met de ijsgang.
Bovendien had de lage temperatuur
ook een technisch mankement tot
gevolg.
Het garagebedrijf profiteert van au
toreparaties ten gevolge van het win
terweer, maar wordt er per saldo
gemiddeld niet beter van. Dat con
cludeerde donderdag de Middelburg
se garagehouder J. Cevaal, Zeeuws
bestuurslid van de belangenorgani
satie Bovag.
De gedachte dat sneeuw en vorst
gouden tijden inluiden voor zijn bran
che, verwees hij naar het rijk dei-
fabelen. „Mensen die alleen voor eigen
gebruik een auto hebben, laten hun
voertuig meestal voor de deur staan
Daar heb je dus niets aan te repare
ren, terwijl ook de benzineverkoop
zodoende daalt. Degenen die voor hun
werk moeten rijden, of zich in bedrijfs
auto's voortbewegen, komen wel op
de weg. Dat zorgt natuurlijk wel voor
reparatiewerk. Maar daarvan profite
ren alleen de garagebedrijven die
vooral gericht zijn op de verkoop van
dit soort auto's".
Uit de informatie die garagebedrijven
verstrekken, blijkt dat het publiek
gewend raakt aan de problemen die
het winterweer voor auto's kan ver
oorzaken. De topdrukte die de mon
teurs in de eerste week van januari te
verwerken kregen, is achter de rug.
Overwerken is niet meer nodig.
Volgens de heer G. Sturm, chefwerk
plaats bij PTA in Goes, zal het garage
bedrijf na het invallen van de dooi nog
Geboren:
LINDA
15 januari.
Lau en Andy
Vos-Adriaanse
Gerbrandystraat 83
4384 ND Vlissingen.
Na een moedig gedragen lijden is zacht en kalm
door de Here van ons weggenomen mijn lieve
man, onze lieve vader en opa
SIMON MINDERHOUD
op de leeftijd van 76 jaar.
Wij zijn bedroefd om zijn heengaan, maar ook
dankbaar voor het vele dat hij voor ons bete
kend heeft.
C. Minderhoud-Provoost
Adrie en Els, Mark
4357 CG Domburg, 16 januari 1985,
H. M. Kesteloostraat 3.
Geen bezoek aan huis.
De overledene is opgebaard in het Rouwcen-
trum „Middelburg", Buitenhovelaan 1, Middel
burg (Dauwendaele).
Gelegenheid tot afscheidnemen zaterdag van
16.00 tot 17.00 uur.
De teraardebestelling zal plaatshebben maan
dag 21 januari a.s. om 12.00 uur op de begraaf
plaats te Domburg.
Vertrek van het „Schuttershof' om 11.50 uur.
Gelegenheid de familie te condoleren na de
teraardebestelling in het „Schuttershof'.
Dankbaar dat hij voor verder lijden is gespaard
gebleven geven wij met droefheid kennis dat uit
onze familiekring is weggenomen onze zeer
geliefde broer, zwager en oom
SIMON MINDERHOUD
echtgenoot van Catharina Provoost
op de leeftijd van 76 jaar.
Domburg: Fam. Steijn-Minderhoud
Domburg: Fam. Minderhoud-Trieller
Westkapelle: Fam. Reijnhoudt-Minderhoud
Vrouwenpolder: Fam. Wondergem-Minderhoud
Domburg: Fam. Minderhoud-Brouwer
Fam. C. Minderhoud
Fam. Minderhoud-Wisse
Neven en nichten
Domburg, 16 januari 1985.
Dankbaar voor alles wat zij voor ons heeft
betekend, geven wij kennis dat geheel onver
wachts van ons is heengegaan onze lieve zuster,
schoonzuster en tante
JACOBA PIETERNELLA
ADRIAN A BRUINOOGE
weduwe van Johannis de Schipper
op de leeftijd van 83 jaar.
Canada: Familie Bruinooge-Hamelink
Wemeldinge: Familie Veerhoek-Bruinooge
Wemeldinge: Familie De Schipper-Meulpolder
Wemeldinge: Familie v. d. Jagt-de Schipper
Wemeldinge, 17 januari 1985.
Papendijke 30.
