DELTAWERKEN MENSENWERK HOLLANDS GLORIE voorlichting itc past in rijtje wijsmuller en smit successen in de perzische golf het voorlichtingscentrum over de stormvloedkering Oosterschelde aan de rand van de steeds leger rakende op het werkeiland Neeltje Jans wordt binnenkort de miljoenste bezoeker verwacht. Een echte Had elke belangstellende voor het kijkje achter de schermen entreegeld van 7500 gulden op tafel gelegd, vas daarmee het Oosterscheldeproject krap betaald. Een ludiek rekensommetje, dat aan de ene kant nog eens dat het project een lieve duit kost en aan de andere kant prima aangeeft dat de publieke belangstelling het waterbouwkundige gebeuren bijzonder groot is. „We zijn sinds 1979 gegroeid van een centrumpjé tot één van de grootste educatieve voorlichtingscentra in Nederland", zegt waarnemend-beheerder Ted Sluijter (net 28) met enige trots. Hij stelt het zelf met enige verbazing vast. „Ik had nooit gedacht dat zoveel mensen naar een waterbouwkundig werk willen komen". De cijfers zijn het nuchtere bewijs voorlichtingscentrum in te richten. zuidwest-Nederland te vergroten „We ZWN kon erin stappen dankzij het proberen daar wel duidelijk over te vervoersaspect. Wel zorgt rijkswater- zijn, met onder meer de verwijzing staat voor de accommodatie en de naar de watersnoodramp van 1953. inrichting van het geheel. Beheerder Aan de andere kant is het d dat de Sluijter vindt het vanzelfsprekend dat stormvloedkering multifunctioneel is; 'de burger' informatie kan krijgen het gaat om méér functies dan alleen voorlichtingscentrum opende halverwege 1979 de deuren. De opzet was een tijdelijk, klein centrum, be doeld om jaarlijks zo'n 50.000 mensen te kunnen ontvangen. In het eerste i halfjaar kwamen er echter al ongeveei 40 000 bezoekers aanzetten, zodat over hetgeen met een flinke portie de veiligheid", j meteen een flinke uitbreiding van de belastingcenten in de Oosterschelde- i ruimte nodig was. En eigenlijk is ei monding plaats grijpt. „Het storm- VOOfOOrüccl sindsdien voortdurend getimmerd, vloedkeringsproject is heel duidelijk De medewerkers want de belangstelling bleef toenc een compromis tussen heel wat part-ij- ervaren vaak dat men. In 1982 kwamen er 250.000 be- en. Het is een sterke afweging geweest zeker vooroordeel binnen stappen, zoekers en in 1983 ruim 310.000. Sluij- tussen allerlei belangen. Dat moet je Ze zien het als een geldverslindend ter verwacht dat die score in 1984 met iedereen die er belang in stelt laten karwei. Sluijter kan zich dat best circa 20 percent overschreden zal wor- zien. En ook aangeven wat er geineen den, mede mogelijk dankzij een recen- schapsgeld gebeurt en de indianen- te verbouwing/uitbreiding. jgeen miljarden guldens in een bodem- oudmijntje Le put Besmeten". 'oor het streekvervoerbedrijf Zuid- In het voorlichtingscentrum 22 horen we ook wel verwijten' Vest-Nederland (ZWN) is het voor- medewerkers, van wie het grootste meest voorkomende vraag slaat ook lichtingscentrum een goudmijntje, deel op deeltijdbasis wordt gepro- op het kostenplaatje. Andere veelge- ^egelijk ook een propaganda voor beerd het gastheerschap voorop te vraagde informatie heeft betrekking iet openbaar vervoer. De bezoekers stellen. Oók tijdens piekdagen, wan- op de toekomst van het werkeiland iworden met bussen van ZWN aan- en neer het drukker en lawaaiiger is dan en wat er na het project met mensen j^rtafgevoerd en over het werkeiland rondgeleid. Bovendien is het ver- ^OOAyoersbedrijf uitbater van het cen- iektrum. ,p_.„De best lopende lijn in Nederland. amet nog een flinke jaarlijkse groei. 