ZE Havenschap Terneuzen maakt miljoen winst Gs zien af van brede stuurgroep ter stimulering recreatiebeleid Bij Interjute werken jonge Belgische meisjes illegaal BELGISCHE GAST ZONDER PROBLEMEN HUISWAARTS PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Goese kanaaldijken in slechte conditie GOEDERENOMZET FORS GESTEGEN COORDINA TIECL UB BINNEN PRO VINCIAAL APPARAA T iPZC r DONDERDAG 20 DECEMBER 1984 GOES - Het waterschap Noord- en Zuid-Beveland is zeer bezorgd over de totstand van de dijken langs het kanaal Goes-Oosterschelde. Aan hel onderhoud ervan - een verantwoordelijkheid van de gemeente Goes - mankeert veel. Naar de mening van het dagelijks bestuur van het water schap ontstaat er een onverantwoorde situatie. Dit bleek woensdag tijdens de algemene vergadering van het waterschap in Goes, uit opmerkingen van dijkgraaf G. de Jager. De havendijken zijn zowel in omvang als in voorzieningen bepaald niet optimaal. Elke verdere beperking door onvolwaardig onderhoud is uit veiligheidsoverwegingen ongewenst. Wij hebben daar de gemeente Goes herhaalde malen op gewezen", aldus De Jager. Hij gaf aan dat geldgebrek bij de gemeente Goes hèt grote knelpunt lijkt te zijn. Het dagelijks bestuur van het waterschap heeft recent het college van burgemeester en wethouders van de Ganzestad nog eens duidelijk gewezen „op een met langer te tolereren toestand" De dijkgraaf hoopte in goed overleg met de gemeente alsnog te bereiken dat Goes zijn verantwoordelijkheid voor onderhoud van de dijken waar maakt en gelden beschikbaar stelt De Jager maakte duidelijk dat het dagelijks bestuur de gemeente kan bevelen de onderhoudswerkzaamheden uit te voeren, omdat het waterschap de eindve rantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid. ..Zover moet het evenwel niet komen, maar de gemeente zal meer ernst moeten maken met deze zaak. Het vooruitschuiven, om welke reden dan ook. van zaken waar de veiligheid in het geding is, achter het waterschapsbestuur onjuist", beklemtoonde dijkgraaf De Jager TERNEUZEN Het Havenschap Terneuzen is zonder zorgen. De voorlopige cijfers over 1984 tonen aan dat de omzet van goederen in de haven is gestegen met bijna 400.000 ton. Net als in '83 houdt het schap bovendien ongeveer een miljoen gulden over, iets meer zelfs. Inmiddels wordt hard gewerkt aan uitbreidingsplannen: de aanleg van een nieuwe Westerscheldehaven en de aanleg van kaden in het Zevenaardok en aan de westkant van de verlengde Zevenaarhaven. Directeur Willem Blok, die half fe- van rijkswaterstaat en het haven- het waterloopkundig laboratorium bruari afscheid neemt als directeur, schap de globale plannen en volgend in de Noord-Oostpolder ingescha- in ieder geval een gezond bedrijf" jaar worden ook de computers van kcld. De haven staat overigens al - zij achter. „Ja, gunstige cijfers, niet al leen dit jaar maar eigenlijk toch ook In alle voorgaande jaren", stelt hij levreden vast. Het Havenschap Ter- is trouwens het enige van de 'fier havenschappen in Nederland dat het jaar afsluit met winstcijfers. Wat de goederenomzet betreft, zit de groei hem vooral in een stijging van de overslag op de Rede van Temeu- an. Daar werd dit jaar ongeveer 200 000 ton goederen (voornamelijk kolen en erts) meer overgeslagen dan vorig jaar. Erts voor Gent en kolen voor Antwerpen en Gent. Daarnaast steeg de overslag in Sluiskil (voorna- melyk dankzij de afvoer van produk- ten van de NSM). De omzet in de kanaalhavens - en ook in de Braak manhaven - bleef ongeveer gelijk, zii ss het dat de aan- en afvoer van kolen weer iets steeg: met