Tiende Folklorefestival Sas met twaalf groepen f|\/AL meuwe MUZIEK Het is aftasten, aanvoelen en het kost veel tijd Expositie Zeeuwse Kunstkring in gerestaureerde Korenbeurs UIT VERSCHILLENDE EUROPESE LANDEN Zomerexpositie in Weeshuis KOUD BUFFET VANDAAG VERA VINGERHOEDS SCHREEF 'SIZAFITZ' ZATERDAG 7 JULI 1984 PZC/ provincie SAS VAN GENT Aan het tiende Internationale Folklorefestival dat dit jaar van zaterdag 14 tot en met zaterdag 21 juli in Sas van Gent wordt gehouden nemen in verband met het jubileum 12 Europese groepen deel. Daaronder zijn natuurlijk een aantal Nederlandse en Vlaamse groepen, maar de meest in het oog springende zijn toch wel de dansers uit Ierland, Joegoslavië, Portugal, West-Duitsland en Finland. Met name van de Joegoslavische groep mag wel het een en ander verwacht worden. Dit is een kindergroep die op professionele basis begeleid en opgeleid wordt. Bestuurslid Rudi Clemminck van de organiserende stichting 'Sasse Folk- loreweek' toonde zich bijzonder ver heugd over het uitgebreide program ma dat in verband met het tienjarig jubileum van de stichting op de affi che kan worden gebracht. De gasten uit het buitenland komen vrijdag 13 juli in Sas van Gent aan. Cultureel centrum de Speije wordt het ontvangstadres. Zaterdag 14 juli begint het festival dan officieel om 14.30 uur met het dansen van de groepen op verschillen de plaatsen in Sas van Gent. Op de Markt is een groot podium. Op de Promenade en op de Westkade wor den op verschillende plaatsen podia gebouwd waarop de dansgroepen eveneens hun beste beentje voor kun nen zetten, 's Avonds vindt de officiële opening plaats. Dan is er een festival- voorstelling op de Markt, waarbij alle groepen te zien zullen zijn. Nieuw dit jaar is echter wel dat er voor de diverse uitvoeringen entree wordt ge heven. Zondag 15 juli wordt de dag geopend met een oecumenische kerkdienst om 11.00 uur in de katholieke kerk op de Markt. Om 14.00 uur begint dan het grote spektakel: de grote folkloristi sche optocht waaraan wordt meege werkt door dansgroepen,reuzen, ven- delzwaaiers en muziekgezelschap pen. In totaal zijn ruim 450 deelne mers present. Het hele centrum wordt eigenlijk af gesloten, de Westkade volledig ver keersvrij gemaakt. De route is: Vlaan- derencomplex - Poelstraat - Stations straat - Westkade - Kloosterlaan - Brandspuitstraat - Kleine Markt - Noordstraat - Markt. Op de Markt wordt de stoet vergast op de tweede festivalvoorstelling die naar goed gebruik gratis is. 's Maan dags worden de groepen ontvangen op het gemeentehuis, terwijl 's mid dags de bejaarden en de Zonnebloem een voorstelling krijgen, 's Avonds is er in de Speije een gastouderavond. Het traditionele verbroedenngsbal vindt woensdagavond 18 juli plaats. Zaterdag 21 juli is de sluitingsdag van het tiende internationale folklorefesti val. Op drie podia in het centrum van Sas van Gent wordt een volkskunst spektakel gebracht. In cultureel cen trum De Roselaer aan de Noordstraat verzorgen drie poppentheaters een show. Dat zijn Pinokio uit Sas van Gent, Wimpies uit Gent en Parabel uit Middelburg. Vanaf 13.30 uur is de Roselaer gratis open voor iedereen die een poppentheatervoorstelling wil meemaken. De oude volksspelen die bij Pol en Staf gespeeld kunnen worden zijn: gaaibollen, pierbollen en boogschie ten. Bij het gemeentehuis worden diverse demonstraties gegeven van klompen maken, spinnen, kantklos sen, weven, doedelzakpijp draaien, potten bakken, zeefdrukken, schilde ren en stoelmatten. In de straten lopen naast het draaiorgel ook diver se orkesten die op de verschillende