'oor de ZWN een schot in de roos", •toogt Ted Sluijter. Overigens is het in een bijenkorf. Een bezoek duur iet alleen de lijndienst waarmee de ongeveer 1,5 uur bestaat doorgaans [bezoekers reizen; ongeveer tweederde uit drie hoofdmoten: film. tentoon- an het centrum ervaren vaak dat de mensen met een voorstellen. „Je zult maar in Lim burg wonen en horen dat de weg verhalen ontzenuwen er worden dichtbij huis niet hersteld kan wor den omdat het geld voor de Ooster- scheldewerken nodig is. In die sfeer rinus antonisse en ben jansen en schepen gebeurt. Sluijter noemt het opvallend dat de herkomst van de naam Neeltje Jans eveneens nieuwsgierigheid opwekt (de Zand plaat is vermoedelijk genoemd naar een schip met die naam, dat er ooit strandde). Hij geeft grif toe dat er ook ontevreden mensen zijn. „Daar ont kom je niet aan. We hopen wel dat het aantal verminderd. Er waren veel aast komen veel mensen in groeps- het project van A tot Z te belichten, (erband met touringcars. Sluijter: daarvoor is het te omvangrijk en te Ideel maakt daarvan gebruik. Daar- stelling en rondrit. Bedoeling is niet klachten over lange wachttijden. Daar proberen we wat aan te doen". Een toenemend aantal bezoekers ►„Het werkeiland krioelt van de bus- complex. „We horen nogal eens van komt uit het buitenland. Belgen sen. We hebben soms 40 excursies per de mensen dat het allemaal overrom- spannen de kroon, gevolgd door Duit- dag en 20 lijnbussen. Dat is niet niks pelt. Daarom moet je ook niet teveel sers en Engelsen. Sluijter maakt dui- in zo'n klein gebied waar volop ge- verwachten van wat mensen aan ken- delijk dat de belangstelling uit werkt wordt. Ik kan me wel eens nis overnemen. We zijn al blij als ze de Frankrijk sterk groeit (dit jaar al een voorstellen dat de bouwers ons last- hoofdpunten oppikken daar is de verdubbeling). Er zijn folders in di- posten vinden. Gelukkig is er een heel informatie ook op afgestemd. Ze hoe- verse talen en goede samenwerking". ven helemaal niet te weten dat Aanvankelijk, toen er nog geen voor- pijler 18.000 ton weegt en dat er 5 dertitels. Voor de met nasynchronisa- lichtmgscentrum was. verzorgden me- miljoen ton steen verwerkt wordt. Als tie verwende Duitsers en Fransen is dewerkers van de aannemerscombi- ze maar duidelijk wordt dat wat hier dat even wennen, maar volgens Sluij- natie Dosbouw en rijkswaterstaats gebeurt, op een serie unieke, nieuwe ter is het een praktischer oplossing Deltadienst zelf de voorlichting (ze technieken berust en dat het wel eens dan het apart draaien van films in doen dat trouwens nog, met name financieel anders kan uitpakken dan verschillende talen. De buitenlandse voor meer gerichte groepen zoals bij- we in het begin dachten", vertelt Ted gasten moeten het tijdens de rondrit voorbeeld bestuurders en technici). Sluijter. Hij vraagt zich af of de men- Het dreigde boven de pet te groeien sen beseffen dat het project oorspron- en vandaar het besluit een apart kelijk geboren is om de veiligheid in r het eerst zijn de films voorzien van buitenlandse wel zonder toelichting in eigen taal doen (tenzij het bezoek in groepsver band wordt afgelegd). Terwijl het aftellen voor de miljoen ste bezoeker begonnen is, wordt drif tig gewerkt aan de totstandkoming van een defintief voorlichtingscen trum over het Deltaplan. Begin 1986 moet dat open gaan, met een jaarca paciteit van 300.000 tot 400.000 gas ten. Dit centrum komt bovenin het gloednieuwe Topshuis. het bedie ningsgebouw voor de stormvloedke ring, op de grens tussen Noordzee en Oosterschelde. Ook hier zal de ZWN de exploitatie op zich nemen en be last rijkswaterstaat zich met het be heer. Nieuw is de bemoeienis van het Nederlands Bureau voor Toerisme (N'BT). Deze club gaat zich richten op de promotie en productontwikkeling van het nieuwe centrum (dat de hui dige Delta-expo bij de Haringvliet- sluizen overbodig maakt). De hoofdlijnen voor de inrichting van het definitieve centrum staan vast. Er komen vijf moten: de historie en uitvoering van het Deltaplan; de invloed van water, bodem en lucht op de Delta; samenwerking bedrijven, instellingen en wetenschappers om te komen tot realisatie van het Delta plan; historie en uitvoering van het plan, met uitzondering van de Ooster schelde werken; de Oosterschelde met uitvoering werken en het milieu. Koffiehoek en filmzaal ontbreken niet. Sluijter is verheugd over de komst van een documentatiecen trum, waar mensen die meer willen weten terecht kunnen (in het huidige, tijdelijke centrum ontbreekt dat). Hij geeft aan dat daaraan veel behoefte bestaat, dat blijkt onder meer uit de gretigheid waarmee thans aanvullen de informatie gekocht wordt. Ted Sluijter beklemtoont dat aan een do cumentatiecentrum