barbaars de onzekere toekomst van india PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT sikhs willen eigen identiteit behouden l M/EEK-UIT PAGINA 1 7 ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 Zorgen om India, zorgen In India vooral. Hoe moet het onmetelijk grote land verder na de bloedige gebeurtenissen die volgden op de moord op Indira Gandhi? Is s' werelds grootste democratie in acuut gevaar? HARD Er zijn weer files in de straten van New Delhi, dus het leven is er weer normaal. Het anarchistische verkeer, waar toeters en duizenden handen de plaats van regels innemen, staat bumper aan bumper, alsof er nooit iets is gebeurd. Hier en daar zijn de lidtekens nog te zien. De uitgebrande wrakken van bussen die nog langs de straten liggen, de dichtgespijkerde winkels die tijdens India's 'Kristallnacht' geplunderd werden, de uitgebrande huizen in sommige armoewijken. En vooral de vluchtelingenkampen waar meer dan 20.000 bange sikhs het moment afwachten waarop ze zich weer veilig genoeg kunnen voelen om naar huis terug te gaan. Naar huis, dat wil zeggen: naar de buurten waar de hindoes vorige week met stokken, stenen en messen op hen afkwamen. Is het allemaal een weliswaar gruwelijke, maar op zichzelf staande episode geweest? Is het geweld dat volgde op de moord op premier Indira Gandhi niet meer geweest dan een plotselinge opwelling van volkswoede, een incidenteel program? Men zal het bijna voor India hopen. Men zou bijna hopen dat de meer dan duizend sikhs die zijn vermoord de volle prijs zijn die is betaald voor de wandaad van hun geloofsgenoten, die woensdag een weerloze premier bij haar eigen huis doodschoten. Want dan zou het leven weer gewoon door kunnen gaan. De gebeurtenissen van vorige week zouden dan niet meer zijn dan een van de vele bloedige verhalen in het grote boek van het sub-continent. Mensen, zoals de schrijver V.S. Naipaul zo mooi heeft gezegd: Si „Barbaarshard". De tijd zal het leren. Het kan goed I zijn dat de democratie in India, die 13 niet ouder is dan 37 jaar maar die opmerkelijk sterk is gebleken, zich i nu al andermaal heeft opgericht. ■A Immers, bleef de democratie ook niet gehandhaafd toen in 1948 Mahatma Gandhi werd vermoord als I uitvloeisel van rellen die 200.000 mensen het leven kostte? Aan de andere kant. er zijn enige nj ontwikkelingen in de Indiase [j samenleving aan te wijzen die nieuw I zijn, en die gevaarlijke kanten j hebben De moord op Indira Gandhi, 1 ondewrok van de sikhs dat aan die J moord ten grondslag lag. vormen J daar niet meer dan een symptoom 0 v, merkwaardig Sikhs hebben in het veelstromenland dat India heet, altijd al een wat merkwaardige plaats ingenomen. De hindoes, die "iel hun 500 mil joen 80 procentvan delndiase bevolking uitmaken j hebben hen steeds gezien zoals (sommige Nederlanders de Belgen, «sommige Britten de Ieren. I Kortom, als wat dommige, botte I mensen Het lange haar en de J tulband die ze dragen, zou hun brein iJ negatief beïnvloeden Vooral rond 12 uur 's middags zouden ze op hun domstzijn. zo wil het volksgeloof. Dat is zo ingeburgerd dat een P hindoe-humorist die het over sikhs heeft, maar op z'n horloge hoeft te pjken om de lachers op zijn hand te nijgen. I ^nkhs. aan de andere kant. zijn 1 j trotse mensen die zich in stilte (en I j*®15 ook niet in stilte) beter achten I "de grote volksmassa's. Daar is I reden toe. Sikhs nemen een I buitenproportioneel belangrijke P-aats in de Indiase samenleving in. I Depresident van India is een sikh. 