de gentse
collectie
in
middelburg
PZC/ weekendkrant 15
selectie
De stroom tentoonstellingen die overzichten willen geven en bekronende afrondingen van
perioden pogen te zijn, lijkt niet te stuiten. Het Amsterdams Stedelijk Museum krijgt
zijn Grote Edy de Wilde-parade en haalt vervolgens de beide Guggenheims in huis. Arnhem
fungeert als halteplaats voor de Nederlandse Doorbraak. En dan is er - voor zomer en najaar -
speciale aandacht voor het gaan en staan van de grote collectionneurs, in de Nederlanden een
steeds zeldzamer wordend ras.
In kunstcentrum De Beyerd te Breda
loopt - tot 2 september - een keuze uit
de (Nederlandse) collectie Becht, mét
de verzameling Visser van grote bete
kenis voor het eigentijds kunstbeeld
in dit land.
Het Van Abbemuseum in Eindhoven
laat - vanaf oktober - een deel uit het
nogal rijke bezit van de Gentse verza
melaar Tony Herbert zien en ook de
stad Middelburg presenteert een
staalkaart als seizoententoonstelling.
Tot 17 september is daar in de
eeuwenoude omgeving van stadhuis
en abdij een keuze uit de Gentse
collectie te zien, de inmiddels be
faamde verzameling van het Museum
van Hedendaagse Kunst in Gent.
Het MHK is nog jong. Negen jaar
geleden werd onder de leiding van de
gedreven museumman Jan Hoet be
gonnen en in die enkele jaren is de
collectie uitgegroeid tot een verzame
ling die Joseph Beuys deed uitroepen
dat hij het mooiste museum van Euro
pa had gezien.
Het zijn niet de gemakkelijkste negen
jaar geweest. Jan Hoet moet in Gent
zonder vast aankoopbudget werken
en de tonnen die daarvoor in Neder
land beschikbaar zijn gaan zijn neus
voorbij.
Het is dus zaak de fondsverwerving
te stoelen op de pure kwaliteit bin
nen een enigszins sluitend overzicht.
In Gent, waar men veel te laat begon
nen is nut en lust van een permanente
collectie in te zien, heeft men heel wat
belangrijke perioden en stromingen
uit de eerste eeuwhelft moeten laten
liggen. De verzameling, zoals die nu is
opgebouwd, heeft voornamelijk be
trekking op een heel recent verleden
en de eigen tijd: de jaren '60 tot '80 en
de dag van vandaag krijgen er beeld
en gestalte.
De collectie is tot stand gekomen
door middel van de nimmer aflaten
de steun van een - nogal grote - groep
getrouwen die zich rond het Gents
Museum heeft geposteerd.
Deze Vriendenkring is verantwoorde
lijk voor een belangrijk deel van de
basiscollectie. Zij is voornamelijk sa
mengesteld uit privé-verzamelaars.
De hierboven vermelde Tony Herbert
is er een van. Hij en zijn collega-
vrienden schonken het museum een
opmerkelijke collectie iof gaven top
werken in bruikleen). Jan Hoet kon
later met steun van dit kring, over
heidsgeld en schenkingen van kunste
naars die verzameling uitbreiden tot
wat ze nu is: een eigen, karaktervolle
visie op een turbulent tijdvak uit de
hedendaagse kunstgeschiedenis.
vitaliteit
Het Museum voor Hedendaagse
Kunst begint zijn activiteiten - onder
eigen vlag - in 1975. Wie spreekt over
de periode '60-'80 moet zeggen dat
dan al veel kaarten zijn geschud.
De Gentse Collectie, voornamelijk
die van de Vereniging, draagt er de
sporen van.
Er is een vloedgolf vol van telkens
nieuwe toppen over de wereld ge
gaan, een beweging die - in 1975 - niet
uitgedeind is. Europa heeft Amerika
nog een keer ontdekt en ook het
omgekeerde mag waar zijn.
Terwijl de lyrische abstractie woedt,
dienen zich - 1960 - in Milaan les
nouveaux réalistes aan. krijgen Zero
andré oosthoek
en Nul adem en breken de Amerika
nen door.
Kunst krijgt vele. alle gezichten.
Kunst overrompelt van dag tot dag in
een nieuwe vitaliteit
Pop beheerst enkele jaren de scene en
ruimt dat veld weer voor fundamente-
len. minimalen, de kunstenaars van
het Concept, de mensen achter Land
art.
In die veelvormigheid, dat bijna on
uitputtelijk scala van mogelijkheden
die het onmogelijke verdringen, groeit
de plaats voor de Italianen in de arte
povera. in de nieuwste renaissance.
Maar Europa geeft ook ruimte aan de
boeiende wetmatigheid van de kun
stenaars van de Sequenzen.
