Je moet je beperkingen kennen
UITIM
ZEEMND
Bevelandse popgroep
Jam Jam uit elkaar
Popminnend Zeeland heeft nogal eens de neiging te mopperen over datgene wat op het
gebied van goede muziek in deze provincie wordt geboden. De opmerking dat er in
Zeeland nooit wat gebeurt op het gebied van levende popmuziek wordt in dat kader dan ook
nogal eens gebezigd. Niet helemaal terecht, want al zullen in Zeeland geen concerten van The
Rolling Stones, David Bowie of bijvoorbeeld Van Morisson gehouden worden, er is wel
degelijk wat te doen.
'tfioé&c/i
PZC/ kunst/cultuur 7
Promenade
concert
Beiaardconcert
NONA HENDRYX
TOPATTRACTIE
TORHOUT WERCHTER:
Nederlandse
Filmweek
IDoor René Schrier
Vooral in de sfeer van nieuwe popmu- redelijk succesvolle single had uitge- land of eventueel in het buitenland
ziek kunnen de liefhebbers aan hun bracht (What Fun), of er was een band ^n wordt er gepraat met groepen die
trekken komen. Met name de Vlis- die net een elpee had gemaakt die erg in't Beest op komen treden. Die krij-
slngse Piek en het afgelopen jaar het goed was ontvangen (Claw Boys gen bijvoorbeeld de vraag voorgelegd
jongeren ontmoetingscentrum Claw). Dat is een kwestie van geluk. wat staat momenteel in Amsterdam
't Beest in Goes waren erg actief. In maar ook wel van enig inzicht in het jn de belangstelling? Daarnaast wor-
't Beest is het eerste seizoen, waarin popgebeuren in Nederland. Bij den er nogai wat popconcerten be-
met grote regelmaat popconcerten 't Beest houden zich in principe vier zocht en aan de hand daarvan worden
werden gehouden, afgesloten. Een sei- mensen bezig met de organisatie van groepen gecontracteerd
zoen dat voor dit centrum erg goed is het popgebeuren. Ze worden daarbij
- verlopen. Niet alleen zag men kans geholpen door nog eens vier vrijwilli- Qpjukt
vernieuwende muziek van over het gers die ingezet kunnen worden als
algemeen goede kwaliteit op het po- dat nodig is. Om er achter te komen De concerten in 't Beest zijn begon-
dium te krijgen, maar ook de bezoe- wat er voor ontwikkelingen in Neder- nen in december 1983. Gestreefd
kersaantallen waren niet teleurstel- J fjgj
lend.
Chris Tangelder, één van de beroeps-
l krachten die zich in het Goese jonge
rencentrum met popmuziek bezig-
houdt, legt uit dat het de bedoeling
was om voor verschillende groepen
- mensen muziek te brengen. Daarbij
werd er gelet op kwaliteit, maar ook
op groepen die nog niet bekend zijn of
een nieuwe stroming beginnen.
't Beest heeft daarbij een paar keer
geluk gehad. Want groepen moeten
over het algemeen zo'n drie maanden
of langer van tevoren geboekt worden.
Ondanks dat was er één groep in
't Beest die net op dat moment een
De Rotterdamse groep Kiem, die 8
september Tiaar 't Beest komt.
dit gebouw waait, 't Beest is zijn nega
tieve naam, die het centrum bij veel
Goesenaren ten onrechte had, aan het
kwijtraken. Er gebeuren verschillend
getinte activiteiten die steeds meer
mensen aanspreken. In het kader van
die frisse wind zijn er aan het eind van
vorig jaar ook afspraken gemaakt met
enkele vaste bezoekers van het cen
trum. „Het was niet zo dat we bepaal
de mensen hebben geweerd maar we
hebben een bepaald gedrag buiten
gehouden. We wilden gewoon niet dat
er drugs werd gebruikt en dat er op
muren werd geklad", aldus Louis Nie-
rynck.
Landelijk
Vrijdag 7 juli
Het buurthuis 'De Paraplu' aan
de Alexander Gogelweg in Vlis-
singen sluit morgen, vrijdag, het
seizoen af met een optreden van
de groep Drainpipes. De forma
tie speelt voornamelijk rock and
roll. Het optreden begint om
20.30 uur.
Al meer dan
300 jaar brouw l
Grolsch haar bier
op natuurlijke en
ambachtelijke wijze
En dat proefje.
Vakmanschap is Meesterschap
werd naar een frequentie van twee
maal in de maand en dat is aardig
gelukt. In het begin vielen de bezoe
kersaantallen nog wat tegen, maar
volgens Louis Nierynck (één van de
zeven organisatoren) komen er tegen
woordig ongeveer 150 bezoekers per
concert.
