Leefgemeenschap spant
geding aan tegen PZEM
WA TERSPORTVERENIGING WIJST
VOORSTEL VAN KORTGENE AF
Vliegveld Midden-Zeeland
blijft kampen met tekorten
Chinese sportdelegatie op bezoek
KRAKERS EISEN AANSLUITING OP GAS EN LICHT
Belastinginspectie in
Oostburg in de loop
van '85 mogelijk dicht
Bijdrage van 100.000 gulden teveel
WOENSDAG 31 OKTOBER 1984
VLISSINGEN - De leefgemeenschap Jacta in Vlissingen wil een kort geding aanspannen
tegen de NV PZEM om te bewerkstelligen dat het door Jacta gekraakte pand wordt
aangesloten op het gas- en elektriciteitsnet. Daarnaast eist Jacta een schadevergoeding van
duizend gulden voor de twee weken dat de bewoners van het pand zonder gas en licht hebben
gezeten. Overigens hangt hen ook een procedure boven het hoofd, aangespannen door de
stichting 'Blijf van m'n Lijf Zeeland, de eigenaresse van het gekraakte pand. De stichting wil
met inschakeling van de rechter bereiken dat het pand wordt ontruimd.
personen, die dan maximaal drie
maanden worden gehuisvest. Jacta
wil verder steun verlenen aan creatie
ve jongeren door hen te helpen bij het
vinden van oefen- en expositieruim
tes. „Om die doelstellingen te kunnen
realiseren was een groot pand nodig,
De leefgemeenschap Jacta, bestaande
uit zeven volwassenen en twee kinde
ren, kraakte twee weken geleden het
sinds april leegstaande voormalige
opvanghuis van de stichting 'Blijf van
m'n Lijf De reden voor de kraakactie
was enerzijds het feit dat de leden om
uiteenlopende redenen zonder woning
waren geraakt en anderzijds omdat
het pand aan de Van Dishoeckweg het
mogelijk maakt de doelstellingen van
de gemeenschap te verwezenlijken
„Dit pand biedt ons de ruimte om
mensen op te vangen. We denken
daarbij aan daklozen, mensen die
buiten de normale hulpverleningsre
gelingen vallen en mensen die worden
bedreigd. Daarnaast wil Jacta men
sen helpen met informatie over bij
voorbeeld hulpverlenende instanties.
En tenslotte willen wij door samen te
wonen economischer leven en elkaar
steun geven bij problemen", aldus
woordvoerder Alex Léon. Om opvang
mogelijk te maken wordt steeds in het
huis ruimte opengelaten voor twee
Marifoongebruik
op kanaal naar
Gent bij slecht
zicht verplicht
(Van onze correspondent)
GENT Op korte termijn zul
len stappen worden onderno
men om op het Nederlands ge
deelte van het kanaal Gent-Ter-
neuzen bij slecht zicht het ge
bruik van het marifoonkanaal
11 verplicht te stellen voor sche
pen die op radar varen. Dat
blijkt uit het antwoord van het
comité van ministers op een
schriftelijke vraag van de Gent
se senator W. Claeys in de raad
gevende interparlementaire Be-
neluxraad.
Claeys bracht in zijn vraag de
communicatieproblemen voor
de scheepvaart op het kanaal bij
slecht zicht aan de orde. Volgens
de senator bestaat er over de
radiocommunicatie een 'verwar
rende situatie' op het Neder
lands gedeelte van de vaarweg.
Hij wilde van de interparlemen
taire Beneluxraad weten welke
maatregelen genomen kunnen
worden
In het antwoord wijst het comité
van ministers erop dat volgens
het van kracht zijnde vaarregle-
ment het voortdurend ingescha
keld zijn van de marifoon op het
VHF-kanaal 10 door vaartuigen
die met radar varen, verplicht is.
Zeeschepen en duwstellen lan
ger dan 110 meter en breder dan
twaalf meter moeten luisteren
naar de verkeerspost Terneuzen.
Hiervoor wordt kanaal 11 aange
wezen.
Van zijn kant heeft het Belgische
ministerie van openbare werken
(die het Belgisch gedeelte van
het kanaal beheert) drie jaar
geleden in een bericht aan de
binnen scheepvaart meegedeeld
dat in verband met navigatie en
manoeuvres van zeeschepen de
schippers van binnenvaartuigen
verzocht worden te luisteren op
kanaal 11.
