Je moet je beperkingen kennen UITIM ZEEMND Bevelandse popgroep Jam Jam uit elkaar Popminnend Zeeland heeft nogal eens de neiging te mopperen over datgene wat op het gebied van goede muziek in deze provincie wordt geboden. De opmerking dat er in Zeeland nooit wat gebeurt op het gebied van levende popmuziek wordt in dat kader dan ook nogal eens gebezigd. Niet helemaal terecht, want al zullen in Zeeland geen concerten van The Rolling Stones, David Bowie of bijvoorbeeld Van Morisson gehouden worden, er is wel degelijk wat te doen. 'tfioé&c/i PZC/ kunst/cultuur 7 Promenade concert Beiaardconcert NONA HENDRYX TOPATTRACTIE TORHOUT WERCHTER: Nederlandse Filmweek IDoor René Schrier Vooral in de sfeer van nieuwe popmu- redelijk succesvolle single had uitge- land of eventueel in het buitenland ziek kunnen de liefhebbers aan hun bracht (What Fun), of er was een band ^n wordt er gepraat met groepen die trekken komen. Met name de Vlis- die net een elpee had gemaakt die erg in't Beest op komen treden. Die krij- slngse Piek en het afgelopen jaar het goed was ontvangen (Claw Boys gen bijvoorbeeld de vraag voorgelegd jongeren ontmoetingscentrum Claw). Dat is een kwestie van geluk. wat staat momenteel in Amsterdam 't Beest in Goes waren erg actief. In maar ook wel van enig inzicht in het jn de belangstelling? Daarnaast wor- 't Beest is het eerste seizoen, waarin popgebeuren in Nederland. Bij den er nogai wat popconcerten be- met grote regelmaat popconcerten 't Beest houden zich in principe vier zocht en aan de hand daarvan worden werden gehouden, afgesloten. Een sei- mensen bezig met de organisatie van groepen gecontracteerd zoen dat voor dit centrum erg goed is het popgebeuren. Ze worden daarbij - verlopen. Niet alleen zag men kans geholpen door nog eens vier vrijwilli- Qpjukt vernieuwende muziek van over het gers die ingezet kunnen worden als algemeen goede kwaliteit op het po- dat nodig is. Om er achter te komen De concerten in 't Beest zijn begon- dium te krijgen, maar ook de bezoe- wat er voor ontwikkelingen in Neder- nen in december 1983. Gestreefd kersaantallen waren niet teleurstel- J fjgj lend. Chris Tangelder, één van de beroeps- l krachten die zich in het Goese jonge rencentrum met popmuziek bezig- houdt, legt uit dat het de bedoeling was om voor verschillende groepen - mensen muziek te brengen. Daarbij werd er gelet op kwaliteit, maar ook op groepen die nog niet bekend zijn of een nieuwe stroming beginnen. 't Beest heeft daarbij een paar keer geluk gehad. Want groepen moeten over het algemeen zo'n drie maanden of langer van tevoren geboekt worden. Ondanks dat was er één groep in 't Beest die net op dat moment een De Rotterdamse groep Kiem, die 8 september Tiaar 't Beest komt. dit gebouw waait, 't Beest is zijn nega tieve naam, die het centrum bij veel Goesenaren ten onrechte had, aan het kwijtraken. Er gebeuren verschillend getinte activiteiten die steeds meer mensen aanspreken. In het kader van die frisse wind zijn er aan het eind van vorig jaar ook afspraken gemaakt met enkele vaste bezoekers van het cen trum. „Het was niet zo dat we bepaal de mensen hebben geweerd maar we hebben een bepaald gedrag buiten gehouden. We wilden gewoon niet dat er drugs werd gebruikt en dat er op muren werd geklad", aldus Louis Nie- rynck. Landelijk Vrijdag 7 juli Het buurthuis 'De Paraplu' aan de Alexander Gogelweg in Vlis- singen sluit morgen, vrijdag, het seizoen af met een optreden van de groep Drainpipes. De forma tie speelt voornamelijk rock and roll. Het optreden begint om 20.30 uur. Al meer dan 300 jaar brouw l Grolsch haar bier op natuurlijke en ambachtelijke wijze En dat proefje. Vakmanschap is Meesterschap werd naar een frequentie van twee maal in de maand en dat is aardig gelukt. In het begin vielen de bezoe kersaantallen nog wat tegen, maar volgens Louis Nierynck (één van de zeven organisatoren) komen er tegen woordig ongeveer 150 bezoekers per concert. „Het is een kwestie van het kweken van vertrouwen. Als de mensen in het begin een affiche zagen met de naam van een groep waar ze nog nooit van hadden gehoord, dan kwamen ze niet. Tegenwoordig zeggen ze. 