PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Chaos bij veerdiensten Kanaal door blokkades OESO: het Oostblok blijft op technologisch gebied achterop België twist ook met Frankrijk over Maas OOK TOERISTENVERKEER NU GETROFFEN MEER PROBLEMEN NA VERKOOP 'SEALINK' Meer zon Droog met zonnige perioden Maxi mum temperatuur rond de 19 graden Zwakke tot matige noordwesten wind. 227e jaargang no. 168 Donderdag 19 juli 1984 Vandaag. op pagina 6 WJL L De advertentierubriek over uitgaan. Meer informatie over adverteren 01184-15144, heer v. d. Bulck. SAN SALVADOR (RTR) - Amerikaanse militaire adviseurs die naar El Salvador zijn gestuurd om Salvadoraanse soldaten te trainen, hebben zonder het te weten guerrillastrijders geïnstrueerd die vechten tegen het door Amerika verdedigde bewind in San Salvador. Amerikaanse officiële en guerrillakringen die dit woensdag onthulden, vertelden dat Amerikaanse legennstructeurs in Honduras en El Salvador bij verschillende gelegenheden opstandelingen elementaire en gevorderde con trarevolutionaire strijdmethoden hadden bijgebracht, waarbij de guerrilla strijders zich voordeden als regeringsgetrouwe militairen. van de instructeurs zei dat in minstens één geval waarbij hij betrokken was, de opleiding van een Salvadoraans onderdeel doorging, ondanks het gerucht onder de soldaten dat enkele leden van het onderdeel behoorden tot rebellengroeperingen. Woordvoerders van de Amerikaanse ambassade in San Salvador verklaarden desgevraagd dat van de instructeurs niet wordt verwacht dat zij de recruten doorlichten Een guerrillacommandant zei dat als men er achter kwam dat een sympathi sant van het bevrijdingsfront Farabundo Marti met geweld bij het leger was ingelijfd, men hem aanried de opleiding uit te zitten en dan bij de eerste de beste gelegenheid over te stappen. LONDEN/DEN HAAG (GPD/ANP) - Verontwaardigde vrachtwagenchauffeurs die als gevolg zouden aantrekken, en gewoon weer van de Britse havenstaking zijn gestrand, hebben gisteren geleidelijk vrijwel alle havens in aan bet werk zullen gaan Als de havenstaking en de daaruit Frankrijk en Belgie geblokkeerd vanwaaruit veerboten naar Engeland vertrekken. voortvloeiende blokkade van de Het toeristenverkeer kwam daarmee voor een chaotische situatie te staan. Duizenden vrachtwagenchauffeurs niet snèi vakantiegangers aan beide zijden van het Kanaal konden niet vertrekken. Vanuit Dover chMs.^eUs dan^e^druksteV^tan^ vertrokken gisteravond nog wel veerboten, maar niemand kon hun bestemming vertellen, tieweekeinde in Engeland, via Dover De actie van de vrachtwagenchauf- Jim Slater een scherpe reactie. Hij niet onmiddellijk zouden beeindigen. alleen willen dan zeker 250.000 men- feurs begon gisterochtend in Calais, hekelde „het egoïstisch optreden van Het is vele havenwerkers niet hele- sen naar a «aar met trucks de haven voor elk een kleine groep chauffeurs" en zei maal duidelijk, waarom de actie ei- j 1+1 verkeer werd afgesloten. Daarna dat zij hun protesten tot de haven- genlijk begonnen is en vinden dat ze KllCIltuTUV spreidden de blokkades zich uit naar werkgevers en de regering in Londen op een ondemocratische wijze bij het Nederlandse Groenten- en fruitexpor- Zeebrugge, Oostende en Duinkerken, moesten richten in plaats van on- conflict betrokken zijn. teurs hebben woensdag ongeveer terwijl gisteravond ook de vijfde ha- schuldige vakantiegangers te dupe- Vakbondsbestuurders in Dover ver- twaalf vluchten met groenten en fruit ven die vanuit Dover wordt bevaren, ren. Slater drejgge dat zijn mensen He klaarden gisteren onomwonden dat 0p Engeland uitgevoerd In tegenstel- F)\A llfll'lV KFF NCFIS/TR 4 I F Boulogne, op het punt stond te wor- chauffeurs tot in lengte van dagen zij vrezen, dat de havenwerkers zich al Hng tot de voorgaande dagen wordt UVJSJ ff I\ v \^L^1 T UTRECHT iANPi - De archeologische dienst van de gemeente Utrecht heeft deze week restanten van drie unieke pottenbakkersovens uit de veertiende eeuw opgegraven op een bouwterrein nabij