Geen verscherping regels
radio-actief zeetransport
NAAR AFRIKA
Wegenbeheer waterschappen moet
ook in toekomst mogelijk zijn
Bergen van lading Mont Louis hervat
ABOP: inzetten van
werkloze bevoegde
leraren is onjuist
per truck naar evenaar
om winter te ontlopen
PZC/ provincie
AFSCHEID SPOORWEGEN VAN
PLOEGLEIDER M. HAERKENS
MINISTER O VER AFFAIRE MONT LOUIS:
DINSDAG 25 SEPTEMBER 1984
'Van onze Haagse redacteur/
DEN HAAG - Minister N. Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat vindt het niet nodig, dat er
verscherpte regels komen voor het vervoer per schip van radio-actieve stoffen. Zij antwoordt
dit op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden J. C. Th. van der Doef (pvda) en W. J.
Willems <psp). De volksvertegenwoordigers hadden eind vorige maand om opheldering
gevraagd over de aanvaring tussen de schepen Mont Louis en de Olau Britannia.
De minister wijst er mede namens kans op een lekkage in een van de zeer sterke drukhouder. Indien het
haar ambtgenoten minister dr P. Win- vaten met uraniumhexafluoride vrij- theoretische geval van een lekkage
semius (milieubeheer) en staatssecre- wel uitgesloten worden geacht. Zij onder water zich tóch zou voordoen,
taris dr W. F. van Eekelen (buiten- wijst erop dat de stof is verpakt in een dan is de kans op radio-actieve stra-
landse zaken) op, dat er voor het
vervoer per schip van radio-actieve en
splijtstoffen strenge internationale re
gels zijn opgesteld. Dat geldt ook voor
de verpakking, waarop de aard van de
lading door middel van gevaarsetiket
ten duidelijk moet worden aangege
ven. Bij transporten met radio-actief
materiaal hebben zich volgens de mi
nister totnutoe geen zeer ernstige
ongelukken voorgedaan en „er zijn
dan ook geen termen aanwezig de
vervoersregels verder aan te scher
pen", aldus de bewindsvrouwe. Wel
wijst zij erop. dat er op verschillende
manieren wordt gewerkt aan het veili
ger maken van het gehele scheep
vaartverkeer, mede met het oog op
het toenemende vervoer van gevaar
lijke stoffen en het in bepaalde gebie
den intensieve veerbootverkeer. In
voorbereiding is onder meer een stan
daardisatie van procedures voor de
verkeersbegeleiding. Verder wijst zij
erop dat in Europees verband de
mogelijkheden worden onderzocht
van verkeersbegeleiding langs de Eu
ropese kust, om de risico's voor mens
en milieu te verminderen, en om tot
een verbeterde samenwerking tussen
de betrokken kuststaten te komen.
Smit-Kroes wijst in dit verband even
eens op de overeenkomst met België
om de bestaande (beperkte) walradar-
keten langs de Westerschelde uit te
breiden zodat de verkeersbegeleiding
in de Westerschelde en in het gebied
van de aanvaring van de Mont Louis
wordt verbeterd, en de kans op onge
lukken wordt verkleind. De minister
benadrukt, dat het de bedoeling is dat
nog dit jaar het werk voor de tot
standkoming van de keten wordt aan
besteed. „Realisering van deze uit
breiding zal er zeker toe bijdragen dat
het aantal aanvaringen verminderd
kan worden en dat er in voorkomende
gevallen snel en gecoördineerd door
de autoriteiten opgetreden kan wor
den".
De minister kan geen geen exacte
becijfering geven van het aantal
transporten van radio-actieve stoffen
over zee, en de afstanden waarover die
geschieden. Dat komt doordat voor
dit vervoer geen voorafgaande ver-
voersvergunningen vereist zijn. Wel
wijst Smit-Kroes erop dat dit soort
transporten dagelijks plaatsvindt.
Ook is volgens haar (nog) niet bekend
welke andere stoffen de Mont Louis
vervoerde naast de uraniumhexafluo
ride (UF6).
ling uitgesloten, gezien de geringe
radio-activiteit van uranium. Het eni
ge risico, aldus de minister, vormt het
fluorwaterstof. dat zich samen met
uranylfluoride vormt als gevolg van
een chemische reactie met water, die
na een lekkage kan ontstaan. Fluor
waterstof is een agressieve chemische
stof. die in de onmiddellijke omgeving
van het lek gevaar voor het milieu
oplevert. Over het algemeen zijn bij
een lekkage echter geen heftige che
mische reacties te verwachten.