De ministers wijzen er verder op
dat de marifooninstallatie van
een op radar varend schip op de
wateren waar de scheepvaart
door een verkeersbegeleidings-
dienst wordt geassisteerd, voort
durend, moet zijn ingeschakeld
op het kanaal dat de beheerder
van dat water aanwijst. Door de
bouw van de Schelde-radarke-
ten zal in toenemende mate (ook
op het kanaal Gent-Temeuzen)
informatie aan de scheepvaart
kunnen worden verstrekt.
Reglement
In het raam van deze ontwikke
lingen past een spoedige aan
passing van het vaarreglement.
De tekst zal zoveel mogelijk in
overeenstemming worden ge
bracht met het scheepvaar
treglement van de Westerschel-
de dat sedert 1 januari '82 van
kracht is en dat op zijn beurt is
gesteund op de internationale
verdragen inzake aanvaringen
op zee.
Volgens het ministercomité be
schikt de beheerder van het ka
naal Gent-Terneuzen dan over
de mogelijkheid voor vaartuigen
varend met radar bij slecht zicht
het voortdurend beluisteren van
marifoonkanaal 11 voor te schrij
ven.
Senator Claeys wilde verder we
ten waarom de middensluis in
Terneuzen pas in '87 in gebruik
wordt genomen. Het comité van
ministers deelde mee dat een
efficiente bediening van de zee
sluis en binnenvaartsluis be
langrijker wordt geacht dan in
schakeling op zeer korte termijn
van de middensluis Voorrang is
gegeven aan de uitvoering van
de werkzaamheden voor het cen
trale bedieningssysteem van het
sluizencomplex. De Belgische
autoriteiten betreuren de ver
traging die de planning voor de
middensluis heeft opgelopen.
Zij verwijzen naar het perio
diek Belgisch-Nederlands mi
nisterieel overleg van 1979.
Daar werd van Nederlandse zij
de het jaar '81 genoemd als
datum voor de reconstructie-
werken aan de middensluis.
GEEN ONTSLAGEN TE VERWACHTEN
OOSTBURG Het ministerie van tinancien overweegi ae belastinginspec
tie en het ontvangkantoor van Oostburg in de loop van 1985 te sluiten en
onder te brengen bij de inspectie van Terneuzen.
In Oostburg. met 10.000 belastingplichtigen één van de kleinste inspecties
van ons land, werken 30 ambtenaren. Een deel van hen zal worden
overgeplaatst. Er vallen geen ontslagen.
Hoofdinspecteur mr. J. A. Meijer is lijks groeit, is die norm onhaalbaar
inmiddels vertrokken. Hij werd raads- Financien heeft daarnaast plannen
heer in het gerechtshof van 's-Herto- om de inspectie voor de loonbelasting
genbosch. provinciaal op te zetten en weg te
De directie Breda van de rijksbelas- halen bij de plaatselijke inspecties en
tingen wilde Oostburg al eerder slui- ontvangkantoren,
ten. Tien jaar geleden is er over een
dergelijk plan gesproken. Omdat er Het voornemen om Oostburg te slui-
nogal wat verzet rees tegen de maat- ten is nog niet definitief, zo hoorden
regel, zag het ministerie ervan af. de ambtenaren gistermiddag. Om-
Bezuinigingsplannen hebben de ope- streeks november of december valt
ratie de afgelopen maanden opnieuw er een besluit. Omdat de operatie nog
actueel gemaakt. Volgens directeur wordt besproken, zag de directie er
G. W R. de Vries van de directie vanaf de gemeente Oostburg of de
Breda, die dinsdag naar Oostburg vakbonden in tc lichten. Het is wel de
kwam om de ambtenaren in te lich- bedoeling dat dat gebeurt,
ten, is een kleine inspectie als die in Ambtenaren die bij sluiting van het
West-Zeeuwsch-Vlaanderen niet meer ^^toor hun baan kwijtraken kunnen
rendabel bij automatisering van de gebruik maken van een soepele over-
belastingdienst. Willen de computers gangSregeiing en kiezen voor nieuw
optimaal kunnen werken, dan gelden binnen de provincie, bijvoor-
40.000 belastingbetalers als een abso- beeld in Middelburg
luut minimum. Omdat West-
Zeeuwsch-Vlaanderen niet of nauwe- De Zeeuwse hoofdstad geldt als se-
rieuze kandidaat voor de vestiging
Vrouwen Gilde hield
ontmoetingsdag
MIDDELBURG De afdeling Zee
land van het Katholieke Vrouwen
Gilde (KVG) hield een ledenontmoe
tingsdag in de Concert- en Gehoor
zaal te Middelburg. Tijdens de bij
eenkomst stond het thema 'Vrouwen
en gezondheid' centraal. Onder de
belangstellenden bevond zich ook de
bisschop van Breda, Mgr. H. Ernst.
