Zingende feeks is verrast
door eigen uitstraling
PZC/ radio-tv en kunst
"NIEUWJAARSDAG
DIAMANDA GALAS: IK LUISTER MET ELKE DRAAD
radio
IANDAG 31 DECEMBER 1984
beid"
irzcA
urJt
NEDERLAND-1
iildtf
asoil NOS
e £«3.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
RVU
i£ui«5.00 Nanzi Anansi. Een reeks Anansiverhalen (spinverha-
len). Vandaag: Anansi verhuist naar Nederland
dj KRO
iepe 5.30 KRO's tekenfilmfestival. Met: Precious Pupp, Tom
onie Jerry en Hillbilly Bears
.50 De KRO Mini Play-Back Show. 6 jonge kandidaten
imiteren hun favoriete artiest. Gasten: Saskia en
Serge en de Michael Jackson van de Play-Back Show
.00 KRO's middageditie. Aad van den Heuvel en Han van
der Meer presenteren het nieuws van deze dag
NOS
vm 17.30 Journaal
KRO
.39 KRO's middageditie. Vervolg
IKON-KRO-RKK
1.25 Het verhaal. Afl. 51. Wekelijkse bijbelvertelling voor
de ieugd
KRO
19.00 De Freggels. De speelse avonturen van pluizige
wezens. Afl. 12: De vinger van licht
oopjl9-25 Links naast de pinguins. Duitse leugdserie. Afl 5:
Bent u daar echt nooit geweest? Dokter Thom leert
de architekte kennen die veel voor de dierentuin
ontworpen heeft en stelt vast dat hun ideeen over
bouwen nogal verschillen
ilz
NOS
12.00 1985- Jaar van de Europese Muziek. Ingeleid door
Z.K.H. Prins Claus. Europese manifestatie rond de
verjaardagen van Bach. Handel, Scarlatti en Schuetz
12.15 Nieuwjaarsconcert. Concert vanuit de Grosser Musik-
vereinssaal te Wenen: Die Wiener Philharmoniker
o.l.v. Lorin Maazel en het ballet van de Wiener
Staatsoper vertolken o.a. werken van Berlioz en de
gehele Strauss familie. Regie: Hugo Kaech. Neder
lands commentaar: Joop van Zijl
13.30 Studio Sport. Skiën vanuit Garmïsch Partenkirchen
EO
15.30 Vrouw zijn. Informatieve serie over het vrouw zijn in
onze samenleving. Deze keer praten vrouwen over
hun toekomstverwachtingen
16.00 Joni' Song. Afl. uit de Ronduit-serie muziek uit
Californie. De gehandicapte Amerikaanse schrijfster
zangeres-kunstenares vertolkt enkele religieuze lie
deren
16.30 Reis door de nacht. (Nightmare), Amerikaanse tv-film
van Tom Robertson over twee joodse kinderen in
Polen die in moeilijkheden raken wanneer hun
ouders door de Nazi's worden opgepakt
NOS
18.20 Paspoort voor Italianen
18.30 Sesamstraat
18.45 T.L. Populair wetenschappelijk programma voor kin
deren van ca. 9 tot ca. 12 jaar
James Ingram is een van de medewerkenden aan hel
amusementsprogramma over Quincey Jones, 'I love Quin-
cey' (BRT 1, 20.50 uur).
19.00 Journaal
Lenny van Rhee en Wim de Knijff presenteren de EO-
kinderkrant (Ned. 2, 19.12 uur).
