DELTAWERKEN
Boete voor achterlaten
hond in warme auto
PZC/ provincie
de geschiedenis kan
een ruw einde krijgen
VRIJDAG 13 JULI 1984
KANTONGERECHT IN ZIERIKZEE
ZIERIKZEE „Mijn hond, een bou
vier, is altijd bij mij en ik zou hem
niet durven te kwellen". Gedaagde
W. B. van der H. gaf op deze wijze
donderdagmiddag voor de Zierikzee-
se kantonrechter verweer tegen een
boete die hem was opgelegd, omdat
hij zijn huisdier 14 juli 1983 in Haam
stede een half uur in zijn zeer warme
auto had achtergelaten. De verbali
santen maten een temperatuur van
57 graden in het voertuig en consta
teerden dat de ruiten helemaal besla
gen waren.
Officier van justitie mr R. H A. M.
Beaumont noemde het gedrag van
Van der H uiterst onzorgvuldig en
weinig getuigend van dierenliefde. De
uitspraak van de gedaagde dat de
hond veel hijgt maar er wel tegen zou
kunnen, vond hij vreemd. De officier
eiste 90 gulden boete of twee dagen
hechtenis. Kantonrechter mr J. M.
den Hollander nam deze eis over
Drie zaken die voor het kantonge
recht dienden, werden aangeho.uden.
C. P. M. C. en R. S.. hadden foto's
meegenomen om hun gelijk aan te
tonen. C. had zijn auto gekeerd op
rijksweg 18 bij Zierikzee Aan de hand
van een foto van de situatie ter plaat
se trachtte hij te bewijzen dat hij niet
op de autoweg was omgedraaid. Mr
Beaumont wilde het nog eens nader
bekijken en stelde dan ook voor de
zaak aan te houden. De kantonrech
ter nam dit over
De Rotterdammer S. had een terrein
op de Brouwersdam betreden, hoewel
dat niet mocht. Hij stelde dat er geen
borden aan de strandzijde staan, die
dat aangeven Een foto moest deze
opmerking staven. De kantonrechter
besloot dit geval eveneens aan te
houden. Een ondduidelijke situatie
ontstond voor het gerecht omtrent de
betaling van twee boetes door de
Bruinissenaar J. C. C. K. Ook hij kon
naar huis met de mededeling dat het
één en ander zou worden nagezocht.
Minder gemakkelijk kwamen twee
foutparkeerders er donderdagmiddag
Maatregelen tegen
overcapaciteit in
schippersinternaten
ROTTERDAM (ANP) - Staatssecreta
ris G. van Leijenhorst van Onderwijs
en Wetenschappen zal in 1985 maat
regelen nemen tegen de overcapaci
teit bij schippersinternaten in ons
land. Van de ongeveer 4000 beschik
bare internaatsplaatsen zijn cr ruim
800 onbezet, De maatregelen worden
dit najaar in de begroting aangekon
digd.
Van Leijenhorst zei dit donderdag
tijdens de opening van vier zoge
naamde leefgroephuizen van het in
ternaat voor kinderen van schippers
en kermisexploitanten,'de Uitijk', in
Schiedam. Het gaat hier om een voor
Nederland unieke vorm van huisves
ting voor deze kinderen.
De huizen zullen worden bewoond
door groepen van maximaal twaalf
kinderen en begeleiders. Ze leven
daar zo zelfstandig mogelijk. Ieder
huishouden beheert een eigen budget,
Het kosten voor het nieuwe woonpro
ject zijn gelijk aan die van het wonen
in het internaat in Schiedam.
Tot nu toe waren de schipperskinde
ren voor huisvesting aan wal aange
wezen op verblijf in een internaat of
bij een pleeggezin. Met het leefgroep-
project haakt 'De Uitkijk' in op de
algemene tendens in het intemaats-
wezen om de bewoners in kleine op
voedingseenheden onder te brengen.
vanaf. Mevrouw E. G uit Zierikzee en
mevrouw I C kregen boetes opgelegd
van respectievelijk 50 en 35 gulden.
Gemachtigde K. kon voor zijn cliënt
J. H. V. er niet meer uitslepen dan een
boete van 180 gulden of vier dagen. V
was op 3 juli 1983 op njksweg 18 tegen
een auto gereden, die. naar zijn me
ning, vlak voor zijn wagen invoegde.