terrassen in Sas van Gent spelen. De Joegoslavische jeugdgroep Kud Veselin Maslesa uit Banja Luka tijdens een optreden. wwr ZIERIKZEE „Zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt de kunst het leven". Dit zei notaris mr W. H. Klaasscn vrijdagmiddag in de tuin van het Burgerweeshuis in Zicrikzee. Hij hield een openingstoespraak voor de 23e zomertcntoonstelling van Ad en Tesse Braat uit hoofde van zijn voorzitterschap van het college van regenten en regentessen, dat eige naar is van het huis. Vele beeldhouw werken staan tussen het groene stru weel achter het monumentale pand. Binnen bevinden zich de antieke voorwerpen. De kunstvoorwerpen in de tuin, in totaal meer dan 200, zijn gemaakt door 23 kunstenaars. Zij zijn voorna melijk afkomstig uit de Randstad, alleen de organisator van de exposi tie. Ad Braat, zorgt voor een Zeeuws cachet. Van zijn hand is een in brons uitgevoerde kaart van Zeeland, waar op de woorden 'Luctor et Emergo' en 'Ors (op Walcheren) et labors' (op Zuid-Beveland) staan afgebeeld. Een zaaier, het hoofd van een Westkapelse dijkwerker en een landweggetje voor aan de tuinmuur sluiten hierop aan. Ook buitenlandse beeldhouwers zijn vertegenwoordigd. Twee Duitsers, Gerlinde Lensing en Dieter von Levet- zov, en één Belg, Emiel Uyterhoeven, zorgen voor een internationaal tintje „Mensen die een grote tuin hebben en geld, komen hier kijken en kopen", vertelt Braat. „Maar ook kunstlief hebbers met een kleine beurs stappen ons pand binnen". De Zierkzeese kun stenaar is in 1961 met de zomerexposi- tles in het Burgerweeshuis en de aangrenzende tuin begonnen. Voor werpen kreeg hij de eerste jaren in bruikleen van de overheid. In 1965 is de eerste beeldhouwwerktentoonstel ling gehouden. „Zo langzamerhand is het uitgegroeid tot een bijna landelij ke gebeurtenis", stelt Braat. „En dat komt natuurlijk vooral door de vele toeristen die Zierikzee aandoen". Antiek De benedenverdieping van het Bur gerweeshuis staat vol met antiek, in totaal 391 stukken. Van vruchtbaar- heidsdolls, weefspoelen, gravures. mesheften tot theekopjes. Niet in de catalogus, maar wel te zien in een vitrine, zijn een dasspeld met een strontvlieg erop en een vloolenvanger die onder de rokken werd gedragen. Artikelen die één kant van de ten toonstelling belichten: humor. Nota ris Klaassen noemde in zijn rede ook nog 'veel liefde en zonder subsidie'. De vele beelden van vrouwen bewijzen de eerste kwalificatie De tweede is in feite hét uitgangspunt van Braat - alleen kunstenaars die niet in een steunregeling zitten nodigt hij uit. De genodigden liepen vrijdagmiddag al keurend door de turn. De marmeren beelden, die slecht tegen vogelpoep kunnen, werden door de notaris ont huld. Een 'spaanse in stoel' was echter al bevlekt. De vogels kunnen tot en met zaterdag 11 augustus onder meer nagemaakte soortgenoten van een laag voorzien. Bezoekers kunnen vanaf vandaag, zaterdag, tot en met 11 augustus in het Burgerweeshuis terecht van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Vastgelopen kotter 'Yerseke 138' weer vlotgetrokken ROTTERDAM (ANP) - De Zeeuwse garnalen-kotter 'Yerseke 138'. die donderdag op het naaktstrand van Hoek van Holland was vastgelopen, is vrijdagochtend bij hoog water door het Rotterdamse bergingsbe drijf Smit-Tak vlotgetrokken. Dat gebeurde met een bergingsvaar tuig en een sleepboot, nadat de gehele nacht was gewerkt aan de sleepver- blnding De kotter zal vermoedelijk voor reparatie naar Stellendam gaan, aldus heeft een woordvoerder van Smit vrijdag meegedeeld. Ernstige beschadiging is niet opgetreden