'Het is in 't Beest, dus het is wel goed'. Je kunt het overigens nooit iedereen naar de zin maken", vertelt Nierynck. Met de bezoekersaantallen hebben de financien direct te maken. Het is niet zo dat de opbrengsten van de kassa de concerten bedruipen. Er moet geld bij dat afkomstig is van de baromzet en dan nog is per concert een paar honderd gulden subsidie nodig. Als er meer bezoekers naar de concerten van 't Beest zouden komen was er mis schien geen subsidie meer nodig, maar er kunnen nu eenmaal slechts tweehonderd man in de grote zaal van 't Beest. Om te proberen zo weinig mogelijk kosten te maken moet er ook wel eens afgepingeld worden met de groepen om zo de prijzen van de bands laag te kunnen houden, en zo'n prettig gevoel is dat niet, vertelt Chris Tangelder. Het met grote regelmaat organiseren van popconcerten in 't Beest past in de frisse wind die al geruime tijd door Op de vraag waarom het momenteel eigenlijk alleen in Goes lukt om regelmatig concerten met landelijke bands te organiseren is volgens de Beest-medewerkers moeilijk een ant woord te geven. Het gaat er volgens hen vooral om een goede organisatie te hebben, die bestaat uit medewer kers met een duidelijke taakverde ling. Daarnaast moet de keuze van de bands een beetje meezitten, want als je een paar keer geen publiek meer trekt is het erg moeilijk om door te gaan, zo wordt gesteld. Het nieuwe seizoen van 't Beest begint na de vakanties. Momenteel wordt het cen trum weer eens grondig schoonge maakt en wat opgeknapt en gaan de medewerkers op vakantie. Op het programma van het nieuwe seizoen staan in ieder geval al: op 8 september de Rotterdamse groep Kiem, die ook al in de Piek in Vlissin- gen te zien is geweest, samen met Jules Deelder. Op 29 september is er een meidendag in 't Beest en dan treedt de band Idiot Savant op. Ver der zijn er contacten met Engelse bands zoals Creation Rabble, die reg gae speelt en twee Engelse garage- rock bands uit London, genaamd Milk Shaker en Prisoners. GOES De Bevelandse popgroep Jam Jam gaat uit elkaar. De band oogstte de afgelopen jaren redelijk succes met een groot aantal optre dens. Een van de hoogtepunten was een televisie-optreden in 'Van gewest tot gewest' in het kader van opnamen voor de elpee 'Goed Zeeuws goed rond' waar verschillende Zeeuwse popmuzikanten aan deelnamen. De bassist Peter Dieleman vertelt dat het uit elkaar gaan van de band een moeilijke beslissing was voor de vijf leden. Twee van hen konden echter in verband met persoonlijke omstandig heden niet verder gaan en omdat de band honderd procent eigen werk speelt, zou het erg moeilijk zijn ver vangers te vinden. De leden van Jam Jam, Peter Dieleman, Alex van Hoot- egem, Piet Snoodijk. Anneke Klaas- sen en Rob Kosters, zijn echter niet van plan om nu ook meteen met muziek te stoppen. TTalverwege de jaren zeventig kregen de legendarische Supremes ii eindelijk hun opvolgers. Labelle was een schitterend en uitdagend zingend trio, dat een wereldhit kreeg met Voulez-vous coucher avec moi, ce soir"> Wie zich van zo'n temende titel een voorstelling maakte van drie gewillige vrouwtjes, kwam bedrogen uit. Tijdens concerten zag Labelle er futuristisch uit en ging het trio gehuld in een soort ruimtevaartpakken. Toen de groep in 1977 uit elkaar viel, vestigde vooral zangeres Nona Hendryx de aandacht op zich. Ze zong niet alleen, maar schreef haar eigen iDoor John Oomkes) re kent misschien de volgende anekdote wel. In dc kamer waar je'vertoeft, ligt het lijk van een hond. Maar iedereen loopt er keurig om heen, hoewel ze het allemaal ruiken. Zoiets stinkt. Ik heb dan de neiging om