Nieuwe Renault Vijf:
kopie met toekomst
REDDING UIT
DE RUIMTE
Van eenhoorn tot neushoorn
Citroën vraagt rijkssteun
voor bouw vervanger eend
klein kunstje voor satelliet
PZC/'
i Door Siem Leeuwenkampi
De nieuwe Renault 5 is niet direct een opvallende verschijning en dat
was precies de bedoeling van de Regie in Frankrijk. Appelleren aan
de merktrouwen en gelijk iets totaal nieuws brengen op vele fronten.
Interieur, techniek en voor een deel exterieur zijn gewijzigd om een R5
op straat te brengen die 12 jaar daarvoor doen vergeten, zij het niet op
slag.
De R5 scoorde bij de testritten niet steekt naax voren uit het dashboard
die draaiende nekken van voorbij- en is zeer licht in de bediening,
gangers die we anders wel eens Echter geen intervalstand en dat
meemaken als een bepaald model mag toch best in een GTL die tegen
nog niet eens in de showroom staat, de 18.5 mille kost.
Alleen al daarom zou je kunnen Opbergmogelijkheden zat in de
zeggen: Renault heeft veranderd Nieuwe Vijf. Het bekende hand
maar het goede behouden. En zeker schoenenkastje, daarboven nog een
als je oud en nieuw naast elkaar zet. open vak, daar weer naast een klein
spreek je op een afstand van een afdekbaar vakje, links naast de mo-
getrouwe kopie. Het geheel is nu dule centenbakje, daaronder nog
wat gladder afgewerkt en voor-plus een open vakje, in de portieren
achterkant komen geprononceer
der naar voren. Vooral de forser
uitgevoerde achterlichtpartijen vor
men een logischer geheel met de
klep en zijpanelen.
Het testexemplaar in de GTL-uit-
voering ziet er van binnen goed
verzorgd uit Compact dashboard
dat als een soort module in de
crème bekleding is gevat. Het over
huifde gedeelte van de klokken is
precies voldoende om geen hinder
lijke schittering bij het rijden in
autovaria
donker teweeg te brengen in de Daarvoor moet de achterzitting
voorruit De verlichting zelf is met *-
de halogeen lampen uitstekend
Het zoeken naar de knopjes voor
achterruitverwarming, mislicht en
achterwisser vereist wat handlaar-
eerst naar voren gekanteld worden.
Zit
De zitpositie voor en achter is goed
digheid. Er zit namelijk geen reliëi te noemen. Daarbij heeft degene
op en die gladde afwerking mar
keert ze dus onvoldoende, niet las
tig maar wel opmerkelijk
die achter het stuur zit voldoende
mogelijkheid om voeten weg te
kunnen zetten en kan evenals de
De achterwisser kan niet continu medepassagier in de rechterstoel
aan, hetgeen bij plensbuien wèl de rugleuning traploos verstellen,
noodzakelijk is omdat de ruit volko- De stoelen bieden goede steun in
men dicht slaat. Ventilatie is goed rug en lendenen, waarbij de zijde-
te regelen, daarbij zou de
lingse steun door de apart gevorm-
tontwaseming wat minder recht- de 'vleugels' afdoende is, ook al
streeks in het gelaat moeten blazen, omdat de R5 aanzienlijk minder
Minder lange mensen, dus onder de overhelt dan senior.
