DE DRAAIHALS DAGJE VISSEN Madza uit 1990 wellicht op RAI een serpent van een vogeltje alles over de voorbereiding Nostalgische Mini in jubileumuitvoering PZC/< HENGELEN DINSDAG 11 SEPTEMBER 1984 De zomer zit er op, we kunnen ons gaan opmaken voor de herfst. Ook in de vogelwereld is die wisseling al weer enige tijd merkbaar. Dat bleek ook de heer J. Nieuwenhuize uit Lewedorp, die midden augustus gedurende enige tijd een merkwaardige gast op bezoek kreeg: de Draaihals. De vogel sloeg enkele dagen zijn bivak op in de tuin, waar op dat moment de tafel voor hem gedekt stond: mieren, volop bezig met de voorbereidingen voor de bruiloftsvluchten. De Draaihals, eén van onze zomervogels, op weg naar Afrikaanse streken om er de winter door te brengen. Een mooie aanleiding om eens even bij deze bijzondere, maar onopvallende verschijning stil te staan. Want erg opvallen doet dit vogeltje eetinstrument. waarmee hij ook onder Daarbij produceert de Draaihals een Wet 'al was 't alleen maar door zijn stenen en tussen spleten in boom- wat sissend geluid en laat de tong in pootte Een dreumes eigenlijk, slank schors zijn buit weet te verschalken, en uit de hek Hitsen. De bewegingen i wéinig groter dan onze Huismus. Maar ook vliegen, die in ajn buurt doen zo sterk denken aan die van een j loïendien gestoken m een camoufla- komen, weet hij er trefzeker mee te slang, dat men dit gedrag ook wel i jepakje. dat 'm echt m zijn omgeving raken! feat opgaan. Meestal word', 't om i ichreven als een boomschorsachtige SlnnopKirYiityiicrv tekening', dat méiee van gevlekt grijs, ^lungenmurncry bnnr. en bruingeel van boven en het De Draaihals dankt zijn naam aan joestgee! met bruinzwarte dwarslijn- het feit. dat hij bij onraad een eige- jesen-vlekjes aan de onderzijde over fit kop. nek en rug loopt een donkere, to breedte variërend, streep 'slangenmimicry' noemt. Het doel is duidelijk: eventuele belagers zoveel angst aan te jagen dat ze de vogel met rust laten! De Draaihals houdt van halfopen landschappen, waarin vooral bomen met een ruwe schors voorkomen. Ook in ons land broedt hij, zij het naar schatting in niet meer dan zo'n 150 paar. De broedgevallen concentreren zich vooral in het oosten (de provin- Spechtachtige D?lichaamsbouw en sommige van de naardig gedrag vertoont. Hij richt de cies Drente. Gelderland. Noord-Bra- oonten herinneren er aan. dat de snavel op 'het gevaar', spreidt de bant en Limburg), aihals tot de spechtenfamilie be- staart, zet de veertjes op de schedel kooit De manier van vliegen bijvoor licht overeind en strekt lichaam en Het is een echte holenbroeder. die bee!d niet al te snel en wat golvend, nek langzaam omhoog. Kop en hals echter (zwakke snavel!) is aangewezen Maar ook zijn roep is spechtachtig, draait hij langzaam heen en weer. op bestaande broedruimten Bij het «en ny lang aangehouden'kli-kh-kh Soms duikt hij plotseling ineen en zoeken van woonruimte toont de iiVt ais de spechten is de Draaihals herhaalt daarna deze bewegingen. Draaihals zich wat je noemt en écht 'tttgemst met twee naar voren en twee naar achteren gerichte tenen. Met die Eravoeten kan hij zich goed tegen jertikale stammen vastklemmen. Maar toch is dat niet de plaats waar L; zich het meest op z'n gemak voelt De Draaihals beweegt zich liever in het schuine en horizontale vlak en dan het meest nog op de grond. Daar hipt hij wat komisch rond, met een j gestrekt lichaam en een iets opgerich te staart Zijn grijsbruine snavel is veel zwakker dan die van de rest van ajn familie. Boren, hakken en timme ren doet-ie dan