die rotzooi op te ruimen". Nona Hendryx trekt een vies gezicht, heel overtuigend. In het kamertje op de 53e verdieping van een Newyorkse wolkenkrabber, waar we praten, zorgt de feilloos werkende aircondi tioning voor een opgeruimde sfeer. We hebben het ook niet over honden lijkjes, maar over de stinkende stad ergens beneden ons. New York is niet zo progressief en vooruitstrevend, zo wil Nona me laten geloven. Ze woont en werkt er als zwarte zangeres en songschrijfster, maar ze zou er minder problemen hebben als ze haar dagelijks brood verdiende als vrouwelijke arts. „Sa men met nog enkele artiesten als Defunkt leg ik me toe op de combina tie van funkmuziek met rock, pop en experimentele muziek. Gewoon om dat die combinatie me interesseert. Zelfs een blanke band als Talking Heads hebben jaren moeten vechten om zichzelf te mogen zijn. maar zwar te artiesten die hetzelfde doen. komen eenvoudig weg niet in bod. Bij de zwarte radiostations komen we ook niet aan bod, omdat onze muziek niet zwart is". Nergens waart het spook van tweezij dig racisme ijverig rond als in New York. zo vertelt Nona Hendryx, een vrouw die dankzij haar schoonheid en personality toch alle deuren zo moe ten kunnen openen. „Het conservatis me kun je in deze stad voortdurend voelen. Het lijkt wel allemaal zo vrij. zoals de manier waarop allerlei porno grafische rotzooi oogluikend wordt toegestaan, maar het is het niet. 's Nachts, als de nette mensen op bed liggen, kun je overal drugs kopen, of alle dingen doen die onze lieve heer heeft verboden. Dat is geen vrijheid. Dat is de kat in het donker knijpen". Haat Nona Hendryx is zich betrekkelijk laat van haar eigen mogelijkheden songs, ging op tournee met belangrijke bands als Defunkt, Rough Trade uit Canada en Talking Heads. Samen met de belangrijkste dtscoproducers van de laatste tijd. het inmiddels uit elkaar gevallen duo Michael Beinhom en Bill Laswell beter bekend als Material) maakte zij twee voortreffelijke solo-elpees. Nona H983) en The Art of Defense H984i. Volgende week doet Nona Hendryx Nederland aan voor een optreden in Paradiso <5 juli) en is zij een van de topattracties op het Belgische dubbelfestival Torhout- Werchter 17 en 8 juli i. bewust geworden. Ze kon aardig zin gen en zag er goed uit, voldoende reden om door Patti Labelle in 1974 geselecteerd te worden voor een da mesgroepje dat er wat zelfbewuster uit zou zien als The Supremes halver wege de jaren zestig. „We waren op een gegeven moment het middelpunt van de showbusiness, zoveel succes hadden we. Ik werd verblind door de schijn en het vele geld. Toen we een beetje over het hoogtepunt heen waren, was het alsof ik uit een diepe slaap ontwaakte Toen de groep uit elkaar viel, stond ik daar in mijn eentje. Ik moest maar zorgen hoe ik die verantwoordelijk heid aankon. Ik zong anders dan Patti. De teksten die ik voor haar had geschreven, had zij nog zo gezongen dat je er wat anders onder kon ver staan," Het simpele feit dat een zwarte zange res haar eigen repertoire schreef, deed de wenkbrauwen al rijzen. Nona: „Ik schreef zoals zovelen gedichtjes toen ik nog op school zat. Alleen bij mij hield dat niet op. Toen ik in Labelle zat, vroegen de anderen my of ik er ook melodieën by kon verzinnen. Dat lukte en mijn eerste eigen song heette Shades of Difference Het werd ook opgenomen en mijn interesse was voorgoed gewekt. Ik stoeide wat met een piano, ging serieus muziek stude ren en ontdekte dat ik een soort mijmerend talent heb. Als ik een beetje aan het rotzooien ben. komen er allemaal muzikale ideeén tevoor schijn". In 1980 maakte ze kennis met Jerry Harrison, een lid van de Newyorkse formatie Talking Heads, die haar pro beersels wel wilde opnemen Via hem werd ze uitgenodigd mee te doen aan het baanbrekende album Remain in Light en vervolgens gecontracteerd voor een uitgebreide wereldtournee. „Ik ben geïnteresseerd