Geen verscherping regels radio-actief zeetransport NAAR AFRIKA Wegenbeheer waterschappen moet ook in toekomst mogelijk zijn Bergen van lading Mont Louis hervat ABOP: inzetten van werkloze bevoegde leraren is onjuist per truck naar evenaar om winter te ontlopen PZC/ provincie AFSCHEID SPOORWEGEN VAN PLOEGLEIDER M. HAERKENS MINISTER O VER AFFAIRE MONT LOUIS: DINSDAG 25 SEPTEMBER 1984 'Van onze Haagse redacteur/ DEN HAAG - Minister N. Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat vindt het niet nodig, dat er verscherpte regels komen voor het vervoer per schip van radio-actieve stoffen. Zij antwoordt dit op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden J. C. Th. van der Doef (pvda) en W. J. Willems <psp). De volksvertegenwoordigers hadden eind vorige maand om opheldering gevraagd over de aanvaring tussen de schepen Mont Louis en de Olau Britannia. De minister wijst er mede namens kans op een lekkage in een van de zeer sterke drukhouder. Indien het haar ambtgenoten minister dr P. Win- vaten met uraniumhexafluoride vrij- theoretische geval van een lekkage semius (milieubeheer) en staatssecre- wel uitgesloten worden geacht. Zij onder water zich tóch zou voordoen, taris dr W. F. van Eekelen (buiten- wijst erop dat de stof is verpakt in een dan is de kans op radio-actieve stra- landse zaken) op, dat er voor het vervoer per schip van radio-actieve en splijtstoffen strenge internationale re gels zijn opgesteld. Dat geldt ook voor de verpakking, waarop de aard van de lading door middel van gevaarsetiket ten duidelijk moet worden aangege ven. Bij transporten met radio-actief materiaal hebben zich volgens de mi nister totnutoe geen zeer ernstige ongelukken voorgedaan en „er zijn dan ook geen termen aanwezig de vervoersregels verder aan te scher pen", aldus de bewindsvrouwe. Wel wijst zij erop. dat er op verschillende manieren wordt gewerkt aan het veili ger maken van het gehele scheep vaartverkeer, mede met het oog op het toenemende vervoer van gevaar lijke stoffen en het in bepaalde gebie den intensieve veerbootverkeer. In voorbereiding is onder meer een stan daardisatie van procedures voor de verkeersbegeleiding. Verder wijst zij erop dat in Europees verband de mogelijkheden worden onderzocht van verkeersbegeleiding langs de Eu ropese kust, om de risico's voor mens en milieu te verminderen, en om tot een verbeterde samenwerking tussen de betrokken kuststaten te komen. Smit-Kroes wijst in dit verband even eens op de overeenkomst met België om de bestaande (beperkte) walradar- keten langs de Westerschelde uit te breiden zodat de verkeersbegeleiding in de Westerschelde en in het gebied van de aanvaring van de Mont Louis wordt verbeterd, en de kans op onge lukken wordt verkleind. De minister benadrukt, dat het de bedoeling is dat nog dit jaar het werk voor de tot standkoming van de keten wordt aan besteed. „Realisering van deze uit breiding zal er zeker toe bijdragen dat het aantal aanvaringen verminderd kan worden en dat er in voorkomende gevallen snel en gecoördineerd door de autoriteiten opgetreden kan wor den". De minister kan geen geen exacte becijfering geven van het aantal transporten van radio-actieve stoffen over zee, en de afstanden waarover die geschieden. Dat komt doordat voor dit vervoer geen voorafgaande ver- voersvergunningen vereist zijn. Wel wijst Smit-Kroes erop dat dit soort transporten dagelijks plaatsvindt. Ook is volgens haar (nog) niet bekend welke andere stoffen de Mont Louis vervoerde naast de uraniumhexafluo ride (UF6). ling uitgesloten, gezien de geringe radio-activiteit van uranium. Het eni ge risico, aldus de minister, vormt het fluorwaterstof. dat zich samen met uranylfluoride vormt als gevolg van