Vier getuigenverklaringen spraken
dit echter tegen. Eén getuige had de
ingevoegde auto al gruime tijd voor
het ongeluk in zijn spiegel gezien.
Kantonrechter mr Den Hollander
weet het ongeluk aan de geringe af
stand die V. had gehouden tot de
andere voertuigen.
Vanwege financiële omstandigheden
had de Zierikzeeënaar II. B. over het
tweede kwartaal van 1982 geen om
roepbijdrage betaald. Officier van
justitie mr Beaumont kon zich wel
voorstellen dat B. het gevraagde be
drag niet kon ophoesten, maar wees
hem erop dal hij ook een betalingsre
geling had kunnen treffen. Hij eiste,
gezien de financiële positie van de
gedaagde, hetzelfde bedrag als bij de
schikking. 35 gulden. De kantonrech
ter veroordeelde de Zierikzeeenaai
conform deze eis.
Deze rubriek is uitsluitend
bestemd voor reacties op in
de PZC verschenen berich
ten. artikelen of commenta
ren Niet voor open brieven,
gedichten en dergelijke. Ano
nieme inzendingen of stuk
ken zonder duidelijke opgave
van adres en woonplaats wor
den niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet
langer zijn dan 350 woorden
De redactie behoudt zich het
recht voor inzendingen te be
korten. Over geweigerde brie
ven kan niet worden gecor
respondeerd.
Twee personenauto's
vernield bij botsing
BL'RGH-HAAMSTEDE Bij een
aanrijding op de kruising Kraayen-
steinweg.Weeldcweg Meeldijk in
Burgh-Haamstede zijn woensdag om
streeks 17.30 uur twee auto's ver
nield.
Het ongeluk gebeurde, doordat de
automobilist A. P. uit Haamstede op
de kruising geen voorrang verleende
aan de automobilist A. L. uit Renesse.
Algemene kennisgeving
Na een kortstondige ziekte is nog vrij plotseling
overleden onze geliefde broer, zwager en oom
JOSEPHUS CORNELIS STOBBELAAR
op de leeftijd van 53 jaar.
Den Oever: fam. Stobbelaar-van Geel
Yerseke: fam. H. Stobbelaar
Rotterdam: fam. Verschelden-Stobbelaar
Yerseke: L. Stobbelaar
's-Gravenpolder: fam. Hopmans-Stobbelaar
Yerseke: fam. Stobbelaar-Nolet
Yerseke: fam. Stobbelaar-Danker
Den Oever, 12 juli 1984.
Correspondentie-adres:
Fam A. Stobbelaar. Paardenmarkt 5.
4401 EE Yerseke.
De plechtige uitvaartdienst gevolgd door de
teraardebestelling zal plaatshebben maandag 16
juli a.s. om 13.30 uur in de parochiekerk van de
H. Anna te Yerseke.
Samenkomst bij de kerk.
'Rust nu maar uit. je hebt je strijd
gestreden. Je hebt het als moedig
man gedaan. Wie kan begrijpen wat
je hebt geleden en wie kan voelen
wat je hebt doorstaan?"
Dankbaar voor alles wat hij voor ons is geweest
delen wij u mee, dat van ons is heengegaan, mijn
lieve man, onze lieve vader en opa
JAN DE RITTER
echtgenoot van Levina Visser
op de leeftijd van 65 jaar-.
Hansweert: L. de Ritter-Visser
Kring van Dorth L. van den Berg-de Ritter
R. van den Berg
Olaf
Erol
Kruiningen J. de Ritter
A. de Ritter-Eckhardt
Diana
Esmiralda
Kruiningen: M. de Ritter
E. de Ritter-Eckhardt
Aljando
Dineke
4417 BC Hansweert. 11 juli 1984.
Burkunkstraat 24.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van 'Mana-Oord' te Hansweert.
Bezoekuur van 14.00-15.00 uur.
De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 14
juli a.s. om 11.00 uur op de algemene begraaf
plaats te Kruiningen.