in creativiteit als de drijvende kracht in mijn leven, sinds de dagen van Labelle weet ik dat je met geldjagen weinig vangt. Met huizen. Rolls Royces, bontman tels en een paarlen ketting om je nek ben je heus niet gelukkiger af. Alles dat mijn idee van muziek kan veran deren. daarin ben ik geïnteresseerd. De Talking Heads maakten toen zo'n proces door. bijgestaan door Brian Eno. Dat ik daarbij betrokken raakte en er dus veel van kon opsteken; ik denk dat het toeval is geweest. Die dingen gebeuren gewoon met me. Het lijkt wel alsof ik dat moet meemaken. Maar het is niet zo dat ik mensen opzoek die van mij iets moeten maken dat er nog niet is Ik maak mezelf tot diegene die ik ben". Nona's diepe alt heeft zo haar beper kingen. „Mmrn". knikt ze, „Mijn stem doet waartoe die in staat is. Je moetje beperkingen kennen; je mag er ook niet die verwachtingen ervan hebben, datje stem die dingen doet waartoe ze niet in staat. Ik zie mezelf ook niet als zangeres Ik zou net zo goed me alleen met schrijven bezighouden. Ik heb geen natuurlijke stem zoals Mavis Staples, Etta James of Aretha Franklin. Ik ben wel een performer. Ik hoefde niet zo nodig te zingen, maar ik vind het wel fantastisch om mensen bezig te houden en met ze te commu niceren. Het is min of meer toevallig zo dat het zingen daar een onderdeel van uitmaakt". Aan de hand van de titel van Nona's derde elpee kun je haar werkwijze zien. The Art of Defense: dat betekent zoveel als de kunst van het verdedi gen. Hendryx wil daarmee zeggen dat je enerzijds kwetsbaar moet durven zijn. maar dat je anderzijds moet weten wanneer het nodig is da je jezelf verdedigt. „Juist. We zetten altijd rriaar weer een heg tussen onze tuintjes. Trekken muren op tussen volken, bombarde ren anderen desnoods kapot Er be staan elegantere vormen om je me ningsverschillen uit te vechten: scha ken bijvoorbeeld, of de schermsport. Het gaat bij het meningsverschil dat je met iemand anders hebt immers om het argument waarover je het niet eens bent-5 Ik zie niet in waarom ik ruzie met je zou moeten krijgen enkel en alleen omdat we over iets niet dezelfde mening hebben. Ik ben toe vallig een zangeres. Zo verdien ik mijn brood, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gevoelens en emoties moet weg stoppen alleen maar om me in dit glibberige showbizzwereldje staande te kunnen houden" W DONDERDAG 5 JULI 1984 Een scene uit 'Als je begrijpt wat ik bedoel'. Het Zeeuws Kamerorkest De Drieklank uit Herkingen geeft zaterdag in de Grote Kerk te Veere een promena deconcert (20.00 uur). Solisten zijn Henk van Dijk, Hans van der Wulp en Maup Samson op viool, Hedda Oosterhout op altviool, Esther van. Steenoven of fluit, de mezzo-sopraan Pauline van der Wulp en de bariton Tom Hamoen. Het orkest bestaat uit ongeveer dertig leden. Het geheel staat onder leiding van Henk van Dijk. Voor de pauze worden werken uitgevoerd van J. C. Bach. W. A. Mozart, J. Haydn. C. W von Gluck, G. Ph Telemann en B. Godart. Na de pauze volgt een 'swingend' concert, dat opent met Rondo Russo, een fluitsolo door Esther van Steenoven. Tom Hamoen zal daama Russische zigeunermuziek ten gehore brengen. Het concert wordt besloten met baallroom dance- music, afgewisseld door swing-style music door Henk van Dijk (viool), Piet Janmaat en Loek Schrier (gitaar) John Easton (bas) en Map Samson (drums). Een houtblazersgroep. bestaande uit Esther van Stee noven en Marjan Timmer op fluit en Gerard van Son en Amoud van der Wijngaard op klarinet, zal het 'Cucko Quartet' van Ronald Hammer ten gehore brengen. Peter Bremer geeft zaterdagmiddag vanaf de Vlis- singse St.