ZE
Havenschap Terneuzen
maakt miljoen winst
Gs zien af van brede stuurgroep
ter stimulering recreatiebeleid
Bij Interjute werken jonge
Belgische meisjes illegaal
BELGISCHE GAST ZONDER
PROBLEMEN HUISWAARTS
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Goese kanaaldijken in slechte conditie
GOEDERENOMZET FORS GESTEGEN
COORDINA TIECL UB BINNEN PRO VINCIAAL APPARAA T
iPZC
r
DONDERDAG 20 DECEMBER 1984
GOES - Het waterschap Noord- en Zuid-Beveland is zeer bezorgd over de
totstand van de dijken langs het kanaal Goes-Oosterschelde. Aan hel
onderhoud ervan - een verantwoordelijkheid van de gemeente Goes -
mankeert veel. Naar de mening van het dagelijks bestuur van het water
schap ontstaat er een onverantwoorde situatie. Dit bleek woensdag tijdens
de algemene vergadering van het waterschap in Goes, uit opmerkingen van
dijkgraaf G. de Jager.
De havendijken zijn zowel in omvang als in voorzieningen bepaald niet
optimaal. Elke verdere beperking door onvolwaardig onderhoud is uit
veiligheidsoverwegingen ongewenst. Wij hebben daar de gemeente Goes
herhaalde malen op gewezen", aldus De Jager. Hij gaf aan dat geldgebrek bij
de gemeente Goes hèt grote knelpunt lijkt te zijn.
Het dagelijks bestuur van het waterschap heeft recent het college van
burgemeester en wethouders van de Ganzestad nog eens duidelijk gewezen
„op een met langer te tolereren toestand" De dijkgraaf hoopte in goed overleg
met de gemeente alsnog te bereiken dat Goes zijn verantwoordelijkheid voor
onderhoud van de dijken waar maakt en gelden beschikbaar stelt De Jager
maakte duidelijk dat het dagelijks bestuur de gemeente kan bevelen de
onderhoudswerkzaamheden uit te voeren, omdat het waterschap de eindve
rantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid. ..Zover moet het evenwel niet
komen, maar de gemeente zal meer ernst moeten maken met deze zaak. Het
vooruitschuiven, om welke reden dan ook. van zaken waar de veiligheid in het
geding is, achter het waterschapsbestuur onjuist", beklemtoonde dijkgraaf De
Jager
TERNEUZEN Het Havenschap Terneuzen is zonder zorgen. De voorlopige cijfers over 1984
tonen aan dat de omzet van goederen in de haven is gestegen met bijna 400.000 ton. Net als in
'83 houdt het schap bovendien ongeveer een miljoen gulden over, iets meer zelfs. Inmiddels
wordt hard gewerkt aan uitbreidingsplannen: de aanleg van een nieuwe Westerscheldehaven
en de aanleg van kaden in het Zevenaardok en aan de westkant van de verlengde
Zevenaarhaven.
Directeur Willem Blok, die half fe- van rijkswaterstaat en het haven- het waterloopkundig laboratorium
bruari afscheid neemt als directeur, schap de globale plannen en volgend in de Noord-Oostpolder ingescha-
in ieder geval een gezond bedrijf" jaar worden ook de computers van kcld. De haven staat overigens al - zij
achter. „Ja, gunstige cijfers, niet al
leen dit jaar maar eigenlijk toch ook
In alle voorgaande jaren", stelt hij
levreden vast. Het Havenschap Ter-
is trouwens het enige van de
'fier havenschappen in Nederland dat
het jaar afsluit met winstcijfers.
Wat de goederenomzet betreft, zit de
groei hem vooral in een stijging van
de overslag op de Rede van Temeu-
an. Daar werd dit jaar ongeveer
200 000 ton goederen (voornamelijk
kolen en erts) meer overgeslagen dan
vorig jaar. Erts voor Gent en kolen
voor Antwerpen en Gent. Daarnaast
steeg de overslag in Sluiskil (voorna-
melyk dankzij de afvoer van produk-
ten van de NSM). De omzet in de
kanaalhavens - en ook in de Braak
manhaven - bleef ongeveer gelijk, zii ss
het dat de aan- en afvoer van kolen
weer iets steeg: met ongeveer 10.000
verscheept naar Britse havens. Inte
ressant in verband met de mijnstakin
gen daar.