„Het is een kwestie van het kweken
van vertrouwen. Als de mensen in het
begin een affiche zagen met de naam
van een groep waar ze nog nooit van
hadden gehoord, dan kwamen ze niet.
Tegenwoordig zeggen ze. 'Het is in
't Beest, dus het is wel goed'. Je kunt
het overigens nooit iedereen naar de
zin maken", vertelt Nierynck.
Met de bezoekersaantallen hebben de
financien direct te maken. Het is niet
zo dat de opbrengsten van de kassa de
concerten bedruipen. Er moet geld bij
dat afkomstig is van de baromzet en
dan nog is per concert een paar
honderd gulden subsidie nodig. Als er
meer bezoekers naar de concerten van
't Beest zouden komen was er mis
schien geen subsidie meer nodig,
maar er kunnen nu eenmaal slechts
tweehonderd man in de grote zaal van
't Beest. Om te proberen zo weinig
mogelijk kosten te maken moet er ook
wel eens afgepingeld worden met de
groepen om zo de prijzen van de
bands laag te kunnen houden, en zo'n
prettig gevoel is dat niet, vertelt Chris
Tangelder.
Het met grote regelmaat organiseren
van popconcerten in 't Beest past in
de frisse wind die al geruime tijd door
Op de vraag waarom het momenteel
eigenlijk alleen in Goes lukt om
regelmatig concerten met landelijke
bands te organiseren is volgens de
Beest-medewerkers moeilijk een ant
woord te geven. Het gaat er volgens
hen vooral om een goede organisatie
te hebben, die bestaat uit medewer
kers met een duidelijke taakverde
ling.
Daarnaast moet de keuze van de
bands een beetje meezitten, want als
je een paar keer geen publiek meer
trekt is het erg moeilijk om door te
gaan, zo wordt gesteld. Het nieuwe
seizoen van 't Beest begint na de
vakanties. Momenteel wordt het cen
trum weer eens grondig schoonge
maakt en wat opgeknapt en gaan de
medewerkers op vakantie.
Op het programma van het nieuwe
seizoen staan in ieder geval al: op 8
september de Rotterdamse groep
Kiem, die ook al in de Piek in Vlissin-
gen te zien is geweest, samen met
Jules Deelder. Op 29 september is er
een meidendag in 't Beest en dan
treedt de band Idiot Savant op. Ver
der zijn er contacten met Engelse
bands zoals Creation Rabble, die reg
gae speelt en twee Engelse garage-
rock bands uit London, genaamd
Milk Shaker en Prisoners.
GOES De Bevelandse popgroep
Jam Jam gaat uit elkaar. De band
oogstte de afgelopen jaren redelijk
succes met een groot aantal optre
dens. Een van de hoogtepunten was
een televisie-optreden in 'Van gewest
tot gewest' in het kader van opnamen
voor de elpee 'Goed Zeeuws goed
rond' waar verschillende Zeeuwse
popmuzikanten aan deelnamen.
De bassist Peter Dieleman vertelt dat
het uit elkaar gaan van de band een
moeilijke beslissing was voor de vijf
leden. Twee van hen konden echter in
verband met persoonlijke omstandig
heden niet verder gaan en omdat de
band honderd procent eigen werk
speelt, zou het erg moeilijk zijn ver
vangers te vinden. De leden van Jam
Jam, Peter Dieleman, Alex van Hoot-
egem, Piet Snoodijk. Anneke Klaas-
sen en Rob Kosters, zijn echter niet
van plan om nu ook meteen met
muziek te stoppen.
TTalverwege de jaren zeventig kregen de legendarische Supremes
ii eindelijk hun opvolgers. Labelle was een schitterend en uitdagend
zingend trio, dat een wereldhit kreeg met Voulez-vous coucher avec moi, ce
soir"> Wie zich van zo'n temende titel een voorstelling maakte van drie
gewillige vrouwtjes, kwam bedrogen uit. Tijdens concerten zag Labelle er
futuristisch uit en ging het trio gehuld in een soort ruimtevaartpakken.
Toen de groep in 1977 uit elkaar viel, vestigde vooral zangeres Nona
Hendryx de aandacht op zich. Ze zong niet alleen, maar schreef haar eigen
iDoor John Oomkes)
re kent misschien de volgende
anekdote wel. In dc kamer waar
je'vertoeft, ligt het lijk van een hond.
Maar iedereen loopt er keurig om
heen, hoewel ze het allemaal ruiken.
