DE DRAAIHALS
DAGJE VISSEN
Madza uit 1990
wellicht op RAI
een serpent van
een vogeltje
alles over de voorbereiding
Nostalgische Mini
in jubileumuitvoering
PZC/<
HENGELEN
DINSDAG 11 SEPTEMBER 1984
De zomer zit er op, we kunnen ons gaan opmaken voor de herfst. Ook in de vogelwereld is
die wisseling al weer enige tijd merkbaar. Dat bleek ook de heer J. Nieuwenhuize uit
Lewedorp, die midden augustus gedurende enige tijd een merkwaardige gast op bezoek
kreeg: de Draaihals. De vogel sloeg enkele dagen zijn bivak op in de tuin, waar op dat moment
de tafel voor hem gedekt stond: mieren, volop bezig met de voorbereidingen voor de
bruiloftsvluchten. De Draaihals, eén van onze zomervogels, op weg naar Afrikaanse streken
om er de winter door te brengen. Een mooie aanleiding om eens even bij deze bijzondere,
maar onopvallende verschijning stil te staan.
Want erg opvallen doet dit vogeltje eetinstrument. waarmee hij ook onder Daarbij produceert de Draaihals een
Wet 'al was 't alleen maar door zijn stenen en tussen spleten in boom- wat sissend geluid en laat de tong in
pootte Een dreumes eigenlijk, slank schors zijn buit weet te verschalken, en uit de hek Hitsen. De bewegingen
i wéinig groter dan onze Huismus. Maar ook vliegen, die in ajn buurt doen zo sterk denken aan die van een
j loïendien gestoken m een camoufla- komen, weet hij er trefzeker mee te slang, dat men dit gedrag ook wel
i jepakje. dat 'm echt m zijn omgeving raken!
feat opgaan. Meestal word', 't om
i ichreven als een boomschorsachtige SlnnopKirYiityiicrv
tekening', dat méiee van gevlekt grijs, ^lungenmurncry
bnnr. en bruingeel van boven en het De Draaihals dankt zijn naam aan
joestgee! met bruinzwarte dwarslijn- het feit. dat hij bij onraad een eige-
jesen-vlekjes aan de onderzijde over
fit kop. nek en rug loopt een donkere,
to breedte variërend, streep
'slangenmimicry' noemt. Het doel is
duidelijk: eventuele belagers zoveel
angst aan te jagen dat ze de vogel met
rust laten!
De Draaihals houdt van halfopen
landschappen, waarin vooral bomen
met een ruwe schors voorkomen. Ook
in ons land broedt hij, zij het naar
schatting in niet meer dan zo'n 150
paar. De broedgevallen concentreren
zich vooral in het oosten (de provin-
Spechtachtige
D?lichaamsbouw en sommige van de naardig gedrag vertoont. Hij richt de cies Drente. Gelderland. Noord-Bra-
oonten herinneren er aan. dat de snavel op 'het gevaar', spreidt de bant en Limburg),
aihals tot de spechtenfamilie be- staart, zet de veertjes op de schedel
kooit De manier van vliegen bijvoor licht overeind en strekt lichaam en Het is een echte holenbroeder. die
bee!d niet al te snel en wat golvend, nek langzaam omhoog. Kop en hals echter (zwakke snavel!) is aangewezen
Maar ook zijn roep is spechtachtig, draait hij langzaam heen en weer. op bestaande broedruimten Bij het
«en ny lang aangehouden'kli-kh-kh Soms duikt hij plotseling ineen en zoeken van woonruimte toont de
iiVt ais de spechten is de Draaihals herhaalt daarna deze bewegingen. Draaihals zich wat je noemt en écht
'tttgemst met twee naar voren en twee
naar achteren gerichte tenen. Met die
Eravoeten kan hij zich goed tegen
jertikale stammen vastklemmen.
Maar toch is dat niet de plaats waar
L; zich het meest op z'n gemak voelt
De Draaihals beweegt zich liever in
het schuine en horizontale vlak en
dan het meest nog op de grond. Daar
hipt hij wat komisch rond, met een
j gestrekt lichaam en een iets opgerich
te staart Zijn grijsbruine snavel is
veel zwakker dan die van de rest van
ajn familie. Boren, hakken en timme
ren doet-ie dan ook niet.