een chemische reactie met water, die na een lekkage kan ontstaan. Fluor waterstof is een agressieve chemische stof. die in de onmiddellijke omgeving van het lek gevaar voor het milieu oplevert. Over het algemeen zijn bij een lekkage echter geen heftige che mische reacties te verwachten. NS-groepschef G. Scholten (linksl overhandigt scheidende ploegleiderlrangeerder M Haerkens cadeau onder couvert Informatie Volgens mevrouw Smit-Kroes moet ie bemanning van de Mont Louis op de hoogte zijn geweest van de aard van de lading, aangezien op de la- dingpapieren en de verpakkingen duidelijk de gevarenklasse van de lading was vermeld. Zij wijst er in dit verband op, dat uit overgelegde informatie blijkt dat de ladingdocu menten van de Mont Louis vóór ver trek door de Franse autoriteiten zijn gecontroleerd. De minister zal over leg plegen met de Noordzee-buurlan- den van Nederland of het mogelijk is dat bij ongevallen als met de Mont Louis eerder informatie over de aard van de lading beschikbaar kan ko men. De Belgische autoriteiten treft volgens Smit-Kroes geen blaam; zij hebben Nederland steeds volledig op de hoogte gehouden. De Nederlandse autoriteiten werden ook onmiddel lijk na het bekend worden van de aard van de lading vanuit België geïnformeerd. De informatie over de aard van de lading is naderhand door de Franse autoriteiten rechtstreeks bevestigd, aldus de bewindsvrouwe. De bergingsoperatie rond de Mont Louis is nog steeds in volle gang. Volgens minister Smit-Kroes moet de GOES Het personeel van de Neder- kens, die gebruik maakte van de eniging Combinatie NS, waarvan landse Spoorwegen in Goes heeft regeling om met 40 dienstjaren uit te Haerkens zich een van de oprichters maandagmiddag afscheid genomen treden. Dat gebeurde tijdens een re- kan noemen. van ploegleider/rangeerder M. Haer- ceptie in de kantine van de sportver- De heer Haerkens heeft bijna 42 jaar bij de NS gewerkt en is altijd op de standplaats Goes gebleven. Hij maak te zich erg verdienstelijk en zeer ge zien onder zijn collega's door zijn werkzaamheden in het bestuur en als lid van Combinatie NS. De sportver eniging overkoepelt verschillende takken van sport maar Haerkens be woog zich vooral op het gebied van het voetbal en het tafeltennis. Deze laatste sport zal Haerekens blijven beoefenen. Bovendien blijft hij erelid van de vereniging. Groepschef G. Scholten van Zuid- Beveland schetste de loopbaan van de heer Haerkens in een toespraakje dat de overhandiging van een cadeau onder couvert en bloemen begeleidde. Haerkens noemde hij collegiaal, plichtsgetrouw en punctueel. Zijn col lega's voegden daar nog aan toe het gevoel voor humor en de wijze waarop Haerkens nieuwkomers opleidde. Haerkens was als ploegleider/rangeer der verantwoordelijk voor het buiten- gebeuren rondom het station Goes. Tros radio over '44 op Walcheren en in W-Z ws-V laanderen AARDENBURG In het kader van de herdenking van de bevrijding in 1944 besteedt de Tros-radio zaterdag aandacht aan de oorlogshandelingen in West-Zeeuwsch-Vlaanderen en op Walcheren. De Aardenburgse ge meentesecretaris G. van Vooren en de Vlissingse arts A. H. van Dijk vertel len dan over hun ervaringen tijdens het laatste oorlogsjaar. Het programma begint om 14.33 uur uur op Hilversum 2. GOES „Het inzetten van werkloze leraren met onderwijsbevoegd heid in het onderwijs is principieel onjuist". Dat meent M. Broekema, districtsbestuurder van de algemene bond voor onderwijzend personeel (ABOP) in Zeeland. Hij reageert hiermee op een advertentie die de christelijke scholengemeenschap Walcheren (CSWi in Middelburg plaatste om docenten met behoud van uitkering in de school aan het werk te zetten. Zij zouden geen onderwijs mogen geven, maar