notaris...
I ^BW'P'NjWnïwÏMgSrfB- '^••-
*nfcj&
fotografie wim riemens
n« idsen heerst
M it-Kroes van
heeft, al in
jejtethetloods-
moet wor-
joèbtenaar tot
fstfis. Men is
«"deelt ver-
tji dit moment op
rü tteeste kleinere
tó' »men Rijpert
'fuseerde situatie
«zalzijn.dat de
ai wood op de plank
iüj( Wweemoed aan
egs terugdenken. ,,Ons
u'J^oe strot
iter.
IdAdemaisbet
Isa lom het
Uf "en de
Jo organisaties
"tis tegemoet te
'de loodsen
'Privatiseren, zo
'Hjke
'omst met België
•De minister is
dd moeten
ressentieel punt
'de uitgebreide
'dsarvan, zo zegt
its «s er niet over
:tS wn beschouwing
Hl iWdsen er van uit
irdl «stotlng van de
«hepen nu
i« ™uele loodsen, ls
inmiddels bij de loodsenorganisaties veranderd in 'ja,
mits'.
De Landelijke Vereniging Personeel Loodswezen
(LVPL) is zoals de zaken er nu voorstaan, tegenstander
van privatisering Een binnenambtelijke oplossing van
de problemen bij DGSM verdient de voorkeur, zo
zeggen de leden. Om de zken echter bij een eventuele
privatisering in eigen hand te kunnen houden heeft het
ondersteunend personeel zich, in navolging van de
loodsen, sinds begin dit jaar verenigd in de LVPL Deze
vereniging kan gaan fungeren als werkgever voor de
ondersteunende diensten. De LVPL rekent daartoe de
bemanningen van de loodsenvaartuigen, de betonning
en bebakening en materieeldienst
„Nu zijn we nog ambtenaren; dat geeft zekerheid. Die
valt weg als we een privé-bedrijf worden", zo verwoordt
Willem Wolters, voorzitter van de afdeling Scheldemond
van de LVPL. het standpunt van de vereniging. Bij het
bereiken van haar doel - zich opwerpen als partij in
overname van DGSM - werkt de LVPL nauw samen met
de ambtenarenvakbond ABVA KABO.
Als het al tot privatisering moet komen - „De minister
kijkt niet verder dan haar neus lang is. dus niet verder
dan Rijn- en IJmond", aldus Wolters - dan mogen de
ondersteunende diensten zeker niet een bedrijf worden
dat onder de supervisie staat van de loodsen. „Wij
hebben natuurlijk wel dezelfde belangen als de loodsen.
We zijn tot elkaar veroordeeld. Maar we willen wel zelf
grip houden op de zaak". Dat kan volgens Wolters en
John Doorns, landelijk LVPL-secretaris, door de
vereniging bij privatisering zelfbestuur te geven ..Dat
moet in de vorm van een organisatie waarin de
werknemers het bedrijf via een algemene
ledenvergadering leiden. Het management is daarbij
dus verantwoording schuldig aan de ledenvergadering"
reorganisatie
Ook bij een binnenambtelijke oplossing - privatisering
of geen privatisering, een reorganisatie moet er komen,
vindt de LVPL, daarin gesteund door de loodsen en
directeur Bollen- is verzelfstandiging van de diensten
noodzaaak. „DGSM is bestuurlijk een chaos. Er zijn
vier districten met een geheel eigen problematiek. Dat
laat zich niet vanuit Rijswijk besturen". De diensten
moeten het (grotendeels) weer zelf voor het zeggen
krijgen.
Hoe de beslissing uiteindelijk ook zal uitvallen, nieuwe
afsprken met België over de verdeling van het werk zijn
noodzaak, zo schaart de LVPL zich in dit geval achter de
loodsen „De kans is anders groot dat het werk voor
vierhonderd mensen in het district naar het buitenland
gaat. in dit geval naar België".
Zolang een vlotte en veilige afwikkeling van de
scheepvaart op de Westerschelde is gewaarborgd, zal
minister Smit-Kroes bij de uitvoering van de
privatiseringsplannen districtsdirecteur Bollen niet op
haar weg vinden. De heer Bollen zeg 'neutraal' te staan
ten opzichte van die plannen en pivatisenng 'in
principe'juist te vinden
De eerste dienst die daar naar zijn mening voor in
aanmerking komt. is de vaarwegmarkering. Dat levert
weinig praktich praktische problemen op en kan in feite
van de ene op de andere dag worden uitgevoerd, zo
vindt de heer Bollen. Het resultaat van het onderzoek
bij deze dienst had deze week bekend moeten worden.
