KIEZEN IN ZUID- AFRIKA ABP Géén krant, rampspoed in het land 'collaboratie en verzet... dans om de miljoenen x ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1984 PZC/ opinie en achtergrond 4 tDoor Kees Klaassem ters van alle kabinetten. Daarnaast is hij opperbevelhebber van het leger (hij heeft in zijn eentje het recht tot oorlogsverklaring) en beschikt hij de macht het parlement te ont- Eind deze maand zullen in Zuid-Afrika voor het eerst sinds het aan de macht komen van de Nasionale Party (1948) niet-blanken hun stem mogen uitbrengen bij verkiezingen voor een nieuw parlement. Woensdag mogen de Zuidafrikaanse kleurlingen hun eigen parlement binden. De president wordt met recht kiezen, op dinsdag, een week later, gevolgd door de verkiezingen voor het parlement voor de streeks gekozen Dat gebeurt door een 1 v 7 7 f .te formeren kiescollege, waarin de Indiërs. Het huidige exclusief blanke parlement verdwijnt. Aan de machtsverhoudingen in blanken ook weer een overheersende Zuid-Afrika zal echter weinig veranderen. Voor de grote meerderheid van de inwoners van positie hebben (50 blanke parlamen- Zuid-Afrika, de zwarten, is in het nieuwe politieke bestel van Zuid-Afrika geen plaats De^stèrke Uitvoerende" macht'van ingeruimd. Zij worden naar „onafhankelijke" thuislanden gedeporteerd. De blanken blijven Zuid-Afrika's nieuwe president, ge- de haas concentreerd in één man, op wiens ue oaas. volmachten nauwelijks beperkingen Premier Pieter W. Botha's nieuwe huisvesting, scholen, recreatie en ge- en door de onmogelijkheid van coali- rusten, wordt wel vergeleken met het grondwet, die voorziet in deze histori- zondheidszorg. De (4,5 miljoen) blan- tievorming tussen groepen in de ver- Franse presidentiele systeem van De sche manoeuvre van het apartheids- ken krijgen de grootste Kamer in het schillende Kamers, zullen de kleurlin- Gaulle of met de Amerikaanse presi- regime wordt, op 3 september van parlement, met 178 zetels De Kamer gen en Indiërs nooit in staat zijn de dentiéle democratie. Die vergelijking kracht Verwacht wordt dat Botha, de voor de 2.6 miljoen kleurlingen zal 85 apartheidswetgeving aan te tasten. klopt echter niet. Het Zuidafrikaanse architect van die nieuwe grondwet, op zetels tellen. De Kamer voor de systeem verschilt enorm. 5 september tot president zal worden 850.000 leden tellende Aziatische Kabinet De Anti-Apartheids Beweging Neder- gekozen. Hij krijgt als staatspresident (voornamelijk Indiase) gemeenschap land: „Hoezeer de Franse en Ameri- een bijkans onaantastbare machtspo- krijgt 45 zetels. Bij elke Kamer hoort overigens een kaartöe presidenten ook met sterke sitie. De functie van premier ver- Moeen de kleurlihcen en Indiërs nu e,?enministerraad. Uit deze drie uitvoerende macht zijn bekleed, toch dwiint Mogende Kleurlingen en inaiers nu minist(.rraden wordt een overkoepc- WOrden zij nog altijd direct en door de De nieuwe grondwet werd een klein ïooriS^nief HuS Kame^Ts de !f"d kab,inet g.evo7rmd' ivalfrtoe v00r gehele kiesgerechtigde bevolking van - - - V00rl°P>g niel "un garner is ae hel eerst de Zuidafrikaanse ge- hun land Rekozen. Vooral in de bin- h^°ntp v^ schiedenis ook enkele niet-blanke nenlandse politiek moeten zij terdege blanke Volksraad, waarvoor in 1981 ministers zullen behoren, verkiezingen zijn gehouden. De toen jaar geleden (2 november 1983) goed gekeurd door welbeschouwd slechts 4.5 procent van de inwoners van Zuid met hun parlement en de publieke Afrika. In een referendum werd alleen M^^i Wanke Darlément^iérs "die- De President vervult in het nieuwe opinie rekening houden - en dat is in het oordeel gevraagd van de 2.7 mil- nen hun norma]e zittingsperiode uit constitutionele systeem een centrale dit Zuidafrikaanse model nu juist niet Hpt IS me, de bedoeling dat de drie rol HÜ krijgl beslissende invloed op de bedoeling. Sïnersooitais pXfentta wetgeving en benoemt de minis- ..Als al een historische vergelijking joen blanke kiezers, van wie