PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Chaos bij veerdiensten
Kanaal door blokkades
OESO: het Oostblok blijft op
technologisch gebied achterop
België twist ook met
Frankrijk over Maas
OOK TOERISTENVERKEER NU GETROFFEN
MEER PROBLEMEN NA
VERKOOP 'SEALINK'
Meer zon
Droog met zonnige perioden Maxi
mum temperatuur rond de 19 graden
Zwakke tot matige noordwesten wind.
227e jaargang no. 168
Donderdag 19 juli 1984
Vandaag. op pagina 6
WJL L
De advertentierubriek over uitgaan. Meer
informatie over adverteren 01184-15144, heer v. d. Bulck.
SAN SALVADOR (RTR) - Amerikaanse militaire adviseurs die naar El
Salvador zijn gestuurd om Salvadoraanse soldaten te trainen, hebben zonder
het te weten guerrillastrijders geïnstrueerd die vechten tegen het door
Amerika verdedigde bewind in San Salvador.
Amerikaanse officiële en guerrillakringen die dit woensdag onthulden,
vertelden dat Amerikaanse legennstructeurs in Honduras en El Salvador bij
verschillende gelegenheden opstandelingen elementaire en gevorderde con
trarevolutionaire strijdmethoden hadden bijgebracht, waarbij de guerrilla
strijders zich voordeden als regeringsgetrouwe militairen.
van de instructeurs zei dat in minstens één geval waarbij hij betrokken
was, de opleiding van een Salvadoraans onderdeel doorging, ondanks het
gerucht onder de soldaten dat enkele leden van het onderdeel behoorden tot
rebellengroeperingen.
Woordvoerders van de Amerikaanse ambassade in San Salvador verklaarden
desgevraagd dat van de instructeurs niet wordt verwacht dat zij de recruten
doorlichten
Een guerrillacommandant zei dat als men er achter kwam dat een sympathi
sant van het bevrijdingsfront Farabundo Marti met geweld bij het leger was
ingelijfd, men hem aanried de opleiding uit te zitten en dan bij de eerste de
beste gelegenheid over te stappen.
LONDEN/DEN HAAG (GPD/ANP) - Verontwaardigde vrachtwagenchauffeurs die als gevolg zouden aantrekken, en gewoon weer
van de Britse havenstaking zijn gestrand, hebben gisteren geleidelijk vrijwel alle havens in aan bet werk zullen gaan
Als de havenstaking en de daaruit
Frankrijk en Belgie geblokkeerd vanwaaruit veerboten naar Engeland vertrekken. voortvloeiende blokkade van de
Het toeristenverkeer kwam daarmee voor een chaotische situatie te staan. Duizenden vrachtwagenchauffeurs niet snèi
vakantiegangers aan beide zijden van het Kanaal konden niet vertrekken. Vanuit Dover chMs.^eUs dan^e^druksteV^tan^
vertrokken gisteravond nog wel veerboten, maar niemand kon hun bestemming vertellen, tieweekeinde in Engeland, via Dover
De actie van de vrachtwagenchauf- Jim Slater een scherpe reactie. Hij niet onmiddellijk zouden beeindigen. alleen willen dan zeker 250.000 men-
feurs begon gisterochtend in Calais, hekelde „het egoïstisch optreden van Het is vele havenwerkers niet hele- sen naar a
«aar met trucks de haven voor elk een kleine groep chauffeurs" en zei maal duidelijk, waarom de actie ei- j 1+1
verkeer werd afgesloten. Daarna dat zij hun protesten tot de haven- genlijk begonnen is en vinden dat ze KllCIltuTUV
spreidden de blokkades zich uit naar werkgevers en de regering in Londen op een ondemocratische wijze bij het Nederlandse Groenten- en fruitexpor-
Zeebrugge, Oostende en Duinkerken, moesten richten in plaats van on- conflict betrokken zijn. teurs hebben woensdag ongeveer
terwijl gisteravond ook de vijfde ha- schuldige vakantiegangers te dupe- Vakbondsbestuurders in Dover ver- twaalf vluchten met groenten en fruit
ven die vanuit Dover wordt bevaren, ren. Slater drejgge dat zijn mensen He klaarden gisteren onomwonden dat 0p Engeland uitgevoerd In tegenstel- F)\A llfll'lV KFF NCFIS/TR 4 I F
Boulogne, op het punt stond te wor- chauffeurs tot in lengte van dagen zij vrezen, dat de havenwerkers zich al Hng tot de voorgaande dagen wordt UVJSJ ff I\ v \^L^1 T
UTRECHT iANPi - De archeologische dienst van de gemeente Utrecht
heeft deze week restanten van drie unieke pottenbakkersovens uit de
veertiende eeuw opgegraven op een bouwterrein nabij de binnenstad
Deze ovens, waarmee plavuizen werden gebakken, zijn tot nog toe alleen
in Engeland gevonden, zo heeft de gemeente woensdag meegedeeld
De restanten van de ovens zijn gevonden in afvalkuilen van het
bouwterrein op de hoek van de Oudenoord en de Kaatstraat. Van twee
van de dne ovens zijn zo weinig gedeelten over. dat conservering niet
meer mogelijk is De derde oven is veel beter bewaard gebleven. Vanwege
de bouwwerkzaamheden zullen de ovens nog maar korte tijd zichtbaar
zijn. aldus de gemeente
Niet afdingen op
water-verdragen
Dn
den afgesloten.
