DELTAWERKEN Boete voor achterlaten hond in warme auto PZC/ provincie de geschiedenis kan een ruw einde krijgen VRIJDAG 13 JULI 1984 KANTONGERECHT IN ZIERIKZEE ZIERIKZEE „Mijn hond, een bou vier, is altijd bij mij en ik zou hem niet durven te kwellen". Gedaagde W. B. van der H. gaf op deze wijze donderdagmiddag voor de Zierikzee- se kantonrechter verweer tegen een boete die hem was opgelegd, omdat hij zijn huisdier 14 juli 1983 in Haam stede een half uur in zijn zeer warme auto had achtergelaten. De verbali santen maten een temperatuur van 57 graden in het voertuig en consta teerden dat de ruiten helemaal besla gen waren. Officier van justitie mr R. H A. M. Beaumont noemde het gedrag van Van der H uiterst onzorgvuldig en weinig getuigend van dierenliefde. De uitspraak van de gedaagde dat de hond veel hijgt maar er wel tegen zou kunnen, vond hij vreemd. De officier eiste 90 gulden boete of twee dagen hechtenis. Kantonrechter mr J. M. den Hollander nam deze eis over Drie zaken die voor het kantonge recht dienden, werden aangeho.uden. C. P. M. C. en R. S.. hadden foto's meegenomen om hun gelijk aan te tonen. C. had zijn auto gekeerd op rijksweg 18 bij Zierikzee Aan de hand van een foto van de situatie ter plaat se trachtte hij te bewijzen dat hij niet op de autoweg was omgedraaid. Mr Beaumont wilde het nog eens nader bekijken en stelde dan ook voor de zaak aan te houden. De kantonrech ter nam dit over De Rotterdammer S. had een terrein op de Brouwersdam betreden, hoewel dat niet mocht. Hij stelde dat er geen borden aan de strandzijde staan, die dat aangeven Een foto moest deze opmerking staven. De kantonrechter besloot dit geval eveneens aan te houden. Een ondduidelijke situatie ontstond voor het gerecht omtrent de betaling van twee boetes door de Bruinissenaar J. C. C. K. Ook hij kon naar huis met de mededeling dat het één en ander zou worden nagezocht. Minder gemakkelijk kwamen twee foutparkeerders er donderdagmiddag Maatregelen tegen overcapaciteit in schippersinternaten ROTTERDAM (ANP) - Staatssecreta ris G. van Leijenhorst van Onderwijs en Wetenschappen zal in 1985 maat regelen nemen tegen de overcapaci teit bij schippersinternaten in ons land. Van de ongeveer 4000 beschik bare internaatsplaatsen zijn cr ruim 800 onbezet, De maatregelen worden dit najaar in de begroting aangekon digd. Van Leijenhorst zei dit donderdag tijdens de opening van vier zoge naamde leefgroephuizen van het in ternaat voor kinderen van schippers en kermisexploitanten,'de Uitijk', in Schiedam. Het gaat hier om een voor Nederland unieke vorm van huisves ting voor deze kinderen. De huizen zullen worden bewoond door groepen van maximaal twaalf kinderen en begeleiders. Ze leven daar zo zelfstandig mogelijk. Ieder huishouden beheert een eigen budget, Het kosten voor het nieuwe woonpro ject zijn gelijk aan die van het wonen in het internaat in Schiedam. Tot nu toe waren de schipperskinde ren voor huisvesting aan wal aange wezen op verblijf in een internaat of bij een pleeggezin. Met het leefgroep- project haakt 'De Uitkijk' in op de algemene tendens in het intemaats- wezen om de bewoners