De Draaihals heeft een lange, dunne,
ïleverige tong, waarmee hij zijn favo
riete voedsel vangt: mieren, poppen,
larven e.d. Van rode bosmieren houdt
hij niet, maar wel van de kleinere
lard-, weg- en weidemieren. Hij haalt
re overal vandaan, 't Kan zijn dat hij
een mierenhoop met wat snavelbewe-
gingen openmaakt en daar dan zijn
tong als een lijmstok rondwentelt. Bij
het 'inhalen' van de tong komen de
daaraan klevende mieren vanzelf in
de mondruimte terecht. De Draaihals
kan ook lang bij een 'mierenpad'
blijven zitten, waar hij de voortijlende
.beestjes maar voor het binnenhenge-
len heeft. Die tong is dus een zeer slii
serpent Bij het inspecteren van de
holten wordt alles wat ze er in aantref
fen eruit gekieperd. Ook als die holten
al door andere vogels zijn bewoond
Of 't nu nestmateriaal is, eieren of
jonge vogels: alles gaat er uit. Het
schijnt dat ze persé de kale bodem
van de nestholte willen zien. Waar
schijnlijk is dit gedrag verklaarbaar
door het feit dat de Draaihalzen zelf
geen nestmateriaal gebruiken en dat
ze daarom een broedruimte zoeken
met een holle bodem waarop de eieren
bij elkaar blijven liggen. Vooral de
inhoud van nestkasten (die een platte
bodem hebben) moet het nogal eens
ontgelden. Enfin, als het dan eindelijk
zover is dat 'de holte de goedkeuring
kan wegdragen broedt het vrouwtje in
een kleine twee weken de gemiddeld
zeven of acht eieren daarin uit Na nog
een week of drie van (op)voeden
vliegen de jongen uit.
In de loop van de tijd heeft men ook
bij deze soort nogal wat aantals-
schommelingen geconstateerd. Zo
moet de Draaihals in de vonge eeuw
nog redelijk algemeen zijn geweest.
Men veronderstelt een samenhang
met klimaatveranderingen. Vooral
(langere) perioden met warmere zo
mers leiden tot aantalstoename en
een uitbreiding van het broedgebied.
Daarnaast zullen ook andere algeme
ne factoren ongetwijfeld een rol spe
len, zoals veranderingen in het land
schap, belasting van het milieu met
schadelijke stoffen, omstandigheden
tijdens de trek. enz.
Trekker
In onze provincie nemen we de Draai
hals alleen tijdens de trek waar. De
broedvogels uit West- en Noordwest-
Europa trekken in augustus/septem
ber over een breed front in de rich
ting zuid'zuidwest. Via Spanje en
Portugal steken ze over naar Afrika,
waar ze in de savannengordel van
West- en Midden-Afrika overwinte
ren. Vogels uit Oost- en Midden-
Europa trekken meer oostelijk over
Italië en de Balkanlanden. Van de
trekbewegingen in Afrika zelf is niet
veel bekend. De terugtrek zet er
omstreeks maart in en zo eind april
en in mei passeren ze onze streken
weer. Afhankelijk van waar ze broe
den zit er dan weer een reisje (heen en
terug) van acht tot twaalfduizend
kilometer op! De draaihals. een ser
pent van een vogeltje. Maar wel
intereassnt, of niet soms?
Mar olie.
Zoals de vorige keer vermeld, deze
keer iets over voorbereiding, het
werk op de stek en het schoonmaken
van de vis. Allereerst dan iets over
voorbereiding.
Vissen op platvis vraagt ook de nodi-
;e voorbereiding thuis. Een avond
evoren moet de sportvisser ervoor
arg dragen dat zijn visspullen in orde
fjn. Het is zonde van de tijd als men
jJP de stek staat en er moet nog van
'les gerepareerd of hersteld worden,
ïn goede voorbereiding zorgt voor
bet optimaal benutten van de be-
ehikbare vistijd. Het betekent dat
ille visspullen, voor de volgende dag.
Wgvuldig geïnspecteerd moeten wor-
ien. Nagaan of er niets vervangen,
lersteld of aangevuld moet worden,
«akijken of-de draaiende delen van de
ferpmolens soepel draaien en indien
Mig. van een druppeltje olie of
nieuw vet voorzien.