In Dover, blokkeerden chauffeurs kor-
:e üjd met personenauto's de toegang
tot de haven. Bestuurders van de
200 buitenlandse vrachtcombi- I
naties, waarbij ongeveer tien uit Ne
derland, hebben de Britse autoritei- 1
gedreigd door de versperringen
de politie te breken, en de haven
te blokkeren niets gebeurd.
Vergadering
In Londen werd woensdagavond on
verwacht een vergadering belegd
van vertegenwoordigers van de ha
venarbeiders en van de havenautori
teiten met onderhandelaars van de
regering om te trachten uit de impas
te geraken.
De blokkade-acties door de vrachtwa
genchauffeurs ontlokten de leider van
Britse bond van havenarbeiders,
zullen boycotten als deze hun actie snel niets meer van de stakingsoproep thans gebruikt gemaakt van gro-
tere toestellen.
De pnjzen van transport per vliegtuig
is driemaal zo hoog als da per schip.
Het Produktschap voor Vee en Vlees
heeft woensdag meegedeeld dat de
havenstaking voor de Nederlandse
vleessector ernstige gevolgen heeft.
De opbrengstprijzen voor de varkens
houders staan deze week als gevolg
van de staking al onder druk
Koeweit/Sowjet-Unie De Koe
weitse minister van defensie, sjeik
Salem el Sabah. heeft woensdag ver
gaard dat. de onderhandelingen die 1
hl] deze week in Moskou voerde
„vruchtbaar en positief' zijn geweest.
wilde geen commentaar geven op
berichten over de ondertekening van
een akkoord inzake wapenleveran-
I.ON'DEN DP A ANPi - De Britse regering heeft de rederij Sealink. die
veerdiensten onderhoudt naar het Europese vasteland en tussen de
Britse eilanden, verkocht aan de particuliere onderneming British
Ferries, zo heeft de Britse minister van transport, Nicholas Ridley,
woensdag verklaard in het Lagerhuis.
Sealink was een dochteronderne- Sea Containers. Volgens minister
ming van de staatsspoorwegmaat- Ridley bracht de onderneming met
schappij British Rail. 66 miljoen pond sterling (280 mil-
De Britse vakbond van havenarbei- joen gulden) het hoogste bod uit.
ders heeft in mei al tegen de voor- British Ferries beweert overigens
genomen verkoop van Sealink ge- vijftig procent meer te hebben be-
protesteerd met een staking van 48 taald.
uur. Verwacht wordt dat de huidige Sealink exploiteert onder meer sa-
stakingsacties in de Britse havens men met de Stoomvaart Maat-
zullen verscherpen nu de verkoop schappij Zeeland de veerdienst tus-
een feit is. sen Hoek van Holland en Harwich.
British Ferries is een dochter van British Ferries onderhoudt de dien
de in Bermuda geregistreerde, sten over Het Kanaal van Town-
maar in Londen gevestigde rederij send Thoresen.
Het Nederlandse wegvervoer zal een
(Van onze correspondent)
BRUSSEL - Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) is er woensdag in
Brussel niet in geslaagd van de Belgische regering garanties te krijgen voor
de watervoorziening via de Maas. Een onlwerp-verdrag dat in 1975 tussen
schade lijden van rond 600.000 gulden Nederlandse en Belgische onderhandeiingsdelegaties werd overeengekomen
per dag als zij hun actie nog enkele om hoeveelheid en kwaliteit van het Maaswater te waarborgen, wordt door
dagen voortzetten De totale schade, de Belgische regering nog steeds niet aanvaard.