'J Hoewel ze met, 14 miljoen zielen maar 2 procent van de totale Behalve de twee genoemde ontwikkelingen (seperatisme en godsdiensttwisten) ligt er nog een derde tijdbom onder de Indiase samenleving: de armoede. Hoewel de meeste mensen nu in ieder geval te eten hebben, blijft het daarbij voor de meerderheid. De armoedegrens in India kan op een jaarinkomen van 1500 gulden worden gesteld. Meer dan de helft van de mensen zit daar onder. Een wandeling door het voor rijk doorgaande deel van de toch al voor rijk doorgaande stad Delhi, laat niets aan duidelijkheid te wensen over. De arme sloebers die er bijvoorbeeld bij wegenaanleg en huizenbouw betrokken zijn. vervuilde, kromme, zieke mannen en vrouwen die voor een hongerloontje de hele dag met stenen sjouwen of greppels graven, en in tenten vlak bij het werk bivakkeren, vormen een permanente aanklacht tegen de samenleving. Sommige politieke waarnemers hebben er terecht op gewezen dat de rellen van vorige week, die ernstiger en wijd verspreider waren dan India sinds de onafhankelijkheidswoelingen van 1947 heeft gezien, dit allemaal in of vlakbij armoewijken afspeelden. Een van hen, een hooggeplaatste buitenlandse diplomaat: „Voor mij was dit een totale revolutie van de laagste klasse van de samenleving die vol ongenoegen zit, en nu in één keer een doelwit op een presenteerblaadje aangeboden kreeg, de economisch over het algemeen succesvollere sikhs". nadeel Wel, dat zijn zo de problemen waarmee de nieuwe premier van India, Rajiv Gandhi, te maken gaat krijgen. Kan hij het aan? Er zijn in ieder geval een paar zaken in zijn nadeel aan te wijzen. Mevrouw Gandhi duldde niemand naast zich. Ze splitste enkele malen de Congres Partij om zich van haar tegenstanders te ontdoen, en stond ook in de naar haar gemodelleerde en zelfs naar haar genoemde Congres (I) Partij geen mededingers toe. Als iemand te veel invloed leek te krijgen, werd hij simpelweg ontslagen of naar een van de deelstaten verbannen. Vlijers. jabroers, strooplikkers bleven over. een noodlottig gevolg van haar wantrouwen en van haar zeg maar gerust keizerlijke allures. Rajiv Gandhi staat aan het hoofd van die party, en moet het land nu zonder echt sterke of ervaren medestrijders zien te runnen. Hij heeft bovendien zelf ook weinig ervaring, omdat hij pas vier jaar geleden tegen zijn zin in de politiek terechtkwam, nadat zijn jongere broer Sanjay (die door Gandhi als haar opvolger was bestempeld) bij een vliegtuigongeluk om het leven was gekomen. Zo'n onervaren ploeg, bij zoveel levensgrote zorgen - Rajiv Gandhi zal het niet gemakkelijk krijgen. En dat voor een man die veel liever verkeerspiloot was gebleven, en die de politiek inging „omdat ik mamma niet in de steek kan laten". Het is een heel apart soort tragedie. Eén van Rajivs vrienden omschreef hem onlangs in de Britse krant Financial Times als „een van de aardigste mensen die tk ken". Aardigheid is niet een kwaliteit die als eerste in je opkomt als je nadenkt over het soort leider dat India nodig lijkt te hebben. Je denkt dan toch eerst aan de vrouw van wie de stoffelijke resten binnenkort boven de besneeuwde toppen van het Himalayagebergte zullen worden uitgestrooid, aan Indira die, zoals haar fans zo vaak schreeuwden, dan voorgoed India is geworden. henk dam bevolking uitmaken, hebben ze een buitengewoon grote vertegenwoordiging als het gaat om het aantal artsen, ingenieurs, hoge ambtenaren en vooral politiemensen en militairen. Het zijn bovendien de sikhs geweest die in de regio waar ze vandaan komen, de Punjab in Noordwest-India, de agrarische revolutie startten die er voor heeft gezorgd dat India, dat in de jaren '60 en '70 nog zovele rampzalige hongersnoden kende, nu voldoende voedsel produceert en zelfs wat kan exporteren. Hier beginnen we dus het hart van de problemen rond de sikhs te raken. De sikhs, die als bevolkingsgroep succesvol waren, zagen zich de afgelopen jaren geconfronteerd met steeds meer eisen van de centrale regering in New Delhi. Daarbij moet in het oog worden gehouden dat de sikhs hun eigen deelstaat tot voor kort met een vrij grote mate van autonomie konden besturen. Zo hadden ze het ook graag: sikhs hebben een eigen identiteit hier, gebaseerd op hun eigen godsdienst, het in de 15e eeuw gestichte sikkhisme dat inhoudelijk halverwege de islam- en de hindoegodsdienst staat. Toen New Delhi aan die autonomie begon te tornen, en dus de identiteit van de sikhs begon aan te tasten, startten de problemen. Eerst waren die er tussen de regering-Gandhi en de reguliere politieke partij van de sikhs, de Akali