NS-groepschef G. Scholten (linksl overhandigt scheidende ploegleiderlrangeerder M Haerkens cadeau onder couvert
Informatie
Volgens mevrouw Smit-Kroes moet
ie bemanning van de Mont Louis op
de hoogte zijn geweest van de aard
van de lading, aangezien op de la-
dingpapieren en de verpakkingen
duidelijk de gevarenklasse van de
lading was vermeld. Zij wijst er in
dit verband op, dat uit overgelegde
informatie blijkt dat de ladingdocu
menten van de Mont Louis vóór ver
trek door de Franse autoriteiten zijn
gecontroleerd. De minister zal over
leg plegen met de Noordzee-buurlan-
den van Nederland of het mogelijk is
dat bij ongevallen als met de Mont
Louis eerder informatie over de aard
van de lading beschikbaar kan ko
men. De Belgische autoriteiten treft
volgens Smit-Kroes geen blaam; zij
hebben Nederland steeds volledig op
de hoogte gehouden. De Nederlandse
autoriteiten werden ook onmiddel
lijk na het bekend worden van de
aard van de lading vanuit België
geïnformeerd. De informatie over de
aard van de lading is naderhand door
de Franse autoriteiten rechtstreeks
bevestigd, aldus de bewindsvrouwe.
De bergingsoperatie rond de Mont
Louis is nog steeds in volle gang.
Volgens minister Smit-Kroes moet de
GOES Het personeel van de Neder- kens, die gebruik maakte van de eniging Combinatie NS, waarvan
landse Spoorwegen in Goes heeft regeling om met 40 dienstjaren uit te Haerkens zich een van de oprichters
maandagmiddag afscheid genomen treden. Dat gebeurde tijdens een re- kan noemen.
van ploegleider/rangeerder M. Haer- ceptie in de kantine van de sportver- De heer Haerkens heeft bijna 42 jaar
bij de NS gewerkt en is altijd op de
standplaats Goes gebleven. Hij maak
te zich erg verdienstelijk en zeer ge
zien onder zijn collega's door zijn
werkzaamheden in het bestuur en als
lid van Combinatie NS. De sportver
eniging overkoepelt verschillende
takken van sport maar Haerkens be
woog zich vooral op het gebied van
het voetbal en het tafeltennis. Deze
laatste sport zal Haerekens blijven
beoefenen. Bovendien blijft hij erelid
van de vereniging.
Groepschef G. Scholten van Zuid-
Beveland schetste de loopbaan van
de heer Haerkens in een toespraakje
dat de overhandiging van een cadeau
onder couvert en bloemen begeleidde.
Haerkens noemde hij collegiaal,
plichtsgetrouw en punctueel. Zijn col
lega's voegden daar nog aan toe het
gevoel voor humor en de wijze waarop
Haerkens nieuwkomers opleidde.
Haerkens was als ploegleider/rangeer
der verantwoordelijk voor het buiten-
gebeuren rondom het station Goes.
Tros radio over '44
op Walcheren en in
W-Z ws-V laanderen
AARDENBURG In het kader van
de herdenking van de bevrijding in
1944 besteedt de Tros-radio zaterdag
aandacht aan de oorlogshandelingen
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen en op
Walcheren. De Aardenburgse ge
meentesecretaris G. van Vooren en de
Vlissingse arts A. H. van Dijk vertel
len dan over hun ervaringen tijdens
het laatste oorlogsjaar.
Het programma begint om 14.33 uur
uur op Hilversum 2.
GOES „Het inzetten van werkloze leraren met onderwijsbevoegd
heid in het onderwijs is principieel onjuist". Dat meent M. Broekema,
districtsbestuurder van de algemene bond voor onderwijzend personeel
(ABOP) in Zeeland. Hij reageert hiermee op een advertentie die de
christelijke scholengemeenschap Walcheren (CSWi in Middelburg
plaatste om docenten met behoud van uitkering in de school aan het
werk te zetten. Zij zouden geen onderwijs mogen geven, maar alleen
mogen helpen met het opzetten van een mediatheek, het ontwikkelen
van lesmateriaal en het assisteren in de lessen.