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.18 De 1-2-3-Show. Spelprogramma ten bate van de
projecten van een twaalftal organisaties t.b.v. de
lichamelijke en geestelijke volksgezondheid. Van
daag als thema: Magie
22.00 Brandpunt in de markt. Maandelijks magazine over
het wel en wee van de Nederlandse economie
I 22.55 Goodbye Mr. Kent. Engelse comedieserie. Vanavond
deel 6. Victoria is totaal verbijsterd als ze in haar bed
de moeder van Travis vindt
NOS
23.30 Journaal
23 35 Nieuws voor doven en slechthorenden
EO
19.12 EO-Kinderkrant. Kinderprogramma van Lanny van
Rhee en Wim de Kmjff
19.45 Grizzly. Natuurfilm over de Grizzlybeer, die ondanks
zijn reputatie tamelijk vredelievend is; als je hem
maar met rust laat
20.10'n Ogenblik. Een persoonlijk woord door ds. J.H.
Venema, voorzitter van de Evangeliche Omroep
20.20 Tijdsein. Wekelijkse actualiteiten magazine
20.45 Looft zijn naam alom. Koorzang m.m.v. het Katwijks
Mannenkoor, het Chr. Gemengd koor Vox Jubilans
uit Waddinxveen en het Chr. meisjeskoor Deo Gloria
uit Bunschoten-Spakenburg. Presentatie: Heieen van
Dijk
21.17 Jongerenja(ar)! Ronduit-programma. Discussiepro
gramma tussen jongeren uit verschillende milieus en
premier Lubbers
NOS
22.30 Journaal
EO
22.40 Corrie ten Boom ontmoet oude bekenden. Portret
van deze evangeliste die.in 1983 overleed. Gesprek
ken met mensen uit haar naaste omgeving en
fragmenten uit de speelfilm De Schuilplaats, geba
seerd op Corrie's oorlogservaringen
12.15 Nieuwjaarsconcert. Rechtstreeks vanuit de Musikve-
reinsaal in Wenen. Die Wiener Philharmoniker o.l.v.
Lorin Maazel, m.m.v. het ballet van de Weense
Opera: werken van Berlioz, E. Straus, J. Strauss,
Strauss senior en junior. Regie: Hugo Kaech
13.30 Going for gold. Carl Lewis, Platini en Laurent Fignon,
een drie uur durende samenvatting van het sportjaar
'84, rechtstreeks vanuit studio 3, met als geheim
wapen: Raymond van het Groenewoud
16.25 De komiek. (The comic), Amerikaanse speelfilm van
Carl Reiner uit 1969, met o.a. Dick van Dyke, Mickey
Rooney. Cornel Wilde e.a. (Originele versie met
ondertiteling). De carriere van de komiek Billy Bright
loopt ten einde wanneer er door de komst van de
geluidsfilm korte metten met de stomme film ge
maakt wordt
Skiën in Garmisch Partenkirchen (Ned. 2, 13.30 uur).
Lorin Maazel dirigeert Die Wiener Philharmoniker ti/dens
het traditionele Nieuwjaarsconcert in Wenen (Ned. 2,12.15
uur).
17.55 Journaal
18.00 Tik Tak. Kleuterprogramma
18.05 Sprookjestheater. Het Kraminkelpasteitje, driedelig
verhaal vertelt door Francis Verdoodt. Deel 3
18.20 Emma en opa. Afl. 1 Januari. Kinderprogr
18,35 De Smurfen. Tekenfilmserie. Afl.. De ene goeie^jienst
is de andere waard en De wraak van de smurfen
19.05 De laatste vrijheid. Het verhaal van een lange
zeetocht met een boot van 10 meter. De reis gaat van
Portugal via de Azoren naar Belgie 4.500 km. oceaan
19.35 Kijk uit! Verkeerstips. Afl.: Meerijden met een dron
ken chauffeur
19.40 Mededelingen. Met o.a. iottowmnaars en program
ma-overzicht
19.45 Journaal
20.05 Kunst-zaken
20.15 I.Q.-Nieuwjaarsspecial. Kwis met denk- en weetvra-
gen
20.50 I love Quincey. Amusementsprogramma over Quin
cey Jones waarin zijn muzikale carrière wordt ge
schetst aan de hand van exclusieve documenten.