ook niet. De Draaihals heeft een lange, dunne, ïleverige tong, waarmee hij zijn favo riete voedsel vangt: mieren, poppen, larven e.d. Van rode bosmieren houdt hij niet, maar wel van de kleinere lard-, weg- en weidemieren. Hij haalt re overal vandaan, 't Kan zijn dat hij een mierenhoop met wat snavelbewe- gingen openmaakt en daar dan zijn tong als een lijmstok rondwentelt. Bij het 'inhalen' van de tong komen de daaraan klevende mieren vanzelf in de mondruimte terecht. De Draaihals kan ook lang bij een 'mierenpad' blijven zitten, waar hij de voortijlende .beestjes maar voor het binnenhenge- len heeft. Die tong is dus een zeer slii serpent Bij het inspecteren van de holten wordt alles wat ze er in aantref fen eruit gekieperd. Ook als die holten al door andere vogels zijn bewoond Of 't nu nestmateriaal is, eieren of jonge vogels: alles gaat er uit. Het schijnt dat ze persé de kale bodem van de nestholte willen zien. Waar schijnlijk is dit gedrag verklaarbaar door het feit dat de Draaihalzen zelf geen nestmateriaal gebruiken en dat ze daarom een broedruimte zoeken met een holle bodem waarop de eieren bij elkaar blijven liggen. Vooral de inhoud van nestkasten (die een platte bodem hebben) moet het nogal eens ontgelden. Enfin, als het dan eindelijk zover is dat 'de holte de goedkeuring kan wegdragen broedt het vrouwtje in een kleine twee weken de gemiddeld zeven of acht eieren daarin uit Na nog een week of drie van (op)voeden vliegen de jongen uit. In de loop van de tijd heeft men ook bij deze soort nogal wat aantals- schommelingen geconstateerd. Zo moet de Draaihals in de vonge eeuw nog redelijk algemeen zijn geweest. Men veronderstelt een samenhang met klimaatveranderingen. Vooral (langere) perioden met warmere zo mers leiden tot aantalstoename en een uitbreiding van het broedgebied. Daarnaast zullen ook andere algeme ne factoren ongetwijfeld een rol spe len, zoals veranderingen in het land schap, belasting van het milieu met schadelijke stoffen, omstandigheden tijdens de trek. enz. Trekker In onze provincie nemen we de Draai hals alleen tijdens de trek waar. De broedvogels uit West- en Noordwest- Europa trekken in augustus/septem ber over een breed front in de rich ting zuid'zuidwest. Via Spanje en Portugal steken ze over naar Afrika, waar ze in de savannengordel van West- en Midden-Afrika overwinte ren. Vogels uit Oost- en Midden- Europa trekken meer oostelijk over Italië en de Balkanlanden. Van de trekbewegingen in Afrika zelf is niet veel bekend. De terugtrek zet er omstreeks maart in en zo eind april en in mei passeren ze onze streken weer. Afhankelijk van waar ze broe den zit er dan weer een reisje (heen en terug) van acht tot twaalfduizend kilometer op! De draaihals. een ser pent van een vogeltje. Maar wel intereassnt, of niet soms? Mar olie. Zoals de vorige keer vermeld, deze keer iets over voorbereiding, het werk op de stek en het schoonmaken van de vis. Allereerst dan iets over voorbereiding. Vissen op platvis vraagt ook de nodi- ;e voorbereiding thuis. Een avond evoren moet de sportvisser ervoor arg dragen dat zijn visspullen in orde fjn. Het is zonde van de tijd als men jJP de stek staat en er moet nog van 'les gerepareerd of hersteld worden, ïn goede voorbereiding zorgt voor bet optimaal benutten van de be- ehikbare vistijd. Het betekent dat ille visspullen, voor de volgende dag. Wgvuldig geïnspecteerd moeten wor- ien. Nagaan of er niets vervangen, lersteld of aangevuld moet worden, «akijken of-de draaiende delen van de ferpmolens soepel draaien en indien Mig. van