notaris... I ^BW'P'NjWnïwÏMgSrfB- '^••- *nfcj& fotografie wim riemens n« idsen heerst M it-Kroes van heeft, al in jejtethetloods- moet wor- joèbtenaar tot fstfis. Men is «"deelt ver- tji dit moment op rü tteeste kleinere tó' »men Rijpert 'fuseerde situatie «zalzijn.dat de ai wood op de plank iüj( Wweemoed aan egs terugdenken. ,,Ons u'J^oe strot iter. IdAdemaisbet Isa lom het Uf "en de Jo organisaties "tis tegemoet te 'de loodsen 'Privatiseren, zo 'Hjke 'omst met België •De minister is dd moeten ressentieel punt 'de uitgebreide 'dsarvan, zo zegt its «s er niet over :tS wn beschouwing Hl iWdsen er van uit irdl «stotlng van de «hepen nu i« ™uele loodsen, ls inmiddels bij de loodsenorganisaties veranderd in 'ja, mits'. De Landelijke Vereniging Personeel Loodswezen (LVPL) is zoals de zaken er nu voorstaan, tegenstander van privatisering Een binnenambtelijke oplossing van de problemen bij DGSM verdient de voorkeur, zo zeggen de leden. Om de zken echter bij een eventuele privatisering in eigen hand te kunnen houden heeft het ondersteunend personeel zich, in navolging van de loodsen, sinds begin dit jaar verenigd in de LVPL Deze vereniging kan gaan fungeren als werkgever voor de ondersteunende diensten. De LVPL rekent daartoe de bemanningen van de loodsenvaartuigen, de betonning en bebakening en materieeldienst „Nu zijn we nog ambtenaren; dat geeft zekerheid. Die valt weg als we een privé-bedrijf worden", zo verwoordt Willem Wolters, voorzitter van de afdeling Scheldemond van de LVPL. het standpunt van de vereniging. Bij het bereiken van haar doel - zich opwerpen als partij in overname van DGSM - werkt de LVPL nauw samen met de ambtenarenvakbond ABVA KABO. Als het al tot privatisering moet komen - „De minister kijkt niet verder dan haar neus lang is. dus niet verder dan Rijn- en IJmond", aldus Wolters - dan mogen de ondersteunende diensten zeker niet een bedrijf worden dat onder de supervisie staat van de loodsen. „Wij hebben natuurlijk wel dezelfde belangen als de loodsen. We zijn tot elkaar veroordeeld. Maar we willen wel zelf grip houden op de zaak". Dat kan volgens Wolters en John Doorns, landelijk LVPL-secretaris, door de vereniging bij privatisering zelfbestuur te geven ..Dat moet in de vorm van een organisatie waarin de werknemers het bedrijf via een algemene ledenvergadering leiden. Het management is daarbij dus verantwoording schuldig aan de ledenvergadering" reorganisatie Ook bij een binnenambtelijke oplossing - privatisering of geen privatisering, een reorganisatie moet er komen, vindt de LVPL, daarin gesteund door de loodsen en directeur Bollen- is verzelfstandiging van de diensten noodzaaak. „DGSM is bestuurlijk een chaos. Er zijn vier districten met een geheel eigen problematiek. Dat laat zich niet vanuit Rijswijk besturen". De diensten moeten het (grotendeels) weer zelf voor het zeggen krijgen. Hoe de beslissing uiteindelijk ook zal uitvallen, nieuwe afsprken met België over de verdeling van het werk zijn noodzaak, zo schaart de LVPL zich in dit geval achter de loodsen „De kans is anders groot dat het werk voor vierhonderd mensen in het district naar het buitenland gaat. in dit geval naar België". Zolang een vlotte en veilige afwikkeling van de scheepvaart op de Westerschelde is gewaarborgd, zal minister Smit-Kroes bij de uitvoering van de privatiseringsplannen districtsdirecteur Bollen niet op haar weg vinden. De heer Bollen zeg 'neutraal' te staan ten opzichte van die plannen en pivatisenng 'in principe'juist te vinden De eerste dienst die daar naar zijn mening voor in aanmerking komt. is de vaarwegmarkering. Dat levert weinig praktich praktische problemen op en kan in feite van de ene op de andere dag worden uitgevoerd, zo vindt