De bemanning van de kotter was al een week kort onder de Nederlandse kust op garnalen-vangst Het schip strandde omdat bij het Hoekse strand, mogelijk door vermoeidheid, de dieptemeter even uit het oog werd verloren. Hotel Britannia, Boulevard Vlissingen Elke zondag van 12.00- 15.00 uur Onbeperkt smullen voor maar 25,-. Kinderen tot 12 jaar halve prijs. OUD-BURGEMEESTER HUBER VERRICHTTE OPENING Vandaag, zaterdag, de slotdag van het Festival, presenteert tenor- saxofoniste Vera Vingerhoeds de premiere van de compositie 'Siza- fitz', een stuk voor clavecimbel en jazzkwartet dat zij in opdracht van Nieuwe Muziek heeft geschreven. Naast Vera Vingerhoeds spelen mee: Elisabeth Chojnacka (clave cimbel). Maurice Horsthuis ialt viool), Michael Vatcher (slagwerk) en Joan Boeke (trompet). Van het concert, dat om 22.30 uur in de Vleeshal begint, worden radio-op- namen gemaakt door de VPRO. die op een later tijdstip in een program ma van Han Reijseger worden uit gezonden. Elisabeth Chojnacka zal van daag ook twee nieuwe solocompo sities voor clavecimbel ten gehore brengen van Iannis Xenakis en Sylvano Bussotti. Het zijn de Ne derlandse premières van de stuk ken N'aama (1984. Xenakisj en La Vergine Inspirata (1982, Bussotti). Aanvang: 20.30 in de Vleeshal. Voorts speelt het Vera Vinger hoeds Septet gecomponeerde en geïmproviseerde muziek, vanaf 21.15 uur. De bezetting van het septet: Vera Vingerhoeds' saxofoon; Willem van Manen trombone; Joan Boeke: trompet; Ab Baars: saxofoon; Ar nold Dooyeweerd: bas; Maurice Horsthuis: altviool en Michael Vat cher slagwerk. De slotdag wordt begonnen met de eindpresentatie van de work shop geïmproviseerde muziek on der leiding van Willem van Manen, die ln de afgelopen vier dagen met enkele tientallen amateur-musici in de Vleeshal is voorbereid. Dit concert begint om 15.00 uur. Vera Vingerhoeds (foto: Wim Riemens Tenorsaxofoniste Vera Vingerhoeds noemt zichzelf clavecmiste Elisabeth Chojnacka. De musici, die voor een semiautodidact. Zij is al jaren met muziek deze gelegenheid verblijven in het Westduin Hotel bij bezigspeelt nu alleen nog saxofoon, componeert en Vlissingen, zijn druk bezig met de repetities. ..Vooral heeft een eigen septet. Zij is op het Festival Nieuwe Elisabeth vindt het improviseren nogal eng zegt Vera Muziek vertegenwoordigd met deze groep en brengt Vingerhoeds. ..ze heeft dit nog nooit gedaan" voorts de wereldpremière van de compositie SizafitzEen gesprek over de compositie, de stnja om werk, voor clavecimbel en jazz kwartet met onder anderen politiek en muziek Door Jan Dirk van Scheyem Ik vond het heel aangenaam om dit aangeboden te krijgen. Het was een heel spannende opdracht omdat ik nog nooit iets voor clavecimbel had gedaan en dit was een mooie manier om dat instrument te leren kennen. Via via ben ik in contact gekomen met een Nederlandse claveciniste, Jessica de Heer. die een vergelijkbare clavecimbel als hier nu in de Vleeshal staat, bij haar thuis had staan. Daar mocht ik op werken. Ik reisde dus regelmatig heen en weer van Amsterdam naar Breukclen, waar ze woont, en kon zo het instrument leren kennen. Op verzoek van Ad van 't Veer heb ik er een compositie van gemaakt waarin én Elisabeth Chojnacka zou meespelen cn ikzelf, en waarin ook geïmproviseerd moest worden, dat waren enkele voorwaarden. Daar heb ik mij ook aan gehouden, ik heb alleen de bezetting zo gemaakt dat we nu met z'n vijven zijn". „We hebben voor deze compositie niet zoveel repetitietijd. Het komt erop neer dat we alles bij elkaar vier repetities doen en dat is niet veel omdat je met