M.m.v. Michael Jackson, Jane Fonda. James Ingram,
Ray Charles, Stevie Wonder en Herbie Hancock
21.50 Uitzending door derden. Een programma van de
Liberale Radio- en TV-Omroep
22.50 Toto-winnaars, journaal en Coda
19.00 Baas in eigen huis: Winter. Met o a Worstbroodjes
maken en kreatief breien
19.35 Juke Box
19 40 Mededelingen en programma-overzicht
19.45 Journaal
20.05 Kunst-zaken
20.20 Kleine moorden zonder belang. (Little murders),
Amerikaanse speelfilm uit 1971 van Alan Arkin met
o.a. Elliott Gould, Marcia Rod en Vincent Gardenia.
De apatische Alfred wordt door Patsy, een overheer
sende vrouw, het huwelijk ingesleèpt Wanneer
Patsy het slachtoffer van de criminaliteit wordt,
neemt Alfred wraak...
22.05 Rene Kollo. Ich lade gern mir Gaeste em. Een
feestelijke avond in Antwerpen. Rene Kollo onvangt
o a. Julia Migenes, Kathleen Battle en Maurice Andre
10 00 Tagesschau, 10 03 Zukerman spielt Mozart. 10.35 Bild fuer
Bild. Reportage. 11 00 Die kleinen grossen Hockeyspieler, jeugd
film; 12 30 Der schoenste Mann von der Reeperbahn. musical 14 20
lm Dschungel ist der Teufellos, avonturenfilm. 15 55 Ihre Melodie,
Marcel Prawy vervult muzikale wensen, 16 55 Mit D 954 zu
West-Weihnacht, reportage, 17 40 Was bin ich' Spelprogramma.
18.22 Tagesschau, 18 25 Dor Montagsmaler, spelprogramma; 19.10
Das Wort zum Jahresbegmn, 19 15 Belle Epoque, documentaire
serie; 19.58 Heule im Ersten: 20.00 Tagesschau. 20 15 Das
Film-Festival Victor-Victoria, Engelse speelfilm uit 1982, 22 22
Demnaechst im Ersten; 22 25 Zeit zu weit Desiree Nosbusch en
Hans-Joachim Kulenkamplf, 23 10 Classical Een avond met Mi
chael Heltau. 00 40 Tagesschau
Als je je vroeger een nieuwe hi-fi-installahe aanschaftekreeg je er een
testplaat bij. Zoveel Herz over hel linkerkanaal, zoveel Küoherz over het
rechter. Zwaar geronk hier. hoog fluitend geluid daar De 32-jange, Grieks-
Amerikaanse belcantozangeres Diamanda Galas draait haar hand voor zo'n
scala aan geluidseffecten niet in het minst om. Ze produceert die geluiden
echter met behulp van haar eigen strottehoofd. stembanden en keel. Om de
mogelijkheden van haar stetn nog verder uit te breiden werkt ze met een groot
arsenaal aan elektronische hulpmiddelen.
Sinds hel Claxonfestival onderdeel van het Holland Festivali. mjuni van dit
jaar geldt Diamanda Galas als een vleesgeworden furie voor de een. en een
sensatie voor de ander Op tv zagen duizenden Nederlanders ontzet toe hoe
een tanige vrouw in een strakke leren bodysuit haar stem nel zo schril liet
uitwaaieren als haar getoupeerde haardos.
Diamanda Galas vertolkt morgen, nieuwjaarsdag, in Vlissingen werk van
Xenakis en Schoenberg. Haar optreden tijdens het Nieuwjaarsconcert van
Nieuwe Muziek in Britannia-Vlissingen begint om 21.30 uur.
IDoor John Oomkesi
De fysieke uitstraling? Je moet mij maar vertellen hoe ik overkom, want toen ik voor
het eerst de video zag die er van mijn Nederlandse tv-optreden is gemaakt, was ik
compleet geshockeerd." In de lobby van een klein Amsterdams hotel ontwaakt Diamanda
Galas uit de euforie van te weinig slaap, teveel slaapmiddelen en de opwinding die gepaard
gaat met succes. Taxichauffeurs en hotelpersoneel herkennen haar na het optreden voor tv.