ongeveer 10.000 verscheept naar Britse havens. Inte ressant in verband met de mijnstakin gen daar. De zeevaart was goed voor de aan- en afvoer van ongeveer 8 miljoen ton goederen, bijna 400.000 ton meer dan in '83. De binnenvaart zat dit jaar .duidelijk in de lift: van ruim 6 miljoen ton in '83 naar bijna 7 miljoen ton. Nog geen exacte cijfers, maar in ieder geval een stijging met ongeveer "50.000 ton. Blok: „Voornamelijk te danken aan die hogere overslag op de Rede. Kolen en ertsen dus, maar ook - na de Braakmanhaven - chemische ;produkten en petroleumprodukten". het gril - op papier. Blok: „Maar als uit het onderzoek bijvoorbeeld zou blijken dat je daar jaarlijks een paar miljoen ton zand moet wegwerken, kun je het natuurlijk wel vergeten". Met de veel concretere plannen voor de aanleg van een 300 meter lange kade in het Zuiderdok (voor overslag bedrijf OVET) is een totaalbedrag van vier a vijf miljoen gulden gemoeid Het havenschap hoopt op 40 procent subsidie uit de pot 'voorwaarden scheppend beleid' van de provincie Tegelijkertijd wordt het dok aan de nieuwe kade uitgediept tot 8,5 meter Blok in raadselen: „Ik hoop dat die kade past in de investeringsplannen van OVET. En daarmee doelt hij ongetwijfeld op de eventuele dreiging van verhuizing van een deel van OVET naar VUssingen. Plannen zijn er verder voor de aanleg van een kade aan de Verlengde Zeve naarhaven, tegenover het gloednieu we Elocoat. Blok: „Daarvoor bestaat ook wel belangstelling ja". Over dé discussie van het moment - samenvoeging van de twee Zeeuwse havenschappen - is Blok tenslotte kort: „Vlissingen is een anderssortige haven, er is een ander achterland en ook de afstand speelt een belangrijke rol. Die kun je niet onder één noemer brengen....". Nieuwe haven Positieve cijfers dus. Maar het kan, volgens Blok en zijn raad van be stuur, allemaal nog beter in Terneu- len. Vandaar de plannen. Volgens jaar zou het onderzoek naar de nieu- haven, pal naast de Braakmanha- 1, volop op gang moeten komen. Er is een paar ton voor uitgetrokken. Op dit moment bestuderen deskundigen Excuus Het applaus - hij noemde het zelf 'minzaam gedruis' - was er niet minder om, maar toch vond drs P, woensdag in de Middelburgse Schouwburg aanleiding om zich te excuse ren voor de presentatie van één van zijn liederen Behendig met woorden goo chelend was hij bij het voor dragen van een ballade over het 'onooglijk en zeer eenzelvi ge gewas' de aardappel, blij ven steken in een toon die een octaaf hoger had behoren uit te vallen. „Een gevolg van het onvrien delijke seizoen", zo veront schuldigde de entertainer zich. Bezoekers die meenden daar door niet helemaal waar voor hun geld te hebben gekregen, werden door hem uitgenodigd zich in de pauze even bij hem in de kleedkamer te vervoe gen. Om daar, zo verkondigde de entertainer, "privé een nieuwe poging bij te wonen". Of het nog druk is geworden in de kleedkamer zal ook voor de doorgeleerde P. onduidelijk zijn gebleven. Want hij bracht in de foyer, tussen de koffiedrinkers, de pauze door. Die daardoor langer dan an ders duurde omdat niemand van de aanwezigen aanstalten maakte zich naar de zaal te hegeven zolang de heer P. zich niet van zijn stoel verhief. KAPELLEBRUG Het bedrijf Inter jute Zeeland bv in Kapellebrug han delt in strijd met de Nederlandse wet door Belgische meisjes van vijftien jaar dienstbetrekkingen te verlenen buiten de schoolvakanties om en hen in staat te stellen over te werken. Volgens J. Dijkstra, coördinator bui tendienst van de arbeidsinspectie in Breda, vallen ook buitenlandse jeug