in kleine op voedingseenheden onder te brengen. vanaf. Mevrouw E. G uit Zierikzee en mevrouw I C kregen boetes opgelegd van respectievelijk 50 en 35 gulden. Gemachtigde K. kon voor zijn cliënt J. H. V. er niet meer uitslepen dan een boete van 180 gulden of vier dagen. V was op 3 juli 1983 op njksweg 18 tegen een auto gereden, die. naar zijn me ning, vlak voor zijn wagen invoegde. Vier getuigenverklaringen spraken dit echter tegen. Eén getuige had de ingevoegde auto al gruime tijd voor het ongeluk in zijn spiegel gezien. Kantonrechter mr Den Hollander weet het ongeluk aan de geringe af stand die V. had gehouden tot de andere voertuigen. Vanwege financiële omstandigheden had de Zierikzeeënaar II. B. over het tweede kwartaal van 1982 geen om roepbijdrage betaald. Officier van justitie mr Beaumont kon zich wel voorstellen dat B. het gevraagde be drag niet kon ophoesten, maar wees hem erop dal hij ook een betalingsre geling had kunnen treffen. Hij eiste, gezien de financiële positie van de gedaagde, hetzelfde bedrag als bij de schikking. 35 gulden. De kantonrech ter veroordeelde de Zierikzeeenaai conform deze eis. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschenen berich ten. artikelen of commenta ren Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Ano nieme inzendingen of stuk ken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats wor den niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 350 woorden De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te be korten. Over geweigerde brie ven kan niet worden gecor respondeerd. Twee personenauto's vernield bij botsing BL'RGH-HAAMSTEDE Bij een aanrijding op de kruising Kraayen- steinweg.Weeldcweg Meeldijk in Burgh-Haamstede zijn woensdag om streeks 17.30 uur twee auto's ver nield. Het ongeluk gebeurde, doordat de automobilist A. P. uit Haamstede op de kruising geen voorrang verleende aan de automobilist A. L. uit Renesse. Algemene kennisgeving Na een kortstondige ziekte is nog vrij plotseling overleden onze geliefde broer, zwager en oom JOSEPHUS CORNELIS STOBBELAAR op de leeftijd van 53 jaar. Den Oever: fam. Stobbelaar-van Geel Yerseke: fam. H. Stobbelaar Rotterdam: fam. Verschelden-Stobbelaar Yerseke: L. Stobbelaar 's-Gravenpolder: fam. Hopmans-Stobbelaar Yerseke: fam. Stobbelaar-Nolet Yerseke: fam. Stobbelaar-Danker Den Oever, 12 juli 1984. Correspondentie-adres: Fam A. Stobbelaar. Paardenmarkt 5. 4401 EE Yerseke. De plechtige uitvaartdienst gevolgd door de teraardebestelling zal plaatshebben maandag 16 juli a.s. om 13.30 uur in de parochiekerk van de H. Anna te Yerseke. Samenkomst bij de kerk. 'Rust nu maar uit. je hebt je strijd gestreden. Je hebt het als moedig man gedaan. Wie kan begrijpen wat je hebt geleden en wie kan voelen wat je hebt doorstaan?" Dankbaar voor alles wat hij voor ons is geweest delen wij u mee, dat van ons is heengegaan, mijn lieve man, onze lieve vader en opa JAN DE RITTER echtgenoot van Levina Visser op de leeftijd van 65 jaar-. Hansweert: L. de Ritter-Visser Kring van Dorth L. van den Berg-de Ritter R. van den Berg Olaf Erol Kruiningen J. de Ritter A. de Ritter-Eckhardt Diana Esmiralda Kruiningen: M. de Ritter E. de Ritter-Eckhardt Aljando Dineke 4417 BC Hansweert. 