Ze spert haar ogen wijd ogen, graait met haar lang nagels in de lucht. „Ik was volslagen van
slag. Doe ik dat op het podium? Oh, God! Het leek veel erotischer dan ik had durven dromen.
Ik had er geen idee van dat het er live zo uit zou zien. Geen enkel benul! Nee! Nee!"
,,De afgelopen vijfjaar hebben telkens
opnieuw mensen tegen me gezegd dat
het er zo uitzag. En ik reageerde
telkens met' hoe kun je dat nou
zeggen0 Dat is niet waar. Ik ben alleen
maar met de muziek bezig. Ik denk
echt alleen maar aan de muziek en
toch gebeurt het. Treedt die uitstra
ling op. Ik zag de video. En..oooh...ik
bekeek die video in een ruimte waarin
nogal wat mannen tegen een bar
aanleunden en xk sloeg van schaamte
mijn handen voor mijn gezicht. Zo! Ik
voelde me even heel erg beschaamd,
heel even maar, hoor." Ze maakt een
zuigend gebaar, de lippen tuitend.
„Niet dat ik me er slecht over voel,
maar het is wel erg verwarrend. Waar
om? Ik begrijp het niet. Ik begrijp niet
waarom het zo overkomt."
Sinds Diamanda Galas debuteerde op
het festival van nieuwe muziek in het
Westduitse plaatsje Moers in 1981 ligt
haar naam op ieders lip die de muziek
in het algemeen, maar de vernieuwen
de muziek in het bijzonder ook maar
diensten wil bewijzen. De afgelopen
jaren heeft ze op vrijwel alle belangrij
ke Europese muziekfestivals gestaan
met zelf geschreven en bedacht mate
riaal Ze is een even extravagant
performer als zangeres. Haar verschij
ning in rood en blauw licht en opval
lende aankleding boeit mateloos
Vreemd genoeg had ze zichzelf nog
nooi eerder geobserveerd dan na de
Nederlandse tv-uitzending in juni.
Opera
„Ja, ik gebruik agressieve make-up.
Die leren kleding0 Maar dat is be
doeld om een sterke, een krachtige
uitstraling te bewerkstelligen. Zo!" Ze
balt haar vuisten, spant de spieren
van haar blote, krachtige armen zo
sterk dat het hotelpersoneel verwon
derd opkijkt. In Amsterdam-Zuid lijkt
sinds haar komst de dagelijkse routi
ne verstoord. Tegenover het hotel
wordt een ander pand nauwlettend,
maar te opvallend geobserveerd door
een narcoticateam. Een huiszoeking
is nakende. Galas merkt het nauwe
lijks: „Mijn make-up. de ogen, dat ziet
er uit als de ogen van Medusa," zegt ze
op zingende, schallende toon. „Je
krijgt er grote ogen door waarmee je
makkelijker kunt communiceren. In
de opera gebruiken ze grote gebaren
en een grove opmaak om indruk te
maken Om er groter uit te zien dan in
werkelijkheid
De uit het Californische stad San
Diego afkomstige Diamanda Galas
grinnikt om de zelf geopperde verge- en- omdat er op de verschillende
lijking met de operawereld. Ach, ja. microfoon verschillende effecten
ze kan zelf bogen op een klassieke staan afgesteld. Op een bepaalde ma-
ondergrond, i
dan als pianiste.
voel je dan hoe je geluiden produ-
niet als zangeres. De in een orthodox- ceert.' Ze grijpt me bijna bij mijn
Grieks milieu opgebrachte, nu rustig strot. „Reageert het publiek dan op
geworden furie: „De operadiva's ge- de rnuziek of op de wijze waarop de
bruiken alleen wijde kleding omdat muziek eruitziet? Haha." Furieuze
ze doorgaans zo vet en vadsig zijn. Ik lach.
