Nieuwe Renault Vijf: kopie met toekomst REDDING UIT DE RUIMTE Van eenhoorn tot neushoorn Citroën vraagt rijkssteun voor bouw vervanger eend klein kunstje voor satelliet PZC/' i Door Siem Leeuwenkampi De nieuwe Renault 5 is niet direct een opvallende verschijning en dat was precies de bedoeling van de Regie in Frankrijk. Appelleren aan de merktrouwen en gelijk iets totaal nieuws brengen op vele fronten. Interieur, techniek en voor een deel exterieur zijn gewijzigd om een R5 op straat te brengen die 12 jaar daarvoor doen vergeten, zij het niet op slag. De R5 scoorde bij de testritten niet steekt naax voren uit het dashboard die draaiende nekken van voorbij- en is zeer licht in de bediening, gangers die we anders wel eens Echter geen intervalstand en dat meemaken als een bepaald model mag toch best in een GTL die tegen nog niet eens in de showroom staat, de 18.5 mille kost. Alleen al daarom zou je kunnen Opbergmogelijkheden zat in de zeggen: Renault heeft veranderd Nieuwe Vijf. Het bekende hand maar het goede behouden. En zeker schoenenkastje, daarboven nog een als je oud en nieuw naast elkaar zet. open vak, daar weer naast een klein spreek je op een afstand van een afdekbaar vakje, links naast de mo- getrouwe kopie. Het geheel is nu dule centenbakje, daaronder nog wat gladder afgewerkt en voor-plus een open vakje, in de portieren achterkant komen geprononceer der naar voren. Vooral de forser uitgevoerde achterlichtpartijen vor men een logischer geheel met de klep en zijpanelen. Het testexemplaar in de GTL-uit- voering ziet er van binnen goed verzorgd uit Compact dashboard dat als een soort module in de crème bekleding is gevat. Het over huifde gedeelte van de klokken is precies voldoende om geen hinder lijke schittering bij het rijden in autovaria donker teweeg te brengen in de Daarvoor moet de achterzitting voorruit De verlichting zelf is met *- de halogeen lampen uitstekend Het zoeken naar de knopjes voor achterruitverwarming, mislicht en achterwisser vereist wat handlaar- eerst naar voren gekanteld worden. Zit De zitpositie voor en achter is goed digheid. Er zit namelijk geen reliëi te noemen. Daarbij heeft degene op en die gladde afwerking mar keert ze dus onvoldoende, niet las tig maar wel opmerkelijk die achter het stuur zit voldoende mogelijkheid om voeten weg te kunnen zetten en kan evenals de De achterwisser kan niet continu medepassagier in de rechterstoel aan, hetgeen bij plensbuien wèl de rugleuning traploos verstellen, noodzakelijk is omdat de ruit volko- De stoelen bieden goede steun in men dicht slaat. Ventilatie is goed rug en lendenen, waarbij de zijde- te regelen, daarbij zou de lingse steun door de apart gevorm- tontwaseming wat minder recht- de 'vleugels' afdoende is, ook al streeks in het gelaat moeten blazen, omdat de R5 aanzienlijk minder Minder lange mensen, dus onder de overhelt dan senior. 1.80 meter hebben er mogelijk n Zuinig kaartenbakken en dan achterin een redelijke kofferruimte. De klep naar die ruimte zwaait goed hoog open en de handgreep ligt zodanig ver zonken dat het openen geen vuile handen oplevert. De hoedenplank scharniert met de achterleuning mee als er meer laadruimte nodig Dat overhellen zal met name door der last van. Verwarming is zeer de verbeterde ophanging en vering goed en de frisse lucht van buiten is jn toom worden gehouden. Wijs middels twee centrale roosters tra- geworden met de R9 en Ril hebben ploos instelbaar. De knoppen voor de vernuftelingen van de Régie Re- warm koud en richting zyn kloek en nault het nodig onder dit hebben een uitstekende vormge- volume-model gebracht. McPher- ving waardoor ze prettig in de vin- son veerpoten aan de voorzijde, gertoppen liggen. Dat geldt ook torsieveren achter en telescoop voor de versnellingspook en het dempers rondom houden de zaken stuur. Beide zijn stug en dik be- netjes onder