11 juli 1984. Burkunkstraat 24. De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer van 'Mana-Oord' te Hansweert. Bezoekuur van 14.00-15.00 uur. De begrafenis zal plaatshebben op zaterdag 14 juli a.s. om 11.00 uur op de algemene begraaf plaats te Kruiningen. Zij die de begrafenis willen bijwonen worden verzocht om 10.00 uur aanwezig te zijn in het verenigingsgebouw. Hansweertsestraatweg 1 te Kruiningen Gelegenheid tot condoleren direct na de begrafe nis in bovengenoemd gebouw. Met leedwezen geven wij kennis van het overlij den van onze oud-voorman en zeer gewaardeer de collega, de heer JAN DE RITTER Medewerkers scheepswerf Hansweert B V. Hansweert. 11 juli 1984. BEGRAFENISONDERNEMING VAN DER HOOFT J. de Kok, Prunusstraat 25, 's-Gravenpolder Tel. 01103-1517, b.g.g. 1327 Voor alle dienstverlening. Overal te ontbieden. Dag en nacht bereikbaar. Familie berichten Adrie van Wijck MODE - COIFFURES TERNEUZEN ZUEDLANDSTRAAT 30 TELEFOON 12533 Familieberichten Met droefheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze werknemer en collega, de heer A. LANGENDIJK Wij blijven ons hem herinneren om zijn serieuze karakter, zijn ijver en zijn plichtsbetrachting. Ons medeleven gaat in het bijzonder uit naar zijn echtgenote en kinderen. Directie en personeel Vogelaar 'De Crabbe' B.V. Krabbendijke, 12 juli 1984. a het overlijden ALBERTUS LANGENDIJK op de leeftijd van 61 jaar. Industrie- en Voedingsbond CNV afdeling Reimerswaal Krabbendijke. 11 juli 1984. Voor de vele, vele blijken van belangstelling bij mijn 80e verjaardag, in de vorm van gelukwensen, geschen ken, planten, bloemen en de gaven voor 'Woord en Daad', zeggen we allen heel hartelijk dank. ook mede namens mijn vrouw en kinderen. Met vriendelijke groet. J. J, de Jonge. Fortrapastraat 29. 's Gravenpolder, juli 1984. Getroffen door de vele blijken van medeleven, ons betoond na het overlijden van mijn geliefde man en onze lieve vader en opa JAN VADER betuigen wy hiermede onze oprechte dank. A. Vadei-Poppe kinderen kleinkinderen en achterkleinkinderen. Algehele begrafenisverzorging Rouwbedrijf Fa. J. Hoekman Zn. (v/h A. A. Hillebrand Goes) langeweg i 4431 CE s-Gravenpolder Telefoon 01103- 1444, b g g. 2408. grafkisten - rouwtransporten - begrafenisautoverhuur - taxi-onderneming OOK ZITTEND ZIEKENVERVOER Ook in de VAKANTIE!!! iedere dag geopend dus voor glas letters en teksten - SIKKENS en TALENS Nabij de Vissershaven Verf-Sits-Behang - Handenarbeid-Grafisch centrum Walstraat 8-10 Vlissingen Tel 12830 Breuk wethouders Niet vanuit maar wel als lid van het afdelingsbestuur wil ik reageren op de 'Breuk tussen de wethouders'. ,,Ik weg of Schoenmakers", laat de PZC de heer Gillissen zeggen. Zo dit juist is dan kies ik voor Schoenmakers, dat wil zeggen Gillissen weg! Voor een dergelijke ergerlijke vorm van chanta ge mag je niet wijken, zeer zeker in de politiek niet. Dat de heer Gillissen en Wien oneigenlijke argumenten moe ten gebruiken, zoals hun gezondheid, plaatst de heren in de sfeer van Story en