alleen mogen helpen met het opzetten van een mediatheek, het ontwikkelen van lesmateriaal en het assisteren in de lessen. Volgens de ABOP-districtsbestuur- der is de CSW formeel wel juist bezig. „De minister van onderwijs heeft deze mogelijkheid gescha pen". vertelt hij. ..Maar, volgens ons is het slechts een lapmiddel. Mensen die dit gaan doen. ruiken alleen aan de school, maar doen de waar ze aan toe zijn" De tijdelijk aangestelden werken-in het kader van het werklozenproject onder wijs. waarvoor minister Deelman 250 miljoen gulden beschikbaar heeft gesteld. Dit geld had hij over en hoefde niet terug te stromen naar de schatkist van het njk. broodnodige onderwijservaring Volgens Broekema zijn dat zinvolle niet op". Werken met behoud van arbeidsplaatsen, in totaal 9000. uitkering wijst de ABOP overigens waardoor de werknemers tenmin- toch al van de hand. Het sociaal ste wat ervaring op kunnen doen. stelsel dat in de loop der jaren is opgebouwd, wordt, naar het oor deel van de vakbond, hierdoor on dergraven. Broekema kan zich wel indenken &ens dat een werkloos leraar die al an- men derhalf a twee jaar geen baan heeft, Toesting De CSW in Middelburg ziet overi- oorlopig af van het aanne- an vakdocenten die op dit moment werkloos zijn. Dit ge- de kans die de CSW biedt met beurt, aldus conrector W. Wattel, beide handen aanpakt. „Er moeten niet omprincipièle redenen. „Ons echter structurele oplossingen voor het werkloosheidsprobleem in het onderwijs komen", zegt de vak bondsman, „en in feite is dan alleen herverdeling van arbeid iets waar aan je je vast kan klampen". Hij wijst erop dat minister drs W. J. Deetman daar bepaald niet de hel pende hand bij biedt. Zo zijn de klassen in het middelbaar onder wijs vergroot van 29 naar 32 leerlin gen. „In onderwijsland dreigen drie projectaanvragen ingediend moe soorten werknemers te komen", ten worden, te horen gekregen dat geeft de districtsbestuurder aan, begonnen kan worden met het in ,.en wel mensen met gewoon werk. dienst nemen van slechts één do docenten met een tijdelijk werkver- cent. Volgens haar advertentie ging band en afgestudeerden die met de scholengemeenschap nog uit behoud van uitkering in de marge van zes vakdocenten die tewerkge- mogen werken. De onderwijskrach- steld kunnen worden met behoud ten weten op den duur met meer van uitkering. er onder meer door de ABOP en het bureau baanlozenservice in Middelburg op gewezen", zegt de hij, „dat projecten eerst goedge keurd moeten worden door de re gionale toetsingscommissie. Door het ministerie van onderwijs wa ren wij daarover niet ingelicht". Wattel heeft inmiddels van het Middelburgse college van burge meester en wethouders, waarbij de Ans Rijksen en Louk Boin voor hun truck, waarmee ze door Afrika zullen trekken. De natte Nederlandse winter ontlopen is iets wat iedereen weieens wenst. Gewoon de bullen pakken en richting evenaar, waar dikke jassen niet nodig zijn, waar geld niet het belangrijkste middel is om handel te drijven en waar niemand ooit van een PZEM-rekening heeft gehoord. Voor Ans Rijksen en Louk Boin zijn het geen dagdromen meer. Zij pakten al vaker hun biezen om de winter in Afrika te vieren en ook de komende winter kunnen ze de kachel missen als kiespijn. Alleen nemen ze deze keer twintig mensen mee in de truck die ze speciaal voor dit doel hebben opgeknapt. Ans en Louk zijn allebei dol op vogels-kijken en Afrika. Tijdens hun reizen door dat uitgestrekte werelddeel leerden ze veel van de natuur en de reservaten daar ken nen en ze willen niets liever dan er jaarlijks terugkeren in de winter maanden. Het grote probleem daar bij is het geld. Reizen gaat niet voor niets en geld groeit, ook bij Ans en Louk, niet