Zoiets stinkt. Ik heb dan de neiging
om die rotzooi op te ruimen". Nona
Hendryx trekt een vies gezicht, heel
overtuigend. In het kamertje op de
53e verdieping van een Newyorkse
wolkenkrabber, waar we praten,
zorgt de feilloos werkende aircondi
tioning voor een opgeruimde sfeer.
We hebben het ook niet over honden
lijkjes, maar over de stinkende stad
ergens beneden ons.
New York is niet zo progressief en
vooruitstrevend, zo wil Nona me laten
geloven. Ze woont en werkt er als
zwarte zangeres en songschrijfster,
maar ze zou er minder problemen
hebben als ze haar dagelijks brood
verdiende als vrouwelijke arts. „Sa
men met nog enkele artiesten als
Defunkt leg ik me toe op de combina
tie van funkmuziek met rock, pop en
experimentele muziek. Gewoon om
dat die combinatie me interesseert.
Zelfs een blanke band als Talking
Heads hebben jaren moeten vechten
om zichzelf te mogen zijn. maar zwar
te artiesten die hetzelfde doen. komen
eenvoudig weg niet in bod. Bij de
zwarte radiostations komen we ook
niet aan bod, omdat onze muziek niet
zwart is".
Nergens waart het spook van tweezij
dig racisme ijverig rond als in New
York. zo vertelt Nona Hendryx, een
vrouw die dankzij haar schoonheid en
personality toch alle deuren zo moe
ten kunnen openen. „Het conservatis
me kun je in deze stad voortdurend
voelen. Het lijkt wel allemaal zo vrij.
zoals de manier waarop allerlei porno
grafische rotzooi oogluikend wordt
toegestaan, maar het is het niet. 's
Nachts, als de nette mensen op bed
liggen, kun je overal drugs kopen, of
alle dingen doen die onze lieve heer
heeft verboden. Dat is geen vrijheid.
Dat is de kat in het donker knijpen".
Haat
Nona Hendryx is zich betrekkelijk
laat van haar eigen mogelijkheden
songs, ging op tournee met belangrijke bands als Defunkt, Rough Trade uit
Canada en Talking Heads. Samen met de belangrijkste dtscoproducers
van de laatste tijd. het inmiddels uit elkaar gevallen duo Michael Beinhom
en Bill Laswell beter bekend als Material) maakte zij twee voortreffelijke
solo-elpees. Nona H983) en The Art of Defense H984i. Volgende week doet
Nona Hendryx Nederland aan voor een optreden in Paradiso <5 juli) en is
zij een van de topattracties op het Belgische dubbelfestival Torhout-
Werchter 17 en 8 juli i.
bewust geworden. Ze kon aardig zin
gen en zag er goed uit, voldoende
reden om door Patti Labelle in 1974
geselecteerd te worden voor een da
mesgroepje dat er wat zelfbewuster
uit zou zien als The Supremes halver
wege de jaren zestig.
„We waren op een gegeven moment
het middelpunt van de showbusiness,
zoveel succes hadden we. Ik werd
verblind door de schijn en het vele
geld. Toen we een beetje over het
hoogtepunt heen waren, was het alsof
ik uit een diepe slaap ontwaakte
Toen de groep uit elkaar viel, stond ik
daar in mijn eentje. Ik moest maar
zorgen hoe ik die verantwoordelijk
heid aankon. Ik zong anders dan
Patti. De teksten die ik voor haar had
geschreven, had zij nog zo gezongen
dat je er wat anders onder kon ver
staan,"
Het simpele feit dat een zwarte zange
res haar eigen repertoire schreef, deed
de wenkbrauwen al rijzen. Nona: „Ik
schreef zoals zovelen gedichtjes toen
ik nog op school zat. Alleen bij mij
hield dat niet op. Toen ik in Labelle
zat, vroegen de anderen my of ik er
ook melodieën by kon verzinnen. Dat
lukte en mijn eerste eigen song heette
Shades of Difference Het werd ook
opgenomen en mijn interesse was
voorgoed gewekt. Ik stoeide wat met
een piano, ging serieus muziek stude
ren en ontdekte dat ik een soort
mijmerend talent heb. Als ik een
beetje aan het rotzooien ben. komen
er allemaal muzikale ideeén tevoor
schijn".
In 1980 maakte ze kennis met Jerry
Harrison, een lid van de Newyorkse
formatie Talking Heads, die haar pro
beersels wel wilde opnemen Via hem
werd ze uitgenodigd mee te doen aan
het baanbrekende album Remain in
Light en vervolgens gecontracteerd
voor een uitgebreide wereldtournee.
„Ik ben geïnteresseerd in creativiteit
als de drijvende kracht in mijn leven,
sinds de dagen van Labelle weet ik
dat je met geldjagen weinig vangt.