Privé. Socialisten argumenteren nog altijd, zonder eikaars kop te eisen, degenen die dit wel doen, plegen een hoofdzonde en daarvoor moet je bij het CDA wezen. Maar dat wist deze (3e CDA?) wethouder toch al. Ton Besselink Agaat 7 Middelburg Muziekcassettes Vrijdag heeft in Frankrijk de Nationa le Vergadering een wetsontwerp aan vaard, wat zal resulteren in een au teurs auteursrechtenheffing op onbe- speeldc audio- en videocassettes Het idee erachter is natuurlijk de winsten die verloren gaan door het thuis co- pieren van werken waar auteursrecht op rust, voor een zo groot mogelijk deel te verhalen op de 'boosdoeners'. Dit is op zich best begrijpelijk, maar wel volstrekt onrechtvaardig. Samen met vier vrienden maak ik voor mijn plezier muziek, eigen muziek waarvan de rechten dus bij ons liggen, en iedere week spelen wij twee audiocas settes vol. Dat is ongeveer honderd cassettes per jaar. Het is toch volko men onredelijk daarop een heffing te leggen? Hopelijk ziet de Nederlandse regering dit in en begaat zij niet de stommiteit het Franse voorbeeld te volgen. Cees Groënewegen Roompotstraat 17 Leivedorp Speel de bal Na het voetbalseizoen 1983-1984 héb ben wij de noodzaak ingezien enige relativerende opmerkingen te maken. Te vaak wordt naar onze mening een zondebok gezocht voor het be be scheiden nivo waarop Zeeland in het afgelopen jaar heeft kunnen voetbal len Wat is er aan de hand. Zeeland loopt achter op voetbalgebied. onmis kenbaar. Zeer gelukkig moeten we zijn met de prestatie van Oostkapelle. die is doorgedrongen tot de hoogste klasse van het zaterdag amateurvoet bal. Maar zolang het professionele voetbal nog op zondag gespeeld wordt, moet het nivo van het zondag voetbal m Zeeland snel omhoog ge bracht worden. Verschillende visies bij concurrerende clubs worden hier bij geuit Alleen maar respect en waardering hiervoor. Iédere club zal het op haar eigen manier proberen. Wat is onze kritiek dan? Heel eenvou dig. iedereen die zich op een serieuze wijze met voetbal bezig houdt ver dient respect en waardering. Daarom vinden wij het onjuist dat tijdens het seizoen '83-'84 André Wurth van ver schillende zijden onheus is bekriti seerd. Wurth heeft voor Middelburg veel betekend. Vooral door zijn inzet en goudeerlijke opstelling was hij een voorbeeld voor de club. We vinden het daarom jammer dat André Wurth het afgelopen seizoen dermate negatieve publiciteit gekregen heeft, dat het hem als het ware onmogelijk gemaakt wordt zijn hobby met plezier uit te oefenen. Voor voetballend Zeeland is het belangrijk op zoek te gaan naar de dingen die ons binden inplaats van de broodnijd die het kleine Zeeland op sportief gebied alsmaar kleiner maakt. Koos Kempe Havelaarstraat 58 Colijnsplaal Leon Kuijs Postkwartier 34 Middelburg i brugdelen op de pijlerdam ifoto: Wirn Riemens, In Amsterdam, daar wordt in de tweede helft van de jaren zestig een bres geslagen in het machtsbolwerk, dat wordt gevormd door de bestuurders van die dagen. In Rotterdam, daar krijgt men in het begin van de jaren zeventig genoeg van gigantisehe bouwwerken, die het beeld van de stad beheersen. Er moet in