VUURWERK KOE IN DE COMPUTER VIER NIEUWE QUA TTRO'S jaarwisseling eiste 1500 slachtoffers VRESELIJK HARD MET DE STARION '85 nieuw veebeheersysteem LEES ALLES OVER DE KAART WAAR JE WAT AANHEBT IN HET KERST NUMMER VAN AVROBODE ENTELEVIZIER PZC/ PRISMA De Mooiste Kerst Verhalen Vierwielaandrijving nu leverbaar op alle Audi's 3ER foNSDAG 19 DECEMBER 1984 VAN DE MAAND DECEMBER iDoot Kees Comelisse) jij de vorige jaarwisseling zijn naar schatting 1500 J mensen gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk, ij moesten in ziekenhuizen of door huisartsen worden ehandeld. Dit blijkt uit een onderzoek van de Stichting onsument en Veiligheid. Een op de acht betrokkenen moest emiddeld elf dagen in het ziekenhuis blijven. In ons land mag vuurwerk alleen worden verkocht tijdens de laatste paar dagen voor de jaarwisseling; het mag worden afgestoken op oudejaars avond en in de nacht van oud op nieuw. Dat is algemeen bekend, maar men houdt zich er niet aan: overal is nu weer het geknal te horen en is de politie alweer bezig met het inbeslag- nemen van partijen vuurwerk. De stichting CEV vestigt weer eens de aandacht op deze kwestie. Voor veel artsen begint ieder nieuw jaar op dezelfde manier, namelijk met het behandelen van mensen die bij het afsteken van vuurwerk letsel oplie pen. Tot voor kort was echter niet duidelijk hoe groot die groep patiën ten is en wat de oorzaken zijn van al die ongevallen. Voor het eerst geeft onderzoek een vrij compleet beeld van de problematiek. De feiten liegen er niet om, zegt de stichting. Zij vindt dat meer preven tieve maatregelen niet langer op zich mogen laten wachten. De voornaam ste oorzaken van het leed veroorzaakt door vuurwerk waren te vroeg explo derende of onzorgvuldig weggewor pen rotjes. Maar ook het zogeheten siervuurwerk (vuurpijlen e.d.) waarvan niemand weet welke kant het opvliegt, bleek meer dan eens onbetrouwbaar. En dit gold ook - zij het in mindere mate - voor de toch zo vriendelijk ogende sterretjes. Inmiddels heeft de over- VAN O-A. JMA BIESHEUVEL HBNRICH BOLL. WILLIAM FAULKNER JAN WOLKERS ALLEEN DEZE MAAND heid regels opgesteld om te voorko men dat door te snelle verbranding van die sterretjes steekvlammen ont staan en de ijveren kern door een te grote verhitting ombuigt. Het merendeel van de vuurwerkonge vallen vond plaats in de nieuwjaars ochtend (63 procept) en op de eerste dagen van het nieuwe jaar (20 pro cent). Bij de geregistreerde letsels ging het vooral om verbrandingen (52 procent), open wonden (20 procent) en oogletsel (13 procent). Opvallend was dat er bij de slachtoffers nogal wat mensen waren die te dicht bij het ontploffende vuurwerk hadden staan kijken. De stichting CEV' vindt dat de uit komsten van dit onderzoek een spoe dige aanpassing van het Warenwet- besluit inzake vuurwerk rechtvaar digen. Het betreft dan vooral eisen ten aanzien van de minimale ver- brandingsduur van lonten en een verbod op de verkoop van vuurwerk dat bij ontsteking een grillige baan volgt. De tweede weg om deze ongevallen te voorkomen, is intensivering van de voorlichting naar jongeren (en dan vooral jongens) toe. De stichting voer de vorig jaar een grote campagne die haar doel niet heeft gemist. Meer dan de helft van de doelgroep heeft deze actie opgemerkt en kan zich de strek king perfect herinneren. Vooral de jongste groep jeugdigen - voor wie het afsteken van vuurwerk nog een uitda gend experiment is - voelde zich emotioneel toegesproken. Maar om werkelijk een daling van het aantal ongevallen te bereiken, zal ieder jaar weer actie moeten worden gevoerd. Daarom wordt nu opnieuw de brochure ..Vuurwerk" verspreid; tevens een affiche dat men gratis bij de stichting kan aanvragen. INadere informatie stichting Consument en Veiligheid. Amsterdami Mitsubishi Starion De uiterst vermogende Starion van Mitsubishi had in de eerste uitvoering al. niet te klagen over een gebrek aan paardekrachten. de fabrikant heeft niettemin gedacht dat 180 pk deze sportieve coupé wel wat vlotter vooruit zou weten te krijgen. We hebben de 10 pk zwakkere Starion al eens in de test gehad en toen was de eindindruk bepaald verre van povertjes. Met