de gentse collectie in middelburg PZC/ weekendkrant 15 selectie De stroom tentoonstellingen die overzichten willen geven en bekronende afrondingen van perioden pogen te zijn, lijkt niet te stuiten. Het Amsterdams Stedelijk Museum krijgt zijn Grote Edy de Wilde-parade en haalt vervolgens de beide Guggenheims in huis. Arnhem fungeert als halteplaats voor de Nederlandse Doorbraak. En dan is er - voor zomer en najaar - speciale aandacht voor het gaan en staan van de grote collectionneurs, in de Nederlanden een steeds zeldzamer wordend ras. In kunstcentrum De Beyerd te Breda loopt - tot 2 september - een keuze uit de (Nederlandse) collectie Becht, mét de verzameling Visser van grote bete kenis voor het eigentijds kunstbeeld in dit land. Het Van Abbemuseum in Eindhoven laat - vanaf oktober - een deel uit het nogal rijke bezit van de Gentse verza melaar Tony Herbert zien en ook de stad Middelburg presenteert een staalkaart als seizoententoonstelling. Tot 17 september is daar in de eeuwenoude omgeving van stadhuis en abdij een keuze uit de Gentse collectie te zien, de inmiddels be faamde verzameling van het Museum van Hedendaagse Kunst in Gent. Het MHK is nog jong. Negen jaar geleden werd onder de leiding van de gedreven museumman Jan Hoet be gonnen en in die enkele jaren is de collectie uitgegroeid tot een verzame ling die Joseph Beuys deed uitroepen dat hij het mooiste museum van Euro pa had gezien. Het zijn niet de gemakkelijkste negen jaar geweest. Jan Hoet moet in Gent zonder vast aankoopbudget werken en de tonnen die daarvoor in Neder land beschikbaar zijn gaan zijn neus voorbij. Het is dus zaak de fondsverwerving te stoelen op de pure kwaliteit bin nen een enigszins sluitend overzicht. In Gent, waar men veel te laat begon nen is nut en lust van een permanente collectie in te zien, heeft men heel wat belangrijke perioden en stromingen uit de eerste eeuwhelft moeten laten liggen. De verzameling, zoals die nu is opgebouwd, heeft voornamelijk be trekking op een heel recent verleden en de eigen tijd: de jaren '60 tot '80 en de dag van vandaag krijgen er beeld en gestalte. De collectie is tot stand gekomen door middel van de nimmer aflaten de steun van een - nogal grote - groep getrouwen die zich rond het Gents Museum heeft geposteerd. Deze Vriendenkring is verantwoorde lijk voor een belangrijk deel van de basiscollectie. Zij is voornamelijk sa mengesteld uit privé-verzamelaars. De hierboven vermelde Tony Herbert is er een van. Hij en zijn collega- vrienden schonken het museum een opmerkelijke collectie iof gaven top werken in bruikleen). Jan Hoet kon later met steun van dit kring, over heidsgeld en schenkingen van kunste naars die verzameling uitbreiden tot wat ze nu is: een eigen, karaktervolle visie op een turbulent tijdvak uit de hedendaagse kunstgeschiedenis. vitaliteit Het Museum voor Hedendaagse Kunst begint zijn activiteiten - onder eigen vlag - in 1975. Wie spreekt over de periode '60-'80 moet zeggen dat dan al veel kaarten zijn geschud. De Gentse Collectie, voornamelijk die van de Vereniging, draagt er de sporen van. Er is een vloedgolf vol van telkens nieuwe toppen over de wereld ge gaan, een beweging die - in 1975 - niet uitgedeind is. Europa heeft Amerika nog een keer ontdekt en ook het omgekeerde mag waar zijn. Terwijl de lyrische abstractie woedt, dienen zich - 1960 - in Milaan les nouveaux réalistes aan. krijgen Zero andré oosthoek en Nul adem en breken de Amerika nen door. Kunst krijgt vele. alle gezichten. Kunst overrompelt van dag tot dag in een nieuwe vitaliteit Pop beheerst enkele jaren de scene en ruimt dat veld weer voor fundamente- len. minimalen, de kunstenaars van het Concept, de mensen achter Land art. In die veelvormigheid, dat bijna on uitputtelijk scala van mogelijkheden die het onmogelijke verdringen, groeit de plaats voor de Italianen in de