Rijk miskent Zeeland in
plan recreatieprojecten
Onderwijsdag kreeg sfeer
groot cultureel festival
Politieke opwinding over kosten
O os terschelde werken 'o verdre ven
Drukke afscheidsreceptie
Pechiney-man Van Schalkwijk
GEDEPUTEERDE J. B. VENTEVOGEL:
PZC/ provincie
paanlozen
bouwen
Veere
'n het klein
SCHEIDEND HOOGLERAAR J. F. AGEMA:
Oorzaak en schade brand
Aagtekerke nog onbekend
16
^Ll'IS Zeeland dreigt er wat de verdeling van de overheidsgelden voor recreatieve
rojeeten betreft 'bekaaid' vanaf te komen. Den Haag concentreert de aandacht hoofdzake-
ijk op de Randstad. Dat stelde gedeputeerde J. B. Ventevogel woensdag tijdens de opening
an de Krekenwandelroute in Sluis vast. Hij baseerde zijn oordeel op het pas verschenen
indelijk structuurschema.
vzmf.
styaa
ONDERDAG 27 SEPTEMBER 1984
17
gen voorlopige verkenning van het
>tii andpunt van de nj kso verheid leert
'iber j[ de plattelandsprovincies het moe-
rS haj !n afleggen tegen de Randstad. De
t -gering wil miljoenen uittrekken om
sltdi fverstedelijkte regio's groene gebie
den aan te leggen. Ik vind dat jam- wandelpaden aan te leggen. Dat is
mer". De gedeputeerde wees erop dat toch veel gemakkelijker dan wanneer
Zeeland op zich meer dan voldoende er in een verstedelijkt gebied van de
voorzieningen heeft. „Wij hebben onze grond af aan voorzieningen moeten
natuurlijke stoffering. Met relatief worden opgebouwd", aldus de Zeeuw
weinig middelen zijn daarin fiets- en se recreatie-gedeputeerde.
Hij schatte dat de uitkering uit de
recreatiepot voor Zeeland onder de
vijf ton zou uitkomen Met een derge
lijk bedrag valt volgens de heer Vente
vogel weinig te beginnen. Het enige
positieve advies in het landelijk struc
tuurschema - uitbreiding van de wa
tersport - noemde hij achterhaald.
„Uitbreiding van de watersport is nu
net waar we geen behoefte meer aan
hebben".
[amerlid Franssen
1 preekt voor de
S fVD in Vlissingen
LISSINGEN - De afdeling Vlissin-
van de VVD houdt vrijdagavond 5
ier een bijeenkomst in het
ïdhotel in Vlissingen. Het Twee-
•Kamerlid voor deze partij J. Frans-
zal dan spreken over het onder-
;rp 'onderwijs', waarbij hij speciale
'jjandaeht zal besteden aan de 'Nota
meede fase' en aan het 'verlengd
feg iasisonderwijs'. De consequenties
- de miljoenennota voor het onder-
zullen evenmin onbesproken blij-
en. De bijeenkomst in het Strandho-
begint om 20,00 uur.
Ier Boede begon
vbileumviering
m de SVRZ
g vaa 31
and «'-ober
2 Lam '-'and!"
;endd
Don w
SLUIS Gedeputeerde J. B. Vente
vogel opende woensdag in Sluis het
nieuwe langeafstandswandelpad. de
zogenaamde Krekenroute. Het 200
km lange pad loopt van Bergen op
Zoom door Zeeuws- en Belgisch
Vlaanderen via Sluis naar Zierikzee.
De Nederlands-Belgische samenwer
king werd gesymboliseerd door de
onthulling van een richtingwijzer
precies op de grens bij Sluis.
Burgemeester J. J. P. M. Asselbergs
van Sluis zei blij te zijn met de nieuwe
wandelroute door zijn gemeente. Vol
gens hem sloot het pad prima aan bij
het recreatiebeleid van Sluis. Voor
volgend jaar stelde hij een uitbreiding
van de logiesruimte met mogelijk
twee trekkershutten in het vooruit
zicht. De route sprak hem persoonlijk
bijzonder aan. omdat het pad zijn
geboorteplaats Bergen op Zoom en
Sluis met elkaar verbindt.
