Bouwgronden in Zeeuwse gemeenten zijn veel te duur Binnenvaart Dirigent Jean Jakus verslingerd aanmooi Europees meubelstuk' 'NA VIGARE NECESSE EST Bespaar óók als uw CV niet brandt! PZC/ provincie CNV: GRONDPOLITIEK HERZIEN EG KOOR EN ORKEST IN OOSTBURG WOENSDAG 17 OKTOBER 13 BRUINISSE - Het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) in Zeeland zal een dringend beroep doen op de Zeeuwse gemeentebesturen om te bekijken in hoeverre het systeem van grondverwerving, -beheer en -verkoop aan een herziening toe is. CNV-districtsbestuurder Leon Phernambucq kondigde dat dinsdagavond aan tijdens een afdelingsvergadering van het CNV in Bruinisse. Volgens Phernambucq zijn bouwgronden veel te duur geworden door je wijze waarop in de gemeentelijke grondbedrijven het beleid gevoerd wordt. Hei CNV vindt, dat de Zeeuwse ge- prijzen van bouwgrond te drukken, geentebesturen moeten onderzoeken Bovendien, zo zei Phernambucq dins- Klke mogelijkheden er zijn om de dagavond in Bruinisse zal bij de uitvoering van sociale woningbouw projecten de klemtoon gelegd moeten Extra trein voor Zeeuwen naar Amsterdam VLISSINGEN - De spoorwegen wil de inwoners van Zeeland in de gelegenheid stellen het Cen traal Station van Amsterdam te bezichtigen, door zaterdag 20 oktober een extra trein van Vlissingen naar Amsterdam te laten rijden. De spoorwegen heeft namelijk verschillende maatregelen genomen om het station weer 'netjes' te maken, lodat reizigers weer op een 'fat soenlijke' wijze gebruik kunnen maken van het station. De rit met deze extra trein kost 15 gulden iretour) voor volwasse nen. Kinderen van vier tot en met negen jaar betalen 12,50 gulden. In dat bedrag is ook een dagkaart opgenomen voor het openbaar vervoer in Amsterdam en voor een rondvaart. Boven dien krijgt iedere reiziger met deze extra trein een nostalgische tegel aangeboden. De trein vertrekt om 8.04 uit Vlissingen. om 8 10 uur uit Mid delburg en om 8.22 uur uit Goes. Verder worden alleen Bergen op Zoom (vertrek 8.43 uuri en Roo sendaal 18.58 uuri aangedaan. De trein komt om 10.35 uur aan in Amsterdam en vertrekt daar weer om 18.16 uur. Om 19.52 uur is de trein in Roosendaal, om 20.02 uur in Bergen op Zoom, om 20.17 uur in Kruiningen. om 20.27 uur in Goes, om 20.39 uur in Middelburg en om 20.45 uur in Vlissingen. Kaarten zijn ver krijgbaar bij de VVV-kantoren in Vlissingen. Middelburg, Goes, Yerseke. Bergen op Zoom en Roosendaal bezorgt", aldus CNV-bestuurder Pher nambucq. Weinig soulaas worden op soberheid en op het treffen Volgens Phernambucq biedt het hui van energiebesparende voorzienin dige huursubsidie-systeem nauwe- gen. Het CNV vindt dat op die manier lijks enig soulaas. „Waar velen niet een effectieve bijdrage geleverd kan bij stilstaan is, dat verstrekking van worden aan het terugdringen van de een huursubsidie naar twee kanten hoge woonlasten ..Het grootste deel funest is voor onze van de bevolking is meer gebaat bij Enerzijds leidt de voorgenomen ver een goed geïsoleerde sobere woning mindering van de huursubsidie naar koopkrachtvermindering als gevolg van het gevoerde regeringsbeleid voor een zeer brede bevolkingsgroep. Aan- derzijds gaat in deze subsidieregeling een niet onbelangrijk deel van verlo ren van het budget van het ministerie van volkshuisvesting, dat - wanneer deze subsidie niet noodzakelijk was - zou kunnen worden aangewend voor vergroting van het bouwvolume" En dat zou dan weer resulteren in een verbetering van de werkgelegenheid in de bouwsector, 'hetgeen een econo misch herstel zou versnellen, de uitke ringslasten van gemeenten zouden verminderen, kortom een ogenschijn lijk onbelangrijke beleidswijziging zou een aanzet kunnen zijn van een economische ontwikkeling in positie ve zin van grote omvang", aldus Pher nambucq. die betaalbaar is, dan bij een versier de woning die hem slapeloze nachten een gestage extra kooPkrachtvermin- dering, naast de toch al niet geringe Radson elimineert de waakvlam! Opbrengst voor u: 