Een groot aantal sprekers ging in op
dc gezondheidszorg voor vrouwen. Er
werd verteld over de stelling, dat
vrouwen meer ziek zijn dan mannen.
Uit een enquête bleek dat 66 procent
van de ondervraagden het hiermee
niet eens was. Nadat de laatste spre
ker zijn toespraak had beëindigd, stel
den de aanwezigen vragen aan een
forum.
PZEM: splijtstof
kerncentrale heeft
de juiste waarde
MIDDELBURG Ir A. Tiktak, direc
teur van de kerncentrale in Borssele,
ontkent dat de PZEM splijtstof voor
handen heeft met een hogere verrij-
kingswaarde dan de vergunning öe-
staat. Zoals gemeld heeft de Vereni
ging Milieuhygiëne Zeeland een
klacht ingediend bij de minsister van
economische zaken, omdat dc PZEM
splijtstof zou gebruiken met een ver-
rijkingswaarde van 3,35 procent
U235, in plaats van de maximaal
toegestane 3,3 procent.
Volgens ir Tiktak zit de Vereniging
Milieuhygiëne er volomen naast ,,In
de vergunning van de PZEM voor de
kerncentrale staan de cijfers achter de
komma niet ingevuld. Dat betekent
dat we verrijkt uranium van 3,25 tot
3,3499 mogen gebruiken", zegt hij
„Dat zijn nuanceverschillen. We lijven
in ieder geval steeds binnen de gestel
de eisen, die n de vergunning zijn
gesteld", aldus de heer Tiktak 1
van de inspectie loonbelasting De
belastingdienst maakt daarmee wat
goed. want Middelburg raakt inspec
tie registratie en successie kwijt aan
Breda.
maar die worden niet beschikbaar
gesteld aan woongroepen. Daarom
hebben we dit gekraakt".
De kraakactie betekent wel dat er
problemen rijzen voor de eigenaresse-
De stichting 'Blijf van m'n Lijf moet
het pand voor 1 januari hebben ver
kocht. Zoals gemeld heeft het ministe
rie van WVC tot die datum geld
beschikbaar om het verschil tussen de
hypotheek die op het pand rust en de
geschatte verkoopwaarde te over
bruggen Een particulier die belang
stelling toonde voor het pand heeft
zich als kandidaatkoper teruggetrok
ken toen de kraakactie had plaatsge
vonden De problemen zijn opgelost
als Jacta het pand koopt De krakers
willen dat ook wel. maar omdat zij
wettelijk gezien geen organisatie zijn
en afhankelijk zijn van uitkeringen,
zijn de kansen op het verkrijgen van
een hypotheek gering
Wethouder wisse van onder meer
volkshuisvesting stelt in dal ver
hand. ..Als Jacta hard kan maken dat
aan de financiële verplichtingen
wordt voldaan, bestaat ook de moge
lijkheid dat de gemeente een lening
garandeert. Maar in dit stadium kan
ik niet beslissen hen te steunen Ik
weet in feite niets van de leefgemeen
schap".
De wethouder wijst op het gevaar dat
de stichting 'Blijf van m'n Lijf in
financieel opzicht loopt en stelt ver
der: „Voor zover de gemeente op een
bepaald moment te kiezen heeft, zal
de keuze vallen op steun voor de
stichtingDe gemeente Vlissingen
heeft volgens de wethouder met de
provincie en de gegadigde voor het
pand onderhandeld over een bijdrage
van provincie en gemeente om het
verschil tussen het bod en de door
WVC geeiste opbrengst van 75 mille te
overbruggen „Dat zou een mogelijk
heid zijn, maar dat is nog niet bespro
ken in de beide college s". Voor de
gemeente verder gaat met die onder
handelingen, wacht men eerst de uit
komst van de procedure tegen de
krakers af. Dat zal waarschijnlijk een
kort geding worden, zo zei een woord
voerster van de stichting desge
vraagd. De advocaat van de stichting,
mevrouw J. C. Bode-'t Hart, wilde
daar geen uitsluitsel over geven voor
dat de krakers daarvan op de hoogte
zijn gesteld.