Zij die de begrafenis willen bijwonen worden
verzocht om 10.00 uur aanwezig te zijn in het
verenigingsgebouw. Hansweertsestraatweg 1 te
Kruiningen
Gelegenheid tot condoleren direct na de begrafe
nis in bovengenoemd gebouw.
Met leedwezen geven wij kennis van het overlij
den van onze oud-voorman en zeer gewaardeer
de collega, de heer
JAN DE RITTER
Medewerkers scheepswerf
Hansweert B V.
Hansweert. 11 juli 1984.
BEGRAFENISONDERNEMING
VAN DER HOOFT
J. de Kok, Prunusstraat 25, 's-Gravenpolder
Tel. 01103-1517, b.g.g. 1327
Voor alle dienstverlening. Overal te ontbieden.
Dag en nacht bereikbaar.
Familie
berichten
Adrie van Wijck
MODE - COIFFURES
TERNEUZEN
ZUEDLANDSTRAAT 30
TELEFOON 12533
Familieberichten
Met droefheid hebben wij kennis genomen van
het overlijden van onze werknemer en collega,
de heer
A. LANGENDIJK
Wij blijven ons hem herinneren om zijn serieuze
karakter, zijn ijver en zijn plichtsbetrachting.
Ons medeleven gaat in het bijzonder uit naar
zijn echtgenote en kinderen.
Directie en personeel
Vogelaar 'De Crabbe' B.V.
Krabbendijke, 12 juli 1984.
a het overlijden
ALBERTUS LANGENDIJK
op de leeftijd van 61 jaar.
Industrie- en Voedingsbond CNV
afdeling Reimerswaal
Krabbendijke. 11 juli 1984.
Voor de vele, vele blijken van belangstelling bij mijn
80e verjaardag, in de vorm van gelukwensen, geschen
ken, planten, bloemen en de gaven voor 'Woord en
Daad', zeggen we allen heel hartelijk dank. ook mede
namens mijn vrouw en kinderen.
Met vriendelijke groet.
J. J, de Jonge.
Fortrapastraat 29.
's Gravenpolder, juli 1984.
Getroffen door de vele blijken van medeleven, ons
betoond na het overlijden van mijn geliefde man en
onze lieve vader en opa
JAN VADER
betuigen wy hiermede onze oprechte dank.
A. Vadei-Poppe
kinderen
kleinkinderen
en achterkleinkinderen.
Algehele begrafenisverzorging
Rouwbedrijf
Fa. J. Hoekman Zn.
(v/h A. A. Hillebrand Goes)
langeweg i 4431 CE s-Gravenpolder
Telefoon 01103- 1444, b g g. 2408.
grafkisten - rouwtransporten -
begrafenisautoverhuur - taxi-onderneming
OOK ZITTEND ZIEKENVERVOER
Ook in de VAKANTIE!!!
iedere dag geopend
dus voor
glas letters en teksten -
SIKKENS en TALENS
Nabij de Vissershaven
Verf-Sits-Behang - Handenarbeid-Grafisch centrum
Walstraat 8-10 Vlissingen Tel 12830
Breuk wethouders
Niet vanuit maar wel als lid van het
afdelingsbestuur wil ik reageren op de
'Breuk tussen de wethouders'. ,,Ik
weg of Schoenmakers", laat de PZC
de heer Gillissen zeggen. Zo dit juist is
dan kies ik voor Schoenmakers, dat
wil zeggen Gillissen weg! Voor een
dergelijke ergerlijke vorm van chanta
ge mag je niet wijken, zeer zeker in de
politiek niet. Dat de heer Gillissen en
Wien oneigenlijke argumenten moe
ten gebruiken, zoals hun gezondheid,
plaatst de heren in de sfeer van Story
en Privé. Socialisten argumenteren
nog altijd, zonder eikaars kop te eisen,
degenen die dit wel doen, plegen een
hoofdzonde en daarvoor moet je bij
het CDA wezen. Maar dat wist deze
(3e CDA?) wethouder toch al.
Ton Besselink
Agaat 7
Middelburg
Muziekcassettes
Vrijdag heeft in Frankrijk de Nationa
le Vergadering een wetsontwerp aan
vaard, wat zal resulteren in een au
teurs auteursrechtenheffing op onbe-
speeldc audio- en videocassettes Het
idee erachter is natuurlijk de winsten
die verloren gaan door het thuis co-
pieren van werken waar auteursrecht
op rust, voor een zo groot mogelijk
deel te verhalen op de 'boosdoeners'.