1.80 meter hebben er mogelijk n
Zuinig
kaartenbakken en dan achterin een
redelijke kofferruimte. De klep naar
die ruimte zwaait goed hoog open
en de handgreep ligt zodanig ver
zonken dat het openen geen vuile
handen oplevert. De hoedenplank
scharniert met de achterleuning
mee als er meer laadruimte nodig
Dat overhellen zal met name door
der last van. Verwarming is zeer de verbeterde ophanging en vering
goed en de frisse lucht van buiten is jn toom worden gehouden. Wijs
middels twee centrale roosters tra- geworden met de R9 en Ril hebben
ploos instelbaar. De knoppen voor de vernuftelingen van de Régie Re-
warm koud en richting zyn kloek en nault het nodig onder dit
hebben een uitstekende vormge- volume-model gebracht. McPher-
ving waardoor ze prettig in de vin- son veerpoten aan de voorzijde,
gertoppen liggen. Dat geldt ook torsieveren achter en telescoop
voor de versnellingspook en het dempers rondom houden de zaken
stuur. Beide zijn stug en dik be- netjes onder controle en zorgen er-
kleed en trefzeker geplaatst. Het voor dat korte en !ange hobbels
stuur heeft één dwarse spaak met plezierig worden afgewerkt,
helaas geen claxon in het midden.
Die zit weer eens links op de rich
tingaanwijzer verlichtingshendel.
Ruitenwissers vóór vegen goed In deze fransoos van bijna 3.60
schoon en de hendel daarvoor zit meter zit natuurlijk ook een lekker
lopende krachtbron. Allereerst
niet aan de stuurkolom.
hebben ze die een kwart slag ge
draaid, zodat er in de positie dwars
voorin, binnenin heel wat meer
leefruimte is ontstaan. De motoren
zijn met diverse cilinderinhoud le
verbaar: 956, 1108 en 1397 cm3. Die
laatste zit in de GTL en heeft een
vermogen van 43 kW ofwel tegen de
60 paardekrachten.
Wat ook heel aardig is: springt
zuinig met benzine om. Wezenlijk
hard is er niet gereden, langzaam fs
ook anders. Toch kwam er door de
bank genomen op stads-, provincia
le- en autowegen een verbruik van 1
op 14,2 uit en dat is heel behoorlijk
te noemen.
De trekkracht van de R5 heeft wat
eigenaardige kantjes. De eerste en
tweede versnelling zijn wat aan de
korte kant. Daarbij is de drie weer
zo lang dat er makkelijk ver doorge
trokken kan worden. Als je evenwel
maar een pietsie teveel toeren ver
liest wordt-ie bokkig en dan moetje
vlug naar twee, waar je ook weer
snel uit moet, anders slaat de naald
van de decibelmeter weer te ver uit.
Niet dat het motortje lawaaug is.
want bij een kruissnelheid van 120
kilometer per uur is normaal praten
mogelijk. Het schakelen gaat soe
pel, ook de achteruit (knop met
wijs- en middenvinger omhoog trek
ken) naar links voor is makkelijk in
te schakelen. Achteruitrijlampen
geven een helder beeld overigens bij
die manoeuvre in het donker
Terug naar de R5-motor in ons
testmodel. Start met choke, een
soort hefboom links van het stuur,
bij nacht en ontij en in weer en wind
zonder meer direct. En dat is heel
plezierig, want een van de verfoei
lijkste dingen bij een automobiel
(dat immers vanzelf rijden bete
kent) is slecht starten of nog erger
helemaal met starten Het koppel
van de 1.4 liter motor is 102 Nm bij
2500 toeren per minuut en dat ge
voegd bij het gewricht van driekwart
ton maakt er alleszins een vlot
karretje van. De topsnelheid is ook
niet weinig: 160 km per uur en dan
nog lekker strak sturen, ook al staat
er een fors zijwindje.
Al met al is de Nieuwe Vijf er heel
wat op vooruit gegaan. Degenen
die het model trouw zijn gebleven
zullen graag overstappen als de
tijd daarvoor is aangebroken. Ze
zullen nog tot maart geduld moe
ten hebben voordat de goedkoopste
van onder de 15 mille te koop is.
Zeker is wel dat alle types, er komt
ook nog een diesel, voldoen aan het
adagium: compact maar ruim.
Daarenboven is de techniek up-to-
date en het comfort aangenaam.
te vergelijken met de bedragen die in
Oosterse landen voor dergelijke mid
delen over de toonbank gaan.