Volgens de ABOP-districtsbestuur-
der is de CSW formeel wel juist
bezig. „De minister van onderwijs
heeft deze mogelijkheid gescha
pen". vertelt hij. ..Maar, volgens
ons is het slechts een lapmiddel.
Mensen die dit gaan doen. ruiken
alleen aan de school, maar doen de
waar ze aan toe zijn" De tijdelijk
aangestelden werken-in het kader
van het werklozenproject onder
wijs. waarvoor minister Deelman
250 miljoen gulden beschikbaar
heeft gesteld. Dit geld had hij over
en hoefde niet terug te stromen
naar de schatkist van het njk.
broodnodige onderwijservaring Volgens Broekema zijn dat zinvolle
niet op". Werken met behoud van arbeidsplaatsen, in totaal 9000.
uitkering wijst de ABOP overigens waardoor de werknemers tenmin-
toch al van de hand. Het sociaal ste wat ervaring op kunnen doen.
stelsel dat in de loop der jaren is
opgebouwd, wordt, naar het oor
deel van de vakbond, hierdoor on
dergraven.
Broekema kan zich wel indenken &ens
dat een werkloos leraar die al an- men
derhalf a twee jaar geen baan heeft,
Toesting
De CSW in Middelburg ziet overi-
oorlopig af van het aanne-
an vakdocenten die op dit
moment werkloos zijn. Dit ge-
de kans die de CSW biedt met beurt, aldus conrector W. Wattel,
beide handen aanpakt. „Er moeten niet omprincipièle redenen. „Ons
echter structurele oplossingen voor
het werkloosheidsprobleem in het
onderwijs komen", zegt de vak
bondsman, „en in feite is dan alleen
herverdeling van arbeid iets waar
aan je je vast kan klampen". Hij
wijst erop dat minister drs W. J.
Deetman daar bepaald niet de hel
pende hand bij biedt. Zo zijn de
klassen in het middelbaar onder
wijs vergroot van 29 naar 32 leerlin
gen.
„In onderwijsland dreigen drie projectaanvragen ingediend moe
soorten werknemers te komen", ten worden, te horen gekregen dat
geeft de districtsbestuurder aan, begonnen kan worden met het in
,.en wel mensen met gewoon werk. dienst nemen van slechts één do
docenten met een tijdelijk werkver- cent. Volgens haar advertentie ging
band en afgestudeerden die met de scholengemeenschap nog uit
behoud van uitkering in de marge van zes vakdocenten die tewerkge-
mogen werken. De onderwijskrach- steld kunnen worden met behoud
ten weten op den duur met meer van uitkering.
er onder meer door de ABOP en
het bureau baanlozenservice in
Middelburg op gewezen", zegt de
hij, „dat projecten eerst goedge
keurd moeten worden door de re
gionale toetsingscommissie. Door
het ministerie van onderwijs wa
ren wij daarover niet ingelicht".
Wattel heeft inmiddels van het
Middelburgse college van burge
meester en wethouders, waarbij de
Ans Rijksen en Louk Boin voor hun truck, waarmee ze door Afrika zullen trekken.
De natte Nederlandse winter ontlopen is iets wat iedereen weieens
wenst. Gewoon de bullen pakken en richting evenaar, waar dikke
jassen niet nodig zijn, waar geld niet het belangrijkste middel is om
handel te drijven en waar niemand ooit van een PZEM-rekening heeft
gehoord. Voor Ans Rijksen en Louk Boin zijn het geen dagdromen meer.
Zij pakten al vaker hun biezen om de winter in Afrika te vieren en ook de
komende winter kunnen ze de kachel missen als kiespijn. Alleen nemen
ze deze keer twintig mensen mee in de truck die ze speciaal voor dit doel
hebben opgeknapt.
Ans en Louk zijn allebei dol op
vogels-kijken en Afrika. Tijdens
hun reizen door dat uitgestrekte
werelddeel leerden ze veel van de
natuur en de reservaten daar ken
nen en ze willen niets liever dan er
jaarlijks terugkeren in de winter
maanden. Het grote probleem daar
bij is het geld. Reizen gaat niet voor
niets en geld groeit, ook bij Ans en
Louk, niet op de rug.
dat veel mensen uit de gezondheids
zorg een enkeltje Nairobi hebben
besteld. Een andere bedrijfstak die
wat sterker vertegenwoordigd is is
de horeca, ook wel makkelijk bij een
reis waar de deelnemers zelf voor
hun natje en droogje moeten zor
gen.