de stad geleefd en gewoond kunnen worden en zo zijn dan de tijden rijp voor bielsen ter afscheiding van knusse woonerfjes. En in Den Haag: daar neemt men in het midden van de jaren zeventig de beslissing, dat de Oosterschelde niet van een gesloten dam wordt voorzien. In 'De Deltawerken" duiden De Haan en Haagsma het zó aan: „Met veel geld en deskundigheid wordt binnen die dienst een groots re search- en uitvoeringsorgaan opge bouwd De waterstaatkundigen kunnen vrijioel ombelemmerd hun gang gaan en krijgen bovendien gemakkelijk toegang tot belangrij ke politici, zoals de minister van verkeer en waterstaat. De grote goodwill, die 'de jongens van Rijks waterstaat' al hebben, wordt vak kundig onderbouwd door een per fect iverkende voorlichtingsdienst en een ogenschijnlijk open houding naar het publiek". Verderop noteren zij: „Het besef groeit dat Nederland niet alles moet opofferen aan de gouden kalveren Vooruitgang en Welvaart. Wat eco nomen en sociologen al hebben ge- constaeerd, beginnen in de loop van de jaren zestig ook politici te mer ken: de eensgezindheid die de jaren vijftig zo kenmerkte, verdwijnt. Niet langer is er de sfeer van saamhorig Nederland opbouwen. Meningen komen tegenover elkaar te staan. De belangen gaan niet langer meer gelijk op". Wat in Amsterdam en Rotterdam ,valt waar te nemen en wat in Den Haag wordt beslist over de Ooster schelde. dat heeft volgens Ids Haagsma met elkaar te maken. Sa men met Hilde de Haan schreef hij de afgelopen maanden een boek over De Deltawerken waarin hij duidt op analoge ontwikkelingen: verminderde waardering voor het traditionele gezag, verminderde waardering voor architectuur, die vooral voortkomt uit zakelijk en technisch denken, verminderde waardering voor de prestaties van waterbouwkundigen, die doende zijn de Deltawerken te voltooien. Haagsma en De Haan, die in Haar lem als publicisten het bureau Ar- chitext runnen en die zich met name richten op zaken die met architectuur te maken hebben, hiel den zich het afgelopen jaar bezig met De Deltawerken. In de loop van deze maand verschijnt hun boek over techniek, politiek en achter gronden bij de Delftse uitgever Waltmans. Ids Haagsma: „We heb ben geprobeerd een boek te maken, waarin met tot in details wordt weergegeven, hoe technisch gehan deld is in het Deltagebied, maar waarin we vooral ook een maat schappelijke ontwikkeling aandui den. Welke processen hebben ertoe geleid, dat die werken zo zijn uitge voerd als ze zijn uitgevoerd en hoe is het tenslotte met de Oosterschelde gegaan? 'De Deltawerken' geeft op een encyclopedische manier een hoeveelheid informatie, maar we vonden het leuk, die te plaatsen binnen een breder maatschappelijk kader. Het is niet bepaald een werk voor waterstaatkundige of politieke insiders. We hebben geprobeerd een boek te maken, waarin in kort be stek -processen inzichtelijk worden gemaakt voor grote groepen men sen". Processen Zo'n proces is, zegt Hilde de Haan, dat waarbinnen aan het eind van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig in brede lagen van de samenleving afstand wordt ge nomen van een zuiver rationele