En hiermee zijn we weer bij onze
neushoorn terechtgekomen. Want
van oudsher wordt een hoorn gezien
als een symbool voor viriliteit, sexuele
kracht dus.
Nu moet worden toegegeven, dat de
neushoorn het op dat gebied ook wel
wat bont maakt. Bij de Indische neus
hoorn duurt de geslachtsdaad één tot
anderhalf uur. waarbij het mannetje
dierelantijnen
om de drie minuten een zaadlozing
heeft. Dit enthousiasme heeft uitge
breid wetenschappelijk onderzoek
veroorzaakt en hoewel uit niets blijkt,
dat de hoorn er ook maar iets mee te
maken heeft, gebruikt men deze
hoorn in gemalen vorm als een poten
tieverhogend middel. Een middel, dat
geen enkel aantoonbaar effect heeft,
maar wel de oorzaak, dat de neus
hoorn bijna is uitgeroeid.
Fabeldieren
De geschiedenis van de neushoorn
w ordt van oudsher al vermengd met
fabeldieren. Dat begon al bij de oer
os, het wilde dier, waaruit de mens in
het begin van het stenen tijdperk het
huisrund fokte. Om begrijpelijke re
den is het rund bij de volken, die het
dier wisten te domesticeren heilig
verklaard. Zo kwam op basreliëfs in
Babyion een soort rund voor, waar
van de wilde vorm toen al lang
uitgestorven was. Maar er en profiel
met de hoorns achter elkaar werd
afgebeeld.
Op de een of andere manier zijn de
Oosterse cultuurlegenden blijven
voortbestaan en bij de Grieken en
Romeinen ontstond onder andere
daardoor de overtuiging, dat ergens in
Azié nog een geweldig sterk soort dier
moest bestaan, dat een mengsel was
van het oerrund, de oerantiloop, de
wilde ezel en.... de Indische neus
hoorn. Een stapje verder werd de
legendarische eenhoorn hieruit gebo
ren Rond 1600 onderging deze een-
hoomfabel een merkwaardige veran
dering. De eenhoorn kreeg toen op
afbeeldingen niet meer de hoorn van
de neushoorn op het voorhoofd, maar
een soort kurketrekkerachtige tand.
De oorzaak hiervan moet mogelijk
gezocht worden in de walvisvangst.
Zeelieden vonden soms een dergelijke
gedraaide tand en schreven deze toe
aan het fabeldier de eenhoorn.
In werkelijkheid was het de stoottand
van de narwal, een ondersoort van de
tandwalvissen. Het is een merkwaar
dig dier, dat bij een lichaamslengte
van ongeveer vijf meter een stoottand
met zich meedraagt, die wel drie
meter kan worden.
Overigens werden deze narwaltanden
ook in de Middeleeuwen als zeer ge
neeskrachtig beschouwd. Goed tegen
alle kwalen, dus ook tegen impoten
tie. Een beetje afschrapsel van zo'n
tand kostte al gauw een klein vermo
gen. Om de prijs enigszins te bepalen
kan vermeld worden, dat de keurvorst
DINSDAG 11 DECEMBER 1984
juiste positie te kunnen bepalen. Het
bereik is beperkt tot 2500 kilometer
satelliet begeleiden en afmeren (leuk
voor stakende loodsen!).
De satellietnavigatie kan zelfs voor
het autoverkeer worden gebruikt en
Philips is hard bezig planen in die
richting te ontwikkelen. Philips wil
een boordcomputer in de auto koppe
len met een compact disc en met de
Navstar-satellieten. Met behulp van
signaal dat via de satelliet was ont- de kunstmanen zou de plaats waar de
vangen. auto zich bevindt bepaald moeten
Hoewel de luchtvaart en de scheep- worden. Op de compact disc zitten
vaart de grootste gebruikers zijn van alle stadsplattegronden en het wegen-
dit satellietreddingssysteem, zijn er net van Nederland (dat kan op één
ook andere gebruikers zoals bergbe- compact disc). Je geeft je bestemming
klimmers, poolreizigers, enz. Spe- op en de computer zorgt dat je de
ciaal voor Sarsat-Cospas werden de- snelste route volgt naar het opgege-
gelijke en toch niet al te dure zenders ven doel.
ontwikkeld. Echt futuristisch is dit alles niet meer.