ben meer geinteresseerd in het fysie- 1* luister met elke draad in mijn
ke, gespierde imago. Maar ik ben me lichaam Ik moet me concentreren op
niet bewust geweest van die eroti- mijn stem. op de resonanties, op de
sche uitsraling. Ais mijn vader die wijze waarop ik de versterking regel
video zou zien. oeieoei...ik zou me terwijl ik zing. Dan heb je nog de
niet in dezelfde ruimte kunnen bevin
den als dat zou gebeuren, ik zou
gegeneerd voelen.
VANDAAG
Nieuwjaarsconcert
Het traditionele Nieuwjaarsconcert
dat ook op deze eerste januari weer in
de 'Grosser Musikveremssaal' te V/e
nen worden verzorgd door de Wiener
Philharmoniker en hel ballet van de
Wiener Staatsoper. luidt meteen het
Jaar van de Europese Muziek-1985 in.
Op het repertoire natruur'ijk geen
tverken van de dit jaar speciaal te
herdenken componisten Bach. Han-
belichting, de theatrale bewegingen,
20 de act Daar kun je al nauwelijks
gelijktijdig op concentreren. Ik hou
Hoe komt ze dan aan haar outfit? me niet. nog eens met de fysieke kant
Diamanda: „Ik placht jurken te dra- bezig ook. Goed, Ik doe warming-up-
gen. Lange, rode robes, omdat die het oefeningen die van ide choreografe -
podiumlicht reflecteren op een mooie JO.i Martha Graham, ontleend zijn,
manier. Als je ze opeens comnineert maar dat is om het lichaam voor een
met groene spots wordt de uitstraling optreden volledig te kunnen ontspan-
helemaal zwart. Heel mooi' Heel ma- nen- lichaam moet zich met ge-
gisch! De reden omdat ik daarmee spannen voelen als er geluid doorheen
opgehouden ben is om dat zulke jur- geleid wordt,"
ken eigenlijk vormloos waren. En ik
wilde er soms uitzien als een giganti- Techniek
sche spin op het podium, zodat ik er
niet menselijk uit zou zien Maar toen 1 tWens haar optredens wisselDia-
ik die video kon bekijken zag ik een ™anda £ala"°,T? T i
soort seksuele vampier Dat was niet Da" "lkt h" b,J"a 1?ls°'
T if le-lkens pf>n menu mondstuk on
de bedoeling. Het klinkt omgelofelijk,
maar het was de eerste keer dat ik
beelden van mijzelf zag. Ik kan er
niets aan doen, als dat het effect is,
soit. Zou het het publiek irriteren,
denk je? Zouden ze denken dat ik me
aanstel?"
Galas mept met de rechter hand
rakelings langs mijn koffiekopje:
ze telkens een nieuw mondstuk op
een stofzuiger zet. De vocaliste: „Elke
zanger of zangeres weet wanneer het
slecht gaat. Maar ik word pas gespan
nen ais ik de monitoren niet goed kan
horen. Als dal gebeurt, dan raak je
pas echt ontregeld. Voor aanvang
van het concert voel je je wel wat
opgewonden, maar dat is een gezonde
del. Scarlatti. Schutz en Berg, maar rakelings langs mijn koffiekopje, "L, l on om me
wel - na de de kleurrijke ouverture „Want....ehehumme," kreunt ze. Dat ^rtë'kunien maken mT het
'Carnaval Romain'van Hector Ber- doe ik beslist niet Sommige geluiden druk te kunnen maken,
lioz - een hele ruiker Straussen: van die ik produceer - bijvoorbeeld die
Eduard en Josefen Johann Junior tot waarbij ik razendsnel van de ene naar
werken met techniek vergt
je geduld. Ik gebruik twee vertra-
tara en josej en jonann junior 101 «muij 14 ia«muuu au uu am ..«a. O;„„omopi,innc «phnnrminii He
mei Johann Seniors RadeUky de andere microfoon moet bewegen
Marself je die kleine, sissende geluidjes n«"S«r Ie™ ellect ita een geluid als
hoert - via de techniek van dl square- "e' samenknijpt - JO) zit in de
Dirigent is Lorin Maazel. Commen
taar Joop van Zijl. Via Hilversum 4 is
het concert (dat daar overigens al om
11.10 uur beginti in stereo te beluiste
ren. (Nederland 2, 12.15 uur).