een druppeltje olie of nieuw vet voorzien. De trekkracht van de hoofdlijn in fecteren en indien men, zonder dat 'e lijn knopen bevat, de hoofdlijn tussen de twee handen kan breken, «nodig vervangen. Controleren of de batten van de onderlijnen voldoende eberp zijn en na een paar maal te zijn ebruikt zonodig vervangen door leuwe. Zonodig nieuwe onderlijnen ymaken zodat men er voldoende in -serve heeft. Kortom zorgen dat alle ■sspullen tip-top in orde zijn zodat fco aan de zeekant vlug van start lood in de modderachtige bodem weg zakt waardoor de vis het aas niet goed kan vinden. Te licht lood zal door de stroom van het getij naar de wal worden gedrukt, Dit is te voorkomen door middel van een zwaarder lood of een ankeriood. Een ankerlood houdt de paternoster op de bodem vast en komt los zodra de vis flink aanbijt. De hengelaar zal dus tijdens het vis sen het goede gewicht van het lood zelf moeten bepalen Dit lood zal hij steeds moeten aanpassen aan de wis seling van het getij. Om steeds snel van lood te kunnen wisselen is het gewenst om onderaan de paternoster een wartel te bevestigen waaraan men het lood kan hangen. Een ankerlood blijft op een bepaalde plaats liggen, maar een kogellood en een torpedo vormig lood rollen over de zeebodem. Wanneer de vis minder bijtlustig is kan het verplaatsen van het aas een voordeel zijn De vis zoekt dan niet het aas op maar het aas zoekt de vis op. Bijtlustig In voor- en najaar is de vis bijtlusti- ger dan in de zomermaanden. In de zomermaanden zal de hengelaar dan ook actiever moeten zijn dan in voor- ÏHet werk P® ^en Roede of zorgvuldige voorbe- Liamg kunnen we na aankomst op tek- weldra gaan vissen. Vis- n °P platvis is echter meer dan r.fn ma^r een paternoster in het ler gooien en rustig afwachten of fle Vls *al toebijten. [Pe hengelaar zal in de regel de nodige IJctivlteiten aan de dag moeten leggen Om een gunstig resultaat te bereiken. Up bengelaar zal moeten beginnen om Ep paternoster, voorzien van aas, in KW water te gooien en kijken of dit F^ultaat oplevert. Zo niet dan zal hij pn tactiek moeten veranderen Om If'-1 bet lood te beginnen. De hengelaar wn zowel te zwaar als te licht lood poruiken. Lood is een belangrijk Bj&tnlddel bij het zeevissen. Ge- jpnuKt de hengelaar te zwaar lood dan pprilit lastig zijn bij het werpen, of de ("voelt bij het pakken van het aas eerstand en bijt niet door. Een ande- tfe mogelijkheid is dat het te zware h. van schelven en najaar. In de zomer zal de henge laar ook steeds weer het aas moeten controleren want behalve krabben zijn er allerlei kleine visjes die met grote aantallen het aas oppeuzelen. In de zomer om de vijf a tien minuten steeds weer bet aas controleren. Na de inworp legt men de hengel in de hengclsteun of standaard. Zodra dan de top van de hengel in beweging komt kan men, na een paar keer. al spoedig met zekerheid zeggen of men met een krab of een platvis te maken heeft. Bij het constateren van de beet is het gewenst dat de hengelaar de hengel in zijn handen pakt, om zodra de vis weer trekt, met een korte felle ruk aan de hengel, de haak te zetten Nadat de haak gezet is. komt het spannendste moment van het vissen De hengelaar gaat de lijn binnendraaien en de vraag luidt steeds weer- Wat komt er boven water? Een grote of een kleine vis of welke soort vis9 De kans op een bijzondere of vreemde vangst is aan de zeekant altijd moge lijk. Bij het binnendraaien van de lijn is het belangrijk dat dit zo regelmatig mogelijk gebeurt. Niet te snel. omdat de vis er door de kracht en weerstend. mogelijk