op de rug. dat veel mensen uit de gezondheids zorg een enkeltje Nairobi hebben besteld. Een andere bedrijfstak die wat sterker vertegenwoordigd is is de horeca, ook wel makkelijk bij een reis waar de deelnemers zelf voor hun natje en droogje moeten zor gen. Als het gezelschap zaterdag 13 ok tober bij de Mooie Staak in Nisse gemakkelijke gestoffeerde banken vertrekt, is dat om een eerste stop gemaakt, waaronder ook weer een te maken in Sint Niklaas. Daar hoop spullen kunnen worden weg- worden de Belgen opgehaald en geborgen. Iedere centimeter ruimte gaat de truck met aanhanger rich- moeten de reizigers benutten. ting Spanje waar bij Gibraltar de De volgende stap was het bijeen oversteek naar Marokko wordt ge maakt. Als Algerije achter de truck ligt gaan de reizigers door de staat De laatste jaren nemen de georgani seerde trektochten in de hele wereld een enorme vlucht. Commerciële en niet-commerciële clubs zetten, ook vanuit Nederland, allerlei trips op touw en er blijkt een redelijke inte resse te bestaan. Voor Ans en Louk leek het de manier om zelf goed koop te trekken en ook anderen die mogelijkheid te bieden. Dat vergde echter wel de nodige investeringen van geld en arbeid, met name om aan een geschikt vervoermiddel te komen. Dat het Duitse leger hen nog eens te hulp zou kunnen schie ten hadden de Afrika-gangers niet verwacht maar ze waren erg geluk kig met de legertruck die ze daar voor een redelijke prijs konden ko pen. De stemming steeg nog toen de garagehouder, die het gevaarte na keek, vaststelde dat er niets aan hoefde te gebeuren. Sinds de Merce des 315 in 1965 de fabriek uitreed, legde hij niet meer dan 75.000 kilo meter af. Een volgende hobbel die moest worden genomen was het zoe ken naar een plaats waar de wagen kon worden opgeknapt en aange past. Weer hadden Ans en Louk niet méér geluk kunnen hebben. Een beetje rondkijken en navragen in de Zak van Zuid-Beveland leid de naar de hoeve De Mooie Staak in Nisse, waar de familie Dijkhuis welwillend de grote landbouw- schuur ter beschikking stelde. Vanaf mei dit jaar werkten Ans en Louk aan de truck, die nu bijna gereed is en 13 oktober zal vertrek- zoeken van een reisgezelschap. Ad vertenties in Zeeuwse bladen lever den niets op maar in de randstad en Mali, waar de opvatting wordt gelo de rest van Nederland bleek de genstraft, dat Afrika's geschiedenis belangstelling groot. De kosten zijn minder beschaving zou herbergen voor de deelnemers meestal niet het dan die van de Oude Wereld. In de grootste probleem want. de reis Falaise Bardiagara bewoont de be- moet, zoals zoveel in deze tijd, 'bud- volking de degelijke, in rotsen uit- gettair neutraal verlopen'. Het gehakte woningen van het volk de Tellem, dat al in de twaalfde eeuw onder de voet gelopen werd door minder beschaafde horden. Langs Boven Volta en Niga gaat het gezel schap naar Tsjaad. Aanvankelijk was het de bedoeling Nigeria te bezoeken maar dat land heeft de grenzen voor buitenlanders onlangs gesloten. In Kameroen beginnen de bezoeken aan natuurreservaten, hoewel het klapstuk op dat gebied meeste geld gaat zitten in de diesel pas komt op het einde van de reis en het voedsel dat van thuis moet als Central Afrika, Zaire en Burundi worden meegenomen. Wat dat laat ste betreft wordt heel zuinigaan gedaan; het streven is om zoveel mogelijk omderweg aan vers voed sel te komen, dat op houtvuren moet worden bereid. Dat houdt in zijn bezocht en Rwanda aan de beurt komt. Na Rwanda is Tanza nia aan de beurt en komen de reizigers, inmiddels zes maanden later, in Kenia Nairobi biedt dan de luxe die de dat, er misschien weieens een kip of trekkers zolang hebben moeten ont- ander dier moet worden geslacht maar Ans en Louk zien jagen