tweeder de zich uitsprak voor de hervormin gen. Onder de kleurlingen en Indiërs is gemeenschappelijke vergadering bij eenkomen. Over zaken van algemeen geen volksraadpleging gehouden. De belang als bijvoorbeeld buitenlands regering besloot dat uit de opkomst beleid en defensie moeten alle drie de bij de komende verkiezingen zal moe- Kamers zich apart uitspreken. Critici ten blijken of deze bevolkingsgroepen van zuid-Afrika's nieuwe grondwet instemmen met het nieuwe bestel. In WjjZen er0p dat hierdoor coalities over een peiling van de mening van de de grenzen der gescheiden rassen zwarte meerderheid (rond 70 procent heen niet mogelijlc zijn. van de bevolking van Zuid-Afrika i is niet voorzien Troosteloos De 21 miljoen zwarten worden geacht geen Zuidafrikaanse staatsburgers meer te zijn. maar inwoners van één van de (tien) thuislanden, troosteloze veraf gelegen gebieden, die samen ongeveer dertien procent van het Zuidafrikaanse grondgebied beslaan. Daar mogen zij hun politieke rechten uitoefenen. De meeste zwarten wo nen daar echter niet en van echte „onafhankelijkheid" is geen sprake. De vijf inmiddels onafhankelijk ver klaarde thuislanden worden door geen enkel land ter wereld, behalve Zuid-Afrika, erkend. De tekst van de meuwe grondwet refereert slechts eenmaal aan de aan wezigheid van zwarten in de repu bliek, In artikel 93 staat: „Het toe zicht en bestuur over zwarte aangele genheden zal berusten bij de presi dent". De president en hij alleen re- Raad In de nieuwe opzet is een belangrijke rol weggelegd voor de zogeheten Pre- sidentsraad. Dit adviesorgaan van de president komt in de plaats van de opgeheven Senaat. De Presidents- raad heeft het laatste woord als de Kamers onderling in conflict raken. Het ligt in de verwachting dat de twee niet-blanke Kamers over tal van „algemene zaken" anders zullen stemmen dan de blanke Kamer, waarin de regerende Nasionale Party een zeer ruime meerderheid heeft. Als de Kamers bijvoorbeeld verschil lend geamendeerde versies wetsontwerp aannemen, heeft de Presidentsraad het laatste woord. Het is deze 60 leden tellende raad. die door premier Botha wordt gepresen teerd als hét paradepaardje van zijn hervormingsplannen. Voor het eerst in Zuid-Afrika is immers een belang rijk orgaan samengesteld op multi- raciale grondslag. De vertegenwoordi- indirect, dat van een echte volksvertegenwoordiging geen sprake is. Van de 60 leden worden er 35 „getrapt" gekozen. Dat wil zeggen met door de kiezers, maar door de leden van de drie verschillende Ka mers. Van die 35 leden worden er 20 geert over dat deel van de Afrikaanse ft d'' topniveau geschiedt ech- tor ir\ mHlropt Hot irart O on pphto bevolking dat nog niet naar de thuis landen is afgevoerd. Tevens ligt hiermee vast dat het par lement geen zeggenschap heeft over zaken die de zwarten betreffen Want Indiërs en kleurlingen krijgen nu wel een eigen parlementaire vertegen- woordiling, maar inde nieuwe grond- ,de illfnke Ka™er- 10 J°°r de kleurlingenkamer en 5 door de Azia ten aangewezen De overige 25 wor den benoemd door de president (op voordracht van de Kamers). Tien daarvan zullen uit de oppositiepartij en afkomstig moeten zijn. De Presidentsraad. die in veel geval len de knoop zal moeten doorhakken, heeft dus een ingebouwde blanke meerderheid van 45 zetels, die altijd wet zijn tal van bepalingen inge bouwd die moeten verzekeren dat de uiteindelijke zeggenschap op veel be langrijke terreinen in blanke handen blijft. De Anti-Apartheids Beweging Neder land (AABN) „Het nieuwe racistische drie-Kamerparlement is slechts on derdeel van een poging om het apart heidssysteem te moderniseren. Ter haar wil door kan dnjven. Zolang de meerdere eer en glorie van een regime dat zich steeds dieper ingraaft en verschanst". Elke Kamer krijgt beslissingsbe voegdheid in de zaken die uitsluitend Nasionale Party haar overwicht in het blanke parlement behoudt, is deze partij zeker van een sleutelpositie. Ze is ook in staat