Elk van de drie elementen (satelliet
navigatie, boordcomputer, compact
Voor de kunstmanen die in Sarsat- ^isc geheugen) bestaat
Cospas worden gebruikt is het opspo- werkende vorm. Wat er nog moet
ren van in nood verkerenden eigenlijk gebeuren is het koppelen van de drie
maar bijzaak. Deze kunstmanen wor- technieken en het op de markt bren-
den in de eerste plaats gelanceerd als 8en van een werkend systeem,
weersatelliet. Ze maken foto's van de De balans wordt nu met de dag
bewolking en ze meten temperaturen positiever. De proefperiode met Sar-
en andere gegevens. In de toekomst sat-Cospas wordt met de jaarwisse-
zal de plaatsbepaling van vliegtuigen, dng afgesloten Per 1 januari 1985 is
ook als er geen noodsituatie is. ook het systeem operationeel, zo hebben
met behulp van satellieten gebeuren. de deelnemende landen in oktober
De navigatie vanuit de ruimte neemt 1984 in Leningrad besproken Het
sedert enkele jaren een hoge vlucht, akkoord beslaat de periode van 1985
- Op 25 juni moest een Amerikaans Het Amerikaanse leger heeft al een tot 1990. Er is voorzien in het toetre-
(Door Chriet Titulaer)
Tenminste 289 mensen zullen nooit meer beweren dat ruimtevaart geldverspilling is. Zij
allen hebben hun leven te danken aan een kunstmaan. Tussen 10 september 1982 en 10
oktober 1984 kon bij 114 noodsituaties tijdig hulp worden geboden omdat er een kunstmaan
om de aarde cirkelde. De Verenigde Staten, Rusland, Canada en Frankrijk hebben elkaar
gevonden in een satelliet-signaleringsproject, dat de naam Sarsat-Cospas draagt. Een balans.
In feite zijn twee systemen met elkaar Van de 114 noodsituaties die in de
gecombineerd: Sarsat maakt gebruik periode van 10 september 1982 tot 10
van Amerikaanse satellieten (van het oktober 1984 werden gerapporteerd
type NOAA) en Cospas is de naam betroffen er 72 vliegtuigen, 40 sche-
voor de Russische satellieten. Het pen en 2 andere. Een klein voorbeeld
systeem bestaat uit vier kunstmanen, uit de balans, de maand juni 1984:
twee Amerikaanse en twee Russische. - Op 6 juni werden in het Franse
Het systeem werkt als volgt: als er een vluchtleidingscentrum in Toulouse
schip, een vliegtuig of iets dergelijks signalen opgevangen van een vlieg-
in een noodsituatie komt, zendt de tuigje dat in de Elzas was neergestort,
bemanning een noodsignaal uit. Dit De twee inzittenden waren al om het
signaal wordt opgevangen door een leven gekomen,
van de vier satellieten. Uit het ontvan- - Op 11 juni verongelukte een vlieg-
gen signaal kan met grote precisie de tuig in Alaska. Dank zij de snelle hulp
positie van de in nood verkerenden werden drie van de vier inzittenden
worden bepaald. Er kan onmiddellijk gered.
een hulpploeg worden gestuurd. - Ook op 11 juni kwam een bootje in
Sarsat-Cospas maakt gebruik van de Atlantische Oceaan bij Canada in
- twee frequenties: 121,5 en 406 MHZ. nood. De ene opvarende werd gered.