door goederen die niet uitgevoerd Minister Smit-Kroes, die hierover Voorts vergt de overeenkomst met
kunnen worden en schepen die niet of woensdag in Brussel besprekingen Nederland de aanleg van een stuw-
goeddeels leeg uitvaren, loopt dan ,,in voerde met haar Belgische collega's meer in Belgisch Wallonië. Dit stuw
de miljoenen" guldens. Dit verklaarde De Croo i verkeeri en Olivier topenba- meer moet een blijvende minimum
woensdag secretaris R Enthoven van re werkeni. eiste harde garanties voor wateraanvoer bij de Belgisch-Neder-
uitvoering van het Maas-verdrag. Zij landse grens garanderen van 50 ku-
zei; ,Aan goede intenties hebben we bieke meter per seconde. De aanleg
niets; ik wil vaste afspraken". van dit meer stuit echter op weer-
Het Maas-verdrag geeft de Belgische stand In Wallonië. De Walen voelen er
regenng problemen op verschillende niets voor zich ten gunste van de
fronten Ten eerse onderhandelt Bel- Antwerpse haven te moeten mspan-
gie momenteel met Frankrijk over het nen voor deze zaak
beheer van de Maas. Dit is een belang
de vervoerdersorganisatie COG.
België sprak de afdeling voor mari
tiem transport woensdag van verlie
zen tot een kwart miljoen gulden per
dag door het uitvallen van de veer
diensten. Ook de wegvervoerders lij
den daar forse schade. In België
wordt eveneens alternatief vervoer
van vracht per vliegtuig georgani
seerd.
m
Wonen
In het algemeen is wonen, zo
wel huren als kopen, in de
grote steden goedkoper dan
elders in Nederland.
(PAGINA 3)
Begroting
De Britten zijn niet bereid om
aanvullende gelden uit te trek
ken om het gat van vijf miljard
gulden op de EG-begrohng
van dit jaar te dekken.
(PAGINA 3)
OOSTENDE - De blokkade met Britse vrachtwagens van het plein voor de veerdienstterminal in Oostende.
rijk punt in de Franse plannen om bij
het plaatsje Chooz, net over de Bel
gisch-Franse grens aan de Maas. een
grote kerncentrale te bouwen. Deze
centrale kan de hoeveelheid en de
kwaliteit van het Maaswater aanzien
lijk beïnvloeden Van de afspraken die
België met Frankrijk treft is mede
afhankelijk of België aan de Neder
landse eisen ten aanzien van het
Maaswater kan voldoen.
WEENS OVERLEG
RUIMTEWAPENS
IN SEPTEMBER
WASHINGTON (AFPi - Het Ameri-
kaanse ministerie van buitenlandse
zaken heeft woensdag bevestigd dat
de Verenigde Staten en de Sovjetunie
op 18 september in Wenen zullen
gaan praten over demilitarisering
van de Ruimte mits de twee landen
het eens worden over de voorwaar
den voor dit overleg.
De woordvoerder van het ministerie.
Alan Romberg, verduidelijkte dat de
datum van 18 september door Mos
kou was voorgesteld. ..Wij hebben
deze datum geaccepteerd", zei Rom
berg
(zie ook pagina 11)
Macht
Er is een bikkelharde strijd om I
de macht gaande binnen de
top van de Koninklijke Maat
schappij De Schelde, meent I
ENV-districtsbestuurder Wil
Waumans.
(PAGINA 11)
IMPORT VANUIT WESTEN GEEN OPLOSSING
Water
Op korte termijn moet er over
ig gepleegd worden over een
nieuwe opzet voor het water
kwaliteitsbeheer door de wa
terschapsbesturen en het pro
vinciaal bestuur
(PAGINA 13)
Radio en televisie: 2
Binnen- en builcnl.: 3 en 5
Financiën, economie: 4
Kunst en cultuur: 7
Varia: 9
Provincie: 11, 12. 13, 14 en
15
Sport: 19. 20 en 21
PARIJS (AFPi - De landen uit het
Oostblok zullen er niet in slagen hun
achterstand op technologisch gebied
in te lopen, ondanks de import van
hoogwaardig technologisch mate
riaal vanuit het Westen. Dit heeft de
Organisatie voor Economische Sa
menwerking en Ontwikkeling (OE
SO) woensdag gezegd in een publica
tie getiteld "Transferl de Technolo
gie entre l'Est et l'Ouest". Volgens de
OESO bedraagt de achterstand van
het Oostblok in enkele sectoren van
de economie ongeveer twaalf jaar.