wordt afgedraaid, maar ook niet te langzaam zodat de vis teveel bewegingsvrijheid krijgt en de kans aangrijpt om bijvoorbeeld tussen de stenen te duiken. Dus de lijn regelma tig binnendraaien en de laatste me ters iets sneller binnendraaien in ver band met de onderberm aan de teen van de dijk Een veel voorkomende fout die vooral bij beginnende hengelaars voorkomt, is het pompen met de hengel. De hengel tijdens het binnendraaien van de lijn steeds op en neer bewegen waarbij dan alleen tijdens de neer gaande beweging de lijn wordt bin- nengedraaid. In feite wordt de lijn door de hengel naar de kant getrok ken waarbij iedere keer de loze stuk jes lijn worden binnengedraaid Een methode die misschien aan het strand is toe te passen maar aan een dijk met een flinke onderberm vanzelf wordt afgeleerd Dit gaat gewoonlijk ge paard met veel materiaal verlies. De paternoster sleept by deze manier over de bodem en raakt dan veelal vast achter de bestorting of andere obstakels. Is de vis op het droge, dan. na het verwyderen van de haak, met de arterieklem. de vis direct terugzet ten of onmiddellijk doden Weerhaak De hengelaar die alle gevangen vis direct terug zet kan, om de vis zo weinig mogelijk te beschadigen, de weerhaak van de vishaak met een tang dichtknijpen. Naast de mindere beschadiging zal de vis ook gemakke lijker van de haak te bevrijden zijn. Het is ook raadzaam om gevangen vis eerst niet in een leefnet te stoppen en daarna de vrijheid te geven. De hen gelaar die veel vis wil zien kan beter een kijkje op een vismijn nemen. Dus ondermaatse of terug te zetten vis zo snel mogelijk weer in het water losla ten zodat de gevangen vis niet onno dig lijdt of beschadigd wordt. Een van de activiteiten die de henge laar op de visplaats moet ontplooien is het opsporen van de vis Als by het vissen op een werpafstand van bij voorbeeld tachtig meter geen of wei nig resultaat oplevert dan is het beter om het eens dichterbij te proberen en de paternoster eens dertig of veertig meter ver te werpen Best mogelijk dat de vis dichterbij de wal zwemt Het kan natuurlijk ook dat men nog verder dan die tachtig meter moet zijn. Vooral in de zomermaanden zal zoals gezegd de hengelaar, voor een gunstig resultaat actief moeten zijn. De vis is dan lui vanwege het ruime voed selaanbod. Dus actief zijn in de vorm van steeds op tijd aas aan de haken te doen. op tijd lood verwisselen, zono dig ook eens ander aas proberen en trachten op te sporen op welke wer pafstand de vis rondzwemt. Bijvangst Bij het vissen op platvis kan hel best zijn dat de platvis weinig of geen trek heeft. Toch hoeft zo'n visdag niet direct een verloren dag te zijn. Het kan best gebeuren dat de hengelaar toch een leuke visdag heeft omdat andere vis actief is. In de zomer is er altijd de befaamde krulstaart, de paling, waarop de hen gelaar kans maakt en op sommige stekken ook zeebaars. De kans op geep is in de zomermaanden altijd aanwezig. In de winter is er voor de hengelaars kans op wijting en gul. De zeedonderpad en de puitaal komen zowel in de winter als in de zomer aan de haak. Dan is er bovendien altijd nog een kleine kans op een bijzondere vangst van een pijlstaartrog of een harder die voor de variatie eens ander aas dan gewoonlijk pakt. Schoonmaken Na afloop van het vissen is het goed de gevangen vis op de stek nog schoon te maken. Het afval van de vis kan in zee worden gedumpt waar het een welkom voedsel is voor andere waterbewoners. De vis kan in zeewater worden afge spoeld. Het meenemen van een plas tic emmer is reuze