De 121.5 MHz signalen zijn in de -Op 23 juni kwamen enkele kajaks bij
luchtvaart gebruikelijk. Voor deze fre- de eilandengroep de Aleoeten (Alas-
quentie zijn er echter technische be- ka) in de problemen. De vier mannen
perkingen: er is enkele minuten lang werden allen gered,
contact nodig tussen het vliegtuig, de - Dezelfde dag kreeg een kleine boot
satelliet en het grondstation om de in de Atlantische Oceaan problemen.
De vier opvarenden werden gered.
Satellieten
vanaf het grondstation. Bij de ffe- vliegtuigje in Alaska een noodlanding groot aantal satellieten van het type den van steeds meer landen, die ook
J: *--• maken. De drie inzittenden werden Navstar gelanceerd. Met behulp van hun eigen grondstation kunnen heb-
~";red. deze kunstmanen is het mogelijk een ben. Men voorziet dat rond de eeuw-
- Op 26 juni werd een man op een plaats van een schip of vliegtuig met wisseling zo'n beetje de hele wereld
kleine boot in de Atlantische Oceaan een precisie van 10 meter te bepalen, gebruik maakt van de mogelijkheid
Dit betekent niet alleen dat je (vijan- mensenlevens te redden nadat er via
kwentie van 406 MHz, die momenteel
in praktijksituaties wordt getest, kan gered,
een code worden meegezonden waar
door de in nood verkerende wordt
geïdentificeerd en er bovendien infor- in veiligheid gebracht.
matie over de aard van de noodsitua- - Op 27 juni werd een Amerikaanse delijke) zaken in de gaten kunt hou-
tie wordt gegeven.
De grondstations hebben alleen con
tact met de satellieten als die zich,
van hen uit gezien, boven de horizon
bevinden. Als een satelliet een nood
kreet opvangt terwijl er geen contact
is met een grondstation, wordt deze
noodkreet even opgeslagen en meteen
doorgegeven als er contact tot stand
komt.
De gedachte achter Sarsat-Cospas is
niet alleen om mensenlevens te spa
ren. het is ook een kwestie van effi-
6 ciént werken. Het groeiende scheep-
Ivaartverkeer veroorzaakt ook een
groeiend aantal problemen. Alleen al
in de Franse territoriale wateren ko
men ieder jaar 3000 schepen in een
noodsituatie terecht. De kosten voor
het opsporen en redden van deze
schepen stijgen snel, die kosten moe
ien door de belastingbetaler worden
opgebracht. Ook het luchtverkeer
groeit snel. In Frankrijk, Canada en
de Verenigde Staten zijn nu al meer
dan 200.000 vliegtuigen uitgerust met
radiobakens die noodsignalen kun
nen uitzenden.
helikopterpiloot gered na een nood- den. je kunt zelfs een schip via een
een satelliet e
vangen.
noodsignaal is ont-
Een schip in nood. Als zo'n situatie zich voordoet op volle zee, kan een noodsignaal via een satelliet uitkomst bieden.
De belangrijkste opgave om tot een
zuinig verbruik te komen was de
drastische vermindering van de
weerstand. Citroen bereikt een
weerstandfactor van 0.21 wat bui
tengewoon gunstig is. Dat werd niet
alleen bereikt door de vormgeving
en de verbetering van het opper
vlak. maar ook door de mechani
sche weerstand (remmen en assen),
de weerstand van de banden, het
gewicht en de structuur.
Voor de ECO 2000 zijn 85 onderde
len nodig Ter vergelijking: de Ci
troen GSA beschikt over 288 onder
delen. De toepassing van kunststof
leverde ook een flinke gewichtsbe
sparing op. De versnellingsbak
weegt 14 kilo in plaats van 30 kilo.
Al met al ontstond voor de ECO
2000 een totaal gewicht van 480 kilo.
terwijl een voertuig van deze afme
tingen op dit moment nog rond de
700 kilo vergt.