Correspondentieadres
Bonzijweg 2, 4424 AP Wemeldinge.
De begrafenis zal plaatsvinden op maandag 21
januari a.s. om 14.00 uur op de algemene begraaf
plaats te Wemeldinge.
Er zal een rouwdienst worden gehouden in het
Hervormd Kerkelijk Centrum te Wemeldinge en
een ieder die de dienst wil bijwonen wordt
verzocht om 13.20 uur aanwezig te zijn.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in het Hervormd Kerkelijk Centrum.
Bedroefd maar dankbaar voor alles wat zij in
haar zorgzame leven voor ons heeft betekend,
geven wij u kennis dat geheel onverwachts van
ons is heengegaan onze lieve tante
JACOBA PIETERNELLA
ADRIANA BRUINOOGE
weduwe van Johannis de Schipper
op de leeftijd van 83 jaar.
Wemeldinge: Rinus en Marianne
Anita
René
Kapelle: Dien
Wemeldinge: Sjaak en Dana
Linda
17 januari 1985.
DE PZC 'N DIJK
VAN EEN KRANT
Heden werd plotseling van ons weggenomen
onze zeer geliefde en behulpzame zwager
BOUDEWIJN KIEVIT
op de leeftijd van 72 jaar.
Yerseke: I. L. Daane
A. E. Daane-Danker
's-Gravenhage: F. A. de Haan-Daane
H. H. W. de Haan
Kapelle: G. Kaat-Daane
J. Kaat
Wormerveer: C. E. N. Rozel-Daane
Neven en nichten
Yerseke, 16 januari 1985.
Met verslagenheid vernamen wij het plotseling
overlijden van onze gewaardeerde medewerker
BOUDEWIJN KIEVIT
Wij hebben hem als een toegewijd en loyale
medewerker leren kennen, en... hij zal als zoda
nig in onze herinnering blijven voortbestaan.
Wij wensen zijn nabestaanden veel sterkte bij
het dragen van dit verlies.
Directie en medewerkers
Solidair B.V.
Yerseke, 16 januari 1985.
Bedroefd, maar dankbaar voor alles wat hij voor
ons heeft betekend, geven wij kennis dat na een
kortstondige ziekte van ons is heengegaan onze
zorgzame vader, groot- en overgrootvader
CORNELIS GROOTJANS
weduwnaar van Geertje de Nooijer
in de ouderdom van 85 jaar.
Arnemuiden: Th. Schuit-Grootjans
KI. Schuit
C. Grootjans
N. Grootjans-Janse
KI. Grootjans
T. Grootjans-de Meulmeester
J. van Belzen-Grootjans
C. van Belzen
L. Siereveld-Grootjans
J. J. Siereveld
Klein- en achterkleinkinderen
4341 AE Arnemuiden, 17 januari 1985,
Burg. Langebekestraat 28.
Vader ligt opgebaard in de Burg. Langebeke
straat 28, aldaar gelegenheid tot afscheid ne
men.
De begrafenis zal D.V. plaatsvinden op dinsdag
22 januari 1985 om 12.00 uur op de nieuwe
algemene begraafplaats aan de Veerseweg te
Arnemuiden.
Hieraan voorafgaande vindt voor de familie een
rouwdienst plaats in het Verenigingsgebouw
Rehoboth van de Nederlands Hervormde Kerk,
die aanvangt om 11.00 uur en geleid zal worden
door de Weleerwaarde Heer ds. A. Schaap.
Na afloop van de begrafenisplechtigheid is er
gelegenheid de familie te condoleren in het
Verenigingsgebouw Rehoboth.
Geen bloemen.
In plaats van kaarten
Met droefheid maar toch dankbaar voor wat hij
voor ons is geweest en heeft betekend geven wij
u kennis dat op 17 januari in volle overtuiging
des geloofs van onze zijde is weggenomen, onze
lieve zorgzame vader, groot- en overgrootvader
JOHANNES BREMER
sinds 1947 weduwna'ar van
Johanna Maria Geers
op de leeftijd van 92 jaar.
Hij zal altijd in onze dankbare herinnering en
liefde blijven voortleven.
