Binnenvaart Bouwgronden in Zeeuwse gemeenten zijn veel te duur Dirigent Jean Jakus verslingerd 'mooi Europees meubelstuk' 'NA VIGARE NECESSE EST' Bespaar óók als uw CV niet brandt! PZC/ provincie Kamerleden naar kinderdagverblijven CNV: GRONDPOLITIEK HERZIEN s EG-KOOR EN ORKEST IN OOSTBURG WOENSDAG 17 OKTOBER MIDDELBURG - De stichting Overleg Kin dercentra Zeeland en de vier Zeeuwse kinder dagverblijven hebben de vier Zeeuwse twee- de-kamerleden uitgenodigd voor een in- foramtieavond. Deze begint maandag 22 okto ber om half acht 's avonds in de Concert- en Gehoorzaal aan de Singelstraat in Middel burg. Met de bijeenkomst willen de organisatoren de Zeeuwse kamerleden op de hoogte brengen van de situatie waarin de Zeeuwse kinderdagverblijven verkeren Op korte ter mijn beslist de tweede kamer over de toekomst van dt voorzieningen voor kinderopvang. Dat gebeurt aan de hand van de nota 'Meer kinderopvang' van de interdepar tementale werkgroep kinderopvang en het regerings standpunt dat in aansluiting daarop in juni '84 is gepubli ceerd. Op dit moment is. volgens de iniatietiefnemers van de informatiebijeenkomst, het voortbestaan van een tweetal kinderdagverblijven in gevaar, terwijl de andere twee kinderdagverblijven niet aan de 'steeds dringender uit breiding kunnen toekomen' De vier Zeeuwse tweede kamerleden zijn drs M Beinema (CDA), drs H Eversdijk (CDA). mrA J te Veldhuis (WD) en J.C Th. van der Doef PvdA). De familie Vogelaar op de brug van het binnenvaartschip 'Matja'. Vrijwel roerloos ligt het motorschip 'Matja' uit Goes dinsdagmiddag langs de kade van het kanaal van Gent naar Terneuzen. aan de binnenkant van de oude sluis bij Terneuzen. Het binnenvaartschip wacht op een vracht. Onzeker is wanneer de 'Matja' weer vertrekt. Wellicht is er morgen een lading, maar deze kan evengoed een week op zich laten wachten. En stilliggen is niets verdienen. Er is een overcapaci teit aan laadvermogen in de Nederlandse binnenvaart van circa 30 procent, schat schipper J. Vogelaar. „De gouden jaren zijn voorbij", zegt hij. „Sommigen kunnen het gewoon niet meer bolwerken". En hij wijst op de lijfspreuk van de familie Vogelaar, gegraveerd in een koperen roer: Navigare Necesse Est (Varen is Noodzaak). De in Dmteloord geboren Vogelaar voelde zich al jong tot 'het water' aangetrokken. Hij had een zwager in de familie, die voer, waardoor de binding met het varen werd ver sterkt. Het was vanzelfsprekend dat de Brabander, na het behalen van zijn mulo-diploma, als matroos aan monsterde. Op vijftienjarige leeftijd ontving hij daarvoor twee gulden per week In de daarop volgende jaren deed hij ervaring op op ver scheidene schepen Hij bracht het tot stuurman op de Rijnvaart en trouwde in 1950 met de uit Goes afkomstige M Vogelaar-Sinke Het jonge gezin - zoon Jan zag al snel het levenslicht - had niet voldoende geld om een schip te kopen. De heer Vogelaar belandde in het loodswe zen, bij de buitendienst in Vlissin- gen. Binnen twee jaar had hij er genoeg van. ,.Ik kon me er niet mee verenigen, met die ambtenarij", ver telt hij. „Ze moesten mij niet meer vertellen hoe ik een touwtje vast moest zetten". Hij werkte vervolgens als zetschip- per tegen een bepaald winstpercen tage en met kennissen samen op het binnenvaartschip 'Hanja' om het geld voor een eigen vaartuig te verdienen. In die tijd. begin jaren zestig, dienden toekomstige schip pers zelf de helft van het geld voor een eigen schip neer te tellen, alvo rens de banken bereid waren een lening te verstrekken. De familie Vogelaar kreeg het voor elkaar. In 1960 werd de Anja' aangeschaft „Dat was in een tijd dat Nederland nog aan het opbouwen was", bena drukt de heer Vogelaar. „Over het algemeen liep het allemaal wel". De schipper vertelt dat de grote vloot, die in die jaren ontstond, toen nog wel aan het werk te houden was „We verdienden allemaal goed geld. Er was natuurlijk een grote achter stand in te halen Neem bijvoor beeld de woningnood Hoeveel moest er niet gebouwd worden? We konden