Dit is op zich best begrijpelijk, maar
wel volstrekt onrechtvaardig. Samen
met vier vrienden maak ik voor mijn
plezier muziek, eigen muziek waarvan
de rechten dus bij ons liggen, en
iedere week spelen wij twee audiocas
settes vol. Dat is ongeveer honderd
cassettes per jaar. Het is toch volko
men onredelijk daarop een heffing te
leggen? Hopelijk ziet de Nederlandse
regering dit in en begaat zij niet de
stommiteit het Franse voorbeeld te
volgen.
Cees Groënewegen
Roompotstraat 17
Leivedorp
Speel de bal
Na het voetbalseizoen 1983-1984 héb
ben wij de noodzaak ingezien enige
relativerende opmerkingen te maken.
Te vaak wordt naar onze mening een
zondebok gezocht voor het be be
scheiden nivo waarop Zeeland in het
afgelopen jaar heeft kunnen voetbal
len Wat is er aan de hand. Zeeland
loopt achter op voetbalgebied. onmis
kenbaar. Zeer gelukkig moeten we
zijn met de prestatie van Oostkapelle.
die is doorgedrongen tot de hoogste
klasse van het zaterdag amateurvoet
bal. Maar zolang het professionele
voetbal nog op zondag gespeeld
wordt, moet het nivo van het zondag
voetbal m Zeeland snel omhoog ge
bracht worden. Verschillende visies
bij concurrerende clubs worden hier
bij geuit Alleen maar respect en
waardering hiervoor. Iédere club zal
het op haar eigen manier proberen.
Wat is onze kritiek dan? Heel eenvou
dig. iedereen die zich op een serieuze
wijze met voetbal bezig houdt ver
dient respect en waardering. Daarom
vinden wij het onjuist dat tijdens het
seizoen '83-'84 André Wurth van ver
schillende zijden onheus is bekriti
seerd. Wurth heeft voor Middelburg
veel betekend. Vooral door zijn inzet
en goudeerlijke opstelling was hij een
voorbeeld voor de club. We vinden het
daarom jammer dat André Wurth het
afgelopen seizoen dermate negatieve
publiciteit gekregen heeft, dat het
hem als het ware onmogelijk gemaakt
wordt zijn hobby met plezier uit te
oefenen. Voor voetballend Zeeland is
het belangrijk op zoek te gaan naar de
dingen die ons binden inplaats van de
broodnijd die het kleine Zeeland op
sportief gebied alsmaar kleiner
maakt.
Koos Kempe
Havelaarstraat 58
Colijnsplaal
Leon Kuijs
Postkwartier 34
Middelburg
i brugdelen op de pijlerdam ifoto: Wirn Riemens,
In Amsterdam, daar wordt in de tweede helft van de jaren zestig een
bres geslagen in het machtsbolwerk, dat wordt gevormd door de
bestuurders van die dagen. In Rotterdam, daar krijgt men in het begin
van de jaren zeventig genoeg van gigantisehe bouwwerken, die het beeld
van de stad beheersen. Er moet in de stad geleefd en gewoond kunnen
worden en zo zijn dan de tijden rijp voor bielsen ter afscheiding van
knusse woonerfjes. En in Den Haag: daar neemt men in het midden van
de jaren zeventig de beslissing, dat de Oosterschelde niet van een
gesloten dam wordt voorzien.
In 'De Deltawerken" duiden De
Haan en Haagsma het zó aan: „Met
veel geld en deskundigheid wordt
binnen die dienst een groots re
search- en uitvoeringsorgaan opge
bouwd De waterstaatkundigen
kunnen vrijioel ombelemmerd hun
gang gaan en krijgen bovendien
gemakkelijk toegang tot belangrij
ke politici, zoals de minister van
verkeer en waterstaat. De grote
goodwill, die 'de jongens van Rijks
waterstaat' al hebben, wordt vak
kundig onderbouwd door een per
fect iverkende voorlichtingsdienst
en een ogenschijnlijk open houding
naar het publiek".