controle en zorgen er- kleed en trefzeker geplaatst. Het voor dat korte en !ange hobbels stuur heeft één dwarse spaak met plezierig worden afgewerkt, helaas geen claxon in het midden. Die zit weer eens links op de rich tingaanwijzer verlichtingshendel. Ruitenwissers vóór vegen goed In deze fransoos van bijna 3.60 schoon en de hendel daarvoor zit meter zit natuurlijk ook een lekker lopende krachtbron. Allereerst niet aan de stuurkolom. hebben ze die een kwart slag ge draaid, zodat er in de positie dwars voorin, binnenin heel wat meer leefruimte is ontstaan. De motoren zijn met diverse cilinderinhoud le verbaar: 956, 1108 en 1397 cm3. Die laatste zit in de GTL en heeft een vermogen van 43 kW ofwel tegen de 60 paardekrachten. Wat ook heel aardig is: springt zuinig met benzine om. Wezenlijk hard is er niet gereden, langzaam fs ook anders. Toch kwam er door de bank genomen op stads-, provincia le- en autowegen een verbruik van 1 op 14,2 uit en dat is heel behoorlijk te noemen. De trekkracht van de R5 heeft wat eigenaardige kantjes. De eerste en tweede versnelling zijn wat aan de korte kant. Daarbij is de drie weer zo lang dat er makkelijk ver doorge trokken kan worden. Als je evenwel maar een pietsie teveel toeren ver liest wordt-ie bokkig en dan moetje vlug naar twee, waar je ook weer snel uit moet, anders slaat de naald van de decibelmeter weer te ver uit. Niet dat het motortje lawaaug is. want bij een kruissnelheid van 120 kilometer per uur is normaal praten mogelijk. Het schakelen gaat soe pel, ook de achteruit (knop met wijs- en middenvinger omhoog trek ken) naar links voor is makkelijk in te schakelen. Achteruitrijlampen geven een helder beeld overigens bij die manoeuvre in het donker Terug naar de R5-motor in ons testmodel. Start met choke, een soort hefboom links van het stuur, bij nacht en ontij en in weer en wind zonder meer direct. En dat is heel plezierig, want een van de verfoei lijkste dingen bij een automobiel (dat immers vanzelf rijden bete kent) is slecht starten of nog erger helemaal met starten Het koppel van de 1.4 liter motor is 102 Nm bij 2500 toeren per minuut en dat ge voegd bij het gewricht van driekwart ton maakt er alleszins een vlot karretje van. De topsnelheid is ook niet weinig: 160 km per uur en dan nog lekker strak sturen, ook al staat er een fors zijwindje. Al met al is de Nieuwe Vijf er heel wat op vooruit gegaan. Degenen die het model trouw zijn gebleven zullen graag overstappen als de tijd daarvoor is aangebroken. Ze zullen nog tot maart geduld moe ten hebben voordat de goedkoopste van onder de 15 mille te koop is. Zeker is wel dat alle types, er komt ook nog een diesel, voldoen aan het adagium: compact maar ruim. Daarenboven is de techniek up-to- date en het comfort aangenaam. te vergelijken met de bedragen die in Oosterse landen voor dergelijke mid delen over de toonbank gaan. En hiermee zijn we weer bij onze neushoorn terechtgekomen. Want van oudsher wordt een hoorn gezien als een symbool voor viriliteit, sexuele kracht dus. Nu moet worden toegegeven, dat de neushoorn het op dat gebied ook wel wat bont maakt. Bij de Indische neus hoorn duurt de geslachtsdaad één tot anderhalf uur. waarbij het mannetje dierelantijnen om de drie minuten een zaadlozing heeft. Dit enthousiasme heeft uitge breid wetenschappelijk onderzoek veroorzaakt en hoewel uit niets blijkt, dat de hoorn er ook maar iets mee te maken heeft, gebruikt men deze hoorn in gemalen vorm als een poten tieverhogend middel. Een middel, dat geen enkel aantoonbaar effect heeft, maar wel de oorzaak, dat de neus hoorn bijna is uitgeroeid. Fabeldieren De geschiedenis van de neushoorn w ordt van oudsher al vermengd met fabeldieren. Dat begon al bij de oer os, het wilde dier, waaruit de mens in het begin van het stenen tijdperk het huisrund fokte. Om begrijpelijke re den is het rund bij de