Met huizen. Rolls Royces, bontman
tels en een paarlen ketting om je nek
ben je heus niet gelukkiger af. Alles
dat mijn idee van muziek kan veran
deren. daarin ben ik geïnteresseerd.
De Talking Heads maakten toen zo'n
proces door. bijgestaan door Brian
Eno. Dat ik daarbij betrokken raakte
en er dus veel van kon opsteken; ik
denk dat het toeval is geweest. Die
dingen gebeuren gewoon met me. Het
lijkt wel alsof ik dat moet meemaken.
Maar het is niet zo dat ik mensen
opzoek die van mij iets moeten maken
dat er nog niet is Ik maak mezelf tot
diegene die ik ben".
Nona's diepe alt heeft zo haar beper
kingen. „Mmrn". knikt ze, „Mijn stem
doet waartoe die in staat is. Je moetje
beperkingen kennen; je mag er ook
niet die verwachtingen ervan hebben,
datje stem die dingen doet waartoe ze
niet in staat. Ik zie mezelf ook niet als
zangeres Ik zou net zo goed me alleen
met schrijven bezighouden. Ik heb
geen natuurlijke stem zoals Mavis
Staples, Etta James of Aretha
Franklin. Ik ben wel een performer. Ik
hoefde niet zo nodig te zingen, maar ik
vind het wel fantastisch om mensen
bezig te houden en met ze te commu
niceren. Het is min of meer toevallig
zo dat het zingen daar een onderdeel
van uitmaakt".
Aan de hand van de titel van Nona's
derde elpee kun je haar werkwijze
zien. The Art of Defense: dat betekent
zoveel als de kunst van het verdedi
gen. Hendryx wil daarmee zeggen dat
je enerzijds kwetsbaar moet durven
zijn. maar dat je anderzijds moet
weten wanneer het nodig is da je
jezelf verdedigt.
„Juist. We zetten altijd rriaar weer een
heg tussen onze tuintjes. Trekken
muren op tussen volken, bombarde
ren anderen desnoods kapot Er be
staan elegantere vormen om je me
ningsverschillen uit te vechten: scha
ken bijvoorbeeld, of de schermsport.
Het gaat bij het meningsverschil dat
je met iemand anders hebt immers
om het argument waarover je het niet
eens bent-5 Ik zie niet in waarom ik
ruzie met je zou moeten krijgen enkel
en alleen omdat we over iets niet
dezelfde mening hebben. Ik ben toe
vallig een zangeres. Zo verdien ik mijn
brood, maar dat wil niet zeggen dat ik
mijn gevoelens en emoties moet weg
stoppen alleen maar om me in dit
glibberige showbizzwereldje staande
te kunnen houden"
W
DONDERDAG 5 JULI 1984
Een scene uit 'Als je begrijpt wat ik bedoel'.
Het Zeeuws Kamerorkest De Drieklank uit Herkingen
geeft zaterdag in de Grote Kerk te Veere een promena
deconcert (20.00 uur).
Solisten zijn Henk van Dijk, Hans van der Wulp en
Maup Samson op viool, Hedda Oosterhout op altviool,
Esther van. Steenoven of fluit, de mezzo-sopraan
Pauline van der Wulp en de bariton Tom Hamoen. Het
orkest bestaat uit ongeveer dertig leden. Het geheel
staat onder leiding van Henk van Dijk.
Voor de pauze worden werken uitgevoerd van J. C.
Bach. W. A. Mozart, J. Haydn. C. W von Gluck, G. Ph
Telemann en B. Godart. Na de pauze volgt een
'swingend' concert, dat opent met Rondo Russo, een
fluitsolo door Esther van Steenoven. Tom Hamoen zal
daama Russische zigeunermuziek ten gehore brengen.
Het concert wordt besloten met baallroom dance-
music, afgewisseld door swing-style music door Henk
van Dijk (viool), Piet Janmaat en Loek Schrier (gitaar)
John Easton (bas) en Map Samson (drums).
Een houtblazersgroep. bestaande uit Esther van Stee
noven en Marjan Timmer op fluit en Gerard van Son en
Amoud van der Wijngaard op klarinet, zal het 'Cucko
Quartet' van Ronald Hammer ten gehore brengen.
Peter Bremer geeft zaterdagmiddag vanaf de Vlis-
singse St.-Jacobstoren een beiaardconcert (15.00-16.00
uur), Bremer, die dit jaar eindexamen deed aan de
Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort, hoopt vol
gend jaar af te studeren aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht in de muziekwetenschappen.