way modulation - dan móet ik wel
bewegen. Ik denk dat zoiets alle fysie-
samenknijpt
ertrager - die is namelijk zeer gea
vanceerd. Ik gebruik een Lexicon
UCYVCKCU. IR UCIilt Udt 4UJCWÏ alle l'OIC-
ke bewegingen suggestief maakt Je a Drtw I""alab
e lichaam in rare bochten draai- D,*"al Dela> u""' "d" ecn Eve"-
tide Harmonizer. Selective Stereo
Equilizer voor een klein onderdeel,
dan Digital Reverberation, voorts
een quadrofonische opstelling met
vijf microfoons, soms zes. Alle micro
foons staan apart afgesteld. Boven
dien kunnen ze onderling geschakeld
worden, zodat ik de geluidmix voort
durend kan veranderen."
Nooit gedacht dat een furieuze feeks
net zoveel techniek gebruikt als het
spokenhuis op de kermis? Diamanda
Galas geeft een miniem voorbeeld van
haar wijze van werken. Tijdens een
klein onderdeel van haar show benut
ze een Stereo Equilizer - een stukje
regehngsapparatuur dat manipulatie
van frequenties mogelijk maakt. Dia
manda: „De apparatuur staat dan zo
opgesteld dat alleen heel bepaalde,
namelijk de allerhoogste tonen wor
den opgepikt en worden vertaald In
een sissend geluid. Je krijgt dan een
zeer ritmisch patroon, alsof kleine
geluidskristalletjes door kleine ope
ningetjes in je geluidsinstallatie kun
nen ontsnappen. Zo kun je elektroni-
ka op een inventieve manier gebrui
ken. Ik houd van dat kleine onder
deel. Niet dat ik u'berhaupt afhanke
lijk ben van elektronika. Als het erop
aankomt kan elektronika me gestolen
worden Als ik alleen maar op elektro
nika ingesteld was. en niet op het
zingen an sich, dan zou ik ophouden
met het nemen van zanglessen. Dan
zou ik zeggen: nou ja, zingen, ach. Dan
gebruik je gewoon één oktaaf en doe
je verder alles af met apparatuur.
Maar dat is zo vervelend, want dan
krijg je een stereotiep geluid bij som
mige synthesizergekken."
Memorabel is Diamanda Galas posi
tie in eigen land. Ze werkte voordat
haar carrière in Europa op gang
kwam in discotheken en zelfs in
krankzinnigeninrichtingen. Alles gal
ze op voor een podium en het is
ondanks haar relativerende taal op
vallend hoe al haar bezit bestaat uit
elektronika. Ze heeft inmiddels zo'n
beeldende geluidenwereld opgezet
dat ze noodgedwongen repeteert in
een oude, verlaten voedingswarenfa-
briek in San Diego. Een inbraak vorig
jaar beroofde haar niet alleen van alle
apparatuur, maar ook van de noodza
kelijke know how. die in de geheugens
van de instrumenten was opgeslagen.
Ze was van plan de afgelopen zomer
maanden met een synclavier (digitale
muziekcomputer) en een taperecorder
te werken.