digen, die in Nederland werkzaam zijn, onder de Nederlandse wetge ving en zal de zaak onderzocht wor den. De vijftienjarige Christine Janssens uit Stekene die gedurende de maand november bij Interjute heeft gewerkt en overgewerkt, laat als bewijs een loonbrief zien uit de computer van het bedrijt. Ze is een van de werkneem sters, van wie het vermoeden bestaat dat ze bepaalde ziekteverschijnselen heeft opgelopen op de stempelafde- ling van Interjute. Over het werk is ze niet bepaald te spreken. „Ik kon 's avonds geen pap meer zeggen ver telt ze. „Je moest er zwaar tillen". De werkneemster uit Stekene is via de Burgemeester Veere in hoofdbestuur CDA Belgische rijksdienst voor arbeids voorziening in Sint-Niklaas bij Inter jute terecht gekomen. In België geldt de regeling dat werklozen 'passende arbeid' dienen te aanvaarden. Doen ze dat niet. dan is de kans groot dat hun uitkering wordt stopgezet. Vakvereni gingen in Belgie zijn echter bereid met de rijksdienst te gaan praten wanneer er zich serieuze problemen voordoen. „We zijn altijd bereid er met de dienst eens over te gaan praten", zegt E. van Goethem, secre taris van het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV) in Sint-Niklaas. „En dan moet er wel een oplossing te vinden zijn". Regeling of niet, Christine uit Stekene is ondanks de Belgische verplichting om passend werk te aanvaarden niet meer van plan een betrekking bij Interjute aan te nemen. „Voor je ple zier werk je er met", vertelt ze. „Er is veel sjouwwerk bij". De Belgische spreekt, evenals anderen, van een penetrante stank op de stempelafde- ling en een stoffige werksituatie op de zogenaamde stopperij, waar jutezak ken worden gerepareerd. Marleen Schoofs uit Stekene beaamt dat. Schimmel en ongedierte zijn geen uitzondering, wanneer de veelal oude zakken worden gehanteerd, meent ze. Ook zij werkt niet meer bij Interjute. „Ik denk dat de meeste meisjes, die er nog werken, die niet durven te zeggen, maar ik ga niet meer terug". De Belgische noemt tal van voorbeel den, die haar dit besluit hebben doen nemen: onvoldoende verwarming, spierklachten waar ze mee te maken kreeg Ook een ondernemingsraad zou het bedrijf kunnen gebruiken, betoogt ze. (een dergelijke vertegen woordiging is verplicht bij bedrijven met meer dan 35 werknemers; Interju te heeft circa 100 mensen in dienst). „Ik stelde een keer aan de personeels vereniging voor een paar mensen op te laten leiden voor EHBO", zegt mevrouw Schoof. „Maar daar is nooit iets van gekomen". Bij het bedrijf zelf wordt aangenomen dat het om 'roddels' gaat. Woordvoer der F. B. Romers van Interjute, procu ratiehouder, ontkent dat er vijftienja rige meisjes over hebben gewerkt bij Interjute. Piloot Erik Vormezeele meet persoonlijk de lengte van de startbaan na. BRESKENS „Een routineklus". De Belgische piloot Erik Vormezeele wil niets horen over spannende en unieke operaties. „Man, als je die startbaan hier ziet. Zo'n schoone remweg, veel vliegvelden zouden er jaloers op zijn". Vormezeele steeg woensdag om kwart over drie met zijn tweemotorig lesvliegtuig op van de zandbank de Hooge Platen voor Breskens. Probleemloos. Het ererondje boven de zandbank, vóór het toestel definitief richting thuisbasis Brasschaat vloog, was dan ook verdiend. Het lesvliegtuig. een Britten Nor- ceerde Belgische systeem is alweer man Islander, moest vorige week lang en breed achterhaald, vrijdag door een motorstoring een Met vrachtwagens werden alumi- noodlanding op de zandbank ma- nium platen naar Hoofdplaat ge- ken. Een geluk bij een ongeluk: het