volken, die het dier wisten te domesticeren heilig verklaard. Zo kwam op basreliëfs in Babyion een soort rund voor, waar van de wilde vorm toen al lang uitgestorven was. Maar er en profiel met de hoorns achter elkaar werd afgebeeld. Op de een of andere manier zijn de Oosterse cultuurlegenden blijven voortbestaan en bij de Grieken en Romeinen ontstond onder andere daardoor de overtuiging, dat ergens in Azié nog een geweldig sterk soort dier moest bestaan, dat een mengsel was van het oerrund, de oerantiloop, de wilde ezel en.... de Indische neus hoorn. Een stapje verder werd de legendarische eenhoorn hieruit gebo ren Rond 1600 onderging deze een- hoomfabel een merkwaardige veran dering. De eenhoorn kreeg toen op afbeeldingen niet meer de hoorn van de neushoorn op het voorhoofd, maar een soort kurketrekkerachtige tand. De oorzaak hiervan moet mogelijk gezocht worden in de walvisvangst. Zeelieden vonden soms een dergelijke gedraaide tand en schreven deze toe aan het fabeldier de eenhoorn. In werkelijkheid was het de stoottand van de narwal, een ondersoort van de tandwalvissen. Het is een merkwaar dig dier, dat bij een lichaamslengte van ongeveer vijf meter een stoottand met zich meedraagt, die wel drie meter kan worden. Overigens werden deze narwaltanden ook in de Middeleeuwen als zeer ge neeskrachtig beschouwd. Goed tegen alle kwalen, dus ook tegen impoten tie. Een beetje afschrapsel van zo'n tand kostte al gauw een klein vermo gen. Om de prijs enigszins te bepalen kan vermeld worden, dat de keurvorst DINSDAG 11 DECEMBER 1984 juiste positie te kunnen bepalen. Het bereik is beperkt tot 2500 kilometer satelliet begeleiden en afmeren (leuk voor stakende loodsen!). De satellietnavigatie kan zelfs voor het autoverkeer worden gebruikt en Philips is hard bezig planen in die richting te ontwikkelen. Philips wil een boordcomputer in de auto koppe len met een compact disc en met de Navstar-satellieten. Met behulp van signaal dat via de satelliet was ont- de kunstmanen zou de plaats waar de vangen. auto zich bevindt bepaald moeten Hoewel de luchtvaart en de scheep- worden. Op de compact disc zitten vaart de grootste gebruikers zijn van alle stadsplattegronden en het wegen- dit satellietreddingssysteem, zijn er net van Nederland (dat kan op één ook andere gebruikers zoals bergbe- compact disc). Je geeft je bestemming klimmers, poolreizigers, enz. Spe- op en de computer zorgt dat je de ciaal voor Sarsat-Cospas werden de- snelste route volgt naar het opgege- gelijke en toch niet al te dure zenders ven doel. ontwikkeld. Echt futuristisch is dit alles niet meer. Elk van de drie elementen (satelliet navigatie, boordcomputer, compact Voor de kunstmanen die in Sarsat- ^isc geheugen) bestaat Cospas worden gebruikt is het opspo- werkende vorm. Wat er nog moet ren van in nood verkerenden eigenlijk gebeuren is het koppelen van de drie maar bijzaak. Deze kunstmanen wor- technieken en het op de markt bren- den in de eerste plaats gelanceerd als 8en van een werkend systeem, weersatelliet. Ze maken foto's van de De balans wordt nu met de dag bewolking en ze meten temperaturen positiever. De proefperiode met Sar- en andere gegevens. In de toekomst sat-Cospas wordt met de jaarwisse- zal de plaatsbepaling van vliegtuigen, dng afgesloten Per 1 januari 1985 is ook als er geen noodsituatie is. ook het systeem operationeel, zo hebben met behulp van satellieten gebeuren. de deelnemende landen in oktober De navigatie vanuit de ruimte neemt 1984 in Leningrad besproken Het sedert enkele jaren een hoge vlucht, akkoord beslaat de periode van 1985 - Op 25 juni moest een Amerikaans Het Amerikaanse leger heeft al een tot 1990. Er is voorzien in het toetre- (Door Chriet Titulaer) Tenminste 289 mensen zullen nooit meer beweren dat ruimtevaart geldverspilling is. Zij allen hebben hun leven te danken aan een kunstmaan. Tussen 