Hij behaalde verschillende eerste prijzen op internatio
nale beiaardconcoursen en is stadsbeiaardier van
Vught. tweede beiaardier van Culemborgh en beiaar
dier van de Utrechtse Majella-kerk. Bremer zal de
volgende werken uitvoeren: Poe-Suite 'The Bells' van
Kleinschmidt; Preludium, Fuga, allegro van J. S.
Bach- Pianosonate in A.K.V. 331 van W. A. Mozart;
Preludium quasi una fantasia van J van Hooff;
Selectie uit 'My Fair Lady' van F. Loewe
Geert de Jong en Derek de Lint in 'Place de la Bastille'
Zondagavond wordt om 20.30 uur de film 'Golven'
van Annette Apon vertoond. 'Golven' in 1982 gemaakt,
is een verfilming van 'Waves' vanb Virginia Woolf. Het
verhaal, gespeeld door zes acteurs, wordt met monolo
gen duidelijk gemaakt, waarbij grote aandacht aan de
vorm is besteed. Toch speelt dwars daar doorheen het
verhaal van de vriendschap en vergankelijkheid.
De Nederlandse Filmweek wordt afgesloten met de
vertoning 'De Witte Waan van Adriaan Ditvoorst
(maandag en dinsdag 20.30 uur). De Witte Waan gaat
over de emotionele en psychologische band tussen
moeder (Pim Lambeau) en zoon (Thom Hoffman), de
jongen bezoek zijn moeder nadat ze een ongeluk heeft
gehad en hem per brief heeft gewaarschuwd.
Het Filmhuis houdt deze en begin komende week een
Nederlandse Filmweek. In Meccano Middelburg zul
len negen films worden vertoond van Nederlandse
regisseurs.
Vanavond, donderdag, wordt als eerste film ver
toond 'Place de la Bastille' van Rudolf van den Berg
(20.30 uur). De flim naar de gelijknamige roman van
Leon de Winter gaat over de aard van de joodse
identiteit. Derik de Lint gaat als onderwijzer Paul de
Wit op zoek naar zijn tweelingbroer, die mogelijk,
evenals hijzelf het concentratiekamp heeft overleefd.
'Place de la Bastille' is vrijdag voor de tweede maal te
zien, eveneens om 20.30 uur.
Als tweede film staat vanavond de film 'De Tijd' van
Johan van der Keuken op het programma (23.00 uur).
De film is gemaakt naar het gelijknamige muziekstuk
van Louis Andriessen met als resultaat een gevecht
tussen beeld en geluid.
Naast 'De Tijd' wordt de film 'Angels en Angels' van
Dick Verduit vertoond. Verduit, die film en beeldende
kunst studeerde aan de universteit de Vincennes te
Parijs, ontleende de titel aan een litho van zijn eigen
had: het beeld van het aantrekkelijke (de engel) blijkt
bij nadere beschouwing ook een onaangename eigen
schap te bezitten (de angel). Dit gegeven is tevens de
sleutel voor de vorm en de inhoud van de film.
Als late film (23.00 uur) staat vrijdagavond 'In
Extremo' van Frans Zwartjes op het progamma. De
film, met in de hoofdrollen Moniek Toebosch en Lida
de Rooy. is een persiflage op de kleine wereld van de
kunst, in het bijzonder op een kunstprogramma voor
de televisie, waar Zwartjes al eens moeilijkheden mee
heeft gehad.
Zaterdag wordt in Meccano Middelburg vanaf 15.00
uur een kindermatinee gehouden. Vertoond zal worden
de eerste grote Nederlandse tekenfilm 'Als je begrijpt
wat ik bedoel' naar het boek van Maarten Toonder.
Onze heer van stand, de heer Bommel, ontfermt zich
met zijn jonge vriend Tom Poes, over een lief, maar
lastig draakje.
Zaterdagavond (20.30 uur) draait de film 'De stilte
rond Christine M.' de opzienbarende debuutfilm van
Marleen Gorris met in de hoofdrol Cox Habbema. Een
vrouwelijke psychiater krijgt de opdracht om uit te
zoeken waarom drie vrouwen, die elkaar nog nooit
ontmoet hebben, als bij afspraak op gruwelijke wijze de
eigenaar van een boetiek hebben vermoord.
Zaterdagavond draait als tweede film 'More than a
concert' van Roeland Kerbosch (23.00 uur). De cineast
maakte een film van de toernee van het Nederlands
Blazersensemble door de VS in 1979, waarbij Koot en
Ble als concertmeesters optreden. In de film zijn
optredens opgenomen en gesprekken met Willem
Breuker en Frank Zappa, leden van het orkest