Verderop noteren zij: „Het besef
groeit dat Nederland niet alles moet
opofferen aan de gouden kalveren
Vooruitgang en Welvaart. Wat eco
nomen en sociologen al hebben ge-
constaeerd, beginnen in de loop van
de jaren zestig ook politici te mer
ken: de eensgezindheid die de jaren
vijftig zo kenmerkte, verdwijnt. Niet
langer is er de sfeer van saamhorig
Nederland opbouwen. Meningen
komen tegenover elkaar te staan.
De belangen gaan niet langer meer
gelijk op".
Wat in Amsterdam en Rotterdam
,valt waar te nemen en wat in Den
Haag wordt beslist over de Ooster
schelde. dat heeft volgens Ids
Haagsma met elkaar te maken. Sa
men met Hilde de Haan schreef hij
de afgelopen maanden een boek
over De Deltawerken waarin hij
duidt op analoge ontwikkelingen:
verminderde waardering voor het
traditionele gezag, verminderde
waardering voor architectuur, die
vooral voortkomt uit zakelijk en
technisch denken, verminderde
waardering voor de prestaties van
waterbouwkundigen, die doende
zijn de Deltawerken te voltooien.
Haagsma en De Haan, die in Haar
lem als publicisten het bureau Ar-
chitext runnen en die zich met
name richten op zaken die met
architectuur te maken hebben, hiel
den zich het afgelopen jaar bezig
met De Deltawerken. In de loop van
deze maand verschijnt hun boek
over techniek, politiek en achter
gronden bij de Delftse uitgever
Waltmans. Ids Haagsma: „We heb
ben geprobeerd een boek te maken,
waarin met tot in details wordt
weergegeven, hoe technisch gehan
deld is in het Deltagebied, maar
waarin we vooral ook een maat
schappelijke ontwikkeling aandui
den. Welke processen hebben ertoe
geleid, dat die werken zo zijn uitge
voerd als ze zijn uitgevoerd en hoe is
het tenslotte met de Oosterschelde
gegaan? 'De Deltawerken' geeft op
een encyclopedische manier een
hoeveelheid informatie, maar we
vonden het leuk, die te plaatsen
binnen een breder maatschappelijk
kader. Het is niet bepaald een werk
voor waterstaatkundige of politieke
insiders. We hebben geprobeerd een
boek te maken, waarin in kort be
stek -processen inzichtelijk worden
gemaakt voor grote groepen men
sen".
Processen
Zo'n proces is, zegt Hilde de Haan,
dat waarbinnen aan het eind van
de jaren zestig en het begin van de
jaren zeventig in brede lagen van
de samenleving afstand wordt ge
nomen van een zuiver rationele
benadering van zaken. Zo'n proces
is ook dat van de afkalving van het
gevestigde gezag. De aanval, waar
mee Amsterdamse bestuurders van
destijds te maken hadden, werd
ook geopend op liet bolwerk van de
Deltadienst. De 'goede huisvader',
die wist wal het beste was voor
zijn gezin werd langzaam aan met
andere ogen bezien; kritischer.
Macht
„Je ziet", zegt Haagsma, „hoe des
tijds een enorme hoeveelheid
macht werd gebundeld binnen de
Deltadienst. Het werd toch wel een
verstard lichaam, dat niet kon in
spelen op nieuwe denkbeelden. De
mensen, die er werkten, waren in
zeker opzicht hautain. Zo van 'wij
weten het en wij rekenen het wel
uit'. Toch kwam er een omslag. Er
was in heel Europa een beweging
waarneembaar, waarbij meer ge
voelsmatige aspecten een grotere
rol gingen spelen dan zuiver zake
lijke of technisch. Men kwam tot
het inzicht, dat het louter op tech
niek spelen leidde tot fouten. In het
geval van de Oosterschelde ging
het dan om het milieu. Ër was een
groeiend gevoel, dat er meer gaan
de was dan het uitvoeren van tech
nische werken om de veiligheid te
vergroten. De omslag in de richting
van de welzijnssamenleving dus".