bracht. Een helikopter van de njks- toestel kwam precies terecht op de wacht vloog de lading naar de zand- enige bank die met hoog water bank, enkele honderden meters uit droog blijft. De Belgische land- de West-Zeeuws-Vlaamse kust. De macht maakte van de nood een aanleg van de startbaan nam twee deugd en besloot een noodstart- dagen in beslag. Gistermiddag werd baan op het zand aan te leggen, de laatste plaat aangebracht. Re- „Een aardig stukje praktijk, voor sultaat: een vlakke 150 meter lange als het eens echt nodig is", vertelde en 7 meter brede startbaan, één van de ongeveer twintig militai ren die bij de operatie werden inge zet. Even later zette hij overigens weer een groot vraagteken bij het Piloot Vormezeele. tevens com mit van de oefening. De NAVO mandant van de basis in Bras- gebruikt tegenwoordig betonnen schaat, hield een oogje in het zeil. Nagemeten blokken voor de aanleg van startba- Het als een unicum geïntrodu- Als ervaren vliegenier vertrouwde hij enkel op eigen waarnemingen. Hij mat de lengte van de baan persoonlijk na en verwijderde en kele schelpjes. Ondanks zijn over tuigde vertrouwen in een goede afloop wilde hij niets aan het toe val overlaten. Voor de start werd het vliegtuig aan een laatste con- trölebeurt onderworpen. Onder het toeziend oog van de militairen volgde een vlekkeloze start. Nor maal heeft het lesvliegtuig vol doende aan 'een startbaan van 70 meter. Omdat het niet mogelijk was met de neus in de w ind op te stijgen, werd het zekere voor het onzekere genomen. Vormezeele trok zijn toestel pas op het uiterste eind van de baan van de grond. Vandaag maken de Belgische mili tairen een,begin met het opruimen. Ze verwachten voor het weekeinde weer met alle materieel weer in Brasschaat te zijn. De rust op de Hooge Platen keert weer. De steltlopers, die de zand bank op trek naar het zuiden als fourageergebied gebruiken, zullen er niet rouwng om zijn. Volgens Ron Brouwer van de stichting het Zeeuws Landschap, ligt de eerstvol gende bunkerplaats diep in Frank rijk. De Hooge Platen vormen een belangrijk tussenstation op die lan ge tocht. Na gebruik van vrijwel de gehele startbaanlengte stijgt het Belgische lesvliegtuig na vijf dagen op van de Hooge Platen gevangenschap' MIDDELBURG - Mevrouw G. YV. van Montfrans-Hartman (43) is verkozen tot tweede vice-voorzitter van het landelijk bestuur van het CDA. Dat gebeurde afgelopen zaterdag tijdens de vergadering van de partijraad in Arnhem. Mevrouw Van Montfrans is sinds juni 1982 burgemeester van de gemeente Veere. Daarvoor was ze acht jaar wethouder in de Noordhollandse ge meente Broek in Waterland Zij is ook bestuurslid van de vereniging van CDA-bestuurders in provincies en ge meenten en maakte deel uit van het algemeen bestuur van de Zeeuwse afdeling van het CDA MIDDELBURG - Het dagelijks be stuur van de provincie ziet af van het idee om voor de uitvoering van het nieuwe recreatiebeleid een breed sa mengestelde stuurgroep te vormen. Gs geven er de voorkeur aan binnen het provinciaal apparaat een kleine cóordinatieclub te formeren, die sti mulerend kan optreden. Daar moeten volgens gs deel van uitmaken de gedeputeerde voor recreatie en toe risme, de directeuren van de planolo gische dienst en het ETI en de chef van de griffie-afdeling economische zaken en ruimtelijke ordening. Dat blijkt uit het nu op hoofdlijnen unaniem door het college vastgestel de beleidsplan voor recreatie en toe risme, dat op 1 februari in de Zeeuwse staten wordt behandeld Bij de pre sentatie van het definitieve plan liet gedeputeerde J. B. Ventevogel weten, dat de stuurgroep door de toeloop van gegadigden onwerkbaar zou worden. ,.'t Werd net een konijnehok formu leerde hij. Gs willen nu een cóordina- tiegroepje, dat ook overkoepelend werkt voor vier of vijf projectgroe pen". 