126,- Dit met de ER- Electronic, door zijn elektronische ontsteking. En... een blijvend hoog gebruiks- rendement van 92,7% (o.w.). Bij vervanging van uw oude ketel bespaart u honderden guldens per |aar. Verlaag zelf uw gasprijs en vraag de folder van de Radson ER-Electromc. zonder waakvlam! Open avondgroep wedu wen/we du w naars in Middelburg MIDDELBURG - De groep weduwen en weduwnaars die wekelijks bijeen komt in het FIOM-gebouw in Middel burg, viert dinsdag 23 oktober haar derde verjaardag met een open avond in gebouw De Schakel aan de Bach- ten Steene in Middelburg De groepsleden bieden belangstellenden de gelegenheid met hen kennis te maken en willen graag informatie geven over de groepsactiviteiten. De open avond begint om half acht. Vrouwengilde houdt ledenontmoetingsdag in Middelburg MIDDELBURG Het provinciaal bestuur van het katholieke vrouwen gilde iKVGi verzorgt 25 oktober in de concert- en gehoorzaal in Middelburg vanaf 10.00 uur een ledenontmoe tingsdag Het thema van de bijeen komst is 'vrouw en gezondheid' Na de opening houdt mevrouw L. van der Schoor uit Uden een inleiding over: 'Hoe werken wij binnen het KVG aan mondigheid?' Na de lunch vormen mevrouw Peters van de Regionale Instelling voor Ambulante Geestelij ke Gezondheidszorg, zuster A. Renke- ma van de kruisvereniging, F. van Spanje van de raad voor de volks- geznndheid in Zeeland en mr F. Hu- ber van de Nederlandse patiëntenver eniging. een forum. De familie Vogelaar op de brug van het binnenvaartschip 'Matja'. Vrijwel roerloos ligt hel motorschip 'Matja' uit Goes dinsdagmiddag langs de kade van het kanaal van Gent naar Terneuzen, aan de binnenkant van de oude sluis bij Terneuzen. Het binnenvaartschip wacht op een vracht. Onzeker is wanneer de 'Matja' weer vertrekt. Wellicht is er morgen een lading, maar deze kan evengoed een week op zich laten wachten. En stilliggen is niets verdienen. Er is een overcapaci teit aan laadvermogen in de Nederlandse binnenvaart van circa 30 procent, schat schipper J. Vogelaar. „De gouden jaren zijn voorbij", zegt hij. „Sommigen kunnen het gewoon niet meer bolwerkenEn hij wijst op de lijfspreuk van de familie Vogelaar, gegraveerd in een koperen roer: Navigare Necesse Est (Varen is Noodzaak). De in Dinteioord geboren Vogelaar voelde zich al jong tot 'het water' aangetrokken. Hij had een zwager in de familie, die voer, waardoor de binding met het varen werd ver sterkt. Het was vanzelfsprekend dat de Brabander, na het behalen van zijn mulo-diploma, als matroos aan monsterde. Op vijftienjarige leeftijd ontving hij daarvoor twee gulden per week. In de daarop volgende jaren deed hij ervaring op op ver scheidene schepen Hij bracht het tot stuurman op de Rijnvaart en trouwde in 1950 met de uit Goes afkomstige M. Vogelaar-Sinke. Het jonge gezin - zoon Jan zag al snel het levenslicht - had met voldoende geld om een schip te kopen. De heer Vogelaar belandde in het loodswe zen, bij de buitendienst in Vlissin gen Binnen twee jaar had hij er genoeg van. „Ik kon me er niet mee verenigen, met die ambtenarij", ver telt hij. „Ze moesten mij met meer vertellen hoe ik een touwtje vast moest zetten". Hij werkte vervolgens als zetschip- per tegen een bepaald winstpercen tage en met kennissen samen op het binnenvaartschip 'Hanja' om het geld voor een eigen vaartuig te verdienen. In die tijd. begin jaren zestig, dienden toekomstige schip pers zelf de helft van het geld voor een eigen schip neer te tellen, alvo rens de banken bereid waren een lening te verstrekken. De familie Vogelaar kreeg het voor elkaar. In 1960 werd de 'Anja' aangeschaft. „Dat was in een tijd dat Nederland nog aan het opbouwen was", bena drukt de heer Vogelaar. „Over het algemeen liep het allemaal wel" De schipper vertelt dat de grote vloot, die in die jaren ontstond, toen nog wel aan het werk te houden was „We verdienden allemaal goed geld. Er was natuurlijk een grote achter stand in te halen Neem bijvoor beeld de woningnood. Hoeveel moest er niet