improviseren altijd wat tijd nodig hebt om het spel met elkaar te ontwikkelen. Deze mensen komen uit heel verschillende werel den. Met name Elisabeth komt uit een heel andere wereld dan de onze en dat heeft tot gevolg dat het voor beide partijen aftasten geblazen is. Dat is ook het leuke eraan, maar het aan elkaar wennen, het aanvoelen waar bij de afzorideilijke spelers hun kracht en hoe je dat het beste kunt combineren kost tijd". Saxofomste V#era Vingerhoeds over de compositie 'Sizafitz'. Zij zal van daag, zaterdag, samen met de clave ciniste Elisabeth Chojnacka, slag werker Michael Vatcher, altviolist Maurice Horsthuis en trompettist Joan Boeke dit stuk ten gehore brengen tijdens het slotconcert van het Festival Nieuwe Muziek in de Vleeshal. Zij heeft het stuk gecom poneerd in opdracht van Nieuwe Muziek. Al enkele middagen en avonden zijn de musici aan het repeteren voor de uitvoering van 'Sizafitz', waarbij is gekozen voor de wonderlijke combinatie clavecim bel en jazzkwartet. Vera Vingerhoeds speelt nog maar tien jaar saxofoon, maar is al van kindsbeen af met muziek bezig, Vooral de laatste jaren staat zij sterk in de belangstelling, hoewel zij nog gpen enkele plaat heeft ge maakt Ze moet het vooral van haar organisatorisch vermogen hebben en haar volharding in het regelen van optredens, waarbij zij afs haar eigen manager optreedt. Bij een repetitie op donderdag avond. die wfj bijwonen, blijkt dat zij bij het instuderen met verve regelend optreedt en de zaken in goede banen leidt. Alleen Michael Vatcher maakt de indruk niet te horen wat zij allemaal zegt, terwijl hij uit een grote plunjezak de gekste voorwerpen tevoorschijn tovert, die zijn musiceren extra cachet moeten geven en daartoe zorgvuldig in een wijde kring om zijn drumstel wor den gerangschikt. Zodra er echter gespeeld moet worden weet hij exact wat hem te doen staat Ondanks de tijdsdruk en het feit dat Elisabeth Chojnacka zich pas later bij het gezelschap heeft ge voegd. bestaat niet de indruk dat het niet allemaal voor elkaar komt. Vera Vingerhoeds: Woensdag zijn de repetities begonnen, maar toen was Elisabeth Chojnacka er nog niet bij. Vera Vingerhoeds: „Elisa beth is woensdag in Parijs gebleven, waar zij woont, om dit stuk te studeren. Zij belde mij daarover op. Ze vond het beter eerst alle noten van het stuk te kennen, de struc tuur van het stuk goed te bekijken en pas daarna naar Zeeland te komen. Volgens haar zou het geza menlijk werken aari het stuk daarna sneller gaan". Dat samenspelen is van vitaal be lang, je kunt mensen niet alleen instructies geven en verder maar zien. „Ik heb een aantal instructies verzonnen, binnen het stuk zitten improvisatie-opdrachen, daar houdt men zich ook aan. Maar dat is toch eigenlijk te weinig. Als je echt moetimproviseren kun je niet van te voren tegn iemand zeggen: je moet dit of dat zus of zo doen, dat is niet genoeg, er komt altijd iets bij, waardoor je echt met elkaar moet gaan samenspelen en dan komt zo'n stuk pas echt van de grond, at tilt het geheel wat op. zeg maar. En dat kost tijd". Vera Vingerhoeds is als amateur- musicus begonnen. Zij studeerde aanvankelijk politicologie en deed de muziek erbij. Langzaam maar zeker viel de balans steeds meer uit in het voordeel van de muziek, maar ze heeft haar studie nog wel afge maakt en wist daarbij haar muziek liefde en haar studie aardig te com bineren. Ze schreef een scriptie over politiek en muziek. „Die scriptie ging over politiek en muziek, en wat die twee dingen met elkaar te maken hadden, in Nedei- land in de jaren zeventig. In de