Als het gezelschap zaterdag 13 ok
tober bij de Mooie Staak in Nisse
gemakkelijke gestoffeerde banken vertrekt, is dat om een eerste stop
gemaakt, waaronder ook weer een te maken in Sint Niklaas. Daar
hoop spullen kunnen worden weg- worden de Belgen opgehaald en
geborgen. Iedere centimeter ruimte gaat de truck met aanhanger rich-
moeten de reizigers benutten.
ting Spanje waar bij Gibraltar de
De volgende stap was het bijeen oversteek naar Marokko wordt ge
maakt. Als Algerije achter de truck
ligt gaan de reizigers door de staat
De laatste jaren nemen de georgani
seerde trektochten in de hele wereld
een enorme vlucht. Commerciële en
niet-commerciële clubs zetten, ook
vanuit Nederland, allerlei trips op
touw en er blijkt een redelijke inte
resse te bestaan. Voor Ans en Louk
leek het de manier om zelf goed
koop te trekken en ook anderen die
mogelijkheid te bieden. Dat vergde
echter wel de nodige investeringen
van geld en arbeid, met name om
aan een geschikt vervoermiddel te
komen. Dat het Duitse leger hen
nog eens te hulp zou kunnen schie
ten hadden de Afrika-gangers niet
verwacht maar ze waren erg geluk
kig met de legertruck die ze daar
voor een redelijke prijs konden ko
pen. De stemming steeg nog toen de
garagehouder, die het gevaarte na
keek, vaststelde dat er niets aan
hoefde te gebeuren. Sinds de Merce
des 315 in 1965 de fabriek uitreed,
legde hij niet meer dan 75.000 kilo
meter af.
Een volgende hobbel die moest
worden genomen was het zoe
ken naar een plaats waar de wagen
kon worden opgeknapt en aange
past. Weer hadden Ans en Louk
niet méér geluk kunnen hebben.
Een beetje rondkijken en navragen
in de Zak van Zuid-Beveland leid
de naar de hoeve De Mooie Staak in
Nisse, waar de familie Dijkhuis
welwillend de grote landbouw-
schuur ter beschikking stelde.
Vanaf mei dit jaar werkten Ans en
Louk aan de truck, die nu bijna
gereed is en 13 oktober zal vertrek-
zoeken van een reisgezelschap. Ad
vertenties in Zeeuwse bladen lever
den niets op maar in de randstad en Mali, waar de opvatting wordt gelo
de rest van Nederland bleek de genstraft, dat Afrika's geschiedenis
belangstelling groot. De kosten zijn minder beschaving zou herbergen
voor de deelnemers meestal niet het dan die van de Oude Wereld. In de
grootste probleem want. de reis Falaise Bardiagara bewoont de be-
moet, zoals zoveel in deze tijd, 'bud- volking de degelijke, in rotsen uit-
gettair neutraal verlopen'. Het gehakte woningen van het volk de
Tellem, dat al in de twaalfde eeuw
onder de voet gelopen werd door
minder beschaafde horden. Langs
Boven Volta en Niga gaat het gezel
schap naar Tsjaad. Aanvankelijk
was het de bedoeling Nigeria te
bezoeken maar dat land heeft de
grenzen voor buitenlanders onlangs
gesloten. In Kameroen beginnen de
bezoeken aan natuurreservaten,
hoewel het klapstuk op dat gebied
meeste geld gaat zitten in de diesel pas komt op het einde van de reis
en het voedsel dat van thuis moet als Central Afrika, Zaire en Burundi
worden meegenomen. Wat dat laat
ste betreft wordt heel zuinigaan
gedaan; het streven is om zoveel
mogelijk omderweg aan vers voed
sel te komen, dat op houtvuren
moet worden bereid. Dat houdt in
zijn bezocht en Rwanda aan de
beurt komt. Na Rwanda is Tanza
nia aan de beurt en komen de
reizigers, inmiddels zes maanden
later, in Kenia
Nairobi biedt dan de luxe die de
dat, er misschien weieens een kip of trekkers zolang hebben moeten ont-
ander dier moet worden geslacht
maar Ans en Louk zien jagen en
slachten toch graag tot een mini
mum beperkt.