arte povera. in de nieuwste renaissance. Maar Europa geeft ook ruimte aan de boeiende wetmatigheid van de kun stenaars van de Sequenzen. Voordat - in 1975 - het MHK de deuren opent en - tegen '80 - een nieuwe lyriek met wilde kantjes losbreekt, heeft men manifestaties gekend als Sons- beek buiten de Perken Op losse Schroeven en When attitudes become forms. In die sfeer begint Jan Hoet zijn werk: een museum, een collectie, een kinde ratelier, lezingen en publikaties, de kunst van de confrontatie. Het is de tijd van de eerste grote tentoonstellingen die Panamarenko. Gilbert George. Broodthaers en Beuys naar Gent brengen. Deze namen staan gekaderd binnen de exposities van Vlaamse kunste naars en overzichten als de Aktuele Kunst in België. visie Later komen daar de grote overzich ten bij die het MHK-Gent dat extra- licht geeft waaraan het - mede en vooral gezien de moeilijke frontposi tie van Hoet en de zijnen in het Belgisch kunstklimaat - behoefte had. Met name 'Kunst in Europa na '68 vindt een brede weerklank en de namen Art and Lanquage. Joseph Beuys. Christian Boltanski. Marcel Broodthaers. Stanley Brouwn. Daniel Buren. Victor Burgin. Tony Cragg. The Red Croyola. Hamie Darboven. Jan Dibbets. Braco Dimitrijevic. Lu ciano Fabro, Hanns Peter Feldmann. Barry Flanagan. Gilbert George. Hans Haacke. Imi Knoebel, Iannis Kounellis. Richard Long, Mario Merz. Panamarenko. Giulio Paolini, Anne en Patrick Poirier, Gerrie Schum. Ger Van Elk. Jean-Luc Vilmouth en Gil- berto Zorio. Ik heb ze genoemd omdat ze nu allen te vinden zijn in de vaste collectie van het museum In Middelburg hebben Ingrid Haan en Anton van Gemert (Buro Cultuur) een selectie uit deze collectie ten toongesteld in Vleeshal - hun gewone werkterrein - de kloostergangen van de Abdij, de Wandelkerk en het Zeeuws Museum. Zij kunnen daar 'slechts' een kwart van het totaal laten zien. De eerste handicap heet dus ruimte: de tweede heeft te maken met de beschikbaar heid van de werken die vaak op veel plaatsen tegelijk te leen worden ge vraagd. Zo ontbreekt - bijvoorbeeld - Panamarenko in deze presentatie om dat zijn werk in Frankrijk wordt ge toond. (Men maakt dit goed door Panamarenko in persoon op te laten treden). Deze beperkingen ten spijt, gevoegd bij het feit dat met opzet niet naar volledigheid is gestreefd, kan men zeggen dat Middelburg een boeiende en waardevolle verwijzing biedt naar de 'grote rest' die nu in MHK zélf (Citadelpark-Gent) wordt getoond. Een (ook al) karaktervolle kijk op een bruisend stuk jongste geschiedenis. Illustraties: Inzet boven links, Martial Rays- se 'Portrait de mme Raysse France'. 1963 Boven rechts, David Hockney Man stood in front of his house with rain descending iThe idiot i'. 1962 Rechts midden. Francesco Cle mente 'Autoritratto' 1979 Rechts midden, Ad Dekkers 'Va riatie op cirkels nr IV'. 1956- 1957 Rechts onderfeo Copers 'Kata pultinstallatie om een flikkeren de gloeilamp af te schieten bo ven Milaan', 1973 ZATERDAG 28 JULI 1984 In Middelburg is werk te zien van: Pierre Alechinsky. Arman, Frangis Bacon, Robert Barry, Bernhard en Hilla Becher. Jo seph Beuys, Bram Bogart, Mar cel Broodthaers, Michael Buthe, Louis Cane, Christo, Francesco Clemente, Chuck Close, Hanne Darboven, Ad Dekkers, Jan Dib bets, Braco Dimitrijevic, Jim Di ne, Miklós Erdely, Luciano Fa bro, Lucio Fontana, David Hock ney, Tetsumi Kudo, Bernd Lo- haus, Reimer Lucassen, Fran- gois Moréllet, Antoine Mortier, Bruce Nauman, Giulio Paolini, Martial Raysse. Ettore Spaletti. Villeglé, Lawrence Weiner, Gil- berto Zorio en de Vlamingen Leo Copers, Amadé Cortier, Jan Cox, Raoul deKeyser, Roel d'Haese. Etienne Elias. Danny Matthys. Roger Raveel. Dan van Severen, Philippe van Snick en Jan Ver- cruysse. Tetsumi Kudo 'Your portrait May', 1966, zomerobject in twee delen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 15