De trekkracht van de hoofdlijn in
fecteren en indien men, zonder dat
'e lijn knopen bevat, de hoofdlijn
tussen de twee handen kan breken,
«nodig vervangen. Controleren of de
batten van de onderlijnen voldoende
eberp zijn en na een paar maal te zijn
ebruikt zonodig vervangen door
leuwe. Zonodig nieuwe onderlijnen
ymaken zodat men er voldoende in
-serve heeft. Kortom zorgen dat alle
■sspullen tip-top in orde zijn zodat
fco aan de zeekant vlug van start
lood in de modderachtige bodem weg
zakt waardoor de vis het aas niet goed
kan vinden. Te licht lood zal door de
stroom van het getij naar de wal
worden gedrukt, Dit is te voorkomen
door middel van een zwaarder lood of
een ankeriood. Een ankerlood houdt
de paternoster op de bodem vast en
komt los zodra de vis flink aanbijt.
De hengelaar zal dus tijdens het vis
sen het goede gewicht van het lood
zelf moeten bepalen Dit lood zal hij
steeds moeten aanpassen aan de wis
seling van het getij. Om steeds snel
van lood te kunnen wisselen is het
gewenst om onderaan de paternoster
een wartel te bevestigen waaraan men
het lood kan hangen. Een ankerlood
blijft op een bepaalde plaats liggen,
maar een kogellood en een torpedo
vormig lood rollen over de zeebodem.
Wanneer de vis minder bijtlustig is
kan het verplaatsen van het aas een
voordeel zijn De vis zoekt dan niet
het aas op maar het aas zoekt de vis
op.
Bijtlustig
In voor- en najaar is de vis bijtlusti-
ger dan in de zomermaanden. In de
zomermaanden zal de hengelaar dan
ook actiever moeten zijn dan in voor-
ÏHet werk
P® ^en Roede of zorgvuldige voorbe-
Liamg kunnen we na aankomst op
tek- weldra gaan vissen. Vis-
n °P platvis is echter meer dan
r.fn ma^r een paternoster in het
ler gooien en rustig afwachten of
fle Vls *al toebijten.
[Pe hengelaar zal in de regel de nodige
IJctivlteiten aan de dag moeten leggen
Om een gunstig resultaat te bereiken.
Up bengelaar zal moeten beginnen om
Ep paternoster, voorzien van aas, in
KW water te gooien en kijken of dit
F^ultaat oplevert. Zo niet dan zal hij
pn tactiek moeten veranderen Om
If'-1 bet lood te beginnen. De hengelaar
wn zowel te zwaar als te licht lood
poruiken. Lood is een belangrijk
Bj&tnlddel bij het zeevissen. Ge-
jpnuKt de hengelaar te zwaar lood dan
pprilit lastig zijn bij het werpen, of de
("voelt bij het pakken van het aas
eerstand en bijt niet door. Een ande-
tfe mogelijkheid is dat het te zware
h. van schelven
en najaar. In de zomer zal de henge
laar ook steeds weer het aas moeten
controleren want behalve krabben
zijn er allerlei kleine visjes die met
grote aantallen het aas oppeuzelen.
In de zomer om de vijf a tien minuten
steeds weer bet aas controleren. Na
de inworp legt men de hengel in de
hengclsteun of standaard. Zodra dan
de top van de hengel in beweging
komt kan men, na een paar keer. al
spoedig met zekerheid zeggen of men
met een krab of een platvis te maken
heeft.
Bij het constateren van de beet is het
gewenst dat de hengelaar de hengel in
zijn handen pakt, om zodra de vis
weer trekt, met een korte felle ruk aan
de hengel, de haak te zetten Nadat de
haak gezet is. komt het spannendste
moment van het vissen De hengelaar
gaat de lijn binnendraaien en de
vraag luidt steeds weer- Wat komt er
boven water? Een grote of een kleine
vis of welke soort vis9
De kans op een bijzondere of vreemde
vangst is aan de zeekant altijd moge
lijk. Bij het binnendraaien van de lijn
is het belangrijk dat dit zo regelmatig
mogelijk gebeurt. Niet te snel. omdat
de vis er door de kracht en weerstend.