De zeevaart was goed voor de aan- en
afvoer van ongeveer 8 miljoen ton
goederen, bijna 400.000 ton meer dan
in '83. De binnenvaart zat dit jaar
.duidelijk in de lift: van ruim 6 miljoen
ton in '83 naar bijna 7 miljoen ton.
Nog geen exacte cijfers, maar in ieder
geval een stijging met ongeveer
"50.000 ton. Blok: „Voornamelijk te
danken aan die hogere overslag op de
Rede. Kolen en ertsen dus, maar ook -
na de Braakmanhaven - chemische
;produkten en petroleumprodukten".
het gril - op papier. Blok: „Maar als
uit het onderzoek bijvoorbeeld zou
blijken dat je daar jaarlijks een paar
miljoen ton zand moet wegwerken,
kun je het natuurlijk wel vergeten".
Met de veel concretere plannen voor
de aanleg van een 300 meter lange
kade in het Zuiderdok (voor overslag
bedrijf OVET) is een totaalbedrag van
vier a vijf miljoen gulden gemoeid
Het havenschap hoopt op 40 procent
subsidie uit de pot 'voorwaarden
scheppend beleid' van de provincie
Tegelijkertijd wordt het dok aan de
nieuwe kade uitgediept tot 8,5 meter
Blok in raadselen: „Ik hoop dat die
kade past in de investeringsplannen
van OVET. En daarmee doelt hij
ongetwijfeld op de eventuele dreiging
van verhuizing van een deel van
OVET naar VUssingen.
Plannen zijn er verder voor de aanleg
van een kade aan de Verlengde Zeve
naarhaven, tegenover het gloednieu
we Elocoat. Blok: „Daarvoor bestaat
ook wel belangstelling ja".
Over dé discussie van het moment -
samenvoeging van de twee Zeeuwse
havenschappen - is Blok tenslotte
kort: „Vlissingen is een anderssortige
haven, er is een ander achterland en
ook de afstand speelt een belangrijke
rol. Die kun je niet onder één noemer
brengen....".
Nieuwe haven
Positieve cijfers dus. Maar het kan,
volgens Blok en zijn raad van be
stuur, allemaal nog beter in Terneu-
len. Vandaar de plannen. Volgens
jaar zou het onderzoek naar de nieu-
haven, pal naast de Braakmanha-
1, volop op gang moeten komen. Er
is een paar ton voor uitgetrokken. Op
dit moment bestuderen deskundigen
Excuus
Het applaus - hij noemde het
zelf 'minzaam gedruis' - was
er niet minder om, maar toch
vond drs P, woensdag in de
Middelburgse Schouwburg
aanleiding om zich te excuse
ren voor de presentatie van
één van zijn liederen
Behendig met woorden goo
chelend was hij bij het voor
dragen van een ballade over
het 'onooglijk en zeer eenzelvi
ge gewas' de aardappel, blij
ven steken in een toon die een
octaaf hoger had behoren uit
te vallen.
„Een gevolg van het onvrien
delijke seizoen", zo veront
schuldigde de entertainer
zich.
Bezoekers die meenden daar
door niet helemaal waar voor
hun geld te hebben gekregen,
werden door hem uitgenodigd
zich in de pauze even bij hem
in de kleedkamer te vervoe
gen.
Om daar, zo verkondigde de
entertainer, "privé een nieuwe
poging bij te wonen".
Of het nog druk is geworden in
de kleedkamer zal ook voor de
doorgeleerde P. onduidelijk
zijn gebleven.
Want hij bracht in de foyer,
tussen de koffiedrinkers, de
pauze door.
Die daardoor langer dan an
ders duurde omdat niemand
van de aanwezigen aanstalten
maakte zich naar de zaal te
hegeven zolang de heer P. zich
niet van zijn stoel verhief.
KAPELLEBRUG Het bedrijf Inter
jute Zeeland bv in Kapellebrug han
delt in strijd met de Nederlandse wet
door Belgische meisjes van vijftien
jaar dienstbetrekkingen te verlenen
buiten de schoolvakanties om en hen
in staat te stellen over te werken.