en slachten toch graag tot een mini mum beperkt. beren en het gezelschap splitst zich op. Louk en Ans brengen de truck bij vrienden onder en vliegen terug naar Nederland met nog wat andere deelnemers. Sommigen gaan door Hoewel ontzettend veel mensen naar Zuid-Afrika en anderen nemen graag een dergelijke reis tegen het vliegtuig naar India. Voor de die voorwaarden zouden willen vliegers geldt: niet teveel meene- maken, is het grootste obstakel de men vanuit Nederland om zoveel binding met Nederland. Niet ieder- mogelijk ruimte te hebben een kan er zomaar een half jaar souvenirs, tussenuit. Een baan opgeven, rela- De reizigers hebben toch al het ties in de steek laten of een medi- advies gekregen de oudste kleren sche behandeling verwaarlozen i mee te nemen, die zonder wasbeurt dikwijls onverantwoord. Daarmee kunnen worden weggegooid. Het is wordt het gezelschap vanzelf een verstandiger om inlandse kleding bonte verzameling van ongebon- als souvenir aan te schaffen en het den, ondernemende mensen, waar- dan meteen ook te dragen. De reis in toch voldoende verscheidenheid volgt in de eerste plaats een toeristi sche route, dus vaak is er van alles te koop. Daarnaast proberen de ka-geschikt, moesten maken Om te tingsweekeinde dat Ans en Louk reizigers contacten te leggen met beginnen moest zoveel mogelijk ba- onlangs voor hun medereizigers or- :-J-- gageruimte worden gecreeerd en ganiseerden op een camping in Ca- ken. Het waren niet zomaar wat te bespeuren valt. kleine dingetjes, die de truck Afri- Dat bleek wel tijdens het ontmoe- minder toeristisch ingestelde men sen onderweg. Als de Afrikagangers voorzieningen om extra hoeveelhe- stricum. Allereerst zijn twee deelne- over zes maanden terugkeren om het uitbotten de bomen in den diesel en water mee te nemen, mers Belgen, de rest is Nederlander. Bovendien moest de laadruimte op De gemiddelde leeftijd ligt tussen Nederland mee te maken, hebben een redelijk comfortabele manier de 20 en 30 jaar maar één van de de thuisblijvers een witte, koude, geschikt worden gemaakt voor meest enthousiaste reizigers is een natte of een gure winter achter de twintig trekkers, die er per slot van man van 71. Ze komen uit alle lagen rekening zes maanden lang in moe- van de bevolking en een bijkomstig- soort held die in de praktijk van het ten reizen. In de truck is e bagagekelder gebouwd en er zijn kamperen wel te pas kan komen is rug. Ans en Louk blijven niet om dat af te wachten, ze zijn verzekerd van de zon. Mieke van der Jagt DIJKGRAAF VAN HULSTER AMBACHT: HULST Wegenbeheer voor water- onmogelijk maakt beleidsmatig nog 1.125.000 gulden gaan kosten. Hoofd- terschap, genomen in de omgevuj schappen zou mogelijk moeten blij- langer iets samen te doen. De techno- ingeland G. M. P. Sponselee vroeg van de betonfabriek Bleijko in Wt ven. Dat stelde dijkgraaf K. J. A. logische dienst van de zeven Zeeuwse zich af in hoeverre er verband be- soorden. Hij informeerde onder me' baron Collot d'escury van het water- waterschappen kan - vanaf 1 januari staat tussen baggerwerkzaamheden naar de hoeveelheid aangetroffen pc- schap Hulster Ambacht maandag- 1987 - niet meer de rol vervullen van in de Schelde en de afschuiving van licyclische aromaten. Het dagelijks avond tijdens een vergadering van bestuurlijke beleidsbepaler voor de de strekdam. bestuur van het Hulster Ambacht)® het schap in Hulst. Naar de mening waterschappen. „Een en ander bete- Dijkgraaf baron Collot d'Escury hier evenwel geen uitsluitsel over ge- van dc dijkgraaf is er nog steeds geen kent dat wij ons nu dienen te beraden merkte op dat behalve het natuurlijk ven. De cijfers waren op de verga» duidelijk beeld gevormd over de we- over 'hoe nu verder?"', meende