benadering van zaken. Zo'n proces is ook dat van de afkalving van het gevestigde gezag. De aanval, waar mee Amsterdamse bestuurders van destijds te maken hadden, werd ook geopend op liet bolwerk van de Deltadienst. De 'goede huisvader', die wist wal het beste was voor zijn gezin werd langzaam aan met andere ogen bezien; kritischer. Macht „Je ziet", zegt Haagsma, „hoe des tijds een enorme hoeveelheid macht werd gebundeld binnen de Deltadienst. Het werd toch wel een verstard lichaam, dat niet kon in spelen op nieuwe denkbeelden. De mensen, die er werkten, waren in zeker opzicht hautain. Zo van 'wij weten het en wij rekenen het wel uit'. Toch kwam er een omslag. Er was in heel Europa een beweging waarneembaar, waarbij meer ge voelsmatige aspecten een grotere rol gingen spelen dan zuiver zake lijke of technisch. Men kwam tot het inzicht, dat het louter op tech niek spelen leidde tot fouten. In het geval van de Oosterschelde ging het dan om het milieu. Ër was een groeiend gevoel, dat er meer gaan de was dan het uitvoeren van tech nische werken om de veiligheid te vergroten. De omslag in de richting van de welzijnssamenleving dus". De politiek pakte dal gevoelen op en voor de Oosterschelde werd uit eindelijk voor een andere beslissing gekozen. Haagsma en De Haan ge ven in hun boek aan, dat een zeer merkwaardig, maar wel eerlijk poli tiek spel is gespeeld voor het zover was. Maar in een gesprek maakt Haagsma daarbij wel deze kantte kening: „Mag je onder zo grote politieke druk als er was wel eet beslissing nemen, die rechtstreeks met de veiligheid van mensen te maken heeft? Ik betwijfel dat. Je kunt vaststellen, dat het spel wel eerlijk is gespeeld, maar tegelijk de vraag stellen öf dat spel wel ge speeld had mogen worden". Rumoer Een kanttekening maakt hij ook bij het Haagse rumoer, dat nu zekere regelmaat te horen valt. al< blijkt, dat de kosten weer verder zijn opgelopen. „Als je dat bekyki dan moet je constateren, dat hes bijna onzindelijk is", oordeelt hij Eerst wordt een dienst onder zware druk gezet om zo'n project uit te voeren. Dat doet die dienst, dan, het met een aantal jongere mensen Politiek was die beslissing allee: haalbaar als dat project - met alle mogelijke onzekerheden - binner. een afbakening van tijd en geld kon worden uitgevoerd. En dus werd du afbakening aangegeven Maar mes wist in Den Haag heel goed, dat dal met realistisch was. Andere groï werken vielen meer dan twintig procent duurder uit dan was ge raamd. Die ervaring was er. En voor de Oosterscheldewerken werd ge noegen genomen met een post on voorzien van vijf procent. Voor zo'r. gigantisch werk. waar nog van alle en nog wat voor bedacht moes worden. De politici, die dat voc hun rekening hebben gehouden moeten nu hun mond houden. He: gaat naar mijn mening volstrek niet aan, dat de volksvertegenwoor diging nu verbaasd doet over hel feit, dat het allemaal zoveel gels gaat kosten. Daar komt bij - beknib belen is gevaarlijk. De veiligheid' nog steeds in het geding. En hs milieu natuurlijk, waar het zo begonnen was. De Haan en Haagsma signaleren dat na de omslag van toen, opnieuw een kentering