De politiek pakte dal gevoelen op
en voor de Oosterschelde werd uit
eindelijk voor een andere beslissing
gekozen. Haagsma en De Haan ge
ven in hun boek aan, dat een zeer
merkwaardig, maar wel eerlijk poli
tiek spel is gespeeld voor het zover
was. Maar in een gesprek maakt
Haagsma daarbij wel deze kantte
kening: „Mag je onder zo grote
politieke druk als er was wel eet
beslissing nemen, die rechtstreeks
met de veiligheid van mensen te
maken heeft? Ik betwijfel dat. Je
kunt vaststellen, dat het spel wel
eerlijk is gespeeld, maar tegelijk de
vraag stellen öf dat spel wel ge
speeld had mogen worden".
Rumoer
Een kanttekening maakt hij ook bij
het Haagse rumoer, dat nu
zekere regelmaat te horen valt. al<
blijkt, dat de kosten weer verder
zijn opgelopen. „Als je dat bekyki
dan moet je constateren, dat hes
bijna onzindelijk is", oordeelt hij
Eerst wordt een dienst onder zware
druk gezet om zo'n project uit te
voeren. Dat doet die dienst, dan,
het met een aantal jongere mensen
Politiek was die beslissing allee:
haalbaar als dat project - met alle
mogelijke onzekerheden - binner.
een afbakening van tijd en geld kon
worden uitgevoerd. En dus werd du
afbakening aangegeven Maar mes
wist in Den Haag heel goed, dat dal
met realistisch was. Andere groï
werken vielen meer dan twintig
procent duurder uit dan was ge
raamd. Die ervaring was er. En voor
de Oosterscheldewerken werd ge
noegen genomen met een post on
voorzien van vijf procent. Voor zo'r.
gigantisch werk. waar nog van alle
en nog wat voor bedacht moes
worden. De politici, die dat voc
hun rekening hebben gehouden
moeten nu hun mond houden. He:
gaat naar mijn mening volstrek
niet aan, dat de volksvertegenwoor
diging nu verbaasd doet over hel
feit, dat het allemaal zoveel gels
gaat kosten. Daar komt bij - beknib
belen is gevaarlijk. De veiligheid'
nog steeds in het geding. En hs
milieu natuurlijk, waar het zo
begonnen was.
De Haan en Haagsma signaleren
dat na de omslag van toen,
opnieuw een kentering gaande is
Ze zien het in de architectuur. He
tijdperk van de bielsen is voorbi;
en de hoogbouw rukt op. „He
zuiver rationele krijgt nu, onde
druk van de economische omst®
digheden, weer vrij spel", signaleren
ze. „Er is de stroming geweest, die
zeker niet marginaal was, die mee
aandacht vroeg voor gevoelsman
bepaalde dingen. Nu gaat het vree
de andere kant op. Haagsma:
ook die beweging van nu is bij
Oosterscheldewerken waarneem
baar. Men heeft de neiging te be
knibbelen en de speelruimte te bt
perken. Met de kans. dat van
beoogde positieve effecten op hei
milieu niet zoveel overblijft. Zoix
de zaak er nu uitziet, kan de gf
schiedenis van de Deltawerken ee
ruw eind krijgen",
'De Deltawerken' van Hilda de Haantj
Ids Haagsma verschijnt deze maand K
de Delftse uitgeverij Waltmans. H<
boek gaat rond de ƒ25.- kosten.
A. J. Sn
GROTE VAART
ABIDA 11 40 n Landscnd nr Eastham,
ACMAEA 11 85 wnw Jeddah nr Isabelle.