De voorzitter van de stichting. J
Zuydgeest. prees het werk van de vele
vrijwilligers, die zich voor de realise
ring van het pad hebben ingezet.
Nadat gedeputeerde Ventevogel in
het Sluisse stadhuis een lint had
doorgeknipt, werd het pad door de
genodigden 'ingelopen'. Op de grens
met België onthulde burgemeester
Asselbergs samen met schepen C. de
Munck van het Vlaamse Damme een
richtingwijzer.
De routebeschrijving van het Kreken
pad is vanaf vandaag verkrijgbaar bij
de VW's, de ANWB en in de boekhan
del.
ISSINGEN - Ter gelegenheid van
tl 35-jarige jpbileum van de Stich-
V^j "Tbj Verpleeg- en Rusthuizen Zee-
,n7? nd (SVRZ) vierde woensdag een
3 «1 van de bewoners van Der Boede
Koudekerke feest. Naar schatting
0 mensen, onderwie familieleden
1 vrienden, lieten zich in recreatie-
limte 'De Babbelaar' verwennen,
indaag (donderdag) wordt hetzelf-
feest gevierd voor de bewoners
Ter Poorte en De Villa in Der
loede.
e bewoners van De Vliedberg, De
diakei en EMMA kwamen woens-
igmiddag bijeen om naar de voor-
vi iachten van Okkie Soolsma van
iglekf ïeeuws Plat' te luisteren. Entertainer
wou laby den Toonder zorgde 'smiddags
avonds voor de muzikale omlij-
Met een optreden van Marie-
dü fccüe Moerdijk werd de feestdag af
sloten.
lok de overige elf instellingen die
ader de hoede van de SVRZ staan,
iniseren de komende weken soort-
«a^jke feesten voor hun bewoners. De
1, -ganisatie van de festiviteiten laat
<SVRZ aan de instellingen zelf over.
"".Jfat is ook d de reden dat niet alle
huizen het feest op dezelfde dag
;ren. Zo vieren de bewoners van
J Ter Mantelinge' in Domburg de ver-
'"j1' lardag van de SVRZ op 9 oktober, de
f ag dat het gebouw Ter Mantelinge
'f™ DO jaar bestaat. Voor het personeel
irjenj tordt het lustrum niet 'per huis',
'ïrj iaar 'per regio' gevierd. Het perso-
Jr' :eel dat in tehuizen in de regio Wal-
6 'heren werkzaam is viert op 26 okto-
er het feest in hotel Britannia in
Tissingen.
eovi
t
Gedeputeerde J B. Ventevogel tmi knipt het lint door dat symbolisch toegang
geeft tot het nieuwe wandelpad. Burgemeester mr J. J. P. M. Asselbergs met
regenjas over de arm. kijkt toe.
Geluidsapparatuur
gestolen bij
HKPD Vlissingen
VLISSINGEN - Onbekenden hebben
in de nacht van dinsdag op woensdag
ingebroken in het gebouw van het
huiskamerproject voor druggebrui
kers (hkpdi aan de Coosje Busken-
straat in Vlissingen. Zij kwamen het
pand binnen door een deur aan de
achterzijde te forceren en verdwenen
met een tuner, versterker'cassette-
combinatie. De totale schade, inclu
sief de schade aan de deur. bedraagt
1500 gulden.
Studiedag in Delft
over windenergie
in Zeeland
BORSSELE - Het centrum voor ener
giebesparing in Delft houdt dinsdag 9
oktober een studiedag, gewijd aan
het onderwerp 'Windturbines in Zee
land'. De aandacht Voor Windenergie
in Zeeland is mede ingegeven door de
omstandigheid, dat in verhouding
een groot vermogen aan Windmachi-
nes in deze provincie is opgesteld.