gaande is Ze zien het in de architectuur. He tijdperk van de bielsen is voorbi; en de hoogbouw rukt op. „He zuiver rationele krijgt nu, onde druk van de economische omst® digheden, weer vrij spel", signaleren ze. „Er is de stroming geweest, die zeker niet marginaal was, die mee aandacht vroeg voor gevoelsman bepaalde dingen. Nu gaat het vree de andere kant op. Haagsma: ook die beweging van nu is bij Oosterscheldewerken waarneem baar. Men heeft de neiging te be knibbelen en de speelruimte te bt perken. Met de kans. dat van beoogde positieve effecten op hei milieu niet zoveel overblijft. Zoix de zaak er nu uitziet, kan de gf schiedenis van de Deltawerken ee ruw eind krijgen", 'De Deltawerken' van Hilda de Haantj Ids Haagsma verschijnt deze maand K de Delftse uitgeverij Waltmans. H< boek gaat rond de ƒ25.- kosten. A. J. Sn GROTE VAART ABIDA 11 40 n Landscnd nr Eastham, ACMAEA 11 85 wnw Jeddah nr Isabelle. ACTEON 12 vn Shaijah nr Bahrein. AFRI CAN EXPRESS 11 ta Port Said, AMSTEL- DIEP 11 ta rede Mukalla. AMSTELLAAN 12 ta rede Mackav, AMSTELVAART 11 25 w Malakka nr Uisan. BEACHWAY 11 10 z Harwich. BREDA 11 vn Hoek van Holland nr Antwerpen, BROERE AQUAMARINE 11 120 n Coruna nr Genua. BROERE EMERALD verw 11 te Berrc. CONTINEN TAL RELIANCE 11 150 nw Lisbon nr Rotterdam, DALLIA verw 12 te Punta Palenque. DAPHNE venv 12 te Le Havre, DIADEMA 11, te Rotterdam, DOCKEX- PRESS-10 11 33 nw Guernsey nr Suez Kanaal, DOCKEXPRESS-12 11 150 nnw Muscat nr Juball. EUROPEAN EXPRESS 11 60 z Calcutta nr Bassein. FELIPES 11 180 zo Nagasaki nr Kawasaki, FLAMMULI- NA 11 51 z Cartagena nr USgulf. FULGUR verw 12 le New York, GARDENIA 11 20 w Kp Antonio nr Palm Beach. HONOLULU 12 te Guayaquil, ITTERSUM 11 15 n Caims nr Singapore. JO LOHN 11 250 zo Halifax nr New Haven, K1ELDRECHT 11 200 n Hall fax nr Tubarao. KYLIX 11 vn Rotterdam nr Portugal. MAASSLOT 12 190 zzo Madagas car nr Chlba. MAASSLUIS 11 vn Amuay- bau nr Anchorage, MEERDRECHT 11 130 nno Okinawa nr Long Beach, NEDLLOYD AMERSFOORT 11 375 no New Hebrlden nr Surabaja, NEDLLOYD AUCKLAND 11 vn Bremen nr Rotterdam. NEDLLOYD BAR CELONA 11 250 w Torrestraat nr Suva. NEDLLOYD CLARENCE 11 te Le Havre NEDLLOYD CLEMENT verw 12 te Kuwait. NEDLLOYD DEJIMA 11 vn Hamburg nr Gothenburg, NEDLLOYD DELFT 11 45 n Malta nr Port Saldi NEDLLOYD GOOI LAND 11 vn Salvador nr Fortaleza. NEDL LOYD HOLLANDIA 11 te Amsterdam, NEDLLOYD KEMBLA 11 375 zo Madagas car nr Durban. NEDLLOYD K1MBERLEY 11 410 zw Ascension nr La Guaira. NEDL LOYD LOIRE 11 150 ozo Sabang nr Port Louis. NEDLLOYD MARSEILLES 11 300 zw Guadal Kan nr Manila, NEDLLOYD MOJI 11 170 wzw Sao Vicent nr Monrovia, NEDLLOYD NAGOYA 11 100 WZW Sabang nr Singapore, NEDLLOYD NAPIER 11 420 no Belem nr Fortaleza. NEDLLOYD ORANJESTAD 11 vn Recife nr Vlissingen. NEDLLOYD ROSARIO 11 vn Aqaba nr Jeddah. NEDLLOYD ROUEN 12 te Suez. NEDLLOYD WILLEMSTAD 11 250 ono Rio Grande nr Buenos Aires. NISO verw 13 te Lymebay. NOORDAM 11 vn Juneau nr Sitka. PRINS FREDERIK HENDRIK 11 vn Port Jerome nr Fawley, SCHERPEN- DRECHT 12 te Mizushima, TAGELUS 11 40 n Torremohnos nr Las Palmas. VTTREA 11 600 wzw Landsend nr Porto