de gedrag van de rivier, ook het uitdie- ring niet voorhanden, stelde hooJt gensanering. „Dat is op zich een dijkgraaf. Hij onderstreepte dat dc pen van de Schelde een rol speelt en technische dienst, ing K. J. J. BraK droevige zaak", vond hij. Het begint waterschappen geen kwaliteitsbe- invloed heeft op de oevers. Volgens Hoofdingeland R. J. Eeman wilcr er volgens hem wel op te lijken dat de heerder meer zullen zijn. Baron Collot hem kan er echter geen hard bewijs verder weten in hoeverre het dagelijks sanering van wegen voor water- d'Escury betoogde dat het water- worden geleverd voor het verband bestuur, in de prognose van heffine- schappen onmogelijk wordt. Het wa- schap in de nabije toekomst een keu- tussen deze werkzaamheden en de bedragen voor de komende jaren.re terschap heeft gevraagd om meer ze dient te bepalen voor 'de objectief ontstane schade. Wel zegde de dijk- kening gehouden heeft met de reset- geld voor het uitvoeren van de nodi- meest gewenste waterschapsorgani- graaf toe de zorgen van het water- ves van het schap. Zoals bekend ve ge verbeteringen aan de wegen van satie'. schap over de ontwikkelingen aan de wacht het bestuur forse jaarlijksestlr het schap, maakte baron Collot d'Es- vooroevers waar mogelijk kenbaar te gingen per vervuilingseenheid cury maandag duidelijk. Krhn/Io vtrohrlnm maken. 1985. Baron Collot d'Escury vertó« De dijkgraaf ging verder in op de OCflUUU SI! t Kllulfl dat. door het heffingsbedrag voor W veranderende organisatie van het wa- Het waterschap stemde maandag komend jaar niet te verhogen, drs terschapsbestel in Zeeland. Hij doelde eensgezind in met het herstellen van ItHJKU reserve al was uitgeput. Voor de jartf daarmee onder meer op de nieuwe de beschadigde strekdam nabij dijk- Voorts vroeg hoofdingeland P. Eve- daarna kon de reserve daarom rJfi versie van de wet gemeenschappelijke paal 273 aan de vooroever bij Perk- raert naar meer duidelijkheid over de worden aangesproken, benadruW regelingen, die het de waterschappen polder. Dit karwei zal ongeveer resultaten van monsters van het wa- hij. OOSTENDE De berging van de lading van de Franse vrachtboot Mont Louis is maandag hervat. Alle bergingsschepen en sleepboten voeren in de loop van de morgen uit om met man en macht te proberen het gat in de voorste helft van het in tweeën gescheurde wrak te vergroten. Door dat gat moeten de resterende dertien containers met het giftige, licht radioactieve uranium-hexafluoride uit het ruim worden gelicht. Laat in de avond was het karwei nog niet klaar. De Taklift I, die weer naast het wrak is afgemeerd, doet dienst als een soort kettingzaag, waarmee de scheepsromp wordt open gezaagd. Vandaag i dins dag) wordt het ponton Titan 8. voorzien van twee kranen, opnieuw ter plaatse verwacht. Het bergingsschip Barracuda treft voorbereidingen voor het overpompen van de olie uit de bunkers van de Mont Louis. Er stroomt momenteel weinig olie in zee. wat volgens P. Goris van de Unie van Redding en Sleepdienst betekent, dat de meeste brandstof al ln het zeewater terecht is gekomen. Vorige week woensdag werd het bergingswerk wegens het stormach tige weer gestaakt Er waren toen zeventien volle en zestien lege containers geborgen Het ponton Titan 9. dat als golfbreker aan de noordzijde van het wrak lag verankerd, is op de terugweg naar Antwerpen. Volgens Goris voldeed het drijvend platform niet aan de verwachtingen „De kans dat het ponton door zijn ankers zou gaan was te groot. We wilden niet het risico lopen dat we twee wrakken moeten bergen". Blijft het rustig weer. dan kunnen vanavond waarschijnlijk nog één of meer containers boven water worden gehaald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 10