10 september 1982 en 10 oktober 1984 kon bij 114 noodsituaties tijdig hulp worden geboden omdat er een kunstmaan om de aarde cirkelde. De Verenigde Staten, Rusland, Canada en Frankrijk hebben elkaar gevonden in een satelliet-signaleringsproject, dat de naam Sarsat-Cospas draagt. Een balans. In feite zijn twee systemen met elkaar Van de 114 noodsituaties die in de gecombineerd: Sarsat maakt gebruik periode van 10 september 1982 tot 10 van Amerikaanse satellieten (van het oktober 1984 werden gerapporteerd type NOAA) en Cospas is de naam betroffen er 72 vliegtuigen, 40 sche- voor de Russische satellieten. Het pen en 2 andere. Een klein voorbeeld systeem bestaat uit vier kunstmanen, uit de balans, de maand juni 1984: twee Amerikaanse en twee Russische. - Op 6 juni werden in het Franse Het systeem werkt als volgt: als er een vluchtleidingscentrum in Toulouse schip, een vliegtuig of iets dergelijks signalen opgevangen van een vlieg- in een noodsituatie komt, zendt de tuigje dat in de Elzas was neergestort, bemanning een noodsignaal uit. Dit De twee inzittenden waren al om het signaal wordt opgevangen door een leven gekomen, van de vier satellieten. Uit het ontvan- - Op 11 juni verongelukte een vlieg- gen signaal kan met grote precisie de tuig in Alaska. Dank zij de snelle hulp positie van de in nood verkerenden werden drie van de vier inzittenden worden bepaald. Er kan onmiddellijk gered. een hulpploeg worden gestuurd. - Ook op 11 juni kwam een bootje in Sarsat-Cospas maakt gebruik van de Atlantische Oceaan bij Canada in - twee frequenties: 121,5 en 406 MHZ. nood. De ene opvarende werd gered. De 121.5 MHz signalen zijn in de -Op 23 juni kwamen enkele kajaks bij luchtvaart gebruikelijk. Voor deze fre- de eilandengroep de Aleoeten (Alas- quentie zijn er echter technische be- ka) in de problemen. De vier mannen perkingen: er is enkele minuten lang werden allen gered, contact nodig tussen het vliegtuig, de - Dezelfde dag kreeg een kleine boot satelliet en het grondstation om de in de Atlantische Oceaan problemen. De vier opvarenden werden gered. Satellieten vanaf het grondstation. Bij de ffe- vliegtuigje in Alaska een noodlanding groot aantal satellieten van het type den van steeds meer landen, die ook J: *--• maken. De drie inzittenden werden Navstar gelanceerd. Met behulp van hun eigen grondstation kunnen heb- ~";red. deze kunstmanen is het mogelijk een ben. Men voorziet dat rond de eeuw- - Op 26 juni werd een man op een plaats van een schip of vliegtuig met wisseling zo'n beetje de hele wereld kleine boot in de Atlantische Oceaan een precisie van 10 meter te bepalen, gebruik maakt van de mogelijkheid Dit betekent niet alleen dat je (vijan- mensenlevens te redden nadat er via kwentie van 406 MHz, die momenteel in praktijksituaties wordt getest, kan gered, een code worden meegezonden waar door de in nood verkerende wordt geïdentificeerd en er bovendien infor- in veiligheid gebracht. matie over de aard van de noodsitua- - Op 27 juni werd een Amerikaanse delijke) zaken in de gaten kunt hou- tie wordt gegeven. De grondstations hebben alleen con tact met de satellieten als die zich, van hen uit gezien, boven de horizon bevinden. Als een satelliet een nood kreet opvangt terwijl er geen contact is met een grondstation, wordt deze noodkreet even opgeslagen en meteen doorgegeven als er contact tot stand komt. De gedachte achter Sarsat-Cospas is niet alleen om mensenlevens te spa ren. het is ook een kwestie van effi- 6 ciént werken. Het groeiende scheep- Ivaartverkeer veroorzaakt ook een groeiend aantal problemen. Alleen al in de Franse territoriale wateren ko men ieder jaar 3000 schepen in een noodsituatie terecht. De kosten voor het opsporen en redden van deze schepen stijgen snel, die kosten moe ien door de belastingbetaler worden opgebracht. Ook het luchtverkeer groeit