Volgens de PZEM zal in Zeeland nog
dit jaar het miljoenste kilowattuur
met wind opgewekte energie worden
bereikt en daarmee een verbruik in
de omvang van een gemeente als
Veere.
Opticien 'ontdaan'
van dure zonnebrillen
MIDDELBURG - In de nacht van
dinsdag op woensdag werden twaalf
zonnebrillen ontvreemd uit een op
tiekzaak aan de Nieuwe Burg in Mid
delburg. De dader(s) kwam(en) de
zaak binnnen door het verwijderen
van een ruitje aan de achterzijde van
het pand De waarde van de brillen
bedraagt 2843.50.
Algemeen directeur van Pechiney Nederland X Nosten tri in gesprek met de vertrekkende drs R. A. H. van
Schalkwijk.
VLISSINGEN - Drs R. A. H. van Schalkwijk heeft
woensdag tijdens een drukbezochte receptie in het
Strandhotel in Vlissingen afscheid genomen als direc
teur externe betrekkingen van Pechiney Nederland in
Vlissingen. De heer Van Schalkwijk treedt op 1
oktober in dienst van Volvo Car in Helmond.
Onder de belangstellenden op de receptie bevond zich -
naast leden van het provinciaal bestuur en het ge
meentebestuur - de president van Pechiney Nederland,
de heer X. Nosten.
Drs. Van Schalkwijk is ruim drie jaar werkzaam
geweest bij de Vlissingse vestiging van Pechiney. Bij
Volvo Car gaat hij de functie uitoefenen van hoofd van
de afdeling arbeidszaken en arbeidsvoorwaarden. De
functie van het scheidende directielid wordt verdeeld
tussen de overige leden van de directie, zodat in zijn
plaats geen opvolger wordt benoemd
KUNSTZINNIGE VORMING CENTRAAL
HEINKENSZAND Enkele honder
den onderwijskrachten van Zeeuwse
lagere- en kleuterscholen hebben
woensdagochtend deelgenomen aan
de Zeeuwse onderwijsdag van 'Het
Schoolmuseum', die gehouden werd
in De Stenge in Heinkenszand. Om
het thema 'Kunstzinnige vorming,
wat kun je ermee, wat doe je ermee?'
aanschouwelijk te maken hadden de
organisatoren heel wat kunstenaars
op de been gebracht, waardoor de
dag de sfeer kreeg van een groots
cultureel festival, wat bij de deelne
mers duidelijk in de smaak viel.
ITS
A na
Sla
n wai
VEERE - In de gemeente Veere wor-
m op het ogenblik voorbereidingen
«troffen voor het maken van een
maquette van het monumentale
plaatsje. Het initiatief hiertoe gaat
uit van de gemeente zelf. Het bouwen
ran de maquette zal gebeuren in de
vorm van een baanlozenproject. Men-
ten zonder werk kunnen meedoen
met behoud van hun uitkering.
Behalve de gemeente zelf maken de
lereformeerde en de hervormde kerk
3i Veere deel uit van het project,
len n Gedrieën nemen zij de aanzetkosten
voor hun rekening. Deze 8500.- wor-
S«j ten op tafel gelegd, zo luidde de
loorwaarde. mits er om een subsidie
rordt aangeklopt bij het Koningin
n iulianafonds. Dat is inmiddels ge-
bedd beurd, alleen heeft het fonds nog niet
{«antwoord op de aanvraag,
dew foor het fabriceren van de maquette
hebben zich tot nu toe zes mannen en
«én vrouw aangemeld. De coördinator
van het geheel is de heer G. Roelofsen.
vertelde desgevraagd: „We gaan
ten maquette maken van vier bij vier
meter. We moeten hem zelf ontwerpen
en dat doen we aan de hand van
plattegronden en van geveltekenin-
van Veerse woningen. Ik hoop dat
over ongeveer een maand met ons
werk kunnen beginnen".