het zand en grind daarvoor nauwelijks aanvoeren Het tij begon enkele jaren terug te keren Aan het einde van de jaren zeventig bleek een overcapaciteit aan binnenvaartschepen in Neder land. „Je ziet dat aan de wal ook", legt schipper Vogelaar uit Er werd 'overgemvesteerd' En dat kwam op niets anders neer dan de belasting ontlopen. Als je een schip vrij hebt, betaal je veel belasting" De Neder landse binnenvaart telt thans ne gen- tot tienduizend schepen. Ze hebben een totaal laadvermogen van circa vijf miljoen ton. Neder land steekt nog steeds met kop en schouders uit boven landen als Frankrijk, België. West-Duitsland en Zwitserland. „We zouden met dertig procent minder schepen toe komen", is de stellige overtuiging van de Goese schipper „En dan heb je nog een reserve voor laag water- tijden en aanvoerpieken ook Schipper Vogelaar, thans eige naar van de vrij nieuwe 'Matja'. met een laadvermogen van 1149 ton, ziet de gevolgen van de terug gang om zich heen. Er is een toena me van het aantal faillissementen. „Sommige schippers verliezen hun schip aan de bank", stelt hij. „En dan moeten ze voor een loon op hun eigen nieuwbouwscheepje staan.... Het gebeurt". Niet alleen de overcapaciteit speelt een rol daarin, meent hij. Ook de concurrentie van de spoorwegen en het wegvervoer. „Van ons belasting geld worden speciale wagons ge bouwd. Ik moet mijn eigen concur renten subsidiëren. En de NS kan ondertussen een monopoliepositie opbouwen" Naar de mening van de heer Vogelaar kunnen de spoorwe gen door die - door de staat betaal de - verbeteringen contracten van binnenvaartschippers afpakken. Daarnaast is het wegvervoer een geduchte concurrent, meent hij. ..We zijn milieu-vriendelijk, goed koop. alleen met zo snel'zegt hij „Bovendien werken de op- en over slag kostenverhogend". Voorlopig meent de schipper, is er nog geen spoor van herstel te be kennen voor de Nederlandse bin nenvaart. Ook een oplossing lijkt niet nabij Een van de mogelijkhje- den is het instellen van wachttijden, denkt de schipper. Al gelooft hij niet dót dit te realiseren is De buitenlandse schippers zijn allert. Dat geldt tevens voor wanneer er een zogenaamde sloopregeling zou worden getroffen. Als verouderde schepen uit de vaart zouden worden genomen, bijvoorbeeld die van voor 1920. zou dit internationaal gebeu ren moeten. En dat lijkt nauwelijks te verwezenlijken. De sppcifieke problemen van srhip- persgezmnen zijn er niet slechts op het economische vlak. Ook het ge zinsleven blijft 'apart', al is dit min der aan schommelingen onderhe vig „We blijven andere mensen dan anderen vertelt schipper Voge laar „We zijn overal en nergens thuis. Het is een vrij leven, maar soms ook beperkt" Zijn vrouw vult hem aan: ,je kunt niet alle dingen doen die je wilt. En je bent vieren twintig uur aan je werk verbonden". Anders dan bij gezinnen aan de wal. is de gehele familie sterk bij het beroep van de kostwinners betrok ken. Mocht het zo uitkomen, dan zal mevrouw Vogelaar zonder enige moeite de motor smeren. „En er zijn massa's vrouwen, die varen. en net zo goed als mannen vertelt ze. „Dat komt ook uit de tijd van het tekort aan personeel De vrouw ging meewerken aan boord" Een grote handicap noemt me vrouw Vogelaar de opvang van kinderen. Het gezin Vogelaar telt zes kinderen, van wie er thans twee vast aan boord werken, Johan en Jan. Zoon Paul werkt zo nu en dan mee, doorgaans tijdens vakanties. „Je moet je kinderen op jonge leef tijd afstaan en dat is het grootste probleem", zegt de schippers vrouw. „Als kinderen met moei lijkheden van school komen of ziek zijn. dan zijn er geen ouders om ze op te vangen". Vooral gedurende de puberteit van de kinderen, kan dit moeilijk zijn. vindt ze. Alle kinderen van het gezin Vogelaar zijn enkele jaren in een internaat geweest. Mede hier door Is de band tussen de gezinsle den erg sterk Keerden de kinderen naar 'huis', dan was dat een bijzon dere gebeurtenis. Bovendien zijn de leden van een gezin op een schip, vooral als het vaart, sterk