Dc leefgemeenschap Jacta heeft wet
houder Wisse voorgesteld hen een
ander pand ter beschikking te stel
len. „Dan zijn wij zo weg", aldus de
woordvoerder. De wethouder zei des
gevraagd nog niet in de gelegenheid
te zijn geweest dit punt voor te
leggen aan woningbouwverenigin
gen en -stichtingen.
Het vliegveld Midden-Zeeland
MIDDELBURG - Het vliegveld Midden-Zeeland blijft ook in de komende
jaren zitten met exploitatietekorten. Het zal nodig blijven het vliegveld te
subsidiëren. Dat staat in een notitie, die het Economisch Technologisch
Instituut voor Zeeland (ETI) heeft samengesteld op verzoek van het bestuur
van de Stichting Vliegveld Midden- Zeeland. Volgens het ETI lijkt subsidié-
ring een taak voor de rijksoverheid, de provincie, de gemeenten, het
havenschap en eventueel het bedrijfsleven. Het ETI meent, dat er argumen
ten zijn voor voortzetting van de subsidiëring.
In de notitie wordt aangeduid, dat het
vliegveld in 1983 ruim 20.000 vliegbe
wegingen registreerde, waarvan 13
procent commercieel eij 87 procent
niet-commercieel. In de periode tot en
met augustus 1984 nam het aantal
vliegbewegingen op Midden-Zeeland
toe met 8.6 procent ten opzichte van
dezelfde periode in 1983 met name
het commercieel verkeer nam toe. Het
exploitatietekort was in 1983 f
106.000,en naar wordt verwacht is dat
dit jaar f 100.000,-. „Dit is gering
vergeleken met een 'doorsnee' klein
vliegveld", constateert het ETI. Het
instituut ziet als éen van de mogelijk
heden om de exploitatieresultaten te
verbeteren de verhoging van de tarie
ven. maar daarbij is voorzichtigheid
geboden, omdat het verkeer erdoor
kan verminderen De kleine vliegvel
den zullen op het punt van de tarief
stelling een gecoördineerd beleid
moeten voeren, stelt het ETI. Het
acht het toekennen van rijkssubsidie
alleszins redelijk „In verschillende
omliggende landen is dit een vanzelf
sprekende zaak".
Volgens het ETI moet getracht wor
den de opbrengsten te verhogen door
een intensievere promotie van het
vliegveld, onder andere bij het be
drijfsleven. door het aantrekken van
kleine luchtvaart van elders en door
verbetering van de voorzieningen op
het vliegveld.
Fietser gewond
bij botsing
in Terneuzen
TERNEUZEN De fietser M. K. uit
Terneuzen is maandagmiddag om
streeks half vijf gewond geraakt,
toen hij op de rotonde bij het Juliana-
ziekenhuis in zijn woonplaats werd
geschept door een auto, bestuurd
door J. van D. uit Hoek.
K stak plotseling de rijbaan over in
de voor hem verboden richting Na de
botsing kwam hij met z n hoofd tegen
een paaltje terecht Met een hoofd
wond werd hij overgebracht naar het
Julianaziekenhuis.
GOES Een vijf man sterke Chine- t ie van welzijn, volksgezondheid en
se sportdelegatie heeft dinsdag een cultuur in Nederland en deed voor-
bezoek gebracht aan het Goese be- dat ze dinsdagavond naar West-
drijf 'Schelde International', dat Duitsland vertrok verschillende in-
zich specialiseert in alle soorten stellingen en bedrijven aan in Ne-
gym- en turntoestellen. De groep derland.
w as op uitnodiging van het ministe- Tijdens het bezoek aan 'Schelde
International' vertelde directeur
ing. D. Dekker de gasten iets over
zijn fabriek. Het bedrijf levert toe
stellen aan ruim 30 landen en heeft
een jaaromzet van ongeveer
35.000.000 dollar Een van de hoogte
punten van de firma was de order
van de Olympische Spelen in Mos
kou, waarvoor 'Schelde Internatio
nal' een groot deel van de toestellen
heeft geleverd. Dekker: „Hoewel we
momenteel nog niet veel leveren aan
Chma. hoop ik dat dit bezoek kan
bijdragen aan de bevordering van
onze contanten'
Nadat de delegatieleden een drankje
hadden genuttigd, kregen zij een
rondleiding door het bedrijf De lei
der van de groep, de Chinese vice-
minister van het nationaal sportco
mité Lu Jin Dong. toonde veel be
langstelling voor een body-building-
apparaat en probeerde het ook uit
Ook was er aandacht voor een even-
wichstbalk. springplanken en een
basketbalstandaard die zichzelf se-
mi-automatisch ontvouwt.