-Jacobstoren een beiaardconcert (15.00-16.00 uur), Bremer, die dit jaar eindexamen deed aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort, hoopt vol gend jaar af te studeren aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in de muziekwetenschappen. Hij behaalde verschillende eerste prijzen op internatio nale beiaardconcoursen en is stadsbeiaardier van Vught. tweede beiaardier van Culemborgh en beiaar dier van de Utrechtse Majella-kerk. Bremer zal de volgende werken uitvoeren: Poe-Suite 'The Bells' van Kleinschmidt; Preludium, Fuga, allegro van J. S. Bach- Pianosonate in A.K.V. 331 van W. A. Mozart; Preludium quasi una fantasia van J van Hooff; Selectie uit 'My Fair Lady' van F. Loewe Geert de Jong en Derek de Lint in 'Place de la Bastille' Zondagavond wordt om 20.30 uur de film 'Golven' van Annette Apon vertoond. 'Golven' in 1982 gemaakt, is een verfilming van 'Waves' vanb Virginia Woolf. Het verhaal, gespeeld door zes acteurs, wordt met monolo gen duidelijk gemaakt, waarbij grote aandacht aan de vorm is besteed. Toch speelt dwars daar doorheen het verhaal van de vriendschap en vergankelijkheid. De Nederlandse Filmweek wordt afgesloten met de vertoning 'De Witte Waan van Adriaan Ditvoorst (maandag en dinsdag 20.30 uur). De Witte Waan gaat over de emotionele en psychologische band tussen moeder (Pim Lambeau) en zoon (Thom Hoffman), de jongen bezoek zijn moeder nadat ze een ongeluk heeft gehad en hem per brief heeft gewaarschuwd. Het Filmhuis houdt deze en begin komende week een Nederlandse Filmweek. In Meccano Middelburg zul len negen films worden vertoond van Nederlandse regisseurs. Vanavond, donderdag, wordt als eerste film ver toond 'Place de la Bastille' van Rudolf van den Berg (20.30 uur). De flim naar de gelijknamige roman van Leon de Winter gaat over de aard van de joodse identiteit. Derik de Lint gaat als onderwijzer Paul de Wit op zoek naar zijn tweelingbroer, die mogelijk, evenals hijzelf het concentratiekamp heeft overleefd. 'Place de la Bastille' is vrijdag voor de tweede maal te zien, eveneens om 20.30 uur. Als tweede film staat vanavond de film 'De Tijd' van Johan van der Keuken op het programma (23.00 uur). De film is gemaakt naar het gelijknamige muziekstuk van Louis Andriessen met als resultaat een gevecht tussen beeld en geluid. Naast 'De Tijd' wordt de film 'Angels en Angels' van Dick Verduit vertoond. Verduit, die film en beeldende kunst studeerde aan de universteit de Vincennes te Parijs, ontleende de titel aan een litho van zijn eigen had: het beeld van het aantrekkelijke (de engel) blijkt bij nadere beschouwing ook een onaangename eigen schap te bezitten (de angel). Dit gegeven is tevens de sleutel voor de vorm en de inhoud van de film. Als late film (23.00 uur) staat vrijdagavond 'In Extremo' van Frans Zwartjes op het progamma. De film, met in de hoofdrollen Moniek Toebosch en Lida de Rooy. is een persiflage op de kleine wereld van de kunst, in het bijzonder op een kunstprogramma voor de televisie, waar Zwartjes al eens moeilijkheden mee heeft gehad. Zaterdag wordt in Meccano Middelburg vanaf 15.00 uur een kindermatinee gehouden. Vertoond zal worden de eerste grote Nederlandse tekenfilm 'Als je begrijpt wat ik bedoel' naar het boek van Maarten Toonder. Onze heer van stand, de heer Bommel, ontfermt zich met zijn jonge vriend Tom Poes, over een lief, maar lastig draakje. Zaterdagavond (20.30 uur) draait de film 'De stilte rond Christine M.' de opzienbarende debuutfilm van Marleen Gorris met in de hoofdrol Cox Habbema. Een vrouwelijke psychiater krijgt de opdracht om uit te zoeken waarom drie vrouwen, die elkaar nog nooit ontmoet hebben, als bij afspraak op gruwelijke wijze de eigenaar van een boetiek hebben vermoord. Zaterdagavond draait als tweede film 'More than a concert' van Roeland Kerbosch (23.00 uur). De cineast maakte een film van de toernee van het Nederlands Blazersensemble door de VS in 1979, waarbij Koot en Ble als concertmeesters optreden. In de film zijn optredens opgenomen en gesprekken met Willem Breuker en Frank Zappa, leden van het orkest

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 7