de binnenstad Deze ovens, waarmee plavuizen werden gebakken, zijn tot nog toe alleen in Engeland gevonden, zo heeft de gemeente woensdag meegedeeld De restanten van de ovens zijn gevonden in afvalkuilen van het bouwterrein op de hoek van de Oudenoord en de Kaatstraat. Van twee van de dne ovens zijn zo weinig gedeelten over. dat conservering niet meer mogelijk is De derde oven is veel beter bewaard gebleven. Vanwege de bouwwerkzaamheden zullen de ovens nog maar korte tijd zichtbaar zijn. aldus de gemeente Niet afdingen op water-verdragen Dn den afgesloten. In Dover, blokkeerden chauffeurs kor- :e üjd met personenauto's de toegang tot de haven. Bestuurders van de 200 buitenlandse vrachtcombi- I naties, waarbij ongeveer tien uit Ne derland, hebben de Britse autoritei- 1 gedreigd door de versperringen de politie te breken, en de haven te blokkeren niets gebeurd. Vergadering In Londen werd woensdagavond on verwacht een vergadering belegd van vertegenwoordigers van de ha venarbeiders en van de havenautori teiten met onderhandelaars van de regering om te trachten uit de impas te geraken. De blokkade-acties door de vrachtwa genchauffeurs ontlokten de leider van Britse bond van havenarbeiders, zullen boycotten als deze hun actie snel niets meer van de stakingsoproep thans gebruikt gemaakt van gro- tere toestellen. De pnjzen van transport per vliegtuig is driemaal zo hoog als da per schip. Het Produktschap voor Vee en Vlees heeft woensdag meegedeeld dat de havenstaking voor de Nederlandse vleessector ernstige gevolgen heeft. De opbrengstprijzen voor de varkens houders staan deze week als gevolg van de staking al onder druk Koeweit/Sowjet-Unie De Koe weitse minister van defensie, sjeik Salem el Sabah. heeft woensdag ver gaard dat. de onderhandelingen die 1 hl] deze week in Moskou voerde „vruchtbaar en positief' zijn geweest. wilde geen commentaar geven op berichten over de ondertekening van een akkoord inzake wapenleveran- I.ON'DEN DP A ANPi - De Britse regering heeft de rederij Sealink. die veerdiensten onderhoudt naar het Europese vasteland en tussen de Britse eilanden, verkocht aan de particuliere onderneming British Ferries, zo heeft de Britse minister van transport, Nicholas Ridley, woensdag verklaard in het Lagerhuis. Sealink was een dochteronderne- Sea Containers. Volgens minister ming van de staatsspoorwegmaat- Ridley bracht de onderneming met schappij British Rail. 66 miljoen pond sterling (280 mil- De Britse vakbond van havenarbei- joen gulden) het hoogste bod uit. ders heeft in mei al tegen de voor- British Ferries beweert overigens genomen verkoop van Sealink ge- vijftig procent meer te hebben be- protesteerd met een staking van 48 taald. uur. Verwacht wordt dat de huidige Sealink exploiteert onder meer sa- stakingsacties in de Britse havens men met de Stoomvaart Maat- zullen verscherpen nu de verkoop schappij Zeeland de veerdienst tus- een feit is. sen Hoek van Holland en Harwich. British Ferries is een dochter van British Ferries onderhoudt de dien de in Bermuda geregistreerde, sten over Het Kanaal van Town- maar in Londen gevestigde rederij send Thoresen. Het Nederlandse wegvervoer zal een (Van onze correspondent) BRUSSEL - Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) is er woensdag in Brussel niet in geslaagd van de Belgische regering garanties te krijgen voor de watervoorziening via de Maas. Een onlwerp-verdrag dat in 1975 tussen schade lijden van rond 600.000 gulden Nederlandse en Belgische onderhandeiingsdelegaties werd overeengekomen per dag als zij hun actie nog enkele om hoeveelheid en kwaliteit van het Maaswater te waarborgen, wordt door dagen voortzetten De totale schade, de Belgische regering nog steeds niet aanvaard. door goederen die niet uitgevoerd Minister Smit-Kroes, die hierover Voorts vergt de overeenkomst met kunnen worden en schepen die niet of woensdag in Brussel besprekingen Nederland de aanleg van een stuw- goeddeels leeg uitvaren, loopt dan ,,in voerde met haar Belgische