het koppel van 290 Nm bij 3500 toeren per minuut die de tweede generatie nu uit het 2-liter-motorblok haalt, komen we meer in de sfeer van laagvliegen. Zeker als de turbo (nu watergekoeld) gaat blazen word je als in een cockpit in de stoel gedrukt. Het gaat allemaal echt vréselijk hard: ruim 220 km per uur! Door een groter formaat oliekoeler is de voorzijde gladder afgewerkt, omdat nu de luchtinlaat op de motorkap weggelaten kon worden. Het was destijds inderdaad opgevallen, dat met dit veel vermogende automobiel niet helemaal optimaal geremd kon worden. Ook het m eigen huis ontwikkelde „halve ABS-systeem" is niet het hele werk. In deze nieuwe versie zijn de remschijven vergroot, zitten er om de bredere velgen nu Pirelli's 215-60-R-15-90V. Binnenin is de nieuwste Starion, die f 56.995 gaat kosten, voorzien van een nieuw, met leer bekleed stuurwiel en fraaiere radio-cassetterecorder. Het Audi-programma kent nu voor alle mo dellen de leveringsmogelijk- heid van vierwielaandrij ving. Dr Ferdinand Piëch, plaatsvervangend presi dent-directeur tevens ver antwoordelijk voor de tech nische ontwikkeling, beloof de dit in 1982 bij de intro ductie van de Audi 80 quat- tro. De coupé, 100 CS, 100 Avant CS en 200 Avant zijn de laatste vier types die zijn toegevoegd aan het quattro- pakket. Daarmee wil dr Wolfgang R. Habbel, president-directeur, zoals hij dat zei bij de introductie van dit laatste viertal „een beslissende doorbraak gaan maken". Daartoe zijn al miljarden marken geinvesteerd en zullen er de komen de tijd grote bedragen worden gesto ken in capaciteitsvergroting, moder nisering en exportfaciliteiten. Ook op rallygebied zal er in '85 weer stevig aan de weg worden getim merd. Na vijf wereldkampioen schappen en een tweede plaats in dit sportieve geweld, kan er op dit ter- rem in ieder geval worden terugge blikt op een met mis te verstane voorsprong. Daling Voor dit jaar verwacht dr Habbel een daling van 4 procent van het totale verkoopcijfer, vergeleken met 1983. Voor het eigen land noemde hij als oorzaak de discussie over lood vrije benzine en terugdringen van maximumsnelheid. „Daardoor stag neert de privévraag. Zeker bij een lager bestedingspatroon wordt er dan een afwachtende houding aan genomen". Het is daarentegen wel opmerkelijk dat Audi in de Verenigde Staten in weerwil van een stijgende dollar koers wèl een stijgend verkoopcijfer kan behalen. Vorig jaar werden er 60.000 auto's verkocht en dat was een stijging van liefst 62 procent. De Audi 100 bereikte als eerste serie-auto een Cw-waarde van 0 30 en het omlaag brengen van de lucht- weerstand heeft in de ogen van dr. Piëch meer effect dan een katalysa- autovaria door siem leeuwenkamp tor. „We kunnen de katalysator leve ren. hij ligt bij de betreffende model len in de kofferbak en zonodig mon teren we die m twee en een half uur Er is evenwel nog geen uitgebreid net van benzinepompen waar lood vrij getankt kan worden. Met onze katalysator wordt de uitstoot aan giftige stoffen tot een minimum te ruggebracht, zonder dat dit ten kos te gaat van snelheid of verbruik. Hetzelfde kunnen we ook bereiken door vermindering van de Cw-waar de, dan bespaar je ook brandstof en is de uitstoot aan schadelijke stoffen eveneens geringer". De vierwielaangedreven Audi's zijn alleen in de duurste 200-serie stan daard voorzien van ABS-remmen. Op de vraag waarom dat niet stan daard is bij de quattro's kwam het antwoord, dat 100 procent toename aan tractie meer waard is dan de 10 procent extra veiligheid die ABS levert. Uiteraard is ABS te koop, maar de prijs zal velen nog weerhou den die er maar „even" bij te nemen. Inmiddels is er wel een ontwikkeling aan de gang waarbij ABS voor de helft van de prijs geleverd kan gaan worden. Marketing-manager D Wittig, die een jaar geleden speciaal voor Audi is aangesteld binnen het VAG-con- cem. denkt ook dat het 4x4-systeem binnenkort niet meer dan drie mille extra hoeft te kosten. „Audi is voor wat ABS aangaat met Teves bezig om de prijs omlaag te krijgen. De extra veiligheid is nu alleen nog weggelegd voor de vermo gende mensen, terwijl we ons veel eerder moeten afvragen hoeveel