alle de blanken onwel gevallige plannetjes van de beide an- de eigen gemeenschap aangaan, zoals dere Kamers te torpederen. Hierdoor, Premier Pieter W Botha mogelijk is (immers, een dergelijke racistische grondwet is nog nooit ver toond). dan moeten we vaarvoor erg ver terug in de geschiedenis. Om precies te zijn tot het jaar nul: de slavenhoudersmaatschappij van het oude Rome. Autocratische keizers re geerden daar. niet gehinderd door een uit de elite gekozen Senaat, met ijze ren hand over een politiek rechteloze massa". Verzet Het spreekt vanzelf dat de zwarte meerderheid in Zuid-Afrika fel is gekant tegen de nieuwe grondwet. De bevrijdingsbeweging African Natio nal Congress (ANC) en de zwarte vakbonden hebben de kleurlingen en Indiërs opgeroepen niet te „collabo reren" met de blanke machthebber en de komende verkiezingen te boy cotten. De uitsluiting van de zwarten en de rassenscheiding tussen de drie Ka mers leidden onder meer tot het ont staan van de grootste legale anti- apartheidsorganisatie in Zuid-Afrika sinds het ANC in 1960 werd verboden. Bij deze beweging, het United Demo cratie Front (UDFi, zijn vele honder den organisaties aangesloten (ook van blanken, kleurlingen en Indiërs). Dit UDF roept ook op tot een boycot .van de komende verkiezingen en oogst daarmee massale aanhang. Zwarte leiders hebben hun vrees uit gesproken voor toenemende raciale onlusten, omdat de kleurlingen en Indiërs door de zwarten zullen worden gezien als „onderdeel van de onder drukkende machinerie". Ook onder de blanken veroorzaakten de voorstellen hevige commotie. Bo tha's hervormingsplannen leidden tot een afsplitsing van de rechtervleugel van de regerende Nasionale Party. Een aantal politici vreesde dat de oude apartheidswetten terzijde zullen worden geschoven en stapte onder aanvoering van Andries Treurnicht uit de partij. Zij verenigden zich in de extreem rechtse Conservatieve Partij. Premier Botha heeft de blanken overi gens de verzekering gegeven dat er noch tijdens zijn leven, noch tijdens, dat van zijn kinderen, een vierde Kamer voor zwarten in het Zuidafri kaanse parlement zal komen. De „gekleurde" en Indische gemeen schappen zijn diep verdeeld over de gebeurtenissen van de komende we ken. Een aanzienlijke stroming verzet zich tegen medewerking aan de nieu we grondwet, vanwege het feit dat aan de zwarten geen politieke rechten worden toegekend en het apartheids systeem niet wordt verlaten. Grote spanningen zijn echter opgetreden door het besluit van Labour-i kleurlin gen i-leider dominee Allan Hendnckse om wel aan de verkiezingen deel te nemen Labour (de Arbeiderspartij) is de grootste deelnemende kleurlingen- partij. De belangrijkste partij waarop Indiërs kunnen stemmen is de Natio nal Peoples Party. Gezien de relatief geringe aanhang waarop beide partijen kunnen bogen en de massale steun die het UDF ontvangt in zijn verzet tegen de ver kiezingen, lijkt het aannemelijk dat een grote meerderheid gehoor zal ge- de oproep tot boycot van de verkiezingen Maar of cr op 22 en 28 augustus nu veel of weinig mensen naar de stem bus gaan, veel maakt dat allemaal niet uit, zo meent de Anti-Apartheids Beweging Nederland. „Botha's ver kiezingen brengen een democrati sche Zuidafrikaanse samenleving geen stap dichterbij". iDoor Martin Huppertz) Je weet bij zo'n fraude-onder zoek ongeveer waar je aan begint. Maar je weet niet waar je eindigt. Dat kan hier zijn; dal kan daar zijn maar dat kan ook nog een stuk verder zijn. Je weet ook niet wie en wat er allemaal bij betrok ken zijn. En je kunt een punt berei ken waarop het gewoon niet meer in het landsbelang is om het onder zoek verder voort te zetten". Zo kenschetst een bij het onderzoek in de ABP-affaire betrokken ambte naar de situatie, die bij dal om vangrijke justitiële speurwerk kan ontstaan. Of misschien al is ont staan. Wat kan bijvoorbeeld het landsbe lang zijn, waarover werd gesproken? Is dat het feit dat de geldstromen van het Algemeen