mogelijk wordt afgedraaid, maar ook
niet te langzaam zodat de vis teveel
bewegingsvrijheid krijgt en de kans
aangrijpt om bijvoorbeeld tussen de
stenen te duiken. Dus de lijn regelma
tig binnendraaien en de laatste me
ters iets sneller binnendraaien in ver
band met de onderberm aan de teen
van de dijk
Een veel voorkomende fout die vooral
bij beginnende hengelaars voorkomt,
is het pompen met de hengel. De
hengel tijdens het binnendraaien van
de lijn steeds op en neer bewegen
waarbij dan alleen tijdens de neer
gaande beweging de lijn wordt bin-
nengedraaid. In feite wordt de lijn
door de hengel naar de kant getrok
ken waarbij iedere keer de loze stuk
jes lijn worden binnengedraaid Een
methode die misschien aan het strand
is toe te passen maar aan een dijk met
een flinke onderberm vanzelf wordt
afgeleerd Dit gaat gewoonlijk ge
paard met veel materiaal verlies. De
paternoster sleept by deze manier
over de bodem en raakt dan veelal
vast achter de bestorting of andere
obstakels. Is de vis op het droge, dan.
na het verwyderen van de haak, met
de arterieklem. de vis direct terugzet
ten of onmiddellijk doden
Weerhaak
De hengelaar die alle gevangen vis
direct terug zet kan, om de vis zo
weinig mogelijk te beschadigen, de
weerhaak van de vishaak met een
tang dichtknijpen. Naast de mindere
beschadiging zal de vis ook gemakke
lijker van de haak te bevrijden zijn.
Het is ook raadzaam om gevangen vis
eerst niet in een leefnet te stoppen en
daarna de vrijheid te geven. De hen
gelaar die veel vis wil zien kan beter
een kijkje op een vismijn nemen. Dus
ondermaatse of terug te zetten vis zo
snel mogelijk weer in het water losla
ten zodat de gevangen vis niet onno
dig lijdt of beschadigd wordt.
Een van de activiteiten die de henge
laar op de visplaats moet ontplooien
is het opsporen van de vis Als by het
vissen op een werpafstand van bij
voorbeeld tachtig meter geen of wei
nig resultaat oplevert dan is het beter
om het eens dichterbij te proberen en
de paternoster eens dertig of veertig
meter ver te werpen Best mogelijk
dat de vis dichterbij de wal zwemt
Het kan natuurlijk ook dat men nog
verder dan die tachtig meter moet
zijn.
Vooral in de zomermaanden zal zoals
gezegd de hengelaar, voor een gunstig
resultaat actief moeten zijn. De vis is
dan lui vanwege het ruime voed
selaanbod. Dus actief zijn in de vorm
van steeds op tijd aas aan de haken te
doen. op tijd lood verwisselen, zono
dig ook eens ander aas proberen en
trachten op te sporen op welke wer
pafstand de vis rondzwemt.
Bijvangst
Bij het vissen op platvis kan hel best
zijn dat de platvis weinig of geen trek
heeft. Toch hoeft zo'n visdag niet
direct een verloren dag te zijn. Het
kan best gebeuren dat de hengelaar
toch een leuke visdag heeft omdat
andere vis actief is.
In de zomer is er altijd de befaamde
krulstaart, de paling, waarop de hen
gelaar kans maakt en op sommige
stekken ook zeebaars. De kans op
geep is in de zomermaanden altijd
aanwezig. In de winter is er voor de
hengelaars kans op wijting en gul. De
zeedonderpad en de puitaal komen
zowel in de winter als in de zomer aan
de haak. Dan is er bovendien altijd
nog een kleine kans op een bijzondere
vangst van een pijlstaartrog of een
harder die voor de variatie eens ander
aas dan gewoonlijk pakt.
Schoonmaken
Na afloop van het vissen is het goed
de gevangen vis op de stek nog
schoon te maken. Het afval van de vis
kan in zee worden gedumpt waar het
een welkom voedsel is voor andere
waterbewoners.