Na dc excursie kwamen de gasten
bijeen in de directiekamer, waar Lu
Jin Dong in een presentieboek zijn
dank neerschreef voor het bezoek.
Tevens overhandigde hij Dekker
een speldje van het nationaal sport
comité van China. Nadat de delega
tieleden een sporttas en een pen
hadden gekregen, stapten zij in een
bus. die hen naar de Oostcrschelde-
werken bracht.
De Chinese vice-minister van het
nationaal sportcomité. Lu Yin Dong.
probeerde tot hilariteit van de om
standers een body-buildingappa-
raat uit.
Voor handhaving van het vliegveld
pleit volgens het ETI onder meer, dat
de aanwezigheid ervan in enkele gé
vallen een vestigingsplaatsfactor is
voor bedrijven. Verder is er het argu
ment van de werkgelegenheid voor
ongeveer 25 mensen, het vliegveld
biedt de mogelijkheid tot snel ver
voer en is een verbreding van het
recreatiepakket.
In de notitie gaat het ETI ook in op
het pleidooi van de Adviescommissie
Bedrijfsleven Havenschap Vlissingen
en de Industnegroep Midden-Zeeland
voor het treffen van slecht-weerzoor-
zieningen Door meer zekerheid over
de landingsmogelijkheid zou het
vliegveld de functie voor de industrie
uitbreiden. „Het is thans evenwel niet
duidelijk welke uitbreiding van het
zakelijk verkeer daardoor te verwach
ten zou zijn", stelt het ETI.
Het instituut rekent wel voor. dat
baanverharding een investering van
anderhalf tot twee miljoen gulden zou
vergen. Als dat 15 procent meer ver
keer oplevert en de tarieven worden
met 25 procent verhoogd, dan zou het
exploitatietekort toenemen tot f
260.000,- zo stelt men. Er wordt
gewezen op de mogelijkheid baanver
harding te laten uitvoeren als een
zogenaamd terugploegproject. waar
bij uitkeringsgelden worden gebruikt
voor het scheppen van tijdelijke werk
gelegenheid Overigens wijst het ETI
erop. dat het aantal slechtweervlieg-
dagen. dat nu 80 per jaar bedraagt,
door terreinverharding met ongeveer
10 zal verminderen Dat aantal dagfjn
heeft namelijk vooral te maken met
de weersgesteldheid en veel minder
met de gesteldheid van het landings
terrein
„Een eventueel besluit tot baanver
harding zal - na het opstellen van egn
technisch en financieel plan - vooral
gebaseerd moeten zijn op een gelóóf
in de toekomst van de vliegerij én
met name op een geloof in de functie,
die het vliegveld kan hebben in de
verdere ontwikkeling van het nabij
gelegen zeehavengebied", aldus het
ETI.
COLIJNSPLAAT De watersport
vereniging 'Noord-Beveland' die de
jachthaven van Colijnsplaat exploi
teert, kan financieel niet voldoen aan
het meerderheidsvoorstel van hef
Kortgeense college van burgemees
ter en wethouders. Ir. J. Bom, voor
zitter van de vereniging, verklaart
dat een bijdrage van honderdduizend
gulden aan het havenfonds uit de al
vrijwel lege clubkas onmogelijk is.
Toch herkent hij in het meerder
heidsplan vele elementen van een
voorstel dat zijn club eind vorige
week heeft gedaan. Bom neigt echter
tot afwijzing vanwege de nog be
staande verschillen lussen beide
ideëen.
Niet alleen de bijdrage van een ton zit
de voorzitter dwars Ook de ingangs
datum van de overeenkomst, 1 janua
ri 1985. zint hem niet. Hii ziet liever
dat 1 januari 1984 wordt gekozen,
omdat het havenfonds toen nog 8 ton
groot was en het boekjaar '84 niet
voorbij is.
„Er kan voor 1985 nog van alles
gerommeld en recht gebreid worden",
stelt Bom. „Bovendien is de rente
opbrengst van het 'oude' havenfonds
veel hoger. Met dat geld zou een
spaarpot geschapen kunnen worden
voor eventueel hoger dan 150.000 gul
den uitvallende baggerkosten". Mo
menteel ligt er een aanbod van een
baggeraar om voor 1.5 ton de Colijns-
plaatse haven op diepte te houden.