gebouwd worden9 We konden het zand en grind daarvoor nauweliiks aanvoeren' Het tij begon enkele jaren terug te keren Aan het einde van de jaren zeventig bleek een overcapaciteit aan binnenvaartschepen in Neder land „Je ziet dat aan de wal ook' legt schipper Vogelaar uit. „Er werd 'overgeinvesteerd'. En dat kwam op niets anders neer dan de belasting ontlopen. Als je een schip vrij hebt. betaal je veel belasting". De Neder landse binnenvaart telt thans ne gen- tot tienduizend schepen. Ze hebben een totaal laadvermogen van circa vijf miljoen ton. Neder land steekt nog steeds met kop en schouders uit boven landen als Frankrijk. Belgie. West-Duitsland en Zwitserland. „We zouden met dertig procent minder schepen toe komen is de stellige overtuiging van de Goese schipper „En dan heb je nog een reserve voor laag water tijden en aanvoerpieken ook Schipper Vogelaar, thans eige naar van de vrij nieuwe 'Matja'. met een laadvermogen van 1149 ton, ziet de gevolgen van de terug gang om zich heen. Er is een toena me van het aantal faillissementen. „Sommige schippers verliezen hun schip aan de bank", stelt hij. „En dan moeten ze voor een loon op hun eigen nieuwbouwscheepje staan.... Het gebeurt". Niet alleen de overcapaciteit speelt een rol daarin, meent hij. Ook de concurrentie van de spoorwegen en het wegvervoer. ..Van ons belasting geld worden speciale wagons ge bouwd. Ik moet mijn eigen concur renten subsidiëren En de NS kan ondertussen een monopoliepositie opbouwen Naar de mening van de heer Vogelaar kunnen de spoorwe gen door die - door de staat betaal de - verbeteringen contracten van binnenvaartschippers afpakken. Daarnaast is het wegvervoer een geduchte concurrent, meent hij ..We zijn milieu-vriendelijk, goed koop. alleen niet zo snel zegt hij. „Bovendien werken de op- en over slag kostenverhogend". Voorlopig meent de schipper, is er nog geen spoor van herstel te be kennen voor de Nederlandse bin nenvaart Ook een oplossing lijkt met nabij. Eén van de mogelijkhje- den is het instellen van wachttijden, denkt de schipper Al gelooft hij met dat dit te realiseren is. De buitenlandse schippers zijn allert. Dat geldt tevens voor wanneer er een zogenaamde sloopregeling zou worden getroffen. Als verouderde schepen uit de vaart zouden worden genomen, bijvoorbeeld die van voor 1920. zou dit internationaal gebeu ren moeten. En dat lijkt nauwelijks te verwezenlijken. De specifieke problemen van schip- persgezinnen zijn er niet slechts op het economische vlak. Ook het ge zinsleven blijft 'apart', al is dit min der aan schommelingen onderhe vig „We blijven andere mensen dan anderen", vertelt schipper Voge laar „We zijn overal en nergens thuis. Het is een vrij leven, maar soms ook beperkt" Zijn vrouw vult hem aan .je kunt met alle dingen doen die je wilt. En je bent vieren twintig uur aan je werk verbonden" Anders dan bij gezinnen aan de wal, is de gehele familie sterk bij het beroep van de kostwinners betrok ken Mocht het zo uitkomen, dan zal mevrouw Vogelaar zonder enige moeite de motor smeren. „En er zijn massa's vrouwen, die varen,.en net zo goed als mannen", vertelt ze „Dat komt ook uit de tijd van het tekort aan personeel. De vrouw ging meewerken aan boord" Een grote handicap noemt me vrouw Vogelaar de opvang van kinderen. Het gezin Vogelaar telt zes kinderen, van wie er thans twee vast aan boord werken. Johan en Jan. Zoon Paul werkt zo nu en dan mee, doorgaans tijdens vakanties. „Je moet je kinderen op jonge leef tijd afstaan en dat is het grootste probleem", zegt de schippers vrouw. „Als kinderen met moei lijkheden van school komen of ziek zijn, dan zijn er geen ouders om ze op te vangen". Vooral gedurende de puberteit van de kinderen, kan dit moeilijk zijn vindt ze Alle kinderen van het gezin Vogelaar zijn enkele jaren in een internaat geweest. Mede hier door is de band tussen de gezinsle den erg sterk. Keerden de kinderen naar 'huis', dan was dat een bijzon dere gebeurtenis. Bovendien zijn de leden van