De gemeente heeft al toegezegd dat
een deel van de gemeenteloods voor
werkzaamheden aan de maquette
r\ san worden gebruikt. Roelofsen schat
I dat het geheel ongeveer twintigdui-
«nd gulden gaat kosten. „Ik ver
wacht dat we drie ochtenden per week
tan de maquette zullen werken en dat
we er ruim twee jaar mee bezig zullen
ajn. Ik denk dat we toch wel mini-
pek.) maal tien mensen nodig hebben om
net karwei te klaren
Volgens gemeentesecretaris J. Wattel
is het project ook bedoeld als een
soort ontmoetingsgelegenheid voor
mensen die al geruime tijd geen werk
hebben. „Zo zien ze niet alleen weer
sens andere mensen, ze zijn tegelijker-
bezig met een zeer nuttige tijd-
isering", aldus Wattel. Als de ma-
Wette. die wordt gebouwd met een
schaal van één op tweehonderd, klaar
is zal hij worden geplaatst in de Grote
Kerk in Veere. Belangstellenden kun
nen zich aanmelden bij de heer Roe
lofsen, in Veere. i
DELFT - „Ik heb geen moeite gehad
met de ommezwaai". Prof ir J. F.
Agema (65), scheidend hoogleraar
verkeers- en rivierwaterbouwkun-
de aan de Technische Hogeschool,
in Delft en mede-ontwerper van de
Oosterscheldekering, zegt het zon
der aarzelen. De beslissing van het
kabinet Den Uyl, eind 1974 na moei
zaam beraad genomen, om de Oos-
terscheldemonding niet met een
dichte maar met een doorlaatbare
dam te overspannen, was voor prof
Agema een nieuwe uitdaging. In
plaats van studeren op de beste
sluitmethodes voor de stroomgeu-
len (met caissons, met inzet van een
kabelbaan), kon hij zich als hoofd
waterloopkunde van rijkswater
staats Deltadienst buigen over het
ontwerp voor de stormvloedkering
(met doorlaatcaissons, met behulp
van pijlers). Koren op de molen van
Agema's onderzoekende, flexibele
geest.
Volgens Agema konden de ambte
naren van waterstaat trouwens wei
nig anders doen dat zich met nieuw
elan aan de uitwerking van de rege
ringsbeslissing te wijden. „Als de
politiek een andere oplossing be
steld. dan moet je weggaan". Prof.
Agema wil wel kwijt dat een storm
vloedkering niet zijn persoonlijke
voorkeur had. „Ik zou de dijken
verhoogd hebben", meldt hij. De
hoogleraar erkent dat een dergelijke
operatie veel tijd gevergd zou heb
ben (in tegenstelling tot wat een
ingenieursbureau in opdracht van
de milieuorganisaties rapporteerde),
maar dat zou geen probleem hoeven
te zijn. In dit verband merkt ir
Agema op dat de genoemde tijdstip
pen voor het bereiken van Deltavei
ligheid in het Oosterscheldegebied
(eerst 1978, later 1983 en uiteindelijk
1986), politieke keuzes zijn, die niet
op technische overwegingen berus
ten.
Met zijn voorkeur voor het verhogen
van de dijken, wenst Agema overi
gens niet gezegd te hebben dat de
stormvloedkering een foute oplos
sing is. „Het is een compromis",
meent hij. Dat geldt evenzeer voor
het uiteindelijk ontwerp. Aanvanke
lijk werd een stormvloedkering met
gebruik van enorme caissons bestu
deerd. Daarna kwamen pijlers op
putten in beeld. Uiteindelijk viel de
keus op pijlers uit één stuk. Het was
prof Agema die de stoot gaf in de
richting van de pijlerdam Hij be
klemtoont dat de stormvloedkering
als zodanig beslist geen nieuw feno
meen is. „Idereen kan zoiets beden
ken. Het gaat alleen om de manier
waarop: welk type oplossing en wat
moet het doorstroomprofiel zijn".