Voordat - in 1975 - het MHK de deuren
opent en - tegen '80 - een nieuwe lyriek
met wilde kantjes losbreekt, heeft
men manifestaties gekend als Sons-
beek buiten de Perken Op losse
Schroeven en When attitudes become
forms.
In die sfeer begint Jan Hoet zijn werk:
een museum, een collectie, een kinde
ratelier, lezingen en publikaties, de
kunst van de confrontatie.
Het is de tijd van de eerste grote
tentoonstellingen die Panamarenko.
Gilbert George. Broodthaers en
Beuys naar Gent brengen.
Deze namen staan gekaderd binnen
de exposities van Vlaamse kunste
naars en overzichten als de Aktuele
Kunst in België.
visie
Later komen daar de grote overzich
ten bij die het MHK-Gent dat extra-
licht geeft waaraan het - mede en
vooral gezien de moeilijke frontposi
tie van Hoet en de zijnen in het
Belgisch kunstklimaat - behoefte
had.
Met name 'Kunst in Europa na '68
vindt een brede weerklank en de
namen Art and Lanquage. Joseph
Beuys. Christian Boltanski. Marcel
Broodthaers. Stanley Brouwn. Daniel
Buren. Victor Burgin. Tony Cragg.
The Red Croyola. Hamie Darboven.
Jan Dibbets. Braco Dimitrijevic. Lu
ciano Fabro, Hanns Peter Feldmann.
Barry Flanagan. Gilbert George.
Hans Haacke. Imi Knoebel, Iannis
Kounellis. Richard Long, Mario Merz.
Panamarenko. Giulio Paolini, Anne
en Patrick Poirier, Gerrie Schum. Ger
Van Elk. Jean-Luc Vilmouth en Gil-
berto Zorio. Ik heb ze genoemd omdat
ze nu allen te vinden zijn in de vaste
collectie van het museum
In Middelburg hebben Ingrid Haan
en Anton van Gemert (Buro Cultuur)
een selectie uit deze collectie ten
toongesteld in Vleeshal - hun gewone
werkterrein - de kloostergangen van
de Abdij, de Wandelkerk en het
Zeeuws Museum.
Zij kunnen daar 'slechts' een kwart
van het totaal laten zien. De eerste
handicap heet dus ruimte: de tweede
heeft te maken met de beschikbaar
heid van de werken die vaak op veel
plaatsen tegelijk te leen worden ge
vraagd. Zo ontbreekt - bijvoorbeeld -
Panamarenko in deze presentatie om
dat zijn werk in Frankrijk wordt ge
toond. (Men maakt dit goed door
Panamarenko in persoon op te laten
treden).
Deze beperkingen ten spijt, gevoegd
bij het feit dat met opzet niet naar
volledigheid is gestreefd, kan men
zeggen dat Middelburg een boeiende
en waardevolle verwijzing biedt naar
de 'grote rest' die nu in MHK zélf
(Citadelpark-Gent) wordt getoond.
Een (ook al) karaktervolle kijk op een
bruisend stuk jongste geschiedenis.
Illustraties:
Inzet boven links, Martial Rays-
se 'Portrait de mme Raysse
France'. 1963
Boven rechts, David Hockney
Man stood in front of his house
with rain descending iThe
idiot i'. 1962
Rechts midden. Francesco Cle
mente 'Autoritratto' 1979
Rechts midden, Ad Dekkers 'Va
riatie op cirkels nr IV'. 1956-
1957
Rechts onderfeo Copers 'Kata
pultinstallatie om een flikkeren
de gloeilamp af te schieten bo
ven Milaan', 1973
ZATERDAG 28 JULI 1984
In Middelburg is werk te zien
van: Pierre Alechinsky. Arman,
Frangis Bacon, Robert Barry,
Bernhard en Hilla Becher. Jo
seph Beuys, Bram Bogart, Mar
cel Broodthaers, Michael Buthe,
Louis Cane, Christo, Francesco
Clemente, Chuck Close, Hanne
Darboven, Ad Dekkers, Jan Dib
bets, Braco Dimitrijevic, Jim Di
ne, Miklós Erdely, Luciano Fa
bro, Lucio Fontana, David Hock
ney, Tetsumi Kudo, Bernd Lo-
haus, Reimer Lucassen, Fran-
gois Moréllet, Antoine Mortier,
Bruce Nauman, Giulio Paolini,
Martial Raysse. Ettore Spaletti.
Villeglé, Lawrence Weiner, Gil-
berto Zorio en de Vlamingen Leo
Copers, Amadé Cortier, Jan Cox,
Raoul deKeyser, Roel d'Haese.
Etienne Elias. Danny Matthys.
Roger Raveel. Dan van Severen,
Philippe van Snick en Jan Ver-
cruysse.
Tetsumi Kudo 'Your portrait May', 1966, zomerobject in twee delen.