snel. In Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten zijn nu al meer dan 200.000 vliegtuigen uitgerust met radiobakens die noodsignalen kun nen uitzenden. helikopterpiloot gered na een nood- den. je kunt zelfs een schip via een een satelliet e vangen. noodsignaal is ont- Een schip in nood. Als zo'n situatie zich voordoet op volle zee, kan een noodsignaal via een satelliet uitkomst bieden. De belangrijkste opgave om tot een zuinig verbruik te komen was de drastische vermindering van de weerstand. Citroen bereikt een weerstandfactor van 0.21 wat bui tengewoon gunstig is. Dat werd niet alleen bereikt door de vormgeving en de verbetering van het opper vlak. maar ook door de mechani sche weerstand (remmen en assen), de weerstand van de banden, het gewicht en de structuur. Voor de ECO 2000 zijn 85 onderde len nodig Ter vergelijking: de Ci troen GSA beschikt over 288 onder delen. De toepassing van kunststof leverde ook een flinke gewichtsbe sparing op. De versnellingsbak weegt 14 kilo in plaats van 30 kilo. Al met al ontstond voor de ECO 2000 een totaal gewicht van 480 kilo. terwijl een voertuig van deze afme tingen op dit moment nog rond de 700 kilo vergt. Drie cilinder Het meest kansrijke prototype kreeg uiteindelijk een motor van drie cilinders, voorzien van een integrale elektronische ontsteking. Het verbruik is drie liter op hon derd kilometer. De motor heeft een inhoud van 750 cc, die een maxi mum snelheid mogelijk maakt van 140 kilometer per uur. Hij loopt op superbenzine. De nuttige belading van de wagen bedraagt 320 kilo. Bij een eigen gewicht van 480 kilo maakt dat een hoogtecorrectie noodzakelijk, maar dat is zoals bekend bij Citroen geen probleem. Immers, de GS, BX en CX zijn onder andere met dit sys teem uitgerust. *7° gauw de mens belangstelling /ivoor een diersoort krijgt, is dat helaas voor de betrokken diersoort letterlijk levensgevaarlijk. Het is wel haast geniaal te noemen, hoe de menszijn misdaden tegenover dieren weet goed te praten. Er zijn filosofi sche, ethische, religieuze en nog vele andere argumenten gehanteerd door I vooraanstaande wetenschapsmensen om bepaalde zaken acceptabel te maken. De negerslaven zijn er een voorbeeld van. Deze ergerlijke uit was wordt dan ook door moderne filosofen als Peter Singer genoemd in vergelijking tot de onderdrukking van de dieren. Er is daardoor onder andere een duidelijke tendens om dieren bepaalde rechten toe te ken nen, zoals dit ook in een normale rechtstaat geschiedt met mensen, die niet voor zichzelf kunnen opkomen, (kinderen, dementen, ernstig zieken, enzovoorts) i De neushoorn is een van de dieren, die door de menselijke belangstelling dreigt uit te sterven. Wat is het geval? In sommige leefeenheden is het bezit van een groot gezin een bewijs van j aanzien. Niet alleen geldt een groot aantal kinderen als een goede oude- 4agsvoorziening van de ouders, maar net is ook een bewijs van grote poten- tie van de heer des huizes. Als dit bewijs van aanzien wat wordt 1 uitgebreid, schept een- dergelijke leef gemeenschap al gauw de mogelijk heid die potentie nog beter te bewij zen door het instellen van harems. Eén man met vele vrouwen dus, waar uit soms ontelbare kinderen voortko men. Het bewijs kinderen te kunnen •verwekken schijnt derhalve bij vele volken een zekere status te geven. Primitieve gemeenschappen hadden al miljoenen jaren geleden in hun rituele gebruiken de vruchtbaarheid als belangrijk onderdeel. Vruchten, uie op een mannelijk of vrouwelijk geslachtsorgaan leken werden als vruchtbaarheidssymbool gebruikt en soms zelfs aanbeden. Maar denk nu niet, dat dergelijke symbolen alleen bij zeer primitieve volkeren voorkomen. In sommige de- ten van ons land was en is het nog steeds gewoonte om onvruchtbare I Bouwen een of ander amulet te laten ®ragen, waardoor (naar men zegt) de op kinderen aanzienlijk wordt verhoogd