handig om handen in af te spoelen en de bloedresten uit de vis te verwijderen. Vis die niet is schoongemaakt en die na een lange reis. in de autokoffer, thuis wordt schoongemaakt heeft veel aan kwali teit verloren. Tot slot nog een tip wegens een onprettige ervaring die mezelf over kwam Plastic zakken en tassen zijn zo handig om vis in te bewaren. Zodra het mooi weer is en de zon straalt zijn warmte uit. dan zijn plastic tassen en zakken voortreffelijke ovens waarin de vis wordt gaar gestoofd. Wanneer men dan bij thuiskomst de helft van de gevangen vis weg kan gooien om dat ze ontbonden zijn. is dat hoogst onplezierig Bewaar daarom bij voor keur geen vis in een plastic zak maar in een leefnet of emmer. 1 Mini in jubileum uitvoering-Special. Austin Rover Nederland heeft 150 jubileum-Mini's te koop voor 13.790. om te vieren dat de Mini 25 jaar bestaat. Dit geniale ontwerp van sir Alec Issigonis is sinds '59 meermalen nagedaan maar nooit geëvenaard. De speci fieke Engelse stijl ontbrak ten ene- male bij al die ..plagiaten". De motor dwars voorin plaatsen is tot op heden door velen nagevolgd en met minimale buitenmaten toch maximale binnenruimte behalen ook. Maar een Mini werd het nooit. De Mini 25 wordt geleverd in de Jubileumkleur (zilver) en is voorzien van een fraai gestyleerd ,.25"-em- bleem in rood. Vóór zijn schijfrem men aangebracht. De 12-inch wielen zijn voorzien an 145-70 SR 12-ban- den. Het interieur is zeer exclusief uitgevoerd in fluweel. Het. dash board is voorzien van een toerentel- ler Verdere uitrusting onder andere met getint glas. twee zijspiegels, achteruitrij- en mistlampen De achterruiten kunnen worden ge opend De motor is van het type ,.A Plus". Het jubileumfeest op zondag 26 augustus op de terreinen van het racecircuit in Donington trok niet minder dan 100.000 bezoekers Er waren duizenden Mini's aanwezig autovaria uit vele landen, van alle denkbare (en ondenkbare) constructies. De Mini Seven Club Nederland was vertegenwoordigd met 50 Mini's en 100 personen. Optochten en snelheidswedstrijden werden afgewisseld met behendig heidstests, zoals remproeven en sla lomrijden Het jubileumfeest werd onder het motto ..Mini happy re turns" vrolijk en opgewekt gevierd onder een stralend blauwe hemel. De Mini 25, die hier voor het eerst aan het publiek werd getoond, on dervond zeer grote belangstelling. Zowel in Engeland als in ons eigen land wordt verwacht dat deze spe ciale jubileumeditie snel zal zijn uitverkocht. (Door Nol van Bennekom Meer dan vroeger wordt ons tegenwoordig een blik in de toekomst van de ontwikkeling van de auto gegund. Experimentele modellen worden regelmatig aan het publiek getoond met dc toevoeging, dat het betrokken produkt dan en dan op de markt zal worden gebracht in een of andere vorm. De technische en vooral de elektronische ontwikkeling gaat zo snel, dat de snufjes in experimentele modellen vaak eerder in serieproduktie worden toegepast dan redelijkerwijs kon worden ver wacht. Dat zou ook wel eens kunnen gebeuren met de gezins-auto van Mazda anno 1990. de MX-02. Deze wagen zal vermoedelijk op de Personenauto RAI, die van 7 tot 17 februari wordt gehouden, te zien zijn. Na honderd jaar automobielpro- Doordat de achterwielen andersom duktie zijn de eisen er niet minder dan de voorwielen kunnen worden op geworden. Er valt tegenwoordig gedraaid ontstaat een bijzondere heel wat te wensen en uit te probe- manoeuvreerbaarheid, ren öp gebied van comfort bruik- Bij snelheden boven veertig kilome- baarheid. veiligheid, manoeuvreer- ter per uur