jaren zeventig was dat heel actueel. Ik ben zelf in die tijd saxofoon gaan spelen in straatorkesten, met poli tieke liederen, manifestaties. Ik heb verder jarenlang in een soort Vol- harding-achtig orkest gezeten waar mee we de straat opgingen. Dat soort dingen is allemaal van de grond gekomen in de tijd van het muziektheater; je had Baal, het Willem Breuker Kollektief. de Vol harding. Verder is er natuurlijk iets te zeggen over de muziekpolitiek van die jaren. Het gaat in die scrip tie onder meer over de manier van produktie, het ontstaan van kleine platenlabels, groepjes die platen in eigen beheer gingen uitgeven, los van de grote platenmaatschappij en Zulk soort initiatieven hadden voor mij ook iets met politiek en cultuurpolitiek te maken. Er zijn nu trouwens honderden van dat soort kleine maatschappijtjes". Hausse ZIJ vindt dat het aantal orkesten dat zich in die tijd direct bezighield met politieke zaken in de loop der jaren wel sterk is afgenomen In de jaren zeventig was er sprake van een hausse ln, noem het, strijdcul tuur. „Er zijn nog wel degelijk orkesten die zich direct bezighou den met politieke acties bij iedere demonstratie, ook van de Vredesbe weging wordt muziek gemaakt maar destijds leek het of dat veel belangrijker was. Het maken van muziek bij demonstraties is heel erg leuk en aangenaam, iedereen wordt er vrolijk van, maar de muziek zelf gaat tegenwoordig niet meer over politiek. Het is meestal feestmuziek geworden, op uitzonderingen na". In dit verband wijst zij op het strijdlied dat speciaal werd gecom poneerd voor de vredesdemonstra ties. Een grote 'aanwinst voor de straatorkesten vindt Vera Vinger hoeds het feit dat in Amsterdam tegenwoordig muziek op straat mag worden gespeeld, „waar op giganti sche schaal van gebruik wordt ge maakt en dat toch ook wel te dan ken is aan de acties die daarvoor fn het verleden zijn gevoerd". Zoals gezegd, Vera Vingerhoeds re gelt vaak zelf haar concerten, wat zij niet zo'n leuk karwei vindt, orn aat je al gauw te werk moet gaan in de trant van ,je moet mij nemen hoor, want ik ben heel erg leuk" Maar het is wel nodig, omdat het aantal optredens erg wisselt. Heeft dat te maken met het over heidsbeleid en de subsidies die wor den verstrekt? „De overheid stopt niet minder geld in de geïmproviseerde muziek, het is al jarenlang zo'n beetje hetzelfde, maar het geld komt bij de groepen terecht en bijna niet bij de podia. De podia, jongerencentra, kleine theatertjes maar ook café's waar van de eigenaar een jazz-liefhebber is en die regelmatig concerten orga niseert, krijgen veel minder- geld. waardoor er veel minder optredens zijn. De werkgelegenheid is dan ook met sprongen gedaald. Het heeft natuurlijk ook te maken met het groeiende aanbod van muzikanten en groepjes, ook in de geïmprovi seerde sector. Het aantal semi-pro- fessionele groepjes dat zich aan biedt is enorm toegenomen en dat is natuurlijk voor een deel ook het gevolg van de workshops die met name in de jaren zeventig opkwa men Iedereen klaagt erover, alle musici merken het, zelfs Hans Dul- fer, zal ik maar zeggen" Ze heeft nooit een officiële muzika le opleiding gehad en is, zegt ze zelf, eigenlijk bij toeval bij de saxofoon terecht gekomen. Zij heeft „te hooi en te gras" allerlei instrumenten bespeeld. „Ik ben heel erg zelfwerkzaam in die din gen. Als je mij bijvoorbeeld voor een half jaar huiswerk geeft, dan doe ik dat ook gewoon en dan heb ik daar ook voor een half jaar genoeg aan. Ik vind het overigens wel jammer dat ik, denk ik achter af. niet eerder een blaasinstrument ben gaan