Merkwaardigerwijs bestaat ook in ons land een vrij grote vraag naar zogenaamde potentieverhogen de middelen, hoewel deze vraag niet is Bijna verdwenen: De Sumatraanse y neushoorn. (Door Nol van Bennekom) Veertig jaar zijn er verstreken sinds het prototype van de Ci troën 2 CV het licht zag. Hoewel nog steeds zeer succesvol is het niet aan te nemen dat de Lelijke Eend het nog eens veertig jaar zal uit houden. Vandaar dat Citroën nu een jaar of vier doende is een kleine auto te ontwerpen, die de 2 CV niet alleen al moeten vervangen, maar die ook zuiniger én mooier is. Het gaat om de ECO 2000, die kort geleden is getoond aan een kleine groep autoredacteuren en waarvan bovendien een prototype werd ge toond op de Parijsc Salon. Citroën gaat er overigens voorals nog vanuit dat de ECO 2000 zich voorlopig op de markt zal manifes teren 'naast' de 2 CV, waarvoor nu eenmaal een onuitroeibaar publiek blijkt te bestaan De fabriek heeft bij de Franse overheid aangeklopt voor financiële steun voor het pro ject. Het ECO 2000-programma heeft sinds 1981 drie prototypen opgele verd: de SA 103, de SA 117 en de SA 109. Deze laatste moet het worden, want de SA 109 bleek het beste compromis te zijn op het gebied van ruimte, prestatie en verbruik. De doelstelling was een auto te ontwer pen die gemiddeld 1 op 33 zou lopen. Maar het moest wel een 'echte' auto zijn met normale ge bruiksmogelijkheden. Dat wil zeg gen: voldoende ruimte bieden aan vier personen, goede rij kwaliteiten hebben, voldoende prestaties om met het verkeer mee te komen, een aanvaarde esthetiek hebben, en vol doen aan alle bestaande reglemen ten. Dat laatste zal een auto met spleetkoplampen zoals op de foto onmogelijk maken. van Saksen honderdduizend Taler be taalde voor een enkele narwaltand en de Taler was toen geen gedeva lueerde munt. Soorten Er leven nog vijf soorten neushoorns op onze aarde. De eerste soorten dateren al van zestig miljoen jaar geleden. De Afrikaanse soorten zijn het grootst. De witte (breedlip) neus hoorn weegt ruim 3,5 ton. Zijn neef, de zwarte of puntlip neushoorn is wat minder zwaar. Ze zijn overal beschermd. Dat wil zeggen dat in het Nationale Park Tsavo in Kenia het aantal van tienduizend stuks terug liep tot circa honderd. Het is ook niet eenvoudig zo'n park met een groot oppervlak afdoende te beschermen, maar toch.... De Aziatische neushoorns hebben maar één hoorn en een typische huid, waaraan zij de naam pantsemeus- hoorns danken. Hij is al praktisch uitgestorven. Van de kleine Javaanse neushoorn leven er nog enkele stuks. De Sumatraanse neushoorn maakt het al niet veel beter. Hoewel er een aantal van deze indruk wekkende dieren zyn ondergebracht in natuurreservaten, veroorzaakt de hoge prijs van de hoorn (soms tot 20.000 gulden per stuk) een ongerem de stroperij. Het bewaken van een natuurpark is een wel haast onmoge lijke taak. De stropers worden dan ook steeds brutaler en hebben inmid dels de dood van menige parkbewa ker op hun geweten. Maar laten we niet te hard zijn in ons oordeel. Nog maar enkele tientallen jaren gele den waren er jagers op groot wild uit onze 'beschaafde' landen, die er prat op gingen meer dan driehonderd neushoorns te hebben geschoten. Veel kunst was daar niet voor nodig. De neushoorn vormt met zijn lengte van vier meter een groot doelwit. Boven dien is het dier zeer nieuwsgierig en kan het slecht zien Waarmee de pres taties van dit soort sportieve lieden meteen zijn teruggebracht tot de juis te waarde. Het is natuurlijk in- en intriest, dat deze prachtige, oeroude diersoort ondanks de pogingen van het Wereld Natuur Fonds ten onder dreigt te gaan aan bijgeloof. Het bijgeloof, dat de tot poeder gema len hoorn van het dier een afrodisia- cum zou zijn. Zielig voor de neushoorns en ook zielig voor die mensen. Iz. Af. de Klerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 13