Afhankelijk
„Een paar bandrecorders zelfs. De
synclavier is het enige stukje techniek
dat ik echt mis. En misschien een
Macintosh computer zodat ik meer
afstellingen van tevoren kan inpro-
grammeren. Dan worden je mogelijk
heden langs technologische weg wel
groter. Maar vergeet niet dat een
kleine computer gauw 5000 dollar
izo'n 17.000 guldem kost, en een syn
clavier zo'n 50 000. Voor de research
ben ik komende tyd zowieso 8000
dollar kwijt. Een nachtmerrie! Al mijn
geld zit in apparatuur. Mijn speakers
thuis, mijn versterkers. Ik wou dat ik
onafhankelijk was Ik ben net als elke
kunstenaar afhankelijk van onzekere
subsidies, En met een Ronald Reagan
die geen geld aan artiesten wil geven,
weet je niet waar je aan toe bent.
Avant-garde kunstenaars in de Ver
enigde Staten zijn hoofdzakelijk af
hankelijk van de goodwill van overhe
den in andere landen. We maken geen
rock 'n' roll, dus geen platenmaat
schappij staat voor je klaar."
„Ik heb de tijd, ik wacht wel. Het
belangrijkste wat ik wil maken is
Mask of Red Death, een kameropera
op tekst van Edgar Alan Poe. Later
zullen we wel eens wat me met
platen kunnen doen. Nu wil ik geen
jaar kwijtraken om me alleen met de
promotie ervan bezig te houden. Als
je met kunst bezig kunt houden ga je
toch zeker niet vergooien aan com
mercie? Zo interessant is dat niet. Er
is niet noodzakelijkerwijs sprake
van een scheiding, maar in de meeste
gevallen scheiden de wegen lussen
kunst en commercie zich."
en 10.30 Veronica Nieuwsradio. 7.03 Ook
goeiemorgen 9.03 Muziek terwijl U werkt.
10.30 Kletskop.
HILVERSUM-3
HILVERSUM-2
HILVERSUM-1
Ieder heel uur nws. AVRO 7.02 Metamor
fose, vervolg 8.06 Goedemorgen '85. nieuw
jaarswensen van artiesten en platen 10.20
Snotneus ahoy' 10.30 Jess, hoorspel In 2
delen 11 30 Hebben jongeren echt de toe
komst? Internationaal Jongeren)aar 1985
11 50 Nieuwjaarsinterview met AVRO voor
zitter G C Wallis de Vnes door Hans Engel
man EO: 1203 Gezegend Nieuwjaar.
Nieuwjaarswens door ds. H G Koekkoek
uit Alphen aan den Rijn. 12.15 De beste
wensen van bekende mensen. 13 02 Tijd
sein 14 02 Vrouw zijn 15 03 Voor elk wat
wils. muziekprogr 16 02 In verwondering
VPRO 17 03 Borat, een progr gespeld
B O R A accent fügu T. 17 55 Mededelingen
(NOS) 18.06 Boeken. 20.03 Het evenement.
21 02 Buiten beeld. 22 02 Pandemonium
NOS 23 02 Met. het oog op morgen VARA
0 02 De nacht klinkt anders. 2 02 Groot
licht. 5 02 Werkllcht
9.8 MHz. kanaal 13
KRO: 7 00 Nws 7.05 Het levende Woord.
7 16 Wil j(j koffie Dick'' Nee. geef mij maar
thee. Lex i7.30, 8 00 en 8.30 Nw i 8 33
Postbus 900 8.45 Lev-enslief en levensleed
9 30 Nws 9 33 Suite uit het ballet Sparta
cus' van Khatsjatoerjun. Promenade Or
kest o.l.v Heinz Schroeder 10 30 Nws 10.33
Watheetoud 1130 Nws 11 33MetdeKRO.
met Anne. 12 00 Kruispunt, NOS 12.26
Mededelingen voor land- en tuinbouw
12 30 Nws 14.33 Sporten m het achterland
15.00 KRO's misdaadreconstructie. TROS
15.30 Nws 15.33 TROS Nieuws Show (15.34
en 16.33 Aktua 16 00 en 17 00 Aktua -
Nws.-overzichl (NOS 17.301. 17 36 Aktual
(NOS: 18 00 Nws 18 10 Het ;oumallstenfo
rum. 19.00 Coulissen extra 20 00 Nws. 22 35
Prometheus X1III. hoorspelserie Afl. 12.