een gezin op een schip, vooral als het vaart, sterk op elkaar aangewezen „Je moet verschrikke lijk goed met elkaar om kunnen gaan. want je zit steeds op eikaars lip", aldus de schippersvrouw De kjnderen. Ze zijn inmiddels hun eigen weg gegaan En hoewel het echtpaar Vogelaar voorlopig nog geen plannen heeft het werk op te geven (ze zijn nu 59 jaar), dienen de telgen van de familie zo langzamer hand te gaan nadenken over de keuze de wal of het schip Johan heeft nog geen beslissing genomen. „Ik ben er wel m opgegroeid'be gint hij. „En het leek vroeger altijd ideaal om aan boord te komen. Je miste je ouders wanneer je in het internaat zat En eigenlijk heb ik me op een zekere manier afgezon derd van andere mogelijkheden. Ik ben nooit met iets anders verder gegaan. Het is het enige vak, dat ik kan..." Hij twijfelt. Hoewel de om standigheden voor schipperskinde ren in de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd zijn, zou het hebben van kinderen een reden voor hem zijn niét te gaan varen. Paul, student aan de laboratorium- school in Goes, heeft het inmiddels voor zichzelf uitgedokterd. „Ik word geen schipper", zegt hij stellig „Hei is voor mij een te afgescheiden en eenzaam beroep Je zit veel te veel met je gezin op die klomp ijzer Bovendien heb je te weinig moge lijkheden Je kunt niet by een ver eniging en vrienden maken en hou den is moeilijk Hoe kun je even bij iemand op de koffie? De Vogelaars zien - ondanks alles - nog veel voordelen van het schip- persbestaan. De veelzijdigheid van het vak bijvoorbeeld. De vrijheid, 'self-supporting' zijn, de saamho righeid met de mede-gezinsleden en andere schippersgezinnen. En in welk beroep kun je bijna dagelijks van woonomgeving veranderen? Maar een ding is duidelijk. Schip per Vogelaar zegt hel op treffende wijze. „Het is een vak waar je heel veel van moet houden. Anders moet je er helemaal niet aan begin nen..." René Groeneveld .MIDDELBURG - De stichting Overleg Kin dercentra Zeeland en de vier Zeeuwse kinder dagverblijven hebben de vier Zeeuwse twee- de-kamerleden uitgenodigd voor een in- foramtieavond. Deze begint maandag 22 okto ber oin half acht 's avonds in de Concert- en Gehoorzaal aan de Singelstraat in Middel burg. Met de bijeenkomst willen de organisatoren de Zeeuwse kamerleden op de hoogte brengen van de situatie waarin de Zeeuwse kinderdagverblijven verkeren. Op korte ter mijn beslist de tweede kamer over de toekomst van dt voorzieningen voor kinderopvang Dat gebeurt aar. de hand van de nota Meer kinderopvang' van de interdepar tementale werkgroep kinderopvang en het regerings standpunt dat in aansluiting daarop in juni '84 is gepubli ceerd Op dit moment is. volgens de iniatietiefnemers van. de informatiebijeenkomst, het voortbestaan van een tweetal kinderdagverblijven in gevaar terwijl de andere twee kinderdagverblijven niet aan de 'steeds dringender uit breiding kunnen toekomen' De vier Zeeuwse tweede kamerleden zijn drs M Beinema iCDAi, drs H Eversdyk (CDA). mrA.J. te Veldhuis (VVD) en J C Th. van der Doef (PvdA). Vrijdagavond 26 oktober geven koor en orkest namelijk een concert in de r-k kerk van Oostburg. Het program ma vermeldt de Kronungsmesse van Mozart en instrumentaal werk van Handel. Torelli en Telemann. De mu- aci komen naar West-Zeeuwseh- Vlaanderen in het kader van het Euro pees Jaar van de Muziek 1985 en de Europese Verkiezingen. Met het op treden is 18.000,- gemoeid. De pro- nncie en de gemeenten Oostburg. Aardenburg en Sluis droegen elk ƒ1000,-, bij in de kosten. „Al in maart 83 hebben we de eerste contacten gelegd", weet ambtenaar culturele za ken van Oostburg Jan Scheele, die Inmiddels de eerste 25 toegangskaar- ten (de kerk telt tussen de 550 en 600 Plaatsen) heeft verkocht. Jean Jakus (in de streek overigens ?een onbekende, hij heeft een zomer woning in Nieuwvliet) lijkt zich op toorhand te verheugen op zijn komst Mar Oostburg. Zegt: „Optreden in een kleine plaats is vaak veel leuker jeel charmanter dan in