collega's meer in Belgisch Wallonië. Dit stuw de miljoenen" guldens. Dit verklaarde De Croo i verkeeri en Olivier topenba- meer moet een blijvende minimum woensdag secretaris R Enthoven van re werkeni. eiste harde garanties voor wateraanvoer bij de Belgisch-Neder- uitvoering van het Maas-verdrag. Zij landse grens garanderen van 50 ku- zei; ,Aan goede intenties hebben we bieke meter per seconde. De aanleg niets; ik wil vaste afspraken". van dit meer stuit echter op weer- Het Maas-verdrag geeft de Belgische stand In Wallonië. De Walen voelen er regenng problemen op verschillende niets voor zich ten gunste van de fronten Ten eerse onderhandelt Bel- Antwerpse haven te moeten mspan- gie momenteel met Frankrijk over het nen voor deze zaak beheer van de Maas. Dit is een belang de vervoerdersorganisatie COG. België sprak de afdeling voor mari tiem transport woensdag van verlie zen tot een kwart miljoen gulden per dag door het uitvallen van de veer diensten. Ook de wegvervoerders lij den daar forse schade. In België wordt eveneens alternatief vervoer van vracht per vliegtuig georgani seerd. m Wonen In het algemeen is wonen, zo wel huren als kopen, in de grote steden goedkoper dan elders in Nederland. (PAGINA 3) Begroting De Britten zijn niet bereid om aanvullende gelden uit te trek ken om het gat van vijf miljard gulden op de EG-begrohng van dit jaar te dekken. (PAGINA 3) OOSTENDE - De blokkade met Britse vrachtwagens van het plein voor de veerdienstterminal in Oostende. rijk punt in de Franse plannen om bij het plaatsje Chooz, net over de Bel gisch-Franse grens aan de Maas. een grote kerncentrale te bouwen. Deze centrale kan de hoeveelheid en de kwaliteit van het Maaswater aanzien lijk beïnvloeden Van de afspraken die België met Frankrijk treft is mede afhankelijk of België aan de Neder landse eisen ten aanzien van het Maaswater kan voldoen. WEENS OVERLEG RUIMTEWAPENS IN SEPTEMBER WASHINGTON (AFPi - Het Ameri- kaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft woensdag bevestigd dat de Verenigde Staten en de Sovjetunie op 18 september in Wenen zullen gaan praten over demilitarisering van de Ruimte mits de twee landen het eens worden over de voorwaar den voor dit overleg. De woordvoerder van het ministerie. Alan Romberg, verduidelijkte dat de datum van 18 september door Mos kou was voorgesteld. ..Wij hebben deze datum geaccepteerd", zei Rom berg (zie ook pagina 11) Macht Er is een bikkelharde strijd om I de macht gaande binnen de top van de Koninklijke Maat schappij De Schelde, meent I ENV-districtsbestuurder Wil Waumans. (PAGINA 11) IMPORT VANUIT WESTEN GEEN OPLOSSING Water Op korte termijn moet er over ig gepleegd worden over een nieuwe opzet voor het water kwaliteitsbeheer door de wa terschapsbesturen en het pro vinciaal bestuur (PAGINA 13) Radio en televisie: 2 Binnen- en builcnl.: 3 en 5 Financiën, economie: 4 Kunst en cultuur: 7 Varia: 9 Provincie: 11, 12. 13, 14 en 15 Sport: 19. 20 en 21 PARIJS (AFPi - De landen uit het Oostblok zullen er niet in slagen hun achterstand op technologisch gebied in te lopen, ondanks de import van hoogwaardig technologisch mate riaal vanuit het Westen. Dit heeft de Organisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling (OE SO) woensdag gezegd in een publica tie getiteld "Transferl de Technolo gie entre l'Est et l'Ouest". Volgens de OESO bedraagt de achterstand van het Oostblok in enkele sectoren van de economie ongeveer twaalf jaar. Verbeteringen in sommige sectoren worden tenietgedaan door achteruit gang in andere. De OESO is van mening dat de achterstand wel ingelo pen zou kunnen worden, maar dan niet door een vergroting van de im port uit het westen doch door hel scheppen van runnie uinnen ue socia listische economieen voor concurren tie en financiële discipline. Twee des kundigen op het gebied van de econo mische organisatie van de Oostblok landen Stanislas Gomulka en Alec Hove, zijn van mening dat zulke ver anderingen om grote hei-vormingen vragen, hervormingen