Miranda KLEINE VAART ANITA SMITS U 37 nw Cherbourg nr Bilbao. ARROW 12 le Rotterdam, ASUN- SION 11 120 no Madeira nr Antwerpen. BEURSGRACHT 11 200 z Mogadiscio nr Split. BICKERSGRACHT 19 te Noumea verw. BONTEGRACHT 11 70 z Plymouth nr Viasrdingen, BROUWERSGRACHT 14 te Gdansk verw, CALAFIA 11 760 w Fort Aleza nr Mayaguez, CARINE pass 11 Dog- gersbank nr Peterhead. CAROLA SMITS 11 vn Antwerpen nr Bremen, CECILIA SMITS 11 45 z Kuala Lumpur. CHRIS- TIAAN BRUNINGS 11 te Rotterdam. CLAUDIA pass 11 Jersey nr Savona. CLAUDIA SMITS 11 150 zw Socotra nr Suez, CONCORDIA 11 vn Rotterdam nr Bilbao, CORRIE BROERE 11 20 zo Wight, nr Genua, DANIEL 11 80 w Sardinië nr Limassol. DUTCH FAITH 12 vn Rotterdam nr Tees. ENAK 11 50 zo Kp Passero nr Port Said, FAIRLANE 11 220 z Nagasaki nr Kudamatsu. FRISIAN 11 vn Rotterdam nr Harlingen. FRISIAN KLIPPER 11 50 no Algiers nr Port Said. FRISIAN LINER 11 40 w Mallorca nr Malaga. GEERT DANIEL- SEN 11 n vn Tunesie nr Gibraltar. GERA HOLWERDA 11 51 n Kp St Vincent nr Wokrington. HAPPY MAMMOTH 11 45 n Malta nr Algeciras, HAPPY RIDER 11 300 nno Miami. HARMA 11 vn Amsterdam nr Howdendyke. HEEMSKERKGRACHT 11 vn Surabaya nr Singapore. HEEREN GRACHT 12 200 nw Djeddah nr Dar es Salaam. ICE EXPRESS 11 5 o Cuba nr Cristobal, IMKE 11 15 zw Istanbul nr Ellesmereport, INCA 11 180 w Guatemala nr Mavaguez. JACOBUS BROERE 12 te Rotterdam. JOINT FROST 11 30 zw Esbj- reg nr Eeemshaven. JUMBO STELLA-2 11 300 zw Azoren nr Pascagoula. KEIZERS GRACHT 13 teGuaymas verw. KLIPPER- 2 12 100 nnw Cuinana. KLIPPERGRACHT 11 40 o Choshi nr Yokohama, KOGGE GRACHT 11 te Napal, KONINGS GRACHT 13 te Corinto verw. LAURIER GRACHT 11 12 w Ouessantnr Doven LINDWAL pass 11 Kp Vincent, LOOI GRACHT 11 40 w Algiers nr Aü MAGDALEN A 11 110 no Cayenne nr!' guez. MAKIRI SMITS 11 150 zw Ou«-| nr Chatham. MARIA 11 vn Amstwte aui Harlingen. MIRABELLA 11 180 zo Ks stri nr Singapore. NOBLESSE pass 11 BaS nr Rotterdam, NOORDLAND 12 vnR« dam, NORTHPOLE 11 200 zzw K Janeiro nr Recife. PAIFIC DUCHESS- zo Piraeus nr Bourgas, PACIFIC GOI NESS 11 25 w Vigo nr Hoev van HtS PACIFIC LADY 11 in Golf vn Or* Koper. PACIFIC MAJESTY 12 770*11 bon nr Algeciras, PHILIP BROERE' Rotterdam, PIET HEIN 12 te Rotte*dre RAAMGRACHT 11 11 25 n BejSj Gibraltar. REALENGRACHT 11 1» Madeira nr Praia. REGULIERSGR-> 0o| 11 48 wnw Bizerle nr Sfax, RINGGRA 11100 w Trondheim nr Emden. ROElt' te Rotterdam. SAMSUN ARROW- Rotterdam. SCHIPPERSGRACHT- Rio de Janeiro nr Santos. SERTAN- Lissabon nr Leixoes, SEVENSEAS11 Kp Montedor nr Gunnes, §M_ GRACHT 11 vn Sundsvall nr ValvlfcS GELGRACHT 11 rede umuiden nr?-" gelsk, STELLA PROCYON 11 te 3 Grain, SYLVIA ALPHA 13 te Bd* venv, SYLVIA BETA 17 te Gaeta, Si- DELTA 12 te Bilbao. SYLVIA EPSIW te Bar, SYLVIA GAMMA 12 te LeTS SYLVIA OMEGA 12 te Gent., THE0D pass 11 Gorm Oilfield nr Hamburg," GERWAL pass 11 St Georgia IsleK- zon. TWEBRO 12 te Rotterdam. Tn 105 no Scmarang nr Surabaya. VA NIER 11 50 nno Kp Villano nr Ro« VELOX 11 vn Rotterdam nr Gent. W RA 12 te Rotterdam, VINCENT- Rotterdam, YEMEN PRIDE 12 10 r.'1 ha nr Hodetodah

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 10