De watersportvereniging gaat er dus
vanuit dat het havenfonds tot 8 ton
aangezuiverd moet worden, ook al is
daardoor een besluit van de Kort
geense gemeenteraad al 2.5 ton uitge
haald. Burgemeester E J Hoogen-
dijk-van Duijn van Kortgene ver
wacht dat er vóór 1985 nog eens 2 ton
voor baggerkosten uit het fonds moe
ten komen, waardoor 3.5 ton over
blijft. Zij wil het fonds vervolgens op
5.5 ton brengen door er vanuit de
gemeente 1 ton aan toe te voegen. De
watersportvereniging moet de reste
rende 100 000 gulden opbrengen.
Voorzitter Bom vindt dat onredelijk
„Wij hebben nog geld tegoed van de
gemeente Volgens het contract dient
namelijk de rente van het havenfonds
verdeeld te worden over beide partij
en vertelt de watersporter, „en dat is
tot nu toe niet gebeurd Het gaat voor
ons om ongeveer 1 ton rentederving"
De 33 000 gulden die de gemeente
Kortgene. volgens het meerderheids-
voorstel, gaat bijdragen aan de bag
gerkosten, zijn gelijk aan de toeristen
belasting die de haven oplevert. „Het
Hjkt dus mooier dan het is", oordeelt
Bom. De baggerkosten die voor reke
ning van de watersportclub zouden
komen, 60.000 gulden, stemmen over
een met het voorstel van de Colijns-
plaatse organisatie.
Als hel tot een rechtszaak mocht
komen, verwacht Bom dat zijn ver
eniging de beste papieren heeft- Hij
wijst daarbij op de ondertekening
door de oud-burgemeester van Kort
gene. J. L. D. van der Linde, van het
inmiddels berucht contractaanhang-
scl. Hierin is een maximum van
50.000 gulden gesteld aan de bijdrage
van de watersportvereniging aan
baggerkosten. Voorzitter Bom verge
lijkt de handtekening van Van der
Linde met één die een directeur on
der een papier zet voor zijn onderne
ming. Hij onderstreept hiermee de
rechtgeldigheid van het aanhangsel,
zelfs zonder een besluit van de ge
meenteraad.
Grote buit bij
inbraak kledingzaak
in Middelburg
MIDDELBURG - In de nacht van
maandag op dinsdag is bij een he
renkledingzaak aan de Lange Delft in
Middelburg een partij kleding gesto
len met een waarde van zestigdui
zend gulden. De kleren werden van
de rekken gehaald en de daderls)
liet(en) de zaak verder keurig achtey.
Vermist worden: kostuums, panta
lons, truien, jacks en lammycoats. De
dader(s) kwam(en) de winkel binnen
door het forceren van de achterdear.
Volgens de Middelburgse recherche
werden daarna aan de achterkant van
de zaak de kleren in een auto geladen
De Middelburgse politie vraagt even
tuele getuigen van de inbraak zich te
melden op het pureau aan Achter de
Houttuinen, telefoonnummer: 01180-
27251
Begrotingstekort
Bergen op Zoom
2,4 miljoen gulden
BERGEN OP ZOOM De ontwerp
begroting voor 1985 van de gemeente
Bergen op Zoom laat een tekort van
2.4 miljoen gulden zien. Hoe dit gat
gevuld moet worden weet het college
van burgemeester en wethouders van
de Noordbrabantse gemeente nog
niet. Aan afstoting en vermindering
van het uilvoeringsniveau van ge
meentelijke taken zal volgens het
college nauwelijks te ontkomen zijn.
Ook denken b en w aan inkomsten
verhoging. zoals het opschroeven van
de gemeentelijke belastingen.
Overigens is het tekort dat voor vol
gend jaar op de ontwerp-begroting
staat niet zo hoog als dat van vong
jaar Dat bedroeg toen 5.2 miljoen
gulden Daaruit trekken b en w van
Bergen op Zoom echter niet de con
clusie dat de financiële positie van de
gemeente rooskleurig is. Het totaal
aan uitgaven van de gemeente Bergen
op Zoom zal volgens de ontwerp
begroting een bedrag van 144.454.000,-
- gulden belopen In die begroting is
de post sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk met
69.842.000.- gulden de grootste, ge
volgd door die van cultuur en recrea
tie met 20 350.000,- gulden. De andere
posten zitten alle tegen ae ".d 000
gulden of lager De laagste is die van
economische zaken met 1.786 000.-
gulden