een grote. Al Mb ik ook de beste herinneringen aan concert in Athene. Daar voerden *tde Messiah van Handel uit. Voor 't Mrst. De mensen daar kenden het werk alleen van grammofoonplaten. "ei Europees orkest en koor tijdens J optreden in Griekenland. OOSTBURG Een Europees com missaris moet het, doelend op het koor, ooit eens liefkozend hebben ?thad over 'een mooi stuk meubilair van de EEG'. Jtan Jakus. de Belgische dirigent die dit zeer gemengde zanggezelschap en het bijpassende Europees Philharmo- nisch Orkest in 1974 oprichtte en sindsdien vaderlijk leidt, glimlacht breed als hij het vertelt. Hij kent de concertzalen en orkesten in bijna alle wereldsteden op zijn duimpje: vrucht van een lang en intensief leven met muziek. Maar zijn hart- stotcht en goedgevulde werkweek Uk moet alles zelf doen: dirigeren maar ook organiseren, programma's samenstellen, budgetten regelen") laan toch uit naar jonge musici en koorleden uit dc tien lidstaten van de Euromark t en ver daarbuiten, want bet orkest betrekt ook solisten uit landen als bijvoorbeeld Zweden of relfc Zuid-Korea. „Het is geweldig interessant om te werken met men sen van rond de 23 jaar. Dat enthou siasme. die positieve instelling, nee, die vind je nergens", zegt hij beslist. Muziekliefhebbers uit Zeeland kun nen binnenkort in eigen omgeving sen en vooral horen wat Jaku3 met ÖJn internationale gezelschap, dat hij in alle talen van de EG instrueert, heeft bereikt. Athene heeft namelijk geen orato- tot 35 leden. Aan het optreden i Voor het komende concert telt het Europees Philharmonisch Orkest 30 Dirigent Jan Jakus zelf..." Oostburg is ook een 'orkestsemina rie' verbonden, dat wordt geleid door Kati Sebestven, docente aan de con servatoria van Brussel en Tilburg (alle violisten zijn leerlingen van haan, Erwin Schiffcr (eveneens Brus sel en het Sweelinckconservatorium in Amsterdam), die de meeste altvio listen opleidt en Luc Capouillez van het conservatorium van het Belgi sche Mons voor de blazerssectie. Jakus. „Je moet ervan uitgaan dat alle orkestleden musici zijn. die hun scholing vrijwel achter de rug hebben en aan het begin staan van een carriè re. Sommigen hebben inmiddels be langrijke functies in het muziekleven van Brussel en Duitse plaatsen als Oberhausen en Stuttgart." Het koor van de EG (dat als officieel onderdeel van de Euromarkt rechtstreeks uit de Europese fondsen wordt gesubsi dieerd i bestaat uit maximaal 100 zan gers en zangeressen, van wie de helft werkzaam is bij EG-instellingen. De leeftijden variëren van 17 jaar tot 'het moment dat iemand met meer kan zingen of er niet goed meer uitziet'. Jean Jakus: „iedereen moet één keer per jaar proefzingen. Als iemand aan- ...doe alles voelt, dat hij of zij niet meer kan zingen neemt-ie zélf afscheid. Er hoeft geen dwang te worden toegepast Schaterend vertelt hij hoe de direc teur-generaal van de Eruopese minis terraad broederlijk staat te zingen naast de eerste portier Onder de koorleden bevinden zich ook advoca ten. apothekers en secretaressen Een enkeling - die buiten Burssel woont - heeft er tienduizenden kilometers per jaar voor over om op de repetities te zijn. Oostbugs is overigens maar een schakel in de toernee, die in ons land langs steden als Rotterdam, Eindho ven. Nijmegen, Maastricht. Heerlen en Venlo voert. Het concert van 26 oktober wordt geopend met het concerto grosso opus 6 nr 1 van Handel met als solisten de Zweedse violist Par Na- sbom en de Zuidkoreaanse Hae Jung Park. Luc Capouillez (trompet. Frankrijk) en Jan van Mol (clavecim- bel. België) soleren vervolgens in het -concerto per trombe e archi in re magg. van Torelli. Derde program ma-onderdeel is de Tanzsuite voor strijkers van telemann. daarna volgt de Kronungsmesse. Solisten: Roswi- tha Scheer, sopraan (West-Duits- land), Luciénne van Deyck, alt (Bel gië), Alva Tripp, tenor (West-Duils- land) en Fernand Koening, bas (Lu xemburg). Het optreden begint om 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 29