23 00 Proeflokaal Wie had dat ooit kunnen
denken
leder heel uur nws. VARA 7 03 Doorloper.
9 03 De verukkelijke 85 van "84 NOS 18.04
De Avondsplts VARA 19 02 Dubbellisjes.
20 02 Popkrant 21.02 Moondogs 23.02 Mor
gen gebeurt het
WOENSDAG
leder heel uur nieuws. EO 7 03 Ronduit
music-time 9 03 Gospelsound 10.03 Mu
ziek motief. 11 03 Country Trail
HILVERSUM-4
Koninklijke Oratoriumveremging tot oefe
ning en ontspanning Werken van Strate-
gier en Schubert. 21.30 Literama 22 30
Historische orgelopnamen. Piet van Eg-
mond op de Dom van Keulen. 23.10 Heden
daagse pianomuziek
WOENSDAG
NCRV 7.00 Hel levende Woord. 7 !0 Prelu
dium 8.00 Nws 8 02 Cultureel nws 8.07
Platennws 8 45 Te Deum Laudamus 9.15
Onder de Hoogtezon 10.00 Kamermuz uit
de Barok Werken van de Bach 2) 10.30
Muziek in NCRV Studio 2: Het Radio
Kamerorkest o.l.v. Emest Bour. 11.35 De
soloconcerten van Haydn (7i.
HILVERSUM-5
1007 KHz
WOENSDAG
VARA 7 00 Nws 7.06 De Wekkerradio. 17.06
en 8 11 Dingen van de dag 7 30. 8 00 en 8 30
Nws i 9 30 Nws 9.33 Hoor Haar 10.30 Nws
10 33 Leef-tijd-genoeg 11 30 Nws 11 33 Ra-
i. VOO: Om 7 30. 8 30 dioweekblad
TROS 7 00 Een goede morgen met Erik
Jurgens (8 00 Nws.i. 9 00 Continu klassiek
11 00 Grammofoonplaten. 1.10 Nieuwjaars
concert rechtstreeks vanuit Wenen Die
Wiener Philharmoniker o.l.v Lorin Maazel
il3 00 Nws i 13 40 Grammofoonplaten
14 00 Der Zigeunerbaron, operette van J.
Strauss door het koor en orkest van de
Deutsche Oper Berlin NCRV 16 00 Litera
ma. of: Het kunstbedrijf. 17 00 Populaire
klassieken. 18.00 Nws 18.02 Cultureel nws
18 04 Met hart en mond en handen 18.15
Muz in vrije tijd Opnamen van de compo-
nistenmarkt. 19.15 Van binnen uit 19 30
Herinneringen aan Sas Bunge. composities
van Relcha. 20.10 Jubileumconcert door de
NOS 9 03 NOS-Sportlef. 9.25 Waterstan
den. RVU. 9.30 Allemans Veren. P P. 18 20
Uitzending van de CP HUM VERBOND-
18 30 Het voordeel van de twijfel. NOS
19 00 Nws voor buitenlanders (19 00 Turks
19 10 Berbers 19.20 Marokkaans-Arabisch.
19.30 Spaans i TELEAC- 19 40 Turkse vrou
wen projekt Blzlm Icln. les lib. 20 10 Ma
rokkaanse en Berbervrouwen projekt Mar-
haban Biektim, herh les 11b. 20.40 Gute
Reise Duits voor beginners, les 9b 21.10
Handwerken, introductie (herh.)
WOENSDAG
9.00 NOS-Sportief. 9.25 Watersl. TELEAC:
9.30 Follow me II, extra les 1. RVU: 10.00
RVU Taairevue