De vis kan in zeewater worden afge
spoeld. Het meenemen van een plas
tic emmer is reuze handig om handen
in af te spoelen en de bloedresten uit
de vis te verwijderen. Vis die niet is
schoongemaakt en die na een lange
reis. in de autokoffer, thuis wordt
schoongemaakt heeft veel aan kwali
teit verloren.
Tot slot nog een tip wegens een
onprettige ervaring die mezelf over
kwam Plastic zakken en tassen zijn
zo handig om vis in te bewaren. Zodra
het mooi weer is en de zon straalt zijn
warmte uit. dan zijn plastic tassen en
zakken voortreffelijke ovens waarin
de vis wordt gaar gestoofd. Wanneer
men dan bij thuiskomst de helft van
de gevangen vis weg kan gooien om
dat ze ontbonden zijn. is dat hoogst
onplezierig Bewaar daarom bij voor
keur geen vis in een plastic zak maar
in een leefnet of emmer.
1
Mini in jubileum uitvoering-Special.
Austin Rover Nederland heeft
150 jubileum-Mini's te koop
voor 13.790. om te vieren dat de
Mini 25 jaar bestaat. Dit geniale
ontwerp van sir Alec Issigonis is
sinds '59 meermalen nagedaan
maar nooit geëvenaard. De speci
fieke Engelse stijl ontbrak ten ene-
male bij al die ..plagiaten". De
motor dwars voorin plaatsen is tot
op heden door velen nagevolgd en
met minimale buitenmaten toch
maximale binnenruimte behalen
ook. Maar een Mini werd het nooit.
De Mini 25 wordt geleverd in de
Jubileumkleur (zilver) en is voorzien
van een fraai gestyleerd ,.25"-em-
bleem in rood. Vóór zijn schijfrem
men aangebracht. De 12-inch wielen
zijn voorzien an 145-70 SR 12-ban-
den. Het interieur is zeer exclusief
uitgevoerd in fluweel. Het. dash
board is voorzien van een toerentel-
ler Verdere uitrusting onder andere
met getint glas. twee zijspiegels,
achteruitrij- en mistlampen De
achterruiten kunnen worden ge
opend De motor is van het type ,.A
Plus".
Het jubileumfeest op zondag 26
augustus op de terreinen van het
racecircuit in Donington trok niet
minder dan 100.000 bezoekers Er
waren duizenden Mini's aanwezig
autovaria
uit vele landen, van alle denkbare
(en ondenkbare) constructies. De
Mini Seven Club Nederland was
vertegenwoordigd met 50 Mini's en
100 personen.
Optochten en snelheidswedstrijden
werden afgewisseld met behendig
heidstests, zoals remproeven en sla
lomrijden Het jubileumfeest werd
onder het motto ..Mini happy re
turns" vrolijk en opgewekt gevierd
onder een stralend blauwe hemel.
De Mini 25, die hier voor het eerst
aan het publiek werd getoond, on
dervond zeer grote belangstelling.
Zowel in Engeland als in ons eigen
land wordt verwacht dat deze spe
ciale jubileumeditie snel zal zijn
uitverkocht.
(Door Nol van Bennekom
Meer dan vroeger wordt ons tegenwoordig een blik in de toekomst
van de ontwikkeling van de auto gegund. Experimentele modellen
worden regelmatig aan het publiek getoond met dc toevoeging, dat het
betrokken produkt dan en dan op de markt zal worden gebracht in een of
andere vorm. De technische en vooral de elektronische ontwikkeling
gaat zo snel, dat de snufjes in experimentele modellen vaak eerder in
serieproduktie worden toegepast dan redelijkerwijs kon worden ver
wacht. Dat zou ook wel eens kunnen gebeuren met de gezins-auto van
Mazda anno 1990. de MX-02. Deze wagen zal vermoedelijk op de
Personenauto RAI, die van 7 tot 17 februari wordt gehouden, te zien zijn.