bespelen. Als ik het nog eens mocht overdoen had ik piano gekozen, want dat is een veel rijker instrument, daar kun je werkelijk alles mee". GOES Voor het eerst in vijfeneen- half jaar is in het voormalige hotel De Korenbeurs aan de Grote Markt in Goes weer een officiële bijeenkomst gehouden. De nieuwjaarsreceptie van de gemeente Goes was in het prille begin van 1979 de laatste gele genheid waarop het hotel zijn deuren geopend had. Vrijdag - het gebouw heeft inmiddels een uitgebreide ver bouwing achter de rug - kende het monumentale pand voor het eerst weer een openbare functie. Toevallig was het mr F. G. A. Huber die vijfe- neenhalf jaar geleden de laatste en nu weer de eerste spreker in De Korenbeurs was. Toen als burge meester van Goes en vrijdag als voorzitter van de Zeeuwse Kunst kring. In enkele ruimten op de benedenver dieping van het voormalige hotel ex poseren gedurende twee weken elf leden van de Kunstkring. Dat zijn Ad Braat (sculpturen), Tessa Braat (kera miek), John van de Riet. Gerard Men ken, Harald Jassoy. Walco Dinge- mans, Tie Hof. Gabnela Leliveld, Mar- ja de Lange, Elly Buztnk (allen met schilderijen) en Matthy Murre (sculp turen). De zomerexpositie van de Zeeuwse Kunstkring is de afgelopen jaren steeds ln het Gravensteen in Zierikzee gehouden. Deze ruimte is daarvoor evenwel niet meer beschikbaar omdat dit gebouw thans als museum dienst doet. Andere pogingen, zo vertelde Huber, om op Schouwen-Duiveland een geschikt onderkomen voor de expositie te vinden, slaagden niet. Daarom probeerde de kring het op Zuid-Beveland. De Grote Kerk in Goes bleek te duur en het museum voor Zuid- en Noord-Beveland en het Lunchcafé in het stadhuis waren al voor verscheidene jaren volgeboekt. Uiteindelijk werden de makelaars die proberen de gerestaureerde Koren beurs aan de man te brengen, bereid gevonden de expositie een onderdak te bieden in het voormalige hotel. „Daarbij werd dan wel als voorwaarde gesteld", aldus de heer Huber, „dat we voldoende duidelijk zouden laten blij ken dat het pand te koop of te huur is". De voorzitter van de kunstkring overhandigde Gerard Menken e boek als dank voor het vele werk dat hij bij de voorbereiding en inrichting van de tentoonstelling heeft verricht. Huber moest tot zijn spijt meedelen dat de gebruikelijke drankjes bij de opening van een tentoonstelling deze keer achterwege moesten blijven. Dat was niet te regelen. Goes' loco-burge meester drs J. Dijkgraaf begroette die mededeling met een teleurgesteld: „En dat dan in een voormalig restau rant". Gerestaureerd De tentoonstelling biedt de gelegen- heid om ook een blik te werpen in het gerestaureerde pand. Zoals bekend l was het de bedoeling dat De Koren- beurs als bank zou worden ingericht. 5 5 Dat is ook duidelijk te zien. Behalve de entree met fraai gebeeldhouwde deuren en de steen ter herinnering aan het feit dat Napoleon ooit een nacht in hethotel heeft doorgebracht, is vrijwel al het oude vervangen door strakke muren en systeemplafonds met tl-buizen. Van de opkamer waar zoveel kleine gezelschappen plachten te vergaderen en de karakteristieke trappartij is niets meer terug te vin den. Gehandhaafd is alleen nog een deel van de balkonconstructie. ■M ;|^H| De Kunstkringexpositie is tot en met JR HHH 21 juli te bezichtigen, dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur ('s zondags van Kunstkringvoorzitter Huber rechts op de foto) overhandigt Gerard Menken 14.00 tot 17.00 uur en dinsdags van een boek in de entree van 'De Korenbeurs'. 11.00 tot 17.00 uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 7