beren en het gezelschap splitst zich
op. Louk en Ans brengen de truck
bij vrienden onder en vliegen terug
naar Nederland met nog wat andere
deelnemers. Sommigen gaan door
Hoewel ontzettend veel mensen naar Zuid-Afrika en anderen nemen
graag een dergelijke reis tegen het vliegtuig naar India. Voor de
die voorwaarden zouden willen vliegers geldt: niet teveel meene-
maken, is het grootste obstakel de men vanuit Nederland om zoveel
binding met Nederland. Niet ieder- mogelijk ruimte te hebben
een kan er zomaar een half jaar souvenirs,
tussenuit. Een baan opgeven, rela- De reizigers hebben toch al het
ties in de steek laten of een medi- advies gekregen de oudste kleren
sche behandeling verwaarlozen i
mee te nemen, die zonder wasbeurt
dikwijls onverantwoord. Daarmee kunnen worden weggegooid. Het is
wordt het gezelschap vanzelf een verstandiger om inlandse kleding
bonte verzameling van ongebon- als souvenir aan te schaffen en het
den, ondernemende mensen, waar- dan meteen ook te dragen. De reis
in toch voldoende verscheidenheid volgt in de eerste plaats een toeristi
sche route, dus vaak is er van alles
te koop. Daarnaast proberen de
ka-geschikt, moesten maken Om te tingsweekeinde dat Ans en Louk reizigers contacten te leggen met
beginnen moest zoveel mogelijk ba- onlangs voor hun medereizigers or- :-J--
gageruimte worden gecreeerd en ganiseerden op een camping in Ca-
ken. Het waren niet zomaar wat te bespeuren valt.
kleine dingetjes, die de truck Afri- Dat bleek wel tijdens het ontmoe-
minder toeristisch ingestelde men
sen onderweg. Als de Afrikagangers
voorzieningen om extra hoeveelhe- stricum. Allereerst zijn twee deelne- over zes maanden terugkeren om
het uitbotten
de bomen in
den diesel en water mee te nemen, mers Belgen, de rest is Nederlander.
Bovendien moest de laadruimte op De gemiddelde leeftijd ligt tussen Nederland mee te maken, hebben
een redelijk comfortabele manier de 20 en 30 jaar maar één van de de thuisblijvers een witte, koude,
geschikt worden gemaakt voor meest enthousiaste reizigers is een natte of een gure winter achter de
twintig trekkers, die er per slot van man van 71. Ze komen uit alle lagen
rekening zes maanden lang in moe- van de bevolking en een bijkomstig-
soort held die in de praktijk van het
ten reizen. In de truck is e
bagagekelder gebouwd en er zijn kamperen wel te pas kan komen is
rug. Ans en Louk blijven niet om
dat af te wachten, ze zijn verzekerd
van de zon.
Mieke van der Jagt
DIJKGRAAF VAN HULSTER AMBACHT:
HULST Wegenbeheer voor water- onmogelijk maakt beleidsmatig nog 1.125.000 gulden gaan kosten. Hoofd- terschap, genomen in de omgevuj
schappen zou mogelijk moeten blij- langer iets samen te doen. De techno- ingeland G. M. P. Sponselee vroeg van de betonfabriek Bleijko in Wt
ven. Dat stelde dijkgraaf K. J. A. logische dienst van de zeven Zeeuwse zich af in hoeverre er verband be- soorden. Hij informeerde onder me'
baron Collot d'escury van het water- waterschappen kan - vanaf 1 januari staat tussen baggerwerkzaamheden naar de hoeveelheid aangetroffen pc-
schap Hulster Ambacht maandag- 1987 - niet meer de rol vervullen van in de Schelde en de afschuiving van licyclische aromaten. Het dagelijks
avond tijdens een vergadering van bestuurlijke beleidsbepaler voor de de strekdam. bestuur van het Hulster Ambacht)®
het schap in Hulst. Naar de mening waterschappen. „Een en ander bete- Dijkgraaf baron Collot d'Escury hier evenwel geen uitsluitsel over ge-
van dc dijkgraaf is er nog steeds geen kent dat wij ons nu dienen te beraden merkte op dat behalve het natuurlijk ven. De cijfers waren op de verga»