De ontwerpers van de pijlerdam
moesten onder enorme tijdsdruk
werken. Regering en parlement wil
den uiterlijk half 1976 een definitieve
beslissing nemen: stormvloedkering
of dichte dam. Agema: „Die druk
maakte het toch moeilijk. Elke op
lossing heeft een scala aan proble
men en het studeren daarop kost
tijd. Je selecteert op een gegeven
moment dan toch maar een oplos
sing en die blijkt dan later weer
nieuwe problemen te geven. Als we
meer tijd hadden gehad, dan zou een
keuze beter onderbouwd zijn ge
weest. Ik denk dat caissons met
schuiven dan uiteindelijk toch een
goede kans gemaakt hadden".
Kosten
Tegen deze achtergrond moeten
volgens de Delftse hoogleraar ook
de sterk gestegen kosten voor de
pijlerdam worden gezien. Op het
moment dat regering en tweede
kamer een besluit namen, lag er een
raming van 2,9 miljard gulden op
tafel (inmiddels 5,1 miljard gulden).
In feite natte vingerwerk. „Er was
nog niet eens een ontwerpkeuze
gedaan", betoogt Agema. „Er moest
nog veel onderzoek gedaan worden.
Er is een raming gemaakt op basis
van een voor-voorontwerp van cais
sons en pijlers op palen Er zijn
eenheidsprijzen gehanteerd".
Hij vindt de commotie van de politi
ci over de kostenstijgingen van de
stormvloedkering dan ook lichtelijk
overdreven. „Ze hebben zelf boter op
hun hoofd. Politici zouden veel meer
analytisch te werk moeten gaan,
maar dan zouden het waarschijnlijk
geen politici meer zijn". Prof. ir.
Agema onderstreept dat water
bouwkundige werken in Deltagebie
den moeilijk tot op de laatste cent te
voorspellen zijn. Hij wijst op de
aanleg van de Thamesbarrier bij
Londen. „Die is ook veel duurder
geworden. Het ontwerp moest wor
den herzien en dat betekende veel
meer kosten". Agema doet de kos
tenstijging van de pijlerdam (na
aftrek geldontwaarding één miljard
gulden i beslist met als een bagatel
af. „Natuurlijk moet je een budget
goed bewaken. Het is ook prima dat
er vragen gesteld worden Maar de
opwinding over de kostenstijging is
overdreven. Eén miljard meer is
jammer, maar ik hg er niet van
wakker. De politici konden zich be
ter wat rustiger gedragen, zeker
wanneer je het project wilt verkopen
in het buitenland Het ontwikkelen
van nieuwe technieken, het opdoen
van zeer veel ervaring en het bieden
van een omvangrijk brok werkgele
genheid, noemt prof. Agema als be
langrijke pluspunten, die - met na
me door de politici - te vaak over het
hoofd worden gezien. Hij is erg blij
dat er voor de bouw van de kering
bijzonder veel belangstelling is van
de 'gewone burger'.
Als mede-ontwerper van de pijler
dam heeft Agema - hoe kan het
anders alle vertrouwen in de
werking er van. Voorzichtigheids
halve voegt hij daar wel aan toe „In
principe. Ik ben er 5 jaar geleden
uitgestapt, dus niet van de jongste
ontwikkelingen op de hoogte". Dat
lichte voorbehoud heeft ongetwij
feld mede te maken met de reserves
die Agema koestert ten aanzien van
de gekozen funderingsoplossing- Hij
is geen voorstander van de toege
paste matten, maar van een funde
ring van steen. „De techniek van de
matten is prachtig, maar je blijft
met de naden zitten - dat is een
beetje een bezwaar. Het ontwerp
voor een steenfundering is niet hele
maal bestudeerd, dus is een vergelij
king niet meer mogelijk. Overigens
heb ik met hart en ziel de zaak mee
ontwikkeld".
Ontwerp
i/fr
Prof ir J. F. Agema
Het ontwerp van de stormvloedke
ring - of liever; de uitvoering van
het Deltaplan - was lang niet Age
ma's eerste bemoeienis met Zee
land. Eind 1948 belandde hij bij de
studiedienst van rijkswaterstaat in
Vlissingen. na een snelle carrière.