ACTEON 12 vn Shaijah nr Bahrein. AFRI
CAN EXPRESS 11 ta Port Said, AMSTEL-
DIEP 11 ta rede Mukalla. AMSTELLAAN
12 ta rede Mackav, AMSTELVAART 11 25
w Malakka nr Uisan. BEACHWAY 11 10 z
Harwich. BREDA 11 vn Hoek van Holland
nr Antwerpen, BROERE AQUAMARINE
11 120 n Coruna nr Genua. BROERE
EMERALD verw 11 te Berrc. CONTINEN
TAL RELIANCE 11 150 nw Lisbon nr
Rotterdam, DALLIA verw 12 te Punta
Palenque. DAPHNE venv 12 te Le Havre,
DIADEMA 11, te Rotterdam, DOCKEX-
PRESS-10 11 33 nw Guernsey nr Suez
Kanaal, DOCKEXPRESS-12 11 150 nnw
Muscat nr Juball. EUROPEAN EXPRESS
11 60 z Calcutta nr Bassein. FELIPES 11
180 zo Nagasaki nr Kawasaki, FLAMMULI-
NA 11 51 z Cartagena nr USgulf. FULGUR
verw 12 le New York, GARDENIA 11 20 w
Kp Antonio nr Palm Beach. HONOLULU
12 te Guayaquil, ITTERSUM 11 15 n Caims
nr Singapore. JO LOHN 11 250 zo Halifax nr
New Haven, K1ELDRECHT 11 200 n Hall
fax nr Tubarao. KYLIX 11 vn Rotterdam nr
Portugal. MAASSLOT 12 190 zzo Madagas
car nr Chlba. MAASSLUIS 11 vn Amuay-
bau nr Anchorage, MEERDRECHT 11 130
nno Okinawa nr Long Beach, NEDLLOYD
AMERSFOORT 11 375 no New Hebrlden nr
Surabaja, NEDLLOYD AUCKLAND 11 vn
Bremen nr Rotterdam. NEDLLOYD BAR
CELONA 11 250 w Torrestraat nr Suva.
NEDLLOYD CLARENCE 11 te Le Havre
NEDLLOYD CLEMENT verw 12 te Kuwait.
NEDLLOYD DEJIMA 11 vn Hamburg nr
Gothenburg, NEDLLOYD DELFT 11 45 n
Malta nr Port Saldi NEDLLOYD GOOI
LAND 11 vn Salvador nr Fortaleza. NEDL
LOYD HOLLANDIA 11 te Amsterdam,
NEDLLOYD KEMBLA 11 375 zo Madagas
car nr Durban. NEDLLOYD K1MBERLEY
11 410 zw Ascension nr La Guaira. NEDL
LOYD LOIRE 11 150 ozo Sabang nr Port
Louis. NEDLLOYD MARSEILLES 11 300
zw Guadal Kan nr Manila, NEDLLOYD
MOJI 11 170 wzw Sao Vicent nr Monrovia,
NEDLLOYD NAGOYA 11 100 WZW Sabang
nr Singapore, NEDLLOYD NAPIER 11 420
no Belem nr Fortaleza. NEDLLOYD
ORANJESTAD 11 vn Recife nr Vlissingen.
NEDLLOYD ROSARIO 11 vn Aqaba nr
Jeddah. NEDLLOYD ROUEN 12 te Suez.
NEDLLOYD WILLEMSTAD 11 250 ono
Rio Grande nr Buenos Aires. NISO verw 13
te Lymebay. NOORDAM 11 vn Juneau nr
Sitka. PRINS FREDERIK HENDRIK 11
vn Port Jerome nr Fawley, SCHERPEN-
DRECHT 12 te Mizushima, TAGELUS 11
40 n Torremohnos nr Las Palmas. VTTREA
11 600 wzw Landsend nr Porto Miranda
KLEINE VAART
ANITA SMITS U 37 nw Cherbourg nr
Bilbao. ARROW 12 le Rotterdam, ASUN-
SION 11 120 no Madeira nr Antwerpen.
BEURSGRACHT 11 200 z Mogadiscio nr
Split. BICKERSGRACHT 19 te Noumea
verw. BONTEGRACHT 11 70 z Plymouth
nr Viasrdingen, BROUWERSGRACHT 14
te Gdansk verw, CALAFIA 11 760 w Fort
Aleza nr Mayaguez, CARINE pass 11 Dog-
gersbank nr Peterhead. CAROLA SMITS
11 vn Antwerpen nr Bremen, CECILIA
SMITS 11 45 z Kuala Lumpur. CHRIS-
TIAAN BRUNINGS 11 te Rotterdam.
CLAUDIA pass 11 Jersey nr Savona.