Dat is echter weer voor een termijn van veertien dagen
uitgesteld
De privatisering van de loodsen is een heel andere zaak
concludeert ook de heer Bollen ..De loodsen vrezen dat
hun inkomen bij privatisering gevaar loopt, gezien de
claim die de Belgen leggen op de beloodsing van
schepen die via de Wielingen de Westerschelde
opvaren". Doorbreken van die claim is volgens directeur
Bollen noodzaak om de zogenaamde regeling
loodsdienst, 1966 effectief te maken. In die regeling is de
verdeling van dc loodsgelden tussen Nederland en
Belgie vastgelegd op 72,5 procent voor de Belgen en 27.5
procent voor de Nederlanders. De regeling beoogde met
name een einde te maken aan de felle concurrenti estrijd
tussen beide loodsenkorpsen. ..De loodsen zijn bang dat
de regeling wordt opgezegd als het tot privatiseren
komt, maar zo verloopt het verkeer tussen twee
bevriende staten nu eenmaal niet. Ik heb het volste
vertrouwen in het overleg met België over de verdeling".
Een beslissing tot privatisering van de loodsen mag niet
los staan van de beslissing hetzelfde te doen met de
ondersteunende diensten, vindt de heer Bollen.
..Gelijktijdig uitvoeren is een andere zaak. ik denk niet
dat dat lukt. Maar je mag de mensen niet te lang m het
onzekere laten".
controle
Als inderdaad woardt overgegaan tot privatisering,
dan is een omvangrijk controleapparaat noodzaak. Dat
vindt althans de LVPL. De heer Bollen is het daar
volstrekt mee oneens. „De overheid moet natuurlijk de
randvoorwaarden vastleggen in een wettelijk kader.
De controles op de naleving kunnen met een
betrekkelijk klein ambtelijk apparaat worden
uitgevoerd".
De privatisering van de verkeersdienst is in het hele
verhaal buiten beschouwing gebleven. Die dienst is
momenteel onderwerp vaan een efficiëntie-onderzoek.
Pas later zal een onderzoek volgen naar de
mogelijkheden tot privatisering Dat onderzoek zal
duidelijk maken dat een verkeersdienst als privébedrijf
niet kan, zo zei hoofdverkeersleider A. J. Nooijen
onlangs na afloop van een gesprek met de minister. Ook
directeur Bollen is die mening toegedaan. „De
verkeersdienst is een beheersdienst Die privatiseren
zou net zo iets zijn als het pohtie-apparaat in
particuliere handen geven De vergelijking gaat mank.
ik weet het, maar toch". Privatisering van het
loodsenkorps zal een gezonde ontwikkeling van de
verkeersdienst - waarbij de komst van de uitgebreide
walradarketen een belangrijke rol speelt - niet in de weg
staan, zo meent de heer Bollen.
Alle onderzoeken zorgen voor onrust onder het
personeel. Het is dan ook zaak dat haast wordt
gemaakt, aldus de heer Bollen. Vooral ook voor mensen
die hun baan zullen verliezen, omdat afvloeien als
ambtenaar nu eenmaal gunstiger is dan te worden
ontslagen bij een pnvé-ondememing. Want dat er banen
zullen verdwijnen staat voor directeur Bollen vast
Hoeveel, dat laat hij nog in het midden.
Bij de betrokken partijen liggen de standpunten op z'n
minst genuanceerd - loodsen zijn individualisten en dat
wordt men wel gewaar als men gesprekken met hen
voert, een gegeven, waar mevrouw Smit-Kroes stellig
haar voordeel mee zal proberen te doen. Verdeelde
groeperingen sneeuwt men makkelijke onder dan
eensgezinde.
Over één ding zijn de betrokkenen het overigens van
harte eens. Privatisering berust op een politiek
uitgangspunt en politieke besprekingen leveren veel
ongrijpbaars op .Het zal", voorspelt Van Noppen,
„tenslotte gaan als met de Oosterscheldedam De
politiek heeft een trein op gang gezet en die valt moeilijk
of niet meer tegen te houden".
a.j.sneien hans verbeek
1