Na een opleiding aan de ambachts
school kon de Westfries Agema als
lecrlingtekenaar bij rijkswater
staat in Hoorn terecht. Het begin
van een loopbaan langs vele stand
plaatsen, onder meer Den Haag en
Bergen op Zoom. In vrije tijd stu
deerde hij. Het roemruchte diploma
Zeeland werd behaald, evenals di
ploma's voor techniwch ambtenaar
rijkswaterstaat en betonconstruc-
teur. Zijn werkzaamheden lagen
altijd in de sfeer van studie, ont
werpen, supervisie uitvoering,
nieuwe dingen bedenken („dat is
altijd een uitdaging").
De opdracht voor het ontwerp van
Europoort (Rotterdam bereikbaar
maken voor schepen tot 450 000 ton)
vertraagde de studie voor ingenieur,
maar in 1970 was dat ook voor
elkaar. In 1979 volgde de aanstelling
tot hoogleraar Weliswaar met de
krantenjongen die het tot miljonair
schopt, maar wel de ambachts-
schoolleerhng die een fors stempel
drukt op de ontwikkelingen in de
Nederlandse waterbouwkunde na de
tweede wereldoorlog. Zelf be
schouwt prof Agema het ontwerpen
van Europoort „Het was is één week
gelukt") als een 'ongelooflijk plezie
rig en dankbaar project'. Echter ook
het herstelwerk na de watersnood
ramp van 1953 in Zeeland heeft bij
hem sporen nagelaten.
Ir Agema was belast met ontwerp en
uitvoering van het dijkherstel bij
Kruiningen: enorme gaten in de
Waarde- en Kruiningenpolder moes
ten met nieuwe technieken worden
gedicht. Eerst werd de Waardepol-
der weer op de zee heroverd, onder
meer met gebruik van stalen genie-
pontons en - wegens de ondieptes -
met inzet van Yersekse vissers.
Daarna werkten ongeveer 3000 men
sen aan het dichtmaken van de 3
gaten in de zeedijk van de Kruinin
genpolder. Caissons, waaronder een
gigantisch Phoenix-caisson uit de
oorlog, verleenden onmisbare dien
sten. Eind juli '53 was het laatste
gat, bij de veerhaven, dicht. Een
succesvol slot van een toen al plan
matig opgezette operatie. Prof Age
ma zegt dat er in die tijd toch
grootse prestaties zijn verricht in
het rampgebied „In een half jaar
waren alle gaten, op Ouwerkerk na.
dicht. Dat kon dankzij een enorme
inzet van overheid en bedrijfsleven.
Gelukkig was een ruime mate van
vakmanschap aanwezig. De organi
satie was ook goed en duidelijk"
De scheidende hoogleraar houdt
niet helemaal op met werken. Hij
blijft nog voorzitter van de staf-
groep uitvoeringsfilosofie storm
vloedkering. Ook is hij betrokken
bij de aanleg van een stormvloedke
ring in Venetië. „Ik ga me verder
bemoeien met advisering op water
bouwkundig gebied. Misschien kan
ik op die manier nog een paar
centen verdienen voor Nederland".
Morgen, vrijdag, wordt tijdens een
waterbouwsymposium in de Tech
nische Hogeschool te Delft afscheid
genomen van prof ir Agema.
Rinus Antonisse
Veel Zeeuwse leerlingen hadden
woensdag vrij terwijl hun onderwij
zers in Heinkenszand bekeken wat er
zoal in het onderwijs te doen valt met
dans, muziek, handvaardigheid en
theater. In de verschillende ruimten
van De Stenge werden voortdurend
voorstellingen gegeven door onder
meer de fanfare Sint Juttemis, het
kindertheater Maccus, de dansgroep
D3. de muziekgroep Yuca en Sjaak
Vereist met zijn lopende poppenkast
Door de veelheid aan activiteiten kon
het wellicht wat moeilijk worden door
de bomen het bos te ontdekken. De
deelnemers kregen daarom bij bin
nenkomst een opdracht mee om ze
alvast op een spoor te zetten. Daar
door werden de ruimten vrij gelijkma
tig bezocht en kon een grote concen
tratie van deelnemers op eén plek
worden voorkomen. De hele dag door
waren er videopresentaties, exposi
ties en demonstraties op allerlei ge
bied. Onderwijskrachten konden ook
zelf aan de slag met muziek, gips en
textiel om zodoende ideeèn op te doen
voor de lessen. Bovendien kreeg ie
dere deelnemer een tas met informa
tie mee naar huis.