op elkaar aangewezen. „Je moet verschrikke lijk goed met elkaar om kunnen gaan, want je zit steeds op eikaars lip", aldus de schippersvrouw. De kinderen. Ze zijn Inmiddels hun eigen weg gegaan. En hoewel het echtpaar Vogelaar voorlopig nog geen plannen heeft het werk op te geven (ze zijn nu 59 jaari. dienen de telgen van de familie zo langzamer hand te gaan nadenken over de keuze de wal of het schip. Johan heeft nog geen beslissing genomen „Ik ben er wel in opgegroeid be gint hij. „En het leek vroeger altijd ideaal om aan boord te komen. Je miste je ouders wanneer je in het internaat zat. En eigenlijk heb ik me op een zekere manier afgezon derd van andere mogelijkheden Ik ben nooit met iets anders verder gegaan. Het is het enige vak, dat ik kan...". Hij twijfelt. Hoewel de om standigheden voor schipperskinde ren in de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd zijn, zou het hebben van kinderen een reden voor hem zijn niét te gaan varen. Paul. student aan de laboratorium- school in Goes, heeft het inmiddels voor zichzelf uitgedokterd. „Ik word geen schipper" zegt hij stellig ;.Het is voor mij een te afgescheiden en eenzaam beroep. Je zit veel te veel met je gezin op die klomp ijzer. Bovendien heb je te weinig moge lijkheden. Je kunt met bij een ver eniging en vrienden maken en hou den is moeilijk. Hoe kun je even bij iemand op de koffie? De Vogelaars zien - ondanks alles - nog veel voordelen van het schip- persbestaan. De veelzijdigheid van het vak bijvoorbeeld. De vrijheid, 'self-supporting' zijn. de saamho righeid met de mede-gezinsleden en andere schippersgczinnen. En ii welk beroep kun je bijna dagelijks van woonomgeving veranderen? Maar één ding is duidelijk. Schip per Vogelaar zegt het op treffende wijze. „Het is een vak waar je heel veel van moet houden. Anders moet je er helemaal niet aan begin nen..." René Groeneveld BRUINISSE - Het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) in Zeeland zal een dringend beroep doen op de Zeeuwse gemeentebesturen om te bekijken in hoeverre het systeem van grondverwerving, -beheer en -verkoop aan een herziening toe is. CNV-districtsbestuurder Leon Phernambucq kondigde dat dinsdagavond aan tijdens een afdelingsvergadering van het CNV in Bruinisse. Volgens Phernambucq zijn bouwgronden veel te duur geworden door de wijze waarop in de gemeentelijke grondbedrijven het beleid gevoerd wordt. Het CNV vindt, dat de Zeeuwse ge meentebesturen moeten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de Extra trein voor Zeeuwen naar Amsterdam VLISSIN'GEN - De spoorwegen wil de inwoners van Zeeland in de gelegenheid stellen het Cen traal Station van Amsterdam te bezichtigen, door zaterdag 20 oktober een extra trein van Vlissingen naar Amsterdam te laten rijden. De spoorwegen heeft namelijk verschillende maatregelen genomen om het station weer 'netjes' te maken, zodat reizigers weer op een 'fat soenlijke' wijze gebruik kunnen maken van het station. De rit met deze extra trein kost 15 gulden (retour) voor volwasse nen Kinderen van vier tot en met negen jaar betalen 12.50 gulden. In dat bedrag is ook een dagkaart opgenomen voor het openbaar vervoer in Amsterdam en voor een rondvaart. Boven dien krijgt iedere reiziger met deze extra trein een nostalgische tegel aangeboden. De trein vertrekt om 8.04 uit Vlissingen, om 8.10 uur uit Mid delburg en om 8.22 uur uit Goes. Verder worden alleen Bergen op Zoom (vertrek 8.43 uur) en Roo sendaal (8.58 uur) aangedaan. De trein komt om 10.35 uur aan in Amsterdam en vertrekt daar weer om 18.16 uur. Om 19.52 uur ls de trein in Roosendaal, om 20.02 uur in Bergen op Zoom, om 20.17 uur in Kruiningen, om 20 27 uur in Goes, om 20.39 uur in Middelburg en om 20.45 uur in Vlissingen. Kaarten zijn ver krijgbaar bij de VVV-kantoren in Vlissingen. Middelburg, Goes, Yerseke. Bergen op Zoom en Roosendaal prijzen van bouwgrond te drukken. Bovendien, zo zei Phernambucq dins dagavond in Bruinisse, zal bij de uitvoering van sociale woningbouw