duidelijk beeld gevormd over de we- over 'hoe nu verder?"', meende de gedrag van de rivier, ook het uitdie- ring niet voorhanden, stelde hooJt
gensanering. „Dat is op zich een dijkgraaf. Hij onderstreepte dat dc pen van de Schelde een rol speelt en technische dienst, ing K. J. J. BraK
droevige zaak", vond hij. Het begint waterschappen geen kwaliteitsbe- invloed heeft op de oevers. Volgens Hoofdingeland R. J. Eeman wilcr
er volgens hem wel op te lijken dat de heerder meer zullen zijn. Baron Collot hem kan er echter geen hard bewijs verder weten in hoeverre het dagelijks
sanering van wegen voor water- d'Escury betoogde dat het water- worden geleverd voor het verband bestuur, in de prognose van heffine-
schappen onmogelijk wordt. Het wa- schap in de nabije toekomst een keu- tussen deze werkzaamheden en de bedragen voor de komende jaren.re
terschap heeft gevraagd om meer ze dient te bepalen voor 'de objectief ontstane schade. Wel zegde de dijk- kening gehouden heeft met de reset-
geld voor het uitvoeren van de nodi- meest gewenste waterschapsorgani- graaf toe de zorgen van het water- ves van het schap. Zoals bekend ve
ge verbeteringen aan de wegen van satie'. schap over de ontwikkelingen aan de wacht het bestuur forse jaarlijksestlr
het schap, maakte baron Collot d'Es- vooroevers waar mogelijk kenbaar te gingen per vervuilingseenheid
cury maandag duidelijk. Krhn/Io vtrohrlnm maken. 1985. Baron Collot d'Escury vertó«
De dijkgraaf ging verder in op de OCflUUU SI! t Kllulfl dat. door het heffingsbedrag voor W
veranderende organisatie van het wa- Het waterschap stemde maandag komend jaar niet te verhogen, drs
terschapsbestel in Zeeland. Hij doelde eensgezind in met het herstellen van ItHJKU reserve al was uitgeput. Voor de jartf
daarmee onder meer op de nieuwe de beschadigde strekdam nabij dijk- Voorts vroeg hoofdingeland P. Eve- daarna kon de reserve daarom rJfi
versie van de wet gemeenschappelijke paal 273 aan de vooroever bij Perk- raert naar meer duidelijkheid over de worden aangesproken, benadruW
regelingen, die het de waterschappen polder. Dit karwei zal ongeveer resultaten van monsters van het wa- hij.
OOSTENDE De berging van de lading van de Franse vrachtboot Mont
Louis is maandag hervat. Alle bergingsschepen en sleepboten voeren in de
loop van de morgen uit om met man en macht te proberen het gat in de
voorste helft van het in tweeën gescheurde wrak te vergroten. Door dat gat
moeten de resterende dertien containers met het giftige, licht radioactieve
uranium-hexafluoride uit het ruim worden gelicht. Laat in de avond was het
karwei nog niet klaar.
De Taklift I, die weer naast het wrak is afgemeerd, doet dienst als een soort
kettingzaag, waarmee de scheepsromp wordt open gezaagd. Vandaag i dins
dag) wordt het ponton Titan 8. voorzien van twee kranen, opnieuw ter plaatse
verwacht. Het bergingsschip Barracuda treft voorbereidingen voor het
overpompen van de olie uit de bunkers van de Mont Louis. Er stroomt
momenteel weinig olie in zee. wat volgens P. Goris van de Unie van Redding en
Sleepdienst betekent, dat de meeste brandstof al ln het zeewater terecht is
gekomen. Vorige week woensdag werd het bergingswerk wegens het stormach
tige weer gestaakt
Er waren toen zeventien volle en zestien lege containers geborgen Het ponton
Titan 9. dat als golfbreker aan de noordzijde van het wrak lag verankerd, is op
de terugweg naar Antwerpen. Volgens Goris voldeed het drijvend platform
niet aan de verwachtingen „De kans dat het ponton door zijn ankers zou gaan
was te groot. We wilden niet het risico lopen dat we twee wrakken moeten
bergen". Blijft het rustig weer. dan kunnen vanavond waarschijnlijk nog één of
meer containers boven water worden gehaald.