meer behoefte is dan aan een souvenirhoek. „Het pop petje met kaas, klompen en bollen - dat weet iedereen wel." Mede aan de hand van de wassende bezoekersstroom, constateert Sluij ter dat Neeltje Jans een begrip aan het worden is. „Je kunt er - zeker in de toekomst - milieu, visserij en technologie op een uitstekende wijze presenteren. Daar heb je heel wat meer aan dan aan een pretpark." De waarnemend-beheerder tekent erbij aan dat de groei van pretparken eruit is. „Dat schijnt een beetje over te zijn. De belangstelling richt zich meer op de educatieve sfeer tegen woordig. Dat is voor ons een gunstige ontwikkeling." foto's: wïm riemens Geen krijsende meeuwen of stoere zeeslepers voor de deur, wel rustieke kastanjes en het gebruikelijke stadsverkeer. De International Trans port Contractors Holland BV (kortweg ITC) heeft het in het Haarlemse Kenaupark uitstekend naar de zin. Een elf jaar oud bedrijf dat nu Iran en Irak er niet voor terugdeinzen tankers en vrachtvaarders in de Perzische Golf te beschieten ruim in het bergingswerk zit. Werk dat internationaal de aandacht trekt. Al tweemaal slaagde het bedrijf erin wordt, deels via satellietcommum- brandende tankers in veiligheid te catie, rechtstreeks contact onder brengen. Manager J. Boven van ITC houden met de meeste slepers waar- vertelt over de korte doch bewogen van de 'Solano' op het moment in de historie van de vrij onbekende maar 'erzische Golf vertoeft. Deze had succesvolle onderneming, waarvan corte tijd niets te doen en lag bij de de schepen tot de verste uithoeken ïolf op werk te wachten toen Iran van de wereld opstomen. In ber- ;n Irak het drukke scheepvaartver- gingsland zijn het niet alleen Wijs- keer onder vuur namen, muller en Smit die het roer in han- De olietanker 'Safina Al Arab' kreeg op 25 april een voltreffer te cor boos den hebben. De stichters van ITC zijn twee oud- ln brand Boye„ Qnze werknemers van concurrent Wijs muller uit IJmuiden: de heren Jonk man en Burghout, die het aan het begin van de jaren zeventig bij hun baas voor gezien hielden. Manager Boven over dat vertrek. „Zij waren er sleper is daar meteen naartoe ge- heilig van overtuigd dat het trans- stuurd. De tanker lag brandend in port van zware objecten met afzink- z-n eigen olie collega Smit had ook bare pontons de toekomst had. Wijs- een schip in de buurt en heeft ons als muller geloofde daar toen nog niet zo sub-contractor, een soort onderaan- in. Jonkman en Burghout zijn daar- nemer, geholpen bij het bergen van om in 1973 voor zichzelf begonnen. de Safina Al Arab'. Die ligt ïnmid- Achteraf gezien een goede zet. want dels voor anker bij Bahrein", juist dat zware transport met die Daar kreeg de tanker al snel gezel- pontons leverde ITC veel werk op". ÖCiiap van een tweede pechvogel: de Het ITC-succes deed Wijsmuller la ter alsnog van koers veranderen. Daar kwamen de Super Servants in de vaart. Afzinkbare en zichzelf voortbewegende kolossen waarmee het IJmuidense bedrijf internatio naal hoge ogen gooit. Boven la chend: „Wij hebben op dit punt niet langer het alleenvertoningsrecht" 'Chemical Venture', waarvan de op- zeven slepers De klein begonnen onderneming ontpopte zich al snel tot een gestage groeier. Elf jaar na de oprichting beschikt ITC over kantoren in Haar lem (waar dertig mensen werken), Houston, Singapore en Tokio en kan gebruik worden gemaakt van zeven vrijwel identieke oranje zeeslepers. Gebouwd in Japan en ieder met een vermogen van zo'n 15.000 pk en vijftien man aan boord. Zij vormen het driftig kloppend ITC- hart, om financiële redenen val-end onder de Panamese vlag. Dat laatste heeft voor veel mensen een negatieve klank, erkent Boven. „Niet geheel onbegrijpelijk, want vroeger gebeur den er in Panama regelmatig vreem de dingen. Maar tegenwoordig zijn de autoriteiten daar onzettend ver velend. Het gaat er heel streng en secuur aan toe Ik denk dat we met de Nederlandse Scheepvaartinspec tie veel minder problemen zouden hebben". Liggen bij Wijsmuller in IJmuiden en Smit Tak in Rotterdam regelmatig slepers aan de kade, ITC moet het zonder dat directe contact stellen Boven ..We zitten nu in Haarlem, maar het had ook