Souburg: E. J. Bremer
Den Haag: J. M. Steketee-Bremer
A. Steketee
Utrecht: Ingrid en Rien
Marieke
Den Haag: Carmen en Jacques
Anouska
Den Haag: Patricia, Roland, Ellen
Correspondentieadres: E. J. Bremer,
Hudsonstraat 31, 4388 CR Oost-Souburg.
J. de Kok, Prunusstraat 25, 's-Gravenpolder
voor alle omliggende dorpen beschikbaar
Tevens rouwkamer en koeling om thuis op te baren
Overal te ontbieden, dag en nacht bereikbaar
wel profiteren van de gevolgen van
het winterweer: „Na een poosje zal
pas duidelijk zijn welke invloed
sneeuwwater en pekel hebben gehad.
Wie de onderkant van zijn auto niet
goed in de gaten houdt, loopt het
risico straks met flinke roestvorming
geconfronteerd te worden. Die pekel
kan diep invreten in de carrosserie en
in het remsysteem. Deze zaken geven
achteraf de meeste problemen".
Ook de medewerkers van de Wegen
wacht kunnen de laatste dagen weer
wat ruimer adem halen, zo vertelde
de heer M. Conings, chef van het
station in Kapelle. „De eerste dagen
hadden we gemiddeld honderd pech-
gevallen per dag, met een uitschieter
naar 117. Dat is nu wel minder gewor
den". Dat de Wegenwacht het hoofd
koel hield, is volgens Conings vooral
te danken aan de inzet van het perso
neel. „Die was fantastisch en dat mag
best hardop gezegd worden. Het valt
niet mee om stug door te zetten,
nadat je net twee uur in de vrieskou
onder een vrachtwagen hebt gele
gen".
De strenge vorst heeft een funeste
uitwerking gehad op de winter
bloemkool in Zeeland. Het grootste
deel van de oogst zal straks als
verloren kunnen worden beschouwd.
Zeeland is de grootste leverancier
van winterbloemkool in ons land.
Vooral op Walcheren wordt deze
groente veel geteeld.
Ook voor de spruiten, tweede belang
rijke wintergewas in de tuinbouw, ziet
het er somber uit. Deze kan veel vorst
verdragen, maar temperaturen tot 15
graden onder nul niet. Sociaal-eco
nomisch voorlichter W. de Wolf
(CBTB) vreest een herhaling van het
seizoen 1978/79, toen de oogst vrijwel
geheel verloren ging.
Onvoorspelbaar is volgens de land
bouworganisaties wat er met de win
tertarwe zal gebeuren. Gunstig is dat
de nog korte halmen door een laagje
sneeuw bedekt zijn, waardoor de vorst
er niet bij kan komen. Van groot
belang zal uiteindelijk het afscheid
van de winter zijn. Wordt dooi afge
wisseld met opvriezen, dan ziet het er
ongunstig uit, zo denkt ZLM-voorlich-
ter J. Markusse.
Luchtver#iliiig
naar alarmgrens
(Slot van pagina 1)
gende waarden gemeten om 14.00 uur
en 8.00 uur: Tholen: 334 microgram,
was 428 's Heerenhoek: 279, was 387;
Vlissingen: om 10 uur 's morgens werd
352 microgram gemeten, dat was om
8.00 uur nog 422 (deze metingen kon
den niet om 14 uur herhaald worden
wegens technische storing); Nieuw-
Namen: 316, was 363; Philippine: 545,
was 369; Arnemuiden: 264, was 398.
Om 20 uur 's avonds waren de waar
den fors teruggelopen. In Tholen werd
toen bijvoorbeeld 199 microgram ge
meten, in 's Heerenhoek 146, Nieuw-
Namen 287 en Philippine 199.
Deze daling hing samen met een
lichte toename van de wind, waardoor
een verdunning in de atmosfeer ont
stond. Bovendien is de windrichting
van oost-zuid-oost (woensdagnacht)
gedraaid naar noord-oost.