die nauwelijks waarschijnlijk zijn, zeker niet in de nabije toekomst. De kloof op technologische gebied zorgt voor grote verschillen tussen de economieen van de Oostbloklanden en die van het Westen De produktivi- teit in de socialistische industrie is slechts twee derde van die van het Westen en het gebruik van de produk- tiecapaciteit is slechts tachtig pro cent van dat in de westerse landen De machines zijn in het algemeen tien keer minder produktief Het OESO-rapport wijst erop dat de toepassing van hoogwaardige wester se technologie door de landen van het Oostblok soms moeilijk is. In de Sow- )et-Unie duurt het vaak twee tot drie keer zo lang als in het westen voor een fabriek in gebruik kan worden geno men In de praktijk blijkt dat het moeilijk is een geïmporteerde techno logie goed te integreren in de eigen economie De overdracht van westerse produk- ten heeft de Oostbloklanden vanaf 1970 ongeveer vijftig miljard dollar gekost en vertegenwoordigt vijf tot zes procent van de machines die in de Sowjet-Ume zijn geïnstalleerd. Vol gens de OESO hebben de automobiel industrie. de chemische industrie, de olie-industrie, de textielindustrie, de elektronische industrie en de informa tica het meeste geprofiteerd van de invoer van westerse technologie. De import van technologie door de Oostbloklanden stuit door hun tekort, aan deviezen op problemen Eind 1982 bedroeg de in convertible valuta s luidende schuld van het Oostblok zeventig miljard dollar. De export van strategische goederen naar Oostbloklanden is volledig ver boden. Een volledig embargo op de export van technologische produkten naar het Oostblok betekent op korte ter mijn verstoringen en verliezen voor het gebied, maar zal de technologi sche ontwikkeling niet belangrijk vertragen. Daarvoor zijn de moge lijkheden om op andere manieren toegang te krijgen tot de westerse technologie te groot, aldus het OESO- rapport. Delors maakt meeste kans voorzitterschap Euro-commissie f Van onze correspondent) BRUSSEL - In Brussel wordt verwacht dat de aftredende Franse minister van financien Delors voorzitter wordt van de Europese Commissie. Dit indien Delors niet wordt opgenomen in het nieuwe kabinet van premier Fabius. De Nederlandse regering had de huidige Nederlandse commissa ris m de Europese Commissie, mr Frans Andnessen, officieel als kandidaat voor het voorzit terschap van de commissie naar voren geschoven, maar is bereid daarvan af te zien „ais zich een andere spectaculaire kandi daat' zou voordoen, zei staatsse cretaris Van Eekelen in Brussel. In Delors ziet Den Haag zo'n man. Ook in de andere lidstaten is men positief over de kandida tuur van Delors Andriessen. zou zeker vice-voor- zitter moeten worden met een zware portefeuille als financien, buitenlandse betrekkingen of landbouw, meent men in Den Haag. Jacques Delors Belgische regering heeft gisteren in een i overlegronde met Neder- - land op ministers-niveau in J Brussel een slimme poging ondernomen om de bodem weg te halen onder drie aan elkaar gekoppel de (ontwerp (verdragen tussen beide landen over een aantal belangrijke waterstaatkundige ingrepen in het grensgebied- Nu al weer negen jaar geleden (in juni 19751 zetten onder handeiingsdelegaties na langdurig en moeizaam overleg hun paraaf onder een pakket van afspraken en maatre gelen. waarover ze het eindelijk eens waren geworden. Belgie had de mede werking van Nederland ingeroepen voor twee vergaande projecten op Nederlands territoir in het belang van de ontwikkeling en de veilige op- en afvaart van de haven van Antwerpen de aanleg van een Baalhoekkanaal van de linker Schelde-oever bü^Ant werpen door oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen naar de Westerschelde en een verbetering van de vaarroute in de Westerschelde door een plaatselij ke bekorting in het Nauw van Bath. Voor Nederland bestond bij die pro jecten geen rechtstreeks eigen belang en daarom werd een 'ja' in beginsel verbonden aan een aantal strikte voorwaarden op het