Verbeteringen in sommige sectoren
worden tenietgedaan door achteruit
gang in andere. De OESO is van
mening dat de achterstand wel ingelo
pen zou kunnen worden, maar dan
niet door een vergroting van de im
port uit het westen doch door hel
scheppen van runnie uinnen ue socia
listische economieen voor concurren
tie en financiële discipline. Twee des
kundigen op het gebied van de econo
mische organisatie van de Oostblok
landen Stanislas Gomulka en Alec
Hove, zijn van mening dat zulke ver
anderingen om grote hei-vormingen
vragen, hervormingen die nauwelijks
waarschijnlijk zijn, zeker niet in de
nabije toekomst.
De kloof op technologische gebied
zorgt voor grote verschillen tussen de
economieen van de Oostbloklanden
en die van het Westen De produktivi-
teit in de socialistische industrie is
slechts twee derde van die van het
Westen en het gebruik van de produk-
tiecapaciteit is slechts tachtig pro
cent van dat in de westerse landen De
machines zijn in het algemeen tien
keer minder produktief
Het OESO-rapport wijst erop dat de
toepassing van hoogwaardige wester
se technologie door de landen van het
Oostblok soms moeilijk is. In de Sow-
)et-Unie duurt het vaak twee tot drie
keer zo lang als in het westen voor een
fabriek in gebruik kan worden geno
men In de praktijk blijkt dat het
moeilijk is een geïmporteerde techno
logie goed te integreren in de eigen
economie
De overdracht van westerse produk-
ten heeft de Oostbloklanden vanaf
1970 ongeveer vijftig miljard dollar
gekost en vertegenwoordigt vijf tot
zes procent van de machines die in de
Sowjet-Ume zijn geïnstalleerd. Vol
gens de OESO hebben de automobiel
industrie. de chemische industrie, de
olie-industrie, de textielindustrie, de
elektronische industrie en de informa
tica het meeste geprofiteerd van de
invoer van westerse technologie.
De import van technologie door de
Oostbloklanden stuit door hun tekort,
aan deviezen op problemen Eind 1982
bedroeg de in convertible valuta s
luidende schuld van het Oostblok
zeventig miljard dollar.
De export van strategische goederen
naar Oostbloklanden is volledig ver
boden.
Een volledig embargo op de export
van technologische produkten naar
het Oostblok betekent op korte ter
mijn verstoringen en verliezen voor
het gebied, maar zal de technologi
sche ontwikkeling niet belangrijk
vertragen. Daarvoor zijn de moge
lijkheden om op andere manieren
toegang te krijgen tot de westerse
technologie te groot, aldus het OESO-
rapport.
Delors maakt
meeste kans
voorzitterschap
Euro-commissie
f Van onze correspondent)
BRUSSEL - In Brussel wordt
verwacht dat de aftredende
Franse minister van financien
Delors voorzitter wordt van de
Europese Commissie. Dit indien
Delors niet wordt opgenomen in
het nieuwe kabinet van premier
Fabius.
De Nederlandse regering had de
huidige Nederlandse commissa
ris m de Europese Commissie,
mr Frans Andnessen, officieel
als kandidaat voor het voorzit
terschap van de commissie naar
voren geschoven, maar is bereid
daarvan af te zien „ais zich een
andere spectaculaire kandi
daat' zou voordoen, zei staatsse
cretaris Van Eekelen in Brussel.
In Delors ziet Den Haag zo'n
man. Ook in de andere lidstaten
is men positief over de kandida
tuur van Delors
Andriessen. zou zeker vice-voor-
zitter moeten worden met een
zware portefeuille als financien,
buitenlandse betrekkingen of
landbouw, meent men in Den
Haag.
Jacques Delors
Belgische regering
heeft gisteren in een
i overlegronde met Neder-
- land op ministers-niveau in
J Brussel een slimme poging
ondernomen om de bodem weg te
halen onder drie aan elkaar gekoppel
de (ontwerp (verdragen tussen beide
landen over een aantal belangrijke
waterstaatkundige ingrepen in het
grensgebied- Nu al weer negen jaar
geleden (in juni 19751 zetten onder
handeiingsdelegaties na langdurig en
moeizaam overleg hun paraaf onder
een pakket van afspraken en maatre
gelen. waarover ze het eindelijk eens
waren geworden. Belgie had de mede
werking van Nederland ingeroepen
voor twee vergaande projecten op
Nederlands territoir in het belang van
de ontwikkeling en de veilige op- en
afvaart van de haven van Antwerpen
de aanleg van een Baalhoekkanaal
van de linker Schelde-oever bü^Ant
werpen door oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen naar de Westerschelde en
een verbetering van de vaarroute in
de Westerschelde door een plaatselij
ke bekorting in het Nauw van Bath.