De vervuiling is volgens provincie-
voorlichter I. A. van der Linden niet te
wijten aan de Zeeuwse industrie. Al
leen de Total Raffinaderij Nederland
bij 's Heerenhoek stoot rookgassen
uit. Als Total 'schuldig' zou zijn aan
de vervuiling, zou bij het meetpunt bij
's Heerenhoek een hoger gemiddelde
moeten zijn gemeten. Dat was niet het
geval. Als dit bedrijf bij een te hoog
zwaveldioxydegehalte zou worden
verzocht de uitstoot te beperken zou
het bedrijf bijvoorbeeld over moeten
gaan op het stoken op andere brand
stof of de produktie moeten verminde
ren. Volgens de heer Van der Linde
zou dat wel getuigen van solidariteits
gevoel, maar weinig effect sorteren,
omdat één Zeeuws bedrijf weinig in
vloed heeft op de verontreiniging die
afkomstig is uit het buitenland.
De Provinciale Zeeuwse Energie
Maatschappij in Borsele gebruikt
volgens adjunct-directeur ir. A. Tik
tak momenteel olie als brandstof
omdat de leidingcapaciteit voor gas
op dit moment onvoldoende is. Alle
stroomleveranciers in Nederland, die
vorige week op andere brandstof
(olie of steenkool) overgeschakeld
hebben om de inzet van aardgas te
beperken ten gunste van de kleinver
bruiker, hebben het verzoek gekre
gen om toch op aardgas te stoken als
de luchtverontreiniging boven de 250
microgram kómt. Hoewel ook de
PZEM dit verzoek heeft gekregen,
blijft de centrale op olie stoken,
omdat een ontbindende clausule in
werking treedt als de leidingcapaci
teit onvoldoende is, aldus ir Tiktak.
Andere industrieën krijgen pas als de
waarden boven de 850 uitkomen, het
verzoek om de uitstoot van rookgas
sen te beperken.
Volgens ir Van Overloop van provin
ciale waterstaat zal het de komende
dagen 'oppassen blijven' omdat het
KNMI weinig kans op verandering in
de weersomstandigheden verwacht.
Als de wind uit oostelijke richting
blijft komen blijft het gevaar van
ernstige verontreiniging ook voor Zee
land bestaan. Overigens vertelde Van
Overloop dat, ingeval van overschrij
ding van de 500 microgram-grens, de
provincie Zeeland weinig kan onder
nemen. Mensen met ademhalings
moeilijkheden kan geadviseerd wor
den binnenshuis te blijven maar ver
dere maatregelen zijn zinloos omdat
de vervuiling van buiten de lands
grenzen komt. Alleen maatregelen in
bijvoorbeeld het Roergebied om de
uitstoot van rookgassen te beperken
kunnen voor Zeeland effect sorteren.
De historie ligt er eigenlijk voor het oprapen, daar aan de Vlaamse
kustvlakte tussen Calais en Saeftinghe. Een landstreek, gevormd
door de grilligheden van de natuur. De grens tussen land en water
verschoof er eeuwenlang en liet daarvan de sporen na. Pas toen de mens
een poging ondernam dat aanvankelijk ongrijpbare proces te bedwingen
kreeg deze langgerekte strook haar ontwikkeling en cultuur, die beide
eigenlijk zo persoonlijk, zo karakteristiek zijn dat je je afvraagt waarom
het zo lang moest duren eer er een samenhangende en tegelijk
verhelderende studie over verscheen.
Sinds kort ligt die overigens op
tafel: van de hand van twee Zeeuw
se auteurs, dr Honoré Rottier (af
komstig uit Sint-Jansteen en als
planoloog en docent verbonden aan
de Academie voor Bouwkunst in
Maastricht) en Henri Arnoldus (au
teur van jeugdboeken en histori
sche en aardrijkskundige werken).
Misschien is 'studie' een wat te
zwaar begrip voor het vlot en pret
tig leesbare, hoogst informatieve en
illustratief aantrekkelijk ogende
boek dat als een gecombineerd Bel
gisch-Zeeuwse uitgave van de per
sen is gerold. De Vlaamse kustvlak
te, die in het zuiden wordt geacht te
beginnen bij de Franse heuvels van
Artesië bij Sangatte, zich voortzet
door België en geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen bestrijkt tot waar het
Land van Saeftinghe in het haven
gebied van Antwerpen overgaat.