gebied van met name verbetering van de kwaliteit van Scheldewater. Bovendien kwa men de Belgische en Nederlandse onderhandelingsdelegaties overeen dat nog een geheel andere 'compensa tie' zou worden geleverd voor de uit voering van beide ingrepen in de Westerschelde een afdoende regeling tussen beide landen voor de verdeling van de hoeveelheid en de bewaking van de kwaliteit van het water in de internationale» rivier de Maas, een vitaal belang voor de drinkwatervoor ziening in Nederland In de voorbije negen jaar sinds de ondertekening van dit zogeheten 'drieluik van verdragen' hebben de Belgen vrijwel doorlopend gepoogd om onder de in 1975 gemaakte afspra ken uit te komen. In eigen huis lever den de ontwerp-tractaten onoverko melijke moeilijkheden op tussen (hoe kan het haast anders) Vlamingen en Walen. Geen enkel Belgisch kabinet heeft de moed gehad om de verdrags teksten te aanvaarden en deze ter goedkeuring voor te leggen aan het parlement Vooral de kwestie van de Maaswater-afspraken bleek een strui kelblok van de pikantste categorie. Wallonië wenste geen bijdrage te leve ren (in de vorm van maatregelen rondom het debiet van de Maas en de bouw van zuivenngswerkeni. louter en alleen ten gerieve van de haven van Antwerpen zonder dat daar iets wezenlijks tegenover stond. Intussen zijn de belangen van de haven van Antwerpen in een andere richting verschoven. In het gesprek met de Nederlandse minister van verkeer en waterstaat, mevrouw Smit-Kroes, hebben de Belgische bewindslieden Olivier (openbare werken) en De Croo (verkeerswezen), gisteren formeel la ten weten dat de regering in Brussel afziet van de uitvoering van de afsnij ding van de Bocht van Bath in de Westerschelde. En over de aanleg van een Baalhoekkapaal is nog slechts vastgesteld dat het is opgeschoven in de tijd'. Een opmerking die men naar de indruk van minister Smit-Kroes ook anders kan uitleggen van uitstel komt afstel Het was al langer bekend dat de Belgen hoge voorrang toekennen aan een andere vitale voorziening voor de scheepvaart naar en van Antwerpen een verdieping van de vaargeul in de Westerschelde. die schepen met een diepgang van 48 voet in alle gemiddelde tijomstandigheden van de Noordzee in Belgie's belang rijkste zeehaven moet toelaten. Deze week kwam vanuit Brussel de aan kondiging dat België met het oog op dat 'verdiepingsprogramma een standpunt had bepaald Gisteren bleek dat dit hieruit bestaat: de Bel gen willen met dit ruilobject voor de afsnijding van de Bocht van Bath alvast beginnen zonder dat men zich officieel heeft gebonden aan de water verdragen van 1975. Een truc die minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat in Brussel resoluut en snel van de hand heeft gewezen Terecht, want het zou hoogst onverstandig en lichtvaardig zijn om bij de Belgen de indruk te laten postvatten dat Neder land in enigerlei vorm bereid is om de koppeling tussen de drie ontwerp verdragen losser te maken dan in 1975 in de verdragsteksten werd vastge legd. De geschiedenis heeft geleerd dat Nederland en België ongeregelde kwesties rondom gezamenlijke water wegen zeer hoge leeftijden laten ha len En wanneer er dan eenmaal af spraken zijn gemaakt halen de tek sten daarvan niet zelden verschillen de jubilea voordat ze eindelijk rechts kracht krijgen. In de afgelopen 25 jaar is gebleken dat de problemen rondom internationale rivieren als de Rijn. de Maas en de Schelde in korte tijd in het kwadraat toenemen, terwijl de moge lijkheden om tot gezamenlijke oplos singen te komen in hetzelfde tempo verschrompelen Nederland doet er goed aan de Belgen blijvend stevig te houden aan in goed overleg gemaakte afspraken. Of die intem nu moeilijk te verkopen zijn of met De waterverdra gen van 1975 bieden houvast voor de regeling van een aantal bijzonder sle pende kwesties. Daarop afdingen is het begin van een weg terug, waar langs moeizaam behaalde resultaten alleen maar ongedaan worden ge maakt. vdM.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 1