Burgerlijk Pen sioenfonds naar bijvoorbeeld de (so ciale) woningbouw in Nederland niet meer zo rijkelijk vloeien dan vóór juni 1983? Of komt het landsbelang soms in het geding omdat ook minis ters, staatssecretarissen en topfunc tionarissen uit het bedrijfsleven ver strikt blijken te zijn in de ABP- affaire? Maandag in Zwolle is er een kans. dat er weer wat mist rond de ABP- affaire optrekt. Dan begint voor rechter-commissaris J. Schunck van de rechtbank Zwolle het verhoor van de eerste van in totaal twaalf opgeroepen getuigen. Opgeroepen door de in Engeland wonende, uit Den Haag afkomstige zakenman Willem Meijer. Meijer diende in augustus vorig jaar al bij het ABP een claim tot schade vergoeding in omdat hij als chan teur werd omschreven. Met die claim van enkele miljoenen kwam hij toen niet verder. Maar Meijer, die ooit in Den Haag begon als garagehouder, is niet voor een gat te vangen. Omdat hij voor het eerst door oud-minister Gruij- ters. in diens eerste rapport over de gang van zaken bij het ABP. werd afgeschilderd als chanteur heeft hij Gruijters, nu burgemeester van Lelystad, aansprakelijk gesteld voor de schade, die hij door aantasting van zijn eer en goede naam zegt te hebben geleden. En zijn claim is niet mis. Tien miljoen gulden, plus 5000 voor iedere dag na sinds half augus tus vorig jaar, plus eerherstel. Meijer stapte naar de rechtbank Zwolle omdat Lelystad, waar drs. Gruijers heerst, onder justitie Zwol le ressorteert. Daar bleek men wel genegen te onderzoeken of Meijer een poot heeft om op te staan. Maandag begint het verhoor van de eerste getuigen. Opgeroepen zijn de aan de kant gezette hoofddirecteur van het ABP dr. Jan-Willem van der Dussen en, in de namiddag, de ge schorste directeur beleggingen van het ABP mr. drs. Ed Masson En voor laatstgenoemde is het voor het eerst sedert ruim drie maanden dat hij nog eens buiten het huis van bewaring dn Limburg noemt men het 't Hilton-hotel) in Maastricht komt. Want nadat mr. Masson op 11 mei van dit jaar in hotel Babylon in Den Haag werd gearresteerd is hij niet meer buiten de muren van dat gebouw geweest. Na Van der Dussen en Masson zijn nog tien andere getuigen opgeroe pen. De rechtbank gaat er serieus werk van maken, want niet minder dan vijf zittingdagen zijn uitgetrok ken om te bekijken of de miljoenen claim van Willem Meijer kans van slagen heeft. Meijer dankt zijn reputatie „chanteur" aan de brief die hijopt november 1980 aan Masson schnrf en waarmee hij de ABP-affairet feite aan het rollen bracht li- schreef daarin dat hij een vorderaf van 12 miljoen gulden had opp kocht, die de Nuenense onderaan A. F. Poot op het ABP meenden hebben. Poot was in de jaren zeventig mr, hypotheken van het ABP een aartë tennishallen begonnen. Het AB1 trok zich echter na verloop van ij terug als financier. Poot beweerti dit gebeurde omdat hij nog lange weigerde steekpenningen te beuk aan ABP-bemiddelaar ir. Sjaakns Zon. Masson echter verklaarde 5 dertiid. toen hij nog op vnje voed was, dat dit gebeurde omdat Poj met het geld voor de tennisbals hele andere dingen was gaan doer, De schade die Poot persoonlijk lts bedroeg naar zijn zeggen ongev« 12 miljoen, nog afgezien van schade voor de onderneming, rit eveneens op 12 miljoen werd 1» groot. En ook daarvoor zijn scbaa claims ingediend bij het ABP Willem Meijer „kocht" de schade claims van A. Poot op en ging proberen daar een flinke slag met; slaan. Hij schreef Masson een 02 waarin hij een compromis voorsla de: het ABP zou van hem onroeral goed kopen, en de winst daaruitai als schadeloosstelling voor Poos vordering dienen. Meijer op zp beurt zou er dan voor zorgen date over de kwestie-Poot geen „diepgii vende artikelen met de daan» onvermijdelijk verbonden const quenties" in de pers zouden versc&i En die zinsnede nu werd door 6 directie van het ABP. en ookdw juridische medewerkers van ós pensioenfonds als een poging chantage opgevat en als rods ook door burgemeester Gruijtersa