Rottier en Arnoldus zijn er figuur
lijk gesproken diep in gaan graven,
hebben een schat aan gegevens
opgediept en zijn tot een compositie
van hun materiaal gekomen, waarin
herkenningspunten en doorgaans
moeizaam te achterhalen gegevens
elkaar verrassend afwisselen.
Binnen tweehonderd pagina's
maakt de lezer een wandeling door
de tijd van deze 15 kilometer brede
kuststrook met een oppervlakte
van 2000 km2, die eigenlijk nergens
saai of eentonig wordt, - iets dat
niet altjd van dit soort werken kan
worden gezegd.
En die tijd reikt dan voor deze
kustvlakte terug tot de pre- en
vroeg historische periodes, toen de
zee hier nog vrij spel had en stran
den, duinen, veen, moerassen, slik
ken en schorren de ontoegankelijk
heid ervan bepaalden. Het einde
van de wandeling brengt de lezer
van dit boek bij anno-NU: een
streng Noordzeekust met mondaine
en kneuterige badplaatsen, in
mooie zomers bevolkt door zo'n 20
miljoen toeristen. Het aardige van
het gebied is dat de bodem van deze
landstreek achter de kust van
Vlaanderen nog erg veel zichtbaar
heeft van die ontwikkelingen de
haar hebben gestempeld. De ver
dienste van het boek van Rottier en
Arnoldus is dat het de wordingsge
schiedenis van dit gebied binnen
wetenschappelijke kaders vat,
maar tegelijk qua benadering en
stijl zo populair direct is dat de lezer
wordt aangespoord om zelf op on
derzoek uit te gaan. De illustraties
(in ruime mate van auteur Rottier
zelf, van de Zeeuwse fotograaf Wim
Riemens en uit tal van historische
bronnen) hebben daarbij een uitge
sproken functie. Foto's, kaarten,
plattegronden, tekeningen en ander
archiefmateriaal, - het is allemaal
voorzien van bijschriften die stuk
voor stuk subtiel en terloops gege
vens aandragen waaruit deze
Vlaamse kustvlakte kaleidosco-
pisch naar voren komt.
Heel lang is deze over drie landen
verdeelde, maar bijzonder samen
hangende kuststrook het toneel
van strijd geweest.
Eerst eeuwenlang tegen het water,
nadien als gevolg van talrijke oorlo
gen en krijgsverrichtingen, die ove
rigens ook sterk het aanzien van
steden en stadjes in het gebied
hebben bepaald. Het ontstaan van
de kustvlakte, de eerste bewoners,
hun pionierswerk bij inpolderingen
en stedebouw, de lange geleidelijke
weg naar het hedendaagse land
schap, de kwetsbaarheid van de
streek, het ontstaan van vissersdor
pen en hun teloorgang, opkomst en
verval van zeehavens, de ontwikke
ling tot het toeristische karakter
dat vandaag de dag hier zo domine
rend is, - Rottier en Arnoldus heb
ben met hun boek deze Vlaamse
kustvlakte nog uitnodigender
maakt dan ze al was.
vdM.
(De Vlaamse kustvlakte, Honoré Rottier
en Henri Arnoldus. Uitgave van Lannoo
in Tielt (B) en Den Boer in Middelburg,
f49,50).
ALDABI 16 vn Middlesboro nr Antwerpen;
AMSTELDREEF 16 120 z Lissabon nr N.W
Europa: AMSTELMOLEN 16 550 n Virgin
eil. nr U.S. Gulf: AMSTELVLIET pass 16
Str. Torres nr Singapore; BEGONIA 16 vn
Porto Viejo nr West Palmbeach; BREDA 16
470 zo Kobe nr Dairen; BROERE AQUA
MARINE 16 vn Rotterdam nr Harwich:
CORAL ISIS 17 vn Esbjerg nr Stenung-
sund; DOCKEXPRESS-12 16 530 zw Aca-
pulco nr Balboa; FARMSUM 16 rede No-
vorrossisk; FELANIA 17 te Lome; FELI-
PES 16 vn Haldia nr Singapore; FICUS 16
230 zw Tokio nr Singapore; FLAMMULINA
17 te Skikda verw.; HECTOR 17 250 zw
Azoren nr Rotterdam; HILVERSUM 16 255
zw San Salvador nr Japan; INCOTRANS
SPIRIT 16 vn Savannah nr Le Havre;
JAVAZEE 16 vn Brake nr Theems; JO
CYPRESS 16 350 o Bermuda nr Houston;
JO OAK 16 500 w Bombay nr Kandia;
MENTOR 16 800 no St. Maarten nr St.