kunnen de achterwielen baarheid, prestatie en vooral brand- uitsluitend met de voorwielen wor- stofverbruik. Tegenstrijdige eisen den meegedraaid met een maxima- vaak, die een uitdaging vormen je uitslag van drie graden. Het hele voor de ontwerpers. systeem van vierwielbesturing is De aërodynamische vorm moet bij- computergestuurd, voorbeeld wel praktisch blijven. De 1 experimentele Mazda MX-02 scoort SchokdettipSKS een cw-waarde van 0.25. Een aëro dynamisch gunstige bijdrage wordt Dat is eveneens het geval met de geleverd door de voorspoiler, die schokdempers. De Mazda beschikt automatisch uitschuift naarmate over een met een computer geregeld de auto sneller gaat rijden Uiter- schokdemperafstelsysteem De aard zijn de deurstijlen glad wegge- stugheid van de dempers wordt werkt aangepast aan de rijsnelheid en de Het meest opzienbarende aan de middelpuntvliedende krachten die MX-02 is ongetwijfeld de vierwielbe- tn de bochten optreden. De wagen sturing. Bij lage snelheden kunnen wordt aangedreven door een vierci- de achterwielen naar keuze in de- linder 1300 cc motor, voorzien van zelfde of in tegengestelde richting elektronische brandstofinjectie en als de voorwielen worden gestuurd twee bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder bedie nen. Die levert 100 pk (73 kw) bij 6800 toeren per minuut. De snelheid ligt boven de 200 kilometer per uur. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens de fabriek 1 op 17.8. Displays Heel futuristisch is het instrumen tarium van de experimentele Maz da. Het bevat o.m. een display, die allerlei gegevens over snelheid, tankinhoud enzovoort projecteert op de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik op de weg gericht kan houden. Er zijn overigens nog meer displays, waarvan er een allerlei verkeersinformatie en stadsplatte gronden weergeeft. Sleutels zijn overbodig Aan de bo venkant var. de deur aan de be stuurderszijde bevindt zich een ta bleau met tiptoetsen, waarop een code ingetikt wordt. Niet alleen worden daardoor de deuren ont grendeld. maar worden ook de stoe len, spiegels en stuurstand automa tisch ingesteld naar de wensen van de bestuurder. De computer achter dit systeem kan de voorkeuren van maximaal tien chauffeurs, die de auto regelmatig gebruiken, in het geheugen opslaan Ook het starten gaat met tiptoetsen. SEAT, de automobielfabriek in Spanje, komt na (le afscheiding van FIAT nu met een geheel eigen ontwikkeld model. Dc Ibiza zal op de Autosalon in F'arijs worden geïntroduceerd. Op deze tentoon stelling van 4-14 oktober moet de Ibiza het gaan opnemen tegen twee andere belangrijke primeurs: dc Renault 5 cn de nieuwe Opel Ka- dett. Uiterlijk heeft de Ibiza natuurlijk veel weg van de Auto van het Jaar. de Fiat Uno Niettemin heeft de Spanjool toch een eigen gezicht. En vooral binnenin Ls het interieur smaakvoller gelay-out dan de Uno Met name het dashboard met satel liet rond het stuur voor alle bedie ningsknoppen oogt heel behoorlijk De Ibiza wordt geleverd in Junior- L-. GL-. en GLX-uitvoering. Er zijn vier soorten motoren leverbaar, te weten 903. 1200, 1500 cc en een I 7-literdiesel. De Ibiza is 3.64 meter lang en weegt afhankelijk van uit voering tussen de 860 en 950 kg. Maximum-snelheden liggen tussen de 130 en 175 kilometer per uur. Behalve op het goedkoopste type zitten er 5-bakken in deze auto. Rondom heeft de Ibiza onafhanke lijke wielophanging en vóór McPhersons Wanneer de Ibiza naar ons land komt is nog niet bekend, evenals de prijzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 9