Na honderd jaar automobielpro- Doordat de achterwielen andersom
duktie zijn de eisen er niet minder dan de voorwielen kunnen worden
op geworden. Er valt tegenwoordig gedraaid ontstaat een bijzondere
heel wat te wensen en uit te probe- manoeuvreerbaarheid,
ren öp gebied van comfort bruik- Bij snelheden boven veertig kilome-
baarheid. veiligheid, manoeuvreer- ter per uur kunnen de achterwielen
baarheid, prestatie en vooral brand- uitsluitend met de voorwielen wor-
stofverbruik. Tegenstrijdige eisen den meegedraaid met een maxima-
vaak, die een uitdaging vormen je uitslag van drie graden. Het hele
voor de ontwerpers. systeem van vierwielbesturing is
De aërodynamische vorm moet bij- computergestuurd,
voorbeeld wel praktisch blijven. De 1
experimentele Mazda MX-02 scoort SchokdettipSKS
een cw-waarde van 0.25. Een aëro
dynamisch gunstige bijdrage wordt Dat is eveneens het geval met de
geleverd door de voorspoiler, die schokdempers. De Mazda beschikt
automatisch uitschuift naarmate over een met een computer geregeld
de auto sneller gaat rijden Uiter- schokdemperafstelsysteem De
aard zijn de deurstijlen glad wegge- stugheid van de dempers wordt
werkt aangepast aan de rijsnelheid en de
Het meest opzienbarende aan de middelpuntvliedende krachten die
MX-02 is ongetwijfeld de vierwielbe- tn de bochten optreden. De wagen
sturing. Bij lage snelheden kunnen wordt aangedreven door een vierci-
de achterwielen naar keuze in de- linder 1300 cc motor, voorzien van
zelfde of in tegengestelde richting elektronische brandstofinjectie en
als de voorwielen worden gestuurd twee bovenliggende nokkenassen
die vier kleppen per cilinder bedie
nen. Die levert 100 pk (73 kw) bij
6800 toeren per minuut. De snelheid
ligt boven de 200 kilometer per uur.
Het gemiddelde brandstofverbruik
bedraagt volgens de fabriek 1 op
17.8.
Displays
Heel futuristisch is het instrumen
tarium van de experimentele Maz
da. Het bevat o.m. een display, die
allerlei gegevens over snelheid,
tankinhoud enzovoort projecteert
op de voorruit, zodat de bestuurder
zijn blik op de weg gericht kan
houden. Er zijn overigens nog meer
displays, waarvan er een allerlei
verkeersinformatie en stadsplatte
gronden weergeeft.
Sleutels zijn overbodig Aan de bo
venkant var. de deur aan de be
stuurderszijde bevindt zich een ta
bleau met tiptoetsen, waarop een
code ingetikt wordt. Niet alleen
worden daardoor de deuren ont
grendeld. maar worden ook de stoe
len, spiegels en stuurstand automa
tisch ingesteld naar de wensen van
de bestuurder. De computer achter
dit systeem kan de voorkeuren van
maximaal tien chauffeurs, die de
auto regelmatig gebruiken, in het
geheugen opslaan Ook het starten
gaat met tiptoetsen.
SEAT, de automobielfabriek in
Spanje, komt na (le afscheiding
van FIAT nu met een geheel eigen
ontwikkeld model. Dc Ibiza zal op
de Autosalon in F'arijs worden
geïntroduceerd. Op deze tentoon
stelling van 4-14 oktober moet de
Ibiza het gaan opnemen tegen twee
andere belangrijke primeurs: dc
Renault 5 cn de nieuwe Opel Ka-
dett.
Uiterlijk heeft de Ibiza natuurlijk
veel weg van de Auto van het Jaar.
de Fiat Uno Niettemin heeft de
Spanjool toch een eigen gezicht. En
vooral binnenin Ls het interieur
smaakvoller gelay-out dan de Uno
Met name het dashboard met satel
liet rond het stuur voor alle bedie
ningsknoppen oogt heel behoorlijk
De Ibiza wordt geleverd in Junior-
L-. GL-. en GLX-uitvoering. Er zijn
vier soorten motoren leverbaar, te
weten 903. 1200, 1500 cc en een
I 7-literdiesel. De Ibiza is 3.64 meter
lang en weegt afhankelijk van uit
voering tussen de 860 en 950 kg.
Maximum-snelheden liggen tussen
de 130 en 175 kilometer per uur.
Behalve op het goedkoopste type
zitten er 5-bakken in deze auto.
Rondom heeft de Ibiza onafhanke
lijke wielophanging en vóór
McPhersons
Wanneer de Ibiza naar ons land
komt is nog niet bekend, evenals de
prijzen