Volgens J. Dijkstra, coördinator bui
tendienst van de arbeidsinspectie in
Breda, vallen ook buitenlandse jeug
digen, die in Nederland werkzaam
zijn, onder de Nederlandse wetge
ving en zal de zaak onderzocht wor
den.
De vijftienjarige Christine Janssens
uit Stekene die gedurende de maand
november bij Interjute heeft gewerkt
en overgewerkt, laat als bewijs een
loonbrief zien uit de computer van het
bedrijt. Ze is een van de werkneem
sters, van wie het vermoeden bestaat
dat ze bepaalde ziekteverschijnselen
heeft opgelopen op de stempelafde-
ling van Interjute. Over het werk is ze
niet bepaald te spreken. „Ik kon 's
avonds geen pap meer zeggen ver
telt ze. „Je moest er zwaar tillen".
De werkneemster uit Stekene is via de
Burgemeester
Veere in
hoofdbestuur CDA
Belgische rijksdienst voor arbeids
voorziening in Sint-Niklaas bij Inter
jute terecht gekomen. In België geldt
de regeling dat werklozen 'passende
arbeid' dienen te aanvaarden. Doen ze
dat niet. dan is de kans groot dat hun
uitkering wordt stopgezet. Vakvereni
gingen in Belgie zijn echter bereid
met de rijksdienst te gaan praten
wanneer er zich serieuze problemen
voordoen. „We zijn altijd bereid er
met de dienst eens over te gaan
praten", zegt E. van Goethem, secre
taris van het Algemeen Christelijk
Vakverbond (ACV) in Sint-Niklaas.
„En dan moet er wel een oplossing te
vinden zijn".
Regeling of niet, Christine uit Stekene
is ondanks de Belgische verplichting
om passend werk te aanvaarden niet
meer van plan een betrekking bij
Interjute aan te nemen. „Voor je ple
zier werk je er met", vertelt ze. „Er is
veel sjouwwerk bij". De Belgische
spreekt, evenals anderen, van een
penetrante stank op de stempelafde-
ling en een stoffige werksituatie op de
zogenaamde stopperij, waar jutezak
ken worden gerepareerd. Marleen
Schoofs uit Stekene beaamt dat.
Schimmel en ongedierte zijn geen
uitzondering, wanneer de veelal oude
zakken worden gehanteerd, meent ze.
Ook zij werkt niet meer bij Interjute.
„Ik denk dat de meeste meisjes, die er
nog werken, die niet durven te zeggen,
maar ik ga niet meer terug".
De Belgische noemt tal van voorbeel
den, die haar dit besluit hebben doen
nemen: onvoldoende verwarming,
spierklachten waar ze mee te maken
kreeg Ook een ondernemingsraad
zou het bedrijf kunnen gebruiken,
betoogt ze. (een dergelijke vertegen
woordiging is verplicht bij bedrijven
met meer dan 35 werknemers; Interju
te heeft circa 100 mensen in dienst).
„Ik stelde een keer aan de personeels
vereniging voor een paar mensen op
te laten leiden voor EHBO", zegt
mevrouw Schoof. „Maar daar is nooit
iets van gekomen".
Bij het bedrijf zelf wordt aangenomen
dat het om 'roddels' gaat. Woordvoer
der F. B. Romers van Interjute, procu
ratiehouder, ontkent dat er vijftienja
rige meisjes over hebben gewerkt bij
Interjute.
Piloot Erik Vormezeele meet persoonlijk de lengte van de startbaan na.
BRESKENS „Een routineklus". De Belgische piloot
Erik Vormezeele wil niets horen over spannende en
unieke operaties. „Man, als je die startbaan hier ziet. Zo'n
schoone remweg, veel vliegvelden zouden er jaloers op
zijn". Vormezeele steeg woensdag om kwart over drie met
zijn tweemotorig lesvliegtuig op van de zandbank de
Hooge Platen voor Breskens. Probleemloos. Het ererondje
boven de zandbank, vóór het toestel definitief richting
thuisbasis Brasschaat vloog, was dan ook verdiend.