'Dat zijn verschillend samengestelde bestuurlijk en vooral technisch be mande groepen, die zich zullen inzet ten voor de bekende speerpunten in het beleid het boulevardgebied van Vlissingen, Cadzand - uitstraling naar het hele West-zeeuws-vlaamse kustge bied - het gebied Neeltje Jans „met mogelijkheden van nationale en inter nationale allure", en de Brouwers- dam. Dat speerpunt krijgt van gs voorlopig de laagste prioriteit: men wil even afwachten welke groot scheepse ontwikkeling tot stand komt aan de nabijgelegen Kabbe- laarsbank in de Grevelingen. De for matie van een groep voor de Brou- wersdam heeft nog niet echt haast, zei de heer Ventevogel. erop wijzend, dat er vooral voor Neeltje Jans, maar ook voor Vlissingen en CadzandW- Zeeuwsch Vlaanderen al gewerkt wordt. Hij liet weten, dat ook de mogelijkheid is opengehouden om een projectgroep voor ontwikkelingen in het achterland te formeren. De hoofdlijnen van het beleid zijn de afgelopen periode aangeduid in bouw stenen van de Grontmij en een eerste beleidsvisie van gs. De inspraak van diverse kanten heeft tot een aantal aanpassingen geleid, onder meer in een op een laag pitje zetten van het speerpunt Brouwersdam. het betrek ken van de omgeving bij het speer punt Cadzand en een accentuering van de mogelijkheden in het achter land. Daarbij wordt er voor dc Noord zeekust van uitgegaan, dat de recrea tie zich blijft concentreren in die gebieden die ook nu in trek zijn, zo heeft het college Groot-Valkenisse als 'concentratiepunt' afgewezen om de resterende natuurwaarden in dit stuk van Walcheren veilig te stellen Het accent in het kustgebied ligt op de opheffing van het tekort aan toeristi- Achterland In liet achterland denken gs aan aansluitende activiteiten op plaat sen, waar nu al druk gebruik van voorzieningen wordt gemaakt. Ver der moeten ontwikkelingen bij de invalspoorten Grevelingendam en Hals van Zuid-Beveland de d.uk op de kust en kwetsbare gebieden als de Oosterschelde afhouden Voor de wa tersport kunnen in de Grevelingen 2500 ligplaatsen, inclusief die voor passanten komen. In de Oosterschel de kunnen nog 800 ligplaatsen wor den aangelegd, langs de Westerschel- de nog 400 stuks in Breskens en 100 passantenplaatsen in Vlissingen, Om het tekort aan toeristische stand plaatsen op te lossen is in Zeeuwsch- Vlaanderen 3 ha grond nodig, in Mid den-Zeeland 14 ha. en op Schouwen- Duiveland 24 ha Als centrale beleids thema's handhaven gs het streven naar seizoensverlening, het stimule ren van voorzieningen voor elk weer, stimuleren van goedkope verblijfsac- commodatie en de opzet van een „adequate toeristische organisatie en promotie" Wat de financiële kant van het beleid betreft: gs denken eraan het fonds voor toeristische promotie om te bouwen tot een toeristisch ontwikke lingsfonds. Daaruit zouden naast pro motie-activiteiten ook bijdragen kunnen komen voor onderzoeken, kleine knelpunten, incidentele voor zieningen. Bij de provincie wordt gerekend met personeelsuitbreiding, waarvoor aan het rijk om extra geld wordt gevraagd. Gedeputeerde J. B, Ventevogel liet weten, dat daarover bij de begroting 1986 wordt gespro ken. maar verklaarde dat via het ministerie van economische zaken de mogelijkheid van een incidentele bij drage van een paar ton aanwezig is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 13