mensen er wat voor bedrag voor over hebben om ABS te nemen". Het blijft niettemin een fabelachtig remsysteem, zo bleek weer eens tij dens de korte introductieritten die we met de vier nieuwste quattro's maakten, op bochtige bergwegen met een bevroeren sneeuwlaag Wat betreft motoren die op diesel rijden gaf dr. Habbel aan dat er voor de quattro's wel de bouwste nen in huis zijn om ze in te bouwen, alleen omdat er nu nog iets te weinig vraag naar is wordt de leve ring daarvan nog uitgesteld. Iets wat geen uitstel meer verlangt is de 4-traps automaat die in samenwer king met Renault wordt ontwik keld en al op de markt had moeten zijn. Helaas vindt er een aanzienlij ke vertraging plaats doordat er trekkrachtverlies optreedt als ge volg van een niet onder de knie te krijgen manco in het elektronische gedeelte. De Audi 200 Avant Quattro: topmodel met een vijfcilinder motor van 182 pk. Maximumsnelheid ruim 220 kmlu Prijs: 109.000,-. Advertentiei IDoor Hugo van der Heem) 1 a eens bij uzelf te raadde: eet u Jvvel eens veel te veel tijdens de fsldagen? Hoewel koeien geen hristelijke feestdagen kennen, gaan zich ook wel eens te buiten aan te Ml voer. Maar steeds vaker wordt »ar een stokje voor gestoken door fcnsen, die nota bene zelf zo op hun rijheid gesteld zijn. De mens doet »t met behulp van automatisering, chler. optimalisering van het be- r'jf is een noodzaak, nu veel melk- whouders door de superheffing ge dongen zijn hun produktie met taïj- 9 procent te beperken. Wageningen, op het IMAG (Insti- jjut voor Mechanisatie, Arbeid en lebouwen) heeft men daartoe een igenaamd 'veebeheersysteem' ont- orpen, dat nu in de praktijk wordt ïbracht. Het in Harmeien gevestigde Mnputer-systeemhuis AGIS (Agrari- !be Informatie Systemen) schreef i programma dat het melkvee rin- )loort De computer is echter bittere todzaak wil de veeboer er wat be- tft inkomen niet sterk op achteruit ton. En daarom moet het aanwezige ^manschap gecombineerd worden mechanisatie en automatisering, •t toekenning van voer gebeurt in de genaamde doorloopmelkstal, waar- 1 de koeien binnen tien minuten Wolken worden. De computer kan kt koe herkennen aan een indivi- itle zender/ontvanger, die het dier de hals wordt gehangen of om een tot wordt gebonden Aan de hand tón1 an ontvangt het systeem een ttkenningscode. De computer be stuurt vervolgens een kleppensys- teem dat zorgt voor de juiste hoeveel heid krachtvoer in de voerbak. De dosering per koe regelt de computer op grond van de in het geheugen tevoren vastgelegde en de nieuw bin nengekomen gegevens. Hoeveel krachtvoer een koe mag heb ben bepaalt de boer dagelijks (via een vuistregel) rekeninghoudend met de, ook door de computer verzamelde gegevens, zoals: melkproduktie, het eiwit- en vetgehalte van de melk, de ruwvoergift en de leeftijd van de koe. Met zoveel gegevens toegerust is de boer in staat belangrijk te besparen op de inkoop van voer en anderzijds hogere verkoopopbrengsten te boe ken: de voerdosering voorkomt dat de koeien te vet worden. De gegevens van bijvoorbeeld de melkopbrengst kunnen rechtstreeks in de computer worden opgenomen via een toetsenbord of via een elektri sche melkmeter Ook het liefdeleven van de koe is in de computer opgesla gen. Attentielijsten inzake tochtig- planning opgenomen. Het pakket dat meer dan vijftig koeien. Er moet wel kens. De bedoeling is om soortgelijke werkt met een niet al te grote (micro- een extern geheugen bij de computer computer-oplossing later ook aan an- Icomputer (uit de Sharp-serie) is ren- worden geinstalleerd met een vermo- dere agrarische bedrijven aan te bie- dabel voor een melkveehouderij met gen van tenminste drie miljoen te- den. zoals aan varkenshouderij. elektronica heid, dekking en drachtigheid kunnen worden gemaakt. Informatie over af stamming, uiterlijk van de koe, de kalfdata en veel andere gegevens in zake de veestapel kunnen in overzich ten worden vastgelegd. Natuurlijk zijn in het computerpak ket meteen de algemene bedrijfsadmi nistratie, boekhouding, begroting en Een dubbelnummer, dus 2 weken programmablad voor de prijs van 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 13