projecten de klemtoon gelegd moeten worden op soberheid en op het treffen van energiebesparende voorzienin gen. Het CNV vindt dat op die manier een effectieve bijdrage geleverd kan worden aan het terugdringen van de hoge woonlasten. „Het grootste deel van de bevolking is meer gebaat bij een goed geisoleerde sobere woning die betaalbaar is. dan bij een versier de woning die hem slapeloze nachten bezorgt", aldus CNV-bestuurder Pher nambucq. Weinig soulaas Volgens Phernambucq biedt het hui dige huursubsidie-systeem nauwe lijks enig soulaas. „Waar velen niet bij stilstaan is, dat verstrekking van een huursubsidie naar twee kanten funest is voor onze economie. Enerzijds leidt de voorgenomen ver mindering van de huursubsidie naar een gestage extra kooPkrachtvermin- denng, naast de toch al niet geringe Radson elimineert de waakvlam! Opbrengst voor u: 126,- Dit met de ER- Electronic, door zijn elektronische ontsteking. F [2. En... een blijvend hoog gebruiks- rendement van 92,7% (o.w.). Bij vervanging van uw oude ketel bespaart u honderden guldens per jaar Verlaag zelf uw gasprijs en vraag de folder van de Radson ER-Electronic, radson bon sx'rr zonder waakvlam! koopkrachtvermindering als gevolg van het gevoerde regeringsbeleid voor een zeer brede bevolkingsgroep. Aan- derzijds gaat in deze subsidieregeling een niet onbelangrijk deel van verlo ren van het budget van het ministerie van volkshuisvesting, dat - wanneer deze subsidie niet noodzakelijk was - zou kunnen worden aangewend voor vergroting van het bouwvolume" En dat zou dan weer resulteren in een verbetering van de werkgelegenheid in de bouwsector, 'hetgeen een econo misch herstel zou versnellen, de uitke ringslasten van gemeenten zouden verminderen, kortom een ogenschijn lijk onbelangrijke beleidswijziging zou een aanzet kunnen zijn van een economische ontwikkeling in positie ve zin van grote omvang", aldus Pher nambucq Open avond' groep weduwen/weduwnaars in Middelburg MIDDELBURG - De groep weduwen en weduwnaars die wekelijks bijeen komt in het FIOM-gebouw in Middel burg, viert dinsdag 23 oktober haar derde verjaardag met een open avond in gebouw De Schakel aan de Bach- ten Steene in Middelburg. De groepsleden bieden belangstellenden de gelegenheid met hen kennis te maken en willen graag informatie geven over de groepsactiviteiten. De open avond begint om half acht. Vrouwengilde houdt ledenontmoetingsdag in Middelburg MIDDELBURG Het provinciaal bestuur van het katholieke vrouwen gilde (KVG) verzorgt 25 oktober in de concert- en gehoorzaal in Middelburg vanaf 10.00 uut een ledenontmoe tingsdag. Het thema van de bijeen komst is 'vrouw en gezondheid' Na de opening houdt mevrouw L. van der Schoor uit Uden een inleiding over. 'Hoe werken wij binnen het KVG aan mondigheid?'. Na de lunch vormen mevrouw Peters van de Regionale Instelling voor Ambulante Geestelij ke Gezondheidszorg, zuster A. Renke- ma van de kruisvereniging, F van Spanje van de raad voor de volks- geznndheid in Zeeland en mr F Hu- ber van de Nederlandse patiëntenver eniging. een forum Dirigent Jan Jakus: zelf OOSTBURG Een Europees com- Athene heeft namelijk geen orato- missaris moet het, doelend op het riumkoor koor. ooit eens liefkozend hebben v'oor het komende concert telt het ;ehad over 'een mooi stuk meubilair Europees Philharmonisch Orkest 30 van de EEG'. Jean Jakus, de Belgische dirigent die dil zeer gemengde zanggezelschap en bet bijpassende Europees Philharmo nisch Orkest in 1974 oprichtte en sindsdien vaderlijk leidt, glimlacht breed als hij het vertelt. Hij kent de concertzalen en orkesten in bijna alle wereldsteden op zijn duimpje: vrucht van een lang en intensief leven met muziek. Maar zijn hart- stotcht en goedgevulde werkweek („ik moet alles zelf doen: dirigeren maar ook organiseren, programma's samenstellen, budgetten regelen") ?aan toch uit naar jonge musici en koorleden uit de tien lidstaten van de Euromarkt en ver daarbuiten, want het orkest betrekt ook solisten uit landen als bijvoorbeeld