De Zeeuwse onderwijsdag wordt ieder
jaar gehouden door het bestuur van
'Het Schoolmuseum' in nauwe samen
werking met het Zeeuws Steunpunt
voor Kunstzinnige Vorming en de
twee pedagogische academies in Mid
delburg.
Studieweken voor
Ds Van Steenbergen
50 jaar predikant
BIEZELINGEDs J. P. van Steen
bergen. hervormd emeritus predi
kant in Leusden, is 30 september 50
jaar predikant.
Ds Van Steenbergen werd 18 maart
1909 in Den Haag geboren. Hij werd 30
september 1934 predikant m Biezelin-
ge, vanwaar hij in 1946 naar Heerlen-
Waubach vertrok. In 1949 ging hij
naar Apeldoorn, waar hem op 1 mei
1974 emiraat werd verleend. Ds Steen
bergen heeft gepubliceerd in verschil
lende kerkbladen en in 'Hervormd
Nederland', Van zijn hand verschenen
de boeken 'Waarom reorganisatie',
'Het leven na de dood' en Het huma
nisme, een uitdaging voor de kerk'
Diefstal internaat
agrariërs in Cadzand Vlissingen verijdeld
CADZAND De commissie top-ka-
dervormmg Zuidwesten houdt in het
vormingscentrum 'Hedenesse' te Cad
zand die studieweken voor leden var
landbouworganisaties en coöperaties.
Deze zijn van maandag 7 tot en met
vrijdag 11 januari, van maandag 21
tot en met vrijdag 25 januan en van
maandag 4 tot en met vrijdag 8 fe
bruari 1985.
De cursus heeft tot doel jonge boeren
de mogelijkheid te bieden zich te
scholen op sociaal-maatschappelijk
niveau. Tijdens de studieweken ko
men de volgende onderwerpen onder
meer aan bod: politiek, economie,
actuele informatie over de agrarische
sector en beinvloeding en oordeels
vorming.
VLISSINGEN - In de nacht van dins
dag op woensdag hebben onbeken
den een poging gedaan tot diefstal
van enkele goederen uit de kantine
van het internaat van het maritiem
instituut De Ruyter aan de Van Ho-
gendorpweg in Vlissingen. Zij wer
den echter in hun bezigheden ge
stoord door een bootsman van het
internaat die de daders betrapte tij
dens zijn nachtelijke controleronde.
De daders waren de kantine via de
Chopinlaan binnengedrongen en had
den een flipperkast en een kast met
videorecorder opengebroken. Toen zij
werden betrapt namen zij de benen,
met achterlating van de buit. Zij
konden nog niet worden aangehou
den.
AAGTEKERKE - Het
onderzoek dat woens
dag is begonnen naar de
oorzaak van de brand in
de landbouwschuur aan
de Zuiverseweg te Aag
tekerke heeft nog geen
resultaten opgeleverd.
Noch een woordvoerder
van de rijkspoltie, noch
van de groep Zoutelan-
dc. noch brandweer
commandant J. Vlieger
van het Mariekerkse
korps kon gisteren enig
uitsluitsel geven over
de oorzaak van de
brand.
Zoals gemeld legde het
vuur dinsdagavond een
grote schuur gevuld met
hooi. volledig in de as.
Gedacht werd aan kort
sluiting maar volgens de
heer Vlieger was alles
nog veel te nat, het na-
bluswerk duurde tot
woensdagmorgen drie
uur, om enige oorzaak
was te kunnen ontdek
ken. Ook over de schade
valt nog niets te melden,
aldus de woordvoerders.
Het onderzoek wordt
vandaag voortgezet.