de heer Bollen. Het resultaat van het onderzoek bij deze dienst had deze week bekend moeten worden. Dat is echter weer voor een termijn van veertien dagen uitgesteld De privatisering van de loodsen is een heel andere zaak concludeert ook de heer Bollen ..De loodsen vrezen dat hun inkomen bij privatisering gevaar loopt, gezien de claim die de Belgen leggen op de beloodsing van schepen die via de Wielingen de Westerschelde opvaren". Doorbreken van die claim is volgens directeur Bollen noodzaak om de zogenaamde regeling loodsdienst, 1966 effectief te maken. In die regeling is de verdeling van dc loodsgelden tussen Nederland en Belgie vastgelegd op 72,5 procent voor de Belgen en 27.5 procent voor de Nederlanders. De regeling beoogde met name een einde te maken aan de felle concurrenti estrijd tussen beide loodsenkorpsen. ..De loodsen zijn bang dat de regeling wordt opgezegd als het tot privatiseren komt, maar zo verloopt het verkeer tussen twee bevriende staten nu eenmaal niet. Ik heb het volste vertrouwen in het overleg met België over de verdeling". Een beslissing tot privatisering van de loodsen mag niet los staan van de beslissing hetzelfde te doen met de ondersteunende diensten, vindt de heer Bollen. ..Gelijktijdig uitvoeren is een andere zaak. ik denk niet dat dat lukt. Maar je mag de mensen niet te lang m het onzekere laten". controle Als inderdaad woardt overgegaan tot privatisering, dan is een omvangrijk controleapparaat noodzaak. Dat vindt althans de LVPL. De heer Bollen is het daar volstrekt mee oneens. „De overheid moet natuurlijk de randvoorwaarden vastleggen in een wettelijk kader. De controles op de naleving kunnen met een betrekkelijk klein ambtelijk apparaat worden uitgevoerd". De privatisering van de verkeersdienst is in het hele verhaal buiten beschouwing gebleven. Die dienst is momenteel onderwerp vaan een efficiëntie-onderzoek. Pas later zal een onderzoek volgen naar de mogelijkheden tot privatisering Dat onderzoek zal duidelijk maken dat een verkeersdienst als privébedrijf niet kan, zo zei hoofdverkeersleider A. J. Nooijen onlangs na afloop van een gesprek met de minister. Ook directeur Bollen is die mening toegedaan. „De verkeersdienst is een beheersdienst Die privatiseren zou net zo iets zijn als het pohtie-apparaat in particuliere handen geven De vergelijking gaat mank. ik weet het, maar toch". Privatisering van het loodsenkorps zal een gezonde ontwikkeling van de verkeersdienst - waarbij de komst van de uitgebreide walradarketen een belangrijke rol speelt - niet in de weg staan, zo meent de heer Bollen. Alle onderzoeken zorgen voor onrust onder het personeel. Het is dan ook zaak dat haast wordt gemaakt, aldus de heer Bollen. Vooral ook voor mensen die hun baan zullen verliezen, omdat afvloeien als ambtenaar nu eenmaal gunstiger is dan te worden ontslagen bij een pnvé-ondememing. Want dat er banen zullen verdwijnen staat voor directeur Bollen vast Hoeveel, dat laat hij nog in het midden. Bij de betrokken partijen liggen de standpunten op z'n minst genuanceerd - loodsen zijn individualisten en dat wordt men wel gewaar als men gesprekken met hen voert, een gegeven, waar mevrouw Smit-Kroes stellig haar voordeel mee zal proberen te doen. Verdeelde groeperingen sneeuwt men makkelijke onder dan eensgezinde. Over één ding zijn de betrokkenen het overigens van harte eens. Privatisering berust op een politiek uitgangspunt en politieke besprekingen leveren veel ongrijpbaars op .Het zal", voorspelt Van Noppen, „tenslotte gaan als met de Oosterscheldedam De politiek heeft een trein op gang gezet en die valt moeilijk of niet meer tegen te houden". a.j.sneien hans verbeek 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 29