Drie cilinder
Het meest kansrijke prototype
kreeg uiteindelijk een motor van
drie cilinders, voorzien van een
integrale elektronische ontsteking.
Het verbruik is drie liter op hon
derd kilometer. De motor heeft een
inhoud van 750 cc, die een maxi
mum snelheid mogelijk maakt van
140 kilometer per uur. Hij loopt op
superbenzine.
De nuttige belading van de wagen
bedraagt 320 kilo. Bij een eigen
gewicht van 480 kilo maakt dat een
hoogtecorrectie noodzakelijk, maar
dat is zoals bekend bij Citroen geen
probleem. Immers, de GS, BX en
CX zijn onder andere met dit sys
teem uitgerust.
*7° gauw de mens belangstelling
/ivoor een diersoort krijgt, is dat
helaas voor de betrokken diersoort
letterlijk levensgevaarlijk. Het is
wel haast geniaal te noemen, hoe de
menszijn misdaden tegenover dieren
weet goed te praten. Er zijn filosofi
sche, ethische, religieuze en nog vele
andere argumenten gehanteerd door
I vooraanstaande wetenschapsmensen
om bepaalde zaken acceptabel te
maken. De negerslaven zijn er een
voorbeeld van. Deze ergerlijke uit
was wordt dan ook door moderne
filosofen als Peter Singer genoemd in
vergelijking tot de onderdrukking
van de dieren. Er is daardoor onder
andere een duidelijke tendens om
dieren bepaalde rechten toe te ken
nen, zoals dit ook in een normale
rechtstaat geschiedt met mensen, die
niet voor zichzelf kunnen opkomen,
(kinderen, dementen, ernstig zieken,
enzovoorts)
i De neushoorn is een van de dieren, die
door de menselijke belangstelling
dreigt uit te sterven. Wat is het geval?
In sommige leefeenheden is het bezit
van een groot gezin een bewijs van
j aanzien. Niet alleen geldt een groot
aantal kinderen als een goede oude-
4agsvoorziening van de ouders, maar
net is ook een bewijs van grote poten-
tie van de heer des huizes.
Als dit bewijs van aanzien wat wordt
1 uitgebreid, schept een- dergelijke leef
gemeenschap al gauw de mogelijk
heid die potentie nog beter te bewij
zen door het instellen van harems.
Eén man met vele vrouwen dus, waar
uit soms ontelbare kinderen voortko
men. Het bewijs kinderen te kunnen
•verwekken schijnt derhalve bij vele
volken een zekere status te geven.
Primitieve gemeenschappen hadden
al miljoenen jaren geleden in hun
rituele gebruiken de vruchtbaarheid
als belangrijk onderdeel. Vruchten,
uie op een mannelijk of vrouwelijk
geslachtsorgaan leken werden als
vruchtbaarheidssymbool gebruikt en
soms zelfs aanbeden.
Maar denk nu niet, dat dergelijke
symbolen alleen bij zeer primitieve
volkeren voorkomen. In sommige de-
ten van ons land was en is het nog
steeds gewoonte om onvruchtbare
I Bouwen een of ander amulet te laten
®ragen, waardoor (naar men zegt) de
op kinderen aanzienlijk wordt
verhoogd Merkwaardigerwijs bestaat
ook in ons land een vrij grote vraag
naar zogenaamde potentieverhogen
de middelen, hoewel deze vraag niet is
Bijna verdwenen: De Sumatraanse
y neushoorn.
(Door Nol van Bennekom)
Veertig jaar zijn er verstreken
sinds het prototype van de Ci
troën 2 CV het licht zag. Hoewel
nog steeds zeer succesvol is het niet
aan te nemen dat de Lelijke Eend
het nog eens veertig jaar zal uit
houden. Vandaar dat Citroën nu
een jaar of vier doende is een kleine
auto te ontwerpen, die de 2 CV niet
alleen al moeten vervangen, maar
die ook zuiniger én mooier is. Het
gaat om de ECO 2000, die kort
geleden is getoond aan een kleine
groep autoredacteuren en waarvan
bovendien een prototype werd ge
toond op de Parijsc Salon.