Maarten; NEDLLOYD ALKMAAR pass 16
Flores nr Surabaja; NEDLLOYD CLE
MENT 16 100 z Cochin nr Kobe; NEDL
LOYD DELFT 16 vn Singapore nr Djed-
dah; NEDLLOYD HOLLANDLA 16 vn Fe
lixstowe nr Ponce; NEDLLOYD KATWIJK
16 250 zw Managua nr Callao; NEDLLOYD
KEMBLA 16 vn Duncanbay nr Vancouver;
NEDLLOYD KINGSTON 16 vn Porto Ca-
belloe nr Cristobal; NEDLLOYD MANIL
LA 16 150 zo Maputo nr Singapore; NEDL
LOYD MOJI 16 100 zzw Rangoon nr Singa
pore; NEDLLOYD NASSAU 16 115 zo Pun-
ta Arenas nr Balboa; NEDLLOYD NIGER
16 400 w Kp. Finisterre nr Le Havre;
NEDLLOYD NILE 16 vn Rotterdam nt
Brake; NEDLLOYD TASMAN 16 vn Port
Everglades nr Houston; NEDLLOYD VAN-
NECK 16 vn Hongkong nr Singapore;
NEDLLOYD VANNOORT 16 vn Lissabon
nr Algeciras; NEDLLOYD WAALEKERK
16 te Rotterdam; NEDLLOYD WESTER-
KERK 17 te Acajutla verw.; NEDLLOYD
WILLEMSKERK 17 te Doha; NISO 16 vn
Milfordhaven nr Sullom Voe; PRINSES
MARGRIET 16 te Cherbourg; PRINS
MAURITS 16 t.a. Quebec; SAFOCEAN
MILDURA pass 16 Kp. Leeuwin nr Sydney:
SALLAND 17 te Kingston verw.
ALIDA SMITS 17 te Eleusis; ANTARES
pass 16 Burlings nr Seaham; ATLANTK
WAVE 16 70 nnw Lissabon nr Kingslyn»
BAKENGRACHT 16 te Helsinki; BEURS
GRACHT pass 16 Gotland nr Lorient
BREEHOEK 16 rede Algiers; BREEZAM
16 te Rotterdam; BROUWERSGRAC®
pass 17 Accra nr Lagos; CARIBIC pass
Kp. Tenes nr Bizerta; CARLA 17 40 no KP
Villano nr Lissabon; CHRISTINA SMIT'
17 te Port Said; DANIEL 17 vn Dordrec»
nr Antwerpen; DIANA-V 17 te Amsterdam
DUTCH FAITH 16 te Rotterdam; ENGEÜ
NA BROERE 17 vn Rotterdam nr Tees
FLEX FORTUNA 16 60 zw Accra nr Sai
Pedro; FRISIAN TRADER 16 rede Port®
Bouc; GEZIENA 16 vn Rotterdam nr Oos
tende; HAPPY MAMMOTH 16 vn Rot»
dam; HARMA 16 te Rotterdam; HERM«
DANIELSEN 17 60 w Beiroeth nr Beiroet»
JACOBUS BROERE 17 te Rotterdam
KAAPGRACHT 16 te Lagos; KONINGS
GRACHT pass 16 Gibraltar nr Conakrj
LADY ANITA 16 t.h.v. Port Gentil
Dakar; LEIDSEGRACHT 16 rede Takors
di; LENNEBORG pass 17 SundsvaH
Zaandam; LIGATO 16 vn Rotterdam»
Harlingen; LINDENGRACHT 17 te Casi
blanca; MAASHAVEN 16 200 z Dakar»
Abidjan; MERWEGAS 17 te Rotterda»:
NED FREEZER pass 17 Greenville
Matadi; PACIFIC DUCHESS 17 740
Guadeloupe nr Algeciras; PERGO 1"
Rotterdam,
l