zijn rapportage afgescliildui Gruijers raadpleegde noch Po# noch Meijer, maar beperkte zich ld gesprekken met de advocaat stafleden van ABP. De schadeclaim van Willem Meljei overigens niet de enige die spfi' rond dc ABP-affaire In totaal voor'zo'n veertig miljoen guldenaz schadeclaims gedeponeerd Meijer, Poot, de curatoren var tennisimperium Sport en Spel a door aannemers die zich te kee gedaan voelen. Directie En nadat de onverkwikkelijke nier, waarop kennelijk in Neder- land in de wereld van grote aan» mers en handelaren in onroerwi goed zaken worden bedreven, de schadeclaim van Meijer voord rechtbank in Zwolle uitgebreid»* de orde zal zijn gekomen, komli rol van ABP-direteur Ed Masson# diens zakenvriend en eompap* ir. Sjaak van Z011 voor de rechthui te Maastricht in de openbaarheii Dat zal waarschijnlijk pas gebeu® op 20 oktober. Dan wordt, naar te zich nu laat aanzien, het pro» tegen Masson en Van Zon g Mr. J. van Opstal, fraude-officierK de rechtbank in Maastricht, b*' vrijdag 3 augustus al, toen hij 5' pleidooi hield om de rechtbank 5 van te overtuigen dat Masson# Van Zon beslist niet uit voówjg hechtenis mochten worden gen. een beetje van hel door hs verzamelde bewijsmateriaal aan® openbaarheid prijsgegeven. I tink 'Door Ronald Fnsart> /n de jaren vijftig introduceerde het Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit (Cebuco) de gevleugeld geworden slagzin: „De krant kunt U niet missen, geen dag". Natuurlijk was dat bedoeld als reclame voor de dagbladen. Uit onderzoek blijkt echter dat lezers inderdaad heel slecht buiten hun krant kunnen. I11 een onlangs verschenen boek schrijft de Westduitse Petra Dorsch zelfs dat lezers perioden waarin kranten niet verschijnen, onder gaan als crisistijden. U kunt dc krant kennelijk dus inderdaad niet missen. Geen dag. Dorsch baseert zich in haar boek op tien onderzoe ken die zijn uitgevoerd tussen 1945 en 1978 Drie stammen uit New York, vijf uit West-Duitsland (onder meer Munchen en Hamburg) en twee uit Nederland Van die Nederlandse onderzoeken is het ene in 1977 door de NOS gedaan, het andere werd dat zelfde jaar in Nijmegen door het regionale dagblad De Gelderlander uitgevoerd. Alle onderzoeken zijn gedaan in tijden dat kranten door stakingen niet konden verschijnen. In de mees te gevallen waren dat acties van grafici, in twee gevallen hadden de bezorgers in New York het werk neergelegd De vraag was steeds of de lezers hun dagblad misten, en zo ja, hoe erg en waarom. Verreweg de meeste ondervraagden bleken hun krant inderdaad te missen en heel erg bovendien. Dat gevoel nam meestal toe naarmate de krant langer niet verscheen De eerste (en meest logische) reactie op het uitblijven van de krant, is het vaker raadplegen van radio en televisie. Veel mensen gaan meer tijdschriften lezen, sommigen wenden zich tot buitenlandse dagbladen. En er is een groep die naar boeken en zelfs uit wanhoop naar allerhande recla mefoldertjes grijpt om toch in vredesnaam maar wat te lezen te hebben. Het dagelijkse levenspatroon van mensen raakt danig 111 de war als er geen krant in de bus glijdt. Voor abonnees op een ochtendblad begint die ellen de al bij het ontbijt en in tram. trein of bus op weg naar het werk. Daar zitten ze. met lege handen en nogal ontredderd. Op net eerste gezicht lijkt het een overdreven uitspraak, maar Dorsch toont overtui gend aan dat steden en dorpen min of meer ont wricht raken als er geen dagbladen verschijnen. Gat Wanneer mensen zich bij gebrek aan een krant voor hun informatie en verstrooiing wenden tot radio en televisie blijkt dat die media te kort schieten. Ze kunnen het gal dat door dagbladen is achtergelaten doodgewoon niet vullen. Datzelfde geldt voor tele fonische nieuwsdiensten (zoals die van het ANP) en voor allerhande noodkranten die door de dagblad bedrijven, door vakorganisaties of politieke partij en worden verzorgd. Blijkbaar vinden mensen hun dagblad zó rijk geschakeerd, zó actueel en zó handzaam