Citroën gaat er overigens voorals
nog vanuit dat de ECO 2000 zich
voorlopig op de markt zal manifes
teren 'naast' de 2 CV, waarvoor nu
eenmaal een onuitroeibaar publiek
blijkt te bestaan De fabriek heeft
bij de Franse overheid aangeklopt
voor financiële steun voor het pro
ject.
Het ECO 2000-programma heeft
sinds 1981 drie prototypen opgele
verd: de SA 103, de SA 117 en de SA
109. Deze laatste moet het worden,
want de SA 109 bleek het beste
compromis te zijn op het gebied van
ruimte, prestatie en verbruik. De
doelstelling was een auto te ontwer
pen die gemiddeld 1 op 33 zou
lopen. Maar het moest wel een
'echte' auto zijn met normale ge
bruiksmogelijkheden. Dat wil zeg
gen: voldoende ruimte bieden aan
vier personen, goede rij kwaliteiten
hebben, voldoende prestaties om
met het verkeer mee te komen, een
aanvaarde esthetiek hebben, en vol
doen aan alle bestaande reglemen
ten. Dat laatste zal een auto met
spleetkoplampen zoals op de foto
onmogelijk maken.
van Saksen honderdduizend Taler be
taalde voor een enkele narwaltand
en de Taler was toen geen gedeva
lueerde munt.
Soorten
Er leven nog vijf soorten neushoorns
op onze aarde. De eerste soorten
dateren al van zestig miljoen jaar
geleden.
De Afrikaanse soorten zijn het
grootst. De witte (breedlip) neus
hoorn weegt ruim 3,5 ton. Zijn neef,
de zwarte of puntlip neushoorn is
wat minder zwaar. Ze zijn overal
beschermd. Dat wil zeggen dat in het
Nationale Park Tsavo in Kenia het
aantal van tienduizend stuks terug
liep tot circa honderd. Het is ook niet
eenvoudig zo'n park met een groot
oppervlak afdoende te beschermen,
maar toch....
De Aziatische neushoorns hebben
maar één hoorn en een typische huid,
waaraan zij de naam pantsemeus-
hoorns danken. Hij is al praktisch
uitgestorven. Van de kleine Javaanse
neushoorn leven er nog enkele stuks.
De Sumatraanse neushoorn maakt
het al niet veel beter.
Hoewel er een aantal van deze indruk
wekkende dieren zyn ondergebracht
in natuurreservaten, veroorzaakt de
hoge prijs van de hoorn (soms tot
20.000 gulden per stuk) een ongerem
de stroperij. Het bewaken van een
natuurpark is een wel haast onmoge
lijke taak. De stropers worden dan
ook steeds brutaler en hebben inmid
dels de dood van menige parkbewa
ker op hun geweten.
Maar laten we niet te hard zijn in ons
oordeel.
Nog maar enkele tientallen jaren gele
den waren er jagers op groot wild uit
onze 'beschaafde' landen, die er prat
op gingen meer dan driehonderd
neushoorns te hebben geschoten. Veel
kunst was daar niet voor nodig. De
neushoorn vormt met zijn lengte van
vier meter een groot doelwit. Boven
dien is het dier zeer nieuwsgierig en
kan het slecht zien Waarmee de pres
taties van dit soort sportieve lieden
meteen zijn teruggebracht tot de juis
te waarde.
Het is natuurlijk in- en intriest, dat
deze prachtige, oeroude diersoort
ondanks de pogingen van het Wereld
Natuur Fonds ten onder dreigt te
gaan aan bijgeloof.
Het bijgeloof, dat de tot poeder gema
len hoorn van het dier een afrodisia-
cum zou zijn.
Zielig voor de neushoorns en ook
zielig voor die mensen.
Iz. Af. de Klerk.