Het lesvliegtuig. een Britten Nor- ceerde Belgische systeem is alweer
man Islander, moest vorige week lang en breed achterhaald,
vrijdag door een motorstoring een Met vrachtwagens werden alumi-
noodlanding op de zandbank ma- nium platen naar Hoofdplaat ge-
ken. Een geluk bij een ongeluk: het bracht. Een helikopter van de njks-
toestel kwam precies terecht op de wacht vloog de lading naar de zand-
enige bank die met hoog water bank, enkele honderden meters uit
droog blijft. De Belgische land- de West-Zeeuws-Vlaamse kust. De
macht maakte van de nood een aanleg van de startbaan nam twee
deugd en besloot een noodstart- dagen in beslag. Gistermiddag werd
baan op het zand aan te leggen, de laatste plaat aangebracht. Re-
„Een aardig stukje praktijk, voor sultaat: een vlakke 150 meter lange
als het eens echt nodig is", vertelde en 7 meter brede startbaan,
één van de ongeveer twintig militai
ren die bij de operatie werden inge
zet. Even later zette hij overigens
weer een groot vraagteken bij het Piloot Vormezeele. tevens com
mit van de oefening. De NAVO mandant van de basis in Bras-
gebruikt tegenwoordig betonnen schaat, hield een oogje in het zeil.
Nagemeten
blokken voor de aanleg van startba-
Het als een unicum geïntrodu-
Als ervaren vliegenier vertrouwde
hij enkel op eigen waarnemingen.
Hij mat de lengte van de baan
persoonlijk na en verwijderde en
kele schelpjes. Ondanks zijn over
tuigde vertrouwen in een goede
afloop wilde hij niets aan het toe
val overlaten. Voor de start werd
het vliegtuig aan een laatste con-
trölebeurt onderworpen. Onder het
toeziend oog van de militairen
volgde een vlekkeloze start. Nor
maal heeft het lesvliegtuig vol
doende aan 'een startbaan van 70
meter. Omdat het niet mogelijk
was met de neus in de w ind op te
stijgen, werd het zekere voor het
onzekere genomen. Vormezeele
trok zijn toestel pas op het uiterste
eind van de baan van de grond.
Vandaag maken de Belgische mili
tairen een,begin met het opruimen.
Ze verwachten voor het weekeinde
weer met alle materieel weer in
Brasschaat te zijn.
De rust op de Hooge Platen keert
weer. De steltlopers, die de zand
bank op trek naar het zuiden als
fourageergebied gebruiken, zullen
er niet rouwng om zijn. Volgens Ron
Brouwer van de stichting het
Zeeuws Landschap, ligt de eerstvol
gende bunkerplaats diep in Frank
rijk. De Hooge Platen vormen een
belangrijk tussenstation op die lan
ge tocht.
Na gebruik van vrijwel de gehele startbaanlengte stijgt het Belgische lesvliegtuig na vijf dagen
op van de Hooge Platen
gevangenschap'
MIDDELBURG - Mevrouw G. YV. van
Montfrans-Hartman (43) is verkozen
tot tweede vice-voorzitter van het
landelijk bestuur van het CDA. Dat
gebeurde afgelopen zaterdag tijdens
de vergadering van de partijraad in
Arnhem.
Mevrouw Van Montfrans is sinds juni
1982 burgemeester van de gemeente
Veere. Daarvoor was ze acht jaar
wethouder in de Noordhollandse ge
meente Broek in Waterland Zij is ook
bestuurslid van de vereniging van
CDA-bestuurders in provincies en ge
meenten en maakte deel uit van het
algemeen bestuur van de Zeeuwse
afdeling van het CDA
MIDDELBURG - Het dagelijks be
stuur van de provincie ziet af van het
idee om voor de uitvoering van het
nieuwe recreatiebeleid een breed sa
mengestelde stuurgroep te vormen.
Gs geven er de voorkeur aan binnen
het provinciaal apparaat een kleine
cóordinatieclub te formeren, die sti
mulerend kan optreden. Daar moeten
volgens gs deel van uitmaken de
gedeputeerde voor recreatie en toe
risme, de directeuren van de planolo
gische dienst en het ETI en de chef
van de griffie-afdeling economische
zaken en ruimtelijke ordening.
Dat blijkt uit het nu op hoofdlijnen
unaniem door het college vastgestel
de beleidsplan voor recreatie en toe
risme, dat op 1 februari in de Zeeuwse
staten wordt behandeld Bij de pre
sentatie van het definitieve plan liet
gedeputeerde J. B. Ventevogel weten,
dat de stuurgroep door de toeloop van
gegadigden onwerkbaar zou worden.