Voor Nederland bestond bij die pro
jecten geen rechtstreeks eigen belang
en daarom werd een 'ja' in beginsel
verbonden aan een aantal strikte
voorwaarden op het gebied van met
name verbetering van de kwaliteit
van Scheldewater. Bovendien kwa
men de Belgische en Nederlandse
onderhandelingsdelegaties overeen
dat nog een geheel andere 'compensa
tie' zou worden geleverd voor de uit
voering van beide ingrepen in de
Westerschelde een afdoende regeling
tussen beide landen voor de verdeling
van de hoeveelheid en de bewaking
van de kwaliteit van het water in de
internationale» rivier de Maas, een
vitaal belang voor de drinkwatervoor
ziening in Nederland
In de voorbije negen jaar sinds de
ondertekening van dit zogeheten
'drieluik van verdragen' hebben de
Belgen vrijwel doorlopend gepoogd
om onder de in 1975 gemaakte afspra
ken uit te komen. In eigen huis lever
den de ontwerp-tractaten onoverko
melijke moeilijkheden op tussen (hoe
kan het haast anders) Vlamingen en
Walen. Geen enkel Belgisch kabinet
heeft de moed gehad om de verdrags
teksten te aanvaarden en deze ter
goedkeuring voor te leggen aan het
parlement Vooral de kwestie van de
Maaswater-afspraken bleek een strui
kelblok van de pikantste categorie.
Wallonië wenste geen bijdrage te leve
ren (in de vorm van maatregelen
rondom het debiet van de Maas en de
bouw van zuivenngswerkeni. louter
en alleen ten gerieve van de haven
van Antwerpen zonder dat daar iets
wezenlijks tegenover stond. Intussen
zijn de belangen van de haven van
Antwerpen in een andere richting
verschoven. In het gesprek met de
Nederlandse minister van verkeer en
waterstaat, mevrouw Smit-Kroes,
hebben de Belgische bewindslieden
Olivier (openbare werken) en De Croo
(verkeerswezen), gisteren formeel la
ten weten dat de regering in Brussel
afziet van de uitvoering van de afsnij
ding van de Bocht van Bath in de
Westerschelde. En over de aanleg van
een Baalhoekkapaal is nog slechts
vastgesteld dat het is opgeschoven in
de tijd'. Een opmerking die men naar
de indruk van minister Smit-Kroes
ook anders kan uitleggen van uitstel
komt afstel
Het was al langer bekend dat de
Belgen hoge voorrang toekennen
aan een andere vitale voorziening
voor de scheepvaart naar en van
Antwerpen een verdieping van de
vaargeul in de Westerschelde. die
schepen met een diepgang van 48 voet
in alle gemiddelde tijomstandigheden
van de Noordzee in Belgie's belang
rijkste zeehaven moet toelaten. Deze
week kwam vanuit Brussel de aan
kondiging dat België met het oog op
dat 'verdiepingsprogramma een
standpunt had bepaald Gisteren
bleek dat dit hieruit bestaat: de Bel
gen willen met dit ruilobject voor de
afsnijding van de Bocht van Bath
alvast beginnen zonder dat men zich
officieel heeft gebonden aan de water
verdragen van 1975. Een truc die
minister Smit-Kroes van verkeer en
waterstaat in Brussel resoluut en snel
van de hand heeft gewezen Terecht,
want het zou hoogst onverstandig en
lichtvaardig zijn om bij de Belgen de
indruk te laten postvatten dat Neder
land in enigerlei vorm bereid is om de
koppeling tussen de drie ontwerp
verdragen losser te maken dan in 1975
in de verdragsteksten werd vastge
legd.
De geschiedenis heeft geleerd dat
Nederland en België ongeregelde
kwesties rondom gezamenlijke water
wegen zeer hoge leeftijden laten ha
len En wanneer er dan eenmaal af
spraken zijn gemaakt halen de tek
sten daarvan niet zelden verschillen
de jubilea voordat ze eindelijk rechts
kracht krijgen. In de afgelopen 25 jaar
is gebleken dat de problemen rondom
internationale rivieren als de Rijn. de
Maas en de Schelde in korte tijd in het
kwadraat toenemen, terwijl de moge
lijkheden om tot gezamenlijke oplos
singen te komen in hetzelfde tempo
verschrompelen Nederland doet er
goed aan de Belgen blijvend stevig te
houden aan in goed overleg gemaakte
afspraken. Of die intem nu moeilijk te
verkopen zijn of met De waterverdra
gen van 1975 bieden houvast voor de
regeling van een aantal bijzonder sle
pende kwesties. Daarop afdingen is
het begin van een weg terug, waar
langs moeizaam behaalde resultaten
alleen maar ongedaan worden ge
maakt. vdM.