Dal. Toen die partij gaandeweg door de machiavellist Indira Gandhi met allerlei machinaties de macht werd ontnomen, stond een moeilijker tegenstander op. een rebellenlegertje onder leiding van Singh Bhindranwale De loop der gebeurtenissen daarna schokte de wereld. De rebellen verschansten zich in het heiligste der heiligen voor de sikhs, de Gouden Tempel in de hoofdstad van de Punjab, Amritsai. Gandhi zette in juni het leger in bij de ontzetting van die tempel. Daarbij kwamen tenminste 600 sikhs om het leven, onder wie Bhindranwale. Dat de Gouden Tempel door het Gandhi-leger geschonden was, was een zware belediging voor alle sikhs. Het leidde tot een toenemende roep om een onafhankelijke staat, Khalistan. en - vooral - om wraak. We hebben gezien waar dit vorige week woensdag toe leidde. De gebeurtenissen in de Punjab staan niet op zichzelf. Ook in andere Indiase deelstaten zijn er seperatistische bewegingen: in Assam in het noordoosten bijvoorbeeld, en in Jammu en Kasjmir in het noorden. Dat die bewegingen een steeds luider keel opzetten, moet vooreen belangrijk deel op rekening van de regering-Gandhi worden geschreven. Die hevelde steeds meer macht over naar de centrale regering in Delhi, een historisch gezien onverantwoordelijke gang van zaken. Want de deelstaten zijn veel ouder dan India zelf. Die staten hebben veelal eigen culturen, eigen identiteiten die eeuwen teruggaan. India is niet meer dan een verzameling staten en staatjes, die de Britten in de tijd van hun imperium bezet hielden. Dat gegeven is cruciaal. Toen mevrouw Gandhi de gekozen premier van Kasjmir tot aftreden dwong ten faveure van iemand die haar gunstiger gezind was. tastte de identiteit van die deelstaat aan. Datzelfde gebeurde toen ze in augustus de premier van de deelstaat Andrha Pradesh, de filmster Rama Rao, aan de kant wilde zetten, een poging die overigens mislukte. aanhangwagens Daar kwam een tweede, buitengewoon bedenkelijke ontwikkeling bij. De seperatistisch geaarde ruzietjes in de verschillende deelstaten kregen religieuze aanhangwagens. In de Punjab ging het sikhs versus hindoes, in Kasjmir om moslims tegen hindoes. Religieus geïnspireerde botsingen liggen in India altijd op de loer Het land. met zijn 500 miljoen hindoes, 80 miljoen moslims. 14 miljoen sikhs. 5 miljoen boeddhisten. 18 miljoen christenen en volgelingen van nog vele andere godsdiensten, geldt ais religieus tolerant, maar dat is niet onvoorwaardelijk juist. Trevor Fishlock, die voor The Times jarenlang correspondent in India is geweest, schrijft,in zijn boek India File: „De spanningen lopen vaak hoog op. als hindoes en moslims naast elkaar wonen. Een gerucht, een duw, een ingebeelde belediging die iets met een koe of een varken te maken heeft, is al voldoende voor botsingen waarbij massa's mensen geslagen of doodgeschoten worden" In mei dit jaar vielen 200 doden in Bombay bij gevechten tussen moslims en hindoes, en vorig jaar kwamen meer dan 5000 mensen om het leven in Assam toen de hindoes daar het niet meer namen dat moslims uit Bangla Desh zich in hun staat vestigden, en hen met speren, pijlen en bogen, geweren en machetes te lijf gingen. De grote politieke leiders van India. Mahatma Gandhi, Nehru en diens dochter Indira, hebben er altijd nauwlettend op toegezien dat de godsdienst buiten de politiek van het land bleef Er bestaan in India bijvoorbeeld geen politieke partijen op religieuze grondslag De vraag is of dat zo blijft. Kunnen bijvoorbeeld de sikhs, de moslims en andere minderheidsgroeperingen die steeds de Congres (I) Partij van Indira Gandhi hebben gesteund omdat die voor minderheden heette op te komen, nu nog wel op deze partij stemmen? Sikhs die in Oost-Delhi door het geweld getroffen zijn geweest, hebben me verteld dat plaatselijke politici van de Congres (I) Partij daadwerkelijk aan de rellen meededen, kennelijk om hun steun onder de hindoes te vergroten. Dergelijke verhalen doen in India razendsnel de ronde onder alle minderheden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 17