CLAUDIA SMITS 11 150 zw Socotra nr
Suez, CONCORDIA 11 vn Rotterdam nr
Bilbao, CORRIE BROERE 11 20 zo Wight,
nr Genua, DANIEL 11 80 w Sardinië nr
Limassol. DUTCH FAITH 12 vn Rotterdam
nr Tees. ENAK 11 50 zo Kp Passero nr Port
Said, FAIRLANE 11 220 z Nagasaki nr
Kudamatsu. FRISIAN 11 vn Rotterdam nr
Harlingen. FRISIAN KLIPPER 11 50 no
Algiers nr Port Said. FRISIAN LINER 11 40
w Mallorca nr Malaga. GEERT DANIEL-
SEN 11 n vn Tunesie nr Gibraltar. GERA
HOLWERDA 11 51 n Kp St Vincent nr
Wokrington. HAPPY MAMMOTH 11 45 n
Malta nr Algeciras, HAPPY RIDER 11 300
nno Miami. HARMA 11 vn Amsterdam nr
Howdendyke. HEEMSKERKGRACHT 11
vn Surabaya nr Singapore. HEEREN
GRACHT 12 200 nw Djeddah nr Dar es
Salaam. ICE EXPRESS 11 5 o Cuba nr
Cristobal, IMKE 11 15 zw Istanbul nr
Ellesmereport, INCA 11 180 w Guatemala
nr Mavaguez. JACOBUS BROERE 12 te
Rotterdam. JOINT FROST 11 30 zw Esbj-
reg nr Eeemshaven. JUMBO STELLA-2 11
300 zw Azoren nr Pascagoula. KEIZERS
GRACHT 13 teGuaymas verw. KLIPPER-
2 12 100 nnw Cuinana. KLIPPERGRACHT
11 40 o Choshi nr Yokohama, KOGGE
GRACHT 11 te Napal, KONINGS
GRACHT 13 te Corinto verw. LAURIER
GRACHT 11 12 w Ouessantnr Doven
LINDWAL pass 11 Kp Vincent, LOOI
GRACHT 11 40 w Algiers nr Aü
MAGDALEN A 11 110 no Cayenne nr!'
guez. MAKIRI SMITS 11 150 zw Ou«-|
nr Chatham. MARIA 11 vn Amstwte aui
Harlingen. MIRABELLA 11 180 zo Ks stri
nr Singapore. NOBLESSE pass 11 BaS
nr Rotterdam, NOORDLAND 12 vnR«
dam, NORTHPOLE 11 200 zzw K
Janeiro nr Recife. PAIFIC DUCHESS-
zo Piraeus nr Bourgas, PACIFIC GOI
NESS 11 25 w Vigo nr Hoev van HtS
PACIFIC LADY 11 in Golf vn Or*
Koper. PACIFIC MAJESTY 12 770*11
bon nr Algeciras, PHILIP BROERE'
Rotterdam, PIET HEIN 12 te Rotte*dre
RAAMGRACHT 11 11 25 n BejSj
Gibraltar. REALENGRACHT 11 1»
Madeira nr Praia. REGULIERSGR-> 0o|
11 48 wnw Bizerle nr Sfax, RINGGRA
11100 w Trondheim nr Emden. ROElt'
te Rotterdam. SAMSUN ARROW-
Rotterdam. SCHIPPERSGRACHT-
Rio de Janeiro nr Santos. SERTAN-
Lissabon nr Leixoes, SEVENSEAS11
Kp Montedor nr Gunnes, §M_
GRACHT 11 vn Sundsvall nr ValvlfcS
GELGRACHT 11 rede umuiden nr?-"
gelsk, STELLA PROCYON 11 te 3
Grain, SYLVIA ALPHA 13 te Bd*
venv, SYLVIA BETA 17 te Gaeta, Si-
DELTA 12 te Bilbao. SYLVIA EPSIW
te Bar, SYLVIA GAMMA 12 te LeTS
SYLVIA OMEGA 12 te Gent., THE0D
pass 11 Gorm Oilfield nr Hamburg,"
GERWAL pass 11 St Georgia IsleK-
zon. TWEBRO 12 te Rotterdam. Tn
105 no Scmarang nr Surabaya. VA
NIER 11 50 nno Kp Villano nr Ro«
VELOX 11 vn Rotterdam nr Gent. W
RA 12 te Rotterdam, VINCENT-
Rotterdam, YEMEN PRIDE 12 10 r.'1
ha nr Hodetodah