Zweden of wlfs Zuid-Korea. „Het is geweldig Interessant om te werken met men sen van rond de 23 jaar. Dat enthou siasme, die positieve instelling, nee. die vind je nergens", zegt hij beslist. Muziekliefhebbers uit Zeeland kun nen binnenkort in eigen omgeving aen en vooral horen wat Jakus met ajn internationale gezelschap, dat hij in alle talen van de EG instrueert, heeft bereikt. Vrijdagavond 26 oktober geven koor en orkest namelijk een concert in de r-k kerk van Oostburg. Het program ma vermeldt de Kronungsmesse van Mozart en instrumentaal werk van Handel, Torelli en Telemann. De mu sici komen naar West-Zeeuwsch- Vlaanderen in het kader van het Euro pees Jaar van de Muziek 1985 en de Europese Verkiezingen. Met het op treden is 18.000.- gemoeid. De pro vincie en de gemeenten Oostburg. Aardenburg en Sluis droegen elk ƒ4000.-, bij in de kosten. „Al in maart H3 hebben we de eerste contacten gelegd", weet ambtenaar culturele za- i ken van Oostburg Jan Scheele. die I inmiddels de eerste 25 toegangskaar ten (de kerk telt tussen de 550 en 600 •plaatsen) heeft verkocht. JJean Jakus (in de streek overigens geen onbekende, hij heeft een zomer woning in Nieuwvliet) lijkt zich op voorhand te verheugen op zijn komst naar Oostburg. Zegt: „Optreden in een kleine plaats is vaak veel leuker, veel charmanter dan in een grote. Al heb ik ook de beste herinneringen aan een concert in Athene. Daar voerden we de Messiah van Handel uit. Voor 't eerst. De mensen daar kenden het werk alleen van grammofoonplaten. tot 35 leden. Aan het optreden in geen dwang te worden toegepast Oostburg is ook een 'orkestsemina- Schaterend vertelt hij hoe de direc- rie' verbonden, dat wordt geleid door teur-generaal van de Eruopese minis- Kati Sebestyen, docente aan de con- terraad broederlijk staat te zingen servatoria van Brussel en Tilburg naast de eerste portier Onder de (alle violisten zijn leerlingen van koorleden bevinden zich ook advoca- haari. Erwin Schiffer (eveneens Brus- ten. apothekers en secretaressen. Een sel en het Sweelinckconservatorium enkeling - die buiten Burssel woont - in Amsterdam), die de meeste altvio- heeft er tienduizenden kilometers per listen opleidt en Luc Capouillez van Jaar voor over om op de repetities te het conservatorium van het Belgi- zijn. Oostbugs is overigens maar e sche Mons voor de blazerssectie. schakel in de toemee. die in ons land langs steden als Rotterdam. Eindho- Jakus: „Je moet ervan uitgaan dat ven. Nijmegen. Maastricht, Heerlen alle orkestleden musici zijn, die hun en Venlo voert, scholing vrijwel achter de mg hebben Het concert van 26 oktober wordt en aan het begin staan van een carriè- geopend met het concerto grosso re. Sommigen hebben inmiddels be- opus 6 nr I van Handel met als langrijke functies in het muziekleven solisten de Zweedse violist Par Na- van Brussel en Duitse plaatsen als sbom en de Zuidkoreaanse Hae Jung Oberhausen en Stuttgart." Het koor Park. Luc Capouillez (trompet, van de EG (dat als officieel onderdeel Frankrijk) en Jan van Mol (clavecim- van de Euromarkt rechtstreeks uit de bel, Belgie) soleren vervolgens in h Europese fondsen wordt gesubsi- -concerto per trombe e archi in re dieerd) bestaat uit maximaal 100 zan- magg. van Torelli. Derde program- gers en zangeressen, van wie de helft ma-onderdeel is de Tanzsuite voor werkzaam is bij EG-instelllngen De strijkers van telemann, daarna volgt leeftijden variëren van 17 jaar tot'het de Kronungsmesse. Solisten: Roswi- moment dat iemand niet meer kan tha Scheer, sopraan (West-Duits zingen of er niet goed meer uitziet', land), Lucienne van Devck, alt (Bei- Je an Jakus iedereen moet één keer gie), Alva Tripp, tenor (West-Duits per jaar proefzingen Als iemand aan- land) en Fernand Knening, bas (Lu- doe alles voelt, dat hij of zij niet meer kan xemburg). Het optreden begint om zingen neemt-ie zelf afscheid. Er hoeft 20.30 uur. Het Europees orkest en koor tijdens een optreden in Griekenland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 23