in het gebruik dat niets die krant afdoen de kan vervangen. Lezers worden daarom ook ontzettend boos als de krant wegvalt. Ze schrijven verbolgen brieven of bellen woedend op, ze zeggen (meestal tijdelijk) hun abonnement op of ze vragen een deel van hun abonnementsgeld terug. Maar dat alles kan de bittere pil blijkbaar alleen maar vergulden. Het verlies wordt er niet écht mee goedgemaakt. Petra Dorsch. wetenschappelijk medewerkster bij het Institut für Kommumkationswissenschaften van de universiteit van Munchen. heeft het in haar boek trouwens niet alleen over de ruimte die door de redacties wordt gevuld. Heel nadrukkelijk betrekt ze er ook de advertenties bij. Zelfs de kleinste adverten tie bevat voor de lezer nieuws, zo is haar stelling De gevolgen van het uitblijven van kranteadverten ties blijken zeer groot. Mensen weten niet meer waar koopjes te halen zijn, ze worden niet meer op bepaalde artikelen attent gemaakt en ze veranderen daardoor hun kooppatroon. Voor de middenstand heeft dat soms rampzalige gevolgen. Bij een kranten staking kort na de Tweede Wereldoorlog waren de omzetten van de Newyorkse middenstand per week 17 miljoen dollar lager dan normaal. Maar ook theaters en bioscopen ondervinden de nadelige gevolgen 6Xn het uitblijven van dagbladen. Mensen krijgen de uitgaansagenda met meer onder ogen en trekken er daardoor 's avonds minder op uit. Gebleken is dat slechts heel weinigen speciaal de stad in gaan om bij bioscopen en theaters te kijken wat er te doen is. Ader Hoewel hierboven werd aangeduid dat lezers bij het ontbreken van de krant voor hun informatie te rade gaan bij radio en televisie, blijkt na verloop van tijd dat in het algemeen ook minder van die twee media gebruik wordt gemaakt. De simpele reden daarvan is dat men niet meer dagelijks (tenzij door middel van omroepgidsen) beschikt over de radio- en tv-programmagegevens. In het algemeen geldt dat van andere media minder gebruik wordt gemaakt wanneer het medium dagblad uitvalt. „De krant", zo schrijft Dorsch, „is niet alleen gang maker in het dagelijkse leven van de lezers, maar ook een belangrijke levensader die het stedelijke organis me aandrijft en in beweging houdt". Het stadsleven komt op een laag pitje te staan, zo concludeert Dorsch, wanneer er geen kranten zijn. Mensen praten minder met elkaar omdat er minder gespreksonder werpen zijn. de autohandel die zo afhankelijk is van dagbladadvertenties loopt vast. de politie onder vindt moeilijkheden bij opsporingen omdat van misdaden niet meer dagelijks melding wordt ge maakt. Dat betekent dat veel tips ook uitblijven Gezien die onderzoeksresultaten is het met verwon derlijk dat lezers de plaatselijke en regionale pap na's het meest missen, juist omdat het lokale nieuw niet of nauwelijks via andere media dan de eigen plaatselijke of regionale krant te krijgen is. Date naast ontberen krantelezers de algemene politiekej berichtgeving zeer, evenals de agenda van radio. tt. bioscoop, theater en dergelijke. Op enige afstand volgen dan zaken als sport, economie en vertrooitog Alles te zamen ziet Dorsch voldoende aanleiding os te waarschuwen tegen overhaaste voorspellingen dte de traditionele dagbladen zouden worden achter haald door de moderne communicatietechniek® De krant heeft eigenschappen die andere medj» missen „Zou het dagblad verdwijnen, of zouden» plaatselijke en regionale pagina's worden vervang® door elektronische media, dan zal een toenemen# aantal mensen niet meer kunnen deelnemen aan» maatschappelijke communicatie, omdat ze de infor matievloed via het beeldscherm niet kunnen bijbe nen", zo besluit Dorsch haar boek. Er is dus maart® conclusie mogelijk: De krant kunt U inderdaad nj» missen, geen dag. En dat is nu eens meer dan louter reclame Dr. Felra E Dorsch Die Zcitung. Medium des MUafi Monographic zum Zeitungsstreik Verlag Oelschlager, chen 1984. 146 p DM 28.80 (In Nederland f 39.15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 4