Maastricht of een andere stad kunnen zijn. U moet het zo zien: onze schepen hebben geen thuishaven. Als het goed is zijn ze altijd op pad. Het enige wat we in Haarlem nodig hebben, is een tele foon en een telex Daarnaast be schikken we in Amsterdam over een magazijn. Daar gaan de schepen naartoe wanneer er onderhoudswerk moet worden gedaan" brand Vanuit de statige villa in Haarlem bouw in brand werd geschoten. Het vuur kon door de ITC-bergers wor den bedwongen, de schade bleef be perkt ITC redde voor het oog van de met ingehouden adem meelevende wereld twee tankers van de onder gang. Met de eigenaren van de sche pen werd overeengekomen dat de 'Solano' voorlopig ter plekke blijft om een oogje in het zeil te houden. Boven: „Onze sleper ligt nu tussen de twee tankers waarvan er op het moment eentje wordt gelost. Zodra daarbij iets mis gaat, kunnen wij opnieuw aan de slag". De ITC-directie overweegt om een tweede sleper naar de brandhaard te sturen. Boven „Op het moment ligt er een in het Verre Oosten, bij Hong kong. Die zouden we naar de Perzi sche Golf kunnen dirigeren, maar dat is nog altijd zo'n vierduizend mijl varen Bovendien laat je dan het vaste werk schieten en dat kost geld. Vandaar dat we er nog even goed over na willen denken". geen angst Bang om in het oorlogsgebied aan de slag te gaan is ITC niet De redene ring van Boven klinkt vrij eenvou dig. „Iran en Irak beschieten hoofd zakelijk tankers en koopvaardijsche pen omdat die voor de aanvallende partij van grote waarde zijn. Met het vernietigen van dergelijke vaartui gen hopen ze de vijand flink te treffen. Is zo'n schip eenmaal onder handen genomen, dan heeft het wei nig zin meer om nog eens terug te komen en de sleepboten te beschie ten Daarom denken wij geen extra risico's te lopen'Wel moet ITC net als alle andere scheepseigenaren ho gere verzekeringspremies betalen. Maar één geslaagde berging kan die tegenvaller volledig teniet doen. Terugblikkend op de twee geslaagde bergingen zegt Boven het een mira kel te vinden dat het beschieten van volstrekt weerloze schepen niet tot een grotere catastrofe heeft geleid Het aantal slachtoffers bleef tot nog toe beperkt en bovendien is het gelukt een olieramp te voorkomen De ITC-manager ,,Je moet er niet aan denken wat er gebeurt wanneer zo'n gigant doormidden breekt. Dan is er ook voor ons echt geen redden meer aan" nuchter Over de onverwachte belangstelling voor ITC toont Boven zich nogal nuchter. Natuurlijk, de pers weet de weg naar het Haarlemse Kenaupark wat beter te vinden, maar hoe mooi en positief de verhalen ook mogen zijn, ze zetten weinig zoden aan de dijk. Boven droogjes: „In de vakliteratuur stonden wij al veel langer goed aan geschreven. ITC wordt doorgaans in één adem genoemd met Wijsmuller en Smit. Niet alleen onze slepers, maar ook de pontons en transport schepen trekken vaak de aandacht". Op de snelvarende afzinkbare sche pen van ITC kunnen twee booreilan den tegelijk vervoerd worden. Soms gaat zo een complete fabriek de oceaan over. Een dergelijk ITC- transport langs Vuurland trok on langs de aandacht van de hele Ame rikaanse pers. Bekendheid kreeg de Haarlemse onderneming ook met het slepen van de Griekse tanker Assimi die in de Straat van Hormoez in brand was gevlogen. Het schip brak doormidden en is daarna ver uit de k5nt op grote diepte afgezonken Door vier jaar lang rotsblokken te vervoeren van Ras el Kaina naar de nieuwe havenstad Jubail aan de Per zische Golf, kreeg ITC ook aandacht Voorts zijn enorme hoeveelheden pijpstukken voor oliepijpleidingen van Duitsland naar Argentinië ge sleept en werden indrukwekkende hoeveelheden grind uit Finland naar de Oosterschelde vervoerd. De olie industrie en natte bouwsector zijn de grootste klanten voor het dynami sche bedrijf dat behoort tot de vijf grote slepers in de wereld Nederland telt er drie. De andere mededingers in internationale wateren zijn te vin den in Japan en Frankrijk „Een klein wereldje" verduidelijkt Boven, zittend in zijn Haarlemse kantoor waar een kamerbrede we reldkaart laat zien hoe groot het werkterrein van ITC is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 21