,.'t Werd net een konijnehok formu
leerde hij. Gs willen nu een cóordina-
tiegroepje, dat ook overkoepelend
werkt voor vier of vijf projectgroe
pen".
'Dat zijn verschillend samengestelde
bestuurlijk en vooral technisch be
mande groepen, die zich zullen inzet
ten voor de bekende speerpunten in
het beleid het boulevardgebied van
Vlissingen, Cadzand - uitstraling naar
het hele West-zeeuws-vlaamse kustge
bied - het gebied Neeltje Jans „met
mogelijkheden van nationale en inter
nationale allure", en de Brouwers-
dam. Dat speerpunt krijgt van gs
voorlopig de laagste prioriteit: men
wil even afwachten welke groot
scheepse ontwikkeling tot stand
komt aan de nabijgelegen Kabbe-
laarsbank in de Grevelingen. De for
matie van een groep voor de Brou-
wersdam heeft nog niet echt haast, zei
de heer Ventevogel. erop wijzend, dat
er vooral voor Neeltje Jans, maar ook
voor Vlissingen en CadzandW-
Zeeuwsch Vlaanderen al gewerkt
wordt. Hij liet weten, dat ook de
mogelijkheid is opengehouden om
een projectgroep voor ontwikkelingen
in het achterland te formeren.
De hoofdlijnen van het beleid zijn de
afgelopen periode aangeduid in bouw
stenen van de Grontmij en een eerste
beleidsvisie van gs. De inspraak van
diverse kanten heeft tot een aantal
aanpassingen geleid, onder meer in
een op een laag pitje zetten van het
speerpunt Brouwersdam. het betrek
ken van de omgeving bij het speer
punt Cadzand en een accentuering
van de mogelijkheden in het achter
land. Daarbij wordt er voor dc Noord
zeekust van uitgegaan, dat de recrea
tie zich blijft concentreren in die
gebieden die ook nu in trek zijn, zo
heeft het college Groot-Valkenisse als
'concentratiepunt' afgewezen om de
resterende natuurwaarden in dit stuk
van Walcheren veilig te stellen Het
accent in het kustgebied ligt op de
opheffing van het tekort aan toeristi-
Achterland
In liet achterland denken gs aan
aansluitende activiteiten op plaat
sen, waar nu al druk gebruik van
voorzieningen wordt gemaakt. Ver
der moeten ontwikkelingen bij de
invalspoorten Grevelingendam en
Hals van Zuid-Beveland de d.uk op
de kust en kwetsbare gebieden als de
Oosterschelde afhouden Voor de wa
tersport kunnen in de Grevelingen
2500 ligplaatsen, inclusief die voor
passanten komen. In de Oosterschel
de kunnen nog 800 ligplaatsen wor
den aangelegd, langs de Westerschel-
de nog 400 stuks in Breskens en 100
passantenplaatsen in Vlissingen,
Om het tekort aan toeristische stand
plaatsen op te lossen is in Zeeuwsch-
Vlaanderen 3 ha grond nodig, in Mid
den-Zeeland 14 ha. en op Schouwen-
Duiveland 24 ha Als centrale beleids
thema's handhaven gs het streven
naar seizoensverlening, het stimule
ren van voorzieningen voor elk weer,
stimuleren van goedkope verblijfsac-
commodatie en de opzet van een
„adequate toeristische organisatie en
promotie"
Wat de financiële kant van het beleid
betreft: gs denken eraan het fonds
voor toeristische promotie om te
bouwen tot een toeristisch ontwikke
lingsfonds. Daaruit zouden naast pro
motie-activiteiten ook bijdragen
kunnen komen voor onderzoeken,
kleine knelpunten, incidentele voor
zieningen. Bij de provincie wordt
gerekend met personeelsuitbreiding,
waarvoor aan het rijk om extra geld
wordt gevraagd. Gedeputeerde J. B,
Ventevogel liet weten, dat daarover
bij de begroting 1986 wordt gespro
ken. maar verklaarde dat via het
ministerie van economische zaken de
mogelijkheid van een incidentele bij
drage van een paar ton aanwezig is.